GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Lisabona - capitala cea mai vestica din Europa
Dupa cincisprezece zile de circuit-maraton (vezi impresii), am ajuns in cele din urma in Portugalia. Intre Spania si Portugalia nu exista punct vamal. Trecerea se face pur si simplu pe neobservate.
Am fost informati ca vom vizita o tara deosebita, in care vom vedea monumente si peisaje incantatoare. Totodata vom avea prilejul sa ascultam tanguitorul fado la el acasa, sa admiram vestitele azulejos in original si sa aflam cate ceva din fascinanta istorie a marilor descoperiri portugheze.
Undeva, pe autostrada, am facut un prim popas pentru masa de praz. Eu am optat pentru o bucata zdravana de peste preparat la tava cu multe legume inabusite, o salata de fructe si un mar pe care l-am luat cu mine, rezerva pentru mai tarziu. Toate au costat 14 euro. Am amintit asta deoarece pentru mine masa de peste la autostrada este prima amintire legata de aceasta tara.
Trebuia sa ajungem in capitala, cu toate acestea au fost vizitate mai intai imprejurimile Lisabonei, coasta de sud-vest, cu incantatoarele statiuni Cascais si Estoril, apoi Sintra prin care am trecut cam in graba indreptandu-ne spre tarm. Promontoriul de la Cabo da Roca, cel mai vestic punct al continentului european despre care am scris aici, ne-a incantat cu minunatele peisaje marine si ne-a lasat numai amintiri frumoase.
In Lisabona am debarcat in Praca da Boa Esperanca - Belem. Pe malul raului Tejo, pentru a comemora 500 de ani de la moartea Printului Henric Navigatorul, a fost construit in anul 1960 Monumentul navigatorilor portughezi zis si Monumentul Descoperirilor. Inchipuind un vas cu panze gata sa ridice ancora, avand la bord o multime de figuri importante ale vremii (Regele Manuel I, poetul Camoes, Vasco da Gama, Magellan, regina Felipa, mama printului Henric Navigatorul - singura femeie reprezentata in basorelief), dar si personaje marunte (calugari, marinari) care il insoteau pe print in calatorie, acesta este Monumentul Descoperirilor. Sunt foarte expresive sculpturile de pe ambele laturi ale monumentului, iar prin personajele reprezentate, apartinand diverselor categorii sociale, se sugereaza importanta navigatiei in viata portughezilor de atunci.
Monumentul navigatorilor portughezi are in interior un spatiu care gazduieste expozitii temporare si un lift care duce turistii la nivelul superior pentru a admira panorama. Desi accesul se facea doar cu 1,80 euro, nu am urcat. Ne astepta o noua ocazie, Turnul Belem, de unde ni se deschideau aceleasi frumoase perspective.
Tot in anul 1960, in fata Monumentului navigatorilor portughezi s-a realizat un pavaj decorat cu mozaic reprezentand o harta a lumii pe care sunt marcate rutele strabatute de marii exploratori portughezi si descoperirile lor incepand cu anul 1400. Am ramas mult timp in aceasta piata studiind planiglobul, urmarind traseele si calatorind imaginar in cele mai indepartate colturi ale lumii.
Pentru ca ziua era spre sfarsite, ne-am imbarcat in autocar si am pornit spre hotelul care trebuia sa ne fie gazda pentru doua nopti. Hotelul era undeva langa aeroport si a urmat o lunga cautare, o bajbaiala prin labirintul de stradute cu sens unic. Nici GPS-ul nu a mai fost de ajutor. Ne-a adus pana aproape, vedeam hotelul, dar nu puteam ajunge la el. Ne-am invartit minute bune in jur pana cand un binevoitor s-a oferit sa ne arate calea conducand masina personala in fata autocarului, pana in parcare. Nu este locul aici sa descriu hotelul. Amintesc doar ca era nou, bine dotat, cu camere odihnitoare, dar prea izolat si avand in vecinatate un santier in lucru.
