ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 26.08.2023
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 24.05.11
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
AUG-2023
DURATA: 1 zile

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
90.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 8 MIN

Pe Transalpina, după 12 ani

TIPĂREȘTE URM de aici

În septembrie 2011, atunci când am fost pentru prima oară pe Transalpina și ne-am promis că vom reveni, nu știam că aveau să treacă nu mai puțin de 12 ani până când această promisiune să se poată îndeplini. Și nu știam nici că altele - cu totul altele - vor fi împrejurările în care voi ajunge să revăd Transalpina.

Și, iată că în vara acestui an (august 2023) un mic circuit de numai două zile, avea să mă poarte nu doar pe Transfăgărășan pe care nu-l străbătusem niciodată în întregime, ci și pe Transalpina - cea mai înaltă șosea din România, pe care nu o mai văzusem de 12 ani.

Cea de-a doua zi a circuitului era destinată Transalpinei și întoarcerii acasă. Cazați la Gasthof Sara - Sibiu, după micul dejun ne-am îndreptat spre Sebeș, punctul de început al Transalpinei cunoscută și sub numele de Drumul Regelui. La Barajul Oașa, important punct de popas, cu amenajările de rigoare, era mare aglomerație. Abia ne-am putut strecura cu autocarul printre oamenii înghesuiți în fața tarabelor cu gustări și cu suveniruri și printre mașinile parcate haotic pentru a vira la dreapta și a ne încadra pe drumul forestier care duce la Mănăstirea Oașa. Pentru că în programul excursiei noastre figura și o vizită la Mănăstirea Oașa - așezământul monahal situat pe malul Lacului de acumulare Oașa, la poalele Munților Șureanu, în poiana denumită Poarta Raiului.

Abia la întoarcere am făcut și noi un popas la Barajul Oașa. Am admirat și am fotografiat lacul de acumulare, cel mai mare de pe râul Sebeș, străjuit de păduri de brad. De pe baraj, în depărtare, dincolo de întinderea de apă, înconjurate de verdele pădurii, se disting turlele bisericii de la Mănăstirea Oașa.

Lacul Oasa, situat la altitudinea de 1259 m, a apărut după construirea barajului, în anul 1979. Întins pe o suprafață de 441 ha, având o lungime de 6 km și acumulând 136 milioane m3 de apă, Lacul Oașa este cel mai mare dintre lacurile de acumulare amenajate pe cursul râului Sebeș. La aceste date tehnice se pot adăuga și altele. Barajul de 300 m lungime are înălțimea de 91 m, lățimea la bază de 250 m și lățimea la coronament de 10 m.

În zi de weekend, mai ales vara, popasul de la Barajul Oașa este foarte aglomerat. În plimbarea lor pe Transalpina, turiștii opresc aici nu doar pentru o clipă de relaxare în peisajul fermecător, ci și pentru o partidă de pescuit, apele lacului oferind pescarilor norocoși frumoase exemplare de păstrăv și boiștean.

De la Barajul Oașa, ne continuăm traseul în urcuș, spre Pasul Urdele, cel mai înalt punct al Transalpinei (2145 m). Mai înainte de a ajunge acolo, ca tot omul flămând și obosit de drumul lung, facem și noi un scurt popas la Stâna Ștefanu. Am fi vrut să fie unul mai lung, dar aglomerația de acolo ne-a descurajat. Cozile de la "tocan de oaie", bulz ciobănesc și alte preparate la grătar, dificultatea de a găsi locuri la mese (grupul nostru număra nu mai puțin de 45 persoane), chiar și așteptarea la toalete ne-a făcut să ne dorim a pleca mai repede de acolo. În scurtul popas, am avut totuși răgazul unui tur de orizont, fotografic. De asemenea, am admirat decorul rustic și șubele mițoase, ciobănești, cu care unii turiști chiar se înveșmântează pentru a se fotografia. Pasionații de etnografie au ocazia să vadă în dreapta întrării coliba oierului în care este expus tot ceea ce-i este necesar ciobanului la stână.

