ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 19.11.2019
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 24.05.11
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
AUG-2019
DURATA: 1 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
95.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 7 MIN

Sfinte lăcașuri dobrogene - Mănăstirea Cocoș

TIPĂREȘTE URM de aici

Pentru noi, triunghiul mănăstirilor dobrogene s-a închis la Mănăstirea Cocoș. Cele trei sfinte așezăminte monahale din județul Tulcea - Mănăstirea Saon, Mănăstirea Celic-Dere și Mănăstirea Cocoș - importante lăcașuri de credință ortodoxă, se află la mici distanțe între ele, putând fi - deci - abordate toate în aceeași zi. Drumurile sunt foarte bune, asfaltate, marcate și cu indicatoare.

Din Isaccea până la Mănăstirea Cocoș sunt 11 km, iar de la Tulcea, prin localitățile Mineri și Niculițel, sunt 37 km.

Mai înainte de a ajunge la Mănăstirea Cocoș, în comuna Niculițel, drumul trece pe lângă Bazilica paleocreștină, astăzi un monument istoric și de credință, locul în care au fost descoperite rămășițele pământești ale primilor martiri români. Am poposit acolo în intenția unei vizite, dar - fiind o zi de luni - am găsit ușa ferecată. Prin geam, am reușit să vedem într-o oarecare măsură interiorul, apoi ne-am continuat drumul spre mănăstire. Mai aveam doar câțiva kilometri.

Scurt istoric

Prima atestare documentară a unui așezământ de credință pe aceste locuri datează din 1679 când se consemnează prădarea unui schit de sihaștri în timpul unei invazii.

Mai târziu, în 1833, călugărul Visarion de la Mănăstirea Neamț, împreună cu ucenicii săi Gherontie și Isaia, întorși de la Muntele Athos, s-au stabilit la Isaccea. Ajutați de credincioșii români din zonă, precum și de oierii transilvăneni aflați cu turmele în transhumanță, cei trei călugări au răscumpărat terenul devenit proprietate musulmană și au înălțat o mică biserică din nuiele împletite și lut, fără turle și fără clopote, așa cum impuneau autoritățile otomane stăpânitoare în acele vremuri. Cu mai multe reparații, acest mic lăcaș a dăinuit până în 1910 când s-a început construcția actualei biserici. Vechea biserică a fost demolată, iar locul altarului a fost marcat de troița pe care o vedem și în zilele noastre.

Turnul-clopotniță, construcție masivă, monumentală, care impresionează și astăzi, înaltă de 30 m, cu șase firide în jurul clopotelor, a fost înălțată în a doua jumătate a sec. XIX, sub stăreția lui Daniel. Tot acestuia i se datorează și corpul de chilii de pe latura vestică a incintei, din fața bisericii, construcție cu influențe orientale, cu pridvor și cerdac pe ambele părți.

Vizita noastră la Mănăstirea Cocoș

De la Niculițel, din parcarea de lângă Bazilica paleocreștină, după numai câteva minute am ajuns la poarta Mănăstirii Cocoș. Parcarea mi s-a părut mare mai ales din cauză că - fiind o zi oarecare, luni, fără nici o sărbătoare - spațiul rezervat mașinilor era aproape gol atunci când am ajuns noi acolo. Ceea ce frapează de la bun început este Turnul-clopotniță, cu mai multe etaje, decorat pe toată înălțimea. Două steaguri tricolore flutură de o parte și de alta a porții masive, din lemn, cu o lucrătură care face din ea o operă de artă. Răstignirea lui Iisus și mai multe chipuri de sfinți în alternanță cu motive de inspirație florală au în partea de sus un cocoș sălbatic. O legendă locală spune că în vremuri îndepărtate, pe dealul din apropierea mănăstirii, s-a auzit cântecul unui cocoș sălbatic însoțit de bătăi de toacă. Se spune că acest cântec se mai aude și astăzi din când în când. Acesta este motivul pentru care dealul a fost numit "Dealul Cocoșului", iar sfântul lăcaș "Mănăstirea Cocoș".

Dincolo de poartă, prin gangul de sub Turnul-clopotniță, am ajuns în curtea interioară. Brazii, arbuștii, trandafirii și celelalte flori - nenumărate mușcate înflorite, aninate în pridvoarele chiliilor - înfrumusețează spațiul curții interioare.

Biserica mare, situată în centru, cu ziduri albe, fără pictură exterioară, are trei turle octogonale acoperite cu tablă de cupru. La fel ca și alte biserici dobrogene, biserica Mănăstirii Cocoș are și un mic pridvor deschis, pe peretele căruia, de o parte și de alta a intrării, sunt reprezentați Sfinții Apostoli Petru și Pavel. La nivelul superior, încadrată de chipurile celor patru evangheliști - Ioan, Marcu, Luca și Matei - în mozaic, este reprezentată "Sfânta Treime", icoana hramului.

