GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Sagrada Familia - o capodoperă ce ne aparține tuturor
Hmm... E o mare provocare pentru mine povestea aceasta... Nici n-am vrut să mă apropii, dar m-au împins alții! :) Cum să scrii despre un subiect atât de complex, atât de controversat, atât de... ?! Despre acest monstru sacru al arhitecturii și tehnicii moderne?! Mă refer la Basilica i Temple Expiatori de la Sagrada Familia; pe scurt, Sagrada Familia!
Nu apucasem s-o vizitez, doar i-am salutat silueta semeață de câteva ori... Prima dată, nici nu ne-a dat prin cap, părea o divă inabordabilă. A doua oară prinseserăm curaj, dar ni s-a ofilit când am văzut coada de la casa de bilete, am fi pierdut cel puțin o jumătate de zi. Altă dată, pe fugă, într-o seară, cu puțin înainte de închidere, am intrat gratuit în criptă, doar un pic la mormântul părintelui său, Gaudi. Atunci am aflat cum a murit genialul arhitect: la vârsta de 74 de ani, lovit de tramvai; l-au dus la spital, dar din cauza hainelor modeste pe care le purta, au crezut că-i un biet cerșetor și nu s-au agitat prea tare cu el... După câteva zile s-a stins și nu i-a mai folosit la nimic faptul că barcelonezii au umplut străzile urbei la înmormântarea sa...
De data asta eram hotărâtă: Sagrada n-o să-mi mai scape! M-am uitat pe programul congresului, m-am consultat cu prietena A și cu vreo 2-3 săptămâni înainte am rezervat bilete pentru amândouă, on-line, pentru 18 sep 2019, ora 16. Am plătit cu cardul pe loc, 32 euro/pers; aveam incluse, pe lângă vizitarea interiorului, audioghid și urcat în Turnul Patimilor. La fața locului am corupt-o și pe amica T, a găsit și ea bilet odată cu noi, dar fără cocoțat în turn.
Un pic de istorie
În 1872, negustorul de cărți catalan Josep Maria Bocabella, om evlavios și iubitor de bune moravuri, a executat o călătorie la Roma pentru a-i aduce omagiile sale Sfântului Părinte. Precum altor semeni ai săi, obișnuia să reflecteze cu îngrijorare asupra vremurilor pe care le trăia, când industrializarea și îmbogățirea rapidă începuseră să îndepărteze tot mai mult oamenii de învățătura creștină. La întoarcere, poposind în orașul italian Loreto și admirând superba catedrală din inima acestuia, a avut o revelație: să „mute munții”, astfel încât să poată ridica în Barcelona natală o mândră biserică, mare și frumoasă cum nu s-a mai văzut! Nimeni, oricât de păcătos i-ar fi sufletul și plin de gânduri de înavuțire, n-ar fi putut rezista să nu vină și să se închine într-o asemenea minunăție!
Întors acasă, Bocabella, care fondase cu câțiva ani în urmă Asociația Spirituală a Adepților Sf. Iosif și adunase astfel ceva fonduri, a început să caute teren pentru noul proiect. În primă fază, se pare că o anumită marchiză a fost convinsă să doneze un teren într-o zonă relativ centrală a orașului, dar ghinionul a făcut ca aceasta să moară înainte ca actele să fie semnate. Asociația nu dispunea de prea multe fonduri, așa că terenul a fost achiziționat mai la periferie (1877), iar arhitectul Francisco de Paula del Villar s-a angajat să conceapă pro bono planurile noii catedrale – în stil neogotic, cu 3 abside și o turlă uriașă.
În 19 martie 1882 s-a pus prima piatră la temelia construcției, cu ocazia sărbătorilor închinate Sf. Iosif, în prezența episcopului de Barcelona, Jose Maria Urquinaona. Treptat însă, del Villar a început a fi copleșit de importanța lucrării, se pare că a avut și ceva divergențe cu Societatea, așa că și-a dat demisia, iar proiectul a fost încredințat asistentului său, ambițiosul arhitect de numai 31 ani, Antonio Gaudi. Acesta l-a preluat oficial în data de 18 martie 1883 (după numai un an de la începutul lucrărilor) și l-a condus timp de 43 de ani, până la moartea sa.
