ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 29.03.2024
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 26.03.14
STATUS: TITAN
DATE SEJUR
SEP-2023
DURATA: 17 zile
Cuplu

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 21 MIN

Un vis frumos în alb-albastru: hopăind prin Ciclade

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE

„Tu, Doamne, cât de mult albastru ai împrăștiat în jurul Tău pentru ca noi, muritorii, să nu Te putem vedea” . Odysseas Elytis

La începutul lui februarie, cu câteva zile înainte de a împlini 71 de ani, Adrian, soțul, prietenul cel mai bun, tatăl copilului meu, însoțitor de nădejde în călătoriile turistice și prin viață m-a părăsit.

Mulți ați aflat de moartea lui din postarea de pe Facebook și mi-ați transmis condoleanțe și mesaje de îmbărbătare. N-am fost în stare să vă răspund atunci, o fac acum: mulțumesc!

În ianuarie reușisem să organizez întreg materialul aferent penultimei noastre călătorii împreună. Ultima a fost cea din Cipru - Ayia Napa vezi impresii și Larnaca vezi impresii, despre care mi-a fost foarte ușor să scriu. Călătoria despre care vreau să vă povestesc în cele ce urmează s-a dovedit însă cu mult mai dificil nu doar de documentat, ci și de pus în vorbe și imagini. Am vizitat multe locuri și inițial nu prea am știut cum să le grupez, și am făcut peste 1.500 de fotografii pe care a trebuit să le sortez. Lucruri care mi-au luat mult timp.

Încerc acum să dau drumul acestui „serial” care, dacă voi reuși să-l duc până la capăt, va fi un soi de roman fluviu alcătuit din unele reviewuri lungi (ca cel de față) și nu știu cât de captivante, agrementate însă (pentru a le face cât mai puțin plictisitoare) cu poze frumoase - sau cel puțin așa îmi place mie să cred.

Nu vă ascund că scopul meu primordial e unul egoist - terapeutic, s-ar putea spune. Dacă informațiile conținute, părerile mele personale și recomandările vor fi de folos cuiva, cândva, cu atât mai bine!

La primul review, cel „de încălzire” , începusem să lucrez la începutul anului, structurându-l, alegând titlul (ce include un barbarism inspirat din expresia „island hopping” , adică „a face sărituri din insulă în insulă” ), și chiar scriind primele paragrafe. Le voi lăsa așa cum le-am conceput în ianuarie, când eram entuziasmată și bucuroasă totodată să împărtășesc cu voi amintiri dintr-una dintre cele mai frumoase excursii făcute în viața mea. Nu știu însă dacă voi reuși să păstrez același ton voios pe tot parcursul serialului...

Fericirea este bicoloră!

Vi s-a întâmplat vreodată să vedeți o imagine care să vă taie, pur și simplu, respirația?

Mie da. Chiar de mai multe ori. Și despre una din aceste dăți vreau să vă povestesc acum.

S-a întâmplat în 1991, la prima mea vizită în Grecia. Atunci, în acel august torid (căci țărăncuță cum eram, nu-mi dădusem seama cât de fierbinți sunt verile în bătrâna Eladă), plimbându-mă pe strada Egnatia din Salonic, am găsit într-un magazin de suvenire un calendar de mici dimensiuni în care pe copertă erau înfățișate, pozate de la înălțime, câteva case cu terasă, zugrăvite în alb și cu lemnăria vopsită în albastru, printre care se strecurase o biserică albă cu cupolă bleu și crucea avântată spre cerul senin, de un azuriu desăvârșit. Iar în fundal, marea în tonuri calde ce treceau de la turcoaz spre siniliu.

Totul atât de simplu și curat. În numai două culori. Perfecțiunea întruchipată!

Acum mai toată lumea poate recunoaște în modesta mea încercare de descriere acea imagine din Santorini la fel de emblematică pentru Grecia ca Acropola ateniană. Eu, însă, habar n-aveam la acea vreme de unde era fotografia care mă vrăjise. În apărarea mea, țin să vă reamintesc că mă aflam în anul de grație 1991, când nu aveam la îndemână internetul, iar cunoștințele mele cu privire la geografia Europei se limitau la cele învățate în școală, când nu excelasem, oricum, la această materie.

Nu auzisem de Insulele Ciclade, dar am cumpărat calendarul (îl am și acum) și imaginea de pe coperta sa mi-a rămas întipărită în minte.

Așa de tare m-a impresionat Santorini, încât mereu mi-am dorit să ajung în Ciclade.

Și am reușit! După 32 de ani! Și în Mykonos...

Dar înainte de a vă relata despre fabuloasa mea experiență cu această destinație, câteva vorbe despre ea.

Ce sunt Cicladele?

Despre Grecia se zice că ar avea cam 5.000 de insule. După unii autori, chiar peste 6.000...  

Nu știu care sunt criteriile de acordare a statului onorant de insulă, însă de fiecare dată când zăream câte o stâncă ițindu-se din mare, mă întrebam cu Adrian dacă fusese și ea pusă la socoteală.

Din aceste 5.000-6.000 de insule, se pare că 227 ar fi locuite. Deși nici în privința acestui număr n-aș pune mâna în foc. Au contabilizat oare și peticele de pământ din largul mării fără de alte construcții la activ decât o stână locuită temporar de câțiva ciobani, în jurul căreia pasc vara caprele în transhumanța tipic grecească? Ori împopoțonate cu doar un unic, ditamai conacul cu piscină, ridicat de cine știe ce miliardar excentric și iubitor de solitudine?

Insulele grecești se împart în 6 grupuri, unul din ele - probabil cel mai cunoscut - fiind al Cicladelor, format din 220 de insule, din care 33 locuite. Naxos este cea mai întinsă iar Delos, nelocuită dar extrem de importantă din punct de vedere istoric și religios, cea mai mică. În afara celor amintite mai-sus, enumăr alte câteva: Paros, Andros, Tinos, Amorgos, Folegandros, Syros, Ios, Milos.

Cicladele sunt situate în Marea Egee, la sud de Peninsula Attica și de Evia (un alt loc care mi-a mers la suflet) și sunt dispuse într-un soi de cerc („kykkos” în limba greacă) în jurul insulei sacre Delos, Andros fiind cea mai nordică dintre ele iar Santorini cea mai sudică. Legenda spune că Poseidon s-a supărat așa de tare pe nimfele Ciclade, încât a lovit cu tridentul său munții Greciei și a împrăștiat sfărâmăturile în mare. Și așa au luat naștere aceste bucăți de pământ înconjurate de ape. Iar oamenii s-au „răzbunat” pe necruțătorul zeu dedicându-i în Ciclade un singur sanctuar, pe insula Tinos...

Cicladele au fost locuite începând cu epoca neolitică, cunoscând o remarcabilă perioadă de înflorire în mileniile II-II î. Hr. Civilizația cicladică, mai veche decât cea minoică, pe care a influențat-o, a fost renumită pentru idolii din marmură sau obiectele de ceramică și obsidian exportate în Grecia continentală sau în Creta, „sora cea mare” care a cucerit arhipelagul cicladic la finele mileniului II î. Hr. În jurul anului 1450 î. Hr. Cicladele au fost ocupate de micenieni și în 1100 î. Hr. de dorieni, care au construit marele sanctuar religios de la Delos.

