GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Transalpina sau Drumul Regelui - soseaua de la cota 2145
A devenit un obiectiv turistic cautat – Transalpina sau cum era mai cunoscuta in trecut – Drumul Regelui! Soseaua care traverseaza maretul Parang. Pe numele ei si DN67C. Va propun o traversare nord – sud. In conditiile de astazi – cu masina.
Va recomand vizionarea filmuletul atasat, daca vreti sa vedeti cum se circula pe Transalpina inainte de controversata asfaltare prezentata in “Romania furata”.
Sebes Alba este punctul nordic de plecare spre Transalpina. Din DN7 sau DN1 sau de pe A1 care ocoleste orasul pe centura sunt indicatoare catre Transalpina. Acestea va dirijeaza corespunzator pentru a va incadra pe DN67C. La iesirea din Sebes va intampina satul Petresti. Aici soseaua face un S, dreapta, traverseaza raul Sebes si apoi stanga, indicatoarele fiind la locul potrivit, adica in intersectiile cu ramificatii. Soseaua inca la altitudine joasa incepe sa serpuiasca tot mai mult. Traversam satele Sebesel, Saciori, Laz, Capalna, Martinie si ajungem intr-o localitate mai mare Sugag.
Traseul este impanzit ici colo de pensiuni. Aici, in Sugag, se inteapa din stanga DJ106E, care vine din Saliste prin Jina si Dobra, o alta cale de a intra pe soseaua alpina, dinspre Marginimea Sibiului.
Dupa 45 km si ceva mai putin de o ora din Sebes ajungem la Tau Bistra. Un prim popas se cuvine, dar nu zaboviti prea mult ca mai avem ce poza. Si, uite asa, continuam inca 18 km si aproape jumatate de ora caci drumul e tot mai curbat, catre Barajul Lacului Oasa. Aici perspectiva frumoasa asupra lacului, merita inca o oprire si cateva fotografii. Se traverseaza pe baraj si astfel vom avea lacul de acumulare in dreapta, urmandu-i conturul cativa kilometri pe granita dintre judetele Alba si Sibiu.
Este o zona pitoreasca de padure si dupa ce am supus motorul masinii efortului de a urca, vine randul franelor sa actioneze repetat. Dupa alti 25 km si alta jumatate de ora de la Oasa soseaua intra intr-o rascruce in T. La stanga sau la dreapta?
Mai bine pauza. Suntem in intersectia de la Obarsia Lotrului, in dreptul vechii cabane de unde candva dupa o drumetie cu cortul m-am rugat de o ocazie spre civilizatie. Aici intersectam DN7A, care la stanga duce spre Brezoi, pe langa Lacul Vidra, prin Voineasa, in lungul Vaii Lotrului, catre Valea Oltului, in judetul Valcea, iar la dreapta peste munte catre Petrosani, in judetul Hunedoara, calitatea soselei variind in decursul timpului de la foarte proasta catre proaspat asfaltata si din nou praf, de multe ori acest sector de drum este inchis. Astfel Brezoi si Petrosani sunt cai de abordare a soselei Transalpina de la jumatate.
Noi urmam circa 1 km drumul la dreapta in lungul unui paraias superb, de unde Transalpina se ramifica brusc catre stanga, si de unde incepe cel mai spectaculos sector al soselei sectorul Obarsia Lotrului – Pasul Urdele – Ranca. Poate trebuia sa va spun de la inceput sa nu mergeti la drum fara rezerva de carburant?
