GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Muzeul de Locomotive cu Abur Resita – o bijuterie bine pastrata
Muzeul de Locomotive cu Abur Resita se gaseste pe Calea Timisoara in apropierea pasajului peste calea ferata unde intrarea dinspre Timisoara se intersecteaza cu intrarea dinspre Caransebes. Se coboara acest pasaj catre centru si pe partea opusa din care venim este muzeu.
Parcare trebuie sa cautati pentru ca acum in Resita s-au marcat multe spatii ca si parcari inchiriate de primarie locatarilor, astfel ca trebuie sa va orientati. Eu am parcat ultimele doua dati vis-à-vis inainte de statia mijloacelor de transport in comun.
Muzeul Locomotivelor cu Abur este simbolul municipiului Resita. Este si cel mai mare muzeu tehnic in aer liber din toata Europa.
Fiind in organizat in aer liber, se poate vizita oricand. Exista o firma de security care vegheaza 24 din 24 la integritatea pieselor muzeului. Este o expozitie fascinanta si ma bucur ca rezista in timp. Foarte bine intretinuta. Mereu am gasit locomotivele vopsite si curate.
Nu exista bilet de intrare sau vreo poarta ce trebuie trecuta, muzeul fiind intr-un parculet cu alei.
De cum ne apropiem vedem 16 locomotive negre expuse, stationate pe segmente de linii de cale ferata.
In anul 1972, la implinirea a 100 de ani, de la prima locomotiva fabricata la Resita, s-a inaugurat Muzeul de Locomotive cu Abur prin eforturile ing. Mircea Popa.
Tot de atunci, Locomotiva Resicza a primit locul central in muzeu. La Resita s-au fabricat locomotive intre anii 1872 si 1964.
Daca intram dinspre bulevard cum este firesc, pe aleea centrala, vedem sigla muzeului constand in suprapunerea literelor majuscule MLA si drept inainte la 50 de metri vedeta muzeului: locomotiva Resicza 2. Ea poarta numarul de fabricatie 2 si a fost gata sa circule pe sinele de cale ferata in anul 1872. Resicza este in fapt prima locomotiva cu abur fabricata aici la Resita, care a parasite portile fabricii. Resicza 2 a avut doua surori dupa cum am citit: Bogsan 3 si Hungaria 4, care si-au gasit sfarsitul prin casare intre cele doua razboaie mondiale. Modelul dupa care au fost realizate se numeste Szekul si este nativ din Viena.
Mai incolo intalnim un panou informativ intitulat Resita – Viena – Resita
Hungaria 4 a fost expusa in 1873 la Viena si ea a refacut parcursul urmat de Szekul cu cativa ani inainte, dar in sens invers, urmand un fel de proba de triathlon pentru ca a calatorit pe apa, pe calea ferata dar si pe o platforma trasa de boi.
In dreapta Resiczei ne intampina Principesa Elena (15). O locomotiva care putea dezvolta 220 cai putere. Nu am s ava povestesc despre fiecare locomotiva in parte, puteti citi panourile informative care au fost montate langa fiecare dintre cele 16. Cele mai comune locomotive cu abur folosite de CFR sunt cele din [i[]seria 50.000. Mai rapide au devenit cele din seria P8 care puteau deapsi 100 km/h. Diferitele modele prezentate in muzeul in aer liber au avut destinatii diferite pentru trenuri de calatori, de marfa, dar si mixte. Performantele locomotivelor fabricate la Resita au crescut in timp. La inceput viteza care era marcata pe ele se numea “iuteala”.
Cel mai potrivit este sa va faceti timp si sa le vizitati.
Muzeul Locomotivelor cu Abur din Resita este unul foarte drag mie. Mi-este greu sa va fac sa iubiti locomotivele asa cum simt eu si nu imi propun acest lucru. La mine se trage din famile, din copilarie, din acele radacini care conteaza o viata intreaga.
Ma bucur ca exista acest muzeu si se prezinta atat de bine. Este bijuteria de astazi a Resitei. Si cred ca se poate pune semnul de egalitate intre Resita si acest muzeu si daca am intreba pe strada dupa un obiectiv emblematic din Resita 99% ar raspunde Muzeul Locomotivelor cu Abur.
@webmaster
Rog inserare
Glasul rotilor de tren cu Margareta Pislaru
https://www.youtube.com/watch?v=9IhDNX8aG4E.
Trimis de Dan&Ema in 21.12.18 15:29:31
11 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Dan&Ema); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- Coordonate GPS: 45.31184790 N, 21.87725500 E - CONFIRMATE
ECOURI la acest articol
11 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
Excepțional muzeul și impresiile. Nici nu am știut că există un astfel de muzeu. Atât de interesant, bine întreținut și de ieftin (pentru vizitatori). Când am mers în Bucovina (Moldovița) cu mocănița Huțulca, trenul era tras de o locomotivă făcută la Reșița și care avea ”iuțeala” de 30km/h.
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@Dan&Ema: Dacă ai ști de când doresc să văd și eu acest muzeu al locomotivelor cu abur de la Reșița! Poate anul viitor ajung și eu pe acele meleaguri și voi merge neapărat să văd locomotivele.
Am citit (se observă și în imaginile postate) că în acest an locomotivele au fost curățate de rugină, s-au reparat soclurile, s-au efectuat operațiuni de vopsire. Fundația Domeniile de Fier și Uzinele Reșița este organizația care administrează acum parcul tehnic. Vizual exponatele arată foarte bine.
Există un site web oficial dedicat muzeului, îl puteți accesa aici: mlaresita.org.
Mulțumim pentru prezentare și fotografii.
