GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Museo del Prado. Lectie deschisă de pictură occidentală
- Cum??? Stai de aproape treisprezece ani aici si inca n-ai vazut Museo del Prado???
- Asa este, raspund cu un firicel de voce, in care se simte destula… jena.
- Stai linistita, nici eu. Am fost sambata la Madrid si am preferat… Museo del Jamón (Muzeul Suncii)!!.
Nu se mai putea. Trebuia sa merg la Madrid special pentru Museo del Prado. Musai-musai-musai. E drept, jena aia o simteam in putine ocazii, ca nu sunt extraordinar de multi spanioli… “intelectuali auto-declarati”. Insa gata. Excursie special pentru Prado. Ne zapacim cu oferta la Tablao Cantares (vezi impresii): acu’ e loc, acu’ nu mai e loc. Nu conteaza, pentru flamenco ne intoarcem altadata. Acum mergem la Prado. Si-ncheiem ziua culturala cu o piesa de teatru: ca in orice capitala care se respecta, oferta e cu mult mai bogata decat in orice alt oras de provincia.
Ne sculam cu noaptea-n cap, ca ne-am hotarat sa fim la usa muzeului la ora deschiderii (10:00). Chiar si-asa, ne mai fataim un pic, si pana plecam, pana ajungem, pana parcam undeva in zona Universitatilor, pana luam metroul… ajungem pe la 10:30. Nu-i bai, nu e coada mare si imediat ajungem la bilete. R. e cercetator (intr-un sector care nu are nicio legatura cu arta, dar asta nu conteaza) si intra gratis. Eu platesc 14 euro (fara ghid) si intram emotionati. Eu ca eu, sa zicem ca sunt romanca (ce usor e de gasit scuze), dar el e bastinas si unu’… “dastept” pe deasupra, si tot n-a fost la Prado pana acum. Lasa, bre, ca nu-i timpu’ pierdut, hai sa intram. Aveam rucsacul cu ceva merinde la noi, in caz ca nu aveam timp sa cautam “bocata de calamares” in Plaza Mayor. Il lasam la intrare, la garderoba. Ce bine ca nu mai pica pe mine capra mereu cand e vorba de orientare (intre noi fie vorba, acu’ cinspe ani cred ca ma orientam mult mai bine, in spatiu adicatelea) si de organizare. Inarmat cu harta muzeului, R. incearca sa organizeze vizita noastra. Intre timp, eu ma uit curioasa la lume. Care e de tot felul, de toate natiile si culorile. Poate chiar mai mult straini decat spanioli. Acestia din urma prefera, stiti deja, Museo del Jamón;). E (cel putin) mai apetisant (glumesc).
Despre pictura… ce sa zic? Imi aduc aminte de compunerile pe care le faceam pe baza unor reproduceri la ora de franceza in liceu. Doamna Aivanesei, mare pasionata de arta, incerca sa ne introduca in acest magnific univers. Dar de-atunci… pauza. Insotitorul meu… are el pregatire stiintifica, dar despre Velázquez, Goya, El Greco s.a. stie tot cat si mine. Ba nu, putin mai mult, ca e unu’ caruia-i place sa stie de toate.
Nu-i nevoie sa mai zic ca Prado e una din cele mai prestigioase pinacoteci din lume. Pe langa “Las meninas” marelui Velázquez si “Los fusilamientos del 3 de mayo” a lui Goya, in salile sale se pot vedea capodopere ale scolilor de pictura spaniole, italiene si flamence. Mai mult de 8.000 opere de arta!!! Noi am stat sase ore in Muzeu, am terminat cocosati, si tot nu am vazut tot. Plimbarea e lunga si variata: istoria picturii occidentale din Evul Mediu pana in sec. XIX. Nu ne-am dus pregatiti de vizita, in sensul ca nu consultasem niciun ghid inainte. Probabil multi madrileni pasionati de arta merg din cand in cand (mai ales ca sunt si expozitii temporare), asa cum mergeam eu la Muzeul Satului in timpul facultatii. Dar noi suntem amatori, putin intelegatori de arta, pictura in speta, si ne potrivim chiar si la comentariile facute in fata unui tablou.