Primul lucru pe care l-a făcut a fost să modifice „din temelii” planurile originale (și le-a modificat în permanență de-a lungul anilor), păstrând tot mai puține elemente clasice, neogotice și introducând din ce în ce mai multe tușe moderniste. Se știe că la finele sec. XIX stilul Art Nouveau (caracterizat prin linii curbe și culori solare, ispirate de Mama Natură) câștigase un important teren în toată Europa vestică, iar Gaudi a fost unul dintre cei mai importanți ambasadori ai săi. El obișnuia să spună: „Nu există linii drepte sau colțuri ascuțite în natură. De aceea, clădirile nu trebuie să aibă linii drepte sau colțuri ascuțite.” Știm foarte bine că a avut dreptate...
Gaudi a considerat mereu Sagrada Familia proiectul său de suflet, adevărata sa lucrare de licență pe care-i era menit s-o susțină în fața celui mai sever maestru: însăși Divinitatea. A lucrat în permanență la el, l-a perfecționat continuu, iar ultimii săi 15 ani i-a dedicat în totalitate acestei lucrări. „Această catedrală, odată terminată, va reprezenta mulțumirea mea față de Sfânta Familie care m-a ajutat să realizez tot ce mi-am propus.” Pentru că banii erau puțini și veneau cu intermitențe, dar și pentru că Gaudi avea mereu idei noi, în momentul în care acesta s-a stins, nu era terminată decât o mică parte a bisericii: fațada principală (a Nașterii), un turn, absida și cripta. A propos de bani – s-a dorit încă de la început ca proiectul să fie finanțat, precum în perioada medievală, din donații private; în timp s-au adăugat și fondurile rezultate din vânzarea biletelor către turiști.
Căci da, probabil că știți deja, construcția încă nu s-a finalizat, se lucrează încă intens (inițial s-a înaintat ca termen probabil de finalizare mijlocul sec. XXI, dar introducerea tehnologiilor moderne și a computerizării ar putea să-l devanseze; se speră a fi terminată în 2026, cu ocazia centenarului morții lui Gaudi). Acestuia i se reproșa deseori în timpul vieții viteza de melc cu care înainta construcția, însă el răspundea invariabil: „Clientul meu nu se grăbește.” Se referea, desigur, la Divinitate, la Sfânta Familie... Și tot el spunea: „Este o lucrare aflată în mâinile Domnului și care depinde de bunăvoința oamenilor.”
Cu mici întreruperi, s-a lucrat în permanență, de 138 de ani încoace... Au fost și momente de cumpănă, de exemplu când un grup de anarhiști au dat foc șantierului, în 1936, în timpul Războiului Civil, ocazie cu care schițele lui Gaudi au fost distruse. Ulterior, s-au descoperit alte schițe în fostul său atelier de la Școala de Arhitectură din Barcelona. Pornind de la acestea, echipele de arhitecți ce i-au urmat lui Gaudi și-au pus tușa personală asupra evoluției construcției, stârnind deseori controverse.
Ca o ciudățenie, abia la mijlocul anului 2019 Sagrada a reușit să obțină de la Municipalitate... autorizație de construcție! Se pare că în 1885 Gaudi ar fi depus o cerere în acest sens la Primăria din Sant Marti (un sat ce a fost încorporat între timp Barcelonei), la care nu a primit niciodată răspuns. În urma acestui „contract”, Sagrada se obligă să achite către Primărie 36 milioane de euro, eșalonați pe 10 ani, bani ce vor fi folosiți pentru modernizarea facilităților de transport din jurul bisericii.
Și ca să închei cu „teoria”: Din 2005, Sagrada Familia, chiar nefinalizată, a întrunit criteriile de includere în patrimoniul UNESCO. În plus, deși inițial a fost gândită ca o catedrală (edificiu creștin în care poate sluji episcopul), a fost „avansată” pe 7 nov 2010 la statutul de basilică (în care poate sluji suveranul pontif), în urma vizitei istorice (și controversate de o parte din populație) a papei Benedict al XVI-lea.