Si urcam, abrupt si in serpentine, dar ce ace de par! Spectacol! Atentie! Lipsesc parapetii, soseaua are cate o banda pe sens dar nu este foarte lata, asa ca multa precautie la condus. Si putina dibacie sa nu va moara motorul in panta si curba stransa! Dupa ce trecem de cele mai solicitante serpentine ale urcusului ajungem pe un platou la granita dintre judetele Valcea si Gorj. Suntem in Pasul Urdele. Mai nou, aici au aparut dughene cu chestii de cumparat si mancat. Este locul de popas cel mai indragit de turistii auto, caci perspectiva este minunata, suntem la gol alpin, la 2118 metri altitudine. Sectorul dificil si ascendent se parcurge in 20 minute daca nu se face pauza. Multi considera ca acesta este punctul de cota maxima, poate si datorita platoului de aici si a “taberei” de care va scriam ca a aparut in acest punct de altitudine. NU este asa! Dar este punctul de belvedere cel mai bun de pe tot traseul, cu perspectiva cea mai larga catre cele 4 zari.
Parangul este maret, semet, puternic, dur, si ne ofera privirii piscurile sale, peisajul destul de pietros (pare un mix intre Fagaras si Retezat) si caldarile glaciare.
Dupa binemeritata pauza pentru bucuria ochilor, ne urcam din nou in masina si serpuim pe serpentinele asfaltate situate peste granita de altitudine de 2000 metri. Se trece de pe flancul unui munte pe altul, se traverseaza podete cu fire mici de apa care apoi deschid mai jos vai largi si adanci.
Mai exista un pit stop sau chiar si un posbil loc de popas provizoriu de jumatate de zi in apropierea unui indicator de drumetie montana care duce spre un lac superb, Lacul Galcescu (sau Calcescu dupa unele documentatii, un minunat loc de cort), sau spre alte obiective din creasta Parangului, care atinge cota maxima in Varful Parangul Mare (sau Mandra), la 2.519 metri, fiind al 5-lea in topul celor mai inalte piscuri din tara noastra. Dupa inca doua serpuiri, si o zona oarecum plana, masinile bifeaza punctul de altitudine maxima al soselei Transalpina, cota 2.145 metri. Este un sector unde nu este amenajat un loc sau o banda de parcare. Se poate opri masina, daca o tragi cat mai aproape de peretele de stanca pentru a cobori cateva minute, pentru a admira muntii, haurile din jur, imensii bolovani, verdele crud, sau si alte culori depinde in ce anotimp ajungeti aici si … ce conditii meteo prindeti. De la punctul de belvedere de la 2.118 pana la punctul de maxim de la 2.145 parcurgeti 10 minute cu masina.
O data ajunsi atat de sus, este evident ca de acum pornim numai la vale. Si vom cobori, nu gluma! Intram in scurt timp in statiunea Ranca (una din cele mai hidoase statiuni dezvoltate in ultimii ani, parerea mea, scuze fata de cei care iubesc aceasta localitate). Aici se practica sporturi de iarna, bineinteles iarna sau si catre primavara cat mai este zapada. Traversati cu atentie statiunea intrucat puteti intalni obstacole, fie ca este vorba de turisti care circula pe carosabil, de masini parcate pe carosabil, dar si canale si denivelari periculoase in calea rotilor si puntilor masinii. De la cota maxima si pana la iesirea din Ranca ati mai condus 15 minute.
Coborirea devine accentuata, se trece pe langa releu, frane, si iar frane, atentie daca este drumul alunecos (!), si destul de repede, in alte 15 minute ne trezim la poalele muntelui in Novaci, extremitatea sudica soselei Transalpina, la o intersectie de drumuri cu un panou mare care indica la stanga deviatia catre Baia de Fier si Polovragi pe DJ665, sau inainte pe acelasi DN67C catre Pociovalistea si Bengesti, unde intalnim DN67.
Alimentati cu suficient combustibil, ba luati in calcul si o rezerva, pe Transalpina nu exista statiii de alimentare, iar in pasajele de ascensiune vehiculul Dvs va consuma peste medie.
Nu plecati fara roata de rezerva, cric, pompa, triunghi reflectorizant, trusa medicala si accesoriile care oricum nu ar trebui sa lipseasca din dotarea masinii, dar aici in “pustiul” inaltimii si datorita dificultatii traseului s-ar putea sa va trebuiasca mai mult ca in situatiile comune.
