GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Pornind de la titlul acestei rubrici am sa va povestesc putin cum am perceput eu aceasta zona pitoreasca de-a lungul anilor insistand pe ultima mea vizita aici.
Prima data cand am urcat pe Ranca drumul de la Novaci la Ranca nu era asfaltat deloc, era un simplu drum forestier dar destul de bine intretinut. Asa se face ca in vara lui 1993 sau 1994 (nici eu nu mai tin minte) la invitatia unor prieteni din zona am urcat pentru prima data la Ranca. Pe atunci nu existau construite decat clasica cabana a OJT si inca vreo doua cabane din lemn. Tin bine minte ca dupa ce ne-am plimbat vreo 2 ore prin zona, incantati peste masura de peisajele ce le intalneam, rupti de foame am poposit la cabana OJT unde singura mancare erau niste amarati de biscuiti. Deh, alte vremuri, pe atunci nu puteam sa-mi inchipui ce va deveni in catva ani Ranca.
Urmatoare mea vizita a fost cu ocazia eclipsei de soare din 11 august 1999. Va amintiti? Ultima eclipsa a mileniului vizibila din Romania. Cum punctul de maxim al eclipsei era undeva prin jud. Valcea si cum niste prieteni isi construisera o cabana pe Ranca am decis ca ar fi ceva deosebit sa vedem eclipsa de la 1600 m.
Asadar am urcat din nou la Ranca, deja o parte din drum era asfaltat iar sus erau construite vreo 40-50 de cabane, case, vile mai mici sau mai mari. Bine, multe nu aveau apa curenta, incalzirea se facea in sobe de teracota cu lemne, nici vorba de conditiile pe care le gasiti acum la pensiuni dar bucuria de a fi cu prietenii la un asa eveniment facea ca orice neajuns sa nu fie bagat in seama. De altfel revelionul din acel an l-am petrecut tot la Ranca si a fost unul dintre cele mai reusite, deja era construita partia principala cu teleschi iar turistii erau din ce in ce mai multi. Atunci am inteles ca Ranca nu mai este cuibul acela salbatic ci va fi in viitor o statiune.
Pana in anul 2005 nu am mai urcat pe Ranca din diverse motive desi prin zona Olteniei de nord am mai fost. Cand am ajuns in 2005 constructiile erau in plin avant, chiar si in stanga partiei rasarind o multime de vile si pensiuni, Ranca extinzandu-se foarte mult, la aceea data, vara fiind, totul parea un imens santier, cam dezorganizat din pacate.
Trecand iar 5 ani am decis anul acesta sa fac o vizita din nou, ba chiar am fost de 2 ori. Prima data in aprilie cand inca mai era zapada, chiar se putea schia desi zapada nu se mai prezenta in cele mai bune conditii iar drumul spre Obarsia Lotrului era inca blocat. Auzisem ca fata de 2005 de la ultima mea vizita s-a construit un nou drum de intrare in Ranca (cel vechi se inzapezea iarna foarte des in zona releului) si am fost placut impresionat de calitatea asfaltului iar din povestile localnicilor am aflat ca din momentul cand timpul o va permite se va trage tare ca Transalpina sa fie terminata.
Asa ca in iulie am urcat din nou afland de existenta unei partii de tubing si cu gandul ascuns de a merge cat mai mult pe Transalpina.
Am prins o zi destul de capricioasa, fara ploaie dar cand cu ceata, cand cu soare.
Ajungand in jurul orelor 11 la partia de tubing, parchez masina si spre bucuria copiilor ne indreptam spre partie. Acolo nimeni, iar cabana unde erau depozitate colacele era inchisa. Dezamagirea copiilor maxima. Intrebam un om care spargea lemne in fata hotelului Onix cu cine sa vorbim ca sa ne putem da pe partia de tubing iar el ne spune sa mai asteptam ca trebuie sa apara cineva. Hotaram sa ne continuam drumul pe Transalpina si la intoarcere sa revenim la partie.
Transalpina cunoscuta si sub numele de Drumul Regelui fiind construita sub domnia Regelui Carol al II-lea este drumul DN67 C care face legatura intre Novaci si Sebes. Nu a fost insa niciodata asfaltata pana acum iar odata cu terminarea asfaltarii -care sper sa se inchieie in 2011- o sa fie drumul care atinge cea mai mare altitudine din Romania in Pasul Urdele 2140 m parca.
