GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Porto, al doilea oraş important al Portugaliei (nu vă luaţi după ghidurile care spun că Vila Nova da Gaia este al doilea), este după mine un oraş fascinant, diferit puţin de Lisabona, cu un centru istoric foarte bogat, nu degeaba ales ca patrimoniu UNESCO.
Intrarea în orașul Porto am făcut-o prin două clădiri istorice, Gara Campanha, cea mai veche, urmată de Gara Sao Bento. În prima, situată într-o zonă mărginașă a orașului ne-a adus trenul AP de la Lisabona iar de acolo, fără să mai plătim, am luat trenul urban spre centrul orașului Porto, Gara Sao Bento. Gara Campanha pot spune că este o gară obișnuită, destul de curată, destul de modernă ca înzestrare pentru standardele Portugaliei. Dar cea care te fascinează este gara centrală Sao Bento, un prim amestec de stiluri francez-portugheze ce avea să se repete timp de multe decenii în Porto.
Gara Sao Bento sau Estacao Ferroviario de Sao Bento cum este denumirea ei oficială, este o clădire istorică înregistrată în patrimoniul cultural al Portugaliei și în același timp o clădire de interes public. Practic, venind cu trenul în Porto, intri direct în istoria și arta portugheză.
Gara Sao Bento a fost construită la început de sec. XX din necesitate căci cealaltă gară era destul de departe de oraș. După o lungă dezbatere asupra zonei unde să fie construită o gară centrală care să prelungească linia ferată de la Campanha, municipalitatea a considerat că cel mai bine este pe locul unei mânăstiri în ruină a ordinului benedictinilor, Sao Bento da Ave Maria, de aici şi numele Bento / Benedict. Vechea mânăstire ridicată de Manuel I la început de sec. XVI a fost distrusă de incendiu, apoi reconstruită dar a fost deposedată de averi și călugărițele alungate, după secularizarea anumitor averi mânăstireşti din sec. XIX. Deci locul era numai bun pentru o construcție nouă și foarte utilă oraşului. Proiectul a fost făcut de arhitectul portughez Jose Marquez da Silva, cel ce devine cunoscut drept “mestre de cidade “ al Porto, semnătura sa fiind și pe alte clădiri importante. Proiectul gării din Porto de fapt a fost lucrarea de licență a arhitectului da Silva la terminarea cursurilor universitare din Paris în 1897 unde a avut profesori celebri, chiar pe autorul proiectului gării d’Orsay din Paris. Este o istorie întreagă a aprobării proiectului său, a piedicilor politice pe care le-a întâmpinat dar în final clădirea poartă semnătura sa. Pe lângă spațiile foarte largi și bine gândite pentru o gară, da Silva aduce ca noutate în construcțiile din Porto amplasarea liniilor de tren ce ies/intră în tunel direct din gară, sub imensul luminator de sticlă sprijinit pe coloane metalice mascate cumva de clădirea în forma de U, plus fațada impozantă din piatră, aspect specific arhitecturii franceze de care da Silva s-a îndrăgostit. Este un curent nou pentru portughezi această influență franceză a beaux-arte. Începută în 1900 când s-a pus piatra de temelie de chiar regele Carlos I (văr îndepărtat al regelui Carol I al României) şi a reginei Amelia de Orleans, a fost inaugurată la 5 octombrie 1916 când monarhia deja căzuse, Portugalia era Republică. Trenurile au circulat pe aici, provizoriu, cu mult înainte de construcţia gării actuale, cam de prin 1896 când s-a făcut şi tunelul actual. Decorarea sălii principale a fost încredințată lui Jorge Colaço, în anul 1905. Acesta a ales modelul de azulejos tradițional, pictat și nu cel industrial, deja la modă pentru că este foarte ieftin. Artistul a lucrat 11 ani la cele aproximativ 20000 plăci de azulejos care acoperă 557 mp, concepând panourile decorative pe teme si cromatică diversă, cum este istoria transportului din Porto până la momentul inaugurării gării, în registrul superior și culori multiple. Scenele istorice importante ale nordului ţării, reprezentând sec. XII - XVII şi scene din viaţa obişnuită a cetăţii sunt în culori simple, albastru și alb, în panouri mari ce umplu pereții la nivelul privirii. În aceste tablouri este reprezentat prințul Henriche şi cucerirea Ceutei în sec. XV, apoi întâlnirea dintre Egas Moniz cu soţia şi copii prezentaţi lui Alfonso al VII-lea de Leon şi Castilia (Egas Moniz a făcut parte din primele cinci familii cele mai bogate şi influente ale ţării), venirea lui Joao I pentru a sărbători căsătoria cu Phelippa de Lancaster în Porto sec. XIV.
Tavanul sălii principale, lucrat în stucatură, are trecute de o parte şi alta numele a două din cele trei râuri ale Portugaliei, Douro şi Minho, emblematice pentru nordul viticol portughez.
