Recomandari pentru vacante cat mai frumoase
Am vazut multe cazuri in care cei din jurul nostru sau chiar noi facem greseli in alegerea vacantei sau a cazarii. Aceste greseli ne costa bani, timp pierdut si nervi sau chiar sanatatea. Si eu am facut si fac uneori greseli in acest sens dar am inceput sa invat unele lucruri care cred ca poate i-ar ajuta si pe altii. Sa nu ma intelegeti gresit, nu ma dau mare as in materie de turism dar ceea ce am constatat, impreuna cu completarile pe care fiecare le poate face, ar putea sa ne ajute sa invatam unul din greselile altuia.
Ce am constatat eu:
1. Cand cautam o -cazare este necesar sa ne definim prioritatile: vrem sa fie liniste sau sa ne distram, sa fie ieftin sau avem nevoie de multe facilitati pentru a ne simti bine, etc. Acest lucru depinde si de: tipul de familie/grup (nu e totuna daca suntem cuplu tanar, matur, cu copii mici sau mari). Ati observat desigur ca pe site -urile de impresii de calatorie, turistii sunt clasificati dupa categoriile mentionate mai sus, chiar pentru a ne putea incadra in categoria corespunzatoare. Citim impresiile persoanelor dezamagite si revoltate in acelasi timp pe cei care le-au recomandat o locatie. Nu toti avem aceleasi prioritati. Un cuplu cu copii mici va fi foarte multumit cu o locatie linistita unde nu sunt deranjati dupa o anumita ora seara, in timp ce un cuplu tanar fara copii va fi dezamagit de faptul ca nu exista posibilitatea de distractie. De asemeni unii vor gazde implicate mai ales la pensiuni, altii le prefera pe cele discrete. Trebuie sa stim ce vrem sa gasim la acea locatie si sa cautam in consecinta pentru ca nu suntem toti la fel si nu exista vacanta perfecta pentru toata lumea. Ceea ce pentru mine este un ideal pentru altul poate fi un dezastru.
2. De asemeni este important si din ce tara provine cel care emite o parere. Pentru unele culturi este mai importanta ordinea, nivelul serviciilor pe cand pentru altii masa. Stiti la ce ma refer.
3. Nu e de neglijat nici vechimea impresiilor, momentul sejurului (nu e acelasi lucru daca impresia provine din anul deschiderii, din anul schimbarii proprietarului, la inceputul sau la sfarsitul sezonului, in sezon sau extrasezon). In extrasezon de exemplu mai ales pensiunile montane, chiar daca o unitate este deschisa nu ne putem astepta sa aiba toate produsele si serviciile, nu au nici personalul suficient, nici aprovizionarea cu produse nu este la nivel.
4. Inainte de a alege o destinatie si mijlocul de transport trebuie sa luam in considerare nu numai dorintele noastre ci si posibilitatea de a putea suporta calatoria (nu din punct de vedere financiar). Sunt oameni care se angajeaza la o calatorie cu masina, pentru ca daca altii pot, se gandesc ca pot si ei. Nu e vorba numai de sofer ci si de pasageri. Sunt oameni care nu suporta drumul lung cu masina, le e rau pe serpentine, etc. Sunt soferi care nu pot conduce noaptea sau in conditii dificile de trafic si dintr-o ambitie pun in pericol viata lor sau a celor din jur. In cel mai bun caz ajung terminati la destinatie si nu se mai pot bucura de traseu si de concediu. Altii nu suporta caldura, schimbarea de alimentatie, apa, au rau de inaltime, etc. Sunt aspecte de care trebuie sa tinem cont chiar daca ne dorim cu tot dinadinsul sa ajungem undeva.
5. Nu mergeti pe mana nimanui cand e vorba propria vacanta. Chiar daca un prieten organizeaza vacanta verificati detaliile cu riscul de a se supara. In fond ce e mai bine: sa avem un concediu ratat cu totii intr-un loc necorespunzator sau daca ii atrageti atentia poate schimba locatia daca sunt probleme sau in cel mai rau caz treaba lor... Multa lume merge numai pe mana agentilor de turism sau a prietenilor, pe ce au auzit sau mai grav numai ca li se pare interesanta oferta. Avem exemple fiecare de astfel de situatii. Uneori spiritul de turma e mai puternic decat ratiunea.