În autocar, ghida ne povestise că Stâna Ștefanu - o afacere de familie - a fost incendiată în noiembrie 2020, dar că a renăscut din propria cenușă, circumstanțele incendiului rămânând totuși neelucidate, neclare cel puțin pentru noi, oamenii de rând. Îmi amintesc de Stâna Ștefanu pe care am văzut-o acum 12 ani. Mai modestă decât acum, mai puțin aglomerată decât acum, dar la fel de primitoare. Măgărușii pe care i-am văzut atunci păscând în jurul stânei, cuminți și fotogenici, acum pășteau (ei sau urmașii lor) în loc mai îndepărtat de stână, dar tot aproape de șosea, făcând bucurie celor mici, dar și celor mari care se buluceau să-i fotografieze.

Fără a ne fi potolit foamea, dar plini de speranță în urma celor aflate de la ghidă, am pornit mai departe și am făcut un popas la "Terasa Bunicului". Un popas adevărat. Și aici sunt tarabe ale comercianților, cu o variată ofertă (suveniruri și produse alimentare - jumări, șorici, siropuri din fructe de pădure, gem, ciocolată de casă, porumb fiert sau copt, cozonac secuiesc, dar și pastramă de mistreț sau cerb). De asemenea sunt mai multe locuri unde poți servi masa. Unele sunt acoperite, dar există și o terasă descoperită, destul de mare, cu multe mese lungi, din lemn. Comanda și plata se fac la bar, acolo unde este afișat un meniu cu tot felul de bunătăți specifice: ciorbe (văcuță, perișoare), fasole cu ciolan afumat, tocăniță cu mămăligă, cârnați, ceafă de porc, precum și diverse băuturi. Fiind prea multe, nu am reținut prețurile. Tot la bar - bineînțeles, cu așteptare la coadă - se comandă și se plătesc preparatele care se pregătesc la grătarul de afară - bulz ciobănesc, diverse fripturi și cartofi prăjiți.

Absorbiți de frumusețea locului, preocupați de alegerea preparatelor și găsirea unui loc la masă, unii nici nu au observat că un nor mare și negru ne dădea târcoale. Curând cerul a fost brăzdat de fulgere urmate de tunete la început mai timide, apoi din ce în ce mai hotărâte. Am dat fuga la autocar, adăpostul nostru cel mai sigur. Și bine am făcut pentru că în curând stropii grei de ploaie și-au făcut apariția. Priveam de la geam cum printre stropii de ploaie apăreau mici boabe de gheață care, treptat s-au mărit ajungând cât o alună, albind totul în jur. De la 24̊ C, temperatura a scăzut brusc la 12̊ C.

După ce s-a mai potolit furia naturii, pentru că și timpul nostru de popas expirase, am continuat urcușul spre Pasul Urdele (2145 m) cel mai înalt punct al Transalpinei. Ar fi trebuit să oprim și acolo pentru peisaj și pentru fotografii, dar, speriați de ploaie, nimeni nu a mai dorit un nou popas. Am continuat și în curând Rânca, stațiunea devenită atât de populară, cu vilele sale viu colorate, a apărut la orizont. Am străbătut-o în goana autocarului și am revăzut doar din deplasare Pensiunea Kallisto care ne-a găzduit în 2011 și Pensiunea "Valea Mariei" unde am servit masa atunci. De asemenea, am văzut pentru prima oară tiroliana și instalația de telescaun.

De la Rânca până la Novaci, acolo unde faimoasa Transalpina - DN67C - ia sfârșit, drumul a decurs normal. A urmat Horezu, Râmnicu Vâlcea, Pitești și București, drum arhicunoscut și mult bătut - în ambele sensuri - de automobiliștii amatori de ieșiri în weekend.

În încheiere, pentru a completa articolul, câteva cuvinte despre cel mai înalt drum al României. Sper să nu deranjez dacă voi prelua un fragment din vechiul meu articol Prin Rânca, spre Transalpina scris în septembrie 2011.

