GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Transalpina – „oficial îi merge bine”
Șoseaua ce traversează munții Parâng și Căpățânii, în partea cea mai înaltă, a atras o mulțime de turiști de-a lungul vremii. Este vorba mai ales de turism automobilistic ce a explodat după anul 2009, moment când s-a asfaltat drumul. Dacă înainte de acest an pe șoseaua pietruită, cunoscută sub denumirea de DN 67C, îndrăzneau să urce doar amatorii de offroad cu mașini 4x4, și mai înainte chiar posesorii de Dacii, Moskvici, Aro și Trabant (găsiți fotografii edificatoare pe Internet), acum orice posesor de autoturism se încumetă să traverseze munții din Oltenia în Transilvania sau invers. Am fost de vreo 5 ori pe Transalpina, prima dată chiar în iarna anului 2009, în diverse variante: până pe serpentinele de la Rânca, integral Novaci – Sebeș (ori pe varianta spre Jina, înspre Mărginimea Sibiului), pe varianta Novaci – Rânca – Obârșia Lotrului – Voineasa – Brezoi.
Înainte de asfaltare urmăream pe forumuri specializate aventurile posesorilor de mașini 4x4 ce „atacau” pantele pline de pietre ascuțite din Pasul Urdele (chiar sub vârful Păpușa) ori curbele dinspre Pasul Muntinu.
Transalpina, ori mai bine spus TransParâng, se înscrie în rândul șoselelor montane asfaltate în ultimii ani: TransBucegi, TransSemenic și în proiect TransBaiul. Am traversat munții pe Transalpina, denumire adoptată în ultimii zeci de ani, în perioada în care nu se montaseră încă parapeți metalici și indicatoare rutiere.
Spectaculos și totodată periculos, solicitant pentru autoturism, meandrat și stâncos – drumul montan are peisaje superbe iar aerul tare și rece îți taie respirația. Am participat într-o toamnă și la o frumoasă ședință trash-the-dress, la început de octombrie fiind prezente deja petice de zăpadă; am prins ceață și ploaie pe serpentinele de la Urdele, dar și soare și vânt – în orice condiții parcurgerea șoselei alpine provoacă entuziasm, uimire, admirație și încântare.
La data de 15 august 2015 Transalpina a fost deschisă oficial, după ani întregi de lucrări amânate și probleme financiare (http://www.gorj-domino.ro/transalpina-deschisa-oficial/). Cu prilejul unei aniversări am parcurs în week-end partea cea mai spectaculoasă a Transalpinei, venind dinspre Valea Oltului – am rulat pe un drum deschis circulației publice zilnic între orele 7.00 – 19.00; totuși, pe timpul nopții circulația rutieră va fi interzisă. După ce cu puțin timp în urmă am parcurs Poteca Regală (vezi impresii), acum a venit rândul Drumului Regelui. Carosabilul între localitatea Brezoi și Voineasa este acceptabil (peticit pe porțiuni bune), ceva probleme încep din coada lacului Vidra, unde se desparte breteaua spre stațiunea Vidra. Zeci de metri fără asfalt, apoi două poduri în construcție cu ocolire (prost semnalizate) și încă câteva podețe neasfaltate până la Obârșia Lotrului. Aici veți zări prin pădurile întunecoase taberele de culegători ce locuiesc în corturi și construcții improvizate (pe margini multe dubițe ce cumpărau navete pline cu ciuperci) – chiar ți se face milă de acești oameni ce umblă toată ziua prin pădure pentru a face un ban. Pe lângă Mănăstirea Oașa, situată pe malul lacului cu același nume, la Obârșia Lotrului s-a construit Mănăstirea Obârșia Lotrului, cu hramul „Sfinții Martiri Brâncoveni” și „Sfântul Mare Mucenic Mina”. Tot aici întâlnim un „bâlci” de tarabe și vânzători ambulanți ce îngreunează circulația rutieră, la care se adaugă iarăși o porțiune de câteva sute de metri de drum prost. După aceste „obstacole” totul revine la normal: apare covorul asfaltic bun, marcajul galben (pe axul central și laterale), parapeți metalici în punctele cele mai sensibile (constructorul declară că a montat 5000 metri lineari de parapeți), precum și ceva indicatoare rutiere.