Traseul nu este marginit de parapeti pe multe portiuni, asa ca atentie sporita cat de aproape conduceti de hau, mai ales cand va intersectati cu alte vehicule.
Mare atentie la motociclisti si biciclisti, este un traseu foarte frecventat de acestia.
Respectati limitarile de pe marcaje sau cele impuse uneori suplimentar de agentii de circulatie, care pot inchide traficul functie de starea drumului si conditiile meteo, nu ii ignorati, peste numai 1 km la altitudine poate fi zapada.
Intre orele 20 si 8 Transalpina este inchisa.
Nu goniti peste limita de viteza data de marcajele rutiere si in niciun caz peste cea in care va simtiti in siguranta.
Iarna sectorul Obarsia Lotrului – Ranca este impracticabil si in principiu inchis traficului rutier.
Nu ignorati ca vremea se schimba rapid la peste 2000 m altitudine, imbracati-va corespunzator si folositi anvelope de iarna daca temperaturile si conditiile de drum o cer. Interesati-va in prealabil in acest sens.
Transalpina poate oferi peisaje de vis si poate oferi la fiecare calatorie imagini noi, cadre unice. Zilele senine sunt cele mai dorite, dar nici alternanata de nori / senin nu este de lepadat. Sau ceata / senin. Spectacol de culori de vizbilitate de la 0 la 100%. Este mirific. Si daca ajungeti aici, savurati minutele petercute in natura, realizati ce a creat MAMA Natura si nu poluati (mai mult decat o fac oricum masinile), pastrati linistea si frumusetea locurilor.
Si nu uitati de filmuletul cu acest stravechi drum inainte de a arata precum astazi.
Las deschisa intrebarea: Asfaltat sau ca in trecut off-road dur?
Numai de bine!
 
@webmaster: Rog inserare: https://youtu.be/KuFiHRJlMVw
Trimis de Dan&Ema in 09.10.18 21:28:14
23 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Dan&Ema); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
ECOURI la acest articol
23 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
@Dan&Ema: Am urmărit cu mare interes articolul tău. Traseul respectiv l-am făcut în 2013 în ordine inversă adică din Novaci.
Ai descris foarte bine traseul iar articolul tău poate fi ghid pentru cei care încă nu au fost pe acolo. Consider că fiecare turist să urce acolo măcar o dată în viață.
Eu am fost impresionat cu atât mai mult că parapeții lipseau de tot în zona alpină, fiind iunie a fost încă destulă zăpadă chiar și acoperind o bandă din două, puține autoturisme pe drum (oficial era închis) sălbăticia și liniștea din zonă.
În zona alpină am făcut X opriri/pauze iar drumul a fost filmat integral.
@AZE:
Si eu am batut Transalpina de mai multe ori, dar pana aanul acesta niciodata cap coada. Orcium pentru mine highlightul este zona Novaci - Ranca - Obarsia Lotrului, segmentul de altitudine maxima.
Foarte de luat in seama sunt conditiile de drum si cele meteo, asa cum spui si tu!
Este superb acolo sus, sper sa nu se polueze mai mult decat trebuei zona datorita usurarii accesibilitatii oamenilor in zona.
Multumesc de aprecieri si numai de bine!
in 2008 am fost la Alba Iulia. la ducere am folosit traseul normal pe Valea Oltului. pentru intoarcere m-am uitat pe harta si am vazut ca exista un drum mai scurt! era DN asa ca nu ma asteptam sa urmeze ceva atat de spectaculos! eram cu un Cielo. am iesit din Sebes si spre bucuria mea se asfalta la drum, care nu era foarte rau in zona, am zis ca e de bine. incet incet drumul s-a stricat, eu am continuat sa merg desi nu intalneam nici o masina. pana in baraj drumul devine de pamant dar bun, continui sa merg si incepe sa apara drumul cum se vede in filmulet. am avut parte si de un mic supliment, fiind aprilie erau zone cu zapada! cu inima stransa, se apropia seara, am facut cei 70 km in vreo3 ore intalnind fix 3 masini! nu imi inchipuiam ca un drum national poate sa fie neasfaltat, singurul lucru care imi dadea sperante ca sunt pe drumul cel bun era ca intalneam borne kilometrice cu capul rosu (de DN) dar pe care nu se putea citi nimic fiind sterse. cand am ajuns in Obarsia Lotrului am facut dreapta spre Petrosani drumul plin de gropi pana acolo parandu-mi-se autostrada pe langa ce lasasem in urma. de atunci nu am mai ajuns pe acolo sa vad cum arata acum
@nrs:
Unii pot vedea filmuletul, tu insa ai trait pe pielea ta starea carosabilului DN67C! ☹️. De atunci. Acum e ok.
