ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 25.10.2018
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 40-50 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 13.06.11
STATUS: PRETOR
DATE SEJUR
OCT-2018
DURATA: 1 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 16 MIN

Manastirea Samurcasesti, o vizita placuta intr-un loc deosebit

TIPĂREȘTE

Dupa vizita facuta la manastirea Baldana, ajuns acasa, am inceput sa ma documentez cu privire la istoricul sau. Impreuna cu informatiile care au aparut pe ecranul telefonului, au aparut si cateva poze cu alte manastiri, din care una care mi s-a parut mai deosebita m-a facut sa citesc si ce scria sub fotografie: manastirea Samurcasesti. Duminica, la intoarcerea in Bucuresti, fiind foarte aproape de aceasta, am facut un popas pentru a-i calca pragul mai ales ca astfel de vizite chiar fac bine si te rup pentru putin timp de lumea reala. Asa ca din satul Gulia comuna Tartasesti, ne-am intors spre casa prin Sabareni, am intrat in Bacu dupa care am facut stanga pe un drum care ne-a traversat autostrada A1 si am intrat in Ciorogarla. Din Bucuresti insa se ajunge si mai simplu, e suficient sa ajungeti pe bulevardul Iuliu Maniu, apoi sa intrati pe autostrada Bucuresti-Pitesti si dupa vreo 10 km cel mult se va face o bretea de iesire spre Ciorogarla. Dupa aceea nu faceti altceva decat sa urmati drumul si la un moment dat, dupa ce veti ajunge in centrul comunei Ciorogarla la stanga se face un drum asfaltat, desigur, ca toate celelalte, catre manastire. Exista si un indicator. Oricum nu mai mergeti mult, circa 700-800 de metri si ajungeti la poarta manastirii. Vis a vis de intrare sunt cateva locuri de parcare, insa se poate parca si in afara acestora, soseaua fiind destul de lata ca sa permita acest lucru. Cand am ajuns noi insa era foarte liber pentru ca era undeva in jurul orelor 14:30, banuiesc ca nu acelasi lucru a fost la slujba, pentru ca aici vin pentru a se ruga si pentru a lasa un acatist foarte multi credinciosi. Noi am gasit manastirea linistita, dincolo de portile sale cu o gradina plina de flori, de brazi si alti arbusti ornamentali, cu alei frumoase si curate, cufundata intr-o liniste deplina, tulburata doar de fosnetul facut de aripile pasarilor ce isi faceau drum pe acolo si mai poposeau prin copacipentru a-si trage sufletul. Despre manastire, dupa ce, desigur am facut un rezumat pe baza informatiilor culese am sa va las sa lecturati...

Manastirea Samurcasesti - Ciorogarla este asezata pe "vechiul drum al Pitestilor si Craiovei", astazi autostrada Bucuresti - Pitesti (A1), in comuna Ciorogarla, in partea de vest a capitalei, la numai 20 km distanta de km 0 (centrul capitalei).

Ctitorie a vornicului Constantin Samurcas si a sotiei sale, Zinca, de la inceputul secolului al XlX-lea, manastirea, ca si localitatea care s-a dezvoltat mai tarziu in imediata ei apropiere, este situata pe un ses intins, alcatuit din suprafata plana a unei campii, Campia Vlasiei, brazdata de raurile Ciorogarla, Sabar si de canalul Arges – Bucuresti.

Satul Ciorogarla este amintit in documente pentru prima data la 9 august 1588, cand Mihnea Turcitul intareste lui Stan si fratelui sau, Nan "ocina de la matca Popestilor pana la Ciorogarla. In secolul al XVII-lea, mosia se afla in proprietatea familiei Ciorogarleanu, mai exact a fratilor Chioaca si Patru din Ciorogarla, care, in timpul domniei lui Matei Basarab, dupa ce au fost negustori, au ajuns mari dregatori in divanul domnesc; primul a fost mare satrar intre anii 1652 si 1656, cel de al doilea, mare sluger in anul 1662.

De la familia Ciorogarleanu, mosia care ii purta numele a trecut in proprietatea familiei Filipescu, pentru ca la data de 9 aprilie 1793 era lasata de stolnicul Radu Filipescu drept mostenire copiilor sai. Din aceeasi vreme exista documente din care reiese faptul ca mosia Ciorogarla se intindea pe o suprafata mult mai mare fata de cea pe care o ocupa localitatea astazi.  