Din loc în loc vedem și stâlpi cu indicatoare turistice ce ne îndrumă către traseele montane de pe creste. O scurtă ploaie de vară ne însoțeste până dincolo de Stâna Ștefanu – loc de popas, de mâncat ceva tradițional ori de pozat cu cojocul de cioban în spate. Oprim în apropiere de Muntinu unde existau, jos în vale, două lacuri – acum erau secate, probabil din cauza secetei din această vară. După ce cobori din Pasul Muntinu nu lipsesc simpaticii măgăruși ce stau pe marginea drumului, locatari ai unei stâne din apropiere. Pe versanții abrupți turma de mioare este împrăștiată ca într-o pictură. Serpentinele din Pasul Urdele, situate la peste 2100 m înălțime, sunt învăluite într-un nor alb – trecem prin acest punct, străjuit acum de parapeți, și observăm doar marea lăptoasă ce acoperă hăurile. Ieșim la lumină brusc înainte de serpentinele ce coboară spre stațiunea montană Rânca. În vreo două locuri drumul se reduce la o singură bandă datorită surpărilor intervenite pe versanți. După montarea elementelor metalice pe marginea drumului este mai greu de oprit autoturismul chiar în orice punct al drumului – se simte nevoia acută a amenajării unor puncte de belvedere și parcări. Întâlnim alte două „bâlciuri” pe traseu: pe un tăpșan lângă Pasul Muntinu și în apropierea releului de lângă Rânca. În ultimii doi ani au mai apărut două terase și pe porțiunea de drum dintre Novaci și releu Rânca. Muzeul Civilizației Montane Rânca, unitate muzeistică situată la cea mai mare altitudine din România (1530 m) era închis, deși citisem că este deschis doar în weekenduri. Mai recent se vorbește și despre întemeierea unui Muzeu al Transalpinei (gds.ro/Local/2015-08-25/m ... alpina-la-ranca) care să aducă în fața turiștilor istoria acestui drum.
Fragmente de istorie
Dacă tot am amintit de istoria acestui drum transalpin vă redau câteva amănunte descoperite în scrieri vechi. În monografia locală numită „Oltenia”, autor Marcu Alexandru, publicată în 1943 se vorbește despre drumul ce cobora, printr-o altă ramură-i, drept spre sud, la Novaci, în Gorj. Ramura aceasta din urmă, folosită de șoseaua construită recent pe urmele lui, e numită de geograful Emm. D. Martonne: „marele și vechiul drum de transhumanță”. Este drumul pe care oierii din Mărginimea Sibiului au venit cu turmele în Oltenia de sub Munte, mulți chiar stabilindu-se aici și întemeind așezări. Vorbind de legătura între transilvănenii din Mărginime și zona Olteniei scriitorul I. Hașeganu menționa în 1941 în lucrarea „Mărginenii în viața economică a Transilvaniei și a Vechiului Regat”: În ultimul timp, situația economică tinde să se îmbunătățească și mai mult. Aceasta și grație drumului care s-a construit recent până în munții Lotrului, unde a luat ființă o mare lăptărie, care este legată astfel de comunele mărginenești și de Sibiu de o parte, iar de alta, de Novacii din județul Gorj și de Voineasa, Brezoiu și Călimănești. Este de regretat însă, că, acest drum, zis și „drumul Regelui”, nu este îndeajuns de consolidat și de bine întreținut, riscând ca în curând el să devină iarăși impracticabil. Deși trecuseră doar vreo doi ani de la inaugurarea din 193 de către regele Carol al II-lea.
Mai devreme, dintr-un număr din anul 1936 al revistei „Arhivele Olteniei” aflăm mai multe detalii: Satul Novaci este la poalele Carpaților. De aici duce peste munți un drum străvechiu, refăcut în parte de inginerul Aurel Diaconovici, prin anii 1900, apoi folosit în ajunul războiului tuturor Românilor, iar în 1935 lărgit și amenajat în chip de șosea, care să lege Oltenia cu Ardealul, la Poiana Sibiului. Amănunte despre ing. Diaconovici aflăm tot din „Arhivele Olteniei”, un număr din 1932 – om care a ocupat timp de mulți ani funcția de inginer-șef al Serviciului tehnic al județului Gorj (sub conducerea lui șoselele construite în Gorj devin model pentru Vechiul Regat; s-a remarcat și prin activitatea culturală susținută în Gorj). Diaconovici a amenajat și poteca de munte Novaci- Păpușa, de circa 25 km lungime și care este de mare importanță economică pentru comunele de sub munte, din plasa Novaci, devenind și un acces lesnicios marelui număr de bolnavi, cari, vara, merg la munte, pentru căutarea sănătății, la stațiunea climaterică Tidvele, situată la vreo 20 km depărtare de comuna Novaci, - dar tot odată și pentru necesitățile vieței ciobănești din munții Masivului Parângului și a comunicațiunei cu marile comune din Sudul Ardealului (Poiana, Săliștea, ș. a.), din acea regiune interesantă, unde viața neamului nostru se pierde în negura timpurilor dace.
