EXCELENT
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Museo Civico „Castel Nuovo” , Napoli
O construcție măreață, cu cinci turnuri imense, impecabil crenelate, o fortăreață cu un puternic rol defensiv, de un gri respingător, se ridică în zona portuară, foarte aproape de centrul civic al orașului. Ea poartă eleganta titulatură de Castel.
Magnifica intrare de un alb contrastant, un portal gotic din marmoră superb ornamentat, ne-a atras spre vizitare. Din patru castele câte sunt în oraș, numai pe acesta l-am vizitat, timpul nu ne-a permis mai mult.
Scurt istoric
Castelul a fost ridicat în sec. al XIII-lea de Carol I de Anjou, dinastie care a îndepărtat supremația împăraților germani după ruperea Imperiului Roman, în cel de Est și cel de Vest. Aici, în sudul Italiei Frederick Barbarossa făcea lega. Capitala era în frumoasa Sicilia, la Palermo. El, Carol de Anjou a mutat capitala la Napoli unde a ridicat acest castel în apropiere de mare, pentru a controla portul. Era cel mai nou, de unde și numele de Chateau Neuf, fortăreață și locuință regală. După dese asedii, incendii și stricăciuni provocate de timp, Castelul păstrează aspectul de azi după îmbunătățirile aduse în se. al XV-lea de urmașii aragonezi care au adus arhitecți și meșteri catalani.
Dar cel mai important din urmașii dinastiei D' Anjou, a fost Robert cel care a înfrumusețat castelul, a împodobit Capela Regală cu fresce lucrate de marele Giotto di Bondone adus de la Florența, a modernizat orașul și s-a ocupat de Universitate, lucru pentru care atât Petrarca cât și Boccaccio l-au apreciat ca fiind unic printre regii zilelor noastre. Împreună cu a II-a sa soție, Sancha de Mallorca, a ridicat Mănăstirea Santa Chiara (vezi impresii) iar orașul a devenit un important Centru cultural al Renașterii timpurii.
Am trecut pe sub Arcul de Triumf, acel portal din marmoră adăugat mai târziu, în stil gotic renascentist și am admirat superba ornamentație pe toată înălțimea sa. Lucrări fine, elegante și care au rezistat în timp.
Dincolo de acest portal se află vechile uși din bronz ale castelului. De fapt ele sunt din lemn masiv peste care se află o placă groasă din bronz cu diverse reprezentări. Scene de război, călăreți îmbrăcați în zale, cu armuri și căști de protecție, caii de asemenea. Nu știu cum duceau atâta greutate bietele animale!
Din poveștile castelului
Și pentru că acum, când suntem în an pandemic, purtători de măști- protecție anticovid, privind fotografiile, poate mi s-a părut, poate nu, dar unii din cavaleri purtau... măști de protecție (P5). Din loc în loc, porțile păstrează găuri produse de ghilele, ba una stă chiar înfiptă între placa de bronz și lemn. Cel mai distructiv a fost asediul Regelui Ludovic I al Ungariei venit să răzbune moartea fratelui său Andrw, căsătorit cu Ioana I penultima moștenitoare a Regatului Napoli. Și cum ea, se crede că nu a fost străină de asasinarea tânărului Andew s-a baricadat în castel. Și castelul a rezistat. Asta e o poveste.
Altă poveste este cea a ultimei moștenitoare, tot o Ioana, a II-a de Napoli din dinastia D' Anjou a Ungariei, femeie aprigă și sângeroasă care își omora iubiții scăpați printr-o trapă din castel, direct într-o fântână unde era adus un crocodil din Africa.