Ulterior Cicladele au intrat sub controlul perșilor, apoi sub cel atenian, pentru ca între 133-129 î. Hr. să fie cucerite de romani. Creștinarea insulelor pare să se fi produs de timpuriu, în secolele III-IV, după această perioadă acestea intrând pe rând în vizorul piraților, goților, slavilor și sarazinilor, iar în veacul al IX-lea sub dominația Imperiului Bizantin.  

În 1204, după a patra cruciadă, învingătorii bizantinilor și-au împărțit prada iar Cicladele au revenit venețienilor, care le-au guvernat prin „procură” , cu ajutorul latinilor (francilor), care au construit castele și au întreținut curți „regale” ca pe continent.

Turcii, deveniți între timp o mare putere, au cucerit insulele în 1537, însă, la fel ca venețienii, n-au reușit să le țină sub control, peticele de pământ fiind prea împrăștiate iar cheltuielile aferente întreținerii unei garnizoane pe fiecare din ele mult prea mari. Așa se face că unele insule au rămas sub administrația unor nobili locali și, în același timp, sub puternica influență a Bisericii Ortodoxe, favorizată de sultani, ceea ce a dus treptat la convertirea multor catolici la ortodoxism.  

Au existat, bineînțeles, răscoale, ca cea din 1770-1774, în timpul Revoltei Orlov, premergătoare Războiului de Independență, la care insulele „noastre” au participat numai sporadic, primind însă un aflux de populație după masacrele din Chios (1822) și Psara (1824). În 1832 Cicladele au devenit parte a Regatului Greciei.

Secolul al XIX-lea a adus prosperitate Cicladelor, și în special insulei Syros, protejată de francezi, autoproclamați apărători ai catolicilor. Capitala sa și a Cicladelor, Ermoupoli, a beneficiat de pe urma distrugerilor provocate în război flotelor locale din Hydra sau Spetses și a devenit un puternic centru industrial, cel mai mare port din Regatul Greciei și al doilea oraș ca mărime, după Atena, Salonicul fiind încă sub ocupație otomană. Această poziție privilegiată a fost pierdută după 1893, odată cu construirea Canalului Corint, când Cicladele au încetat să mai fie o escală maritimă de interes vital în rețeaua de rute comerciale.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, insulele au fost ocupate mai întâi de italieni, apoi de germani, și au suferit destule pagube, deși cel mai mare dușman al rezidenților a fost foametea. Rezistența locală a avut prea puține șanse de reușită din cauza izolării geografice. Între timp, pe insule sosiseră și mulți deportați, membri ai sindicatelor și partidelor de stânga, exilul fiind o soluție mai ieftină pentru guverne decât detenția în închisori.  

Tergiversarea cu care autoritățile au luat măsuri pentru îmbunătățirea infrastructurii a făcut ca până în anii 1960 populația insulelor să rămână cantonată în vechile ocupații de bază: cultivarea pământului, creșterea animalelor și pescuitul. Asta nu înseamnă că Cicladele nu dispun și de alte resurse naturale, exploatate și astăzi: emeri, minereu de fier, ciment vulcanic, sulf, zinc, obsidian, plus - desigur - marmură.  

Turismul de masă este însă cel care a asigurat, de prin anii ’60, prosperitatea insulelor, unele din ele trăind exclusiv sau aproape exclusiv din banii cheltuiți de vizitatori pe hoteluri și vile, restaurante, închirieri de mașini, biciclete, ATV-uri, shopping etc.

Am pomenit de turism. Așadar,

De ce am alege Cicladele?

Sunt o mare iubitoare a Greciei și puține din locurile pe unde am trecut în numeroasele mele vizite pe aceste meleaguri nu m-au impresionat. Iar excursia în Ciclade mi-a confirmat cele văzute în urmă cu 32 de ani în Salonic pe coperta unui mic calendar: da, casele sunt albe, lemnăria e de cele mai multe ori albastră, la fel și bolțile bisericilor. Albastru și alb, steagul Greciei, cerul senin și spuma albă a Mării Egee...

Dar poate că acestea nu sunt de ajuns. Să vedem și alte argumente pro-Ciclade:

♥ clima blândă, ce prelungește sezonul estival din mai până târziu în octombrie

♥ diversitatea plajelor, unele cu nisip fin auriu, altele cu pietricele alunecoase și pământ închis la culoare, de origine vulcanică, întinderi lungi, bătute de vânturi, ori mici, ascunse în golfulețe la adăpostul dealurilor

♥ apusuri și răsărituri memorabile, tocmai bune de tras în poze

♥ porturi pline de bărci pescărești viu colorate, dar și de iahturi luxoase

♥ sate pitorești, unde încă se mai păstrează obiceiuri și meșteșuguri tradiționale

♥ trasee de drumeții bine marcate

♥ situri arheologice vestite, precum și biserici bizantine sau castele din perioada francă și venețiană

♥ infrastructura turistică foarte dezvoltată și atmosfera cosmopolită, lucruri care atrag călători din toată lumea, făcând posibilă interacțiunea nu doar cu localnicii, în majoritate excelenți cunoscători ai limbii engleze, ci și cu străinii, și intrarea în contact cu cele mai diverse culturi; adaug aici că turiști români n-am întâlnit, din păcate, decât în Mykonos

♥ servicii de foarte bună calitate

♥ multiple posibilități de distracție pe plaje sau în interiorul localităților, de la buticuri șic și cluburi de noapte, la sporturi nautice, restaurante cu ștaif ș. a. m. d.

Pentru familiile cu copii, Naxos, Syros sau Tinos pot fi alegerile cele mai bune, în timp ce pentru tinerii dornici de distracție, Mykonos e prima opțiune. Înțeleg că Anafi, Kimolos sau Sikinos sunt recomandate celor dornici de liniște și relaxare iar Santorini romanticilor incurabili și îndrăgostiților.

De toate pentru toți: nu îmi rămâne decât să vă îndemn ca, atunci când vă decideți să ajungeți în Ciclade, să studiați cu atenție descrierile fiecărei insule care vă face cu ochiul, pentru a vedea în ce măsură vi se potrivește.

Iar eu, nu că mă laud, dar cred că am făcut alegeri inspirate!

Programul

Călătoria noastră s-a desfășurat între 27 august și 12 septembrie 2023. Am avut la dispoziție 16 nopți și 17 zile pline, la plecare zborul fiind programat inuman de devreme, pe la 6 dimineața, iar cel de întoarcere la 10 seara. (De fapt, la revenirea acasă mi s-a întâmplat o neîntâmplată: am decolat cu un sfert de oră mai devreme, bănuiesc pentru că toți pasagerii făcuseră check-inul și era ultima cursă pe ziua aceea, iar angajații aeroportului se grăbeau să ajungă și ei acasă.)

Am împărțit sejurul astfel:

► 5 zile în Paros, într-una din ele dând o fugă și în învecinata Antiparos

► 5 zile în Naxos

► 3 zile în Syros

► 3 nopți (4 zile) în Mykonos

Așadar, 5 insule. Plus Tinos, văzută de pe vaporul care a făcut escală acolo în drumul de la Syros la Mykonos. Cum însă nu am pus piciorul pe această insulă, Tinos nu se pune!

