ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 27.09.2019
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 40-50 ani
DIN: Galaţi
ÎNSCRIS: 27.08.17
STATUS: SENIOR
DATE SEJUR
AUG-2019
DURATA: 3 zile
cuplu fara copii
PREȚ 1500 euro ?
cu AVIONUL (toate taxele incluse)
"ECHIPA" A INCLUS:
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
CAZARE [camere etc]:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
BUCĂTĂRIE ŞI MASĂ:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ

NOTA MEDIE REZULTATĂ
100.00%
OBS: Spre deosebire de GRADUL de SATISFACŢIE (care se selectează de autor si se exprimă in procente, 0 - 100 %), MEDIA se calculeaza AUTOMAT, ca notă de la 1 (foarte slab) la 10 (excelent)

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut

Descoperă Moscova

Metroul moscovit, obiectiv turistic

TIPĂREȘTE URM de aici

Nu multe dintre statiile de metrou din lume pot fi declarate monumente artistice, asa cum sunt cele din Moscova. In cele trei zile cat am stat aici, am vizitat 13 dintre cele mai frumoase, obiective turistice subterane’’ ale Moscovei.

Inainte de a vorbi despre latura artistica a acestora, vreau sa dau cateva detalii tehnice, datorita carora metroul moscovit are una dintre cele mai mari și mai dense retele din lume. Cu o lungime de circa 350 km si peste 200 statii, conecteaza centrul orasului cu zonele industriale si rezidentiale, permitand o calatorie rapida, datorita vitezei mari (poate atinge si 90 km/h) dar si a intervalului foarte scurt dintre trenuri (maxim 1,5 minute). Constructia acestuia a inceput in decembrie 1931, ca o necesitate, populatia Moscovei dublandu-se pentru a raspunde cerintelor urgente de industrializare. A fost inaugurata in 1935 prima sectiune de 11 km care lega Sokolniki cu Park Kultury, primele 13 statii fiind deschise in luna mai. Lucrarile de constructie au continuat rapid, astfel incat in 1939 existau 22 de statii care deserveau peste un milion de pasageri.

Viziunea lui Stalin privind metroul a fost crearea unor, palate ale poporului’’, de aceea pentru decorarea statiilor au fost angajati cei mai buni artisti rusi, temele predilecte fiind Revolutia, modul de viata sovietic, apararea nationala, iar cele mai reusite din punct de vedere arhitectural sunt cele mai vechi.

Fiecare staţie are un farmec aparte si propria poveste, insa mie mi-au placut cu predilectie Kievskaya, Komsomolskaya, Novoslobodskaya, Ploshchad Revolyutsii si Taganskaya, mai colorate si opulente, insa la fel de frumoase sunt si celelalte, elegante prin simplitatea lor.

Am intalnit situatii in care la intersectia a doua linii, desi teoretic exista o singura statie, practic exista 2 statii diferite, situate aproape in acelasi loc, dar la adancimi diferite, denumite la fel, insa fiecare cu arhitectura ei.

Kievskaya (linia albastra si circulara) este una dintre cele mai frumoase zece statii de metrou din lume, comandata de Nikita Hrusciov pentru a sarbatori a 300-a aniversare a prieteniei ruso-ucrainene. Kievskaya a fost deschisa in 1954 si este renumită pentru decoratiunile opulente, candelabrele magnifice, mozaicurile mari care prezintă scene din viața de zi cu zi a poporului ucrainean. Fresca, Sarbatoare in Kiev’’, realizata in 1953 a fost distrusa in 2010 accidental, iar restauratorii au reinviat aspectul sau original, care a trecut de-a lungul timpului prin multe schimbari.

Una dintre cele mai impunatoare statii de metrou, ce poarta numele tinerilor comunisti, Komsomolskaya (linia circulara), a fost deschisa in 1952. La intrarea in statie se afla un candelabru imens decorat cu dale de aur. Statia seamana mai mult cu o sala de bal, cu tavane inalte, stalpi de marmura, candelabre elegante din bronz, plafoane boltite vopsite in galben, cu stuc din ceramica si cu mozaicuri monumentale, unul din ele infatisandu-l pe Vladimir Lenin tinand un discurs in Piata Rosie, altul reprezentand infrangerea Germaniei naziste. La capatul coridorului statiei se afla un bust al lui Lenin.

Novoslobodskaya (linia circulara), deschisa pe 30 ianuarie 1952, este uimitoare din punct de vedere vizual. Panourile din sticla constituie tema centrala a acestei statii, visul arhitectului fiind sa foloseasca sticla ca trasatura centrala a unei statii de metrou. Cele 32 de vitralii frumos luminate din sticla multicolora, incadrate cu otel si alama aurita au fost realizate initial pentru o catedrala din Riga. Pe unul dintre peretii statiei exista faimosul panou de mozaic „Pacea lumii”, care infatiseaza o mama ce ridica pruncul pana sus la cer. Anterior, acesta includea o imagine a lui Stalin deasupra copilului, dar aceasta a fost inlaturata.