Cea de-a doua zi in Lisabona a fost decretata timp liber, la dispozitia fiecaruia. Dar cum poti sta intr-un hotel la periferia orasului, odihnindu-te, cand te afli pentru prima oara intr-o capitala europeana? Am marsat imediat la propunerea ghidului de a ne insoti intr-un tur al orasului. Intr-un grup restrans, contra servicii suplimentare (5 euro/pers.) achitate ghidului, am plecat, fara autocar, in explorarea Lisabonei.
Prima descoperire a fost aceea ca ne aflam in saptamana transporturilor, perioada in care transportul public in Lisabona este gratuit. Cu aceasta binefacere pentru buzunarele noastre care incet, incet, se subtiau, am circulat cu autobuzul, cu microbuzul, cu tramvaiul vechi si cel modern, cu metroul si cu liftul. Tramvaiele vechi sunt atat de mici, dar am constatat ca isi fac treaba cu mare seriozitate chiar si atunci cand ofera servicii gratuite. Pe traseele orasului vechi calatorii nu asteaptau prea mult, erau civilizati si respectau randul la urcare. Pentru cei interesati, mentionez ca o calatorie costa in mod normal 1,40 euro. De asemenea mentionez ca in Lisabona exista si un "Yellow bus Lisbon". L-am vazut circuland, dar nu l-am folosit si deci nu sunt in masura sa dau detalii privind traseul, costurile si toate celelalte.
Ghidul nostru ne-a condus in cel mai vechi cartier al Lisabonei - Alfama - aproape de raul Tejo. Am strabatut la pas stradute intortocheate, pietruite si in panta, am trecut pe langa multe taverne si am vazut multe constructii cu fatade in ajulejos. Cine vrea sa ia pulsul orasului trebuie sa mearga pe jos, sa colinde, sa priveasca oamenii indeaproape, sa simta mirosul de peste gatit atat de frecvent in Portugalia, sa dea ocol cladirilor istorice si sa se odihneasca intr-un parc sau chiar pe o bordura. Baixa sau "Orasul de Jos" este cea mai cautata zona a capitalei portugheze. Am vizitat si noi Castelul Sao Jorge, Catedrala Santa Maria Maior, cele doua monumente inscrise in anul 1983 pe lista patrimoniului UNESCO (Manastirea Jeronimos si Turnul Belem), vizite despre care voi incerca sa scriu separat, apoi am urcat la inaltime pentru a admira panorame de neuitat.
Cine viziteaza Lisabona observa cu siguranta funicularele si liftul care asigura transportul in centrul istoric intins pe cateva coline. Am urcat si noi cu liftul construit in 1902 de un discipol al lui Eifel, renovat ultima oara in anul 2006. In perioadele in care nu exista gratuitate, biletul costa 2,80 euro.
Santa Justa Lift face legatura intre stradutele mici din jurul Rua do Santa Justa si Largo do Carmo. Portughezii se mandresc cu acest lift proiectat de un inginer nascut in Porto, un discipol al lui Eifel. Liftul a functionat cu abur doar cinci ani, ulterior trecand la alimentarea electrica. Recunosc, nu am mai vazut vreodata un astfel de lift. Are doua cabine mari, cu aspect vechi, dar sunt foarte frumoase, cu oglinzi si ferestre, cu banci de o parte si de alta, cu decoratiuni in lemn.
Pe ambele parti ale liftului, pentru urcarea in Largo do Carmo, sunt si scari, dar - bineinteles - pentru noi ca turisti, liful a prezentat mare interes. Sunt amenajate locuri de unde turistii savureaza imaginile panoramice ale zonei Baixa, cu raul Tejo, cu Castelul Sao Jorge sau strazile de la baza liftului. Atasez fotografii care sper sa fie mai sugestive decat descrierea mea.
In partea de sus am vazut ruinele Manastirii Nossa Senhora do Monte, de fapt numai niste coloane. Acolo exista si un muzeu cu vestigii in care nu am intrat.
Am servit pranzul la un restaurant chinezesc amplasat chiar la baza liftului. Cu 8 euro/pers. indiferent ce si cat mananci, ne-am indestulat si ne-am improspatat fortele pregatindu-ne pentru alte plimbari. In sistem de autoservire, cu tava in mana, treceam printre rafturile pline cu mancare proaspat gatita, foarte variata si din belsug. In afara felurilor de baza, erau multe salate si deserturi. Personalul - bineinteles - asiatic, era foarte saritor.