După formalitățile de rigoare am intrat în curtea de formă pătrată a castelului. Drept ornament, din loc în loc, stau mărturie niște ghiulele adevărate. Tot ce se mai păstrează din vechea fortificație este Sala Baronilor și Capela Regală aflate în corpul de clădire, spre mare. Restul, construit de urmașii aragonezi în sec. al XV-lea, astăzi este ocupat de Institutul pentru Istorie și
Museo Civico
Acesta ocupă o mare suprafață și prezintă o Expoziție de busturi ale diverselor personalități napolitane, o colecție de opere de artă, în special picturi și acuarele, adunate din diverse locații, dar și sculpturi din sec. XIV-XV, fresce, tablouri și alte obiecte. Ca notă generală, aș zice, cam sărăcuț. Dar foarte valoroase multe din ele, mai ales acele porți din bronz turnate între anii 1462 și 1468 de Guglielmo Monaco.
Sala dei Baroni este cea mai mare din castel. De formă pătrată, aproape cubică, are o cupolă terminată în chei de boltă, o frumusețe! Aici aveau loc ceremoniile regale, întâlniri oficiale, banchete, petreceri etc.
Aici s-a consumat momentul istoric, când Regele Ferdinand I de Aragon, numit Ferrante de Aragon și-a ucis într-o baie de sânge, invitații la un banchet de conciliere și de depășire a divergențelor cu grupul baronilor locali conspirativi împotriva sa. Și tot aici l-a primit în audiență pe Lorenzo Magnificul, venit cu un curaj nebun, pentru a cere ajutor în momente de răstriște pentru familia Medici. Bunul său consilier, politicianul florentin Machiavelli, l-a sfătuit să nu se ducă, știind firea sângeroasă a lui Ferrante. Dar Magnificul s-a dovedit mai abil și a câștigat încrederea și ajutorul dorit. Cum anume? Ce l-a impresionat pe Ferrante? Compania de filozofi, poeți și artiști care l-au însoțit pe Lorenzo.
Capela Regală. Un spațiu generos care păstrează cu mare grijă bucăți, aș zice urme din fresca pictată de Giotto, puține și decolorate, dar foarte valoroase. Câteva sculpturi rămase, dar și o parte din vechil tezaur regal. Am admirat aici un frumos Sf. Mihail care a răpus balaurul. Deși fără un braț, la modul abstract și transpus în zilele noastre, îl va răpune, când, nu știm!
Am privit prin geamurile Castelului, marea. Și bineînțeles, Vezuviul.
Vizita la Museo Civico „Castel Nuovo” ne-a luat o oră și jumătate. Merită vizitat Castelul.
despre DISTRACȚIE & RELAXARE
Vizita la Muzeu decurge rapid, orașul e plin de pitzerii și cafenele.
Trimis de mihaelavoicu in 18.11.20 21:22:43
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: diferite orașe
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@mihaelavoicu: Un castel pe care nu l-am admirat decât de la distanță, și rău am făcut: ar fi trebuit să intrăm, măcar pentru a vedea porțile și frescele de Giotto. Plus panorama mării și Vezuviului!
Felicitări pentru review!
@Carmen Ion: Porțile sunt o splendoare. Voi face un album cu ele pe fila mea de Fb.
Mulțumesc și toate bune!
@mihaelavoicu: Frumoasă plimbare prin acest castel, mi se pare imens, mi-a plăcut Cappela Palatină împodobită cu valoroase fresce, ... ușile de lemn pe care este pus bronz ale castelului, ce migăleală acolo... Interesantă povestirea despre Lorenzo Magnificul!
@mprofeanu: Mulțumesc de ecou! Regret că nu am putut vizita și alte castele din Napoli. Capodimonte aș fi vrut, dar nu a fost posibil.
Poveste cu Magnificul este adevărată. Nu degeaba a intrat el în istorie.
Toate bune, să fie!
Mi-a plăcut și acest review despre „Castel Nuovo” din Napoli, chiar dacă-i spune așa și zidurile lui arată altceva, adică dacă arată a fi mai vechi, cu turnurile lui de culoare gri, respingătoare. Le mai salvează frumusețea dantelată a crenelurilor!
Impresionează poarta în forma unui arc de triumf, albă și frumos modelată. Nu știam că se folosea tehnica acoperiri unor uși masive din lemn cu plăci de bronz turnate. Chiar mă întrebam cum de reușeau să facă acele minuni de scene - de luptă sau religioase, pentru că am văzut la Roma și uși din bronz cu scene religioase?!