I s-a spus "Drumul Regelui" pentru că în urma unor lucrări de reamenajare, în anul 1938 Regele Carol al II-lea s-a încumetat să-l inaugureze străbătându-l în întregime, o singură dată în viața lui. Acest drum, de fapt o cărare anevoioasă care tăia Carpații făcând legătura dintre Transilvania și Oltenia, a avut importanță atât pentru oștirile romane în expansiunea lor către Dacia, cât și - mai târziu - pentru nemții care, din necesități impuse de ambele războaie mondiale, l-au reconstruit și reparat.

Pentru strămoșii noștri această cărare dificilă a însemnat dintotdeauna calea migrării periodice a păstorilor și turmelor de oi - primăvara spre munte și toamna spre șes - atunci când crestele alpine nu mai puteau asigura hrana pentru animale. De aceea l-aș numi "Drumul Transhumanței". Sau "Drumul Bejeniei" dacă facem referire la perioada de impunere forțată a religiei catolice în Transilvania când familii întregi erau nevoite să-și părăsească locurile de baștină pentru a-și păstra neștirbită tradiția. Istoria consemnează episodul în care localnici din Jina, ungurenii, în frunte cu preotul satului, au traversat crestele abrupte pe "Poteca Dracului" stabilindu-se în sud și ducând cu ei tradițiile, portul și ocupația.

Dacă în urmă cu 12 ani am străbătut doar parțial Transalpina - de la Novaci până la Obârșia Lotrului - de astă dată am avut prilejul să văd în întregime "șarpele gri al Parângului" urcând și coborând, urmând înlănțuirea de serpentine (multe dintre ele în "ac de păr"), târându-se la peste 2000 m altitudine.

Atunci, reabilitarea drumul nu era finalizată. Lipseau parapeții, semnalizările luminoase și marcajele, dar circulația era parcă mai lejeră. Între timp au mai apărut parapeți în porțiunile mai dificile, iar drumul bun, asfaltat este marcat în cea mai mare parte cu galben. Cu atenție, se circulă totuși foarte bine. Asfaltul bun și pantele moderate, permit oricărui tip de autoturism o plimbare spre și prin înălțimile munților României.


[fb]
---
Trimis de iulianic in 26.08.23 10:27:32
Validat / Publicat: 26.08.23 11:38:43
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în TRANSALPINA.

VIZUALIZĂRI: 828 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

9 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P20 Transalpina - Pe culmile Parângului.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 30600 PMA (din 22 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

9 ecouri scrise, până acum

AZE
[26.08.23 12:37:50]
»

Frumos articol, mulțumim.

Transalpina este și drumul meu favorit, m-a impresionat încă de când nu erau montați parapeții în zona alpină. Asta a fost în 2013. De atunci m-am mai întors o dată în 2020 atunci când lumea era închisă din cauza covidului și am făcut mai multe excursii în țară ne-prea având voie pe afară.

În scurt timp vei scie articolul 1000, dă-mi voie să te felicit încă de acum să fiu eu primul????????????

liviu49
[26.08.23 12:39:42]
»

O data cu primul vot m-am apucat si de scris primul ecou. Nici nu incepusem bine povestea ca cineva care ne iubeste (mi-a mai facut acest acest cadou si ieri si alaltaieri de cateva ori) s-a gandit ca decat sa scriu mai bine stau si mi-a tras heblul de la curent. Am profitat de ocazie, am mancat, am facut cafelele si acum la cafea imi continui capodopera despre Transalpina.

