ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 11.11.2019
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Galați
ÎNSCRIS: 27.07.12
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
OCT-2019
DURATA: 5 zile
cuplu fara copii

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat
CAZARE [camere etc]:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
BUCĂTĂRIE ŞI MASĂ:
100.00%
Încântat, fără reproș
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTA MEDIE REZULTATĂ
98.75%
OBS: Spre deosebire de GRADUL de SATISFACŢIE (care se selectează de autor si se exprimă in procente, 0 - 100 %), MEDIA se calculeaza AUTOMAT, ca notă de la 1 (foarte slab) la 10 (excelent)

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut

Croaziere cu MSC Divina

Cu MSC Divina în Mediterana de Vest

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE URM de aici

Croazieră pe MSC Divina – Cine, ce și cum (descrierea navei, servicii la bord, proceduri)

Motto: „Partir c’est mourir un peu... ” (Edmond Haraucourt)

Câteva date tehnice

Nava aparține MSC Cruise, cea mai mare companie privată din lume care organizează croaziere. A fost construită între 2010 și 2012 în Saint-Nazare, Franța și trebuia să se numească inițial Fantastica, dar a fost re-botezată Divina, în onoarea „nașei” sale, actrița Sophia Loren. Este a cea de-a 12-a navă din flota MSC și a treia din seria turistică, după Splendida și Fantasia (un pic mai mici), fiind urmată de sora sa identică, Preziosa (2013), precum și de mai voluminoasele Seaside și Meraviglia (2017), Seaview (2018) și Bellissima (2019).

Divina este un mastodont de aproape 140000 gigatone, cu o lungime de 333 m și o înălțime de 68 m, putând primi simultan până la 3502 oaspeți, deserviți de un echipaj de 1388 de lucrători. Se poate lăuda cu 18 punți (dintre care 13 accesibile pasagerilor), 26 de lifturi, 9 restaurante, 11 baruri, 12 magazine, 4 piscine (dintre care una tip infinity, iar alta de interior), Aqua Parc, zonă spa & beauty, zonă sport & fitness, sală de spectacole, cinema 4D, cazinou, simulator F1, discotecă, arii speciale dedicate copiilor sau adolescenților, serviciu medical. (Posibil să mai fi omis câte ceva, caz în care îmi cer scuze; în cele 5 zile petrecute pe navă, cu siguranță n-am reușit să ajungem prin toate cotloanele!)

Pentru o mai bună orientare pe vas, compania pune la dispoziția oaspeților săi mici hărți de buzunar, cu scheme și explicații cuprinzătoare, ce se găsesc în diverse puncte, în lobby-ul principal.

Viteza medie de deplasare pe mare este de 23 noduri (43 km) pe oră, grație motoarelor cu propulsie electrică. De asemenea, nava este echipată cu stabilizatoare ce reduc la minim tangajul. Are încorporată o adevărată uzină electrică, incineratoare pentru deșeuri (cenușa rezultată fiind depozitată în porturi, în locuri speciale; în niciun caz în mare), instalație de desalinizare a apei mării, din care rezultă toată apa dulce consumată pe navă. Există o mare preocupare pentru economia de energie sub orice formă: iluminatul prin LED-uri, posibilitatea de setare individuală a microclimatului din fiecare cabină etc.

Procedura de îmbarcare

Fiind prima noastră experiență de acest gen, eram curioși cum vor decurge lucrurile, care sunt pașii ce trebuie urmați și am fost extrem de surprinși să constatăm chiar din momentul îmbarcării că lucrurile au decurs cu mult mai simplu și mai repede decât ne așteptam!

În „plicul de călătorie” primit de la ghid am găsit etichetele pentru bagajele mari – niște foi A4, cu toată informația printată pe coloana din mijloc; a trebuit să le pliem pe lung în 3, părțile laterale să le ascundem dedesubt, astfel încât „scrisul” să rămână deasupra. Împreună cu acestea ni s-au oferit formularele de îmbarcare, precum și o serie de informații utile: itinerariul, orele de acostare și plecare din fiecare port, cabina repartizată, serviciile incluse în preț și cele cu plată, reguli de respectat etc.

Precum am amintit în articolul anterior, noi ne-am îmbarcat din Palermo și am avut vreo 3 ore la dispoziție pentru acest demers, între 13 și 16, vasul urmând să părăsească portul la 18. Înclin să cred că regula asta e generală, adică trebuie să-ți închei procesul de check-in cel mai târziu cu 2 ore înainte de plecarea pe mare. Trec peste impresia copleșitoare pe care ne-a produs-o prima vedere a mastodontului cu 18 etaje și ajung direct în hala uriașă de pe cheiul învecinat. Cea dintâi procedură ce ni s-a aplicat a fost atașarea etichetelor de mânerele bagajelor mari, pe care niște lucrători le-au preluat imediat, urmând să le regăsim peste vreo 2 ore pe coridor, lângă ușa cabinei noastre.

Ne-am păstrat doar bagajele de mână și ne-am prezentat în fața unui birou, unde doi tineri ne-au verificat și ștampilat tichetele de îmbarcare, apoi la alt birou unde ni s-au controlat pașapoartele. Cu un zâmbet larg și cu urarea de călătorie plăcută, am fost apoi îndrumați spre controlul de securitate. La fel cum se întâmplă la aeroport, bagajele, curelele, ceasurile etc le-am pus în tăvițe, spre a fi scanate cu raze X, iar noi am trecut, pe rând, prin portalul bine-cunoscut.

La urcarea pe cea mai apropiată punte (sunt vreo 3, dispuse la distanțe egale), ni s-a făcut câte o fotografie ce a fost arhivată în baza de date a navei (am observat ulterior, la urcarea sau coborârea de pe vas, că aceasta apărea pe monitor ori de câte ori ni se scana cardul de bord). Bine, și vreo 2-3 fotografii artistice ni s-au făcut, în fața unei cârme improvizate. Există un adevărat departament foto pe navă, numai cu asta se ocupă, te pozează cvasi-obligatoriu la îmbarcare și seara, pe la mese, evident că pozele sunt contra-cost, dar nu ești obligat să le cumperi. Te pozează, la cerere, și în studioul lor special de pe puntea 8, au reflectoare și tot felul de obiecte de recuzită. În fiecare seară fotografiile erau expuse, le admiram în drum spre restaurant și mi s-au părut foarte reușite, dar noi n-am cumpărat totuși, așa că nu pot să vă dau detalii despre preț.

Pachetele de băuturi – merită sau nu?

Gata! Tot procesul de îmbarcare a durat maxim 20-25 de minute! Liberi ca pasărea cerului! Sau, mai în ton cu situația, ca peștele în apă! :)... Aș... Recunosc că eram destul de timorați, habar n-aveam încotro s-o apucăm, eram primii din grup care au ajuns pe vas. „Hai să-i așteptăm și pe ceilalți!”, m-am trezit spunând și, auzindu-mă vorbind românește, o tânără din staff, echipată la patru ace, s-a apropiat de noi: „Bună ziua, bine ați venit! Eu sunt Alina.” Ni s-au așezat inimile la loc, ne place mereu când dăm de-ai noștri prin străinătățuri... Alina făcea parte din echipa de tineri ce întâmpină turiștii la îmbarcare, spre a le prezenta oferta de pachete de băuturi (știam deja că pe vas mâncarea va fi inclusă în preț, precum și câteva băuturi – apă, cafea (destul de slabă calitativ), ceai – doar la bufetul de pe puntea 14, ce funcționează din zori și până seara). Am rugat-o să aștepte puțin, căci suntem un grup mai mare, n-avea rost să-și răcească gura de mai multe ori.

