GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Așezat lângă șoseaua de centură a capitalei Kathmandu, în partea sudică, la aprox. 7 km de centru, Patan este un fel de suburbie a capitalei. Pe plan local mai este numit Lalitpur, ambele denumiri derivând din 'Lalitapattan' care în sanscrită ar înseamna meșteșuguri, arte frumoase. Și pe bună dreptate pentru că nu am găsit niciunde în Nepal atât de multe curiozități legate de aceste vechi îndeletniciri.
De la bun început trebuie să spun că fiind cazat în Kathmandu, poți ajunge cu ușurință la Patan. Distanța este mică, dar nu aș recomanda autobuzele sau microbuzele locale. Foarte vechi, prea încărcate cu călători, acestea sunt departe de a satisface pretențiile unui european. Noi am ajuns acolo cu autocarul, același care ne-a dus spre toate destinațiile înscrise în programul nostru turistic în Nepal.
În Patan sunt multe de văzut. Dacă ești pasionat de istoria și de arhitectura nepaleză, poți petrece chiar și o zi întreagă acolo, rătăcind pe străduțele înguste, printre palate, pagode, temple și altare de rugăciune, dar, dacă ai vizitat Bhaktapur sau Kathmandu cu piețele lor, asemănătoare într-o oarecare măsură cu cea de aici, atunci o jumătate de zi ar putea fi suficient.
Conduși de ghid, am mers mai întâi la obiectivele înscrise în program, urmând ca mai apoi, de timpul liber rămas să beneficieze fiecare după dorință.
Buddha Thanka Treasure
Turul nostru pietonal avea drept scop să ne prezinte tehnici artizanale din cele mai vechi timpuri și să ne lămurească de ce Patan este denumit 'Orașul Artizanilor'.
Am fost invitați la Buddha Thanka Treasure, unul dintre primele showroom-uri Thangka (sau Thanka) din Nepal. Înființată în anul 1973 în Piața Durbar Kathmandu, compania s-a extins și a fost transmisă urmașilor cu meșteșug cu tot. În prezent are peste 250 de angajați, artiști care lucrează în mai multe locații din Kathmandu.
Thangka este o pictură budistă tibetană pe bumbac cu aplicație de mătase, care înfățișează de obicei o scenă cu o divinitate budistă, adesea cu Buddha sau cu simboluri care amintesc de acesta. Deși pictura thangka era făcută inițial în scopul apropierii de divinitate, în prezent a evoluat într-o afacere comercială, iar intențiile profund religioase pe care le avea la început s-au mai diluat.
La Galeria de Artă Buddha Thangka am văzut nenumărate lucrări cu reprezentări simbolice din religia hindusă și am beneficiat de o prezentare lungă, complicată și mai greu de înțeles pentru noi. În Tibet, pictura thangka a fost un mijloc de exprimare prin care putea fi explicată întreaga filozofie budistă. Și încă mai are această funcție, aceste picturi fiind folosite în temple și în mănăstiri, atârnate deasupra altarelor pentru a sprijini meditația și practica budistă.
În mod tradițional, călugării tibetani le foloseau pentru a explica populației (în special celei nomade) învățăturile budiste. Fiind păstrate în suluri, acestea puteau fi ușor transportate și derulate în comunitățile umane mai depărtate de mănăstire.
Crearea unui Thangka nu este un simplu proces creativ. Este o practică spirituală. Artiștii urmează o pregătire riguroasă și ritualuri specifice înainte, în timpul și după pictarea unui Thangka. Aceste ritualuri implică ceremonii de purificare, intonarea unor mantre și solicitarea de binecuvântări de la maeștrii lor spirituali. Acest lucru conferă fiecărui Thangka o energie sacră care rezonează cu cei care îl privesc sau meditează.