Structură, elemente arhitectonice, date tehnice
Când va fi gata, Sagrada Familia va măsura 95 m în lungime și 60 în lățime și va putea primi simultan până la 13000 de oameni. Are 3 fațade, fiecare închinată unei etape din viața lui Isus: a Nașterii (în est; de factură predominent barocă, acoperită din belșug cu statui și elemente vegetale sculptate; este adevărata operă a lui Gaudi, finalizată în timpul vieții sale), a Crucificării sau a Patimilor (în vest; modernistă; sprijinită pe niște coloane înclinate, asemănătoare trunchiurilor de copaci și decorată cu câteva grupuri statuare stilizate, create de un artist modern, Josep M. Subirachs) și a Gloriei Învierii (în sud).
Sunt terminate doar 8 turle, dar în forma a finală edificiul va avea 18, pe care Gaudi le-a gândit de înălțimi diferite, în funcție de ierarhia celestă. Cele mai scunde vor fi 12 și vor simboliza cei 12 apostoli. Urmează alte 4, închinate celor 4 evangheliști, înalte de 135 m, dintre care ultimii 22,5 m aparțin unor figurine simbolice: un om pentru Matei, leu pentru Marcu, taur în cazul lui Luca și vultur pentru Marcu. Sub fiecare figurină va fi amplasată o carte deschisă, inscripționată cu inițialele fiecărui evanghelist, semnificând Biblia, Cuvântul lui Dumnezeu. Statuetele poartă semnătura artistului Xavier Medina i Campeny și realizarea lor implică utilizarea de materiale diverse: ciment, gresie, marmură, plăcuțe de mozaic (trencadis). Turla Fecioarei Maria va avea 138 m și va fi plasată deasupra altarului, iar lângă ea se va înălța cea închinată lui Isus, de 172,5 m (cu doar 0,5 m mai scundă decât cel mai înalt deal al Barcelonei, Muntjuic; Gaudi considera astfel, cu smerenie, că opera omului n-o poate egala niciodată pe cea a Divinității).
Experiența noastră
Conform biletului achiziționat, trebuia să ne prezentăm la intrarea specială între 16 și 16:15, pentru ca la 16:30 să putem urca în turn. Pentru că nu știam prea bine cum stau lucrurile, am sosit mult mai devreme în zonă, am reperat pe unde va trebui să pătrundem (în dreptul fațadei principale, a Nașterii, e locul bine semnalizat pentru posesorii de bilete on-line), apoi am mâncat prânzul la o terasă din apropiere. Pe la 15:30 ne-am așezat la coadă, care a mers repede și supraveghetorul ne-a trimis înapoi, nu era încă ora noastră????. Fetele au lâncezit pe o bancă, într-un părculeț, eu am dat ocol bazilicii, am pozat-o din toate unghiurile.
La 15:55 am luat coada de la capăt, iar a mers repede, de data asta a fost ok, ne-am strâns pe mica esplanadă din fața intrării. Colegele mele s-au dus după audioghiduri (undeva, în partea dreaptă), eu iar am rămas la poze. Eram uimită și copleșită! Să vezi de aproape superba dantelărie a fațadei Nașterii, să percepi atât de concret geniul lui Gaudi!... Scene biblice modelate în piatră, răsărind dintr-o uriașă grădină a Raiului, cu flori minunate, frunze și animăluțe... Fabulos!
Ușa de la intrare s-a deschis, am pătruns înăuntru, laolaltă cu alte zeci de turiști... Ei, cum să vă descriu în cuvinte ce ne-a întâmpinat acolo?! Cum să povestești despre linii curbe desăvârșite, despre bogăția de vitralii multicolore, despre coloanele suple, ușor înclinate, despre plafonul acoperit cu flori mari de calcar, ce pare că plutește între pământ și cer?! Alergam în toate părțile, nu știam ce să admir mai degrabă, ce să fotografiez, din ce unghi ar fi mai bine... Nava este înaltă și îngustă, peste altar stă suspendat un Isus de piatră pe o cruce simplă de lemn, deasupra un candelabru tivit cu un șirag de stele aprinse, orga argintie e în spate... Un porumbel alb colo, un vultur luminos dincolo, o Madonă suspendată...