Înteriorul cu compartimentarea specifică bisericilor ortodoxe este cu totul deosebit datorită decorațiunii cu mult mozaic pe fond auriu. Lumina care pătrunde prin ferestrele sfântului lăcaș, în zi de vară, accentuează și mai mult strălucirea. Catapeteasma bogat ornamentată, policandrele cu multe brațe, stranele sculptate, chiar și mocheta care acoperă pardoseala - roșie, cu mici medalioane în care se află câte un cocoș, toate atrag atenția. Dar, cel mai mult atrag atenția cele patru racle aurii cu moaștele sfinților martiri - Zotikos, Attalos, Kamasis și Filippos - descoperite la Niculițel în 1971 și depuse aici doi ani mai târziu.

În curtea interioară, dacă mai zăboviți pentru câteva momente de plimbare, veți observa Paraclisul cu hramul "Sfântul Ierarh Nicolae", chiliile și celelalte anexe mănăstirești, precum și - lângă biserica mare – crucea monumentală care marchează locul în care, în 1833, a fost ridicată prima biserică a mănăstirii.

Despre sfinții martiri Zotic, Atal, Camasie și Filip

În lucrarea sa Sfinți daco-romani și români apărută la Iași în 1994, Mircea Păcurariu - profesor teolog, specialist în istoria Bisericii Ortodoxe Române - acordă un spațiu larg celor patru sfinți martiri de la Niculițel subliniind că Bazilica de la Niculițel prezintă o mare însemnătate pentru istoria Bisericii Ortodoxe Române, acolo descoperindu-se singurele moaște de martiri din perioada paleocreștină de pe teritoriul țării noastre.

Iată câteva informații desprinse din lucrarea sus amintită: În septembrie 1971 s-a făcut o descoperire de mare însemnătate, care pune și mai mult în lumină vechimea și vigoarea creștinismului daco-roman. Este vorba de o bazilică paleocreștină, având trei nave și o absidă semicirculară (altar), descoperită în comuna Niculițel din județul Tulcea, la vreo 10 km de vechea cetate romană Noviodunum. Valoarea acestei bazilici stă în cripta sa cu moaște de martiri (martirion), de formă pătrată (3,70 x 3,40), construită din cărămidă cu mortar, așezată sub altar. În interiorul criptei s-a aflat o raclă din lemn așezată pe pavimentul de piatră, în care erau moaștele a patru martiri. În interior, pe peretele din stânga intrării, a fost zgâriată în mortarul crud o inscripție în grecește: "Martirii lui Hristos"; iar pe peretele din dreapta apare din nou cuvântul "martiri", precum și numele lor: Zotikos, Attalos, Kamasis și Filippos.

În anii următori, continuându-se cercetările arheologice, sub nivelul acestei cripte s-au mai descoperit resturi din trupurile altor martiri, ale căror nume nu se cunosc. Pe o lespede de calcar se află o inscripție, cu următorul cuprins: "Aici și acolo (se află) sângele martirilor". Arheologii și teologii care s-au ocupat cu aceste descoperiri de la Niculițel n-au putut stabili data și timpul pătimirii acestor șase martiri. Cei mai mulți consideră că au fost martirizați în localitatea învecinată Noviodunum (azi orașul Isaccea), fie în cursul persecuției lui Dioclețian, prin anii 303-304, fie în timpul împăratului Liciniu care a luat mai multe măsuri împotriva creștinilor, în anii 319-324.

În a doua jumătate a secolului al IV-lea, pe locul în care au fost îngropați, s-a ridicat o bazilică, în scopul cinstirii lor...

În 1973, la doi ani de la descoperirea lor, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a decis ca moaștele celor patru martiri să fie depuse în patru racle și să fie așezate la loc de cinste în biserica Mănăstirii Cocoș, cea mai apropiată. Acest eveniment a avut loc la 17 ianuarie 1973. Sfinții martiri români - Zotic, Atal, Camasie și Filip, mărturie incontestabilă a credinței stramoșești - sunt prăznuiți în fiecare an la 4 iunie.

Concluzii

Mănăstirea Cocoș - declarată monument istoric în 1959 - este un important centru monahal și totodată un obiectiv turistic de real interes care nu trebuie ratat de nici un turist iubitor de trecut, călător prin Dobrogea. Desigur, vizitarea tuturor lăcașurilor care alcătuiesc triunghiul de credință al județului Tulcea - mănăstirile Saon, Celic-Dere și Cocoș - ar constitui un plus.


[fb]
---
Trimis de iulianic in 19.11.19 13:06:24
Validat / Publicat: 19.11.19 14:15:44
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ISACCEA.

VIZUALIZĂRI: 1375 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

5 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P05 Mănăstirea Cocoș - Turnul-clopotniță și un corp de chilii.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 26300 PMA (din 27 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

5 ecouri scrise, până acum

webmaster
[19.11.19 17:16:02]
»

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

doinafil
[19.11.19 20:10:16]
»

Felicitări pentru articol și poze!