Portiunea cea mai spectaculoasa a acestui drum de peste 100 km este fara indoiala Ranca – Obarsia Lotrului. Desi nu am mai ajuns la Obarsia Lotrului, mergand numai catva km pana la pasul Urdele, drumul si peisajele intalnite iti taie rasuflarea. Am oprit de multe ori, chiar am lasat masina si am urcat pe jos sa admiram peisajele si sa facem poze.
Drumul este proaspat asfaltat, adoima unui imens sarpe, fara nici un parapete de siguranta, face ca senzatile traite sa fie maxime. Se lucra intens semn ca aici chiar vrea sa se termine acest fabulos drum. De altfel am observat ca se lucra si la constructia unui telescaun, fiind plantati deja o multime de stalpi.
Coborand inapoi la partia de tubing am multumit si copiii iar ziua petrecuta pe Ranca si Transalpina a fost una dintre cele mai agreabile.
Nu prea am eu talent de povestitor asa ca o sa las pozele sa vorbeasca
Sincer in ciuda problemelor cu care se confrunta Ranca, chiar daca parcarile sunt insuficiente, chiar daca posibilitatile de distractie specifice unei statiuni sunt restranse, chiar daca s-a construit destul de haotic, eu cred ca viitorul suna bine.
Trimis de Andox in 31.08.10 15:53:38
46 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Andox); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
46 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Foarte frumos descris, Andox! Imi amintesc si eu eclipsa de soare, de la noi nu s-a vazut foarte spectaculos, dar am privit-o cu ochelarii aceia speciali si cu sticla "afumata"! Mi-a placut cum ai prezentat evolutia zonei iar amanuntele sunt foarte utile! Felicitari! Primul vot din partea mea pentru aceasta prezentare!
Urmeaza sa postez si eu impresii despre Ranca si o pensiune de acolo... ; bine zis ca "viitorul suna bine", iar drumul este intr-adevar spectaculos si atat de serpuitor incat sotului meu i-a venit rau de fiecare data cand coboram ; trebuia sa oprim masina cateva minute, mai ales ca el era soferul... ; nu vreau sa sperii pe nimeni, vreau doar sa avertizez ca drumul desi proaspat asfaltat este destul de dificil...
Sa inteleg ca se asfalteaza Transalpina? Super! Am tot amanat sa ajungem pe acolo din cauza drumului, dar daca se asfalteaza sigur vom merge!
Felicitari pentru post, ai si de la mine niste punctuletze!
Felicitari, foarte util review-ul. Urmeaza sa ma duc si eu pe acolo, pentru prima oara, cat de curand. Ai putea sa-mi spui cat costa tubingul? Multumesc.
frumoasa povestirea din care parca iti dai seama de cum a crescut Ranca.
cat priveste Transalpina, stiu ca drumul este impracticabil intre Ranca si Obarsia Lotrului, iar in rest este foarte bun, cu o mica exceptie in apropiere de Sebes.
drumul s-a facut si se face destul de repede, dar nu din interese pur turistice.
speram ca prin 2011-2012 sa fie gata tot drumul.
informatii 'la zi' se pot obtine de la 021-9360.
inca o data mi se confirma ca zona montana este cu mult inaintea litoralului.
O retrospectiva foarte interesanta a statiunii, o descriere obiectiva a statiunii de azi. Bravo, Andox! Ai poze si din anii trecuti?
@cosminp: drumul nu este impracticabil, iti spun eu, ca am coborat pe el cu masina, de la Ranca la Obarsia Lotrului, si nu ne-a luat grozav de mult. Am scris pe undeva despre experienta asta... Intr-adevar, de la Ranca in jos drumul e asfaltat pe o portiune scurta, dar poti merge destul de ok si de-acolo de unde asfaltul se termina. Bon voyage!
Am incarcat si pozele, unele sunt scanate deci nu se vad prea bine.
Nu stiu de ce dar imi merge netul destul de greu asa ca o sa revin spre seara cu raspunsurile la intrebari.