Din loc în loc sunt panouri explicative, cu schițe și informații în 3 limbi: catalană, spaniolă și engleză. Am preferat să le citesc pe acestea, am părăsit rapid audioghidul, mi-era imposibil să mă concentrez în vânzoleala aceea de oameni și sub presiunea timpului (la 16:30 trebuia să urc în turn).
Am aflat despre Angelus, o rugăciune cântată, adresată Fecioarei, de către surorile benedictine din Mânăstirea Monserrat – zilnic, la amiază, cu excepția a 50 de zile din perioada Paștelui, când este înlocuită cu alt cântec, Regina Caeli, interpretat de corul de călugări benedictini ai Mânăstirii Santo Domingo de Silos.
Am citit despre cele 18 turle conice și despre simbolismul ce li s-a atribuit. Despre Ușile Gloriei, de pe fațada principală, create de același Josep M. Subirachs – textul „Tatăl Nostru” în catalană este înconjurat de un fragment tradus în 50 de limbi, ca o expresie a frăției între culturi.
Am citit și despre minunatele vitralii, mai mate la bază și din ce în ce mai translucide spre partea superioară; Joan Vila-Grau a lucrat la ele în anii ’90, după planurile lui Gaudi. Unele au încorporate nume de persoane sau locuri sfinte din întreaga lume și, în ansamblu, au și ele diferite semnificații: apa, înălțarea, lumina, sărăcia, nașterea, viața.
Am citit despre coloanele și arcele fluide – atât de firave în aparență, dar atât de puternice! În funcție de amplasare, coloanele au fost concepute din piatră, granit, bazalt sau porfir. Pe lângă rolul lor de a susține greutatea bolții, ele ajută și la o distribuție mai bună a luminii și sunetului în incintă.
Am aruncat o privire și criptei, care este partea cea mai veche a basilicii și unde își doarme somnul de veci mărețul Gaudi. N-am mai coborât, m-am uitat doar printr-o ferestruică.
Am ieșit apoi pe esplanada din spate, am admirat cât era posibil din fațada Patimilor și am înțeles de ce executarea sa este atât de controversată: statuile sunt moderniste, binișor stilizate; mie mi-au plăcut, mi-au transmis sentimente.
La 16:25 m-am prezentat la baza turnului Patimilor, ajutându-mă de schița de pe biletul meu printat. La urcat se folosește un lift cu capacitate de 7 persoane + liftiera, la coborât îți vei folosi propriile picioare, urmând o scară spiralată cu 350 de trepte. E lesne de înțeles că vizitarea turnului nu se recomandă celor cu anumite probleme de sănătate (vertij, anemie, astm, cardiaci, cu mobilitate scăzută sau tulburări de vedere severe), gravidelor, claustrofobilor.
De asemenea, este interzis să cari cu tine bagaje (în afara chestiilor foarte personale, gen borsete sau poșete), la baza turnului sunt niște dulăpioare în care ești îndrumat să le depozitezi, pentru a le recupera la plecare. Securizarea cutiilor se face introducând o monedă de 1 euro într-o fantă (o primești înapoi la final, serviciul este gratuit deci). Eu m-am trezit că nu posed absolut nicio monedă, de nicio culoare, tocmai le oferisem pe toate (dealtfel îmi atârnaseră cam greu în buzunar toată ziua...) unui cântăreț stradal, ce-mi mulțumise cu exuberanță: „Săru’ mânușițele, doamnă, să vă dea Dumnezeu sănătate!” ????