Lisabona, un oras cu secole de istorie, m-a incantat nu numai prin frumusetea monumentelor si a peisajelor pe care eram pregatita sa le descopar. Am fost surprinsa constatand ca orasul, capitala cea mai vestica din Europa, este atat de linistit, iar locuitorii sai atat de calmi. Am ramas cu amintirea ca Lisabona este un oras care stie sa arate ceea ce are Portugalia mai reprezentativ: fado, azulejos, descoperirile marilor navigatori.
Am parasit Lisabona cu destinatia Porto, dar pana acolo am mai facut doua mari popasuri pentru a vizita Fatima si Coimbra, doua destinatii deosebite, pe care nici un vizitator al Portugliei n-ar trebui sa le rateze. Despre acestea am scris cate ceva aici
Trimis de iulianic in 25.04.12 20:35:51
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Melodia postata este propunerea muzicala, se poate sterge/schimba!
@webmaster13: Multumesc pentru melodia atasata ca fond sonor!
Am inceput ziua foarte frumos datorita impresiilor dumneavoastre! Interesant si complet review, pozele frumoase iar fondul muzical deosebit.
Multumesc!
@balasa violeta: Multumesc si eu pentru aprecieri! Ma gandesc sa continui - si cu asta sa inchei - prezentarea Lisabonei. Ar mai fi ceva de spus despre monumentele capitalei portugheze care nu sunt deloc putine si sunt foarte frumoase. Iar faptul ca din inaltimea lor ofera posibilitatea de a admira o mare parte a orasului, este pentru turist un beneficiu suplimentar.
@iulianic - Lisabona este pe short list-ul meu si aceste impresii sunt folositoare. As vrea sa stau macar vreo 5 zile in Lisabona pentru ca sunt multe de vazut si in jurul capitalei lusitane.
Santa Justa lift parca este cel mai vechi lift din oras, nu-i asa? Poze frumoase si elocvente.
Multumesc pentru info.
Când am povestit despre Lisabona, am amintit de panoramele ce pot fi admirate din înălţimea a două monumente - Turnul Belem şi Monumentul navigatorilor portughezi - ambele aflate pe malul râului Tejo.
Regret că nu am amintit de faptul că Lisabona poate fi admirată şi de pe râu, într-o croazieră de două ore şi jumătate. Noi nu am facut această croazieră din lipsă de timp, dar fiind în posesia unui pliant şi sperând că informaţiile ar putea fi de folos cuiva, prezint câteva date.
Perioada: 1 aprilie - 31 octombrie, plecări zilnice la ora 15.00 din Terreiro do Paço. Preţ: adulţi - 20 euro, copii şi pensionari - 10 euro.
Se oferă apă şi răcoritoare, precum şi informaţii turistice traduse în mai multe limbi.
Se urmează linia ţărmului spre Ponte 25 de Abril, se trece pe lângă Monumentul navigatorilor portughezi şi Turnul Belem, apoi se face întoarcerea, se trece pe lângă Monumentul lui Hristos şi se continuă până la Parque das Nações şi Catedrală.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jan.2024 Weekend prelungit in Lisabona — scris în 25.01.24 de carina_10 din BAIA MARE - RECOMANDĂ
- Feb.2023 Lisabona şi ȋmprejurimi - informatii practice 2023 — scris în 08.03.23 de DanSta din BRAşOV - RECOMANDĂ
- Jan.2023 Fado Boema Lisabona, la început de an 2023 — scris în 10.11.23 de ovidiuyepi din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Dec.2022 Monumento Christo Rei. Dios es Amor — scris în 21.06.24 de ovidiuyepi din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Dec.2022 Fado Boema Lisabona, la sfârșit de an 2022 — scris în 04.11.23 de ovidiuyepi din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Nov.2022 Portugalia: Lisabona si imprejurimi — scris în 05.12.22 de florentina02 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Apr.2022 Lisabona in Aprilie, 2022 — scris în 26.12.22 de HelloAlex din NORWICH - RECOMANDĂ