ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 18.09.2015
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 15.04.10
STATUS: TITAN
DATE SEJUR
AUG-2015
DURATA: 1 zile
cuplu fara copii

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 9 MIN

O splendidă croazieră la Cazane

TIPĂREȘTE URM de aici

Am ajuns la capătul celor patru zile de excursie şi ne-a ajutat Dumnezeu să le terminăm cu bine şi să ne minunăm încăodată- a câta oară? - de cât de frumoasă este ţara noastră. În acea zi a croazierei pe Dunăre am fost cuprinşi de emoţie şi de o adevărată euforie. Am preferat să scriu un singur review despre croaziera făcută la Cazanele Dunării, chiar dacă nu am insistat suficient pe fiecare obiectiv, pentru a nu fragmenta impresia covârşitoare pe care mi-au lăsat-o. Pentru uşurinţa expunerii şi poate a citirii am numerotat capitolele din conţinutul reviewului.

1. Nava şcoală Dierna

Nava şcoală Dierna aparţine liceului tehnic cu acelaş nume din Orşova. A fost construită în 1983 în şantierul naval Giurgiu, o vreme a fost ˝ poligon˝ pentru centrul de scafandri din Constanţa pentru ca acum să fie atribuită liceului de marină din Orşova. Are o capacitate de 90 de locuri şi pe timpul vacanţei şcolare face curse cu pasageri la Cazane. Am urcat la bordul navei Dierna cu câteva minute înainte de ora de plecare. Am avut noroc că am putut găsi locuri pe bănci pe partea dreaptă, astfel încât practic am fotografiat non-stop. În urma noastră a urcat un grup de seniori maghiari şi dacă întârziam puţin, cu siguranţă că nu am mai fi găsit locuri cu vizibilitate. O cursă de 3 ore, de la Orşova la peştera Ponicova şi retur costă 30 lei spre deosebire de cursele particularilor care cer 50-60 lei pentru o plimbare cu şalupa. Lăsând la o parte diferenţa de cost, viteza şalupei şi stropii de apă te fac să nu poţi fotografia tot ce ţi se pare important iar eu, deh! chiar dacă nu am rău de mare sau de fluviu, am rău de frică. În principiu sunt trei curse pe zi: la ora 9, la 13 şi la 16 dar în lipsă de amatori unele din ele pot fi suspendate. În port şi pe saitul navei găsiţi două numere de telefon de la care puteţi lua informaţii şi face programarea.

2. Denumiri, localizări

Cu privire la denumirea porţiunii din Dunăre pe care urma să o vizităm, am întâlnit trei nume între care se face confuzie.

2.1. Cazane este numele vechi dat strâmtorii înainte de construcţia hidrocentralei Porţile de Fier. Până la formarea lacului de acumulare lung de 130 km, aici erau o mulţime de cataracte periculoase care au sfărâmat şi înghiţit multe ambarcaţiuni şi trebuia o mare artă şi îndemânare să le treci. Apele Dunării bolboroseau şi parcă fierbeau ca într-un cazan. Pe aici s-au încumetat mulţi români să treacă Dunărea înot spre lumea liberă şi unii dintre ei au plătit cu viaţa acest curaj. Adâncimea fluviului pe alocuri este de 120m şi lăţimea sub 150m. Cazanele sunt declarate monument natural unicat în Europa. Cazanele sunt împărţite (venind dinspre Orşova) în două sectoare de bazinetul Dubovei, astfel:

- Cazanele Mici, în dreptul comunei Eşelniţa, continuând cu golful Mraconia şi până în dreptul localităţii Dubova unde se găseşte bustul regelui Decebal. Ele au o lungime de 3.6 km şi lăţime 150-250m şi sunt situate între dealul Ciucaru Mic (313m) şi Stirbatul Mic (626m) la sârbi.

- Cazanele Mari, cu o lungime de 3.8 km şi lăţime de 2-300m sunt situate mai departe de golful Dubovei pe sub dealul Ciucaru Mare (318m) situat vis-à-vis de dealul Stirbatul Mare (768m) de pe partea sârbească.

2.2. Clisura Dunării este sinonim cu strâmtoarea Dunării dar cuprinde o zonă mare din Banat delimitată la sud de Dunăre, la vest de râul Nera şi la est de Cazane. Principalele localităţi sunt Orşova şi Moldova Nouă dar şi comune cu potenţial mare turistic din judeţele Mehedinţi şi Caras Severin. Regiunea este locuită de români şi sârbi. Dealungul Dunării se întinde panglica DN57 Orşova- Moldova Nouă spre Oraviţa, lungă de 130 km.