Transportul

1. Avion cu motor...

Majoritatea Insulelor Ciclade au propriile aeroporturi, dar numai cele din Santorini și Mykonos sunt internaționale, și către acestea zboară și din România câteva companii aeriene. Însă se poate ajunge și via Atena, iar de aici fie pe calea aerului, fie cu feribotul, soluție potrivită dacă se dorește vizitarea unei insule lipsite de aeroport sau deplasarea cu propria mașină.

Eu, una, nu recomand această din urmă variantă, și nu numai din cauza oboselii și costurilor suplimentare cu carburantul și cazările intermediare pe drumul din România până în Atena (de fapt, până în porturile Pireu sau Rafina), ci și pentru că prețul transportului pe feribot al vehiculelor mi s-a părut mare. În plus, pentru a te asigura că mașina își găsește loc pe ferry, trebuie să faci rezervare din timp.

Prea multă bătaie de cap pentru noi! Mai ales că știam că pe toate insulele se găsesc firme de închiriere mașini sau, pentru cei mai tineri și în putere, motociclete, ATV-uri, biciclete, iar la fața locului am descoperit că transportul în comun cu autobuze sau autocare moderne, cu aer condiționat, este foarte bine pus la punct și aproape surprinzător de ieftin.  

Am respins așadar din start ideea combinației cu Atena, mergând pe soluția zborului direct cu binecunoscuta companie maghiară așa-zisă low-cost, chiar dacă am plătit 342 de euro biletele cu locuri rezervate și un priority pentru Adrian iar eu cu o gentuță basic. Și între Mykonos și Santorini, niciuna dintre ele nefiind de fapt pe gustul nostru, am ales Mykonos.  

De ce? În primul rând pentru că în apropiere de Mykonos se află mai multe insule interesante, spre deosebire de Santorini, mult mai izolată undeva, în sud. În al doilea rând, pentru că Mykonos are terenul mai plat, un avantaj deloc neglijabil pentru picioarele îmbătrânite și genunchii artritici. Și al treilea argument, cel decisiv, de altfel, a fost existența plajelor cu nisip fin auriu, comparativ cu cel negru și pietros din Santorini.

Ca să n-o mai lungesc, am zburat spre Mykonos, unde am aterizat la 8 dimineața pe aeroportul de dimensiuni rezonabile, am așteptat o oră autobuzul care ne-a dus în Portul Nou, unde am pierdut vremea până pe la prânz, după care ne-am îmbarcat pe feribot cu destinația Paros.

2. Barca pe valuri...

Cu atâtea insule la activ, nu-i de mirare că grecii au perfectat un sistem de legături maritime dezvoltat, și mai multe companii, printre care Seajets, Blue Star Ferries, Golden Star Ferries sau Fast Ferries fac curse regulate între peticele de pământ din Marea Egee tot timpul anului, mai des - desigur - în sezonul estival.

Între Ciclade circulă mai multe tipuri de feriboturi, de la cele micuțe (car ferries), dar gândite și pentru transportul vehiculelor, precum cel care ne-a purtat din Paros în Antiparos, până la hydrofoils (hidroglisoare), cataramane și așa-numitele „Flying Cats” , nave rapide, numai pentru pasageri.

Condițiile pe vase sunt fără reproș, după părerea mea: curățenie lună, multe toalete, baruri și restaurante, TV, Wi-Fi gratuit. Ceva probleme ar fi cu întârzierile, totuși nu mai mari de 15-20 de minute (cel puțin așa am constatat din proprie experiență) și cu valurile năbădăioase, în special între Syros și Mykonos, o zonă despre care un prieten skipper avea să ne povestească ulterior că e adesea bântuită de furtuni. Prin urmare, nu strică să aveți cu voi, la fel ca mine, pastile împotriva răului de mare.  

Într-unul din cazuri m-am bucurat de luxul de a urca din pântecul rezervat vehiculelor cu scara rulantă, dar în altul (între Naxos și Syros) am călătorit cu o navă fără punte exterioară, cu scaune ca în avion și mici hublouri, chestie care m-a cam deranjat. Dacă tot e să „umblu” pe ape, măcar să văd priveliștea!

În privința biletelor, acestea se pot achiziționa fie de la companiile care circulă pe rutele respective, fie de pe site-urile care reunesc toate aceste firme, ca de exemplu ferryhopper.com, ferries. gr, ferryscanner.com, greeceferries.com. Fapt destul de ciudat: toate oferă aceleași prețuri, deci nu aveți de ce să pierdeți vremea cu analize comparative. Și nu căutați promoții sau discounturi, că n-o să găsiți decât, eventual, în extrasezon!

Pentru orarul de vară, prețurile se afișează de obicei în aprilie-mai, sau mai bine zis imediat după Paștele ortodox, care marchează debutul sezonului estival.

Una din întrebările frecvente de pe forumurile specializate este dacă merită (sau trebuie) să rezervi din timp bilete pe feribot. Răspunsul este simplu: da, în caz că circuli cu mașina și ai nevoie, prin urmare, de spațiu pentru ea pe vapor; nu dacă nu te afli în această situație.

Bineînțeles că eu nu am urmat propria recomandare... După ce am studiat sârguincios problema, am decis (fiind genul obsedat de control), să rezerv biletele cu 2 săptămâni înaintea plecării pe aplicația ferryhopper, ceea ce mi-a atras un val de reproșuri din partea soțului. Avea dreptate, în felul lui: dacă vremea se strica sau se declara o grevă și călătoria era anulată?!! (Apropo de asta, atenție! 1 Mai este în mod tradițional zi de grevă pentru sindicatele grecești). Iar la îmbarcare am costatat că navele fiind uriașe, era suficient loc pentru pasageri...

Am riscat cu rezervările pentru a nu pierde timpul completând tot felul de rubrici, ca la avion, sau cu statul la coadă la casele de bilete, cu valizele după noi și soarele bătându-ne în cap. Rezervarea este confirmată pe mail imediat, însă check-inul se face cu 48 de ore înainte. Oricum, marea majoritate a călătorilor prezentau pentru scanare telefoanele, așa că n-am fost eu singura dusă cu pluta...

Diferențele de preț între rutele operate de companii sunt destul de substanțiale și depind în cea mai mare măsură de viteza de deplasare a vasului. Ca să vă dau un exemplu, de la Syros la Mykonos am avut de ales între Seajets - 59,70 euro, 25 de minute, și Blue Star Ferries - 17 euro, 1 oră și 15 minute. Pentru care credeți că am optat? Desigur, pentru a doua variantă. Ceea ce nu m-a scutit însă de la plata aceleiași sume de 59,70 euro între Naxos și Syros, și asta fiindcă în ziua aceea, fiind duminică, era programată o singură cursă...

Oricât de mult m-am străduit să optimizez costurile, în total am scos din buzunar pentru feriboturi 255,40 euro. Mai e ceva: a trebuit să mă orientez spre cursele cu plecare în jurul prânzului pentru a ajunge la cazare la ora potrivită pentru check-in, așa încât le-am exclus din start de pe lista de favorite pe cele de dimineață devreme sau seara târziu.