Observăm doar din aceste pasaje istorice că rolul acestui drum a fost în primul rând economic și militar, constituind o poartă de legătură între Ardeal și Țara Românească. Astăzi acest rol s-a pierdut, drumul având un real potențial turistic. În orice anotimp ajungeți pe Transalpina veți fi impresionat de munte, de „România carpatică”.
Trimis de tata123 🔱 in 26.08.15 14:41:40
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în TRANSALPINA.
15 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
ECOURI la acest articol
15 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@tata123 - Trebuie să văd şi eu Transalpina, pe Transbucegi am mers şi a fost foarte bine!
@irinad - Uauuu... nu ai străbătut Transalpina până acum? Se poate... e în mare vogă în ultimii vreo 4 ani! Aproape la fel ca pelerinajul la Prislop - „e la modă”. Glumesc, desigur.
Traseul se poate face chiar într-o singură zi, pornind chiar și din Târgoviște. Noi am parcurs aproximativ 700 km duminică de la București spre Valea Oltului, stațiunea Voineasa, Obârșia Lotrului, traversat Transalpina pe porțiunea cea mai frumoasă, Novaci, Baia de Fier, și din nou spre Capitală. E obositor, dar peisajele încântă ochiul și sufletul.
@tata 123
”Traseul se poate face chiar într-o singură zi
În afară de faptul că drumul este obositor (și de proastă calitate între Voineasa și Vidra) nici nu prea ai timp să te relaxezi cun trebuie pe Transalpina.
Eu aș recomanda (venind de la Călimănești) o cazare de tranzit în zona Mălaia-Voineasa, pentru a vizita Cheile La (ă) toriței, Centrala de la Ciunget, lacul și stațiunea (abandonată) Vidra, Peștera Muierii, Peștera Polovragi, Mănăstirea Polovragi etc.
@traian. leuca -
Foarte, foarte buna recomandare, este superba zona.
Zona este superba, soseaua este super. Eu am fost pe cand nu nerau parapeti si se mai lucra la podete (traversari). Cat va tine calitatea soselei, ramane de vazut!
Ca e bine ca avem Tarnsalpina sau TransParang (cum am vazut-o botezata inspirat aici) asflatata versus Drumul Regelui al vechi si neasfaltat este de discutat...
Pentru accesibilitate, mediatizare, cunoasterea zonei este super. Se vor vedea insa destul de repede si efectele negative (poluare, gunoaie, accidente).
Dar sa luam partea plina a paharului pentru ca Transalpina ofera posibilitatea incarcarii bateriilor proprii si ofera peisaje montane pe care cei care nu fac drumetii la cote peste 200 metri altitudine, nu au cum sa vada ce minunatii ne face natura cadou.
Transalpina merita nu numai traversata (bifata) ci merita sa va luati sa va opriti sa admirati in liniste, chiar sa faceti un popas mai lung, adica sa ii dedicati o zi.
Plimbari frumoase pe Transalpina!
@traian. leuca - Într-adevăr cine vrea să „savureze” mai bine peisajele șoselei alpine și să simtă răcoarea muntelui poate să parcurgă traseul într-un weekend cu cazare de o noapte în zonă. Acum depinde de bugetul fiecăruia și de distanța de la care vine. Unii preferă o escapadă de o singură zi, mai ales că „cine se trezește de dimineață, departe ajunge”. Dacă prinzi o zi noroasă sau ploioasă cred că nu poți sta prea mult pe creste.
Aveți dreptate: în funcție de direcția de sosire se poate alege o cazare în zona Voineasa sau în zona Rânca-Baia de Fier-Horezu - depinde ce vrea să viziteze fiecare (peșteri și chei, mănăstiri, monumente istorice, etc.).
@Dan&Ema - Mulțumesc de vizită și ecou. Transalpina a avut frumusețea ei în toate etapele: neasfaltată, fără parapeți și marcaje ori asfaltată și asigurată din punct de vedere al siguranței rutiere. Așa cum și alte țări „exploatează” turistic orice lucru, mai important sau mărunt, așa și România trebuie să profite de minunile sale - și slavă Domnului are de unde!
Să sperăm că neplăcerile lumii moderne (gunoiul, în speță), care deja a apărut pe Transalpina, nu vor prolifera peste limita suportabilului - bâlciurile de pe traseu pigmentează destul zona.