O parte din intinsa mosie Ciorogarla, pe teritoriul careia s-a construit manastirea, a ajuns la inceputul secolului al XIX-in stapanirea vornicului Constantin Samurcas de la care si-a luat apoi numele de Samurcasesti, dar fara a i se sterge vechea denumire de Ciorogarla, pentru ca, de-a lungul timpului, atat manastirea, cat si localitatea, care s-a dezvoltat si extins in preajma ei, au purtat concomitent cele doua nume, mai putin insa in perioada 1949-1989, cand si localitatea si manastirea au avut denumirea oficiala de Ciorogarla.

Inceputurile vietii monahale pe aceste locuri ne sunt mai putin cunoscute. Nu se stie daca, pe locul unde s-a construit manastirea la anul 1808, a existat vreun schit sau o biserica mai veche. Ceea ce cunoastem cu certitudine este faptul ca, pana in zilele noastre, unui loc ce se afla pe malul stang al raului Ciorogarla, nu departe de manastire, i se spune "la pustnicul”.

Traditia a pastrat o frumoasa legenda care sta la originea intemeierii sfantului locas si care poarta in ea un sambure de adevar. Se spune ca un cioban care isi pastea oile prin aceste locuri a visat intr-o noapte ca, pe cand statea rezemat in ciomag si canta din fluier, a vazut in mijlocul poienii o oaie cu lana alba ca zapada, avand trei coarne in loc de doua. Acest vis s-a repetat in mai multe randuri in acea noapte. A doua zi, pastorul, povesteste visul boierului Constantin Samurcas, stapanul locului respectiv. Acesta cere duhovnicului sau, arhimandritul Timotei, staretul Manastirii Cernica din acea vreme, sa-i talcuiasca visul. Staretul talmaceste visul ca fiind porunca a lui Dumnezeu de a ridica o biserica in poiana unde isi pastea ciobanul oile si, intrucat blandul animal avea in vis trei coarne, sa construiasca biserica cu trei sfinte altare si sa o inchine Preasfintei Treimi. Boierul, potrivit talcuirii visului, aduna de indata materiale de constructie si incepe zidirea manastirii.

Din documentele pastrate la Arhivele Nationale ale Statului din Bucuresti, reiese faptul ca pregatirile pentru zidirea manastirii au inceput in vara anului 1806, de cand dateaza primul contract incheiat de vel vornicul Constantin Samurcas cu dulgherii Stoian Ghenciul si Anastasie sin Gheorghe. La 16 august 1806, cei doi se angajau "a-i lucra o biserica ce face pe mosia dumisale Samurcasesti orice va fi trebuinta de lemn, iar tavanul, fiindca vine boltit de lemn si pa deasupra turla iarasi da lemn, dupa izvodul ce ne-au dat dumnealui; asemenea si pentru stranile bisericii si ferestre si altele ce vor mai trebui, fara de tampla". La 12 mai 1807, boierul Samurcas incheie un al doilea contract cu o alta echipa de doi dulgheri, Stoian Suditu Stoian Iamachi.

Din documentele amintite rezulta ca manastirea a fost construita intre anii 1808 si 1809. S-a inceput cu biserica in martie 1808, lucrul de zidire fiind gata in luna iunie a aceluiasi an. La 31 iulie 1808 se montasera stranile, pardoseala din biserica si se lucra la catapeteasma pentru a carei poleire cereau tamplarii 4000 de grosi (400 de galbeni). Din cauza lucrarilor de la acoperisul bisericii care inaintau greu, zugravul tocmit pentru zugravirea bisericii a inceput lucrul doar in luna octombrie, reusind ca pana la 27 noiembrie sa zugraveasca partea dreapta a bisericii. Lucrarile s-au intrerupt in timpul iernii, reluandu-se in luna aprilie 1809, cand tamplarul monta catapeteasma. Intre timp se lucra la zugravirea bisericii si se tencuia clopotnita. La inceputul lunii iulie 1809 se lucra in paralel la zidirea chiliilor manastirii si la terminarea bisericii. De asemenea, in vara aceluiasi an, odata cu zidirea chiliilor manastirii, boierul Constantin Samurcas construieste si un conac boieresc, un fel de resedinta de vara foarte aproape de ctitorie. La sfarsitul lunii august, toate lucrarile de zidire a manastirii erau finalizate, inclusiv zugravirea bisericii, care a fost sfintita la 8 septembrie 1809, la sarbatoarea Nasterii Maicii Domnului.