Am sunat-o pe A, dar era deja sus, nu avea cum să mă ajute... I-am propus tânărului custode să mă lase cu gentuța, iar papornița s-o las neîncuiată într-una din cutii, arătându-i că nu-i prea valoroasă, nu plâng prea tare dacă rămân fără ea (o sacoșă de pânză, în care aveam o sticlă de apă și un pulover; a, și audioghidul). Dar el nici n-a vrut să audă și mi-a sugerat să schimb bani la magazinul de suveniruri, promițându-mi că mă lasă să urc, chiar dacă voi depăși timpul alocat. Hmm... Așa am făcut, n-aveam altă soluție, în cea mai mare viteză, nu vă spun ce era la gura mea... Am ieșit din nou prin spate, am coborât niște scări (nici nu mai știu dacă în dreapta sau în stânga) și am dat de magazin și de un vânzător amabil, care chiar mi-a schimbat o bancnotă de 5 euro...
Cu sufletul la gură și transpirată-leoarcă, am urcat în lift – singură, toată lumea alocată pentru ora 16:30 era deja sus. „Take your time!” m-a liniștit liftiera cea zâmbitoare. În lift era o schiță ce prezenta traseul, acesta străbate de fapt 2 turnuri alăturate. Liftul merge până la o înălțime de 65 m prin miezul unui turn, de unde mai urci câteva trepte, apoi pe o pasarelă ușor înclinată traversezi în turnul vecin, de unde începi să cobori. Pe la vreo 60 m este amenajată o mică terasă de belvedere. Priveliștile sunt superbe, dar perspectiva nu-i chiar așa de deschisă cum mi-am imaginat, fiind obturată parțial de turnurile vecine, la care încă se lucrează. Una peste alta, o experiență! Merită. Iar drumul de coborâre nu e greu deloc și nici periculos.
Din nou în inima navei, în atmosfera plină de culori și sunete... Am reluat vizita (nu te grăbește nimeni, poți sta cât vrei înăuntru), am mai scotocit prin câteva unghere, am mai făcut câteva poze... Apoi am ieșit, tot pe partea cu Nașterea, am predat audioghidul, mi-am regăsit colegele...
***
Deși am auzit păreri diverse, eu recomand vizitarea Sagradei Familia. Nu doar că vă veți completa cunoștințele de artă și arhitectură, dar veți acumula senzații unice și incomparabile, pe care le veți rememora mereu cu drag! În plus, prin bănuții plătiți, veți contribui la finalizarea acestei adevărate capodopere universale! E ca și cum ați fi pus o pietricică în zid, nu?!
Trimis de crismis in 26.01.20 11:37:09
- A fost prima sa vizită/vacanță în SPANIA
23 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (crismis); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- Coordonate GPS: 41.40398770 N, 2.17380180 E - CONFIRMATE
ECOURI la acest articol
23 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Rog web a atașa următorul filmuleț:
https://www.youtube.com/watch?v=Gg23CySKMzc
Mulțumesc!
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
--
Mutat în rubrica "Sagrada Familia - musai de vizitat, BARCELONA" (nou-creată pe sait)
Buna!
Noi in noiembrie 2018 am platit 26 euro de persoana.
Lui Bogdan i s-a parut foarte mult.
Am avut noroc, ne-am dat jos de pe vapor pe la ora 9 dimineata, ne-am plimbat incet pe langa Sagrada, am reusit sa parcam masina in apropiere apoi am mancat ceva la o terasa aflata in dreapta intrarii, apoi la 9 si ceva am cumparat bilete chiar de la casa, fara coada si alte cele.
Frumos, dar pot spune ca am vazut lucruri mai frumoase pe lumea asta si chiar moca.
Hi!
@adrianbogdan: Mie mi-a plăcut mult; de acord, gusturile nu se discută ! Cât despre preț, era mai ieftin fără audioghid și fără urcat în turn.
Cozi la casele de bilete nu sunt mereu, mi-a confirmat și Tati, care a ajuns acolo în alt context (dar n-a intrat, că n-au dorit însoțitorii lui).
Am de gând să mă întorc după finalizare (deși interiorul nu cred să se mai modifice!). Poate perspectiva de sus să fie alta????.
Toate cele bune!
@crismis: am vizitat si eu Sagrada Familia in 2011 si 2014 doar exteriorul fiind in excursii optionale si in sfârsit in 2016 am vizitat si interiorul. E spectaculos, e frumos, e de vazut.
