GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Porțile secuiești de la Satu Mare – comori etnografice
Poarta secuiască este ornamentul de măsură și coroana casei secuiești, pe care gazda o privește de-a dreptul ca un membru al familiei. Taie copacii pădurii, însă în locul vieții pierdute creează una nouă, fiindcă poarta secuiască într-adevăr trăiește și face parte din viața anevoioasă de zi cu zi; devine vie prin faptul că secuiul își pune sufletul când o sculptează și gravează numele lui Dumnezeu cu litere blânde și pioase…
Bănuiesc că toți cei care ați călătorit prin Ținutul Secuiesc ați observat prin satele regiunii cel puțin o astfel de poartă de lemn impunătoare, sculptată cu diverse modele, uneori și pictată. În incursiunile din ultimii ani în zona Sovata (vezi impresii sau vezi impresii) și Odorheiu Secuiesc (vezi impresii) am descoperit frumusețea acestor monumente de artă populară.
Comuna Satu Mare este formată dintr-un singur sat cu același nume – Satu Mare (Máréfalva) – și se află la doar câțiva kilometri distanță de orașul Odorheiu Secuiesc, întinsă de-a lungul șoselei naționale DN 13A ce merge spre Miercurea Ciuc. În drumul nostru dus-întors către Harghita Băi (vezi impresii) și bazilica de la Șumuleu Ciuc (vezi impresii) am observat câteva porți secuiești interesante, niște indicatoare și câteva piese de lemn expuse în centrul satului. La întoarcere de la Miercurea Ciuc m-am oprit câteva minute pentru a vedea despre ce e vorba, dar documentarea a venit ulterior.
În localitate există peste 200 de porți secuiești, jumătate sunt sculptate și vopsite, 23 de porți datează de dinainte de Primul Război Mondial; cea mai veche e din anul 1858 și este amplasată la intrarea în gospodăria preotului romano-catolic. De protecția, prezervarea și promovarea acestor elemente secuiești – porțile de lemn – s-a ocupat cu pasiune și dăruire profesoara și etnografa Piroska Kovács, originară din acest sat. Supranumită „ocrotitoarea/salvatoarea porților secuiești” doamna Kovács a primit în anul 2012 premiul Europa Nostra pentru conservarea patrimoniului cultural (veche.judetulharghita.ro/ ... opa-nostra.html).
Porțile secuiești, numite de specialiști „porți legate” , sunt formate în esență din trei stâlpi verticali de susținere și o grindă frontală, care structural compun două intrări: o poartă mică boltită pentru persoane și o poartă mare pentru atelaje. Porțile simple sunt doar cioplite, nu sunt ornamentate, nu au porumbar și conțin de obicei doar inscripții cu anul realizării și numele proprietarului.
Variantele vopsite și ornamentate cu sculpturi artistice sunt mult mai spectaculoase, au și porumbar al cărui acoperiș din șindrilă protejează de ploaie întreaga construcție (atenție, acest „porumbar” cu găuri circulare are doar rol decorativ, nu e dedicat cuiburilor de păsări; simbolic reprezintă o „casă a sufletelor” gazdelor anterioare a gospodăriei). Panoul amplasat deasupra porții pietonale este numit „oglinda porții” și e bogat decorat. Pe aceste porți mai elaborate există de multe ori, pe lângă anul construiri și numele deținătorului, inscripționate sfaturi, urări de bun-venit, scurte texte religioase.
Pentru realizarea unei porți secuiești se utilizează circa 4 mc de lemn de stejar, gorun sau brad. Ornamentica utilizată se încadrează în rândul motivelor solare (luna, soarele, stelele), vegetale (palmeta – ramuri de palmier, lăstari, lalele, vioreaua, margarete), geometrice (spirala) sau animaliere (de ex. porumbelul, câinele, calul). Culorile cu care se vopsea poarta secuiască au o simbolistică și o ordine: verdele la bază (pământul) și albastrul în partea superioară (cerul). Nu lipsește culoarea roșie (unică la început) și albul pentru contrast. Coloristica e vie, vopselele se aplică manual pe lemn. Dimensiunile și ornamentele aplicate indică în multe cazuri poziția socială a proprietarului și bogăția gospodăriei pe care o străjuiește, dar în același timp reprezintă o moștenire pentru generațiile viitoare.