Noua ctitorie a fost pusa, de la infiintarea ei, sub indrumarea duhovniceasca a Arhimandritului Timotei, staret al Manastirii Cernica intre anii 1807 si 1816. De altfel, la staruinta aceluiasi staret, vornicul Constantin Samurcas a renuntat sa aduca vietuitori monahi, asa cum isi propusese, si a adus in acest loc monahii, deoarece staretul Timotei avea doua surori si doua nepoate calugarite, plecate de la Manastirea Ţiganesti, pe care le-a adus si le-a instalat aici imediat dupa zidirea manastirii. Legaturile duhovnicesti existente intre Manastirile Samurcasesti si Cernica sunt dovedite si de faptul ca staretul Timotei semneaza "Catagrafia cu toate odoarele, vesmintele si altele ale sfintei manastirii Samurcasesti" din 24 octombrie 1812.

Primul document care aminteste de existenta manastirii este "Hotararea de la 31 mai 1811, data in Divanul Ţari Romanesti in urma cererii facute de catre Vornicul Constantin Samurcas pe langa divan, prin care cerea "sa se dea voie ca sa se faca acolo, la manastire, pe un an trei balciuri, de trei zile de hram ce se praznuieste pe aceia sfanta biserica adica una la Sfanta Troita alta la Adormirea Prea Sfintei Nascatoarei de Dumnezeu ce este la 15 august si alta la Nasterea Prea Sfintei Nascatoarei de Dumnezei ce este pe opt ale lui septembrie".

La scurt timp dupa zidirea ctitoriei, vornicul Constantin Samurcas, implicat fiind in evenimentele istorice ale vremii in mod deosebit in Revolutia de la 1821, trece la cele vesnice in anul 1825, fara a lasa nicio intocmire pentru carmuirea si intretinerea manastirii. Timp de doua decenii, manastirea avea sa fie intretinuta din munca calugaritelor si din donatiile benevol ale credinciosilor.

In anul 1847, clucerul Alexandru Samurcas, nepot de frate si fiu adoptiv al ctitorului, intocmeste un testament prin care asigura manastirii vatra si pamantul din jurul ei, punand, de asemenea, reguli administrative bisericesti. Totodata, face in 1845 si prima reparatie la biserica manastirii care suferise de pe urma cutremurului de la anul 1838.

Legea secularizarii averilor manastiresti, promulgata de domnitorul Alexandru Ioan Cuza in decembrie 1863, gaseste manastirea in paragina. Averea manastirii se compunea din vatra manastirii, care avea 4,5 ha, pamantul din jurul manastirii in suprafata de 7 ha, o vie cu suprafata de 2,5 ha, donata in anul 1825 de catre Pauna Bratianu in valea Stefanestilor - Muscel, o livada donata in anul 1814 de catre Iana Oloaga in Branesti - Dambovita, o magazie in portul Braila, donata de arhimandritu Hrisant in anul 1850, si o casa aflata in mahalaua Dudescului din Bucuresti, donata in anul 1858 de catre Tudora, sotia Iui Dimitrie Mihail. Dupa anul 1863, toate aceste donatii pe care le primise manastirea, in afara de vatra si pamantul din jurul ei, au fost luate in administratie de catre Ministerul Cultelor si Instructiunilor Publice si instrainate prin vanzare dupa cativa ani, fara acordul conducerii manastirii, de catre Ministerul Finantelor.

Intrucat asezamantul monahal ajunsese in stare de ruina, vrednica de pomenire monahia Fevronia Vladoianu, stareta a manastirii intre anii 1866 si 1894, sprijinita de cateva familii de buni crestini din Bucuresti, incepe lucrarile de restaurare a bisericii si a chiliilor manastirii. In acelasi timp, s-a ingrijit si de vietuitoarele manastirii, care erau obligate sa paraseasca manastirea conform Decretului promulgat la 30 noiembrie 1864, de catre domnitorul Alexandru Ioan Cuza (precedentul Decretului 410 din anul 1959, dat de regimul comunist pentru desfiintarea manastirilor). Dupa multe demersuri facute pe langa guvern si in mod deosebit pe langa Ministerul Cultelor, monahia Fevronia, vazand ca nu are niciun rezultat, ii adreseaza, la 8 iulie 1869, un memoriu Domnitorului Carol I. Pe acest memoriu, scris cu frumoase cuvinte impletite cu lacrimi fierbinti, care era poate ultima speranta, Domnitorul Carol I semneaza o rezolutie in baza careia Ministerul Cultelor da manastirii suma de 30.000 lei vechi, din care se face reparatia generala a bisericii, dar nu si pictura.

