GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Plecând de la Cinciș de la frumoasa întâlnire AFA 2016, am hotărât să facem drumul de întoarcere acasă pe altă cale decât cea pe care am venit și am ales Valea Jiului, locuri pe unde nu fusesem de ceva ani dar unde cândva instalam corturile aproape în fiecare vară. Pe aici am petrecut la multe focuri de seară, focuri atât de frumoase dar și atât de necesare, pentru a frige slănina, ceapa, cârnații, scrumbiile de Dunăre, pentru a fierbe cafeaua și vinul sau pentru a încălzi puțină apă atât de necesară spălării "ritualice" a neastâmpăraților micuți care se bucurau de libertatea vieții boeme, fără teme și fără restricții. De ce alegeam acestă zonă? În primul rând că era destul de aproape de București (benzina atunci era o problemă) dar și pentru locurile sălbatice în care ne puteam instala fără teamă.
De la Hunedoara ne-am îndreptat spre Petroșani, urmând drumul european E79, cel care avea să ne ducă până la Tg. Jiu, drum a cărui construcție a fost posibilă și datorită lucrăturii create de apele Jiului printre zidurile de stâncă, ce desparte două grupuri de munți, Parâng și Retezat.,
Traseul este unul fascinant, plin de curbe dar lipsit de localități, prima parte fiind în județul Hunedoara. La trecerea în județul Gorj era granița dintre Imperiul Austro-Ungar și Țara Românească, acolo era punctul vamal Polatiștea, azi marcat de un basorelief al sculptorului Ladislau Schmidt. De aici, pe drumul forestier, puteți ajunge pe cheile Polatistei, o zonă încă curată acum câțiva ani, drumul dus-întors vă ia cam 3 ore dar merită. Șoseaua continuă ondulată printre crestele sălbatice de piatră până aproape de Lainici, nu înainte de a admira unul din marile viaducte ale defileului, la cam 30 m înălțime. Trecem pe lângă ce se mai vede din vechile cazărmi ale grănicerilor și ajungem în locul luminat, larg unde năvalnicul râu s-a mai domolit, la mânăstirea Lainici. Ajungem și la monumentul generalului Dragalina, cel care a fost rănit grav în luptele de la Lainici din Primul Război Mondial (se spune că a venit să inspecteze linia frontului, a intrat în mânăstire și s-a spovedit iar la plecare, pe pod, a fost rănit grav, fapt ce i-a cauzat moartea). Jiul domol de acum însoțește șoseaua care, sub stâncile aplecate peste apă, cu plasele de siguranță nou puse, ne conduce până la Bumbești, acolo unde este capătul defileului. La Bumbești puteți vedea ce a mai rămas din castrul roman construit special pentru Drumul lui Traian.
Am continuat de fapt, pe lângă amintirile noastre dragi, și lecțiile de istorie și geografie care ne-au încântat excursia organizată de AFA cu ghizii locali, adică am trecut de la mândrul ținut al pădurenilor la cel al momârlanilor sau jienilor, vrednici urmași ai dacilor, cei care refuzau până de curând să-și vândă vechile lor case părintești pentru a nu-și vinde strămoșii îngropați sub streașina casei; din această frumoasă comunitate se mai văd azi stânele de la munte, din păduri dar și cele câteva momârlance care coboară călare să aducă laptele proaspăt "barabelor", adică orășenilor sau străinilor (ne-am trezit cândva la cort cu cineva care ne-a adus, fără să cerem, lapte "pentru prunci" și ouă, dar nu a vrut nici-un ban). Și nu vă luați după DEX să aflați ce înseamnă momârlan - se zice că la viitoarea ediție greșeala va fi corectată - ci aflați că înseamnă, după unele teorii, "țăran al locului" nume venit din latină, după altele, "rămășiță", "resturi" ai dacilor liberi cum i-au numit maghiarii.
Jiul, acest râu important din țara noastră, se formează prin unirea, în dreptul localităților Livezeni-Iscroni, a Jiului de Est, numit în trecut Jiul Unguresc, izvorât undeva pe la depresiunea munților Șureanu, cu Jiul de Vest, fost Jiul Românesc, ce izvorăște din apropierea lacului glaciar Tăul fără Fund, la 3-4 m de acesta; taie spectaculos munții în drumul lui spre Dunăre și adună afluenți numeroși care au creat chei frumoase, Sohodolul, Polatiștea și Sadu fiind cele pe unde am campat cu ceva timp în urmă. Din tot drumul lui prin munți, dealuri și câmp întins, de aproximativ 345 km, cel mai spectaculos sector este cel cunoscut ca "Defileul Jiului", cu o lungime de aproximativ 33 km, între Livezeni și Bumbești -Jiu, o zonă încă destul de sălbatică și cu o faună și floră ce păstrează specii unice în Europa. Zona defileului este complet lipsită de localităti, singura așezare este doar Mânăstirea Lainici (despre care am scris), cam la jumătatea distanței dintre Bumbești și Livezeni, în locul numit Pasul Lainici.