IN fiecare vara imi propun un weekend in zona si pe transalpina, sper sa ajung macar anul viitor, ceva intre iunie si august, inteleg ca si atunci pot fi zile ploioase sau innorate, cand nu prea mai vezi nimic din peisaj. Multumim, vacante frumoase.
@calatorul50 - Mulțumesc pentru lectură și vot. Într-adevăr, uneori și în lunile de vară e o chestie de noroc să prinzi o vreme senină sus în Pasul Urdele. Trebuie urmărită starea vremii și ales un weekend fără precipitații pentru a putea „savura” la maximum peisajul. Pentru o experiență completă și o parcurgere pe îndelete, fără grabă, e mai bine să vă cazați o noapte în zonă (deși e posibilă și varianta unei escapade de o singură zi - chiar și din București).
Ce lume curajoasa! Nimeni nu zice nimic despre ce simti cand te uiti in jos la nori; sau poate simptomul apare doar la cei cu rau de inaltime. Am ajuns intamplator pe Transalpina si, poate pentru ca n-am fost eu sofer, am stras manerele usilor pana mi-au transpirat palmele si ma rugam in gand, aberant, sa ma teleportez de acolo.
Si serpentinele...
E un traseu apreciat de teribilisti si de tineri care vor sa-si impresioneze iubitele si se fac glume cu falsi autostopisti care te roaga sa opresti si pe care nu le-am inteles.
Cand am fost anul trecut, deja la Ranca se lucra la baraci si poate deja anul asta zona a semanat mai mult cu tigania de pe Transfagarasan.
Poate a doua oara o sa pot aprecia frumusetea locurilor, daca nu voi face infarct.
@ccbg - Mulțumesc pentru lectură. Mulți nu spun nimic despre amețelile serpentinelor ori despre senzația de gol în stomac atunci când se află pe marginea hăurilor deoarece nu au probleme cu așa ceva. Mai ales din postura de șofer nu percepi toate aceste senzații - ești ocupat cu mânuirea volanului, atenția e maximă, puțină adrenalină inhibă frica. Am parcurs Transalpina în ambele posturi: șofer și pasager. În calitate de șofer nu am avut nici un „simptom” de frică; în rolul de pasager pot spune că parcă am fost zgâlțâit mai mult și, la un moment dat, parcă m-au luat și niște dureri de cap de la atâtea curbe... hi, hi, hi. Oricum senzațiile resimțite sunt diferite - contează mult în ce loc te afli: la volan ori pasager.
@tata123 -
Am auzit pe altii ca au crezut "ca nu mai scapa". Am ras, dar nu stiu daca voi mai avea curaj sa merg, eu la volan. Mi s-a parut ca mai dificil e drumul dinspre Obarsia Lotrului. Lipsa vegetatiei de ambele parti, a parapetilor, atunci, Inclinarea soselei, atat pe verticala (de uneori credeam ca o sa ne desprindem de sosea ca o insecta ce se da pe spate) cat si pe lateral, in curbe, si faptul ca nu se vedea la un moment dat incotro o ia soseaua - toate ne-au facut sa asuprim masina la maxim, de credeam ca o sa se opreasca in orice moment.
In privinta lecturii, desi sant incepatoare pe site, dupa mine, chiar aveti ceva de spus in fiecare articol.
Sa vedeti ce solicitata ar fi fost masina daca ati fi mers inainte de asfaltarea soselei, asta daca masinuta si soferul s-ar fi incumetat!
@tata123 - Si eu multumesc pentru raspuns si sfaturi. Asa m-am gandit si eu, ca merita sa oprim si o noapte in zona, pentru o vizita mai linistita a zonei, care merita vazuta pe indelete.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2023 Pe Transalpina, după 12 ani — scris în 26.08.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2021 Transalpina via Mănăstirea Obârșia Lotrului — scris în 18.10.21 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 Transalpina — scris în 14.09.21 de nelu73 din AGNITA SIBIU - RECOMANDĂ
- Jul.2021 Impresii de pe Transalpina și despre Mărtinie – un sat cum nu credeam ca există în România — scris în 12.08.21 de RoxanaGRS din IAşI - RECOMANDĂ
- Oct.2020 O zi de vis pe Transalpina — scris în 17.10.20 de alienad din CRAIOVA - RECOMANDĂ
- Sep.2020 Transalpina - un obiectiv mult visat și așteptat — scris în 08.09.20 de cecilia a. din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 O excursie reusită — scris în 13.06.19 de adrianaglogo din PITEșTI - RECOMANDĂ