6. Ar fi ideal sa fim informati chiar pe traseu, referitor la eventualele probleme (TV, radio, etc). De doi ani in tara folosim statia care ne-a fost foarte utila nu atat pentru radar, cat pentru ca am aflat problemele in circulatie. De exemplu stiam ca la Sebes este coada dar cand a spus cineva ca se asteapta 3 ore am intrebat de variante. Cineva ne-a dat indicatia de ocolire pe Ocna Sibiului, drumul nu e foarte bun, dar practicabil, peisajele superbe si am facut cu doar 10 km in plus iesind direct la Blaj. Altii ne-au spus alte variante dar si de ce nu le indica.
7. Mai ales daca suntem cu copii mici, dar nu numai, un minim de medicamente trebuie sa avem cu noi (aici eu recunosc ca exagerez- dar pentru febra, diaree, alergie si ceva pansamente si dezinfectante tot trebuie sa fie in trusa). De asemeni e important sa ne informam ce boli am putea contacta din diferite tari. Nici asigurarea medicala nu e de neglijat. In Turcia pentru o consultatie daca nu aveam asigurare ne costa 100 Euro plus 80 Euro medicamentele.
8. In calatoriile noastre suntem responsabili de siguranta nu numai a noastra (daca ne place adrenalina e treaba noastra) ci si a celor cu care calatorim mai ales daca sunt copii. E bine sa nu experimentam drumuri necirculate in speranta unei scurtaturi (cineva te poate asigura ca e OK dar poate are alta masina), circulatia in anumite tari pe timp de noapte, lasarea obiectelor la vedere in masina (uneori si GPS-ul poate fi o tentatie), oprirea in parcari nesigure mai ales pe timp de noapte, sa nu schimbam bani la cei care se ofera in parcari, zone in care s-ar putea declansa conflicte, etc.
9. Informatia asupra hotelui sau locului de cazare trebuie facuta din mai multe surse. Fotografiile de site-ul hotelului nu sunt intotdeauna relevante. Nu trebuie sa fie photoshop, e nevoie doar de un fotograf priceput care sa ne induca in eroare. Sigur ati constat ca piscina de la hotel pare mult mai mare in poze, obiectivele de interes par mai aproape de hotel, mesele sunt mai imbelsugate, etc. Realitatea e cea surprinsa de fotografii neprofesioniste si care nu sunt facute in interes comercial. Mare atentie la limbajul cu care se descriu facilitatile hotelului (zona linstita- poate fi izolat, la mare distanta de orice facilitate, cadru rustic- poate fi cu dotari minime si va mai pot insira cateva...) De asemeni nu sunt relevante impresiile de genul: “Super! Vom reveni! ” sau “Oribil! ” daca nu sunt insotite si de justificari. Daca insa 3 persoane spun ca nu au dormit toata noaptea de muzica sau zgomotul trenului si totusi te duci acolo dupa care te plangi de acelasi lucru chiar nu e nimeni altcineva de vina (valabil si pentru curatenie). Nu trebuie omis nici faptul ca exista anumite caracteristici in fiecare tara. Daca mergi la AI in Grecia si te astepti la serviciile din Turcia- mare greseala si lipsa de informare. De asemeni in Italia mai ales la pensiunile familiale poti avea surpriza unui mic dejun Italian cu cafea si croissant si a unei mese superbogate seara ceea ce unii apreciaza dar noi care nu prea mancam seara am fost dezamagiti. Nu vreau sa insist asupra litoralului romanesc unde de asemeni trebuie sa fii informat si insist sa nu-l compari cu alte tari. Nu sunt de neglijat dotarile hotelului- cand 10 oameni se plang ca nu este sapun la baie, daca hotelul iti convine si mergi este aiurea sa pleci fara sapun de acasa si sa mai faci tragedie din asta. Nu e normal ca nu este dar nu trebuie sa-ti strici concediul din cauza asta. De asemeni daca mergi vara undeva chiar nu e mare lucru sa iei cu tine un dispozitiv de pus in priza cu rezerva si o lotiune de corp impotriva tantarilor. Sa te plangi ca te-au intepat tantarii 10 zile pentru ca nu este plasa la geam inseamna din nou un concediu ratat. Da, pe urma reclama-i la OPC, sesizeaza agentia si fa-le reclama negative peste tot pentru ca nu este normal ca iau niste bani pentru servicii dar nu-ti strica vacanta.