3. Drumurile noastre poate...

După zbor și mers pe ape, hai că am ajuns și pe uscat. Și parcă e mai bine!

Acum intervine dilema: să închiriem sau nu mașină (de biciclete nu se punea problema iar Adrian a declarat că nu știe dacă se poate descurca cu un ATV). Inițial, mă gândisem că merită să facem asta în Paros și Naxos, după care am renunțat pentru Naxos, alegând varianta unei excursii de o zi cu ghid, la prețul excelent de 30 de euro/persoană.

În Paros, fiind practic prima noastră escală, știam că vom ajunge foarte obosiți, mai ales eu, care nu pot să adorm dacă știu că trebuie să mă scol cu noaptea în cap ca să fiu la aeroport la 4 dimineața. Așa că am acceptat propunerea gazdei noastre de a ne aduce cu minivanul lui din port la cazare și înapoi la plecare contra 10 euro/drum/persoană, adică 40 de euro în total. Și tot el a intermediat și închirierea unei mașini, care ne-a fost adusă la nas, în parcarea hotelului, distracție care mi-a depășit însă așteptările... : 65 de euro/zi, adică 195 euro pentru 3 zile!

M-am cam zgâriat pe ochi, dar convenisem asupra acestei soluții cu Elias înaintea plecării, fără să știu prețul, așa că nu mai puteam da înapoi. M-a cam năucit și prețul benzinei: 2,20-2,30 euro/litrul de 95, ceva mai ieftin în Syros (2,16-2,19 euro), și ajungând la colosala sumă de 3,80 euro în Antiparos. Deh, insulele... Și apropo de asta, la plecare spre casă, gazda noastră din Mykonos ne-a făcut rezervare la un taxi tip microbuz de lux, pentru care am plătit 25 de euro drumul până la aeroport.

În afară de Paros și de Antiparos (pe care le-am străbătut cu mașina închiriată), în celelalte insule ne-am deplasat cu mijloacele de transport în comun, biletele fiind, așa cum vă spuneam, ieftine: 1,50-2,50 euro. Condițiile sunt foarte civilizate, vehiculele sunt dotate cu aer condiționat și scaune confortabile, iar de aglomerație nu am avut parte decât în Mykonos la drumul de la aeroport la Portul Nou și din port spre stația Fabrika.

Orarul autobuzelor, respectat aproape cu sfințenie, este afișat sau se poate scana în stații. Și este postat și pe net. Mai trebuie spus că rețeaua de drumuri se prezintă în general în condiții foarte bune, singura problemă fiind că șoselele sunt extrem de înguste pe alocuri, ceea ce pune la încercare abilitățile șoferilor.

Cazarea

Surprinzător poate, cel puțin la prima vedere, nicăieri nu am ales cazări în capitalele insulelor, unde se află și porturile, chiar dacă ne era mai la îndemână să ajungem de acolo la hoteluri. Motivele au fost prețurile mai mari, lipsa plajelor, aglomerația, zgomotul.

În Paros am optat pentru un sat situat în est, adică în partea opusă capitalei Parikia. În Naxos, hotelașul nostru de pe plajă era la mai puțin de 10 km de Chora. Aproximativ la aceeași distanță de Ermoupoli, însă în vestul insulei, era și sătucul nostru din Syros. În ceea ce privește Mykonos, n-am stat în Chora propriu-zis, ci pe un deal, la mai puțin de un kilometru de principala stație de autobuz - Fabrika.

Criteriile după care am selectat cazările au fost prețul, scorul pe site-ul booking, unde am făcut toate rezervările, apropierea de plaje și existența chicinetei pentru a ne pregăti singuri cel puțin o masă pe zi. Am reușit să îndeplinesc cerințele în 3 din 4 insule. Excepția a fost Mykonos, unde nu am găsit o cameră cu bucătărie la un preț cât de cât decent, așa că ne-am mulțumit cu o grădină! doar cu minibar la „numai” 89,50 euro/noapte. Destul de scump a fost și în Paros - aproape 65 euro/noapte. Am compensat în Syros - 40,50 euro și Naxos - 42 euro/noapte.

Am cheltuit în total 922,63 euro pe cazări, cu o medie de cca. 57,70 euro/noapte, un rezultat excelent pentru Ciclade, în opinia mea. Dar asta numai datorită abilității mele proverbiale în dibuirea unor locuri mai ieftioare..., ca și faptului că am beneficiat de discounturi Genius destul de substanțiale și de un voucher care a picat taman la țanc!

Și uite așa am ajuns, ușor-ușor, la cel mai spinos capitol.

Cheltuielile. Sunt Insulele Ciclade o destinație scumpă?

Sigur, depinde de grosimea fiecărui portofel, dar din punctul nostru de vedere răspunsul este: cam da.

În cele 17 zile am spânzurat 3.300 euro, repartizați astfel:

- 342 euro avionul

- 255,40 euro feriboturile

- 922,63 euro cazările

- 1.780 euro alte cheltuieli, aici intrând mesele, șezlongurile, închirierea mașinii, benzina, suvenirele etc.

Pentru comparație, în circuitul de 18 zile făcut în 2021 în Peloponez, costurile totale au fost de 2.200 euro. Ce-i drept însă, o combinație avion plus feriboturi nu poate decât să crească miza, dar adevărul este că și pe cazări și mâncare am cheltuit destul.

De departe Mykonos mi s-a părut cea mai scumpă dintre insulele vizitate, ceea ce nu m-a surprins defel, căci la ce te poți aștepta de la un loc frecventat de vedete?!! Syros a mai echilibrat un pic balanța iar pe locurile 2 sau 3 (interschimbabile) s-au situat Paros și Naxos.

Eh, asta a fost. Dar zău că nu-mi pare rău de bani!

În încheierea acestui review introductiv (prea) lung, câteva observații cu caracter generalist.

Fapte multe (și mărunte)

Arhitectura cicladică este una dintre sintagmele cel mai des asociate cu aceste insule. Și pe bună dreptate, căci unde mai poți întâlni case cu forme cubice simple și terase plate pe post de acoperișuri, construcții ridicate din piatră locală, tencuite cu straturi groase de var care acționează și ca dezinfectant, ziduri de 60-80 cm menite să ofere protecție împotriva vânturilor puternice și căldurii extreme, și tâmplărie vopsită de obicei, deși nu exclusiv, în nuanțe de albastru?

Albul și albastrul sunt culorile emblematice ale Greciei, care apar și pe drapelul național, iar în 1936, prim-ministrul de la acea vreme, Ioannis Metaxas, a ordonat ca toate casele cicladice să fie vopsite în alb (spuma Mării Egee) și albastrul cerului senin al țării. Și tradiția a continuat până în zilele noastre. Ca să fiu urâcioasă, aș zice că din considerente primordial turistico-financiare!

Ghida noastră în excursia de o zi prin Naxos ne-a explicat că o clădire cicladică trebuie să îndeplinească cel puțin două din următoarele condiții: să fie zugrăvită în alb, să aibă muchiile rotunjite, bucăți de piatră la vedere, arcade, precum și uși și obloane vopsite în albastru, verde, gri sau maro. Am remarcat cu oarece surprindere că Mykonos e campionă la acest capitol: marea majoritate a clădirilor respectau cerințele, și până și aeroportul fusese construit în stil cicladic. În schimb, Syros, și în special capitala Ermoupoli, uimește cu arhitectura venețiană total atipică.