Cele mai vechi exemplare de pictură nepaleză Thangka datează din sec. XIII-XIV. Tangkas-urile nepaleze vechi sunt simple ca design și compoziție, zeitatea principală, ocupând poziția centrală, mai mare, fiind înconjurată de reprezentări mai mici ale altor divinități. Thangkas-urile sunt păstrate în mod tradițional fără înrămare, rulate atunci când nu sunt expuse și acoperite pentru a fi protejate. Dacă sunt păstrate în locuri uscate, aceste picturi delicate pot rezista multă vreme. Majoritatea acestor picturi sacre sunt mici, dar există și unele foarte mari, realizate pentru a fi expuse (de obicei pentru perioade scurte) pe un zid al mănăstirii, în timpul unor sărbători religioase.
La Buddha Thanka Treasure, începând cu exemplarele expuse la intrare, înrămate, și în special la finalul prezentării când a fost exemplificat tot ceea ce ni s-a spus, am apreciat migala cu care sunt executate aceste compoziții elaborate, cu multe figuri și simboluri foarte mici. În afară de acest aspect, n-aș putea spune că aceste obiecte m-au impresionat cumva. Cred că același sentiment l-ar avea și hindușii puși în fața unui stand cu icoane ortodoxe, fie ele chiar și dintre cele mai valoroase. Dacă dorești, drept amintire, poți cumpăra o Tangka, dar prețurile lucrărilor, inclusiv ale celor mai mici, nu sunt deloc încurajatoare.
La ieșire, în fața Buddha Thanka Treasure nu poți să nu remarci o statuie de mari dimensiuni a lui Buddha pe care scrie - în engleză și în nepaleză - 'Please don’t climb on the Buddha'. Într-adevăr, din respect, oamenii nu urcă pe statuie, dar maimuțelor nu pare să le pese nici un pic de această rugăminte. Nu doar că urcă pe statuie, dar o și onorează cu ceva materii fecale pe care le slobozesc cu generozitate în jur, înmiresmând totodată și aerul. Maimuțe sunt peste tot în Piața Patan Durbar. Amușină pe la gurile de canal, se avântă pe construcțiile monumentale, studiază trecătorii doar-doar s-ar alege cu ceva...
În fața galeriei, dar și la dreapta ei, urcând o scară cu câteva trepte, sunt nenumărate magazinașe și mici tarabe supraîncărcate cu obiecte artizanale, realizate local. Este o treabă complicată să-ți alegi un suvenir din îngrămădirea aceea de obiecte. Printre acestea, multe boluri metalice, cântătoare, de diferite dimensiuni, cu rol terapeutic, așa cum vom afla în curând.
Dar, până atunci, pentru că ora prânzului sosise, iar noi am căpătat o pauză, am căutat un loc în care să ne potolim foamea și setea și să ne rezolvăm și alte trebuințe. Când ești într-un loc străin, în care nu ai mai fost niciodată, mergi la noroc.
Noi, adică cele patru doamne din Târgu Mureș și eu, am ales Momo King Rooftop un restaurant amplasat în Piața Patan Durbar, chiar în centru. De pe terasa descoperită situată la etajul 5, unde am servit masa, am admirat întreaga Piață Patan Durbar. Imaginea panoramică a vechiului oraș regal, astăzi patrimoniu UNESCO, este fantastică privită de acolo. Încerc să-mi imaginez cum arată piața luminată noaptea, privită de acolo, de sus, de pe acoperișul celui mai înalt restaurant, cu vedere de 360° asupra Pieței Patan Durbar și a împrejurimilor ei. Așa cum îi spune și numele, Momo King Rooftop, restaurantul este renumit pentru momo - preparat specific bucătăriei tibetane și nepaleze. Pentru turiștii care explorează această parte de lume, Momo King Rooftop nu este doar un loc în care să-și potolească foamea, ci și oportunitatea de a intra în contact cu cultura și cu gastronomia nepaleză, precum și de a face frumoase fotografii.
La Atelierul de boluri cântătoare am avut parte de explicații și demonstrații practice privind acest inedit instrument terapeutic, semnificativ pentru culturile tibetană și budistă.
