ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 31.01.2021
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 40-50 ani
DIN: Iaşi
ÎNSCRIS: 25.05.17
STATUS: PREMIUM
DATE SEJUR
OCT-2020
DURATA: 7 zile
Cuplu
PREȚ 1000
cu AVIONUL (toate taxele incluse)
Raport PREȚ/CALITATE: BUN
"ECHIPA" A INCLUS:
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
CAZARE [camere etc]:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
BUCĂTĂRIE ŞI MASĂ:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ

NOTA MEDIE REZULTATĂ
100.00%
OBS: Spre deosebire de GRADUL de SATISFACŢIE (care se selectează de autor si se exprimă in procente, 0 - 100 %), MEDIA se calculeaza AUTOMAT, ca notă de la 1 (foarte slab) la 10 (excelent)

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut

Drumul cu mașina/avionul/trenul spre Atena

NB: Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă; — (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ necesar unei astfel de selecții. Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

Aeroportul Internațional din Atena

TIPĂREȘTE

De fapt, nu am nimic memorabil de comunicat, până la urmă e un aeroport ca toate celelalte. Îmi creez doar ocazia de a încărca niște poze care m-au binedispus 😊. Și, dacă tot deschid subiectul, voi da și câteva informații, culese din diverse părți și experimentate astă toamnă.

Pentru noi, Aeroportul din Atena a fost, prin forța împrejurărilor, obiectiv turistic – am petrecut aici aproape cinci ore, deși avionul a respectat orarul de zbor. Am povestit motivul când am vorbit despre cazare vezi impresii. Însă, în mod surprinzător, nu ne-am plictisit, șederea a fost chiar plăcută și instructivă.

Plăcută – pentru că zona comună, cea de dinaintea controlului pașapoartelor, este extinsă și bine organizată. Aeroportul nu este mult mai mare ca Otopeniul: în 2019, traficul anual a fost 25 de milioane de persoane, spre deosebire de 15 milioane la București, dar mai bine de jumătate este trafic intern, se zboară către insule într-o veselie, inclusiv în pandemie 😊. La noi, dacă ajungi prea devreme, ghinion: nu ai unde mânca (mă rog, la Carrefour, fostul Billa, în zona Sosiri), nu ai magazine, nu sunt scaune pe care să stai. La Atena e cu totul altceva. Există o zonă cu mâncătorii, iar prețurile sunt rezonabile (mai ieftin ca la Otopeni, clar). Sunt duty-free-uri și nu numai, există câteva magazine aparținând unor lanțuri populare, care practică în aeroport aceleași prețuri ca în oraș. Și nu am văzut pe nimeni așezat direct pe jos (ok, nici nu era prea aglomerat).

Din loc în loc, sunt panouri cu imagini frumoase din Atena și Atica (de genul ăsta avem și noi) sau cu fețe luminoase și zâmbărețe. Ei bine, la timpul respectiv au contribuit la creșterea moralului și, pentru că am dat acum de ele, simt nevoia de a le arăta și altora – am atașat câteva poze.

Instructivă – pentru că, la etaj, am găsit două expoziții. Una cu jucării (asta a fost plăcută + instructivă, în același timp) și una arheologică. Prima promovează Muzeul Jucăriilor, puișor al Muzeului Benaki (despre care am spus mai multe aici); am adăugat vreo două poze. Expoziția arheologică este ceva mai extinsă, iar prezența sa aici e legată de

ISTORICUL AEROPORTULUI

Ceea ce au făcut grecii în anii 90 e un miracol – într-o țară la fel de coruptă, dezbinată și prost condusă ca a noastră. Două evenimente au schimbat fața Aticii (nici măcar nu e vorba de cea a întregii Grecii, ceea ce e bine, pe undeva, pentru păstrarea autenticității): fondurile Uniunii Europene și organizarea Jocurilor Olimpice. Grecia a intrat în UE în 1981, iar după câțiva ani au început să curgă bani-bani-bani. Primii au intrat, bineînțeles, în buzunarele cui trebuia. Spre sfârșitul anilor 80, s-au suprapus mai multe întâmplări, dar cea mai alarmantă și mai rușinoasă a fost refuzul primit la cererea de a organiza Jocurile Olimpice centenare, cele din 1996, pe motivul lipsei infrastructurii; pe surse, membrii CIO și-au exprimat îndoiala că Grecia are capacitatea de a duce la bun sfârșit o asemenea provocare. Ceva s-a petrecut, atunci, în mentalitatea politicienilor, dovadă că marile proiecte de infrastructură au demarat și fost duse la bun sfârșit într-un timp record, de un deceniu și ceva. Și, în 1996, în timpul Olimpiadei de la Atlanta, s-a anunțat că Grecia o va găzdui pe cea din 2004.