Foarte bine ca de la Obarsia Lotrului nu ai luat- o catre sud pe pasajul de drum alpin la peste 2.000 metri caci ar fi fost riscant. Cu siguranta ai fi dat de mai multa zapada si cine stie cum ar fi fost vizibilitatea!
Mai sunt si alte drumuri nationale neasflatate. Cel putin la momentul cand am trecut eu pe ele. Neasfaltate adica niciodata asfaltate! Ex DN7D care inconjoara Lacul Vidraru pe malul drept. Nu stiu cum e acum caci am trecut demult pe acolo.
Drumuri bune, multumesc de lectura si ecou! Numai de bine!
@Dan&Ema: Un drum spectaculos, cel puțin pentru cei care îl parcurg pentru prima dată. Cu adevărat șerpuind uneori printre nori, Transalpina a avut farmecul ei și în epoca în care nu era asfaltat. Privind filmulețe mai vechi, dar mai ales fotografii îți dai seama cât de palpitant era pe atunci să depășești culmile și pasajele cu pietre colțuroase.
Diferențele de altitudine sunt substanțiale, parcurgerea distanțelor în timp scurt datorită drumului asfaltat conduce la unele persoane la senzația de „urechi înfundate”.
Azi peisajul s-a schimbat destul de mult, Rânca s-a extins haotic, au apărut puncte-bazar și aglomerație mare pe timpul verii. Curățenia și respectul pentru Natură ar trebui să primeze.
Numai bine.
@tata123:
Ca bine scrii!
Amprenta si influenta dezvoltarii haotice a constructiilor in Ranca este tot mai nociva. Exista si constructii incepute si parasite. Nu mai zic de tevi, conducte, materiale de constructii, santier haotic.
De accea spun ca as fi preferat sa ramana un traseu pentru enduro sau pentru cei foarte dibaci in ale condusului care se descurca pe terenuri grele.
Imi pare rau ca nu am gasit un clip vazut mai demult cu o dacie care mergea pe varfuri de cloturi de stanca aduse de un torent.
Multuemsc de lectura si de vot! Numai de bine!
Nu amfostacolo, dar îl știu, de la amfostacolo.
Mulțumesc!
@Dan&Ema: Stai să-mi revin! Uufff!
Atât de frumos este, că am uitat să respir! 2145 m? Ai avut curaj! Eu... nu știu dac-aș face treseul ăsta, deși e superb! Munții au culori ireale, peisajele sunt aproape ireale!
Fabulos!
@mihaelavoicu:
Super!
Un joc de cuvinte reusit!
Intr-adevar s-a tot scris despre Transalpina pe AFA. Si ma bucur. Am tot citit articole p-aici si desi fusesem si eu (noi), nu mi-am facut timp sa scriu. Asta a fost insa doar un pretext. Adevarul este ca il vizitasem partial pana data asta. Asa acum a meritat sa spun povestea toata.
Multumesc de lectura si ecou! Numai de bine! ????
@Zoazore:
Nicoleta / Zoa, 2145 cu masina in Romania e un fel de 2544 la picior! Adica un Moldoveanu in Fagaras!
Frica de cine? Ursul nu vine aici la cota asta. Ca lipsesc parapeti? As! Am batut drumuri cu adevarat mai periculoase cu masina! Iar asta e si asfaltat!