Haideti sa organizez, totusi, un pic vizita. Ca intr-un fel sau altul trebuie sa incep. Aahh, asta de pan-acum ce-a fost deci? (veti zice pe buna dreptate).
Scoala spaniola
Este logic si normal ca Prado sa aiba cea mai completa colectie de pictura spaniola din lume. Calatoria poate incepe in sec. XI, in fata picturilor murale mozárabe bisericesti ale lui San Baudelio de Berlanga. Putem continua (noi am incercat sa schitam si respectam un plan, dar nu ne-a iesit suta la suta) cu opérele lui Bartolomé Bermejo, Pedro Berruguete, Juan de Juanes sau Luis de Morales, acestia desenand arcul care merge de la pictura gotica hispano-flamenca la Renastere. Salile dedícate lui El Greco pastreaza cateva din cele mai singulare picturi ale manierismului (“El caballero de la mano en el pecho” sau “Santísima Trinidad”). Enorme cateva dintre ele, apropo (picturile). Impresioneaza (si) prin dimensiuni.
Secolul de Aur este reprezentat, in mod generos, de operele lui Ribera, Zurbarán si marelui Murillo, care ajuta oarecum sa intelegem contextul in care ia nastere, sa zic asa, pictura lui Velázquez, ale carei culmi sunt vestitele “Las meninas” si “Las Hilanderas”. Intre sec. XVIII si XIX, salile care adapostesc, mandre, tablourile lui Goya, ofera de la cartoanele pe care acesta le-a facut pentru Fabrica Regala de Covoare, pana la picturile negre cu care artistul isi acoperise peretii casei. De aici este foarte usor de inteles romantismul spaniol. Ultimele Sali sunt dedicate marelui Sorolla, care, la inceputul sec. XX, asimileaza trasaturile caracteristice scolii spaniole, realism si culoare, si introduce preocuparile tipice picturii moderne.
Alte colectii
Pictura italiana este imprescindibila pentru a intelege trecerea de la arta medievala la Renastere si, pe deasupra, este si o influenta importanta in arta baroca spaniola. Din Quattrocento (sec. XV) trebuie mentionate “La Anunciación” de Fra Angelico, “El cofre con la historia” de Botticelli, “La dormición del virgen” de Mantegna si “Cristo sostenido por un ángel” de Antonello de Messina. Cateva fecioare ale lui Rafaello au rolul de a explica splendoarea clasica a lui Cinquecento (sec. XVI), iar tablourile lui Tiziano, Tintoretto si Veronés (Veronese, nota wm), mari personalitati ale scolii venetiene, sunt unele din cele mai valoroase comori ale muzeului. Diferitele carari ale artei baroce italiene sunt clar scoase in evidente de operele de arta ale lui Caravaggio, Guido Reni si Annibale Carracci. Opera lui Tiépolo, deja in sec. XVIII, incide un ciclu care a inceput in Renastere si care leaga pictura italiana de conflictul dintre dramatism si frumusete.
Scoala flamenca (școala flamandă, nota wm) este foarte bine reprezentata din motive politice, si anume buna relatie intre monarhia spaniola cu Flandes (Flandra, nota wm). La Prado sunt expuse de la opere foarte significative ale maestrilor “primitivi”, precum faimosul “El descendimiento de la cruz” (Coborarea de pe cruce) al lui Van der Weyden si, bineinteles, “El Jardín de las delicias” (Gradina deliciilor) a lui El Bosco, colectionate in mod obsesiv de Felipe al II-lea, pana la opere caracteristice ale splendorii barocului la curtea de la Bruxelles, cu Rubens in cap, familia Brueghel, Jordaesn si Teniers.
Pictura franceza, olandeza si germana sunt si ele presente in colectiile muzeului. Durero, Claudio de Lorena, maestrul Rembrandt sau Watteau sunt cateva nume care nu pot fi omise cand vorbim de Prado.