Treaba nu s-a făcut ca la carte, bineînțeles; se poate citi aici despre scandalurile apărute în urma dezafectării vechiului aeroport al Atenei, Ellinikon. Și explicația crizei datoriilor suverane din 2009 trebuie căutată și în investițiile făcute în 1990-2005. Dar, ceea ce au construit, nu le mai ia nimeni!

Locația noului aeroport a fost stabilită la est de orașul Spata, satelit al Atenei, la 20 km est, în linie dreaptă, de centrul metropolei, dar pe șosea distanța este de vreo 30 km: trebuie ocolit Muntele Penteli Hymettos (cel cu carierele care au furnizat marmura din care s-a construit Partenonul), fie pe la nord, fie pe la sud. Construcția propriu-zisă a început în 1991 și s-a terminat în 2001 (cu management german). Pe lângă aeroport, s-au construit autostrăzi care îl leagă de restul Aticii, o cale ferată care ajunge până la Corint (trenuri din oră în oră), precum și linia albastră a metroului, care străbate Atena de la est la vest, până la Egaleo (prin Syntagma - Monastiraki).

Etapa cea mai sensibilă a fost descărcarea arheologică. Au fost controverse printre specialiști, ca pretutindeni, în situații similare (subsol bogat în vestigii): de exemplu, Roma a rămas cu metroul de pe timpul lui Mussolini, nimeni nu se mai leagă la cap în ziua de azi să sape în zona centrală (s-a dat în funcțiune linia C, dar e în afara mura aureliane). Una dintre soluțiile alese de greci a fost înființarea unor expoziții arheologice în aeroport și în marile stații de metrou, unde prezintă ce au descoperit la fața locului, cu explicații pe înțelesul publicului larg. În oraș, astfel de expoziții pot fi găsite la stațiile de metrou Syntagma, Akropoli sau Evanghelismos.

Muzeul din aeroport prezintă viața de fiecare zi din zona Spata, de la 3000 î. C. și până la anul 1000 d. C., prin obiectele găsite în timpul săpăturilor din anii 90. Am retrăit vizita în Muzeul Național de Arheologie: un sfinx, pietre funerare, vase de tot felul (inclusiv unul uriaș), plus planșe la care aveau nu doar text, ci și poze 😊.

Am uitat să spun, de la început: aeroportul poartă numele lui Eleftherios Venizelos, cel mai important om politic din sec. XX. Dar nu pentru că a fost cel care a pus în fapt Ideea cea Mare, ci pentru că este creatorul aviației militare grecești. Cei interesați pot afla mai multe de pe Wikipedia ro.qaz.wiki/wiki/Athens_I ... ational_Airport sau de pe site-ul oficial airport-athens.com.

TRANSFERUL CĂTRE ORAȘ

În Atena, taxiul nu e scump, dar distanța e mare, o cursă sare de 40 de euro. Alternativele sunt autobuzul, metroul și trenul, funcție de locul de cazare și de buget.

Autobuzul e cea mai ieftină variantă: 6 euro un drum, 3 euro pentru cei cu vârstele 6-18 ani sau peste 65, gratuit sub 6 ani. Dacă, însă, trebuie continuat cu un alt mijloc de transport, este necesar un nou bilet. Există patru linii: X95 (către Syntagma, frecvență la 20 de minute), X96 (către portul Pireu, cam la fiecare 40 de minute: coboară spre sud, către Voula, apoi urcă spre nord-vest de-a lungul plajelor, prin Glyfada), X97 (prin cartierele din nordul orașului, apoi coboară către vestul acestuia, având capătul în stația de metrou Elliniko; frecvență la 40 de minute) și X93 (înconjoară pe la sud Muntele Penteli și are capătul în autogara centrală, KTEL Kifisou; cam la fiecare 40 de minute). Durata călătoriei depinde mult de trafic: aproape o oră cu X95, către o oră și jumătate pe celelalte linii.