2.3. Defileul Dunării Este cel mai mare defileu din Europa cuprins între Gura Văii unde este construită hidrocentrala şi Moldova Nouă şi are o lungime de cca 140 km.

Oricare ar fi denumirea şi împărţirea, croaziera pe Dunăre la Cazane este spectaculoasă şi oferă privirilor imagini de neuitat.

3. Localizarea pensiunilor

Aproape întregul traseu al Dunării pe partea românească de la Orşova spre Cazane este presărat cu vile şi pensiuni la care accesul se face pe DN57. Aceasta este o şosea frumoasă presărată cu tunele. Principala zonă de cazare este în golful Ogradena (denumire veche, încetăţenită) unde apa nu este adâncă, nu sunt curenţi mari şi turiştii pot înota fără pericol. În localităţi ca Eşelniţa sau Dubova, localnicii au părăsit ocupaţia tradiţională pescuitul şi s-au apucat de turism. Pensiunile, construite în majoritate cu fonduri europene nerambursabile înafară de faptul că au tot confortul necesar unui sejur reuşit, au pontoane şi debarcadere. Fiind sezon de vârf preţul unei camere oscila între 150-250 lei/ noapte. Pe noi nu ne-a tentat nici plaja, nici înotul aşa încât am preferat să ne cazăm la Drobeta Turnu Severin - vezi impresii - de unde aveam mai multe opţiuni de excursii. Proprietarii pensiunilor pun la dispoziţie turiştilor bărci cu motor sau vâsle, plimbare cu moderna ˝banană˝ sau şalupe cu însoţitor la preţuri negociabile. O plimbare cu o şalupă de 10 persoane în care ţi se dă şi o pelerină care te fereşte de stropii de apă costă 50-60 lei/ persoană. Unii proprietari organizează şi vizitarea peşterilor Veteranu sau Ponicova, lucru care nu a fost posibil în croaziera noastră cu vaporaşul. Pe partea sârbească care are malul mai înalt nu am văzut nicio construcţie înafara punctelor de grăniceri şi tuneluri ale şoselii.

4. Atracţii văzute pe traseul croazierei

4.1 – Decebal Rex. În apropiere de Dubova se ridică statuia lui Decebal cioplită în stâncă. Noi am văzut-o de pe navă fotografiind-o atât la dus cât şi la întoarcere dar cei care merg pe DN57 au posibilitatea să oprească maşina şi s-o vadă de aproape. Este cea mai mare statuie din Europa înaltă de 55m şi lată de 25m. Ca termen de comparaţie este doar cu 6 m mai mică decât statuia Libertăţii din NY şi depăşeşte cu 8m statuia lui Christos din Rio de Janeiro. S-a lucrat la ea 10 ani din 1994-2004. Lucrarea care a costat 1 mil dol. a fost iniţiată şi finanţată de Iosif Constantin Drăgan, cel mai bogat român din exil, istoric şi om de afaceri (d. 2008) Efigia lucrată în stâncă este copia fidelă a regelui dac de pe columna lui Traian.

4.2 - Tabula Traiani. Pe malul sârbesc se află o placă memorială care consfinţeşte victoria împăratului Traian asupra lui Decebal. Are o înălţime de 4m şi lăţime de 1.75m. şi a fost amplasată pe drumul militar construit de romani dealungul Dunării. Din cele 10 tabule care însoţeau drumul se mai păstrează numai aceasta fixată în stâncă. Ea s-a păstrat destul de bine timp de 2000 de ani dar în 1968 a fost ridicată cu 30m pentru a nu fi acoperită de apele lacului de acumulare.

4.3 - Mănăstirea Mraconia a fost ridicată în anul 2000 pe locul unui punct de observaţie prin care se dirijau vasele într-un singur sens în cel mai îngust punct al Cazanelor (150m). Ea a fost construită în amintirea vechii mănăstiri Mraconia acoperită de apele lacului de acumulare. Mănăstirea scufundată fusese atestată în 1454 dar a fost distrusă în timpul războaielor austro-turco-ruse apoi refăcută din nou când a rezistat până în 1968. Accesul de pe şosea se face din apropierea Ogradenei Vechi din Valea Mracunei. Mraconia înseamnă loc ascuns sau apă întunecată şi veţi vedea într-una din fotografii că fundalul Dunării este de culoare închisă. Din oricare punct ai privi-o, mănăstirea Mraconia parcă ţâşneşte din ape.