Ar mai fi si salile dedicate sculpturii si artelor decorative, mai putin cunoscute, si unde noi ne-am odihnit mai mult, mai ales spre sfarsitul vizitei, cand ne dureau picioare, umeri si alte alea. De mentionat sculpturile romane (expuse intr-o sala foarte spatioasa si lumioasa), el Tesoro del Delfín (o mostenire al lui Felipe V) si opérele lui Leoni, comandate de alt Filip, al II-lea de data asta, si de Carlos V.
Nu are rost sa insist mai mult pe opera si artisti. Evident ca m-am ajutat de mini-ghidul cu care noi insine ne-am plimbat pe acolo, pentru ca imi sunt mie cunoscute majoritatea numelor de mai sus (majoritatea, am zis;)), insa nu stiu ce nota as lua la “Cine ce-a pictat”. Ma gandeam sa comentez anumite opere, de fapt nu sa comentez, ci sa descriu senzatii si trairi, insa mi-am dat seama ca nu are rost, acestea fiind atat de subiective… Am simtit, totusi, emotie, in fata multora din tablouri, si am petrecut clipe agreabile chiar si in fata altora pe care eu nu le-as pune pe pereti la mine acasa. De gustibus non disputandum, este clar.
Alte detalii despre Prado
Si-a deschis usile pentru prima data pe 10 noiembrie 1819, si, ca o curiozitate, pe timpul Razboiului Civil, operele erau protejate de bombardamente cu saci de nisip la parterul muzeului. Intr-un sfarsit, la sfatul Societatii Natiunilor, colectia a fost mutata intai la Valencia si dup-aia la Genova, de unde a trebuit sa se intoarca repejor la Madrid odata cu inceperea celui de-al doilea Razboi Mondial.
Chiar daca este doar al 11-lea muzeu de pe lista celor mai vizitate muzee din lume (in 2010), se crede ca e vorba de cel mai important muzeu de pictura europeana din lume. Noi ne-am dus pentru Velázquez, El Greco si Goya (acesta ultimul este cel mai reprezentat in colectia Prado), dar si pentru Tiziano, Rubens si El Bosco.
Ca si alte mari muzee europene, precum Louvre sau Uffizzi (a fost cineva la ultimul?), Prado ii datoreaza originea pasiunii de a colectiona a diferitelor dinastii aflate la putere de-a lungul timpului. Este evident ca oglindesc gusturile personale ale regilor spanioli si reteaua lor de aliati/aliante sau, dimpotriva, dusmanii lor la scara política, drept pentru care este o colectie asimetrica, de nedepasit cand e vorba de anumiti artisti sau stiluri, si limitata cand e vorba de altii.
E ceva ce diferentiaza Prado de Luvru, de exemplu, sau de Hermitage (a fost primul mare muzeu vizitat de mine, in 2002), sau de National Gallery, sau chiar (la o scara mult mai redusa) de vecinul Thyssen-Bornemisza, care au practic opere din toate scolile si timpurile. Cea de la Prado este o colectie… s-o numim intensa, formata de cativa regi pasionati de arta, unde multe din operele expuse au fost create la comanda. Nucleul provenind din colectiile regale a fost completat, posterior, cu alte opere, dar acestea nu i-au schimbat profilul initial in mod deosebit.
Ca orice alt muzeu de acest tip, Prado este un loc “obligatoriu” mai ales pentru noile generatii de artisti. Tare mi-a placut sa vad palcuri palcuri de mici pictori, probabil elevi la scoli de arta, care ascultau cu atentie explicatiile profesoarei despre o nuanta deosebita de albastru sau o trasatura scoasa in evidenta intr-un anume fel. Chapeau si admiratie.
Stiam si noi ca Prado, impreuna cu muzeul Thyssen-Bornemisza si Museo Nacional Centro de Arte reina Sofía, formeaza “triunghiul artei”, meca pentru numerosi turisti de pretutindeni. Noi ne-am oprit doar la Prado in acea sambata frumoasa de inceput de decembrie.