Impresionează și ghiuleaua rămasă în ușă, și metalul spart.
Cât despre măștile călăreților, cred că - involuntar - ai făcut legătura cu măștile anti COVID. Desigur, știi și tu că ostașii purtau în lupte acele protecții metalice faciale, care făceau parte din armura cu care se îmbrăcau și porneau la luptă.
Mi-a plăcut ce-am citit și văzut în review-ul tău, și-am votat, ca de obicei, cu drag!
@doinafil: Să știi că dacă nu era acel arc din marmoră frumos dantelat și contrastant, chiar nu intram.
În ce privesc porțile din bronz, nici eu nu am știut să sunt dublate, dar în una din poze (și am s-o postez) se vede lemnul printr-o mare ruptură în ea.
Chestia cu măștile, poate fi, poate nu, dar mai degrabă aș crede, nu. Dar lasă să zicem că erau măști.
Eu am văzut cu ani în urmă, în Muzeul Ducal din Veneția, o centură de castitate. M-am înfiorat! Nu era voie fotografierea. La un an după, am vizitat Muzeul Cluny din Paris, Muzeu al Evului Mediu. Nu am văzut centură de castitate, dar am întrebat ghdul muzeului. A sărit ca ars, că nu a existat așa ceva pe teritoriul Franței. Ei, aș! Anul trecut la Veneția, am vizitat iar Muzeul Ducal și surpriză... dispăruse centura. Cum îți explici?
Biata istorie a omenirii, așa i se închide „gura” ! Te îmbrățișez! Să urmărești poza.
”Chestia cu măștile, poate fi, poate nu, dar mai degrabă aș crede, nu. Dar lasă să zicem că erau măști.
Să zicem cum spui tu, pentru că tot ca un fel de mască de protecție era.
Eu adaug - și cred - că ceea ce se vede pe porțile din bronz sunt
coifurile care protejau capul, în luptă. Aveau o parte mobilă în dreptul
ochilor, numită vizieră, care-i ajuta să vadă.
Despre centura de castitate am aflat în liceu, de la profesorii care - la rândul lor - auziseră de la profesorii școliți în interbelic, atunci când învățarea în școli și facultăți era făcută temeinic și fără preluări false ale datelor istorice.
”Nu am văzut centură de castitate, dar am întrebat ghdul muzeului. A
sărit ca ars, că nu a existat așa ceva pe teritoriul Franței. Ei, aș!
Anul trecut la Veneția, am vizitat iar Muzeul Ducal și surpriză...
dispăruse centura. Cum îți explici?
Îmi explic că acum, în secolul nostru, este ceva „de rușine” să recunoști că vechiul neam al tău își pedepsea în acest mod oribil, pot spune - aproape criminal - femeile!
Mă gândesc, în primul rând, la igiena intimă a femeii.
De ce să ascundem istoria, cu bunele și relele ei?! Numai din greșeli învățăm să nu le mai repetăm!
Am să urmăresc ce mai postezi. Din păcate (pentru mine desigur!), nu intru deloc pe facebook. Este un portal despre care nu am o părere tocmai favorabilă!
Te îmbrățișez cu gândul și
Foarte interesant. Deja am votat. Urmeaza pozele. Multumesc!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2016 O bijuterie rară. Muzeul Cappella Sansevero din Napoli — scris în 26.09.20 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Mar.2016 Muzeul Național de Arheologie, Napoli (IV) — scris în 21.09.20 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Mar.2016 Muzeul Național de Arheologie, Napoli (III) — scris în 17.09.20 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Mar.2016 Muzeul Național de Arheologie, Napoli (II) — scris în 13.09.20 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Mar.2016 Muzeul Național de Arheologie, Napoli (I) — scris în 10.09.20 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Apr.2013 Muzeul Naţional de Arheologie din Napoli, depozitar al artefactelor de la Pompei şi Herculaneum. — scris în 03.10.14 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