Vitraliile au fost realizate in Letonia, deoarece Rusia nu avea o traditie in lucrul cu vitraliile. Inainte de deschiderea sa, arhitectii se temeau ca moscovitii vor asocia statia cu bisericile catolice, dar, in schimb, au descoperit ca locuitorii o asemanau cu o lume incredibila subacvatica. Sase dintre vitralii infatiseaza oameni cu diferite profesii, inclusiv un muzician, un agronom si, desigur, un arhitect. Restul de 26 de panouri contin modele geometrice complexe, flori si stele. Stalpii statiei sunt acoperiti cu marmura din Urali.

Ploshchad Revolyutsii (linia albastra), inaugurata in 1938, este cea mai grandioasa statie construita de acelasi arhitect ca si Mayakovskaya. Aici, povestile par ca prind viata, cele 76 de statui de bronz care infatiseaza soldati, revolutionari, tarani, marinari, muncitori, ingineri, studenti, sportivi, femei, un tanar pionier si o mama cu al ei copil, sunt printre eroii principali. Moscovitii au o superstitie, anume freaca statuile pentru noroc, de cea mai mare atentie bucurandu-se nasul cainelui, dar si cocosul.

Datorita spatiului limitat in nisele unde sunt situate statuile, multe dintre figuri sunt fie asezate, ingenuncheate, fie ghemuite, ceea ce nu a fost privit cu ochi buni de public, care a interpretat aceste pozitii ale corpului ca simbolozand represiunea sociala.

In statia Taganskaya (linia violet), deschisa in 1950, tema razboiului este prezenta, insa nu asa pregnant ca in Komsomolskaya. Arcadele sunt realizate din marmura de culoare deschisa si se intersecteaza dand nastere unei bolti cruce similara cu cele din camerele boieresti rusesti din secolele XIII-XVI. Peretii sunt decorati cu panouri in forma de triunghi, pe un fundal albastru deschis, redand imagini cu eroi ai armatei sovietice, marinari, infanteristi, piloti, nave, cavaleri in armuri antice si razboinici ai secolului XX.

Statia centrala Arbatskaya (linia albastra), construita la 41 metri sub pamant, este aferenta uneia dintre cele mai recunoscute zone din Moscova, Piața Arbatskaya. O legenda a orasului spune ca, deoarece este situata langa cladirea Statului Major General, a fost proiectata pentru a fi utilizata ca buncar de urgenta pentru angajatii sai. Completata in 1953, anul mortii lui Stalin, a fost construita cu mult timp inaintea aparitiei criticilor privind arhitectura sovietica de lux si instituirea austeritatii.

In stil baroc, tavanele arcuite si stalpii, sunt decorati cu buchete de ceramica alba si candelabre ornate din bronz aurit. Podeaua este din placi de granit multicolor (rosu, alb, gri) care formeaza un model asemenator celor de pe covoare.

Statia Belorusskaya (linia circulara), deschisa in 1952 si denumita astfel ca apreciere pentru fratii slavi din Belarus, are o sala centrala luminoasa, cu stalpi de marmura alba, tavane arcuite tencuite in alb, cu mozaicuri reprezentand scene cu tarani dansand, sarbatorind recoltele bogate, copii oferind flori militarilor, soldati, muncitori, sportivi, toti aratand sanatosi, multumiti. Podeaua are gresie reprezentand un model traditional dintr-un covor belarus.

Pentru cea de-a doua statie Belorusskaya (linia verde), inaugurata in 1938, arhitectii au folosit trei tipuri de marmura, colorata in lila combinata cu gri si negru. Iluminatul acesteia se realizeaza atat prin bolurile de cristal atarnate de acoperis intr-un cadru de bronz, cat si prin lampile de podea din bronz situate in nisele stalpilor, care au forma unor plante in varful carora sunt mugurii de flori din cristal. Sculptura, Partizani belorusi’’ reprezentand un batran, o femeie si un tanar, este pozitionata in zona de tranzitie cu linia circulara.

Elektrozavodskaya (linia albastra), este denumita dupa fabrica de becuri electrice situata in apropiere, iar proiectul prevedea realizarea unui plafon acoperit cu sase randuri de lampi circulare incandescente, 318 in total. Arhitectul initial al statiei a murit in timpul constructiei, iar izbucnirea razboiului a oprit lucrarile pana in 1943. Un alt arhitect a terminat lucrarile adaugand o tema suplimentara, 12 basoreliefuri de marmura instalate pe ziduri pentru a marca luptele din timpul razboiului. A fost construita in a treia etapa a constructiei metroului si s-a deschis in timpul celui de-al doilea razboi mondial in 1944. Podeaua de granit este intocmai ca o tabla de sah.