O plachetă îi omagiază pe cei trei bărbaţi care au făcut posibilă minunea arhitectonică de azi şi au simplificat transportul feroviar în Porto, de la stânga începând: un nume greu al arhitecturii moderne portugheze, arhitectul da Silva, apoi inginerul Hippolyte de Barree, proiectantul şi constructorul actualului tunel vizibil din capătul peronului şi Jorge Colaço, pictorul şi autorul scenelor tablourilor de azulejos, lucrate la fabrica lusitană Ceramica Factory, pictor a cărui semnătură o găsiţi în toată lumea, inclusiv la castelul Windsor. Colaço a fost un inovator al artei azulejos și anul acesta în toată Portugalia este sărbătorit cu mare fast pentru cei 150 de ani de la naștere.
Mai sunt şi alte plachete dedicate muncitorilor căilor ferate din Porto care au luptat în revoluţiile ce au avut loc după abolirea monarhiei, gara Sao Bento fiind un loc greu încercat în acele perioade.
Gara Sao Bento este un obiectiv de neratat în orașul Porto, chiar dacă nu ai nevoie să folosești transportul feroviar. Este prima clădire a orașului care îmbină într-un mod elegant arhitectura franceză a sec. XIX cu arta portugheză prin acele azulejos, este dacă vreți un adevărat muzeu ce se poate vizita gratis fiind deschis 24 de ore.
Ca adresă principală are Praça Almeida Garrett şi este plasată la intersecţia unor artere importante, aproape de obiective istorice valoroase. Prin această gară trec trenurile regionale şi interegionale, se pot achiziţiona bilete şi pentru legături la trenurile internaţionale, preferabil de la operatorii umani, are birou de informaţii şi de consiliere, programul acesta este doar ziua, are bar, sală de aşteptare, casete pentru depozitarea bagajelor, birou de schimb valutar şi ATM Euro Net, acesta din urmă pe peron.
Mi-a plăcut modul civilizat al călătoriei pe mijloacele de transport portugheze, sper să le mai folosesc mai ales că am învăţat câte ceva din ofertele lor ascunse. Gara Sao Bento este un "deve ver" / must see al Porto, nu trebuie ratată. Ne-a plăcut să intrăm acolo chiar şi numai pentru a admira, a nu ştiu câta oară, azulejos, această artă portugheză care însumează culturile imperiului ce a fost cândva, de la influenţele europene până la cele chineze, ultima scoasă în relief de plăcile lui Colaço de-a lungul întregii sale opere.
Rog ataşaţi youtube.com/watch?v=GSmmyME9XUM
Trimis de elviramvio in 01.07.18 16:18:22
- A fost prima sa vizită/vacanță în PORTUGALIA
16 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (elviramvio); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
16 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
@webmasterX:
Mulţumesc. O după amiază frumoasă!
@elviramvio: Da, un loc pe care sa-l vizitezi ca si obiectiv, nu neaparat ca ai nevoie de o calatorie.
Felicitari, votat cu mare drag.
@elviramvio: Ce frumos ne-ai prezentat gara-muzeu
Când mă gândesc la Gara de Nord mă apucă nervii
Și pozele sunt super, ilustrează foarte bine spusele tale.
Felicitări!
@mishu:
Da, este şi să ştii că deşi sunt destui meteci pe acolo, la intrare, n-am avut niciodată teamă. Am intrat şi noaptea sperând că e goală sala şi putem face poze mai bune dar n-a fost aşa, era destulă lume.
@krisstinna:
A noastră nici măcar curată nu e că de artă ce să vorbim!
@elviramvio: Suuuupeeeeerbeeeee, aceste tablouri, executate în maniera azulejos tradițional, pictat!!!
Cred că dacă le-aș fi văzut „pe viu”, n-aș mai fi plecat așa de ușor de-acolo! Tare mi-ar placea să știu și eu tehnica acestei picturi, ce vopsele folosește, timpul de uscare, etc. !
Mi-au plăcut și pozele, dar și „vorbele”! (și n-o spun la modul peiorativ - asta cu „vorbele”-)
Felicitări, am votat pentru că a meritat - ca de obicei!!!
@elviramvio: Tare mult ne-a plăcut această gară-muzeu. Spun ne-a plăcut, pentru că sotul este primul interesat de genul acesta de articol-subiect.
I-am arătat pozele și filmulețul atașat și i-am citit articolul.
Imagineaza-ți că pe oriunde am călătorit primul obiectiv văzut/vizitat este gara. Ce sa-i fac defect profesional!
O plăcere să te plimbi prin așa o gară, muzeu.
Felicitări pentru această descriere pentru care eu ti-am oferit SB-ul cu mare plăcere.
O săptămână bună.
Toate cele bune.
@doinafil:
Muuulţuuumesc Doina! ???? Şi tu, ca de obicei cu laudele către mine, îmi va lua nasul direcţii înalte! ????