Intre timp, vine la manastire pictorul Nicolae Grigorescu, trimis de Ministerul Cultelor, intocmeste un plan pentru pictura si cere maicilor 1000 de galbeni pentru executarea ei. Suma ceruta era mult prea mare fata de posibilitatile manastirii, ceea ce face ca, din nou, stareta Fevronia sa ceara ajutor banesc la Ministerul Cultelor. Raspunsul a fost ca "nu sunt fonduri afectate in buget pentru asemenea lucrare". In cele din urma, cu bani donati de credinciosii S. Vernescu si Teoharide din Bucuresti, se picteaza biserica de catre pictorul Gh. Tattarescu, care cere pentru executarea ei 500 de galbeni. La 13 decembrie 1870, lucrarile de pictura au fost terminate, biserica a fost sfintita, iar deasupra usii de la intrare in biserica, spre interior, s-a scris urmatoarea pisanie: " Aceasta sfanta biserica cu patronul Sf. Treime s-a fondat la anul 1808 de raposatul Constantin Samurcas si a fost restaurata in anul 1870 in domnia lui Carol I si mitropolitul Nifon in zilele cuv. Fevronia Vladoianu superioara manastirii”. Tot prin straduinta maicii starete Fevronia Vladoianu se fac, intre anii 1872 si 1874, reparatii la casele ctitoresti de catre Ioan Samurcas, unul dintre urmasii ctitorului, iar Ministerul Cultelor repara arhondaricul si acoperisul unui corp de chilii. De asemenea, se zideste, in cimitirul manastirii, cu sprijinul credinciosilor, o biserica mica, cu hramul Sf. Imparati Constantin si Elena, cu destinatia de capela mortuara, care a fost sfintita la 12 septembrie 1876, singura cladire care a ramas in forma ei dintru inceput pana astazi.

Lucrari de restaurare se mai fac la biserica mare in anul 1903, in timpul staretiei monahiei Sofia Heliade Radulescu (1894-1909), cu sprijinul credinciosilor, iar in anul 1910, prin dania credincioasei Teodosia Buiurga, vaduva capitanului Ioan Buiurga, erou in razboiul din 1877, se cladeste in apropierea cimitirului manastirii un corp de case cu douazeci de chilii.

In ziua de 28 septembrie 1914, o grea incercare s-a abatut asupra acestui modest si pasnic asezamant monahal. Un puternic incendiu pornit de la un cos defect a distrus tot corpul de case ctitoresti, in care se aflau treizeci de chilii, staretia, un frumos salon oriental si o buna parte din arhiva manastirii. Tot in acelasi an trec prin manastire si trupele germane de ocupatie si iau calugaritelor tot ce mai aveau, adica doua clopote, doi cai, trei boi si alte lucruri mai de valoare. Monahia Agatia Cristescu, stareta a manastiri intre anii 1913 si 1928, restaureaza pentru a treia oara biserica mare, in anul 1920, cu ajutorul Administratiei Casei Bisericii si reface clopotele manastirii cu sprijinul credinciosilor pana in anul 1925.

La 10 noiembrie 1940, in urma marelui cutremur, atat biserica, cat si chiliile manastirii au fost grav avariate. O cumplita amaraciune a cuprins sufletele calugaritelor cand au vazut ca nu mai au biserica unde sa se roage si sa participe la slujbele savarsite dupa randuiala monahala. Stareta manastirii, monahia Magdalena Comanescu (1940-1944,1947-1952), a inceput cu multa sarguinta sa bata la toate "portile" pentru a cere ajutor.

In primavara anului 1941, cu aprobarea Comisiei Monumentelor Istorice, biserica manastirii a fost demolata si s-a inceput reconstructia ei, dupa planurile arhitectului Ion Cernescu, care a gandit atat interiorul, cat si exteriorul bisericii noi, total diferit de biserica veche de la care a pastrat doar cele trei sfinte altare.

Construita pe un soclu inalt, in stilul sobru al bisericilor din Muntenia, cu o singura turla impozanta asezata pe naos, sustinuta de patru arcade care se sprijina pe patru coloane masive, cu pridvorul deschis sprijinit de opt coloane puternice de caramida in forma de torsada si cu exteriorul tratat ca o imbinare armonioasa intre caramida aparenta si piatra, biserica cea mare a manastirii oglindeste, prin infatisarea ei mareata, personalitatea ctitorului ei. Locasul de inchinare a fost inzestrat cu mobilier nou sculptat in lemn de stejar masiv, cu odajdii, cu sfinte vase si cu carti de cult. Din vechea biserica s-a pastrat catapeteasma lucrata in stil brancovenesc, ornamentata cu motive vegetale si florale si impodobita in partea superioara cu doua randuri de icoane pictate, iar in partea inferioara, cu un rand de icoane argintate. Din pictura lui Gh. Tattarescu s-au pastrat doar doua icoane, care se pot vedea la colectia de obiecte religioase a manastirii.