@tata123: Vă așteptăm cu drag la Reșița. Dați-mi un PM când ajungeți prin zonă: salutări și toate cele bune!
@Lucien:
Ma bucur daca ai aflat o informatie interesanta.
Mai este un muzeu asemanator al locomotivelor cu abur in Sibiu, langa gara, la depou. Si acela mi-a placut mult. Acolo se gasesc si diferite utilaje gen macara, tractare etc.
Muzeul de la Resita ramane pentru mine un loc special si pe care il iubesc. In timp l-am vizitat de mai multe ori si dupa ‘90 mi-a fost frica sa nu fie devastat. Ma bucur ca m-am inselat , ba mai mult a devenit tot mai prezentabil.
De exemplu la penultima vizita nu imi amintesc de placutele explicative.
Nota 10! ????????????
@tata123:
In primul in rand iti urez sa ajungi sa vizitezi muzeul.
In al doilea rand multumesc pentru completari, asa este fundatia respectiva se ocupa.
Acum arata asa cum se vede din poze foarte bine, revopsit, curatat etc.
Dar si la ultimele mele vizite eu am gasi muzeul in stare prezentabila buna spre foarte buna.
Atunci era voie sa te si urci in locomotive.
Poate e bine ca acum teoretic este interzus cataratul pe locomotive. Desi o poza in locomotiva are alt farmec, in plus din locomotiva vezi altfel cazanul de abur, rezervorul, manetele etc.
Multimesc de ecou!
@Dan&Ema: Multumesc frumos pentru acest cadou de sarbatori, articolul, dar mai ales pozele cu locomotivele cu aburi. Avand in vedere ca am fost in preajma acostora cu circa douazeci de ani mai mult ca tine, s-ar putea sa am mai multe amintiri si sa mai stiu cate ceva despre aceste minunatii tehnice, care au fost locomotivele cu aburi. Si pentru ca sunt mai batran as avea cateva completari. Locomotiva din poza P05 este o locomotiva din seria 50, care avea o putere de circa 1100 CP, o iuteala maxima de 55 km/ora, a fost fabricata atat la Resita, cat si la Malaxa si era folosita la tractiunea trenurilor de marfa. In poza P06 avem de-a face cu cea mai puternica locomotiva cu aburi fabricata in Romania, seria 142. Aceasta avea o putere de 3000 CP (mai mult decat LDE fabricata din 1963 la Electroputere, care avea doar 2100 CP), dezvolta o viteza maxima de 110 km/ ora, a fost fabricata doar la Resita si era folosita mai ales la trenurile de calatori. Aceasi serie de locomotiva, 142 vedem si in poza P09, cu mentiunea ca are tender cu rezervor de pacura. In anii 60 a inceput folosirea si a pacurii pentru producerea de abur, in loc, sau impreuna cu carbunii. In poza P12 am reintalnit cu placere o locomotiva din seria 150, pe care noi copiii o numeam Pacific, datorita partilor laterale din fata, asemanatoare cu cele de la locomotivele Pacific americane, pe care le vazusem noi in filme. Locomotivele din aceasta serie aveau o putere de 1800CP, dezvoltau 80km/ora, au fost fabricate la Malaxa si erau destinate tractarii trenurilor atat de calatori, cat si de marfa. Tot la Malaxa s-au mai fabricat si locomotivele din seria 151, cu o putere de 2600 CP, viteza maxima 85 km/ora, destinate mai ales trenurilor de marfa. Si daca tot am inceput sa bat campii cu detalii, nu pot sa nu amintesc de locomotivele din seria 230, putere 1300 CP, viteza maxima 100 km/ora, fabricate atat la Resita, dar si la Malaxa, destinate tractarii trenurilor de persoane, ca si cea mai rapida locomotiva cu aburi din Romania, cea din seria 231, cu o viteza maxima de 126 km/ora, folosita la tractarea trenurilor de mare viteza din Romania acelor ani.
Ati remarcat, probabil, folosirea la denumirea seriilor de locomotive cu aburi a unor numere. Ca sa fiti lamuriti complet va prezint ce reprezinta acele numere. Prima cifra este numarul de rotilor directoare, a doua numarul rotilor alergatoare, a treia numarul rotilor sustinatoare. Aceasta era denumirea familiara a mecanicilor de locomotiva, cea tehnica fiind, in mod cert, diferita.
Si daca as incepe sa vorbesc si despre constructiile anexe ale transportului pe calea ferata aferente trenurilor tractate cu locomotive cu aburi, de fabricarea in Romania si a altor tipuri de locomotive sau de vagoane de calatori chiar ca veti da cu pietre dupa mine.
Asa ca inchei urandu-va numai bine si calatorii placute, dar si traditionalul La multi ani!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2020 Glasul roților de tren la Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița — scris în 03.10.20 de Floryn81 din RâMNICU SăRAT - RECOMANDĂ
- Sep.2018 Muzeul de Locomotive Resita — scris în 05.09.18 de resita2009 din REșIțA - RECOMANDĂ
- Aug.2018 Muzeul locomotivelor cu abur Reşiţa, cu drag — scris în 12.11.18 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2018 Trenurile noaaastre toate / Se vor întâlni vreodată? — scris în 26.09.18 de ioana5 din ORADEA - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Glasul rotilor de tren... rasuna imaginar la Resita, in Muzeul Locomotivelor cu abur — scris în 16.07.17 de izabiza din IAşI - RECOMANDĂ
- Oct.2010 Muzeul locomotivelor cu aburi Resita — scris în 07.11.10 de petrus95 din ARAD - RECOMANDĂ