În câteva minute ne-am reunit cu toții și Alina ne-a condus la etajul superior, în lobby-ul principal al navei, unde se află recepția, un larg și luxos spațiu de socializare, amenajat cu canapele, fotolii și măsuțe, precum și un bar. Cu ocazia aceasta am aflat că pătrunseserăm pe vas pe la nivelul 4 și acum ne aflam la nivelul 5. Fata noastră a început prezentarea, asigurându-ne că va consilia pe fiecare, astfel încât să aleagă optim.

Achiziționarea unui pachet îți permite să consumi nelimitat dintr-o anumită categorie de băuturi; de exemplu, cel mai ieftin costă 19 euro/zi, se numește Light și cuprinde o gamă largă de băuturi non-alcoolice (apă, sucuri, cafea, ceai etc). Următorul, Easy, la 29 euro/zi, adaugă și câteva băuturi alcoolice (articolele care în meniu au un cost unitar de până în 6 euro). Premium, 39 euro/zi completează cu toate produsele cu preț de până în 10 euro bucata – majoritatea din listă. Și mai e încă unul, nu mai știu cum se numește și nici cât costă exact, pentru fițoși care vor să fie serviți în cabină sau mai știu eu pe unde. A, și există și un pachet destinat copiilor, dar despre ăsta nu-mi amintesc chiar nimic. De reținut însă un detaliu important: la toate aceste costuri (unitare sau per pachet) trebuie adăugat automat un plus de 15% - valoarea serviciului aferent!

În consecință, dacă nu consumi deloc alcool, dar vrei o cafea de calitate mai bună și un suculeț din când în când, merită să achiziționezi pachetul Light. Iar de ocazional ți se face totuși chef de un pahar de vin sau bere la masa de seară, n-ai decât să-l plătești separat. Dacă te gândești că parcă ai bea, pe lângă vinul de seară, și o bericică la prânz sau un cocktail la piscină, dar nu ești prea pretențios și te mulțumești cu variantele cele mai ieftine, atunci ar merita să iei în calcul pachetul Easy. În situația în care te știi nefițos, însă oarecum pretențios la beroaice și vinișoare și chiar n-ai chef să te uiți în portofel după fiecare pahar comandat (că-i concediu, ce naiba!), atunci Premium e de tine!

Alina a susținut că, spre deosebire de alte nave, pe Divina nu-i obligatoriu ca ambii ocupanți ai unei cabine să cumpere același tip de pachet. Nici măcar nu ești obligat să iei vreun pachet; au fost persoane din grupul nostru care n-au făcut-o. Pe de altă parte, „dacă soțul dorește s-o servească pe soție cu ceva mai scump, din pachetul lui, este liber s-o facă”. Mda, cam așa e. Acum, că deja ne-am făcut o experiență, cred că varianta cea mai bună este Light + Premium. Sau numai Premium. Noi am luat Easy + Premium, dar nu s-a justificat defel diferența de preț. De fapt, în majoritatea cazurilor în care am comandat de băut, am folosit cardul lui Tati; o singură dată a fost refuzat și nu i s-au dat 2 băuturi de același fel (ceea ce l-a obligat să se ducă la următorul bar😊).

Shopping pe navă

Este exclusă orice plată cash pe navă; și despre acest lucru fuseserăm avertizați dinainte. În cabină te așteaptă cardul de bord, care arată ca unul bancar obișnuit și este multifuncțional. Îl folosești să descui ușa, să faci plățile la restaurante, baruri, magazine etc, ți se scanează de fiecare dată la îmbarcare sau debarcare, pe el este notat restaurantul la care iei cina gourmet, la ce oră și la ce masă. El trebuie activat în maxim 48 de ore de la urcarea pe vas și sunt două variante s-o faci: ori depui o sumă cash la recepție (procedură consumatoare de timp, de obicei sunt ceva cozi), ori îl încarci direct din propriul cont bancar, folosind aparatele speciale din lobby, asemănătoare unor ATM-uri, chestie care durează câteva secunde. Evident, pui o sumă oarecare (minim 200 de euro), cât estimezi că vei cheltui, sumă pe care poți s-o completezi oricând. „Reglarea” se face la final, la debarcare balanța trebuie să fie neapărat nulă.

Noi am avut o experiență simpatică în legătură cu aceste ATM-uri și nu mă pot abține să nu v-o povestesc. Am încărcat în cea de-a treia zi și am folosit în acest scop cardul meu bancar. Toate bune și frumoase până am ajuns la ultima etapă: semnătura. A trebuit să semnez de vreo 7-8 ori până când aparatul a fost mulțumit și mi-a recunoscut semnătura bancară; coincidență sau nu, acest moment s-a suprapus peste o mică înjurătură ce mi-a scăpat (involuntar) de pe buze (scuze!). Cu o seară înainte de plecare, am constatat că mai aveam de plătit vreo 32 de euro (se poate verifica balanța pe ecranul televizorului din cabină) și am luat-o de la capăt. La fel, semnătura nu-i plăcea defel mașinăriei! De data asta, sigur am depășit 10 încercări... La un moment dat, m-am calmat și m-am apucat să desenez pe micul ecran... o inimioară! În locul iritantului mesaj de până atunci, a apărut ceva de genul: „Semnătura ta a fost înregistrată. Ne bucurăm că-ți place pe nava noastră!” Vă jur!!! Am râs cu Tati juma’ de oră după aia, nu ne puteam opri...

Cabina

Vasul dispune de 405 cabine interioare (cele mai ieftine) și 1134 cabine exterioare, unele doar cu hublou, altele și cu balcon (cele mai costisitoare). Din ce am citit, există și 3 suite Executive & Family, cu fereastră panoramică spre mare; acestea destinate categoriei exclusiviste Yacht Club (despre care încă nu m-am lămurit ce și cum).

Noi am cumpărat de la început cabină cu balcon (dorind ca prima experiență să se apropie de perfecțiune😊), însă se poate întâmpla să primești să primești la check-in o cameră dintr-o categorie superioară celei rezervate de tine (când vasul nu e integral ocupat, mă gândesc). Ni s-a alocat cabina 9273, pe puntea nr. 9, chiar la pupa vasului. Pe scurt, condițiile mi s-au părut echivalente unui hotel de 4*. Pe larg - 17 mp, modern și funcțional decorată, compusă din hol, cameră propriu-zisă, baie și balcon.

Holul este dotat cu un dulap în 2 uși, compartimentat excelent, cu rafturi prevăzute cu sertare și spațiu pentru umerașe, cu umerașele aferente (destule). Am găsit înăuntru seiful și cele două veste de salvare, în dreptul acestora fiind un semn specific desenat pe ușă, în exterior. (De menționat că toată lumea trebuie să participe la un exercițiu de salvare în prima zi, maxim a doua, după îmbarcare.)

Camera are două zone distincte – de dormit și de relaxare. Ca mobilier, un pat matrimonial dotat cu una dintre cele mai bune saltele de care am avut parte vreodată, cu așternuturi albe, de bumbac, 2 perne pentru fiecare (plus câte una decorativă, în ton cu cuvertura-„eșarfă”). De fiecare parte a patului – câte o noptieră împreună cu veioza aferentă, prize și întrerupătoare încastrate în perete, ba și un telefon fix. În continuare, o canapea, o măsuță rotundă și biroul, dotat cu taburet, oglindă și minibar (plin cu chestii de ronțăit, băuturi alcoolice și ne-).