Pana atunci va multumesc de aprecieri, am scris mai mult ca sa am unde incarca pozele
@lizuk, acea portiune de drum se poate face numai cu masina de teren sau se poate si cu un turism obisnuit?
daca vei suna la numarul pe care l-am scris mai sus vei obtine un raspuns 'profesionist':"de la Ranca la Obarsia Lotrului nu se poate circula, nu este drum, doamna/domnule".
@biancuta &Dragos, multumesc de aprecieri.
@mirelutza, drumul de la Novaci la Ranca desi este spectaculos nu este chiar de speriat dar de la Ranca incolo este bine sa ai ceva experienta in sofat.
@gcorneille, Transalpina este aproape asfaltata, la anul sper ca va fi in intregime. Oricum pe acolo este de mers doar in iunie-august, eventual in caz de vreme buna si in mai, septembrie.
@anadragusin, sincer nu stiu deoarece nu eu am platit. Poate daca intra pe aici valeamariei sa-ti spuna exact. Oricum nu mai mult de catva lei o tura
@cosminp, asa cum zicea si lizuk se poate circula vara. De la Novaci la Ranca tot anul iar de la Ranca la Obarsia Lotrului doar vara. In iulie era asfaltat de la Ranca vreo 10 km spre pasul Urdele, pana aici am fost eu. Apoi serpentinele care coboara spre Obarsie nu erau asfaltate (vreo 8-10 km) dupa care urma iar asfalt pana in Obarsia Lotrului. Asta mi-a zis un drumar iar lizuk chiar a fost pe acolo.
Oricum se poate merge cu aproape orice masina daca nu are garda prea joasa. A mea este destul de joasa si nu am riscat.
Din cate am auzit oficial acest drum este inchis tot anul probabil de asta ti-au zis ca nu exista drum.
@chelie_d, sincer mai mult pentru poze am scris acest review. Sper sa-ti placa pozele dupa ce o sa fie validate. Peisajul este de-a dreptul spectaculos.
@valimi, mersi.
krondia, am pus si cateva poze din 1999 si 2000. Din pacate 1994 si 2005 nu am poze. In '94 nici nu aveam aparat foto iar in 2005 a fost o vizita neprevazuta si nu-l aveam la mine.
O ideee inedita sa ne scrii despre Ranca de ieri si cea de astazi! Sa ne facem si noi o idee. Astept si pozele, sunt convinsa ca vor fi interesante!
P21 si P30 sunt criminale, nici nu stiam ca este asa de sus statiunea Ranca... asa zapada in aprilie, wow...
cu exceptia zapezii pe care o distingi in P01 si P02, asemenea imagini am mai vazut doar cand zburam deasupra muntelui Ararat.
extraordinar.
Ma bucur cand scrie cineva de bine din tara, ramane acum sa venim si noi prin zona, poate la iarna...
Felicitari pt rw! Foarte buna ideea unei prezentari de genul acesta... practic evolutia!
Da, ştiu că a crescut în ultimul timp. Felicitări pentru un review-sinteză, de excepţie.
@andox: fain materialul tau si buna idee ai avut! Acuma, ca vad si pozele de iarna, de pe partie, parca mi-e si mie Ranca mai draga: -)
Si apropo de ce spuneai la P25, si eu m-am mirat de cat de serios se lucreaza la drum, pur si simplu nu intelegeam (nici acum nu inteleg) cum de au gasit atatia bani pentru acest drum, care se face de la zero, in conditiile in care pentru drumuri in zone mult mai circulate nu se gasesc. Pentru ca de la Ranca in jos asta se intampla, se face drumul de la zero. De fapt au pornit de la ceva, sa nu zic de la nimic: terasamentul actual e foarte bun, fiind facut din piatra de rau. Constructorul va da 5 ani de garantie pentru lucrare, asa ca sa speram ca vom circula mult si bine in conditii civilizate.