Daca ajungeti acolo, veti vedea (cu acest lucru se mandresc spaniolii, pentru ca nicio alta colectie sau muzeu din lume depaseste urmatoarele cifre):
-El Greco (36 tablouri si 2 sculpturi).
-Velázquez (48 tablouri, din cele 120 catalogate, si intre care se afla cam toate capodoperele lui).
-Goya (152 tablouri, care includ si cartoanele pentru covoare). El e liderul la numarul de opere expuse.
-Eduardo Rosales (aproape 200 opere, intre tablouri si desene).
-Tiziano (40 tablouri).
-Luca Giordano (mai bine de 70 de tablouri).
-Rubens (aproape o suta de opere, unele pictate in duo cu alti artisti).
Obositi nevoie mare, tarsaindu-ne cu greu picioarele, dar plini de… arta;), ne-am indreptat spre vecinul Retiro sa mancam merindele din desaga, inainte de a cauta micutul teatru unde ne-am terminat culturalizarea pe ziua respectiva cu “El perro del hortelano” al marelui Lope de Vega. Tarsa-tarsa…
- Ce chestie interesanta a facut Goya cu ale sale “Las Majas”… Aceeasi femeie, pictata in aceeasi postura, intr-un tablou dezbracata si intr-altul imbracata (asa le-a si numit: “La maja desnuda” si “La maja vestida”). Tie care ti-a placut? ma intreaba R., pe jumatate retorico-ironic.
- “Cavalerul cu mana pe piept” al lui El Greco, zic eu, facandu-ma ca ploua. Imi aduce aminte de Cervantes. Sau de Quijote mai degraba?
- Pe mine “Gradina deliciilor” ma oboseste. Atata… activitate intr-un tablou imi oboseste ochii si creierul, concluzioneaza, filozofal, R. Si, cum nu se lasa cu una cu doua, continua: Dar “Cele trei gratii” ale lui Rubens? Gratioase, ehhh?? imi zice amuzat.
- Para gustos, los colores, ii raspund eu cu echivalentul proverbului nostru care vorbeste de gusturi. Gratioase, cum zici tu, sunt si “Las meninas” atunci. Si vorbim de o capodopera.
- Mie mi-a placut “Saturn devorandu-si un fiu”. Goya avea imaginatie, nu gluma. Ca si “Colosul”, parca e din abur… Sigur nu l-a pictat in aceeasi epoca cu tabloul cu impuscaturile. Auzi, dar de Iosif, ti-ai dat seama ca si Murillo si toti, in general, il redau destul de in varsta fata de María? La ce te gandesti?
- La nimic. Ba da, ma gandesc ca eu as duce-o pe “Doña Isabel dictandu-si testamentul” la Tordesillas. Sau la Medina del Campo.
… Si asa ne intoarcem la casele noastre… Ramai cu bine, Madrid. Pe data viitoare!
P.S. Preturile sunt de… Prado. Pe o gustare si doua cafele am dat zece euro. La unul din magazine mi-am luat magnetul aferent. Ghiciti cu ce tablou? ;)
P.S.2 Info despre preturi, reduceri, etc. gasiti pe site-ul muzeului
Trimis de alinaro in 29.05.14 09:43:52
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în SPANIA.
28 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (alinaro); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
28 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Webmaster: Buna dimineata! Va rog sa puneti dvs. in italice dialogurile de la inceputul si sfarsitul textului. Multumesc frumos.
@alinaro:
¡Buenos días!
Mi-am permis, pe lângă aranjamentele solicitate, să mai fac vreo două mici adăugiri, pentru eventuala lămurire a celor cu mai puține cunoștințe de spaniolă .
Evident însă nu am făcut alte modificări asupra textului, din două motive. În primul rând pentru că nu am vrut să se piardă parfumul original al limbii cu influențe iberice și, în al doilea rând, pentru că oricum nu mi-aș fi permis.
Sper că aceste completări nu te deranjează.
Oricum, un review deosebit, în deja-cunoscutul stil ”Alina din România care locuiește în Spania”.
Mulțumim și felicitări!