Pe birou, o tăviță cu două pet-uri de apă, 2 pahare și cana-fierbător. De menționat că nimic nu era din partea casei, tot ce consumi din cameră trebuie plătit suplimentar, indiferent de tipul de pachet de băuturi achiziționat! TV-ul l-am găsit pornit, rulând informații despre siguranța pe vas și în general se puteau selecta între mai multe canale informative sau de divertisment, toate cu circuit închis (în afară de cercetatea soldului de pe card, nu prea l-am folosit la nimic). Încă o oglindă uriașă este montată pe peretele din fața patului, precum și un tablou deasupra canapelei. Într-un sertar al biroului, uscătorul de păr. Am avut și un coș de gunoi în cameră, lângă dulap.

Pe pat ne așteptau două prosoape mari portocalii și un înscris care zicea să le folosim cu încredere la piscine; le puteam lua chiar și în afara vasului, la plajă de exemplu, dar – desigur – trebuia să le returnăm la final; pierderea unuia ne-ar fi costat 20 euro. Dacă am fi știut, nu ni le-am mai fi adus pe ale noastre de acasă... Tot pe pat am găsit cardurile de bord și programul zilnic, un fel de publicație cu circuit închis, conținând tot felul de informații utile despre orele de acostare sau plecare din porturi, excursiile organizate, previziunile meteo sau despre activitățile de pe navă de a doua zi.

Baia concentrează într-un spațiu micuț tot ce e necesar: cabină de duș (cu un sistem de uși rabatabile spre interior), toaletă, perie de spălat WC-ul, chiuvetă încastrată într-un corp de mobilier ce cuprinde dedesubt un spațiu special destinat coșului de gunoi. Deasupra, oglindă amplă, o etajeră cu 3 niveluri și 2 pahare. Pe un suporturi de inox – atârnate sau împachetate frumos, câte 2 prosoape albe, de dimensiuni diferite, pentru fiecare. Drept consumabile – hârtie igienică, săpun lichid și șampon de calitate foarte bună, în niște dispensere montate lângă chiuvetă și în cabina de duș.

Ni s-au schimbat prosoapele folosite zilnic, uneori chiar și de două ori pe zi. (Lenjeria de pat nu.) Băiatul care se ocupa de cabina noastră (un tânăr din Mauritius; același în toate cele 5 zile!) era mai mereu prezent prin zonă și intra în cameră de cel puțin două ori pe zi; dimineața găseam patul aranjat, mocheta aspirată, gunoiul aruncat; seara ne lăsa pe pat programul zilei următoare, eventual biletele pretipărite pentru shuttle-bus-ul de a doua zi. În plus, omul era foarte amabil, ne saluta de câte ori ne vedea, înainte de coborâre ne ura să petrecem frumos și se interesa cum ne-a fost ziua atunci când ne vedea că ne întoarcem. Probabil că intra în fișa postului să fie mai mult decât politicos, dar noi tot am apreciat mult și ne-a fost tare drag băiatul!

Pe balcon am avut două scaune-fotolii, genul acela din plastic-imitație-de-ratan și o măsuță asortată. Foarte drăguț loc, am avut parte de clipe de neuitat în acest spațiu micuț!... Ne plăcea să stăm pur și simplu, să admirăm albastrul mării, răsăritul sau apusul, scamele de nori sau puzderia de stele sau chiar luminițele de pe țărm, atunci când acesta era suficient de aproape... Singurul dezavantaj, care a ținut mai mult de amplasarea cabinei sub piscina infinity, a fost faptul că se cam revărsa apă din aceasta la fiecare plecare din port, inclusiv peste balconul nostru și vreo juma’ de oră nu prea era de stat afară... Și nici nivelul zgomotului nu era de neglijat.

Mâncătorii și beuturii

Precum ne-a liniștit ghidul Eugen încă din prima zi, „mâncarea e utima problemă pentru care să-ți faci griji pe vas”! Practic, doar între orele 2 și 6 sunt închise toate, în rest nu se poate să nu găsești un locșor care să-ți ofere ceva solid sau lichid „gratis” (adică de banii pe care deja i-ai dat când ai cumpărat excursia). Dacă m-aș apuca să înșir toate posibilitățile, probabil că ne-ar prinde Revelionul, așa că mă voi limita doar la modesta noastră experiență.

Am mâncat în fiecare zi micul dejun și prânzul (eventual un pic întârziat, la revenirea de pe uscat) în Buffet Calumet & Manitou, pe puntea 14. Oferta (stil bufet suedez) era impresionantă, de la aperitive reci, salate, supe până la tot felul de mâncăruri gătite, grătare, garnituri, pizza, deserturi. Aproape tot ce am gustat a fost foarte bun; dacă e să fiu un pic cârcotașă, să zic că mi s-au părut cam puține legume proaspete la micul dejun, doar roșii și castraveți și cam trebuia să le cauți. Singura problemă adevărată era aglomerația și se întâmpla să umbli un pic cu tava plină în căutarea unui loc liber la masă. Lucrurile erau în permanentă mișcare însă, unul venea și altul pleca, ospătarii se străduiau din răsputeri să debaraseze în timp util. Cu toate astea, nu pot a mă plânge prea tare, a fost ok.

Pentru cină, aveai varianta să mănânci tot la Manitou (dacă optai pentru o variantă rapidă) sau la restaurantul gourmet la care erai alocat. Toți cei din grupul nostru au fost distribuiți la The Black Crab, puntea 5, în prima serie, cu începere de la ora 19 (seria următoare intra la 21:30). Ni s-a potrivit mănușă; ghidul ne-a spus că se poate schimba seria, dacă cineva dorește și, de asemenea, dacă ai întârziat la prima serie, poți ruga să te primească la a doua (noi aveam să ratăm cina la Black Crab în seara când am colindat prin Palma de Mallorca, dar am preferat să mergem sus, la bufet și să prindem și spectacolul de seară; în fond, marele avantaj al cinei era că ne reunea cu cei din grupul nostru și că puteam să mai schimbăm o vorbă-două).

La restaurantele astea gourmet atmosfera e oarecum formală, decorul mai dichisit, mesele aranjate frumos, ești servit de un ospătar dedicat. De aceea, e bine și frumos să te prezinți adecvat îmbrăcat, casual-elegant și să nu întârzii (e admis „sfertul academic”). Ai de ales dintr-un meniu care se modifică în fiecare seară (eventual, respectă și o temă destul de generală; de exemplu, „seară mediteraneană”) – un aperitiv, un fel principal și un desert (sunt 6-8 variante pentru fiecare). Nu e nicio problemă dacă mai dorești ceva în plus din meniu (un desert suplimentar, să zicem). Băuturile însă (cu excepția apei) se plătesc separat, sau în baza pachetului pentru care ai optat.

Porțiile nu sunt foarte mari și tot ce am mâncat mi s-a părut delicios! În mijlocul mesei a stat mereu un cartonaș pe care scria (în italiană și engleză) ceva de genul: ”Bună, sunt Somanna, vin din India și îmi face plăcere să vă servesc!” Adevărul e că Somanna era făcut pentru această meserie! Mereu cu zâmbetul pe buze, politicos și amabil, strecurând câte un compliment sau câte o glumiță... Avea și un ajutor, un tip un pic morocănos (sau poate doar obosit-varză; oamenii ăștia cu adevărat muncesc de le sar capacele!).

Cât despre baruri... vă dați seama că ai de unde alege! Majoritatea sunt în interior, punțile 5,6 și 7. Unele beneficiază seara de program muzical life, gen jazz, disco sau piano. Noi am făcut mai puțini purici pe aici, preferatul nostru era The Garden Bar, în aer liber, deservind zona piscinei infinity de la pupa, pe puntea 15. Toate oferă o gamă largă de băuturi: bere, vin, cocktailuri, sucuri, apă, ceaiuri, cafea. Prețurile sunt măricele; berea Heineken la 330 ml 5,5 euro (singura încadrabilă în pachetul Easy), o bere belgiană de 300 ml (preferata noastră) 7,5 euro, orice cocktail 7,25 euro; la acestea, adăugați 15% valoarea serviciului.