10. Suma platita sau stelele locatiei nu garanteaza reusita concediului. Dar nici sa ai pretentii de la un hotel de 2 ** chiar daca pretul e exagerat (de 4 uneori). Exista cazuri in care hotelul/pensiunea incalca flagrant normele minime de curatenie si iti poate pune in pericol sanatatea. Mai ales pentru concedii mai lungi nu trebuie sa alegem locatii asupra carora nu ne-am informat suficient si daca nu gasim pareri legate de locatie mai bine nu riscam. In acest caz riscam concediul, banii, nervii nostrii pentru a nu se mai pacali altii.
11. Agentia cu care mergi trebuie sa-ti ofere siguranta. Daca nu doriti sa mergeti din diferite motive cu o agentie care ofera servicii si in alte tari macar verificati daca aceste agentii indica locatia turistilor straini. Nu este o garantie 100 % dar e o masura de prevedere in plus. De asemeni discutati de la inceput (chiar daca este prevazut in contract) in ce conditii si ce trebuie sa faceti pentru a va recupera banii sau schimba locatia, in cazul in care in momentul in care ajungeti oferta nu corespunde, nu sa va chinuiti in concediu si apoi sa vedeti ce faceti. Si eu am aflat de curand ca si in cazul in care ati achizitionat un pachet online (chiar daca vi se blocheaza suma pe card) si oferta nu corespunde celei de pe site si nu vi se ofera o alternativa convenabila, banii pot fi recuperati.
12. Si in incheiere: Acolo unde se incalca regulile turismului, acolo unde indolenta, nestiinta sau dorinta de a face bani a unor patroni primeaza, acestia trebuie taxati. De aceea avem AFA. Noi nu suntem inca obisnuiti sa apelam nici la OPC pentru ca ne gandim ca pierdem vremea, nu cerem despagubiri nici agentiilor pentru ca au contracte – beton si iti arunca in fata nu stiu ce clauza, cel mult facem scandal cu patronii sau ne plangem pe forum. Am observant chiar, ca unii stau tot sejurul si se chinuie pentru ca stiu ca nu-si recupereaza banii.
Randurile de mai sus se vor un apel la vacante frumoase, pentru ca repet, nu detin adevarul absolut si nu am experienta unor colegi in fata carora ma inclin si ii respect. Putem sa invatam unii de la altii, putem sa luam din experienta fiecaruia si sa ne facem viata mai frumoasa asa cum o vrem fiecare. Eu doar am incercat sa sintetizez ceea ce am observant si am invatat din propria experienta si de pe AFA.
Trimis de Gabise in 03.09.12 10:03:37
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
ECOURI la acest articol
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Exceptional articolul - Felicitari & multumiri pentru share
--
Textul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo (i-am modificat un pic titlul; daca vrei, poti elimina parantezele drepte - EDIT IMPRESII)
@Admin: Multumesc mult. Titlul e mult mai sugestiv acum. Nu am nici o problema cu sau fără paranteze, cum credeți ca e mai bine.
--
ajustat titlul = eliminat parantezele drepte - by webmaster
Mi-a plăcut ce aţi scris, aţi punctat foarte bine lucrurile de care trebuie să ţinem cont cînd optăm pentru o destinaţie de vacanţă. Pretenţiile şi aşteptările diferă destul de mult de la o persoană la alta. Felicitări!
@Gabise
Nici dacă le-aş fi scris eu şi nu ar fi fost mai bine exprimate aceste idei, adică exact aşa cum gândesc şi eu.
În plus, le-ai aranjat într-o logică foarte strictă, masculină, ceea ce este, puţin, surprinzător, nu?
Cele scrise însă înseamnă fie că ai călătorit foarte mult şi ai fost pusă în situaţii foarte diverse, fie că lucrezi într-un domeniu care are legătură cu lucrurile discutate.
Sau, poate că ai un spirit de observaţie şi analiză foarte dezvoltat.
În orice caz, trebuie să recunosc faptul că mie mi-a trebuit ceva mai mult timp să ajung la concluziile pe care le-ai prezentat aici.
Felicitări pentru foarte utilul ghid prezentat.