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Mulțumesc pentru bogatele informații și pentru că mi-ai dat ocazia ”să vizitez” Muzeul Prado despre care am citit și ale cărui capodopere le-am admirat doar în albume.
Articolul a "primit" o ilustraţie muzicală sau video-muzicală - vezi mai sus, imediat sub titlu.
Daca autorul preferă o altă melodie sau un alt videoclip, este rugat să ne scrie (aici, ca ecou, ori pe PM)
..... . @Alina..... buna Alina, ce articol minunat... pe gustul meu..... am fost in Museo del Prado acum 10 ani..... si am ramas tablou..... fiecare ia aici din tablouri ce ii place, ca si in alte mari muzee ale lumii... imi amintesc ca am iesit rupta de coloana, dar incantata... m-am dus mai mult pentru Velasquez, El Greco, si sala Goya... e un muzeu minunat, o experienta de neuitat... visez sa ma reintorc in Madrid... a, da si am stat la o coada imensa sa vad Guernica lui Picasso, in alta locatie, intr-un centru de expozitie...
@Rodel: Ma bucur ca v-a placut. E foarte greu de descris un muzeu, poate fi si plictisitor, pentru ca una e sa fii acolo, sa vezi cu proprii ochii, si alta sa-ti povesteasca cineva. Mai ales cand e vorba de arta (pictura in speta). Ceea ce e clar e ca merita vizitat. Macar o data in viata. Multumesc frumos.
@mireille: Va multumesc si dvs. Mie de cate ori treceam pe Paseo de la Castellana (ba vizita la Gradina Botanica, ba plimbare prin centru pana la Sol si Plaza Mayor, ba hai si la Atocha...) si vedeam coada la Prado, mi se strangea inima. Acum am luat una din corigente! (Mai sunt atatea...). Multumesc pentru visita.
@webmaster: Montserrat Caballe, o alegere mai mult decat potrivita (in ciuda problemelor cu fiscul din ultimul timp; e umana si ea).
Vad ca inca nu primesc instiintari la ecouri, desi casuta e activata.
Multumesc!! (si pentru ajutorul de mai sus).
Hola.
"Ca sa va pun in tema, musai sa mentionez interesul meu pentru arta in general, sub orice forma a ei-"
Cunosti fragmentul ?
Domnisoara de curte, Cele trei Gratii, Visul lui Jacob etc. sunt cincisprezece capodopere mondiale care atrag atentia la un simplu click pe site-ului muzeului, vad ca si pe google earth se poate admira: google.com/intl/en/landing/prado.
Alina, este o vorba "niciodata nu este prea Tarziu" asta imi spun si eu la multe atractii de prima mana care sunt in imediata apropiere si totusi au trecut anii si nu mi-au fost in "meniu"
Un util ghid al acestui museu mai ales pentru cei ce au in plan un "viajes" la Madrid, nu doar pentru "Grande Real"
"Prietenii stiu de ce", sa-l parafrazez pe "notre ami"
PS: Las Meninas?
@claudiu 71: ¡Hola Claudio!
Esti de belea, stii, nu? Memorie excelenta (a mea se ramoleste pe zi ce trece…). Super interesant filmuletul. Si da, ai dreptate cu universalul “Niciodata nu e prea tarziu”. N-o sa fie tarziu nici cand o sa vizitez stadionul lui “Grande Real”, cum il numesc acesti prieteni care stiu de ce. Sa fie sa va astept? Ca fi-miu, acum ca Pucela e in divizia a doua, o sa se axeze mai mult pe Real, asta-i clar.
P. S. Explica-mi, te rog, ce te-a facut sa-mi raspunzi cu “Las meninas”. Dupa iti zic eu daca e asa sau nu.
@alinaro:
Vamos a jugar
Pai ia sa vedem, eu zic ca iti place Velasquez si ideea lui Picasso de transpunere a tabloului. pollocksthebollocks.wordp ... after-velazquez.