Mayakovskaya (linia verde), este una dintre cele mai cunoscute si mai fotografiate datorita designului cu stalpi din otel inoxidabil, rodonit roz si mozaicuri de tavan intitulate „Cerul sovietic 24 de ore”, care stralucesc in lumina reflectoarelor. Culoarea principala a acestor mozaicuri este albastru inchis, pentru a imita cerul, in ciuda faptului ca se gasesc in subteran. La capatul platformei se afla bustul poetului Mayakovsky, care a dat numele statiei, deschisa in anul 1938, impreuna cu alte cinci statii care alcatuiau linia initiala verde. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, a fost folosita ca adapost de raid aerian, datorita adancimii sale mari (33 m).

Novokuznetskaya (linia verde), inaugurata in 1943, este una dintre cele mai luxos decorate dintre cele construite in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Bancile din marmura, cu cotiere sculptate in stil renascentist si lampile originale de podea creeaza o atmosfera speciala.

Deasupra lor, sunt medalioane decorative din bronz, cu imagini cu steaguri, scuturi si arme, precum si portrete ale unor comandanti militari rusi.

Statia Park Kultury (linia circulara), duce la parcul principal al Moscovei, Parcul Gorky. Include cinci tipuri de marmura, de la gri deschis la negru si detine candelabre si basoreliefuri din marmura. Nisele din peretii salii centrale contin medalioane albe din marmura cu basoreliefuri ce infatiseaza activitatile de agrement ale poporului sovietic, precum patinajul, cititul, jocul de sah, dansul, fotbalul si tenisul.

Prospekt Mira (linia circulara), este o alta statie care merita vizitata, deschisa in 1952, cu piloni albi impunatori, decorati cu frize frumoase, florale din ceramica, candelabre mari si podea in carouri negru si gri. Plafonul este decorat cu mai multe candelabre cilindrice.

Inchei incursiunea in muzeul subteran, cu statia Partizanskaya (linia albastra), deschisa in timpul celui de al doilea razboi mondial si dedicata partizanilor sovietici care au rezistat nazistilor. Nu este pe lista, celor mai... ’’, insa am ales sa vorbesc despre ea tocmai pentru a demonstra ca frumosul este prezent in oricare statie din Moscova.

Initial, statia trebuia sa deserveasca un stadion (care nu a fost construit), dotand-o cu trei piste cu doua platforme insulare, destinate multimii de fani. Atat peretii, cat si stalpii statiei sunt din marmura alba si decorati cu basoreliefuri in onoarea partizanilor. In partea de sus a scarilor este un grup sculptural intitulat "Partizanii" și purtand inscriptia "Pentru partizani și glorie partizanilor! ".

Citește și CONTINUAREA aici

---
Trimis de geani anto in 27.09.19 15:04:14
Validat / Publicat: 27.09.19 16:27:44
VIZUALIZĂRI: 388INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în RUSIA.
SESIZEAZĂ
greșeală / conținut, limbaj
Adn. FAVORIT
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (geani anto); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.

Puteți VOTA acest articol:

PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 17100 PMA (din 19 voturi)

ECOURI la acest articol

5 ecouri scrise, până acum

Radu Tudoran [27.09.19 19:34:16] »

Foarte interesant articol. Cum ar fi cel mai avantajos mod de vizitare, prin prisma timpului necesar?

geani anto [27.09.19 19:55:06] »

Noi le-am vizitat in special seara, după ce terminam de vizitat obiectivele de la suprafață, sau ne opream pe traseu si le vizitam rapid. Oricum, trenul circulă foarte des, adică poti cobori linistit intr-o statie, admira cateva minute si apoi inapoi in tren. Asa cum spuneam, timpul de așteptare intre 2 trenuri este de 1 minut, adică practic nu aștepți, vin unul după altul.

mihaelavoicu [27.09.19 22:02:20] »

Magnific! Și articolul tău și linia de metrou și stațiile și toată Moscova! Așa mi s-a părut și în 1980 când am văzut-o prima oară. Rețin cum coboram din stație în stație pentru a le admira.

Felicitări pentru review, atât de explicit și elegant prezentat!

geani anto [28.09.19 06:57:23] »

@mihaelavoicu: Mulțumesc!

mishu [22.03.20 10:31:50] »

@geani anto: Metroul moscovit merita intradevar un articol separat, si asa cum este cunoscut in toata lumea asteptam cu nerabdare sa vad pozele. Sunt minunate si la fel este si articolul in care ai povestit cu multe amanunte despre aceasta opera de arta pe care o putem numi asa fara sa consideram ca este exagerat.

Felicitari, votat cu mare drag.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150] [-1][0 voturi]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul articolului (review-ului) de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine linkul ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
geani anto, mihaelavoicu, mishu, Radu Tudoran
Alte impresii din această RUBRICĂ:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

[C] Copyright 2008-2020 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
pagină generată în 0.0869929790497 sec
ecranul dvs: 1 x 1