Primul meu drum pe Transalpina dateaza din anul 1984, da 1984. Fusesem cu un camion de la ITBN cu niste baraci la Deva, iar de acolo am vrut sa ne intoarcem pe DN 67C de la Sebes la Novaci, iar de acolo spre Branesti. Din Sebes ni s-a spus ca este un drum de macadam pe care nu-l vom putea strabate ca lumea. De fapt pe acel DN nu prea se circula deloc. Am vrut, insa, sa ne convingem pe prpria piele si am plecat la drum. Drumul la inceput mai cu asfalt, mai pietruit a fost cum a fost. Dar cand nu ne-a mai placut am gasit un loc mai larg, am intors si am mers spre casa pe drumul cunoscut. Prima traversare, de la Petrosani, Obarsia Lotrului, Ranca, Novaci, am facut-o la sfarsitul lui august 2010 cand drumul era in plin santier. Ignorand sfaturile celor care lucraru pe santier am plecat la drum, dar dupa ce s-a terminat asfaltul a inceput sa nu ne mai placa si cautam un loc unde sa intoarcem Intr-un loc mai larg am vazut un BMW clasa 500 cu numere de Gorj care tocmai pleca spre Ranca. Am gandit ca daca cel cu asemenea limuzina se incumeta sa traverseze muntii noi cu masinile noastre putem sa reusim. Asa ca l-am urmatm s-a prins si el ca il urmam a dat drumul la avarii ca sa-l putem vedea, mai ales ca se cam lasase ceata. La un moment dat drumul era blocat de o derocare pentru largirea soselei si am fost siguri ca va trebui se nae intoarcem. Dar soferul BMW-ului a coborat a vorbit cu muncitorii care munceau acolo si in cateva minute au aparut buldozere si gredere care au facut o poteca de mai bine de o suta de metri ca sa putem trece. Din pacate ceata nu ne-a dat voie sa admiram peisajul. Am ajuns in varf si a inceput coborarea si o data cu ea si asfaltul bun si marcat. Ghidul nostru a scos mana pe geam, ne-a salutat si dus a fost. I-am multumit din suflet pentru ca a fost asa de amabil cu noi si ne-a ajutat. Asta a fost prima vizita pe Transalpina, cu peripetii pe care le tinem minte pentru toata viata. Ultima vizita pe Transalpina a fosy acum doi ani, cand ne-am intors din Maramures. Muicaaaa! Ai facut ce-ai facut si m-ai tinut de vorba si am scris cat sa ma certe toti cei care vor avea curaj sa citeasca ce am scris eu.

Numai bine si calatorii placute!

webmaster
[26.08.23 15:03:28]
»

Review-ul a primit „Punctaj Adițional Actualizare RUBRICĂ

— (1) la momentul publicării, în rubrica curentă nu existau impresii din anul curent sau anul trecut ;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

Michi
[27.08.23 12:06:49]
»

@iulianic: După ce am citit şi votat ieri reviewul, azi mi-am adus aminte că prima dată am stăbătut Drumul Regelui (în mare parte pe traseul transalpinei, prin 1970, aşa că sâc! Liviu49 care ai fost în 1984). Am mers cu o Ladă 1200 care era o maşină destul de înaltă de la Sebeş la Obârsia Lotrului şi drumul a fost acceptabil. Numai că la coborâre am mers prin apă până la portiera masinii că se construia barajul Vidra. În 2013, în ceasul al doisprezecelea am mers pe actuala transalpină despre care ai scris şi care nu avea parapeţi la marginea şoselei. De data asta am mers de la Rânca la Mărginimea Sibiului. Aveam 79 de ani şi anul următor la 80 am făcut transfăgărăşanul pe care mai fusesem imediat după inaugurare. Pe transalpina am mâncat şi noi la Stâna lui Stefanu tocan de oaie şi bulz ciobănesc. Pe atunci era doar baciul care făcea mămăliga şi vreo doi tinerei care ne serveau dar deja se dusese buhu şi era multă lume.

iulianicAUTOR REVIEW
[29.08.23 09:51:29]
»

@AZE:

În scurt timp vei scrie articolul 1000, dă-mi voie să te felicit încă de acum să fiu eu primul

Mulțumesc pentru felicitările transmise în avans! Nu m-aș grăbi să arborez steagul victoriei pe reduta celor 1000 de articole scrise de mine pe AFA. Pentru mine este un prilej de rememorare a tuturor celor ce am trăit în cei peste 12 ani de activitate destul de susținută pe AFA. Și nu toate amintirile sunt bucurii, te asigur.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
iulianicAUTOR REVIEW
[29.08.23 12:25:26]
»

@liviu49: Trebuie să recunosc faptul că ești unul dintre cei mai activi cititori ai mei. Și când spun asta mă refer și la cei care își rup din timpul lor pentru a-mi adresa câteva cuvinte într-un ecou. Mulțumesc pentru acest interes!

