GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Sinaia pentru copiii mari și mici
În acest review voi prezenta două obiective din stațiunea Sinaia, o destinație interesantă de vacanță pentru cei care apreciază răcoarea munților. Cele două obiective le-am vizitat la începutul lunii mai, atunci când am profitat de vremea frumoasă și am hotărât să mergem într-o excursie de o zi la Sinaia. Fiind însoțiți de juniorul nostru, am planificat activitățile din ziua respectivă pentru a încerca să-i menținem și lui interesul.
I. Pentru că citisem despre expoziția de trenulețe din Gara Sinaia, aceasta a fost prima noastră țintă. Am oprit mașina în parcarea de lângă gară și am ieșit pe peron, întrucât acolo este amenajată expoziția, într-o încăpere aflată lângă cafeneaua Gara Regală. Această expoziție a fost realizată în memoria lui Alberto Drera, un modelist italian, de către fiica, Jane Drera. După cum aveam să aflăm mai târziu, managerul actual al obiectivului este Shwan Sebastian - un pasionat de trenuri care a cunoscut expoziția pentru prima oară în anul 2010 în calitate de vizitator și căruia i s-a propus ulterior să o preia în urma unui concurs de împrejurări.
Am plătit biletele pentru vizitare și am început explorarea acestui univers miniatural feroviar. Cum am intrat, privirile ne-au rămas ațintite asupra circuitului impresionant din fața noastră. Practic, acesta reușește să surprindă foarte bine diverse zone geografice pe care le străbat trenurile reale în călătoriile lor. În partea stângă a dioramei este amenajată o zonă urbană pe care o străbat trenulețele. Aici este reprezentată gara unde sunt mai multe garnituri pe linie care parcă așteaptă să plece în cursă. Dintre acestea, doar două funcționau, întrucât există două linii pe care trenulețele se deplasează prin întreg circuitul. Fiecare părticică a expoziției surprinde realități din viața obișnuită, unele prezentate într-o manieră amuzantă: în spatele gării, pompierii au venit să stingă un incendiu izbucnit într-unul din blocurile aflate în zonă; în timp ce operațiunea este în plină desfășurare, un grup de curioși privește din apropiere întreaga operațiune. Ceva mai departe, o femeie face plajă pe balcon. Pe strada care străbate cartierul circulă automobile și camioane, iar în spatele blocurilor este amplasată o biserică de cartier. În cimitirul de lângă biserică are loc o slujbă de înmormântare, dar aici avem parte de o surpriză: ”mortul” încearcă să iasă din sicriu :). Tot în această zonă am văzut și un depou, unde se află mai multe locomotive și garnituri de vagoane.
Încântați pe măsură ce mai descopeream câte ceva inedit, am avansat încet-încet spre dreapta, unde trenulețele se avântă printre coline și apoi dispar în tunelurile din zona montană. Aici este prezentată cu mare pricepere și atenție la detalii viața din mediul rural. Unii locuitori miniaturali fac ordine prin curtea locuinței, alții trebăluiesc în grădină sau pe ogor, ciobănașul urcă cu mioarele sale pe munte, iar un alpinist escaladează peretele abrupt de stâncă. Elementele surpriză apar peste tot - câțiva omuleți se mișcă permanent (o gospodină bate covoarele, un muncitor sapă o gaură în asfalt cu un pickhammer, ușa unei toalete se deschide mereu în timp ce o doamnă se află înăuntru).
Diorama continuă în partea dreaptă cu o zonă în care se schimbă anotimpul: trenulețele ies din tunel și străbat o zonă înzăpezită, unde activitățile prezentate sunt cele firești pentru anotimpul rece. Am văzut omuleții bucurându-se în fața bradului împodobit, în apropiere este amenajat un patinoar, iar Moș Crăciun nu lipsește nici el din peisajul hibernal – Ia ghiciți ce face?! Se pregătește să coboare prin hornul unei locuințe;), spre bucuria celui mic, care l-a studiat încântat.
Un alt circuit, mai mic decât cel pe care l-am prezentat mai sus, este așezat în partea dreaptă a intrării în încăpere. Și aici am urmărit un trenuleț care străbate o zonă colinară și apoi dispare într-un tunel, de unde iese triumfător după câteva secunde.
Și aceste circuite nu sunt singurele atracții ale expoziției. În zona din spatele dioramei centrale sunt expuse mai multe jucării realizate din piese lego: autoturisme, mașini de salvare, avioane, elicoptere, mașini de curse, chiar și un trenuleț sau o fabrică micuță unde diversele utilaje trebăluiesc de zor. Într-o altă vitrină am văzut câteva machete ale unor avioane.