I-ai spus lui "Raul" de la "R"-ul tau)) l-am ghicit? Sau poate o fii Ramires imi place si asta suna mai mult a contrabandist din America Latina, bineinteles numele, nu persoana, cum ca flebetea ta ar fi El Greco, prea simplu ar parea de detectat.
Rezultatul poti sa-l spui mai tarziu, poate mai sunt interesati asa ai strica ideea.
@claudiu 71: ¡Cómo me gusta jugar!!!
Ca sa nu-ti mai zic ce zambet afisez in this very moment. Raul Ramírez Rodríguez ríe repetidamente, recalcula rápidamente resultados, redondea, rompe... Olé. Memorie excelenta si fler pe masura.
Daca-mi amintesc, diseara fac poza magnetului si-l afisez maine. Cine da mai mult?
Înțeleg acum de ce v-a amuzat comentariul meu despre muzeul Picasso din Malaga.
Nu am idee deocamdată dacă voi ajunge cândva la Madrid, dar acest articol îmi spune că Prado nu trebuie ratat.
Simple felicitări pentru acest articol, ca și pentru cele anterioare, nu sunt suficiente. O mie de mulțumiri că ne faceți cunoscute atâtea detalii despre o țară atât de frumoasă.
buna dimineata, nu te inteleg de ce imi rasucesti cutitul in rana, stii ca ma straduiesc sa ajung si eu prin minunatul Madrid si acum profiti... super rew., mi-ai facut dimineata frumoasa. multumesc
@amero: Gând la gând... cu părere de rău.
Eu nu am mai spus-o (am făcut asta de câteva ori), pentru că nu vreau să o supăr pe prietena noastră "alinaro" şi să nu ne mai delecteze cu excelentele sale review-uri de pe meleagurile spaniole.
@traian. leuca: buna dimineata, alina nu se supara este o tanara extraordinara si are un simt al umorului foarte dezvoltat. dar poate anul viitor o sa fie si vremea noastra ptr. Madrid si Toledo pe care doresc in mod deosebit sa-l vizitez.
@msnd: Buna dimineata! M-am dus repede sa vad ce am scris la comentariul dvs., pentru ca am atatea pe cap (ce repede gasim scuze) incat memoria imi joaca feste. Acum imi amintesc perfect. Sa nu credeti ca imi aduc eu aminte de toate lucrarile, si nici macar de toate numele artistilor de la Prado (sau din alte parti). Numai ca, odata, demult, imi placea sa rasfoiesc albume de arta si sa analizez tablouri, ba chiar si sa scriu despre. Ce cariera de critic de arta am ratat...
Va multumesc pentru comentariu si va doresc un weekend placut!
@amero & @traian. leuca: Ma cunoaste bine dna Aurelia, cum sa ma supar? Imi pare sincer rau ca ati ratat/ratati Madridul/Spania anul asta, dar... n-au intrat zilele-n sac. Cu mare drag va astept aici, oricand. Ia organizati o ieseala-n grup la Madrid!! Intalnire Afa 2015, he, he.
Despre Madrid nu cred ca mai am nimic deocamdata, o sa va mai plimb putin prin Murcia, Burgos si Zaragoza. Si ce-o mai veni!
O zi frumoasa si-un weekend minunat va doresc!
@alinaro: Mulţumesc frumos, aştept cu mare drag să "mă plimb" şi eu prin Murcia, Burgos şi Zaragoza.
@Alina: Aş zice şi eu ceva vorbe despre rew dar... neah! Acestea îs de foarte bine, mi-o plăcut, dar nu intru în detalii că-i ora mică şi nepricepută în caz de găselniţe intelighente.
Totuşi, shăruiesc un gând - am şi eu un regret apropos de Madrid: am fost ffff puţin prin dânsul şi nu am văzut Prado şi nici vecinul impozant al oraşului: Escorialul. Acestea erau un "must", însă motive serioase ne-au împiedicat. Şi, după cum e vorba... next time... Întotdeauna e bine, chiar voit au ba, să laşi loc de "întors", să ai la ce...
Bravissimo!