Interesant este și felul cum au fost înălțate clădirile în funcție de terenul accidentat, de multe ori fiind aruncate ici-colo pe dealuri, albeața lor formând un contrast puternic cu pământul închis la culoare, sau stând îngrămădite pe ulițe înguste. Cele mai multe au ferestre destul de mici pentru a asigura răcoare vara și căldură iarna, și orientate spre sud pentru a beneficia de lumina naturală. Un design minimalist de efect și practic totodată!

Cât despre colțurile rotunjite, experții susțin că ar crea o senzație de spațiu și libertate, deși probabil că scopul inițial n-a fost unul estetic, ci funcțional: acela de a constitui o barieră blândă în calea vânturilor.  

Străzile înguste din satele și orășelele cicladice alcătuiesc de multe ori adevărate labirinturi, ce serveau și ca mijloc de apărare împotriva invadatorilor. De obicei sunt pavate cu dale de piatră atent alese ca să se potrivească între ele ca piesele unui puzzle și vopsite în nuanțe de maro și gri, totul spre desfătarea turiștilor. Altă imagine emblematică pentru Grecia! Și aici nu pot să nu amintesc de Mykonos Town, care puncteză serios la rubrica pitoresc citadin cu micile sale pasaje mărginite de case albe cu un etaj, maxim două, la parterul cărora se înșiră buticuri cu mărfuri de calitate (și scumpe foc!).

Bisericile de basm, albe cu cupole bleu - visul oricărui fotograf amator ori profesionist - se intercalează când te aștepți mai puțin printre clădirile rezidențiale, așa că te împiedici de ele la tot pasul, sau stau cocoțate, izolate, pe culmi de dealuri. Multe nu sunt în fapt decât capele folosite de câteva familii, însă există și unele de dimensiuni mai acătării.

Morile de vânt reprezintă o altă atracție incontestabilă a Cicladelor. Cele mai multe nu mai sunt funcționale, dar au fost atent restaurate pentru a servi drept fundal pentru fotografii reușite. Le veți găsi peste tot, dar cele mai celebre sunt cele situate la intrarea în Little Venice din Mykonos Town.

Meltemi e numele vântului care pune morile în mișcare. Am făcut cunoștință cu el încă din prima zi în Paros, pe terasa camerei, când mi-a zburătăcit fără drept de apel hărțile și hârtiile scoase afară pe masă. Și de atunci nu ne-a slăbit din ochi și din urechi... L-am resimțit puternic în Syros, când m-a împiedicat într-o zi să fac baie în mare, dar și în Mykonos Town, pe țărm, unde ne-a luat pe sus. Iar pe vasul care ne transporta din Syros în Mykonos a măturat puntea, inundând-o, și mi-a dat ceva emoții. Se pare că din iulie până în septembrie suflă cel mai tare. Să nu ziceți că nu v-am prevenit!

Peisajul cicladic e îndeobște vălurit și sterp. Predomină dealurile acoperite în cel mai bun caz de tufe pipernicite, păscute doar de cele mai nepretențioase dintre animalele domestice, caprele. Dacă sunteți în căutare de vegetație luxuriantă și bougainvillea din abundență, mă tem că nu aici e locul!

Există și excepții: Naxos are în partea centrală și vestică coline împădurite și cel mai înalt vârf din Ciclade, ce depășește cu puțin 1.000 m. Localnicii acestei insule susțin că își pot asigura existența fără a apela la importuri, doar cultivând cartofi și crescând capre, lucru de care mă îndoiesc profund. La polul opus, Mykonos mi s-a părut o culme șocantă a aridității, cu priveliști aproape dezolante prin goliciunea lor de-a dreptul selenară. Nu-i de mirare că cetățenii săi trăiesc, după cum mi-a confirmat gazda noastră, numai din turism. În acest clasament, Syros și Paros s-ar situa pe locurile 2-3.

Culturile terasate sunt o priveliște comună în toate insulele. Suprafețele vălurite de pe dealuri sunt astfel redate agriculturii și asigură totodată și o barieră în calea alunecărilor de teren.

Nici bambus, nici stuf, ci o plantă care combină aspectul alungit al stufului cu tulpina dură de bambus. Am văzut-o peste tot și m-am mirat inițial, crezând că e stuf, numai că terenul deloc mlăștinos nu îi justifica prezența. Până ce m-a lămurit ghida din Naxos: planta (a cărei denumire nu am reușit să o rețin) e cultivată special pentru a împiedica solul să o ia la vale, și în același timp pentru a apăra de vânt măslinii, smochinii etc., ca un soi de perdea de protecție, cum sunt la noi copacii de pe marginea șoselelor.

Plajele nisipoase de pe insulele vizitate mi-au umplut sufletul de bucurie: am admirat îndelung marea în toate nuanțele de albastru și cerul senin, presărat cu mici nori pufoși, purtați de colo-colo de zburdalnicul Meltemi. Marea problemă a fost însă prețul șezlongurilor: nu ne-am „lipit” decât la cele de 10 euro perechea, respingând categoric variantele mai scumpe, care ajungeau în Mykonos până la suma aberantă de 40 de euro!  

Măi, ați înnebunit?!! Sunt din aur șezlongurile astea cu prosoape la căpătâi, frumos rulate ca la hotelurile de 5 stele?!!

Știind dinainte la ce să mă aștept, am plecat de acasă cu prosoapele de plajă personale, chiar dacă astfel am plătit în plus la avion o sacoșă. Și ne-am dat în spectacol la ridicarea de pe ele, spre deliciul vecinilor... Dar nu eram singurii; majoritatea turiștilor stăteau întinși pe prosoape, și nu pe șezlonguri, semn cert că și lor li se păruseră exagerate pretențiile proprietarilor de beach baruri. În Paros s-a și inițiat o mișcare pro-prosoape și anti-șezlonguri, căci și localnicii plătesc pe plaje la fel ca turiștii.

Despre beach-party-uri, pentru care Mykonos este de departe cea mai faimoasă insulă cicladică, nu am nimic a vă spune! Pentru simplul fapt că nu am participat, vârsta și obiceiul de a ne culca nu chiar odată cu găinile, dar pe la 11-12 noaptea, fiind un serios obstacol în calea unor astfel de activități. Cu titlu de amuzament, pot însă să vă informez că prețul la biletele de autobuz spre plajele din Mykonos creștea după ora 22 de la 1,50 la 4 euro!  

Ah, grecii ăștia, cum știu ei să facă bani și din piatră seacă (sau din nisip fin) !

Marmura, rezerva naturală #1 în Ciclade, era renumită încă din Antichitate și, așa cum știți, o mare parte din fabuloasele construcții ateniene vechi au fost ridicate cu marmură din Paros. Și acum prețiosul material reprezintă o sursă de venit importantă, chiar dacă producția a scăzut în ultimii ani. Blocuri mai mari sau mai mici veți vedea împrăștiate pe dealuri pe toate insulele, iar din loc în loc,  cariere de marmură, înconjurate de echipamente specifice și de camioane.