Dupa ridicarea noii biserici, la dorinta generalului Teodor Ciurea, s-a schimbat unul dintre cele trei hramuri. Altarul central al bisericii a ramas inchinat Preasfintei Treimi, la fel si cel din dreapta inchinat Adormirii Maicii Domnului, iar altarul din stanga, care pana atunci purta hramul Nasterea Maicii Domnului, a fost inchinat Sfintei Cuvioasei Parascheva. Aceasta inchinare se vede ca a fost placuta inaintea lui Dumnezeu, pentru ca in vara anului 1944, cand Mitropolia Moldovei si Sucevei a fost nevoita sa se retraga cu arhiva si cu odoarele sale la Bucuresti, pentru cateva luni (10 aprilie - 27 octombrie 1944), racla cu moastele Sfintei Cuvioasei Parascheva a fost adusa si adapostita in biserica Manastirii Samurcasesti, binecuvantand astfel ctitoria Generalului Teodor Ciurea care cu multa dragoste ii inchinase Altarul. In acelasi timp cu ridicarea noii biserici, Prefectura Judetului Ilfov a  construit  in  manastire  si trei corpuri de chilii care se vad si astazi la intrare pe partea stanga, cu destinatia: Casa preotului slujitor, Staretia si Colectia muzeala. Generalul Teodor Ciurea isi dorea ca, dupa terminarea bisericii si a celor trei corpuri de chilii, sa inceapa restaurarea intregului asezamant monahal care suferise cumplit de pe urma cutremurului din 1940. Aceasta dorinta nu s-a implinit deoarece, in primele luni ale anului 1942, cand biserica se terminase de zidit si urma sa se execute pictura, noul ctitor al manastirii este avansat in grad si trimis in misiuni ostaseasca pe front. Din documentele pastrate la Arhivele Prefecturii Judetului Ilfov reiese ca succesorul sau la functia de prefect al Ilfovului, colonelul Cristache Gheorghiu, a achitat, in cursul anului 1942, platile restante la ultimile lucrari angajate de generalul Teodor Ciurea, care se grabise sa porneasca atatea santiere intr-un singur an, de parca stia ce se va intampla. Astfel biserica va ramane fara pictura zece ani, insa pentru a se putea savarsi slujbele bisericesti, are loc sfintirea ei la 30 mai 1943, prin slujba oficiata de catre Patriarhul Nicodim Munteanu.

 

Pentru ducerea la bun sfarsit a lucrarilor incepute de generalul Teodor Ciurea, Dumnezeu avea sa randuiasca un al devotat slujitor al sau, pe vrednicul de pomenire Patriarhul Romaniei, Justinian Marina (1948-1977). De la inceputul pastoriri sale, grija plina de dragoste parinteasca a acestui mare patriarh s-a aratat asupra tuturor manastirilor din Arhiepiscopia Bucurestilor, care, din cauza nepasarii autoritatilor si a vremurilor grele, se gaseau in paragina. De atentia deosebita a Patriarhului Justinian Marina s-a bucurat si acest sfant asezamant de rugaciune. In perioada 1951-1953, cu fonduri puse la dispozitie de Arhiepiscopia Bucurestilor, biserica manastirii a fost impodobita cu pictura in fresca si ceramica, executate in stil neobizantin de catre pictorul Gheorghe Popescu. La 8 noiembrie 1953, biserica a fost sfintita de insusi Patriarhul Justinian Marina cu ceremonialul uzitat la asemenea ocazii, in timpul staretiei monahiei Evlampia Ghita (1952-1957,1964-1975) Din toamna anului 1953 si pana in vara anului 1958, cu cheltuiala Arhiepiscopiei Bucurestilor si prin purtarea de grija a Patriarhului Justinian Marina, s-a restaurat tot asezamantul manastiresc. Inaugurarea lucrarilor de restaurare a manastirii s-a facut de Rusalii (sarbatoarea Pogorarii Sfantului Duh) la data de 1 iunie 1958, zi in care s-au aniversat si 15 de ani de la infiintarea manastirii, fiind de fata doi patriarhi: Patriarhul Justinian Marina si Patriarhul Hristofor al Alexandrie si a toata Africa.  