Felicitari, este un articol folositor, si chiar merita sa fie citit de toata lumea care pleaca in vacante. Ar fi util sa se mai stranga asemenea informatii si sa fie pe prima pagina la AFA.
Din pacate, desi provenim dintr-o tara modesta, asteptarile in timpul vacantelor la unele persoane sunt exagerate. Noi nu ne-am definit inca clar ce dorim fiecare, cel mai important ce ne putem permite, ce compromisuri suntem in stare sa facem atunci cand calatorim. E bine sa fim toleranti, sa nu asteptam de la o camera de hotel un confort mai mare sau identic cu ce avem noi acasa, chiar daca e o camera mai modesta nu e o tragedie, doar nu ne mutam definitiv acolo si nici nu o cumparam.
Sa ne putem adapta la mancarurile de pe alte meleaguri, arome diferite, obiceiuri alimentare diferite, nu lipsa ciorbei zilnice ca la mama acasa sau a gratarului de porc sa transforme totul intr-o drama. Nu trebuie sa ne comportam ca niste copii rasfatati cand calatorim, si sa incepem sa criticam totul doar pentru ca este la moda sa critici, si sa vezi doar lipsurile in orice loc. Sa invatam ce este rabdarea, sa nu ne enervam si sa ne stricam vacantele, daca avionul mai intarzie 10 minute (chiar si mai mult), daca este un blocaj in trafic, daca autocarul face o pana, ce sa-i faci se mai intampla si lucruri din astea.
Turistul roman este inca incepator, nu stie multe reguli, trucuri si capcane care sunt la tot pasul.
In primul rand, placerea de a calatori costa, costa destul de mult. Nu trebuie sa ne miram ca un fel de mancare sau o sticla de bautura servite la un restaurant/bar/club, in unele cazuri chiar luata de la minimarketurile din statiuni, este la preturi mult mai mari decat cele luate din hipermarketurile din orasul de resedinta. In tarile dezvoltate, in care populatia are venituri lunare la care turistul roman doar poate visa, care au si un patrimoniu turistic deosebit, este de asteptat sa fie preturi mult mai mari decat acasa la noi.
Din pacate cele mai multe agentiile de turism nu ofera informatii detaliate, corecte si reale celor interesati.
Am vazut in nenumarate randuri supraclasificarea unitatilor de cazare. Desi pensiunea era clasata la 2 margarete, agentia de turism o vindea ca hotel de 3 stele, daca era de 3 margarete, bineinteles ca era prezentata drept hotel 4 stele… este parca o regula generala in Romania. Si ca sa nu poata fi verificati pe internet, se schimba usor numele unitatii de cazare, se mai uita cate o litera, se mai romanizeaza denumirea, foarte subtil.
Nu se mentioneaza ca desi hotelul are camere de diferite categorii si preturi, agentia nu a contractat decat camerele cele mai ieftine, care nu sunt prezentate in pozele de reclama, eventual la demisol, sau cu vedere la un zid. Chiar se dau sfaturi turistilor sa se descurce ei acolo sa obtina o camera mai buna.
Nu se explica turistilor corect conceptul de allinclusiv, demipensiune, selfcatering.
Am observat de persoane care merg la allinclusiv si sunt deranjate ca trebuie sa se serveasca singuri cu mancare, bautura, nu au chelner personal sa ii serveasca, parca sunt la cantina. Sa nu mai vorbim de discutiile referitoare la calitatea produselor servite. Sau ca unele produse mai calitative nu pot fi obtinute decat contracost.
Cei care pleca cu demipensiune se plang cu surprindere ca la masa de seara nu este inclusa nici o bautura, nici macar o sticla de apa, si trebuie sa cheltuie suplimentar, la preturi mult mai mari decat in Romania, se simt jefuiti.
Sa nu mai spunem ce tragedii sunt la cei care pleaca la o vila selfcatering, si sunt suprinsi ca nu primesc serviciile de la un hotel (trebuie sa-si faca singuri curatenie, sa-si duca singur gunoiul, nu li se schimba lenjeria de pat, prosoapele, nu se asigura nici macar hartie igienica, saci de gunoi, ce sa mai vorbim de sapun, sampon, gel de sus, halate sau papuci). In Italia la unele vile selfcatering trebuie chiar sa vii de acasa cu cearsafurile, pernele, paturile, prosoapele daca nu doresti sa platesti suplimentar pentru acestea.