Cunoscut și sub denumirea de bol himalayan, bol de vindecare sau bol tibetan, acesta este realizat dintr-o combinație de șapte metale diferite, câte unul pentru fiecare corp ceresc - cupru pentru Venus, zinc pentru Jupiter, argint pentru Lună, aur pentru Soare, fier pentru Marte, plumb pentru Saturn și mercur pentru planeta Mercur. În funcție de dimensiuni, greutate și calitate a materialului, cu ajutorul unui ciocan special care lovește marginea exterioară a vasului, bolul emite anumite sunete și vibrații. Vibrația se propagă în corp și, pe măsură ce se stinge, induce o senzație de liniște și de relaxare binefăcătoare.
Această practică a fost adusă în Nepal de călătorii de pe Drumul Mătăsii, cunoscută fiind și în China, Japonia, India și Mongolia. Pe vremuri, în special în zona Himalaya, bolul era folosit pentru a măsura cerealele și chiar pentru a servi mâncarea în credința că ele o fac mai sățioasă.
În încăperea largă de la demisol, înconjurați de boluri de cele mai diverse dimensiuni, unele simple, altele cu decorațiuni, gazda noastră și-a anunțat începerea prezentării lovind într-un gong ale cărui vibrații profunde ne-au pătruns până în suflet. Cu un ciocan deplasat circular, în jurul marginilor unui bol, a făcut ca apa din interior să bolborosească asemenea apei care fierbe.
Atunci când bolul cântător este lovit în timp ce este poziționat pe o anumită parte a corpului, se crede că îmbunătățește starea de sănătate. Terapia făcută în zona capului vindecă migrenele, hipertensiunea, problemele mentale, insomnia, în timp ce cele din zona spatelui sau a genunchilor calmează durerile articulare și de spate. S-au făcut demonstrații practice individuale, dar și de grup, fiecare dintre noi intrând - descălțat - în câte un bol mare cât un lighean, gazda trecând pe la fiecare, lovind cu ciocanul în marginea bolului și trimițând vibrații în trupurile noastre. Desigur, 'cu o floare nu se face primăvară!' N-am plecat de acolo vindecați de toate relele ce le avem, ci numai cu o experiență în plus.
Bolurile cântătoare se realizează fie manual, fie mecanic. Cele realizate manual, mai dificil de lucrat și mai consumatoare de timp, sunt mai scumpe (150 - 600 dolari). Ca și alte forme de artă veche din Nepal, și meșteșugul realizării de boluri cântătoare se transmite din generație în generație. 'Este o parte integrantă a culturii noastre' după cum ne-a mărturisit gazda.
Nu am cumpărat nimic de acolo și cred că nici colegii mei de grup. Mi-ar fi plăcut un asemenea vas, mai mic, cu un design atrăgător, ca obiect de decor pe o măsuță în casa mea. Fiind greu la transport, n-am fost tentată nici de cele care se găsesc cu duiumul, oferite de comercianții din piețe. Acestea, cu mult mai ieftine și cu preț negociabil, și-au găsit loc în bagajele unora dintre colegii de grup. Tehnica de a echilibra ființa spirituală, mentală și fizică, efectul liniștitor și terapeutic (nu știu dacă în aceeași măsură cu cele prezentate la atelierul artizanal) i-a captivat pe mulți.
Piața Patan Durbar
Patan este unul dintre cele mai vechi orașe budiste. Este un centru atât al budismului cât și al hinduismului, cu 136 de curți și nu mai puțin de 55 de temple. Majoritatea acestora se află în Piața Patan Durbar, cel mai important monument al orașului. A fost catalogată ca fiind una dintre cele șapte zone monumentale care formează Patrimoniul Mondial al Văii Kathmandu. Cele șapte zone monumentale au fost incluse în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO, în 1979, ca un sit integrat.
Piața Patan Durbar, piața regală din centrul orașului este punctul de pornire în explorarea celor mai interesante obiective turistice locale, fie ca e vorba de palatul regal, de curți interioare sau de temple ori pagode. Fostul palat regal, cea mai importantă clădire din piață este astăzi un centru cultural și religios, unde este amenajat și un muzeu. Cu câteva zile înainte de a ajunge noi acolo, la 28 octombrie 2024, Muzeul Patan a celebrat 27 de ani de la înființare.