@cosminp: eu nu am chiar masina de teren, e o Honda CRV, deci drept e ca-i mai inalta. De aceea am mers foarte linistiti, pe alocuri poate chiar cu viteza. Dar ne-am intalnit cu multe alte masini, berline, deci cu garda mai joasa, care urcau si nu pareau sa aiba dificultati. Un tip mai fara experienta, cu o Dacie Solenza, a spus ca a facut doua ore jumate in sens invers, deci urcand spre Ranca, pentru ca i-a fost frica sa nu ramana prin noroi prin padure (cred ca i-a fost foarte foarte frica, pentru ca noi am dat de sleauri prin noroi numai in doua locuri, unde erau si parcate niste utilaje). Dupa cum spuneam si aici click aici, noi am facut o ora pana la Obarsia Lotrului. Si inainte de a pleca am sunat la Comandament, la Ministerul Transporturilor (intotdeauna sun aici cand am dubii, mai ales iarna sau cand sunt inundatii) si ei mi-au spus ca drumul e deschis. Numarul lor este 0724-294.562. Ei au cele mai corecte informatii despre toate drumurile din tara.
@lizuk, drumul ăsta NU se construieşte de la zero, ci pe 'ruinele/rămăşiţele' şoselei cunoscută ca "transalpina/drumul regelui", construită de nemţi în primul război mondial!!! (click aici)
@dragos: de la zero in sensul ca, de la Ranca in jos, daca mergi prin padure, nu vezi nimic care sa semene a drum. E ceva gen drum forestier. Pe alocuri, spuneam, treci prin sleauri de noroi. Daca sondezi putin (sau vorbesti cu constructorul, cum am facut noi dupa plimbare, cand intamplator am aflat ca e un cunoscut de-al nostru) afli, intr-adevar, ca exista cat de cat o baza solida, dar e un pic egal cu zero fata de ce trebuie sa se faca acum.
Destul de interesantă descrierea şi pozele sunt super tari.
frumoase poze. Parca mi-as dori sa fac pe copilotul pe soseaua asta iar la volan sa fie Titi Aur!
Super si pozele. Cand ma gandesc ca in urma cu o saptamana jumate am ajuns apropae de Novaci si nu am avut timp sa mergem mai departe... Cu sigeranta trebuie sa ajungem si la Ranca in toamna asta, iar la anul sa traversam Transalpina.
@molko: daca nu ai avut pina acum aceasta ocazie, de a merge pe serpentine in dreapta unui pilot, fa tot posibilul sa o faci, merita din plin (eu am urcat de la Vidraru la Balea Lac si tot ce am putut spune a fost "mai vreau"). De asemenea, este foarte interesant sa conduci tu la indicatiile pilotului, sa iei virajele cum iti spune el nu la ochi (dar viteza va fi muuult mai mica decat cand esti in dreapta).
Chiar foarte interesanta aceasta perspectiva. Cred ca pozele vechi ar trebui sa fie marite si sa stea undeva pe la Valea Mariei ca un remember al zonei!
@lizuk din cate stiu eu acest drum se construieste in mare parte din bani europeni. Probabil de aceea se lucreaza atat de serios.
Si Bechtel daca primea bani ne facea pana acum autostrada...
molko intre 11-13 sept la Ranca se organizeaza 2 etape din campionatul național de viteza in coasta asa ca incearca atunci
georgiana sper ca ti-au placut pozele.
@Andox,
Da, mi-au placut mult pozele, la cele din 2010 nici nu mai trebuia sa citesc ce scrie sub ele, ca stiam!
Dar m-am mirat ca ai fost in 19 aprilie, iar noi imediat dupa tine!
Daca stau si ma gandesc am urcat duminica in 18 aprilie si am coborat in 19 .
Foarte ingenios si foarte frumos, am revazut cu placere peisaje cu care am facut cunostinta in iunie. Ne-a lipsit curajul (asa e la varsta noastra...), am tatonat terenul, caci ne tenta sa ajungem la Obarsia Lotrului, unde mai fuseseram in doi, urcand din Petrosani-si acolo frumoase locuri si sosea buna. Incerc sa-mi imaginez Ranca de peste alti 5 ani.
Andox, foarte frumos. Mi-am adus aminte cum prin anii saptezeci si ceva (stie cineva cand s-a finalizat barajul Vidra? ; eu nu am gasit) am coborat de la cetatile dacice din muntii Orastie la Sebes si de aici la Voineasa si Brezoi.