Vestigiile istorice, parcă mai puțin numeroase decât în alte locuri din bătrâna Grecie, includ câteva situri arheologice, biserici și castele medievale. Cu mare rușine mărturisesc că nu am vizitat niciun muzeu (din vina lui Adrian, bineînțeles!), deși mi-ar fi plăcut să aflu mai multe despre civilizația cicladică, de pildă. În reviewurile care vor urma mă voi referi însă și la astfel de instituții culturale; poate că unii dintre voi vor fi interesați.

Localnicii mi s-au părut extrem de prietenoși. Sigur, veți zice că zona fiind superturistică, era de așteptat. Dar, pe de altă parte, nu rareori se întâmplă prin alte părți să dai de prestatori de servicii plictisiți sau sătui de atâția vizitatori - știți, probabil, că sunt locuri ca Barcelona, Dubrovnik sau Veneția unde s-au luat măsuri speciale pentru a stăvili afluxul de turiști. Nu și în Ciclade: aici rezidenții știu că sursa lor de hrană zilnică e portofelul oaspeților, pe care îi tratează cu cea mai mare deferență. Chiar am fost impresionată de atitudinea lor!

Concluzii

A fost o vacanță foarte reușită. Am alternat zilele de lâncezit pe plajă cu cele active, ocupate cu excursii, am văzut aproape tot ce îmi propusesem, Adrian s-a declarat încântat de cazări și de plaje, ne-am simțit amândoi bine, am cunoscut multă lume și ne-am distrat de minune.

Iar eu mi-am îndeplinit o dorință veche și prea îndelung amânată. Și m-am ales cu un vis frumos în alb-albastru devenit realitate!

Dacă mă veți întreba care din cele 5 insule vizitate mi-a plăcut cel mai mult, n-aș ști ce să răspund. Sunt asemănătoare în anumite privințe, și totodată diferite, și fiecare are ceva aparte și propria poveste de istorisit.

Așa că la final vă propun un clasament făcut de alții, chiar dacă nu sunt în totalitate de acord cu el, însă filmulețul surprinde unele imagini emblematice pentru 10 din Insulele Ciclade. Așa că merită să-l vizionați!

Webmaster, rog următoarea ilustrație: youtube

 

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de Carmen Ion in 29.03.24 10:56:35
Validat / Publicat: 29.03.24 12:11:42
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în GRECIA.
  • Alte destinații turistice prin care a fost: Franţa, Italia, Spania, Grecia, Ungaria, Bulgaria, Turcia

VIZUALIZĂRI: 1237 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

39 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Carmen Ion); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P11 Terase cultivate - Naxos, în drum spre satul Koronas
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 44300 PMA (din 47 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol - pg. 1 / 2

39 ecouri scrise, până acum

se afișează ecourile [1 - 30] din total 39
webmasterX
[29.03.24 11:28:41]
»

WOW! mega-altius review, SUPER vacanță! De-așteptăm detalierea / continuările!

-

Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).

iulianic
[29.03.24 12:37:02]
»

Da, Carmen, așteptăm continuarea serialului pentru că Grecia toată și în special insulele sale ne-au fascinat pe mulți, de multe ori. Suntem deja cu gândul la vacanțe.

Din nou, sincere păreri de rău pentru pierderea suferită! Știu, nimic nu se compară cu asta. Mă bucur totuși că ai găsit resursele necesare să scrii din nou și să ne împărtășești și nouă impresiile din vacanța ta. Eu m-am adunat mai greu, dar - împinsă de la spate - am pornit din nou pe drumul amintirilor și al scrierii de texte pe AFA.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][12 voturi]
micutzuPHONE
[29.03.24 12:39:43]
»

Felicitări. Va urmăresc. Si încă o data va spun sa fiți tare. Viata își urmează cursul.

Mika
[29.03.24 12:46:12]
»

@Carmen Ion: Super review! Incă o dată, imi pare rău pentru pierdrea suferită! Viața merge mai departe dar rămânem cu amintirile celor dragi! Felicitări pentru review șu pentru curajul de a-l scrie!

AZE
[29.03.24 13:18:28]
»

Bună ziua, felicitări pentru articolul excelent scris. Calculatorul spune că durează 21 minute cititul acestui articol, eu zic, chiar mai mult.

De și am scris atunci, încă o dată scriu că îmi pare foarte rău pentru pierdere, mai ales că ne-am cunoscut la Herculane în 2019. Pur și simplu îmi e dor de mustața fotogenică al lui care se poate observa și în fotografiile atașate.

Iar scrisul cum zici are un efect terapeutic nemaipomenit, poate îți aduci aminte că atunci când mi-a decedat mama m-am descărcat scriind despre ea pe AFA. Și AFA m-a lăsat, mulțumesc AFA.

Deocamdată sînt la servici, am citit așa mai superficial, urmează lecturarea acasă când am timp probabil seara.

Marius 72PHONE
[29.03.24 13:26:35]
»

Wow! Am terminat de citit doar prologul a ceea ce doriți să ne dăruiți și m-au apucat nostalgiile!

Mi s-a derulat în minte vacanța din Santorini, una din primele ieșiri din țară, și rememoram universul alb-albastru care ne-a fost casă timp de o săptămână.

Sunt convins că acel "va urma" nu se va lăsa mult așteptat!

Iarna aceasta am urmărit la tv documentarul "Odiseea mea grecească" realizat de un australian cu părinți greci.

Ajuns foarte bogat, și-a propus să calce la pas toate cele 225 de insule grecești locuite (la finalul călătoriei sale etapizate în 4 ani a constatat că cifra respectivă a scăzut cu 50).

Alături de acest documentar vizual, documentația scrisă ce nu mă îndoiesc că va vedea "lumina AFA", mă va purta prin locuri de poveste și va spori tentația - în creștere deja - de a mai vizită Grecia deși mi-am zis că îmi ajunge cu Santorini, cea mai frumoasă insulă de pe acolo.

Nu vă ascund că m-am bucurat foarte mult (sau tare, cum e corect? , că am mai avut noi divergențe gramaticale😋) când a apărut pe flux articolul!

Mai ales că vă și pomenisem cu @doinafil la Păltiniș.

Felicitări pentru articol și încurajări pentru situație!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][10 voturi]
Pușcașu Marin
[29.03.24 13:36:30]
»

@Carmen Ion: Nici nu știu cum să încep ecoul ăsta. Mintea îmi spune ce-ar trebui să scriu, dar degetele nu vor să transpună gândurile pe tastatură. Îmi rămâne doar speranța că-mi vei” citi” gândurile.

E a doua oară când citesc un review de-al tău de două ori. Și nu că-s greu de cap, deși cine mă vede prima dată n-ar zice ca mine. Pur și simplu mi-a plăcut. Și nici măcar nu m-am uitat încă la fotografii. Urmează. Mi-au plăcut multe articole scrise pe AFA, dar ca să citesc de două ori la rând un articol, trebuie să aibă ceva... un” chichirez” care să te facă să dai” replay” ca la o melodie bună.