 

Cu aceasta ocazie, a fost scrisa in interiorul bisericii deasupra usii, urmatoarea pisanie: "aceasta Sfanta Biserica cu trei altare a Manastirii de calugarite Ciorogarla - Samurcasesti, a hramurile Sfanta Treime, Adormirea Maicii Domnului si Cuvioasa Parascheva, s-a zidit in anii 1941-1943, cu cheltuiala Statului prin silinta bunului crestin generalul Teodor Ciurea, pe temelia vechii biserici, ridicata in 1808 de vistierul Constantin Samurcas si daramata de marele cutremur din 1940. S-a impodobit cum se vede cu zugraveala bogata in fresca si ceramica in anii 1951 -1953 prin staruinta neobosita si iubirea adanca de locasurile Domnului a Preafericitului Nostru Parinte Sufletesc Patriarhul Justinian, al Romaniei, restaurand chiliile si zidind in aceeasi vreme clopotnita cea noua si atelierele manastirii cu cheltuiala Arhiepiscopiei Bucurestilor. Biserica s-a facut dupa planurile arhitectului D. Ionescu Berechet de catre arhitectul Ion Cernescu si s-a zugravit de catre pictorul Gh. Popescu cu ucenicii lui, sfintindu-se in anul mantuirii 1953, noiembrie 8".  

 

Pe zidul interior al incintei in fata bisericii, pe o placa de marmura s-a incrustat o completare a pisaniei din biserica avand urmatorul text: "Dupa ce s-a sfintit biserica in ziua de 8 noiembrie 1953, Preafericitul Parinte Patriarh Justinian, vazand stricaciunea saracacioselor case, unele din chirpici si acoperite cu paie de stuf, in care locuiau calugaritele, a pus de s-a ridicat zidul imprejmuitor si a cladit in jurul bisericii aceasta cetate manastireasca cu chilii, ateliere, clopotnita si trapeza. Cu ajutorul lui Dumnezeu si cheltuiala Mitropoliei Ungro-Vlahiei s-a savarsit lucrul de inginerul Gh. Balanescu, dupa proiectele arhitectului Ioan Paraschivescu in luna iunie, anul 1958, cand se implineau zece ani de cand Preafericirea Sa tinea carma Bisericii Ortodoxe Romane".

Incepand din anul 2000, asezamantul manastiresc trece din nou printr-un amplu proces de restaurare, consolidare si infrumusetare. Intre anii 2002 si 2004, s-a construit o cladire noua pentru atelierul de tamplarie, s-a introdus in manastire reteaua de gaze naturale, s-a facut incalzire centrala la cele doua biserici, cat si la alte cladiri ale manastirii, s-au refacut scarile: soclul si trotuarul perimetral de la biserica mare, s-au reparat si amenajat staretia, casa preotului slujitor, muzeul si atelierele manastirii. De asemenea, s-a inlocuit livada cu plantatii tinere si s-a reamenajat parcul de la intrarea in manastire.

 

Lucrari de importanta majora s-au executat la cele doua biserici ale manastirii intre anii 2005 si 2007. La biserica mica s-au facut lucrari de consolidare, s-au refacut tavanul si acoperisul, s-a executat pictura in fresca de catre pictorul Iulian Lembrau si s-a inlocuit catapeteasma cea veche, care era putreda, cu una noua, lucrata de sculptorul Costica Moroiu din Bucuresti. La biserica mare s-a restaurat pentru a doua oara pictura murala de catre pictorita Gabriela Stefanita, s-a restaurat catapeteasma de catre pictorita Elena Constantin, s-au schimbat geamurile, s-a refacut pardoseala si s-a invelit biserica din nou. De asemenea, s-au construit doua corpuri de chilii-anexe la staretie, s-au placat cu piatra toate aleile si soclurile, s-a inlocuit tabla si s-au acoperii din nou chiliile si anexele manastirii. La gospodaria-anexa s-au construit doua hale metalice cu destinatia de fanar si adaposi pentru utilajele agricole si s-a inceput restaurarea zidului imprejmuitor. Toate aceste lucrari s-au facut prin stradania staretei Stavrofora Lucia Bostan, cu osteneala intregului sobor al manastirii si cu sprijinul banesc al catorva familii de buni crestini din Bucuresti, indeosebi al Doamnei Elena Manoli, descendenta a unei familii de boieri moldoveni pe nume Apostoleanu Vasile si Smaranda, care sunt noii ctitori ai manastirii, urmasi ai celor trei mari ctitori, vrednici de pomenire: Vornicul Constantin Samurcas, Generalul Teodor Ciurea si Patriarhul Justinian Marina.