Cele mai multe agentii de turism nu vand decat niste poze, nu s-au deplasat in respectivele locuri sa faca o minima evaluare a pachetului turistic, si din nestiinta induc in eroare clientii.
Trebuie explicat clar ca conform regulilor internationale, distantele fata de un obiectiv plaja/restaurant/ muzeu/gara/aeroport etc sunt masurate in linie dreapta. Si ar fi de dorit informatii mai amanuntite daca hotelul este pe un deal, desi marea este la 100 de metri, este cam dificil accesul.
Ar fi de dorit ca agentiile de turism sa ofere mai multe informatii referitoare la specificul, caracteristicile si obiceiurile diferitelor zone turistice, sa nu se mai planga turisti care merg in Turcia, desi au platit sume mari pe allinclusiv, tocmai in concediu nu au putut manca carne de porc, sau in alte tari nu au putut cumpara alcool, sau ca a fost in luna august ingrozitor de cald in Egipt.
Agentiile de turism nu explica detaliat pretul pachetului turistic. Daca un cuplu cu doi copii a platit de exemplu 1500 de euro pentru o vacanta cu avionul, sa zicem in Turcia allinclusiv, ceea ce pentru romani este destul de mult, de fapt 1000 de euro sau chiar putin mai mult reprezinta pretul celor 4 bilete de avion, si doar 500 de euro raman pentru cazare, mancare, bautura si toate facilitatile de la allinclusiv, si se pot astepta la surprize mai putin placute, conditii mai modeste.
Si proprietarii unitatilor de cazare sunt abili si uneori parsivi.
Am vazut vile de inchiriat in care se mentioneaza ca capacitatea de cazare este de 2+2 locuri, sau 4+2 locuri. Si unele persoanele au crezut ca sunt conditii foarte bune pentru 2/3 cupluri adulte. De fapt locatiile respective ofereau doar un dormitor normal (sau doua dormitoare in cazul 4+2 locuri) si celelalte locuri de dormit erau improvizate pe niste canapele prin bucatarie, anumite nise sau platforme ingenios construite, si bineinteles ca nu beneficiau de intimitatea si tot confortul asteptat.
Un alt concept delicat la cazare este ‘maisonettes’ sau loft. Desi de multe ori este prezentat ca un apartament pentru 4 persoane, este de fapt doar o camera mai inalta, cu bucatarie si cu doua paturi/canapele la parter iar la inaltime este amenajat un loc de de dormit pe o platforma, fara sa aiba pereti despartitori, fara nici o intimitate. Este buna pentru un cuplu cu copii mici ce trebuie supravegheati, dar pentru doua cupluri adulte este cam lipsit de intimitate si deranjant.
Am intalnit si locuri de cazare care sunt prezentate drept apartamente in care pot sta 4 persoane dar nu era decat o camera mai mare, separata ingenios printr-o arcada, bineinteles fara usa, si iar nu se mai poate vorbi de intimitate in cazul cuplurilor adulte.
Sa nu mai vorbim ca aproproape orice cuplu isi doreste un pat dublu, si desi crede ca va sta intr –o camera cu pat matrimonial, se poate trezi ca sunt 2 paturi single apropiate.
In unele locatii trebuie sa platesti suplimentar pentru aerul conditionat, frigider, televizor sau accesul la internet, desi nu a fost mentionat acest lucru de la inceput.
Cred ca s-ar putea scrie o carte intreaga cu sfaturi de calatorie pentru turistul roman.
Cineva spunea ca nu exista hotelul perfect pentru toata lumea, dar noi tot incercam sa-l gasim.
@Costi: Multumesc pentru aprecieri. Apropo de logica masculină... cred ca am fost fata lu tata. Singura legătura între profesia mea si turism este faptul ca lucrez cu oameni, am învățat cât suntem de diferiti si încerc sa- l iau pe fiecare așa cum este.
Insa legat de faptul ca am calatorit e adevărat. Tatal meu a fost profesor de sport si de copii ne- a luat cu el in toate excursiile in tara si străinătate (datorită meseriei avea concursuri si putea ieși si pe dincolo). De la el am învățat cum trebuie sa- ți organizezi bagajul pentru a avea lucrurile de baza dar a nu- ți muta dulapul in geanta, cum sa fac sa intre mai multe lucruri in bagaj si mai ales in portbagaj, ce medicamente sa iei cu tine. La început îmi făcea liste el când mergeam in excursii sau in cantonament, apoi mă verifica doar si mă învața sa fac bagajul. De atunci nu am nici o problema, daca mergem pe nepregatite undeva.