Am o nedumerire, după ce am văzut poza P07. Mozaicul (sau pictura?) are un înscris: „Sfânta Treime”, iar sub ea sunt înfățișați trei îngeri.

Eu știu că Ea, Sfânte Treime înseamnă „Dumnezeu-Tatăl, Fiul - Isus Cristos și Sfântul Duh”. De ce aici, la Mânăstirea Cocoș sunt reprezentați ca niște îngeri?!

Era ceva documentație acolo care să lămurească asta?

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
iulianicAUTOR REVIEW
[19.11.19 21:37:57]
»

@doinafil: Mulțumesc pentru aprecieri!

La Mănăstirea Cocoș nu am găsit nici un material documentar (un pliant, o broșură) pe care să-l iau acasă, ci doar un scurt istoric tipărit, pus la dispoziția tuturor. Așa ca la mai toate mănăstirile.

P07 - Sfânta Treime - este un mozaic la fel ca toate reprezentările de pe pereții exteriori (exceptând reprezentările Sfinților Petru și Pavel din stânga și din dreapta intrării care sunt o combinată de mozaic și pictură).

De ce Sfânta Treime – Dumnezeu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh – sunt reprezentați ca niște îngeri? Nu știu. Nu știu cu claritate nici care este hramul bisericii. Wikipedia spune că acesta este Sfânta Treime – același cu cel al bisericii vechi, construită în 1833 și demolată în 1910, iar CreștinOrtodox.ro spune că este Pogorârea Sfântului Duh.

Din documentările de acolo știu că decorarea bisericii a început în toamna anului 1914 și s-a terminat în 1916. Lucrarea a fost executată de meșterul italian F. da Biasse, dar de atunci a fost restaurată (în perioada 1957-1960). Probabil că meșterului italian i se datorează Sfânta Treime care acum generează întrebări.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
doinafil
[19.11.19 21:51:01]
»

@iulianic:

Mulțumesc de răspuns, Iulia! Cred că va rămâne un semn de întrebare până și pentru unii preoți, nu numai pentru noi, laicii. Sau poate nu?!

mariana.olaru CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA
[24.11.19 19:52:38]
»

@doinafil

În Epistola I către Timotei, Sfântul Apostol Pavel, afirmă că pe Dumnezeu „nu L-a văzut nimeni dintre oameni, nici nu poate să-L vadă” (I Timotei 6,16). Pe de altă parte, Biblia ne spune în Geneza I:27 că Dumezeu a făcut pe om ”după chipul Său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească și parte femeiască i-a făcut”. Această expresie a fost multă vreme interpretată de exegeți ca referindu-se la partea spirituală a asemănării, nicidecum la înfățișarea fizică. Dar pentru că aceeași termeni sunt folosiți în Biblie și pentru descrierea făpturii lui Set, al treilea fiu al lui Adam și al Evei, care nicidecum nu puteau face referire la partea spirituală din om, căci ea nu poate fi moștenită prin naștere materială, fizică, expresia ” după chipul și asemănarea lui Dumnezeu” a căpătat un înțeles mai larg decât cel strict spiritual, alăturându-i-se și înțelesul de asemănare după înfățișare.

Reflectând această evoluție a gândirii dogmatice creștine, reprezentarea iconografică a Sfintei Treimi a fost și ea marcată de o multitudine de variante de reprezentare: la început, cele trei Persoane ale Sfintei Treimi au fost înfățișate ca trei tineri asexuați, cu chipuri gemene, identici ca postură, așa cum Biblia îi descrie în Capitolul 18 al Facerii, atunci când Dumnezeu se arată în întreită înfățișare lui Avraam, la stejarul Mamvri. Apoi, cei trei tineri au căpătat aripi îngerești, spre a se pune în evidență esența sfințeniei și dumnezeirii lor. Culmea reprezentării Sfintei Treimi în această postură a realizat-o pictorul iconograf rus Andrei Rubliov, icoana sa fiind socotită o capodoperă artistică, dar și spirituală, inspirată după mărturisirea pictorului, de Însuși Dumnezeu.

În ultimele două secole, reprezentarea iconografică a Sfintei Treimi s-a apropiat tot mai mult de perceperea și imaginația omului comun, care cugetând la Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, și-I imaginează ca pe un bătrân cu barbă albă, un tânăr de vârsta lui Isus și un porumbel precum cel ce a coborât pe creștetul lui Isus la Sfântul Botez de la apa Iordanului.

Oricum ni L-am imagina pe Dumnezeu, un lucru e cert: Dumnezeu a fost, este și va fi aceeași întreită și de o ființă Persoană, fără vârstă, fără schimbare, fără moarte. E greu de înțeles pentru mintea noastră omenească, dar ușor de acceptat pentru cei călăuziți de adevărata credință.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
doinafil, iulianic, mariana.olaru
Alte impresii din această RUBRICĂMănăstirea Cocoş [Niculițel]:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.075506925582886 sec
    ecranul dvs: 1 x 1