Că veni vorba, piscinele...

Piscina principală se află chiar la mijlocul punții 14 și cuprinde mai multe secțiuni, pentru adulți și pentru copii, precum și 2 sau 3 mici bazine de jacuzzi. N-am bifat-o decât în trecere, dar am remarcat că multe activități erau programate aici; așadar, e destul de gălăgioasă. Precum v-am mai zis, noi am stat mai ales la mica piscină infinity de la spatele vasului, de pe puntea 15 (apa nu era încălzită, dar nici foarte rece, am reușit să facem vreo două băi), deservită de The Garden Bar și destinată exclusiv adulților. Piscina acoperită The Sirene se află tot pe puntea 14, ca și Aqua Park-ul (un tobogan din ăla răsucit, cu apă, foarte popular printre puști). Mai era o zonă doar cu șezlonguri, baldachine și vreo 2 jacuzzi pe puntea 16, contra cost (ne-au lăsat să vizionăm gratis într-o după-masă) și o mică piscină în zona exclusivistă Yacht Club, pe puntea 18 (n-am încercat să pătrundem). În jurul fiecărei piscine erau sumedenie de șezlonguri, dar evident că bătălia se dădea pentru cele cu poziție mai bună (la soare/la umbră/aproape de apă).

Entertainment

Aproape în permanență se întâmplă ceva pe navă în acest sens: gimnastică la piscină, tururi gratuite ale zonei spa, yoga, lecții de înfrumusețare, lecții de dans, mici concerte, karaoke etc. În fiecare seară, în Pantheon Theatre, se prezintă 2 reprezentații (la orele 20 și 21:45) ale câte unui spectacol, fiecare cu durată de 30-40 de minute, pe o anumită temă. Noi am fost în fiecare seară la ultima reprezentație și ne-au plăcut toate spectacolele, dar mai ales cel dedicat trupei Queen, numit „The Show Must Go On”.

Magazinele

Din păcate, nu prea pot să vă spun multe, nefiind neapărat în sfera mea de interes. Erau anunțate zilnic tot felul de oferte, dar n-am prea avut răbdare să le aprofundez. Se vând diverse: suveniruri, parfumuri, poșete, haine etc. Nimic ce nu-ți poți cumpăra din altă parte, cu condiția să te afli în dispoziția necesară.

Bacșișuri și alte plăți (cvasi) obligatorii

De fapt, nimic nu-i obligatoriu pe lângă prețul deja plătit al excursiei. Compania MSC se numără printre susținătorii Fundației lui Andrea Bocelli, ce și-a propus să ajute copiii aflați în dificultate și familiile lor, din Haiti. În acest scop, o donație simbolică de 1 euro (sau 1,5 dolari) de persoană se adaugă automat la nota de plată la finalul croazierei, dar ești liber să mărești suma, s-o micșorezi sau chiar s-o anulezi, dacă dorești. De asemenea, va apărea din oficiu pe notă bacșișul (calculat la 20 10 de euro/zi/călător), care se presupune că la final se va transforma în bonusuri pentru personalul muncitor de pe vas. Și pe acesta poți să-l anulezi, mulți din grupul nostru au făcut-o, noi însă nu. În plus, nu te oprește nimeni (dar nici nu ți se sugerează sub nicio formă) să „fii atent” cu vreunul din cei cu care ai intrat în contact, dacă ai fost mulțumit de serviciile pe care ți le-a oferit; noi am „mulțumit” cu o mică sumă de bani „cameristului” și lui Somanna, ospătarul de la restaurantul unde mâncam seara.

Itinerar; reguli de respectat la debarcare și re-îmbarcare

Itinerarul excursiei noastre a fost următorul: Palermo – Cagliari – Palma de Majorca – Valencia – Marsilia – Genova. Am știut de la început care vor fi orele când vom ajunge sau vom pleca din fiecare port, ore ce aveau să se respecte „la sânge” (doar părăsirea Palmei, anunțată pentru miezul nopții, s-a făcut cu vreo 20 de minute mai devreme). În fiecare buletin de bord este specificat că debarcarea – teoretic – ar putea fi întârziată, neputând fi începută până când nu se primește aprobarea autorității portuare locale. În general, se merge noaptea și se staționează ziua, cam 8-10 ore.

Se stabilesc anumite puncte prin care poți părăsi nava, diferite pentru turiștii care și-au încheiat sejurul față de cei care se vor întoarce pe vas la sfârșitul zilei. Ți se scanează cardul de bord de fiecare dată și ți se controlează bagajele de mână la fiecare îmbarcare (teoretic, n-ai voie să aduci alcool la bord, dar în general ți se trece cu vederea dacă nu-i vorba de o cantitate mare). Se specifică în înscrisuri că e bine să ai la tine și actul de identitate pentru un eventual control, dar nouă nu ni s-a întâmplat asta niciodată.

În mica publicație pe care o primești cu o seară înainte se specifică și modul în care ți se recomandă să ajungi în oraș după ce ai coborât de pe navă, eventual se pun la dispoziție shuttle-bus-uri gratuite (Cagliari; la fel ca într-un aeroport, nu-i permis să bântui prin port de capul tău) sau contra cost (Palma sau Valencia – 14 euro/adult, 10 euro/copil; Marsilia – 16 euro/adult, 10 euro/copil). Noi n-am folosit acest serviciu decât la Marsilia; m-am uitat pe hartă și am văzut că ancoraserăm într-o margine de port și până în centru erau câțiva km buni și mi s-a părut că merită; chiar și aici am fi putut evita cheltuiala, ne-am prins mai târziu că, dacă am fi mers pe jos 3-400 m, am fi ajuns la stația din care pleca un shuttle-bus gratuit! Frecvența acestor autobuze este la fiecare 30 de minute.

Ca regulă generală, trebuie să fii înapoi pe vas cu măcar 30 de minute înainte de plecare, dar bine e să fii chiar mai devreme, ca să n-ai emoții. Pentru noi n-a fost o problemă să ne încadrăm în timp, oricum eram conștienți că nu vom putea face mare lucru în cele câteva ore, doar să luăm un pic pulsul locurilor. În Valencia, de exemplu, nici n-am mai fost să vizităm (căci am considerat că am bifat-o cu simț de răspundere acum 2 ani), dar nici nu ne-am îndurat să rămânem pe vas. Am luat un taxi și ne-am dus glonț la Plaja Patacona, la granița dintre Valencia și Alboraya, unde data trecută am locuit 3 nopți într-un apartament superb... Ne-au plăcut la nebunie plaja lată, aproape pustie, faleza, micile cârciumioare, atmosfera pașnică a locului... Din păcate, n-am avut parte atunci de prea multe momente de relaxare, împărțiți fiind între diversele obiective turistice, așa că acum, anunțându-se o zi senină, cu temperaturi de până la 28 de grade, am zis să ne scoatem pârleala! Am stat mai bine de 3 ore pe nisipul cald, am făcut și o băiță, apoi am pornit-o agale pe țărm, în direcția portului. Când am obosit, am ieșit în stradă, am oprit un alt taxi și ne-am întors pe vas.

Există soluții totuși și pentru situația ipotetică în care ai întârzia la îmbarcare și nava ar pleca fără tine, dar am înțeles că prețul e pe măsură. Tot ce trebuie să faci e să suni la numărul de telefon de urgență notat pe cardul de bord. Și acest simplu gest costă enorm! Am întrebat ghidul cum se procedează; așa de curiozitate. Ne-a zis că practic ți se găsesc soluții pentru a te transporta (pe uscat sau pe calea aerului) până la următorul port.