Trebuie știut că Piața Patan Durbar a fost grav afectată de cutremurul din aprilie 2015, multe temple fiind pierdute. Unele au fost refăcute, iar altele încă sunt în curs de reconstrucție, de aceea, pe alocuri, veți vedea schele și movile de moloz. Taxa de vizitare a pieței, pentru turiștii străini, este de 1000 rupii nepaleze, dar există și taxe suplimentare pentru vizitarea anumitor monumente din interiorul acesteia. Este bine de reținut că în cazul în care rămâneți mai mult timp în Patan și vreți să vizitați din nou Piața Patan Durbar, există și un bilet special, care permite multiple intrări, valabil o săptămână. La procurarea acestuia este nevoie să prezentați pașaportul. N-a fost cazul nostru, noi având programul încărcat cu alte vizite planificate, în alte locuri.
În Piața Patan Durbar ne-am început turul de la Templul Bhimsen construit de Srinivasa Malla în 1680, din marmură, cu ferestre de aur. Bhimsen este venerat ca zeu al afacerilor și al comerțului. Turiștii nu au voie să intre în templu. Și chiar celor care pot intra nu le este permis fotografiatul.
Templul Vishwanath dedicat zeului Shiva, a fost construit în 1627 în timpul domniei lui Siddhi Narsingh Malla. Templul este străjuit la intrarea din față de doi elefanți cu călăreții lor, dăltuiți în piatră, iar în cealaltă parte de un taur, cel pe care se spune că ar călări Shiva.
Krishna Mandir - un alt templu din Piața Patan Durbar, considerat o capodoperă, are trei etaje și este decorat cu sculpturi în piatră. Sculpturile de la primul etaj sunt inspirate de Mahabharata, iar cele de la etajul al doilea de Ramayana. Templul a fost construit în 1667 de regele Siddhi Narsingh Malla.
Templul Taleju Bhawani (zeița regilor Malla) construit de Siddhi Narsingh Malla în 1640 a fost reconstruit de Srinivasa Malla în 1667 după un incendiu. Are acoperișuri triple și nu este deschis vizitatorilor.
Nu lipsite de atractivitate sunt monumentele din jurul Pieței Patan Durbar. În nord domină Templul de Aur cu ornamente din aur și argint, precum și cu câteva statui din bronz. Construcția datează de la începutul sec. XV, unele piese fiind chiar mai vechi. Templul Kumbheshwar, impresionantul templu-pagodă cu cinci etaje, se află nu departe.
La sud de Piața Patan Durbar observăm Templul Machhendranath înconjurat de un gard protector după ce a fost vandalizat și Templul Mahaboudha, aflat la câteva minute de mers pe jos de la Piața Durbar, un templu de piatră care include nu mai puțin de 1008 reprezentări ale lui Buddha.
Pentru cei interesați de mai mult, menționez Ashoka Stupas - locurile de rugăciune construite din dispoziția împăratului indian Ashoka, plasate la marginea orașului, câte unul în fiecare punct cardinal. În plus, amintesc Ratnakar Mahavihar - reședința oficială a Kumari, Zeița Vie din Patan. Există mai multe Kumari în Nepal, tradiția fiind respectată în orașele Kathmandu, Patan, Bhaktapur, Sankhu și Bungamati. Cea mai importantă este Kumari din Kathmandu, considerată regală. Kumari din Patan este a doua cea mai importantă zeiță vie. Se spune că ea poate fi vizitată, dar după anumite protocoale și numai de către cei care înțeleg conceptul de Kumari. Kumari nu este un obiectiv turistic, așa încât nici nu se punea problema ca noi să încercăm să ajungem la ea. Mărturisesc însă că mi-ar fi plăcut să văd zeița-copilă.
Sunt multe, foarte multe temple, altare și locuri de rugăciune în Patan. E greu să le reții pe toate și e și mai greu să reții prezentările ghizilor și numele atâtor zei și regi nepalezi.