Binainteles ca am dormit si in cort, camine studentesti, mașina, case ale taranilor, in paturi improvizate din scaune sau pe jos in saci de dormit. Nu știți ce distractiv era...
Si ai mei au calatorit cât de mult se putea in acele vremuri si cred ca microbul se ia.
Un articol de mare calitate!
Felicitări şi pentru comentariul lui @Patzy!
P.S. Off Topic: Probabil te-a iubit mult tatăl tău ... O spun acum când eu car cu mine peste tot pe unde pot cei 3 copii pe care îi am. Mai nou mă oftic atunci când unul nu vrea să vină ...
@Patzy: Același lucru l-am observat si eu. Lipsa de informare. Agentiile si proprietarii încearcă sa " omita" anumite aspecte in interes propriu, ceea ce nu înțeleg încă este faptul ca omul după ce s-a fript o data nu-i mai caută. Sau cel puțin așa ar trebui sa fie. Am așteptat într-o zi sa discut cu doamna de la agenție si era o familie care in 10 minute s-a hotărât si a achiziționat un concediu destul de scump. Erau lamuriti preț OK, stațiune buna ca a mai fost cineva, AI. Atat.
Ar fi util cred ca fiecare sa spună din propria experiența câte ceva, ca nu e rusine sa nu stii,nici nu suntem de specialitate, sa știm ce sa întrebăm atunci când ni se oferă un serviciu si sa știm sa nu ne lăsăm pacaliti. Poate mai mult decât banii te doare gustul amar al unui concediu nereusit si faptul ca i-ai dezamăgit pe cei pe care i-ai dus cu tine acolo.
@Qvadratvus:
Înţeleg că cei trei copii sunt încă destul de mici, de încă mai vor să vină cu părinţii.
Să vezi cum va fi când nu vor mai vrea să vină cu voi.
Ai noştri au refuzat categoric să ne mai însoţească, de când erau printr-a X-a.
@ all- Va multumesc tuturor. Sincer mă bucur ca am fost utila pentru ca la rândul meu am obținut multe informații de pe AFA.
@Gabise: excelent review si util... cat despre plecare in Zakynthos sau alta insula cu avionul charter, inainte de plecarea din Cluj, firma organizatoare a tinut o coferinta de presa in fata jurnalistilor si televiziunii... din iunie 2012, s-au introdus aceste curse din Bucuresti, Cluj, Timisoara, Iasi, atat cu autocarul cat si cu avionul... atata stiu ca Clujul avea Zakynthos si Creta la preturi "early-booking", adica cu 35-40% mai ieftine, dar platibil pana in 15 februarie... mai era avion si pentru alte insule... Santorini, Corfu, parca si Rhodos...
@dorgo: Va multumesc pentru aprecieri si pentru informații. Nu stiam ca exista atatea zboruri din Cluj. Pentru noi Clujul e cel mai convenabil dar in acest an ne- am hotărât târziu pentru Zakynthos așa ca singura varianta convenabila pe care am găsit- o pentru tatăl meu a fost Budapesta- Atena si Atena- Zante. La anu ne luam mai din timp.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2024 Al 800-lea review, retrospectivă — scris în 03.03.24 de Michi din BUCURESTI
- Nov.2023 'Bostaniada', turismul si viitorul — scris în 19.11.23 de dorgo din TâRGU MUREș
- Sep.2023 Departe de casă — scris în 28.09.23 de AZE din SIBIU
- Jul.2023 [Nume-Agenție], tepari de profesie!!! — scris în 04.08.23 de ux130143 din PITEşTI
- Jun.2023 1. File din istoria României oglindite în excursii — scris în 23.06.23 de Michi din BUCURESTI
- Jun.2023 Info utile despre zborurile charter — ar trebui să figureze în cultura turistică minimală, dar nu sunt, în (prea) multe cazuri — scris în 15.06.23 de tm67bru din TIMIșOARA
- Jun.2023 Suflet de călător — scris în 10.06.23 de robert din BUCURESTI