Drumul era destul de bun acum 40 de ani si ne-am descurcat perfect cu o masina joasa cum era Dacia 1100. Tin minte ca peisajul a fost magnific cu totul alt gen decat pe transfagarasan, cu mult mai prietenos. Totul a mers bine pana am ajuns in regiunea santierului hidrocentralei Vidra. Sleauri, noroaie, copaci doborati; apa a trecut de roti, nu am mai avut doua zile claxon ca se udase si a fost necesar sa ne tracteze un tractorist. Eu eram moarta de frica, nu "se existau" centuri de siguranta si tineam mainile apasate de capota ca sa nu-mi sparg capul cand treceam prin gropi.
Am innoptat la un taran dupa ce am trecut de infernul santierului si stiu ca ne-a dat in aceeasi strachina cu doua linguri de lemn lapte cald putin afumat cu mamaliga. Cred ca gospodaria era cam pe unde e acum Voineasa.
A doua zi cand am ajuns pe valea Oltului, am intrat in manastirea Cozia si am multumit Domnului ca totul s-a terminat cu bine.
Nu stiu daca transalpina care se asfalteaza acum si despre care vorbesti e drumul parcurs de noi si nici daca Ranca era pe aproape.
Daca nu, ma iertati dar amfostacolo. anii70.
Michi, nu e aia, da' şi povestea asta e frumoasă...
Michi, cred ca pe o portiune a Transalpinei ai fost pentru ca sincer nu stiu alt drum de la Sebes sa ajungi la Voineasa in afara de clasicul Sebes-Sibiu-Valea Oltului.
Oricum portiunea cea maispectaculoasa este de la Obarsia Lotrului la Ranca.
adria, ninaa, multumesc de aprecieri.
Deasemenea va multumesc tuturor celor care au citit acest review, sincer nu credeam ca o sa fie atat de bine primit.
De altfel l-am scris acum vreo luna insa mult timp am ezitat daca sa-l pun pe site sau nu.
M-am uitat pe harta. E vorba de drumul 67c care pleaca de la Sebes si pe atunci era bun pana la santier. Se numea drumul regelui, a fost facut de regele Carol II pe urmele unui vechi drum dacic si refacut ca drum strategic in al doilea razboi mondial. Ajunge la cea mai mare inaltime la pasul Urdele la 2145m (am citit acum, nu le stiam pe de rost). Pe harta pe care o am, editie 2008, ultima portiune spre Novaci vreo 30 km apare ca drum de tara. Noi am fi putut iesi fara probleme la Petrosani (la dreapta) dar ne-a tras ata la stanga in sensul de mers spre Valea Oltului si ne-am pomenit in plin santier al hidrocentralei.
Clar e vorba despre Transalpina.
Am recomandat acest traseu chiar azi, la Radio Vacanta, btw, in cadrul interventiei pe care AmFostAcolo.ro o are bisaptamnal la acest post de radio.
ooops... scuze! am fost dus în eroare de mintea mea sucită...
norocul meu cu colegii care sunt vigilenţi şi mă corectează.
Mi-au plăcut mai ales fotografiile vechi. Peisajul era virgin, neatins de civilizaţia noastră originală. La cum arată acum zona se vede că ,,progresul" a pus stăpânire peste tot. Ca şi în alte pseudostaţiuni apărute după 89 şi aici este o organizare dezorganizată. S-a construit haotic contrar normelor de bun simţ. Şantierele vor domina zona mult timp, zeci de ani de acum îninte iar deşeurile rezultate vor fi frumos ascunse pe la ,,colţuri", prin apropiere (păduri şi grote sau chiar la vedere) aşa cum se întâmplă şi pe Transfăgărăşan, Valea Prahovei etc. Breaza e un bun exemplu în acest sens.
@Andox: E terminata Transalpina (DN 67c) so este cea mai inalta sosea din Romania, avand punctul cel mai inalt in pasul Urdele, 2145 m. Strabate 4 judete- Gorj, Valcea, Sibiu, Alba traversand muntii Parang de la sud la nord, altitudinea cea mai mare avand-o pe o portiune de 20 km. A fost propusa la un premiu de excelenta in cadrl celei de-a x-a editii a Forumului International pentru o dezvoltare durabila de la Paris. Acesta va fi acordat atat soselei Transalpina cat si intregului lant al Muntilor Carpati.
Asa, poate o sa avem si noi mai multi vizitatori.