Despre numele apei, Jiu, se spun multe. Se zice că numele actual provine din timpul invaziei hunilor când s-a numit Jii (apa); prima denumire ce apare în scrierile lui Herodot a fost Rhabon, apoi în perioada de formare a statului dac s-a numit Gilfil sau Gilpil iar în 1700 apare pe harta de la Padova a Stolnicului Cantacuzino cu numele de Jiu.
Drumul care astăzi ne încântă, șoseaua E79, ce trece prin aria zis protejată a ceea ce s-a constituit în 2005 sub numele de Parcul Național Defileul Jiului, șosea ce se împletește cu apele Jiului, are o istorie veche. Primii care au reușit să facă un drum de picior pe malul Jiului au fost dacii, drum pe care s-au strecurat și romanii cu o parte a cavaleriei maure în încercarea de a-l ataca pe Decebal. Dar marea armată romană nu putea trece cu călăreții și dotarea acelor timpuri, rapid și în siguranță, pe un drum de picior așa că, după ce s-au așezat în castrul de la Bumbești-Jiu, romanii construiesc drumul cunoscut azi drept Drumul lui Traian sau drumul roman, undeva la peste 1600 m altitudine, prin pasul Vâlcan, unind Drobeta cu cea ce avea să devină capitala provinciei romane Dacia, Ulpia Traiana Sarmizegetusa. Tot pe acest drum a trecut și Mihai Viteazul în fuga lui spre Viena.
Astfel drumul prin defileu este abandonat multe secole, până când sunt descoperite zăcămintele de cărbuni din munții Văii Jiului (printre primele consemnări sunt din anii 1780-1790, una din cele mai interesante este cea a unui general de armată austriac ce lupta împotriva otomanilor și care a avut ideea aprinderii unor mormane imense de cărbune în tranșee, astfel că s-a creat iluzia că austriecii sunt mult mai numeroși și otomanii au renunțat la forțarea pasului Vâlcan). Adevăratele prospecțiuni și exploatări încep în 1835 - 1840 și, deja prin 1870 devine necesar un drum mai scurt și mai ușor pentru transportul cărbunelui la furnalul de la Brașov, drum terminat în 1890-1894 și la inaugurarea căruia de către partea austriacă se montează o placă de marmură la noul punct vamal Polatiște. Statul român este cel care începe în 1924 construcția căii ferate dinspre Oltenia dar în 1940 lucrarea realizată cam 40% este abandonată. Reluată după 1 martie 1948 când au fost aduși, cum se spune la muncă voluntară forțată, cei aproximativ 28.000 de brigadieri termină lucrarea în 6 luni, astfel că la sfârșitul lunii octombrie 1948 cale ferată Bumbești - Livezeni este inaugurată. Ea rămâne și acum, după atâtea decenii, cea mai frumoasă cale ferată din România, cea mai complexă având 35 de poduri și viaducte și 39 de tuneluri, ulterior s-au adăugat alte ziduri de sprijin iar din 1973 a fost electrificată.
Parcul Național Defileul Jiului, creat în 2005, are peste 80 % păduri de fag, gorun, stejar, are rezervații naturale precum Stâncile Rafailă, peștera Bolii, Sfinxul Lainicilor, are grote, pajiști, chei frumoase ale afluenților Jiului, cascade, animale rare dispărute din pădurile Europei și are pagină pe net unde, teoretic, puteți afla tarifele traseelor tematice (pt 2016 nu sunt finalizate).
Defileul Jiului este o zonă superbă, chiar unică în România prin formația geologică, prin încă existența pădurilor, prin numărul mare de specii de plante și animale rare, din păcate este și cenușăreasa turismului românesc căci nu este promovat aproape deloc, are urmele dureroase ale minelor părăsite, are multe de oferit pentru iubitorii de natură, drumeții, istorie. Dacă timpul vă permite, treceți pe acolo, drumul nu este refăcut complet dar bucata rămasă nu este chiar rea, aveți grijă că printre altele acolo sunt și vipere și urși dar, contra cost puteți avea ghizi, rangeri, pescuitul este permis cu respectarea legislației, camparea doar în locuri permise iar focul cu lemne din pădure este interzis.