Servicii de telefonie mobilă și internet

Ni s-a recomandat să ne ferim să le folosim când nava e în mers deoarece au costuri enorme. În porturi nu-i problemă, te conectezi automat pe rețelele de telefonie locală și, fiind vorba de UE, costurile sunt minime. Pe mare însă intră în funcțiune server-ul navei (dacă așa s-o chema). Așa am făcut, n-am murit câteva ore fără telefon sau internet.

Debarcarea finală

Cu o seară înainte primești noi etichete pentru bagajele mari și instrucțiuni să le folosești; aceste etichete sunt colorate diferit, în funcție de ora debarcării. Bagajele astfel pregătite trebuie lăsate pe culoar, lângă ușa cabinei, până cel târziu la ora 2 noaptea. Ele vor fi preluate de angajați și le vei regăsi într-o hală specială, în portul de destinație (în genul procedurii folosite la aeroport). De asemenea, ți se comunică ora începerii debarcării (au prioritate cei cu „legături” devreme) și locul, în cazul nostru sala de spectacole. Ne-am prezentat cu toții acolo și, la ora convenită, ne-am încolonat și am pornit-o către ieșirile indicate. După ce ni s-a scanat cardul pentru ultima oară, am părăsit nava prin niște tunele din acelea cum se atașează avioanelor. Ne-am recuperat bagajele (care sunt depozitate cu respectarea codului de culoare) și ne-am îndreptat spre zona autocarelor, unde ne aștepta cel ce avea să ne ducă la Torino, de unde aveam să zburăm spre casă.

 

În concluzie... o făcurăm și p’-asta! De croazieră vorbesc... Și dacă înainte aveam impresia că o astfel de excursie se pretează pentru cei mai leneși sau cu mobilitate redusă, ne-am schimbat total părerea încă din prima zi! Păi gândiți-vă: numai să mergi dintr-un capăt în altul de 3 ori pe zi și s-a făcut kilometrul! 😊 În Palma, la ora prânzului, n-am pășit bine pe uscat, că deja îmi făcusem norma de pași (10000) pe ziua în curs! Până m-am culcat, cât pe ce să-mi dobor recordul personal (vreo 33000 de pași)... Așa că luați în calcul și chestia asta, dacă vă bate gândul.

În rest... o experiență aparte, de încercat măcar o dată în viață! Dar ce te faci dacă după prima dată mai vrei o dată?!... Și încă o dată?!...

Citește și CONTINUAREA aici
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

---
Trimis de crismis in 11.11.19 18:14:17
Validat / Publicat: 11.11.19 20:01:50
VIZUALIZĂRI: 2168INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în #CROAZIERE
SESIZEAZĂ
greșeală / conținut, limbaj
Adn. FAVORIT
25 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (crismis); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 MSC Divina - la întoarcerea din plimbarea prin Palma de Majorca
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.

Puteți VOTA acest articol:

PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 56000 PMA (din 61 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.
INFO: membrii AmFostAcolo beneficiază - in cadrul sistemului de Privilegii - de preţuri particulare pentru vacanţa în această destinaţie - negociate direct cu tour-operatorii sau cu proprietarii.
  • Verifică: solicită o ofertă personalizată

  • ECOURI la acest articol

    25 ecouri scrise, până acum

    crismis [11.11.19 19:39:57] »

    Rog web a atașa următoarea linie muzicală:

    https://www.youtube.com/watch?v=OJrNPKyH5jk

    Mulțumesc!

    webmasterX [11.11.19 20:01:26] »

    Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).

    webmaster [11.11.19 20:28:33] »

    Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

    crismis [11.11.19 20:31:23] »

    @webmaster & webmaster: Mulțumesc din nou! Seară liniștită!

    krisstinna [11.11.19 20:38:26] »

    @crismis: Mă uit și eu “ca Curca-n lemne”, ca sa mă exprim elegant , știu ca in viața asta nu voi călca și nici “pupa” așa ceva.

    Poate intr-o alta viața...

    Am plutit cu tine, m-am bucurat pentru reușita vacantei voastre, m-am amuzat de inimioara ta

    Cât a costat aceasta escapada alunecoasă? Eu am pierdut socoteala bacșișurilor și a tuturor cheltuielilor.

    Nici nu m-aș gândi sa nu dau șpagă, angajații muncesc mult și nu pentru munți de bani. Artiștii sunt mai bine plătiți, știu de la băiatul colegei mele, este balerin pe un bloc-vapor

    Eu zic să mai încercați o așa experiența, merita din plin fiecare bănuț. Gândește-te ca unii (eu de ex) nu vor merge in croaziere niciodată, și nu din cauza banilor. In vacanțe obișnuite merge toată lumea, nu-i nimic wow, e doar frumos. Deci? Veți mai merge, eu așa va doresc!

    Bravo! Felicitări!

    dianamea CONS. ONORIFIC AFA / #CROAZIERE [11.11.19 20:44:28] »

    Bacsisul este 10 eur de persoana pe zi.

    crismis [11.11.19 20:52:22] »

    @krisstinna: Am evitat să pun prețul total, pentru că astfel de " amănunte" pentru mine nu sunt relevante și, oricât mă străduiesc, pierd socoteala!

    Să zic, cam 1000 euro/persoană costul excursiei, încă 530 euro cât am încărcat cardurile... Plus ce-am mai cheltuit noi pe mese, obiective turistice, mici suveniruri - maxim 500 euro. Deci cam 1500 euro de căciulă.

    Și eu m-am gândit la fel referitor la bacșiș. În penultima zi, cineva m-a cam dezumflat, susținând că banii ăia n-ar prea ajunge la angajați, ci tot la companie. Nu știu care o fi adevărul, eu am simțit că trebuie să las bănuții acolo unde erau...

    Cât despre " a fi sau a nu fi" ... turist pe o navă de croazieră... De ce nu?! Nu era printre prioritățile mele turistice, dar dacă au hotărât alții pentru mine, ce era să fac?! Sau " dacă-i musai, cu plăcere" ! Știu ce vrei să zici în ceea ce te privește; spune-i lu' dl. C că Titanicul e istorie, în ultimii 100 de ani vapoarele s-au perfecționat enorm și că e mai periculos să mergi cu mașina pe șosea decât cu vaporul sau cu avionul.

    Mulțumesc pentru comentariu!

    @dianamea: Da, ai dreptate, am verificat. Rog web să corecteze, dacă se poate!

    bogdan 75 [11.11.19 20:54:58] »

    Felicitări pt ampla descriere sj pt prima croazieră. Abia ce am venit si eu din a 6 a cu Msc de o săptămână si... am achiziționat pe cea de a7 a... tot cu Msc. Sper ca va placut si poate mai mergeti pe alt traseu. Eu merg numai pe cont propriu si urmaresc ofertele agentiilor si cu putin noroc gasim preturi bune.

    Vacante frumoase va doresc!

    krisstinna [11.11.19 21:12:22] »

    @crismis: Ha, ce drăguț! Hai sa-ți povestesc ceva, știu ca mă înțelegi

    Cândva, nu contează anul, trebuia “musai” sa rezerv un UAI Turcia, eu sunt ascultatoare (de obicei) și in timp ce studiam hoteluri și oferte, primesc ordin de la barosan: “exclus Titanic, chiar dacă e pe uscat, vine tsunami sigur și ne scufundam, ne inecam”

    Așa am făcut, am eliminat din gând, căutări și dorințe orice Titanic

    Și altceva: mă pune naiba și îi povestesc despre “Corabia Visurilor” a lui Judith Gould, eu râdeam in hohote (de mutra lui), el nu. Era cam așa: vapor de croaziera ce trebuia aruncat in aer In drum spre Mexic, pentru a se încasa asigurarea, bomba era deja la bord adusă de fiul proprietarului

    Și cu toate astea... acum m-aș îmbarca pe unul, n-am asemenea frici

    LE: din auzite (vecina mea lucrează pe un vas de croaziera) spun ca șpaga se împarte, cică ar fi corecți. Dar, nu m-aș baza pe asta, eu tot aș da separat.

    crismis [11.11.19 21:19:00] »

    @bogdan 75: Noi suntem începători, ce să zic?! O să încep și eu să studiez mediul virtual, poate mă prind ce și cum... Dacă nu, cer ajutor.