În centrul comunei Satu Mare, pe fațada Primăriei, sunt expuse o serie de elemente din lemn, părți constituente ale vechilor porți secuiești. Vedem stâlpi ornamentați, contrafișe sculptate, „oglinzi” decorate, un porumbar, chiar și obloane de ferestre și părți batante.
Am oprit autoturismul și am făcut câteva fotografii, apoi am mers pe jos pe o uliță din apropiere pentru a vedea una din porțile vechi, din loc în loc sunt plasați stâlpi cu plăcuțe indicatoare către astfel de monumente etnografice. Peste drum de Primărie se înalță biserica romano-catolică construită în a doua jumătate a anilor 1700.
Iată ce consemna scriitorul maghiar András Sütő despre aceste comori etnografice: Ce ne spune poarta secuiască în zilele noastre? Despre ambiţia de a fermeca lumea. Despre dorinţa de a crea case stabile, de lungă durată. (...) Poarta secuiască sculptată este întruparea materială a unei anumite mentalităţi populare. Este credinţă religioasă? Este convingerea că comunitatea secuilor, în existenţa sa continuă, este dedicată păstrării acestor multe secole vechi de tradiţii valoroase. (...)
Concluzii. Porțile secuiești sunt elemente autentice de identificare a unui grup etnografic aparte, monumente valoroase ale artei populare locale din Ținutul Secuiesc. Am observat multe asemenea porți secuiești în zonă în timpul călătoriilor mele, mai mari sau mai mici, mai bogat ornamentate sau mai simple, colorate sau nu. Uneori m-am oprit să le fotografiez, alteori le-am admirat doar din mersul autoturismului. De obicei porțile vechi, valoroase împodobesc case bătrânești, tradiționale – e o plăcere să le privești. Cât vor mai rezista!
Frumoase asemenea porți din lemn, o sinteză a acestor monumente, puteți admira lângă Odorheiu Secuiesc, în așa-numită Galeria Porților Secuiești, în zona de agreement de la Băile Szejke, aproape de Parcul Mini Transilvania (vezi impresii).
De asemenea, în localitatea Satu Mare se află și o casă-muzeu datând de la jumătatea anilor 1800 care se poate vizita la cerere (ghidulmuzeelor.cimec.ro/i ... -MARE-Harghita#).
P. S. Apropo de porți în Transilvania: conform unei Constituții a Transilvaniei din 1653, obligațiile fiscale anuale se plăteau „după numărul de porți” (gospodării). Pentru a mai reduce din povara fiscalităților domeniale întregul clan familial trăia sub același acoperiș (așa-zisa „familie mare” ), fapt consemnat în Conscripția hunedoreană de la 1681-1682 cu termenul „trăiesc într-o pâine“.
Alegeri inspirate!
Trimis de tata123 🔱 in 12.02.22 08:23:13
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ODORHEIU SECUIESC.
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@tata123 ????: foarte frumoase porțile. P4 arată exact cum era pe vremuri poarta de la mamaia mea, doar că era în județul Neamț, deci Moldova ????
Adevărate bijuterii lucrate în lemn! Oameni gospodari care au conșientizat bogăția spirituală moștenită din străbuni și pe care au știut să o pună în valoare.
O frumusețe, aceste porți! Felicitări pentru descoperirea lor!
@MarinaCo + mihaelavoicu: Da, asemenea porți de lemne sunt prezente și în alte zone din țară. Sunt binecunoscute porțile maramureșene și cele din Nordul Moldovei, ele în sine fiind un simbol. Lucrate migălos de meșteri lemnari pricepuți porțile din lemn încununează gospodăriile din mediul rural din multe zone ale României.
Simbolistica coboară până în epoca precreștină, printre cele mai cunoscute ornamente numărându-se: soarele, funia, arborele vieții, colacul, bradul etc. Poarta reprezintă un prag în viața de zi cu zi, o barieră protectoare, un delimitator între familie și restul lumii, între bine și rău.