Întâmplător, sau poate nu, una-alta am mai citit și eu despre Ciclade și credeam că știu câte ceva, pentru că zona asta e un vis mai vechi și pentru mine (pentru noi). Dar după ce-am citit prezentul articol mi-am dat seama că de fapt nu știam nimic. Și cred c-am spus totul cu asta.

Aștept cu mare interes continuările. Scrie, pentru că scrisul presupune concentrare. Iar concentrarea îți abate mintea de la cotidian.

Mulțumesc pentru că mi-ai” răpit” 40 de minute din viață cu articolul acesta.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][14 voturi]
crismisPHONE
[29.03.24 13:48:51]
»

@Carmen Ion: Wow! Așteptam de ceva vreme articolul ăsta, după ce urmărisem din umbră, pe fb, călătoria voastră în timp real... Mă bucur că ți-ai găsit resursele necesare pentru a-l concepe și îți doresc încă o dată multă putere să mergi mai departe!... Am momente în care parcă mi se pare o glumă ce s-a întâmplat cu Adrian, v-am tot pomenit cu Nadina recent și ne-ați lipsit nespus de mult...

În ceea ce privește subiectul articolului, să știi că îmi pică la marele fix pentru că ne gândim să revenim în Ciclade vara asta (cam în aceeași perioadă în care ați fost și voi). Sigur, Naxos și Paros le vom "sări", căci le-am bătut cu altă ocazie (deși nu mi-ar displăcea deloc să se mai nimerească vreodată...), între timp am bifat și Mykonos (despre care n-am apucat încă a povesti), dar la partea cu Syros voi fi numai ochi și urechi! Abia aștept să văd pe unde ați fost, ce ați făcut și cu ce impresii ați rămas!...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][15 voturi]
Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 16:36:42]
»

@webmasterX: Mulțumesc pentru încurajări.

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 16:40:34]
»

@iulianic: Mulțumesc, Iulia. Am trecut prin experiențe asemănătoare, așa că mă înțelegi foarte bine. Știi cât de greu e să te aduni, cum spui tu, pentru a continua pe AFA, și nu numai.

Mult spor la scris, așadar!

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 16:42:44]
»

@micutzu: Mulțumesc mult pentru încurajări.

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 16:45:58]
»

@Mika: Mulțumesc mult pentru încurajări.

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 16:51:08]
»

@AZE: Da, îmi amintesc de reviewul pe care l-ai scris după moartea mamei. Și eu am pomenit-o pe mama mea într-un review dedicat întâlnirii din 2019, unde te-am cunoscut.

Sper într-adevăr ca scrisul să aibă, așa cum spui tu, un efect terapeutic!

Mulțumesc și felicitări pentru seriile de articole din 2023. La cât mai multe!

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 17:05:04]
»

@Marius 72: Mulțumesc mult pentru ecou și încurajări.

Avem păreri diferite (ceea ce e normal și bine!) în legătură cu cele mai frumoase Insule Ciclade - pentru mine, Santorini nu se situează nici pe departe pe primul loc.

În legătură cu divergențele gramaticale, îmi pare rău, dar nu îmi amintesc să fi avut așa ceva: cred că nu am interacționat decât o dată, când am scris un ecou la unicul tău review despre Franța, atunci când mi-am permis să-ți fac o recomandare care cred că te-a iritat pe moment, însă pe care ai urmat-o în reviewurile ulterioare, și să-ți atrag totodată atenția asupra unei erori de ortografie, nu gramaticale. Corectează-mă, te rog, dacă mă înșel.

Ți-am urmărit însă cu atenție și interes reviewurile din Sicilia, de pildă, pentru care te felicit!

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 17:08:57]
»

@Pușcașu Marin: EU îți mulțumesc pentru că ți-ai răpit 40 de minute din viață pentru a-mi lectura reviewul. Și pentru vorbele frumoase de încurajare!

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 17:37:28]
»

@crismis: Mulțumesc mult, Cristina! M-aș bucura dacă reviewurile mele despre Syros îți vor fi de folos.

irinadPHONE CONS. ONORIFIC AFA / GRECIA
[29.03.24 17:58:23]
»

@Carmen Ion: Mă întorc acasă din deplasare, sunt in microbuz. Doamne, ce articol trăsnet! Revin mai târziu cu un alt ecou!

irinad CONS. ONORIFIC AFA / GRECIA
[29.03.24 19:58:10]
»

@Carmen Ion: Am revenit! Îţi mai spun încă o dată "Condoleanţe! ", şi-ţi mărturisesc că abia aşteptam să vă revedem, să stăm la masă şi să depănăm poveşti. Am făcut-o cu Cristina şi Tavi, alţi doi iubitori de Grecia şi împreună am deplâns lipsa voastră, cu marele regret că Adrian ne-a fost drag tuturor!

Am citit pe nerăsuflate articolul, în unele părţi chiar de două ori, fiindcă aşteptam acest review după ce îmi spuseseşi că aţi fost în Ciclade. Recunosc că sunt impresionată, abia aştept să citesc şi continuările şi cu această ocazie îţi voi spune că pentru anul acesta, iunie, am organizat o altă vacanţă cicladică, de data aceasta în Mykonos, Syros şi Tinos, folosindu-mă de zborul direct în Mykonos. Am mai fost în Mykonos, insula fiţoasă a Greciei, în 2021, dar cum am găsit bilete ieftine pentru ultima decadă din iunie, vom recidiva, însă incluzând şi două "vecine". Adevărul este, aşa cum bine ai spus şi tu, că un zbor direct este mană cerească. Spre exemplu, anul trecut în iunie (nu am apucat încă să povestesc) am fost în Sporade (Skiathos-Skopelos) cu zbor prin Atena, fiindcă nu se introdusese încă o cursă directă şi ne-a ieşit os prin os, cum se spune, până am ajuns acolo. Nu mai zic că a durat mai mult de 16 ore până am sosit.

Şi eu sunt foarte organizată, aşa încât am luat şi bilete la ferry, sper să nu intervină nimic rău să le disturbe.

Sunt "ochi şi urechi" la Syros de care sunt interesată direct, dar bineînţeles că nu voi rata nimic! Ştiu sigur că vei scrie în stilul tău inconfundabil pe care eu îl apreciez foarte mult, doar ţi-am mai zis asta.

Felicitări pentru articol, fotografii, proiectul acesta cicladic extraordinar! Te îmbrăţişez cu drag, mă bucur tare mult că te-ai hotărât să ne povesteşti!

mprofeanuPHONE
[29.03.24 20:11:21]
»

@Carmen Ion: Ce frumoasă călătorie ați făcut vara trecută! Cât de frumos ai scris despre casele cicladelor, albe cu obloane colorate și muchii rotunjite, despre străzile înguste, despre bisericuțe, unele cocoțate, așa le-am văzut din poze, despre plajele nisipoase, despre vestigiile istorice. Multă putere să treci peste marea pierdere, mă gândesc la tine!

k-lator
[29.03.24 20:15:54]
»

@Carmen Ion: Minunat debutul acestui serial care n-a făcut decât să îmi deschidă apetitul pentru ceea ce urmează. O vacanță în Ciclade n-are cum să fie altfel decît reușită, iar transpunerea în scris a acesteia nu poate fi decât o experiență cu beneficii nenumărate atât pentru noi cât și pentru tine.