Dar, dacă - suprasaturați de budism și de hinduism - doriți să vedeți și altceva, diferit, sugerez o vizită la Grădina Zoologică Centrală. Aceasta a fost înființată în 1932 de prim-ministrul de atunci - Juddha Shumsher Jang Bahadur Rana - ca grădină zoologică privată. Este singura grădină zoologică din întreg Nepalul și aici puteți vedea peste 100 de specii de animale, păsări și reptile.
Trimis de iulianic in 22.01.25 07:26:39
4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@iulianic: Foarte interesante informațiile despre Thangka, mai ales pentru cineva care citește prima dată despre așa ceva, cum e cazul meu. Făceam în mintea mea o analogie cu papirusurile din Egipt. La fel ca aici, în Nepal, câtă migală și în Egipt, începând de la fabricarea papirusului, până la pictarea lui cu vopsele obținute doar din ce-ți oferă natura.
Societatea asta consumeristă în care trăim ne-a adus însă în stadiul de a demonetiza aceste forme de artă. Tot ce se face acum este doar pentru bani, pentru a fi vândut. Pe undeva e de înțeles, dar cred că pe măsură ce va trece timpul, adevăratul scop pentru care au fost” inventate” aceste forme de artă, se va pierde. Chiar și la noi, la creștini... să vinzi niște bucăți de hârtie fotocopiate, înrămate în te miri ce, pe post de icoane... în fine, nu e treaba mea să judec, dar n-am cum să nu constat.
Și ca să trec un pic și-n partea care-mi place mie mai mult, mă gândesc că și nepalezii au problemele lor cu ministrul învățământului. CHiar așa, să nu găsești niște bani să-nveți și maimuțele limba engleză? Doar de-aia au scris pe statuia aia să nu se cocoațe nimeni pe ea . Of, of, of.
Mi-a plăcut mult articolul, ca și celelalte despre Nepal. Mulțumesc.
Eu eram interesat şi de transportul cu autobuzul iar dacă aş ajunge acolo aşa aş proceda.
E foarte interesant să interacţionez cu oamenii locului şi să îi surprind în ipostazele vieţii lor cotidiene de vreme ce ghidul te duce doar la obiective istorice sau culturale şi tot el îţi vorbeşte la faţa locului.
Aşa mă văd eu luând - cât de cât - pulsul unei populaţii noi, diferite de cum suntem pe aici prin Europa.
Deşi pentru unii (lipsa) normelor de igienă constituie un impediment de a vizita Vietnamul, Iordania sau Marocul, pentru mine mesele luate în condiţii considerate improprii de mulţi - pe scăunele de plastic la marginea drumului, din farfurii spălate sub jetul de apă într-o piaţă sau preparate gătite de "bucătari" fără coif şi şorţ - rămân printre cele mai valoroase amintiri din aceste părţi de lume.
Pentru gustul lor dar, în special, cu referire la privirea acelor oameni care îţi aduceau mâncarea la masă.
Ca un mic amănunt, într-un local cu două mese din Iordania, am terminat cina mai repede decât soţia şi m-am ridicat de la masă pentru a arunca o privire la prepararea unui soi de mâncare, atunci adusă dintr-o magazie (modul în care erau dispuse încăperile permiteau observarea lor).
Am întrebat ce pregătesc dar nu am fost înţeles...
În schimb, după vreo câteva minute patronul a venit la masă cu o farfurioară şi ne-a servit respectivul aliment, cu specificaţia că este din partea casei (tradusă prin semne corporale).
M-am simţit oarecum prost, eu nu solicitasem să gust ci doar eram interesat să privesc ce meştereau anterior.
Am fost atât de plăcut surprins încât am cumpărat de la el şi mâncare să avem ziua următoare pe drumul spre casă.
Iar referitor strict la această destinaţie, Iordania, ori de câte ori ne amintim de vacanţa petrecută acolo, Petra, Amman ori Marea Roşie nu prind Top 3. Podiumul e rezervat aducerilor aminte în care sunt implicate 3 persoane.