Aleea care conduce de la intrarea in curtea manastirii si pana la arcada zidului acesteia este pavata cu bucati de piatra si strajuita de brazi si sute de trandafiri. Totul este ingrijit meticulos, lucru care reiese din felul in care arata toata curtea, copacii fara crengi uscate, arbustii ornamentali tunsi in diverse forme, florile aliniate, curatate si udate, totul parca este calculat. Pe frontispiciul arcadei de la intrare esti intampinat cu cuvintele: ' Binecuvantat cel ce vine in numele Domnului '. Apoi, dupa ce veti admira picturile de pe interiorul arcadei cu diferite scene povestite in Biblie si o veti traversa, va veti trezi in fata impunatoarei biserici a manastirii. Urcand cele cateva trepte veti partunde in pridvorul complet deschis, strajuit de opt coloane care la randul lor formeaza sase arcade mici, impodobit de diverse picturi reprezentand sfinti si alte scene biblice. Usa bisericii mi s-a parut a fi cam firava, facuta din lemn insa cu partea frontala dintr-un lemn perforat. Intrand insa in biserica vei avea o tresarire, la vederea interiorului: covoare deodebit de frumoase si mai ales deosebit de curate, icoane mari, frumos inramate asezate peste tot, atat in pronaos cat si in naos, apoi catapeteasma si iconostasul acesta din urma mai diferit decat la alte biserici, probabil si din cauza asezarii icoanelor pe el, spatiu deschis foarte mare, o senzatie de spatialitate, foarte importanta in timpul aglomerarii bisericii la slujbele mai importante. Turla si ferestrele sunt mari, lasand sa patrunda cu generozitate lumina zilei. In afara icoanelor despre care va spuneam ca sunt foarte frumoase si mai ales frumos inramate, aici mai exista o mica racla cu moastele unor sfinti.

Iesind din biserica si facand un ocol al acesteia, dupa ce pot fi admirate toate florile ce impodobesc pervazele pridvoarelor unde sunt amplasate chiliile si diversele incaperi ce deservesc manastirea, de-o parte si de alta a bisericii, aproape de zidurile acesteia vom intalni doua troite, una inchinata adormirii Maicii Domnului si o alta inchinata preacuvioasei Paraschiva. O fantana adapostita de un frumos acoperis sustinut de doua coloane din piatra reprezinta un obiect decorativ foarte potrivit in ansamblul general al acestei curti.

Ma bucur tare mult ca am ajuns sa vizitez aceasta manastire si deasemenea va indemn sa o faceti si voi daca veti avea ocazia!


[fb]
---
Trimis de iulian68 in 25.10.18 14:40:55
Validat / Publicat: 25.10.18 19:05:54
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.

VIZUALIZĂRI: 2672 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

13 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulian68); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P03 Biserica.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 30800 PMA (din 32 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

13 ecouri scrise, până acum

krisstinna
[25.10.18 21:41:39]
»

@iulian68: Am fost acolo , anul trecut in noaptea de Înviere, să luăm Lumină.

Domnul C a stat afară, pe sosea, era foarte mare aglomerație. Am ajuns până la arcadă, ne-am întors un pic până in dreptul căsuței in care se vindeau lumânări. In difuzoare se auzea slujba, măicutele cântau foarte frumos.

Noi toți (eram mulți) ascultam și ne minunam. La un moment dat, sună un telefon, in spatele meu: “domnișoara, domnișoara, ce program aveți diseară”, adică o manea a lui Smiley, cosmetizată un pic.

Am crezut că murim de râs, nu ne puteam opri. La un moment dat, după ce vorbește femeia la telefon, inchide și țipă la noi: “ ce era așa de râs? Râdeți ca proastele”

In clipa aia am zis că dau colțu’, și mai rău râdeam. Fără zgomot, normal

Numai mie putea sa mi se întâmple

De multe ori am trecut pe lângă mănăstire, se poate ajunge și din Bragadiru, la sensul giratoriu se virează la dreapta, către Ciorogarla.

Te salut cu drag!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
iulian68AUTOR REVIEW
[25.10.18 22:15:38]
»

@krisstinna: bine ca nu a auzit domnul C apostrofarile ăleia, ca ii canta dupa aia tel prin intestine! ???????? Dar ce sa te faci cu "fenomene" din astea? Multumesc pentru vizita si ecou, sarutari de maini!

mihaelavoicu
[26.10.18 09:28:50]
»

Frumoasă mănăstire!