Dupa ultima vizita, fiind in exterior, fotografiam Sagrada in multe pozitii tocmai pentru ca mi-am propus sa o vizitez si la final si sa vad progresele facute, un spaniol ma abordeaza si imi povesteste ca lor le place doar partea facuta de Gaudi, ca acea parte e originala, ce s-a facut dupa el, nu le place deloc. Asta da surpriza, ma asteptam sa-mi zica ca sunt mândri ca au o asa constructie in orasul lor, în tara lor.
@Yolanda: Sunt mulți cei care-i împărtășesc acestui domn punctul de vedere, am citit și eu!
Poate că noi, străinii, suntem un pic mai detașați și putem avea o viziune de ansamblu...
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Am setat în program coordonatele GPS ale acestei destinaţii, rezultând următoarea poziţionare pe hartă -- click aici.
Ne poţi spune dacă-i ok? (măreşte zoom-ul de pe hartă cât e necesar, până la afişarea poziţionării / încadrării la nivel de stradă etc)@crismis: Superb! O catedrală absolut superbă! Iar Gaudi un geniu! Prin tot ce a făcut el, a dat culoare orasului, a făcut ceva original, ceva inegalabil! Părerea mea! ???? Felicitări pentru articol!!! Apropo, și din pricina lui Gaudi, Barcelona este unul din orașele mele preferate, nu numai din Europa , ci din întreaga lume! Abia aștept sa-l revăd! Soon, very soon! :????
@webmaster26: Da, localizarea e ok.
@robert: Ai mare dreptate. Am recunoscut și eu, în repetate rânduri, Barcelona e un oraș exotic și ofertant din toate punctele de vedere. Și doar să te plimbi pe stradă, fără să scoți nici un ban din buzunar, și tot ai ce face și ce vedea!
Când am fost prima dată, fiică-mea, care avea numai 12 ani, a exclamat: "Aici mi-ar plăcea să trăiesc!" Și încă nu i-a trecut de tot ...
Mă bucur pentru tine că vei revedea curând acest... muzeu în aer liber de artă și arhitectură! Vacanță frumoasă și zile bune! A, și atenție la hoții de buzunare!
Un review de excepție! Sagrada este de neegalat atât din punct de vedere tehnic, cât mai ales artistic. Este un simbol al perioadei moderniste, înflorită când în Europa era pace.
La subsol există un fel de muzeu, mai degrabă un spațiu explicativ unde sunt prezentate forme din natură (melc, frunze, pene de păsări etc.) puncte de referință și de inspirație pentru Gaudi. La baza creării fiecărei forme, a stat un model banal din natură.
Sagrada este minunată mai ales dacă stai să identifici scenele biblice ale fațadelor, chiar și cele moderniste.
Despre vitralii ce să mai spui, coloritul lor nu este întâmplător, ele vorbesc ochiului despre nuanțele cerului în cele patru puncte cardinale. Peretele de răsărit este predominant în albastru, cel de apus e ca focul...
Zică lumea și barcelonezii ce or vrea, Sagrada este și va fi unică, sub multe aspecte.
Te felicit și te îmbrățișez!
@mihaelavoicu: Mulțumesc pentru completări!
Da, îmi amintesc de micul muzeu, mi-am aruncat un ochi atunci, demult, când am vizitat cripta și mormântul lui Gaudi.
Și eu sunt de aceeași părere: Sagrada Familia e unică și greu de egalat!
Mulțumesc și pentru complimente, vă îmbrățișez la rându-mi cu drag!
@crismis: mersi de atentionare! Acu doi ani, pe vremea asta, am prins in metrou o țigancă cu mâna in buzunarul meu!
@crismis: Barcelona cu tot ce înseamnă ea mi s-a lipit de suflet. Sagrada ne-a lăsat fără cuvinte, am stat ore întregi sa privim și sa fotografiem fiecare detaliu. Chiar și pe ușa mare pe care am întrat, erau fel și fel de insecte, flori elemente din natura. Sunt de acord cu @obert. Barcelona ar fi fost mult mai săracă fără Gaudi. Felicitări, votat cu mult drag.