Cu tehnicile azulejos nu-i greu deloc, fă un tur de forţă în cultura marocană, veneţiană, amerindiană şi cel mai mult chineză, partea de ceramică, apoi dacă ai talent totul vine de la sine, îţi alegi stilul cromatic, temele şi apoi doar să găseşti fabrica să le glazureze. Uşor! Glumesc desigur dar de 1 an aproape citesc tot ce găsesc despre azulejos, rezultatul, mă scufund în neştiinţă ????
Ce este de admirat aici, deşi era o perioadă proastă politic şi economic pentru Portugalia, s-a preferat ceramica lucrată clasic, enorm de scumpă atunci şi acum, cu atât mai mult de lăudat cu cât Colaço, un mare caricaturist, pictor, a lucrat şi era acţionar la fabrica de ceramică lusitană care fabrica în special plăci de azulejos industrializate, ieftine.
O săptămână bună să aveţi! Când plecaţi la mare?
@ANILU:
Mulţumesc dragă doamnă pentru cuvintele frumoase.
Să caut nişte poze şi cu gara Campanha - am mii de poze din Portugalia - şi le voi ataşa articolului, pentru soţul tău. Acum nu ştiu ce am şi cât de interesante sunt, acea gară nu era pe lista mea de locuri importante istoric, artă.
Pe traseu, din goana trenului, am văzut multe gări frumoase dar la 150 - 160 km-h nu puteam fotografia. Ce pot spune este că merită o vacanţă în Portugalia, ÎNCĂ este ieftină şi dacă te documentezi, iese cam la preţ de Grecie, povestim cumva, cândva dacă una din colegele noastre care a fost anul acesta acolo va scrie despre alte locuri. Pentru mine discuţia cu ea a fost o confirmare că nu m-am entuziasmat eu aşa aiurea cu ţara asta, cel puţin pe partea buget vacanţă dar şi restul.
Te îmbrăţişez cu drag.
Multumesc Elvira pentru completarea informatiilor despre Porto. Pe noi ghidul ne-a plimbat putin prin oras, pe pod dar cel mai mult am stat intr-o crama.
Am cumparat doua sticle de vin de Porto dar ne-am facut de ras ca oferindu-le unui prieten de ziua lui , am constatat ca era otet Nu aveam ce face, astea sunt dezavantajele unui grup organizat dar pe de alta parte, facand circuitul Portugaliei cu multe obiective, ne-ar fi fost mai greu sa ne descurcam. Foarte frumos si documentat scrii.
@Michi:
Sărut mâna! ????
Îmi place să mă documentez cât pot de mult pentru vacanţe şi o vreme să mai scriu pe aici.
Vinul la vinăriile unde sunt duşi turiştii este scump. Că s-a oţeţit, poate fi de vină şi căldura, cine ştie. Sau chiar v-au păcălit. Am luat vin bun şi destul de convenabil din magazine mici, la cramele zise tradiţionale în Nova Gaia, acelaşi vin era foarte scump doar pentru că se vindea acolo unde intră doar turiştii. De anul acesta s-ar putea scumpi şi mai mult, sper că nu încă vre-o câteva luni ????. De câteva zile Porto a semnat intrarea în traseul mondial al vinurilor, turiştii americani se cam învârt prin jurul butoaielor portugheze!
Am rămas pe gânduri după cele scrise de tine. Mă întreb ce fel de oameni, ce fel de proiecte, de materiale și câtă conștiinciozitate și seriozitate erau în acele vremuri, de altfel grele. Erau în prag de prim război mondial.
Ce fel de structură metalică era pe atunci, de rezistă și azi, ce fel de ceas, dar ce materiale foloseau! De talentul artistic al autorului acestor minunății, nu numai spun.
Deși am văzut ceva la zilele mele, dar gara asta m-a terminat.
M-i pus pe gânduri cu Porto. Mulțumesc!
@mihaelavoicu:
Sunt convinsă că vei alerga tare mult dacă ajungi acolo, îţi vei dori să vezi cât mai multe. Succes!
Voi încărca zilele următoare un alt articol, clădire tot cu decor azulejos, trebuie să-mi fac timp pentru a alege pozele.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2019 Apus de soare pe plajele din Porto — scris în 28.05.20 de Mika din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2019 Podurile din Porto — scris în 24.05.20 de Mika din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2019 Povestea vinului de Porto la Crama Taylor's — scris în 12.05.20 de Mika din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2019 Porto - tânărul oraș vechi al Portugaliei — scris în 10.05.20 de Mika din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Marea catedrală a oraşului Porto — scris în 05.07.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- May.2018 Palatul Episcopal al Diocezei Porto — scris în 02.07.18 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ
- Nov.2017 M-am indragostit de Porto — scris în 19.03.18 de Carmenel din BUCURESTI - RECOMANDĂ