În lemnul acestor porți monumentale putem „citi” adevărate povești de viață. Sper să le mai înțelegem peste zeci de ani...
Numai bine!
@tata123 ????:
” Poarta reprezintă un prag în viața de zi cu zi, o barieră protectoare, un delimitator între familie și restul lumii, între bine și rău.
Și, pe lângă ce spuneți, este un simbol al Marii treceri. E o întreagă filozofie aici
O expoziție spendidă dedicată porților, care despart și apropie în același timp, am avut ocazia să admir în Koln, la Muzeul Etnografic. Piesele prezentate erau din zona Pacificului de Sud, am învățat multe cu acel prilej.
***
Noi, ieșenii, nu trebuie să ieșim din târg pentru a vedea porți din lemn. Pentru noi, poarta supremă este cea maramureșeană de pe pietonal. Pe durata iernii o găsim în fața Școlii Asachi, când vine căldura este mutată în fața Caselor Nicodim. În ambele poziții se potrivește ca nuca în perete, dar... facem economie: în caz că vrem să admirăm așa ceva, nu e nevoie să plecăm prea departe.
Un subiect și un articol inedit. Este, într-adevăr, ceva ca să treci cu mașina, mai mult sau mai puțin grăbit, printr-un sat oarecare și să remarci că există o poartă sau mai multe, deosebite, să-ți spui „Stai domnule, aici e ceva în neregulă cu aceste porți” și apoi să oprești mașina...
Asemănarea și monumentalitatea porților secuiești și maramureșene este izbitoare. Unii zic că ar fi o diferență stilistică între ele constând, mai ales, în aspectul mai colorat al unor porți secuiești (obiceiul pictării unor porți secuiești datează din secolul XVIII). Multe dintre simbolurile astrale, vegetale, geometrice sunt comune. Simboluri secuiești (laleaua, porumbeii) se găsesc și în Maramureș. Simboluri românești (funia răsucită, soarele, șarpele) se regăsesc și în Secuime. După părerea mea ele se aseamănă tocmai pentru faptul că aparțin aceleiași civilizații carpatine a lemnului.
Este un adevăr menționat în 2016 cu un umor trist de dr. Peter Lengyel despre uimirea ungurilor care descoperă o mulțime de porți secuiești în satele din Maramureș și a românilor care descoperă o mulțime de porți maramureșene în satele secuiești (peterlengyel.wordpress.com/2016).
@Lucien: Am citit și eu materialul respectiv, într-adevăr asemănările și întrepătrunderile sunt izbitoare.
Etnograful Virgil Vasilescu scria în 1997 într-un articol dedicat civilizației lemnului:
Civilizația lemnului, prin conținutul ei ideatic, a învins procesul fizic, ireversibil, al degradării, prin perpetuarea semnelor valorii spirituale. (...) Civilizația lemnului a păstrat de fapt hrisovul care atestă documentar existența noastră ca neam statornic în Spațiul carpatic. Aceleași incizii în lemn și la porțile gorjene, sau maramureșene, aceleași crestături și la Soroca, și la Oradea și la Toplița, la Vama Veche, la Vulcănești, la Zalău, la Slobozia, pretutindeni cu aceleași mesaje sacre izvorâte din unic trunchi. (...) În tovărășia milenară a lemnului, omul s-a rugat, a cântat și a plâns.
Mulțumesc! Numai bine!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2023 Insect Park – o nouă atracție în România — scris în 29.08.23 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jun.2023 Băile Szejke și Galeria Porților Secuiești — scris în 28.06.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2023 Atelier Foto Kováts - un muzeu inedit — scris în 25.06.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2023 La Odorheiu Secuiesc după 10 ani — scris în 21.06.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2022 Prin Galeria Porților Secuiești spre mormântul lui Balázs Orbán — scris în 17.08.22 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2022 O mică incursiune în lumea apelor minerale — scris în 17.08.22 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Feb.2022 2 zile pe tărâm ronguresc :) — scris în 26.02.22 de alex1987sb din SIBIU - RECOMANDĂ