GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
AmFost la Muzeul ”Manufacture des Gobelins”, Paris
AmFost să văd ”pe viu”o veche și frumoasă îndeletnicire, în același timp elegantă și utilă, anume arta confecționării tapiseriilor flamande (la origini), dar în mare vogă în Parisul sec al XVII-lea și nu numai.
Ce m-a făcut să trec pragul acestui muzeu? Curiozitatea. Faptul că lucrez goblen, am vrut să văd cum arătau în original produsele care au făcut glorie.
Parisul mult cântat și adorat, cutreierat, traversat și bătătorit de turiști din lumea întreagă, ascunde printre atâtea alte valori și o mică manufactură de tapiserii ce dispune de spațiu pentru producție și altul pentru expunere.
Amplasat în Arondismentul XIII, zona Place d*Italie, pe 42 Avenue des Gobelins, impozanta clădire complet renovată în anii din urnă, a fost deschisă publicului în mai 2007.
Numele oficial este ”Manufacture Naționale des Gobelins” și cuprinde manufactură de mobilier, fabrica de tapiserii Gobelins, Beauvais și Savonnerie plus atelierele naționale de dantelă da la Alencon.
Muzeul poate fi vizitat zilnic, cu excepția zilei de luni. Și cum eu m-am prezentat într-o Duminică, am avut surpriza să aflu că de fapt, aici se și lucrează sub ochii vizitatorilor, dar Duminică fiind, secția de lucru era închisă. Mare, mare supărare am avut!
Tapiserie sau goblen? Curatora muzeului ne-a explicat că goblenul este de fapt o tapiserie, adică o manufactură, dar nu lucrată cu acul. Ceea ce se face cu acul se numește broderie. Denumirea s-a păstrat de la Jehan Gobelins, un simplu vopsitor care, în sec al XVII-lea își deschide un atelier de vopsit țesături în apropiere de Paris, devenit cunoscut pentru roșul cărămiziu preparat din pigmenți naturali după o rețetă proprie. Urmașii săi ajung bogați iar meșteșugul lor valoros este căutat de marile case nobiliare pentru tapetarea camerelor din castelele și palatele acestora. Rolul acestor tapiserii fiind dublu: aspectul artistic, de camuflare a pereților, dar și rol de izolare termică.
Primele manufacturi iau naștere în anul 1600 în timpul regelui Henric al IV-lea, care a atras meșteri flamanzi ce deschid mici ateliere răspândite în tot Parisul. Mai târziu regale Ludovic al XIII-lea deschide altă manufactură la Savonnerie. Apoi Regele Ludovic al XIV-lea, împreună cu ministrul său de finanțe Jean Baptiste Colbert, născut la Reims, acolo unde se încoronau regii, a dat un edict pentru limitarea importurilor din Orient și deschiderea unor ateliere de mobilă și tapiserie cu meșteri și artiști din regat, ateliere a căror produse erau destinate strict, casei regale. Primii care s-au remarcat au fost urmașii bătrânului Gobelin, punând bazele unei mari manufacturi, devenind apoi Manufactură Regală, sub directa conducere a pictorului de curte Charles Le Brun.
Desenator, gravor și pictor, figură dominantă a artei sec al XVI-lea, Charles Le Brun, la 1642 pleacă la Roma pentru a copia o serie de tablouri a unor autori celebri, iar după întoarcerea acestuia la Paris, lucrările sunt transpuse în tapiserie. La comanda sa întreaga echipă artistică, formată din tapiseri, pictori, aurari, gravori produc lucrări de reputație internațională, care vor supraviețui peste secole. Le Brun participă la înființarea Academiei Regale de Pictură și Sculptură (1648) și tot el este decoratorul sălii oglinzilor de la Versailles.
În perioada războaielor întreaga activitate stopează, dar apoi va fi revigorată sub conducerea lui Napoleon.
Târziu, prin 1825 o parte din ateliere au fost transferate la Beauvais, dar activitatea va continua, racolând artiști ai vremii, ajungând chiar în perioada de lansare a impresioniștilor, precum Paul Cezanne, F. Leger, Juan Miro etc. care vor picta cartoanele atât de necesare. Pe fondul acestor cartoane, cu modelul atașat în dreptul firelor, este realizată tapiseria.
Astăzi, pe fațada vechii clădiri este construită o galerie care servește drept Muzeu. Aici sunt organizate expoziții periodice cu lucrări de valoare aflate în custodia muzeului
În vara lui 2012, la vremea vizitei mele, era expusă o frumoasă colecție de tapiserii cu temă din viața lui Moise, dar sunt expuse și lucrări permanente, cu temă din viața lui Isus.
Înainte de intrarea în muzeu am admirat de o parte și alta a ușii principale, opt lunete cu frumoase basoreliefuri ce reprezentau operațiunile ce se succed la realizarea unei tapiserii: jupuirea blănii, spălarea, torsul, realizarea sculelor de lână, pregătirea coloranților, vopsirea acesteia, realizarea cartoanelor cu modelul ce va fi lucrat, precum și executarea tapiserii în sine.