Nimic despre Cenotaful căpitanului Valter Mărăcineanu, mort în luptele de la Grivița, cenotaf aflat în fața mănăstirii? Este o operă superbă. Și nici despre domeniul Ghica de vis-a-vis de mănăstire?

Votat cu drag.

DOINITA
[26.10.18 10:08:21]
»

Frumoasa manastire, documentata prezentare! Pentru asta si votul meu aduce un superbonus. Felicitari!

iulian68AUTOR REVIEW
[26.10.18 12:46:44]
»

@DOINITA: mulțumesc, ma bucur ca ti-a fost pe plac! Multumesc si pentru vot, desigur! ????

iulian68AUTOR REVIEW
[26.10.18 14:21:23]
»

@mihaelavoicu: multumesc pentru vizita, si te rog sa ma completezi pentru ca, desi era lumina cand am fost nu stiu care era domeniul Ghika si nici de cenotaf nu pot spune nimic.

mihaelavoicu
[26.10.18 15:52:08]
»

Am fost prin anii 80 la mănăstirea Samurcășești-Ciorogârla unde mi-a fost atrasă atenția de un frumos monument. Era al căpitanului Valter Mărăcineanu. Acum m-am informat și văd că este un cenotaf ce se află de fapt în cimitirul mănăstirii, în spatele acesteia. Informațiihttp://main. radioromaniacultural.ro/altadata_pe_30_mai-49939.

Domeniul de peste drum de mănăstire tot atunci l-am văzut. Adică numai zidurile de incintă și o frumoasă poartă de intrare. A fost moșia scriitorului Ion Ghika. Asta o spun din amintiri, pentru că nu m-am mai informat. Ce o mai fi acum în vechiul conac, sau dacă mai există, Dumnezeu știe.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
iulian68AUTOR REVIEW
[26.10.18 16:45:22]
»

@mihaelavoicu: multumesc pentru completari, eu nu am fost si la cimitirul manastirii, insa am sa mai fac o vizita, curand. ????

tata123 🔱
[26.10.18 21:40:59]
»

@iulian68: În 2009 am fost la Mănăstirea Samurcășești citind înainte despre istoria lăcașului de cult, despre cele trei altare, dar și despre cenotaful căpitanului Valter Mărăcineanu. Monumentul funerar ridicat de mama eroului pentru a avea un loc unde să se reculeagă (căpitanul fiind îngropat pe câmpiile din jurul Plevnei) se află în cimitirul din spatele mănăstirii. Niște câini agresivi ne-au alungat de lângă monumentul de pe care lipsea portretul eroului (vezi P14 din articolul: vezi impresii).

Am scris în finalul articolului din 2015 că voi reveni la Samurcășești, iată că acest lucru s-a întâmplat lecturând articolul tău. Mulțumim pentru prezentare.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
tata123 🔱
[26.10.18 21:46:52]
»

@mihaelavoicu: Nu cred că există un domeniu Ghica la Ciorogârla. Este posibil să aveți în gând domeniul de la Ghergani, județul Dâmbovița. Acolo există un parc mare, cu ziduri la șosea, din conac aproape că nu mai există nimic, se păstrează doar capela în care este înmormântat Ion Ghica (domeniul-ghica.ro/despre- ... -de-la-ghergani).

mihaelavoicu
[26.10.18 22:05:53]
»

@tata123: Mulțumesc! E posibil să fi încurcat ițele, sunt ceva ani de atunci. Dar Gherghanii sunt în apropiere de Ciorogârla? Om fi trecut și pe acolo, nu mai știu.

Mulțumesc pentru explicații!

iulian68AUTOR REVIEW
[26.10.18 22:17:48]
»

@tata123: Eu am parcat vis-a-vis de manastire si in fata nu era decât un câmp deschis... In dreapta nu m-am uitat si nu m-am putut pronunta.

Multumesc pentru completari, vizită și ecou!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
webmasterX
[25.01.21 09:02:21]
»

Mutat, la reorganizare, în rubrica «Mănăstirea Sămurcășești [Ciorogârla]» (nou-creată, între timp, pe sait)

[Rubrica inițială: [Alte] Biserici, mânăstiri în București și împrejurimi]

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
DOINITA, iulian68, mihaelavoicu, tata123 🔱
Alte impresii din această RUBRICĂMănăstirea Sămurcășești [Ciorogârla]:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.074440002441406 sec
    ecranul dvs: 1 x 1