E principalul motiv care mă atrage tot mai puternic către Asia în detrimentul Europei...
@Pușcașu Marin: Mulțumesc pentru comentarii!
Într-adevăr, Thangka este o lucrare de o neasemuită migală. Ni s-a spus că, în funcție de dimensiuni și de complexitatea modelului, o lucrare ca asta se poate face în câteva luni. Culorile sunt foarte diverse. Și, recunosc, mie mi-a fost greu să înțeleg, să rețin și să redau tot ceea ce ne-a spus prezentatorul de acolo. Era ceva cu zone... central era reprezentată zeitatea principală (sau un simbol care amintea de ea), după care, concentric, urmau alte reprezentări. Toată lucrarea era împărțită în cercuri concentrice și sectoare de cerc... fiecare cu rolul său care trebuie respectat cu strictețe. Complicat de înțeles pentru noi cei care nu suntem familiarizați cu filozofia budistă.
Cât despre maimuțe... Da, la Patan, ca și în alte părți, nu mai încapi de ele. Dacă observi, deasupra capului lui Buddha, pe postamentul cărămiziu (P1) este cocoțată o maimuță. Probabil cea care murdărește împrejurimile.
”... nepalezii au problemele lor cu ministrul învățământului. Chiar așa, să nu găsești niște bani să-nveți și maimuțele limba engleză? Doar de-aia au scris pe statuia aia să nu se cocoațe nimeni pe ea.
Nepalezii au probleme de toate felurile. Pentru că nu au reușit să le învețe pe maimuțe limba engleză, au scris același text și în nepaleză. Mai pe înțelesul lor, dar... tot degeaba!
@Marius 72: Situația mea actuală nu-mi permite să fac turism pe cont propriu. Știu, dintr-un anumit punct de vedere e mai frumos așa. Și eu am făcut cândva și călătorii - nu foarte îndepărtate - organizate de mine în cele mai mici amănunte, dar atunci aveam pe cineva alături. Acum nu-mi permit și nici nu este indicat să plec singură pe meleaguri prea îndepărtate. Las agențiile să se ocupe de rezervări, transporturi, unele mese...
Să merg cu autobuzul local, acela în care localnicii stau claie peste grămadă, cu copiii puși deasupra, la bagaje, cu oameni cocoțați pe acoperișul mașinii? De interacționat cu oamenii locului am interacționat și eu într-o oarecare măsură. Mi-a fost de ajuns o plimbare în Delhi, mai îndepărtată de hotel (hotelul era într-o periferie), încercând să găsesc o casă de schimb valutar. Eram singură și localnicii se uitau la mine ca la nu știu ce ciudățenie.
Să iau masa în condiții improprii... nu e pentru mine. Eu nu-mi permit să mă îmbolnăvesc pentru că nu are cine să aibă grijă de mine, să mă trateze. Și nu vorbesc despre un simplu deranjament stomacal care, oricum e deranjament și tot îți strică excursia.
Îi admir și îi felicit pe cei care își organizează singuri călătoriile, dar eu rămân la ceea ce-mi poate oferi viața acum.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2024 Bhaktapur - un muzeu în aer liber — scris în 19.01.25 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2024 5 zile în Nepal — scris în 19.11.24 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2024 Himalaya văzută din aer - 'Experience Everest' — scris în 14.11.24 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Mar.2018 Kathmandu – Kabul – Kandarar – Orasele K — scris în 05.05.18 de Soso42 din BUZAU - RECOMANDĂ
- Mar.2018 Primul contact cu Nepalul, plimbare prin Piata Thamel — scris în 19.03.18 de adri-nico din BUZăU - RECOMANDĂ
- Mar.2018 Un vis implinit - De ce Nepal? — scris în 19.03.18 de adri-nico din BUZăU - RECOMANDĂ
- Mar.2014 Treking pe ANNAPURNA — scris în 25.05.14 de buterfly* din BUCUREșTI - RECOMANDĂ