Metroul, linia albastră – este soluția aleasă de noi, pe care o recomand. Pentru a ajunge la stația de tren/metrou se iese din clădirea aeroportului și se traversează o stradă – există indicatoare. E ceva mai scump: 10 euro un drum, 18 euro dus-întors, 18 euro un drum pentru două persoane, 24 euro un drum pentru trei persoane, jumătate de preț pentru 6-18 ani și peste 65 de ani, gratuit sub 6 ani. Avantajul: merge mai repede (40 minute până la Syntagma), iar biletul are valabilitate 90 minute, poate fi folosit dacă dorești să schimbi linia.

Când am intrat la metrou, către oraș, am observat că turnicheții erau dezafectați, cât pe ce să ne pară rău că am dat banii pe bilet (dar am prins control și ne-am revenit: amenda nu era chiar mică). Am înțeles la întoarcere motivul scoaterii lor din funcțiune: e greu să te încadrezi în cele 90 de minute, în special din oraș către aeroport. Metroul e la fiecare 30 de minute, plus 40 drumul – ar fi timp. Dar, dacă nu te urci în el de pe linia albastră, ci vii cu schimbare, e cam la limită. Cum biletul se validează și la ieșirea din stație, multă lume ar avea probleme. Soluția grecilor: au lăsat porțile libere la aeroport.

Mai este o problemă (țin minte că mai spunea cineva, dar nu mai știu unde am citit), tot când se vine din oraș către aeroport: trenurile pe linia albastră au frecvență de 3-4 minute. Dar numai unul din opt ajunge la aeroport, restul se opresc la Doukissis Plakentias, cu patru stații înainte. Nu e motiv de panică, se coboară acolo și se așteaptă metroul bun. Sau se continuă cu un tren regional – pe segmentul Doukissis Plakentias - Aeroport, trenurile și metroul împart aceeași linie, la suprafață. Nu știu dacă e valabil biletul, n-am întrebat, dar nu cred să fie probleme.

Trenul pleacă spre Corint, prin nordul Atenei. Există garnituri care ajung în gara centrală, Larissa, iar de acolo continuă către Pireu. Prețurile sunt în intervalul 10-14 euro, depinde cât de departe mergi.

Am atașat și hărți ale rețelei de metrou/tren, posibil să fie de folos cuiva.

Există un Bilet turistic, la 22 de euro, valabil 72 de ore, care acoperă transferul dus-întors Atena-Aeroport (autobuz sau metrou), plus călătoriile prin oraș în acest interval. Noi am stat mai mult, așa că am optat pentru bilet dus-întors (18 euro) + abonament pe 5 zile în Atena (8 euro) + două drumuri plătite la bucată.


---
Trimis de gpopa in 31.01.21 17:56:46
Validat / Publicat: 31.01.21 21:13:02
VIZUALIZĂRI: 260INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în GRECIA
SESIZEAZĂ
greșeală / conținut, limbaj
Adn. FAVORIT
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (gpopa); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.

Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită

PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 38300 PMA (din 29 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

2 ecouri scrise, până acum

webmaster [31.01.21 21:46:04] »

Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut

— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ necesar unei astfel de selecții.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

gpopascris / TELEFON [01.02.21 13:32:47] »

@webmaster:  Multumesc.

Citind cele trei review-uri din Alte impresii la aceasta rubrica, mi-am amintit unde auzisem, candva, despre problema cu linia albastra - care, de fapt, nu e nicio problema.

Si am avut placerea de a citi doua articole foarte bine scrise, descriind calatoria cu trenul si cu masina.

Ocazie cu care am realizat, din nou, cat de mult s-au schimbat toate in ultimii zece ani.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150] [-1][0 voturi]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul articolului (review-ului) de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine linkul ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
1 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
gpopa
Alte impresii din această RUBRICĂ:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

[C] Copyright 2008-2021 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
AmFostAcolo recomandă găzduirea la ROHOST.COM
pagină generată în 0.0714409351349 sec
ecranul dvs: 1 x 1