    Felicitări pentru cele 6 croaziere (7 în curând!), la cât mai multe! Am avut impresia că e un gen de vacanță mai puțin potrivită spiritului nostru ceva mai rebel, dar văd că m-am înșelat. Vorba unui prieten, când s-a pus problema, demult, să emigrez: " Adică te-ai învățat tu cu răul și ți-e teamă că n-ai să te înveți cu binele?!! "

    @krisstinna:

    ungureanica [12.11.19 13:39:43] »

    Super fain și util articolul tău. Ne bate și pe noi gândul să încercăm o croazieră. O să vă batem la cap pentru mai multe detalii când o fi cazul. Ne bucurăm mult pentru voi că ați avut parte de experiența asta. Vă salutăm cu drag!

    mogly [13.11.19 18:51:49] »

    Nu stiu daca navele au server pentru telefonie mobila, pe Mediterana stiu ca intra Satelitul USA ATT cu costuri enorme, 5 euro si ceva plus TVA minutul pentru apelul dat si 7 euro si ceva plus TVA minutul pentru apelul primit, 1 euro si ceva plus TVA SMS -ul, cel putin asa a fost la noi.

    In rest nu stiu ce sa zic, or fi frumoase croazierele, insa eu dupa prima am ramas cu impresia ca nu am vazut mai nimic, cobori de pe vas, mergi in excursii pe repede inainte si inapoi pe vas si tot asa, parca nu ai timp sa simti cu adevarat pulsul si vibratia locurilor. Am ramas cu gandul la Coasta Amalfi la Nisa, Monaco - Monte Carlo si cu promisiunea ca trebuie sa revin si sa stau acolo mai mult cu picioarele bine infipte pe pamant.

    Noi am fost cu Sovereign Pullmantur un vas ceva mai vechi, 7 zile tot in octombrie, raportul calitate - pret mi-a parut bun doar pentru ei, iar tangajul groaznic, eu l-am simtit tot drumul si cel putin in cabina de pe puntea 3, una cu hublou ne-a omorat de tot, parca eram in tren asa zgomot se auzea.

    Vacante frumoase!

    crismis [14.11.19 08:38:16] »

    @ungureanica: Vă sfătuim cu plăcere când va fi să fie! Oricum, merită încercat, altfel n-ai cum să știi dacă îți place sau nu!

    @mogly: Da, cred că ai dreptate cu satelitul, cam astea sunt prețurile. Tati s-a conectat într-o zi (cu datele mobile închise!), așa, doar să vadă și a primit mesaj pe telefon referitor la tarife.

    Pe noi nu ne-a legănat prea tare, ni s-a vorbit despre stabilizatoare alea nemaipomenite. (Totuși, încă vreo 5-6 zile după ce am coborât de pe vas încă am mai avut o ușoară senzație de legănare😃). De dormit, am dormit ca pruncii, iar zgomotul nu se auzea aproape deloc când aveam ușile închise. Pe balcon însă da, era destul de puternic.

    Ne-am pus și noi întrebarea, imediat ce s-a încheiat această vacanță: " Mai vrem? " Da, n-aș zice nu, dar - precum sugerezi și tu - contează și itinerarul, dar și ca nava să fie nouă și modernă. Asta pentru confort... Cât despre concept, că nu rămâi cu prea multe... Bănuiam acest lucru. Avem un prieten care e client vechi al acestui tip de excursii și el spune că o croazieră îți permite să-ți faci o sumară idee despre mai multe locuri, pentru a ști dacă merită să te mai întorci cândva să aprofundezi. De aceea, noi n-am cumpărat nicio excursie de pe vas; poate ar fi meritat tururile ghidate de oraș, totuși am preferat să ne foim după capul nostru, fără să ne propunem nimic în mod special, doar încercând să simțim un pic atmosfera locurilor... Concluzia a fost că trebuie să revenim neapărat în Mallorca și în Marsilia. Adică peste tot pe unde n-am mai fost. (Că Sardinia deja o aveam pe listă 😃)...

    mogly [14.11.19 20:12:37] »

    @crismis: Atat eu cat si sotul meu am spus ca in viitor mai vrem croaziere, insa cu un vas modern si cu o cabina superioara, chiar daca e mai scump, merita pentru confort.

    Am luat de la ei excursiile pe Coasta Amalfi si Nisa - Monaco, am mers de capul nostru la Roma (orasul nostru de suflet) si in Livorno (care nu m-a impresionat prea mult), am renuntat la Florenta, programul era destul de obositor si am ratat Carcassonne din pacate din cauza unei furtuni.

    Cand m-am dat jos de pe vas eu am continuat doua zile si doua nopti sa ma legan tare, radeam si ma gandeam ca probabil am inceput sa simt rotatia pamantului asa sensibila am devenit.

    Nu mai zic ca am avut noroc si de niste turbulente la zborul de intoarcere Barcelona - Bucuresti, mie mi-au scapat niste tipete, altii stateau cu mainile impreunate si cu ochii inchisi, fiecare in felul lui, asta dupa ce in prima noapte cu vaporul am stat treaza si am spus de trei ori tatal nostru si ingerasul meu sa fiu sigura ca are efect.

    Am tot citit despre vapoare si am gasit doar impresii in care se spunea ca de abia se simte tangajul, asa ca socul meu in prima noapte a fost foarte mare, pe langa leganarea puternica, auzeam si zgomote de picamer, trosnea mobila ca incepusem sa cred ca e ceva in neregula cu vasul, plus ca se spargeau valurile langa hubloul nostru, asa ca imagineaza-ti tabloul complet.

    Am vorbit la urcarea pe vas cu un cuplu de oameni in varsta de 70 de ani, care ne-au spus ca sunt la a cincea croaziera, fusesera in Alaska si in Caraibe, la masa la restaurant au fost chiar langa noi, au umblat mult prin lume, ne-au tot povestit iar la plecare i-am intrebat ce parere au avut de croaziera, iar raspunsul doamnei a fost ca e cel mai jigarit vas cu care a mers.

    Vacante de vis!

    robert [16.11.19 08:35:01] »

    Măi Crismis, cum le faci tu așa pe burtă! Dacă nu era Anilu să-mi atragă atenția de acest articol, neam de aș fi știut că ați fost într-o așa croazieră.

    Felicitări pentru articol și pentru o primă experiență pe un așa vas. Am înțelesc că vă doriți să nu fie singulară! Înseamnă că v-a plăcut!

    Mă interesează și pe, ime o așa experiență, așa că dacă-mi îngădui o să-ți pun câteva întrebări!

    1. dacă ați cumparat un pachet de băuturi de ce mai trebuie încărcat cardul cu o anumită sumă de bani?

    2. ținuta la cină este obligatorie? Și aici nu mă refer la accesul în șlapi, ci la costum!

    3. bacșisul este opțional? Eu stiam ca este obligatoriu!

    4. cum decurgeau coborârea, respectiv urcarea în porturilor de tranzit? Se pierdea mult timp cu transferul? E adevărat că dacă nu aveai achizitionate excursii cu ei te lăsau la urmă?