În timp ce juniorul nostru se muta încântat dintr-o parte a expoziției în alta, încercând să țină pasul cu trenulețele care se deplasau pe circuitele lor, am avut timp să ridic puțin privirea și să observ că pe unul dintre pereții încăperii sunt expuse câteva ceauri cu pendul, dar și unele fotografii cu cele două Gări Regale ale orașului Sinaia: prima a fost construită în anul 1886, iar cea nouă a fost ridicată în perioada 1938-1940. Deasemenea, sunt expuse și unele însemne feroviare.
Într-un afiș informativ am avut ocazia să lecturez câteva dintre evenimentele importante petrecute de-a lungul timpului în Gara Sinaia. Voi prezenta unele dintre acestea:
- la 23 iunie 1879 a sosit în gara Sinaia primul tren de plăcere din istoria căilor ferate, care a adus de la Brașov numeroși vizitatori;
- la 10 octombrie 1914 a încetat din viață la Castelul Peleș Regele Carol I. Corpul neînsuflețit a fost transportat pe un afet de tun până până la trenul mortuar din Gara Regală Sinaia, de unde a pornit spre locul de veci de la Curtea de Argeș. Tot din Gara Regală Sinaia a pornit spre Curtea de Argeș trenul mortuar al Regelui Ferdinand, decedat la 27 iulie 1927, la Castelul Peleș;
- în seara zilei de 29 decembrie 1933, pe peronul Gării Sinaia, a fost ucis Primul Ministru al României - Ion Gheorghe Duca; acesta urma să plece cu trenul spre București, după ce mersese într-o vizită de lucru la Castelul Peleș;
- în data de 6 septembrie 1940, din Noua Gară Regală Sinaia, a plecat în exil Regele Carol al II-lea;
- în seara zilei de 3 ianuarie 1948 a plecat din Gara Regală Sinaia ”trenul exilului”, cu Regele Mihai I, însoțit de Regina Mamă Elena.
După ce am terminat de lecturat aceste repere istorice interesante, am mers în partea din stânga a sălii expoziționale, unde este amenajat un mic bar. Acolo am savurat un suc rece, în timp ce am admirat cele câteva rafturi cu suveniruri. Și pentru că trecuse mai mult de o oră de când ne aflam aici, era momentul să-l convingem și pe cel mic că mai avem și alte lucruri interesante de văzut în Sinaia. Așa că ne-am ”cumpărat” dreptul nostru de a pleca, achiziționându-i o cană din material plastic cu trenulețul Thomas (28 de lei).
Am ieșit pe peronul gării și am avansat spre capătul acestuia, unde am putut admira o locomotivă cu aburi, dar și un automobil-drezină (o mașină care este modificată pentru a se deplasa pe calea ferată). Despre mașina-drezină am aflat ulterior că i-a aparținut Anei Pauker, aceasta fiind unul dintre liderii comuniști din anii 1950.
Cam atât despre vizita noastră la expoziția de trenulețe din Gara Sinaia. Pentru o informare completă voi mai scrie că programul de vizitare a expoziției de trenulețe este de miercuri până duminică, între orele 10.00 – 18.00 (luni și marți - închis), iar tarifele pentru vizitare sunt: adulți – 9 lei, copii – 7 lei, foto – 6 lei și filmat - 12 lei.
Chair dacă vizita la expoziția de trenulețe a durat mai mult de o oră, ziua noastră la Sinaia era abia la început. Așa că am lăsat mașina în continuare în parcarea de lângă gară și am urcat scările aflate vis-a-vis către zona centrală a stațiunii. Ajunși în vecinătatea parcului ”Dimitrie Ghica” din Sinaia, am intrat pe aleile răcoroase ale acestuia, unde admirat două veverițe jucăușe care s-au apropiat până la câțiva metri de noi, spre încântarea celui mic.
II. Avansând pe aleea centrală a parcului, am observat o clădire albă cu jaluzele albastre, nu prea impunătoare, dar care găzduiește al doilea obiectiv pe care l-am vizitat atunci în Sinaia: Muzeul Rezervației Naturale Bucegi, secție a Muzeului Județean de Științele Naturii Prahova.
Nu am stat prea mult pe gânduri și am intrat în clădire, într-o sală unde se afla o expoziție inedită, denumită ”Moluștele în viața oamenilor”. Ghida ne-a întâmpinat și ne-a oferit câteva informații despre exponate, timp în care noi am putut studia cu atenție numeroase scoici sau melci având diverse forme sau dimensiuni. Am reținut că moluștele au fost utilizate ca sursă de hrană încă de la începuturile civilizației, iar în zilele noastre majoritatea țărilor au propriile specialități de ”fructe de mare”. Interesant ni s-a părut și faptul că cel mai longeviv animal din lume este considerat a fi o scoică ”Arctica islandica”. Această scoică a fost recoltată în anul 2006, iar estimările realizate prin metode performante au indicat că vârsta ei era de 507 ani.