4.4 - Pestera Ponicova. În clisura Dunării sunt şapte peşteri, cea mai mare fiind peştera Ponicova. Se află în masivul Ciucaru Mare şi are o lungime de 1.6 km. Accesul se poate face cu ghid din şosea în apropierea pârâului cu acelaş nume, cu o coborâre istovitoare sau cu şalupa fără niciun efort dar fără a părăsi ambarcaţiunea. În caz contrar este necesar însoţitor care să cunoască galeriile şi turistului îi trebuie echipament adecvat. În luna aprilie pe versantul abrupt şi însorit al Ciucarului Mare cresc lalele galbene ( tulipe hungaris) care ţes un covor de toată frumuseţea.

4.5 - Peștera Veterani. Este situată pe malul românesc al Dunării în masivul Ciucaru Mare la o înălţime de 70m deasupra apei având o lungime de 173m şi lăţime de 40m. Accesul se face doar pe apă, din şosea abruptul muntelui nepermiţând coborârea. În peşteră s-au găsit oase fosilizate de ursus spaeleus şi ale hienei de peşteră. Se pare că a fost locuită de acum 4000 de ani şi era folosită de daci ca sanctuar al lui Zamolxes. Acestea sunt poveşti ca şi cele despre comorile pe care le-ar ascunde peştera. Cert este că a fost folosită ca punct strategic de daci, romani, austrieci şi turci. Austriecii au ridicat aici în 1400 o fortăreaţă pe care generalul Veterani a fortificat-o. El a făcut un zid înalt de 4m şi lat de 2m păzit de ostaşi, zid care există şi azi şi care se întinde de la peşteră la marginea apei. În grotă puteau intra 250 de soldaţi şi era folosită ca refugiu în timpul atacurilor turceşti. În peşteră este o fântână cu apă potabilă construită de prizonierii turci. În timpul celor două războaie mondiale peştera a fost folosită ca adăpost pentru muniţii. Este prima peşteră cartografiată din Europa.

După ce am depăşit peştera Veterani unde am văzut câteva bărci şi turişti urcând scara care-i ducea sus, nava Dierna s-a întors. Nu mi-a părut rău pentru că la nici un kilometru defileul se termina. Pe drum atât la dus cât şi la întoarcere am întâlnit multe şalupe lăsând în urmă o spumă de apă, bărci şi câteva vase elegante de croazieră care poate făceau o cursă pe întreaga Dunăre navigabilă. La întâlniri, oamenii erau bucuroşi şi-şi făceau semn cu mâna. Cum să nu-ţi arăţi bucuria că ai văzut locuri de o nemaipomenită frumuseţe? Am făcut peste o sută de poze, majoritatea ca gest reflex, duble sau triple dar dacă se spune că o fotografie face cât o sută de cuvinte, de data asta nicio fotografie nu poate exprima starea sufletească a celui care vizitează Cazanele.


[fb]
---
Trimis de Michi in 18.09.15 20:58:37
Validat / Publicat: 18.09.15 23:00:01
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în #EXCURSII și CĂLĂTORII.

VIZUALIZĂRI: 6407 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

4 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Michi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P12 Remorcher pe Dunăre
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 65650 PMA (din 49 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.
Articol de elită, apreciat de suficienţi votanţi pentru a-i fi alocat, automat, ZUPERBONUSUL (în valoare de 20000 PMA).

ECOURI la acest articol

4 ecouri scrise, până acum

webmaster
[19.09.15 09:23:56]
»

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

MichiAUTOR REVIEW
[19.09.15 11:59:35]
»

@webmaster - Mulţumesc WEB

Dan&Ema
[19.09.15 23:11:41]
»

Um minighid AFA marca @michi, un minighid care imi trebuia pentru a colinda si eu aceasta zona care imi lipseste din "palmares".

Sunt tare curios cum arata Dunarea inaintea constructiei hidrocentralei de la Portile de Fier I!

Am vazut ca s-a dezvoltat mult zona Clisurii dpdv turistic si aud tot mai multe cunostinte impartasind imresii minunate din zona.

Un asemenea ghid este si foarte educativ in acelasi timp prin explicatiile prezentate.

Multumim, cu respect si admiratie!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
webmasterX
[03.11.18 10:02:37]
»

Mutat, la reorganizare, în rubrica «Croaziere, mini-croaziere pe Dunăre» (nou-creată, între timp, pe sait)

[Rubrica inițială: Descoperă Clisura Dunării]

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
2 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Dan&Ema, Michi
Alte impresii din această RUBRICĂCroaziere, mini-croaziere pe Dunăre:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.53924417495728 sec
    ecranul dvs: 1 x 1