    Mersi frumos anticipat pentru răspunsuri!

    Din ce am văzut cred că e foarte frumos, mai putin aglomerația! Dar asta e! CRed că merita făcută pentru a ajunge în locuri deosebite. De croaziera vorbesc!

    Felicitări încă o dată!

    P. S. Dacă mai am nelămuriri te întreb!

    crismis [16.11.19 09:11:04] »

    @robert: He-he, știi că nu prea-mi place să mă laud... Deși ar trebui să învăț, poate nu e prea târziu...

    1. Păi încarci cardul cu o sumă de bani, tocmai pt a acoperi (minim) pachetul/pachetele de băuturi, plus ce te gândești tu că o să mai cheltuiești pe acolo: excursii, foto, shopping la magazine, cazinou, servicii cu plată etc. Oricum, la final se face balanța care trebuie să iasă pe 0, altfel nu te lasă să cobori.

    2. La cină e de dorit să te îmbraci decent, dar nu musai în costum sau rochie de seară. În tot cazul, nu în șlapi sau bermude. Blugi și tricou e ok, eventual un pulover sau sacou. Cum te-ai duce la o aniversare cu prietenii, să zicem: un pic mai elegant decât de obicei. Și eu am fost un pic stresată de acest aspect, nici nu posed atâta țol festiv... Am purtat bluze subțiri cu fustă sau pantaloni și a fost ok.

    3. Nu știu dacă asta e regula pe toate vasele, dar aici bacșișul a fost opțional! Ni s-a spus clar, de la început și am auzit pe mulți că și l-au anulat (cred că de-aia era mereu coadă la recepție).

    4. Am admirat tot timpul organizarea de excepție! E o armată de oameni care lucrează pt ca totul să iasă perfect (și câți or mai fi nevăzuți!). N-am cumpărat nicio excursie de la ei și n-am stat mai mult de 10-15 minute la coadă la coborârea sau urcarea pe vas, și asta doar de 2 ori, în rest totul a mers șnur. Au " găuri" diferite pt excursioniști, pt cei care se debarcă definitiv și pt restul lumii.

    În general, pot să spun că am avut foarte puține momente de stres în această excursie, chiar a fost o experiență relaxantă (de-aia ne și dorim s-o repetăm, probabil .

    Dacă mai vrei, îți mai spun ... E fain, ți se potrivește!

    dianamea CONS. ONORIFIC AFA / #CROAZIERE [16.11.19 10:55:18] »

    @robert: Incarci cardul cu bani cash sau atasezi un card bancar din care sa isi traga ei suma totala, la sfarsit. Soldul contului cu care esti taxat creste zilnic cu bacsisul si alte cheltuieli de la bord. Daca ai sold negativ primesti o instiintare ca trebuie sa mai depui bani cash, ceea ce se poate face la receptie sau la automatele de cash, la care poti vedea soldul, scrii ce suma vrei sa depui, si iti da si rest daca e cazul.

    Debarcarea in porturile in care vaporul nu ancoreaza la chei, ci in larg, se face cu tendere, adica niste barci cu motor venite de pe mal, sau chiar cu barcile de salvare proprii. Atunci trebuie sa iei bilete cu numere de ordine, de cu o seara inainte sau dimineata si sa astepti intr-un anumit loc de intalnire: teatru, cazino sau vreun bar mai mare, unde se striga ca a venit randul celor care au o anumita serie de bilete. Bineinteles ca intai debarca cei cu excursiile platite. La un vas de peste 3000 de pasageri, debarcarea dureaza vreo 2 ore. La intoarcerea cu tenderul, nu mai e nicio ordine, stai la coada si te urci pe tender.

    Cu retragerea bacsisului e problematic. Cateodata ti se cere sa scrii motivele de nemultumire pentru care reclami persoanele carora nu mai vrei sa le dai bacsis, si nu e cazul, pentru ca toti isi fac treaba constiincios. Nu poti scrie de exemplu ca nu vrei sa dai bacsis somelierului pentru ca nu ai baut vin, ca nu e vina lui. Niciodata nu am anulat bacsisul, dar am anulat taxa pentru Unicef, care imi fusese debitata in cont fara acordul meu.

    mogly [16.11.19 21:03:38] »

    @dianamea: Ce spui tu cred ca e regula si anume faptul ca dureaza al naibii de mult coborarea de pe vas, tot asa a durat si la noi, pe Sovereign cel putin o ora daca vasul putea andoca la tarm si peste 2 ore daca te duceau cu barcile. Probabil or fi si exceptii, cum a fost la crismis, ca dura mai putin. Partea proasta e ca seara nu-ti dadeau nimic, numerele le primeai doar dimineata si nu mergea cu proverbul ca cine se scoala de dimineta departe ajunge, ca ne chemau pe toti la aceeasi ora si in functie de excursia aleasa primeai numarul grupului, putea fi la noroc 1 sau 22, etc. Pe mine statul acela m-a omorat! Iar daca nu luai excursii de la ei, regula era ca puteai cobori doar dupa ce coborau toti cei cu excursii si asta insemna ca nu puteai cobori mai repede de ora 10 sau 11 si nu prea mai aveai timp sa ajungi departe. Ca exemplu, nu puteai vedea Coasta Amalfi care era la ceva distanta de port, pentru ca nu mai aveai timp sa ajungi acolo si sa te intorci la timp pe nava.

    @robert: Pe vas doar cu cardul acela poti plati, de aia e obligatoriu sa pui o suma de bani minima de persoana, la noi a fost de 200 euro ( ghidul ne-a recomandat sa punem cash si sa nu le dam datele cardului) eu am pus 300, Florin 300, am luat excursiile, niste suveniruri de la magazine, doua poze, apa in cabina sau apa imbuteliata (ca si asta a fost pe bani, dupa ce noi platisem cica all inclusiv, adica bauturi alcoolice si nealcolice, gratuit si nelimitat la orice ora cu exceptia bauturilor premium - no... surpriza ca erau cam toate premium, inclusiv apa) si Florin ceva bere seara, in ultima seara am primit inapoi din bani pentru ca nu i-am cheltuit pe toti, am primit si factura cu tot ce am cheltuit. Atentie ca preturile sunt trecute peste tot fara TVA, asa ca daca o bere costa 2 euro, in realitate era 2,20 euro, etc.

    La noi nu a fost optionala taxa de bacsis, ne-au pus sa o platim la agentia de unde am luat biletele, pe vas am auzit vorbindu-se ca inainte era optionala si se platea acolo insa multi refuzau sa o plateasca si de aia a devenit obligatorie si am platit-o la agentie. Cand am cumparat biletul ne-au spus ca platim taxa pe vas, doar daca dorim 10 euro de persoana pe zi, atentie insa ca la toate se adauga TVA-ul asa ca am platit 77 euro ori 2, cu cateva zile inainte de plecarea in croaziera cand agentia ne-a sunat si ne-au spus sa mergem la sediul lor pentru achitarea taxei, care brusc a devenit obligatorie.

    Ca sa nu mai spus ca eu am fost socata inainte de a ajunge pe vas, cand coborand din autobuz, am mers cam 15 minute cu el de la aeroport ( Barcelona) la port, ghidul ne-a cerut sa aratam ca suntem romani si sa dam fiecare cativa euro soferului!

    Vacante frumoase!

    dianamea CONS. ONORIFIC AFA / #CROAZIERE [16.11.19 21:45:26] »

    @mogly: La toate cheltuielile de pe vas, dar nu si la excursii si nici la bacsis, se adauga o taxa de serviciu, de obicei 15%, nu e TVA. La croazierele cu grup organizat se adauga multe costuri in plus.