@le_maitre: Eu promit sa revin la Prado odata cu voi. Escorialul pe langa care trec (vorba vine, desi crucea din Valea Cazutilor, din apropiere, se vede extraordinar de bine) de fiecare data cand merg/ma intorc de la capitala, nu l-am vazut nici eu pana acum. Va astept si mergem impreuna, asa-i?
O saptamana minunata sa aveti!
@Alina: Ufff, la câte avem pe listă nu ştiu dacă le vom vedea până la pensie măcar în proporţie de 50%! Dacă o mai apucăm Sigur vom mai merge la Madrid pt astea două maxime obiective! Te contactăm cu muulte luni înainte ca să fii liberă!!!
U 2!
@le_maitre:
”... la câte avem pe listă nu ştiu dacă le vom vedea până la pensie...
Să înţeleg că dacă ieşi la pensie ţi-ai propus să leneveşti? Eu dimpotrivă, după ce am ieşit la pensie am colindat lumea mai mult.
@traian. leuca: Atent ca întotdeauna...
Nu, nicidecum Un target deloc menţionat până acum "oficial" este că am şi o agendă secretă... după pensionare ar mai fi un 100% de văzut, dacă nu apuc să ating acel procent de sută la sută propus ante-'retirement'! Am fost cam ambiguu aci, recunosc. Nefiind inginer, ci umanist, la mine procentele sunt... fără număr, fără număr
Acum vreo câteva zile am dat peste hillmanwonders.com, un nene care a văzut cât l-au ţinut băierile şi a făcut şi topuri. Multe idei mi-au venit şi am început să bifez ce am văzut din listă. Puţiiineee, rău!
@le_maitre: Ufff, grea listă pentru mine, chiar imposibilă. Totuşi, am pus-o deoparte (am voie?) şi am început să bifez din obiective vizitate (catastrofal!).
La cât mai multe... până la pensie!
@le_maitre & @traían. leuca: M-ati facut curioasa cu lista respectiva. Cand am intrat si am vazut... dezastru! Nu-i nimic, n-au intrat zilele-n sac, suntem in floarea vietii (si-unii si-altii) si timp e berechet. Ma rog, ala cat e. Bani si sanatate ne mai trebuie, de restul de ocupam noi.
Calatorii minunate! Eu deja ma gandesc la o vacanta "mai-mai" spre la iarna, sa vedem, s-o lega?
Mutat în rubrica "Muzeele Madridului, MADRID" (nou-creată pe sait)
Abia acum am apucat să citesc frumosul articol. Cum se spune, niciodată nu e prea târziu, nu?
Tocmai mă pregătesc să scriu și eu despre ce muzee am văzut prin Madrid (nu, nu voi scrie separat despre fiecare - aș umple prea multe articole și nu-mi place) și am dat de impresiile de mai sus. Inițial, m-am gândit „păcat că abia acum... ” dar pe urmă mi-am zis că oricum, impresia mea e doar a mea și nu ar fi fost influențată nici de asta (necitită), nici de altele (citite pe alte saituri).
Oricum, deși cu o mare întârziere, felicitări!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Apr.2024 Muzeele Madridului — scris în 06.05.24 de PușaM din CLUJ-NAPOCA - RECOMANDĂ
- Apr.2023 Invitație în casa unui marchíz - Museo Cerralbo — scris în 03.08.23 de k-lator din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 Templo de Debod, comoara egipteană din capitala Spaniei — scris în 25.03.22 de irinad din TâRGOVIșTE - RECOMANDĂ
- Feb.2017 Madrid - un oraș surprinzător (2) — scris în 09.05.17 de marimag din PIATRA-NEAMţ - RECOMANDĂ
- Oct.2016 Calator prin timp — scris în 12.04.18 de iulian68 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jun.2016 Muzeele Madridului... fără număr! cu Madrid Card — scris în 14.07.16 de Dragoș_MD din FRUMUşANI [CL] - RECOMANDĂ
- Jun.2015 Casa muzeu a pictorului Sorolla - cea mai complexă casă de artist din Europa — scris în 31.05.16 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