Tot fotografiind exponatele, ghida ne-a mai spus că există unele specii de moluște veninoase, iar în anumite situații veninul lor s-a dovedit a fi letal pentru om. Aici se încadrează mai mulți melci viu-colorați din familia Conidelor, dar și o specie de caracatiță de dimensiuni mici din apele Australiei, cunoscută și sub denumirea de ”caracatița cu inele albastre”. Această caracatiță nu este o specie agresivă, însă ea poate mușca atunci când se simte în pericol.
În ceea ce privește rolul moluștelor în medicină, mai ales în țări precum India, China sau Japonia acestea sunt frecvent utilizate în diverse preparate pentru tratarea unei game largi de afecțiuni.
Cam atât despre moluște, restul veți putea vedea în fotografiile atașate prezentului review. Ghida ne-a invitat să coborâm la nivelul inferior al clădirii pe o scară interioară, pentru că acolo vom putea vedea diverse elemente de floră și faună specifice Munților Bucegi. Zis și făcut... Am coborât cele câteva trepte și am ajuns printr-un coridor care imită pereții unei grote la expoziția propriu-zisă a muzeului. Aici exponatele sunt amenajate în două încăperi alăturate, asemănătoare cu două coridoare. Pentru că eram singurii vizitatori în acel moment, am putut studia în voie toate exponatele de aici. Am admirat păsări precum șoimul, șorecarul, ciocănitorile, huhurezul, cocoșul de munte, mierla de apă, buha sau coțofana. În ceea ce privește animalele, cel mic s-a bucurat la vederea veveriței, căprioarelor, jderului, nevăstuicii sau bursucului. Deși exponatele nu ocupă un spațiu prea mare, ele sunt destul de interesant amenajate, expoziția încercând să imite cadrul natural în care acestea trăiesc.
După ce am trecut de două ori prin fiecare încăpere, am urcat spre nivelul superior și i-am mulțumit ghidei noastre pentru informațiile prezentate mai devreme. Am achitat tarifele de vizitare a muzeului, după cum urmează: adulți – 3 lei, copii între 3 și 14 ani – 2 lei și taxa foto – 5 lei. Există și o taxă pentru filmare personală în valoare de 10 lei, dar și o taxă pentru filmare profesională – 100 lei.
La final, mai trebuie să menționez că Muzeul Rezervației Naturale Bucegi aflat în parcul Ghica din Sinaia are următorul program de vizitare: de marți până duminică între orele 09.00 și 17.00, iar luni este închis.
Înainte de a pleca din parcul stațiunii, ne-am mai plimbat puțin pe aleile sale, iar cel mic a dorit să se joace puțin în locul special amenajat pentru copii din apropierea intrării în parc. Pentru că trecuse deja de ora 12, am părăsit parcul stațiunii și am coborât la gară de unde ne-am urcat în mașină și am mers apoi să servim prânzul la o terasă din stațiune.
În final de review, vă recomand să vizitați Expoziția de trenulețe din Gara Sinaia, dar și Muzeul Rezervației Naturale Bucegi din parcul ”Dimitrie Ghica”. Nouă ne-au plăcut cele două obiective și timpul a trecut foarte repede pentru că am descoperit lucruri frumoase, pe care le-am admirat atât noi adulții, dar și cel mic.
Vă dorim călătorii plăcute în continuare!
Trimis de Floryn81 in 28.07.15 18:54:24
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în SINAIA.
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Floryn81); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- Coordonate GPS: 45.35274142 N, 25.55271442 E - neconfirmate încă
ECOURI la acest articol
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
A propos de trenuri si media orara de 40 Km la ora de pe la noi, nu demult, in Franta, un TGV experimental (numit AGV), a reusit sa bata recordul mondial de viteza de 515 Km/ora, ajungand la viteza unui avion, adica la 574,8 Km pe ora si devenind cel mai sigur mijloc de trasport de pe mapamond.
Mutat în rubrica "Expoziția de trenulețe din Gara Sinaia, SINAIA" (nou-creată pe sait)
-
Şi în ciuda subiectului multiplu al articolului (include impresii şi recomandări referitoare la un alt obiectiv — "conectat" şi potrivit, însă, în context ) — articolul a fost deasemenea selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2018 'Si eu cred in tine! ' — scris în 25.08.18 de Storia din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2017 Un loc de neratat (inclusiv adulti) daca ajungeti in Sinaia — scris în 03.08.17 de mariusii din SIBIU - RECOMANDĂ
- Jun.2017 Expozitia de trenulete din Gara CFR Sinaia — scris în 09.06.17 de papalito din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2012 Expoziţia de Trenuleţe Sinaia — scris în 23.05.13 de baby eyes din ORășTIE [HD] - RECOMANDĂ
- Jul.2011 Expozitia de trenulete, nebunie pentru mici si mari! — scris în 22.07.14 de donna77 din BISTRITA - RECOMANDĂ
- Sep.2010 Expozitia de trenulete din gara Sinaia — scris în 13.03.11 de turist.real din BUCURESTI - RECOMANDĂ