Aș cuteza totuși să te întreb – dat fiind că ai atât de multe de povestit, unele din vremuri destul de îndepărtate – de ce nu așterni aceste amintiri în articole de sine stătătoare pe care să le publici aici, pe AFA? Nu mulți sunt cei care se pot lăuda cu peripeții ca cele pe care le-ai povestit în ecoul tău privind prima vizită pe Transalpina, peripetii pe care – cu siguranță – nu le vei uita toată viața.

Călătorii frumoase oriunde și oricând!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
webmaster
[29.08.23 13:59:25]
»

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

iulianicAUTOR REVIEW
[29.08.23 19:03:27]
»

@Michi: Mă bucur că articolele mele constituie uneori, pentru cineva, prilej de frumoase aduceri aminte. Chiar și pentru mine citirea unor articole mai vechi (scrise de mine) constituie prilej de frumoase aduceri aminte. Acum, când am revenit pe Transalpina după 12 ani, în mod cu totul neașteptat și în cu totul alte condiții decât aș fi prevăzut, plimbarea mi-a făcut mare plăcere.

Remarc faptul că primul drum pe Transalpina făcut de dumneavoastră, adică porțiunea Sebeş - Obârsia Lotrului, a fost tocmai segmentul pe care noi nu l-am făcut la prima aventură pe Transalpina. Deși plecaserăm în cursul dimineții de la Rânca unde fuseserăm cazați peste noapte, cu mai multe opriri pe traseu, în special în cel mai înalt punct al șoselei alpine, timpul a trecut repede. Trebuind să ajungem până în seară la București, de la Obârșia Lotrului, printr-o vale împădurită, foarte frumoasă, dar cu un drum destul de prost atunci, am continuat spre Voineasa și de acolo, pe Valea Oltului, spre Râmnicu Vâlcea, Pitești și București.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
liviu49
[17.09.23 09:41:14]
»

@iulianic: Scuze ca raspund cu atata intarziere, dar mai bine mai tarziu decat niciodata. Am fost in concediu doua saptamani la Eforie si nu am vut posibilitatea de a folosi calculatorul decat la ajungerea acasa. De luni pana ieri a trebuit sa ajung la zi cu tot ce nu am lucrat in timpul concediului, (mai ales ca vineri era si zi de salarii), iar ieri am mai lucrat si pentru casa. Dupa ce am terminat de facut zacusca, aseara am fost plecat la niste cumparaturi, iar acum am nitel timp liber, pe care ti-l aloc cu placere.

Ca am multe amintiri si peripetii din multe excursii si concedii e adevarat. La peste 70 de ani, cand mult timp l-ai alocat turismului, e normal sa le ai.

Treaba cu scrisul, dar mai ales cu publicatul, e mai complicata. Cred ca una din cauze este o anume comoditate de a scrie. Nu mai am acea viteza de la inceputul lunii octombrie 2015, cand in circa trei saptamani am scris 52 de articole despre concediul din 2009 din Bucovina. Unele le-am publicat si pe AFA, dar lipsa de interes a cititorilor m-a determinat sa ma opresc cu publicarea. Am inceput sa scriu mai rar, dar celor care au dorit le-am oferit informatii care s-au dovedit a le fi de mare folos. Deocamdata nu prea sunt tentat sa mai public ceva pe AFA, mai ales ca, cel putin asa se pare din articolele publicate, lumea merge in concediu doar pentru a manca si dormi. Probabil ca timpul dintre masa si somn e alocat televizorului, pentru ca nu am gasit nicio referire la vreo activitate desfasurata in acest timp.

Dar cred ca ma departez de subiectul articolului prea mult si sa nu ma trezesc iar cu dojene.

Numai bine si calatorii placute!

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
AZE, iulianic, liviu49, Michi
Alte impresii din această RUBRICĂTransalpina - cel mai înalt drum din România:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.095445156097412 sec
    ecranul dvs: 1 x 1