Îți doresc să ai perseverența de care ai dat mereu dovadă când ne-ai împărtășit despre locurile prin care ai umblat și să ajungi la finalul poveștii. Iar când vei fi ajuns la final să-ți regăsești liniștea și împăcarea

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 20:21:01]
»

@irinad: Mulțumesc mult pentru ecou și aprecieri, Nadina. Îmi pare rău că n-am putut să fiu cu voi la Păltiniș. Mi-e dor de voi toți!

Nu e plăcut să zbori cu escale, atât din cauza oboselii, cât și pentru grijile pe care ți le poți face - să nu fie întârzieri și să pierzi cursa. În măsura posibilităților, cea mai bună soluție e categoric zborul direct.

Știu că ai fost în Mykonos - ți-am citit cu interes reviewurile. Experiența noastră pe această insulă a fost oarecum diferită de a ta, voi povesti...

Am avut și eu în vedere Tinos, care e aproape de Mykonos, dar am renunțat din lipsă de timp. Între a vedea cât mai multe insule într-un interval scurt și a vizita mai puține, dar pe îndelete, prefer a doua variantă.

Despre Syros citisem că e o cicladă mai atipică iar ceea ce am găsit acolo mi-a întrecut așteptările. Mi-a plăcut la nebunie!

Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 20:23:54]
»

@mprofeanu: Mulțumesc mult pentru aprecieri. Îmi pare foarte rău că nu am reușit nici de această dată că ne cunoaștem față în față. Poate cu proxima ocazie!

Subiectul Ciclade este atât de ofertant, încât cuvintele nu reușesc să cuprindă toată bucuria frumuseților văzute și simțite. Dar o să să străduiesc. Promit!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Carmen IonAUTOR REVIEW
[29.03.24 20:34:40]
»

@k-lator: Mulțumesc pentru vorbele frumoase, Florina. Nu știu dacă îmi voi regăsi liniștea și împăcarea odată cu încheierea serialului dar, așa cum am precizat, scopul primordial cu care am pornit pe acest drum e unul terapeutic. Așa că voi persevera!

Te contrazic puțin (sper să mă ierți): orice excursie, inclusiv în Ciclade, poate fi un eșec. În cazul în speță se puteau întâmpla multe: să fie anulate curse pe feribot din cauza vântului, să nu putem face baie în mare din aceleași motive, condițiile de cazare să nu fie cele descrise pe site-ul booking, orarul autobuzelor să nu fie respectat și să îmbătrânim în stații, mâncarea să nu fie bună sau să intervină o stare proastă de sănătate, ceea ce nu e exclus la persoanele mai vâstnice, așa ca mine.

Din fericire, cu excepția unui disconfort simțit de Adrian la urcatul pantei spre hotelul din Mykonos (care m-a speriat însă foarte tare din cauza antecedentelor lui cardiace), alte probleme nu am întâmpinat, și vacanța în Ciclade s-a dovedit a fi, într-adevăr, un succes.

k-lator
[29.03.24 20:57:17]
»

@Carmen Ion: Așa cum ziceai și tu în articol, imaginile despre Santorini m-au făcut întotdeauna să-mi imaginez că acel colț de Grecie este un adevărat eden. Eu n-am ajuns în Ciclade, dar am cules mereu povești fascinante de la cei care au fost.

Desigur, n-am cum să te contrazic în ceea e privește norocul sau ghinionul în orice concediu, oricând se poate întâmpla orice - noi era să fim jefuiți în plin centrul Hamburgului. Dar dacă la bunul mers al lucrurilor se adaugă un cadru natural ca cel al insulelor grecești alb-albastre, marea infinită și azurul cerului, n-ai decât să te feliciți că ai făcut alegeri inspirate.

Mă bucur că ați avut momente frumoase care să se transforme în amintiri neprețuite. Te îmbrățișez și aștept să te citesc în continuare, dragă Carmen.

Marius 72PHONE
[29.03.24 22:33:09]
»

@Carmen Ion: Ce bine țineți minte că a fost articolul despre Franța! Doar erați specialistă încă de pe atunci pe acea destinație 😊.

Da, mărturisesc cu recunoștință că sfatul primit de "bobocul" la vremea respectivă mi-a fost învățătură. Am realizat și eu că puteam plictisi și m-am adaptat ulterior.

In ceea ce privește "disputa gramaticală", aceasta se referea la pluralul substantivului "nivel". Până la urmă am avut amândoi dreptate întrucât sunt 2 forme, ambele acceptate.

Mă credeți sau nu, de câte ori folosesc pluralul acelui cuvânt, indiferent de context, mă gândesc la dumneavoastră. 😊 Și zâmbesc!

Dacă aș mai merge în Ciclade, cu siguranță nu aș alege Santorini. Și nici Mykonos.

Drept pentru care aștept cu nerăbdare impresiile despre Paros și Syros.

DOINITA
[30.03.24 09:26:36]
»

Mai intai trebuie sa marturisesc ca sunt bucuroasa ca ai revenit printre noi si sa iti doresc din tot sufletul sa poti merge mai departe. Adrian, de acolo de sus te va veghea si iti va fi mereu aproape. Ii vei simti prezenta prin amintirile ramase, prin tot ce ati realizat impreuna!

"Hopaiala" voastra prin ciclade face parte din viata voastra, iar noi ne bucuram ca imparti aceste amintiri si cu noi.

Sper ca la urmatoarea intalnire sa fii alaturi de noi, alaturi de AFA!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][10 voturi]
Carmen IonAUTOR REVIEW
[30.03.24 09:30:19]
»

@DOINITA: Mulțumesc mult pentru ecou și încurajări. Și eu sper să vă fiu alături la următoarea întâlnire AFA.

elenaadinaPHONE
[30.03.24 11:33:20]
»

Îmi pare nespus de rău pentru pierderea suferită! 😥

Nu pot decât să îți urez să fii curajoasă și să ai puterea să-ți continui drumul cu speranță, sănătate și optimism!

Felicitări pentru un super articol, ești minunată!

Ai văzut locuri incredibil de frumoase și îți doresc multe altele în viitor, cu speranța că vei călători în compania unor persoane plăcute!

Te îmbrățișez și îți urez tot ce e mai bun și mai frumos! 🤗😘

Carmen IonAUTOR REVIEW
[30.03.24 12:10:30]
»

@elenaadina: Mulțumesc mult pentru ecou și pentru frumoasele cuvinte de încurajare.

callatis06
[31.03.24 05:14:34]
»

Condoleanțe pentru pierderea nemăsurată a iubitului tău soț! Scrierile tale mi-au inspirat vacanțele și îți doresc să ai puterea de a continua, în stilul cu care ne-ai obișnuit, deja. Călătorii plăcute să ai pe drumul vieții!

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
14 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
AZE, crismis, DOINITA, elenaadina, irinad, iulianic, k-lator, Marius 72, Michi, micutzu, mprofeanu, ovidiuyepi, Pușcașu Marin, Rodel
Alte impresii din această RUBRICĂVacanța în Ciclade:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.10603594779968 sec
    ecranul dvs: 1 x 1