Pun si poze din 2011. Cum vii dinspre Gorj, apropape de intersectia cu drumurile catre Alba, Petrosani si Sibiu, cam cu 10 km inainte... se poate manca la stana Stefanu, ii gasiti pe Facebook, mama, mama fac mamaliga la ceaun cu tochitura, cu branza de oaie si cu smantana de casa. Suc din sirop de fructe de padure si apa... sau tuica. Afacere de familie, facuta de romani adevarati si fara frica de munca. Sa nu va asteptati la fite, se mananca taraneste si daca nu sunteti pretentiosi... e foarte fain.
Ranca s-a dezvoltat, ca si statiune, dar abia acum se pune pe picioare.
@homejade: totuşi, să NU inducem lumea în eroare!
Transalpina (DN67C) NU e terminată!
Finalizarea lucrărilor pentru modernizarea DN 67C Bengeşti-Sebeş, supranumit şoseaua Transalpina sau Drumul Regelui, s-ar putea opri, după ce constructorul, compania Romstrade, a intrat recent în insolvenţă, iar Nelu Iordache, administratorul firmei, se află în prezent în stare de arest preventiv pentru deturnare de fonduri europene la construcţia primului tronson din autostrada Nădlac-Arad.(sursa)Reabilitarea şoselei Transalpina se află în topul celor mai mari contracte pe care Compania Nationala de Autostrazi şi Drumuri Nationale din România SA (CNADNR) le are în prezent în derulare. Potrivit CNADNR, constructorul Romstrade a realizat circa 87% din lucrările la acest drum, pentru care a încasat aproape 125.800.000 de euro din cele 349.000.000, cât valorează contractul.
În plus, pe saitul "oficial" al şoselei, se poate afla despre starea la zi a lucrărilor.
E drept, nu mai e mult de lucru, dar e deja o tradiţie la noi ca lucrurile să fie lăsate în acest stadiu 'a la longue'...
Iar după ce am fost pe o şosea TransAlpină adevărată (adică în Alpii austrieci), pot spune cu mâna pe inimă că de fapt Transalpina noastră nu e gata nici 50%!
Degeaba faci un drum de acest fel, dacă nu ai şi infrastructura care să-l pună în valoare!
@Dragos: Bine... acuma daca ne comparam cu Austria... ai dreptate. Dar probabil nu stii cum era. Ai si tu dreptatea ta, nu te contrazic... pozele vorbesc.
Practic aveti amanadoi dreptate.
Transalpina este terminata in sensul ca se poate circula pe ea.
Si nu este terminata ca nu are parapeti, mai sunt catva km neasfaltati, nu are benzinarii... )
@homejade, mi-ai facut o pofta... cu stana, trebuie sa ajung si eu la vara.
@Andox: Nu e vorba de benzinării (care oricum n-au ce căuta p-acolo) ci de: acces controlat, cu plată (pentru a putea susţine angajaţii care o îngrijesc şi reparaţiile curente), parcări, toalete, atracţii, parcări, coşuri de gunoi... Chestii d-astea, inutile...
Când or fi toate astea, din partea mea, poa' să termine şi parapeţii de pus!
Transalpina s-a deschis oficial, e de vazut!
Asfaltat, anul acesta se termina poate si cu parapetii... peisajul e mirific!
@carmen_22_09:
”Transalpina s-a deschis oficial
unde este acest anunț?
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Apr.2021 București - Rânca sau cum am mai ajuns mai repede la munte în Oltenia decât în stațiunile de pe valea Prahovei — scris în 20.04.21 de Kavarnap din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Aug.2020 Văgăună in care nu merită să te oprești nici pentru nevoi — scris în 13.09.20 de _MC- din OTOPENI [IF]
- Jul.2016 Mai degraba santierul Ranca — scris în 03.08.16 de adriana m din BUCUREşTI - nu recomandă
- Jan.2016 Statiunea Ranca — scris în 02.04.16 de pablyto din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Feb.2015 Rânca – o stațiune în devenire — scris în 26.01.16 de costy69* din TARGU-JIU - RECOMANDĂ
- Sep.2014 Excursie de o zi la Tg. Jiu si Ranca/ Novaci — scris în 22.12.14 de Dania din BALş [OT] - RECOMANDĂ
- Jun.2013 Spectacolul naturii la Rânca — scris în 02.04.18 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