Sălile mari, bine luminate ale Muzeului aveau pereții acoperiți cu astfel de tapiserii ce reprezentau imagini din Vechiul Testament și anume din viața lui Moise.
Privit de aproape, materialul folosit era fir de lână colorată, cu unele zone destul de uzate, semn că vechimea lor era considerabilă. Probabil fuseseră îndelung utilizate la camuflarea pereților, rolul fiind pe lângă cel artistic și practic.
Urcând la etaj, pe pereții scării de acces, mi-a atras atenția un aranjament artistic din fire de lână divers colorate și răsucite, atârnând din tavan până aproape de treptele scării.
Vizita în Muzeu a fost scurtă, numărul acestor tapiserii nu a depășit aprox. 20-30 exemplare, dar încântarea produsă și mesajul transmis peste secole a fost major.
Ce lucruri frumoase se făceau altădată, cu câtă migală și corectitudine se lucra la ele, cât de complexă era realizarea unei tapiserii, mai ales dacă dimensiunile erau foarte mari!
Am înțeles că astăzi mai lucrează aici un număr restrâns de persoane (în jur de 20) și care produc tapiserii mai mult pentru a nu se pierde tradiția. Mulțumesc!
Trimis de mihaelavoicu in 05.12.17 11:02:21
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în FRANȚA. A mai fost în/la: Paris
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Foarte bun reviewul pentru un segment de cititori. Degustibus.
Ca să fie utilă vizitarea unui muzeu cu o anumită tematică, consider că este necesar să ai un minimum de cunoștiințe în domeniu, altfel la ieșire mare lucru n-ai înțeles.
Unii turiști vizitează muzee doar ca să bifeze că au fost și acolo, alții se ascund de ploaie într-un muzeu.
În această privință și eu cu soția avem gusturi diferite. De exemplu, dacă intrăm într-un Moll, ne despărțim, eu merg în zonele cu electrotehnie, electronice, ea merge la standurile cu bijuterii și altele. În Belgrad, eu am ales Muzeul Tesla, in Munichen Muzeul BMW, ea a mers in alte zone ale orasului.
Revin la reviewul dv. Este de calitate si primiti un vot meritat de la un ploiestean.
Interesant review şi mai aparte. Nu ştiam de acest muzeu deşi am vizitat destul de multe din Paris. Graţie fotografiilor tale, zic că l-am vizitat.
@Michi: Mulțumesc din suflet și mă bucur pentru aprecieri, mai ales că am nimerit un loc din imensa listă de obiective vizitate de Michi.
@mihaelavoicu: o lectură interesanta, o bucurie pentru suflet... Nu cunosteam acest obiectiv de pe harta Parisului, îmi pare o mică bijuterie ascunsă cu realizări artistice nebănuite. E o poveste minunată despre o artă a trecutului migaloasă pe cale de disparitie care starneste admiratia mea... felicitări pentru vizită... mi-a plăcut mult expozitia ta fotografică.
@Michi: Scuze, am vrut să spun ”un loc gol” de pe lunga listă de obiective.
@mireille: Știi ce mă bucur de aprecierile voastre, ”greii” saitului! Mulțumesc mult!
@mihaelavoicu: Un muzeu inedit care ne introduce în arta migăloasă, dar excepțional de frumoasă ca rezultat, a tapiseriilor. Revoluția industrială, sosită atât de devreme în Occident, a condus către mecanizarea anumitor procedee de obținere a materialelor finite și chiar de confecționare a textilelor.
P. S. Am citit în presă despre cercul de artiști amatori din Ploiești, despre goblenurile minunate (pe care le-am văzut și pe FB) și fularele cu modele tradiționale. Felicitări pentru munca depusă de ani de zile!
@tata123: Wau... !!! Mulțumesc pentru toate aprecierile!
@mihaelavoicu:
Mi-a placut si am simtit ca impresiile si pozele sunt venite de la o persoana pasionata de arta si istoria artei. Multumesc! Cristina
@mihaelavoicu: Un muzeu pe care si eu ma bucur ca l-am vazut prin intermediul tau. Pana in urma cu cativa ani pana m-au lasat ochii am lucrat si eu, acum ma bucur doar de ce vad sa fac altii.
Felicitari, votat cu mare drag.
@mishu: Un muzeu în care eram numai noi. Mulțumesc mult de apreciere! Și de vot.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Feb.2024 Muzeul Bourdelle și românca — scris în 09.02.24 de BristenaBrad din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Mecca iubitorilor de istorie, Musée de l'Armée, Paris — scris în 18.12.17 de hopyk din ZALăU - RECOMANDĂ
- Apr.2015 We will always have Paris (VII): în căutarea impresioniștilor la Musee d’Orsay și Musee Marmottan — scris în 09.06.16 de diacrys* din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Jun.2014 Atelierul Brâncuşi din Paris — scris în 19.02.20 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2014 Muzeul Jaquemart-André, chintesenţa rafinamentului francez — scris în 16.06.14 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2014 Muzeul magiei - afară-i vopsit gardul... — scris în 30.05.14 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Dec.2012 Omagiu adus lui Napoleon - Domul Invalizilor. — scris în 17.01.13 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