Dar cel mai fain a fost acum 7 ani cand am urcat pe ceata iar sus am dat de senin. Albastru / alb / pacla / soare / umbra / spectacol de culori!
Multumesc de lectura si ecou, numai de bine! ☀️
Si mai vaz acum ca trebuie sa va fac cinste tuturor cu o ???? caci tocmai am bifat articolul 4️⃣0️⃣0️⃣.
@Dan&Ema: Ca lipsesc parapeti? =da! Cam prea multă adrenalină, totuși, pentru mine!
Felicitări pentru 400! La mai multe! Eu am de 5 ori mai puține, adică 80. Dar oi recupera eu...
@Dan&Ema: Ce frumoasă este Transalpina! Și cât de impunător e Parângul, un adevărat colos de piatră care te invită la drumeții! Noi am fost o singură dată pe Transalpina, în vara anului 2017, dar vom mai ajunge cu siguranță acolo în următorii ani; chiar ne-am propus asta! Din plimbarea noastră, îmi amintesc cu plăcere de peisajele de vis din segmentul Obârșia Lotrului – Rânca, dar și de mâncarea excelentă pe care am savurat-o la Stâna Ștefanu. Lângă zona înaltă a drumului am descoperit un petec serios de zăpadă și ne-am bulgărit puțin, doar că vântul arțăgos ne-a trimis repejor înapoi în mașină.
În ceea ce privește întrebarea de la finalul articolului tău, eu prefer drumul asfaltat, așa cum e acum. Altfel, erau slabe șanse ca eu și ai mei să ne bucurăm de acele minunate peisaje!
Toate cele bune!
@Zoazore: Tu esti de 5x mai iubita asa ca meci nul. ❎
@Crazy_Mouse:
O drumetie la Calcescu e vis. ????
Parangul e superb la cort cu campari in caldari. La Rosiile sau Calcescu sau Pencu / Vidal sau...
Cu toate ca am drumetit la cort in Parang nu am urcat pe Parangul Mare care s-a incapatanat da ramana 2 zile cu capul in nori.
1-1 pentru asfalt. ❎
Multumesc de vizita si ecou!
Numai de bine! ????
@Dan&Ema:
Of! Am avut o vară aşa anapoda că iar l-am dat la coada listei! Dar i-o veni vremea şi ţinem cont de recomandările tale!
Felicitări pentru 400 !!!
@elviramvio:
Ma bucur daca dau idei, asa cum si eu culeg atatea idei de pe AFA.
Ca-i la coada, ca-i in cap de lista articolul meu, ce conteaza. ?
Eu iti multumesc ca sunt pe lista ta de cititori si ai rabdare si intelegere pentru articolele mele insirate fara prea mult talent.
Daca talent mai putin, ma bucur ca am ceva experienta de-acum de la acest 400! Aproape ca nu stiu cand am scris 400 de articole. Mai degraba stie familia care a fost vaduvita de cateva mii de ore care am fi putut sa le petrecem impreuna.
Dar un fapt e sigur, am scris cu mare drag si o fac asa cum ma pricep.
Elvira, multumesc! Numai de bine!
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2023 Pe Transalpina, după 12 ani — scris în 26.08.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2021 Transalpina via Mănăstirea Obârșia Lotrului — scris în 18.10.21 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 Transalpina — scris în 14.09.21 de nelu73 din AGNITA SIBIU - RECOMANDĂ
- Jul.2021 Impresii de pe Transalpina și despre Mărtinie – un sat cum nu credeam ca există în România — scris în 12.08.21 de RoxanaGRS din IAşI - RECOMANDĂ
- Oct.2020 O zi de vis pe Transalpina — scris în 17.10.20 de alienad din CRAIOVA - RECOMANDĂ
- Sep.2020 Transalpina - un obiectiv mult visat și așteptat — scris în 08.09.20 de cecilia a. din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 O excursie reusită — scris în 13.06.19 de adrianaglogo din PITEșTI - RECOMANDĂ