@Mika: Eu am fost un pic frustrata că n-am putut să mă întind cu vizitatul atât cât aș fi vrut! Pe de o parte că nu eram singură, pe de alta că depindeam și de programul congresului și al restului grupului.
Dar sper să revin cândva. Probabil, după ce va fi terminată.
Păi trebuie musai să mă bag și eu în discuție!
Anul trecut în septembrie, când am realizat că vom merge la Barcelona, am tot stat pe gânduri, dacă să luăm bilete pentru vizita din interior. În cele din urmă am renunțat, știind faptul că ne vom duce acolo, cine știe când, în ce zile, etc.
Prin urmare, am fost acolo, ne-am bucurat foarte mult pentru asta, am dat ocol de mai multe ori, pentru a o putea cuprinde în priviri și poze, de peste tot. Și mie mi se pare magnifică!
Iar pentru interior, nădăjduiesc să ajung... mai am destule restanțe în Barcelona! Oricum eu m-am îndrăgostit de acest oraș și cum spui, mie îmi e suficient să mă plimb doar cu câțiva bănuți în buzunar, să admir clădirile, balcoanele, ferestrele, etc.
Felicitări, mă bucur că virtual m-am plimbat și în interior!
@maryka: Totdeauna mă bucur când "te bagi în seamă și tu" ! Asta pentru că, în mod cert, gusturile noastre turistice se aseamănă foarte mult!
Nu-ți face probleme, vei mai ajunge la Barcelona (din câte am mirosit eu...). Vizita interiorului merită fiecare bănuț, poate e mai bine să iei bilet simplu, fără audioghid și urcat în turn. Cred că deocamdată, cât încă se mai lucrează, excursia în turn nu prea justifică diferența de preț. La audioghid aș fi renunțat din start, dar așa era "pachetul".
@crismis: Minunat! Felicitări! Mulțumim frumos pentru articol!
Acum am avut timp pentru vizualizarea fotografiilor minunate... catedrala e un basm.
Oare câți ani vor mai trebui pentru a o termina? Parcă aș mai aștepta să o văd în toată splendoarea, fără schele și macarale.
Nu am fost niciodată în Barcelona, dar acum m-ai contaminat... mai am un obiectiv important pe lista vizitelor.
Numai bine!
@Dana2008: Păi am spus în articol: se speră finalizarea ei în 2026, când se împlinesc 100 de ani de la moartea lui Gaudi. ????
Și da, trece neapărat Barcelona pe lista ta, n-o să-ți pară rău!
Toate cele bune și vouă!
@crismis: Da, dar știi cu promisiunile cum este treaba... sau numai la noi nu sunt respectate?
Dacă o termină până atunci, am sa apuc să o văd.
Numai bine!
Călătorii plăcute și o vizită mai relaxantă data viitoare!
@crismis: Sunt de acord ca fiecare cu gusturile lui, insa daca ar fi sa ma intorc pentru un singur obiectiv in Barcelona, aceasta ar fi Sagrada Familia. Are ceva deosebit, si cred ca de fiecare data ai vedea altceva.
Ai surprins foarte frumos in poze, si cred ca ai fi putut sa pui sute de poze fara sa ai de doua ori aceeasi imagine.
Noi cand am fost acolo in 2012 am avut bafta, era coada la bilete, insa exact cand am ajuns acolo s-a mai deschis o casa asa ca totul a fost foarte rapid. Atunci, in 2012 se spera ca in 2020 sa fie gata, acum am auzit ca totusi 2027, dar cine mai stie?
Felicitari, votat cu mare drag.
@mishu: Mulțumesc pentru vizită și ecou! M-ai făcut să mă întorc în timp, la acea zi minunată de toamnă, când am fost atât de aproape de această capodoperă!...
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2018 Sagrada familia — scris în 26.03.18 de annahere din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Dec.2012 Antonio Gaudi, arhitectul lui Dumnezeu, Sagrada familia şi alte opere din patrimoniul mondial UNESCO — scris în 30.08.21 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2010 Barcelona fascinantă: Sagrada Familia - minunea minunilor, frumusețea frumuseților — scris în 15.06.15 de NAZARICA din CLUJ-NAPOCA - RECOMANDĂ