    Am aflat cu surprindere de curand, ca in afara de ghid se plateste si fotograful, ceea ce e absolut inutil, din moment pe un vas de croaziera sunt fotografi profesionisti si nu e obligatoriu sa faci poze la ei.

    Mai bine mergeti pe cont propriu, si daca se poate rezervati direct pe site-ul liniei de croaziera.

    In ceea ce priveste liniile de croaziera, liniile Pullmantur si Celestyal, au vase second hand, daca nu third hand si mai mult, unele foste ferryboaturi care au facut curse zilnice timp de mai mult de zece ani, renovate, dar la care vechimea isi spune cuvantul: scartaie si trosnesc, se vede rugina, se strica instalatiile.

    Ca sa compenseze neajunsurile, aceste linii ofera bauturi incluse, dar mancarea e mai ca la cantina, nu ca la restaurant de lux, si daca vrei ceva delicatese, mai dai niste bani in plus.

    robert [17.11.19 09:04:24] »

    @dianamea: mersi frumos pentru completări!

    Referitor la alimentarea cu bani a cardului de pe vas pentru alte activități, nu am nimic împotrivă! Doar la băuturi mă refeream! Noi am luat pachetul minim cu bauturi incluse! De ce m-ar mai interesa prețul bauturilor?

    Referitor la tips nu am nimic împotrivă, doar nu-mi place că-i impus la 10 euro/zi/persoană. Noi trei ar trebui să dam 300 de euro pe intrege sejurul, iar dacă se mai adugă și TVA... Cam aiurea! Plus că agenția a încercat să mă pună să le platesc lor tips-ul! Mi s-a părut cam ciudat! Alta chestie noi mergem într-o zona unde dolarul e la putere, de ce cer euro?

    @mogly În altă ordine de idei clar cel mai rentabil e sa iei direct de pe site-ul companiei de croazieră! Noi am luat de la o agenție specializată doar în croaziere și am scos un preț bun! 2700 o cabină triplă cu balcon si cu băuturi locale incluse!

    mogly [17.11.19 17:55:49] »

    @dianamea: Nu stiu exact ce anume era, insa la noi era 10%, nu 15%, la bauturi, luai un suc natural cu 3 euro, aparea pe bon 3 euro plus 0,30 euro VAT, total 3,30 euro (eu am dedus ca e TVA, poate gresit), luai o apa cu 2 euro aparea si 0,2 euro VAT, total 2,20 euro. Iar taxa de bacsis pe site-ul agentiei aparea ca e 10 euro pe zi de persoana, insa am stat 7 zile si logic era sa platim 70 euro insa am platit 77 euro de persoana deci tot asa cu 10% in plus, acum ca era TVA sau altceva nu stiu, insa in loc sa platim 140 euro 2 persoane pentru 7 zile am platit 154 euro adica plus 10%.

    Mancarea nu a fost ca la cantina, a fost de calitate, tot felul de denumiri ca le-am pierdut sirul, la fel si prajiturile, iar servirea exemplara, fiecare masa avea alocati 2 ospatari. Vasul se vede intradevar ca e vechi si scorojit.

    Robert: sunt curioasa sa vad ce bauturi or fi incluse, apa era? Ne spui tu la intoarcere!

    Calatorii de vis!

    dianamea CONS. ONORIFIC AFA / #CROAZIERE [17.11.19 20:59:12] »

    @mogly: Marimea bacsisului depinde de linia de croaziera. La vasele americane am platit 14,50 usd de persoana pe zi. La Pullmantur bacsisul este de 77 eur pentru o croaziera de 7 zile.

    Ce nu inteleg eu e ca de ce taxele portuare la Pullmantur sunt 230 eur la o croaziera de 7 zile, fata de 130 eur la o croaziera cu alte linii de croaziere, de aceeasi durata, pe acelasi traseu si in aceeasi perioada.

    mogly [18.11.19 11:53:11] »

    @dianamea: Poate taxele portuare or fi în funcţie de gradul de poluare, iar navele mai vechi poluează mai mult, nu ştiu, e doar o părere.

    Noi am luat biletul prin agenţie de turism, nu scria din ce e compus preţul, aşa că am plătit 1878 euro 2 persoane, 7 zile, cabina exterioară cu hublou, all inclusiv (aşa scria acolo, acum ca nu a fost chiar aşa, asta e altă poveste) iar în preţ intra şi avionul Bucureşti - Barcelona dus intors si transportul cu autocarul de la aeroport - port, dus intors. Am mai achitat apoi 154 euro bacsisul. Pe vas am dat 10 euro la camerist, am vrut eu, pentru ca ii merita. O poza facuta de ei costa 14 euro, cam mult. Produsele de calitate din magazine scumpe, nu prea aveai ce cumpara, de exemplu un parfum Armani era 89 euro şi l-am luat din aeroport cu 58 euro. În ultima zi au făcut reduceri, însă doar la anumite produse inferioare ca si calitate. Per total nu spun că a fost rău, însa se putea mai bine, iar raportul calitate - preţ oricum o dau tot nu-mi iese favorabil. A fost o experienta, iar pe viitor când vom mai alege o croaziera, cu siguranta va fi alt vas.

    Vacante frumoase şi multumim pentru toate informaţiile preţioase!

    Aurici [25.11.19 12:00:35] »

    @crismis: Mă bate gândul și pe mine dar cine știe când i-o veni rândul unei croaziere. Deocamdată zic să mai alerg și pe urmă să mă odihnesc, cu toate că din ce zici tu aici nici vorbă de odihnă pe un vas de croazieră.

    În altă ordine de idei am avut 2 croaziere scurte (de o noapte și o jumătate de zi) între țările nordice, cu vase mai mici ce-i drept. În timpul uneia a fost o furtună pe mare care a ținut aproape toată noaptea și m-a liniștit pentru un timp să mai visez la o croazieră. În același timp cineva zicea că o croazieră pe Marea Nordului nu se compară cu una pe Mediterana, de ex.

    În orice caz, acum sunt cumva liniștită pentru că am văzut destui cunoscători pe aici și știu că am de unde să cer sfaturi. Am trecut articolul tău la favorite pentru că împreună cu ecourile mi se pare foarte lămuritor. Sper să-mi fie de folos cât mai curând.

    Și felicitări pentru c-ai ajuns s-o faci și p-asta! La mai mare!

    crismis [26.11.19 11:08:01] »

    @Aurici: N-am termen de comparație, pentru noi plutirea a fost lină, fără peripeții (deși auzisem și eu una-alta înainte și chiar am avut mari emoții).

    Sunt și croaziere mai de leneveală, cu zile de mers pe mare și acostare mai rară, astea sunt mai degrabă pentru vârsta... a treia . Noi am perceput excursia asta ca extrem de activă, în fiecare zi am coborât de pe vas și am mers ore întregi, poate doar în cazul Valenciei să zic că am făcut mai puțini pași. Și pe navă ne-am tot foit, vrând - nevrând.

    Așa e, o să fie și la voi când o să-i vină ceasul! Cu mare drag îți stau la dispoziție pentru lămuriri suplimentare (deși, spre deosebire de alții, eu sunt mic copil în domeniu!).

    Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

    ROG REȚINEȚI:
    • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul articolului (review-ului) de mai sus
    • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine linkul ADAUGĂ IMPRESII NOI
    • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
      (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
    SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
    NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
    EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
    Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

    NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
    Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
    VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
    5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
    Aurici, crismis, dianamea, mogly, robert
    Alte impresii din această RUBRICĂ:


      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

    [C] Copyright 2008-2021 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
    AmFostAcolo recomandă găzduirea la ROHOST.COM
    pagină generată în 0.101008176804 sec
    ecranul dvs: 1 x 1