Alexandru Vlahuță spunea despre acest defileu: "Nicăieri nu am văzut desfășurare de atâta măiestrie într-un singur cadru, toate cele trei frumuseți ale naturii: munții, apele, pădurea, ca în această trecătoare spre Petroșani. "
Trimis de elviramvio in 19.04.16 03:50:56
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (elviramvio); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat în rubrica "O zi în Parcul Național Defileul Jiului, #VALEA JIULUI" (nou-creată pe sait)
Frumos, frumos și iar frumos. O remarcă despre P-20. Contravenție de suspendat permisul, desigur nu pentru voi.
@elviramvio - Și noi am luat-o la întoarcere pe Valea Jiului și mi-a plăcut foarte mult prin defileu, la fel am vizitat și noi Mănăstirea Lainici.
Foarte frumos descris, felicitări!
@Mihai18 -
Pe valea Oltului a fost unul si mai smecher,
Multumesc pentru aprecieri si vot.
@irinad -
Multumesc mult; sunt multe de spus si de vazut in muntii din zona.
@elviramvio - Tot ce s-a scris, se scrie si se va scrie despre defileul si Valea Jiului, in zona montana, fie ca este cel de est sau cel de vest, va fi pentru mine mereu de interes. Multi ani am strabatut defileul, cateodata saptamanal, in interes de serviciu, dar nu am neglijat niciodata valoarea turistica a zonei. Pe langa perla defileului, care este fara indoiala manastirea Lainici, zona ofera mai multe posibilitati de odihna, sau trasee de drumetie. Imi permit sa adaug la cele mentionate de dvs. si o scurta vizita la Schitul Lainici, la care se ajunge pe o poteca din parcarea manastirii. Vara se poate face rafting pe Jiu, de catre cei dispusi la o asemenea aventura. Imi aduc aminte ca dupa halta Meri, dupa cariera de piatra, pe partea stanga, mergand spre Pietrosani era o bocsa de mangal, de unde in schimbul a doua sticle de votca Saniuta plecam acasa cu un sac de carbuni de gratar. Am trecut in 2013 pe defileu, dar nu am mai vazut bocsa de mangal. Am vazut in schimb aparitia in zona valea Sadului a unei unitati de cazare si alimentatie publica, precum si a unei benzinarii. Daca mai trec pe defileu, cel putin din curiozitate opresc acolo.
Calea ferata Bumbesti Livezeni este, de departe cea mai frumoasa cale ferata din Romania. Succesiunea de poduri, tunele, viaducte, copertine de protectie fac traseul cu trenul mai frumos decat cel cu masina. Calea ferata urca in unele locuri si la 100 de metri deasupra soselei, iar panorama vazuta de la geamul trenului este deosebita.
Dar fara nici-o tagada, cel putin pentru mine, defileul este cel mai frumos spre sfarsitul toamnei, cand se pot admira trei fasii de verdeata din trei culori diferite. Primul etaj este cel al arborilor cu frunze galbene, urmeaza un al doilea etaj (al fagilor) al frunzelor rosii, ca in varf sa domine verdele permanent al coniferelor. Cei care vor reusi sa admire pentru prima oara aceasta simfonie de culori, isi vor dori sa o revada cel putin odata.
Dar destul cu vorba! Mai bine mergeti pe defileu, pentru ca vorbele mele nu vor tine loc de peisaj.
Pana atunci numai bine si calatorii placute!
@liviu49 -
Este placut sa primesti mesaje cu continut interesant si voi raspunde mereu cu placere, de aceea am si votat ecoul. Cred ca puteti sa scrieti mult mai bine ca mine despre acest loc, eu zic napastuit. Mai multe raspunsuri zilele urmatoare. Si da, toamna la munte are un farmec de nedescris.
Multumesc pentru urari, chiar am nevoie caci se apropie concediul; va doresc si eu la fel, drumuri frumoase!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2021 Cascade pe Valea Jiului – minunățiile apei (II) — scris în 28.10.21 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2021 Căderi de apă pe Valea Jiului – un spectacol lichid (I) — scris în 13.10.21 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2021 Cheile de pe Valea Jiului – am „descuiat” frumusețea Naturii — scris în 03.10.21 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2016 Valea Jiului (partea de vest) - obiective de vizitat — scris în 04.08.16 de mogly din PETROşANI [HD] - RECOMANDĂ
- Mar.2016 O trecătoare încântătoare – Defileul Jiului — scris în 10.05.16 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