ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 10.05.2014
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 28.06.13
STATUS: GOLD
LUNA
MAY-2014
TIMP CITIRE: 8 MIN

O călătorie interesantă către coastele Mării Egee

TIPĂREȘTE

Tocmai m-am întors dintr-o excursie de câteva zile, cu mașina, în Turcia (Kusadasi si Canakkale) și mă gândesc că ar putea fi utile câteva informații referitoare la drum. Evident, îmi rezerv dreptul de a face și câteva remarci de ordin personal, dar sper ca subiectivismul să nu afecteze esența.

1. Traseul: Am ales Bucuresti – Constanța – Nesebar (am rămas peste noapte acolo) / Nesebar - Malko Târnovo - Canakkale – Behram/Assos (am rămas peste noapte acolo) / Behram/Assos - Kusadasi. La întoarcere am făcut același traseu cu mențiunea că am rămas o noapte la Canakkale și alta la Balcic. Nu este cel mai scurt traseu, dar alegerea s-a bazat pe considerente exclusiv turistice. Personal, apreciez că traseul București – Canakkale se poate face lejer într-o zi și puțin forțat se poate ajunge la Kusadasi ”dintr-o bucată” (chiar pe acest traseu lung).

2. Drumurile: București – Constanța, pe autostrada, excelent. Drumul prin Bulgaria este liber în week-end, la întoarcere, în timpul săptămânii, am prins aglomerat pe o bucata de vreo 15-20 de kilometri la ieșire din Burgas spre Varna, unde nu se putea depăși (bulgarii cu numere de Sofia și mașini ”tari” depășeau, dar ”la noroc”), am traversat Varna la ora de vârf, dar se mergea decent. În rest, șoselele mult mai libere ca în România, cu mici excepții asfalt de calitate buna, peisaje superbe. Marcajele rutiere destul de rare, ceea ce face ca, în multe cazuri și harta să fie inutilă. Polițiștii bulgari, prezenți la datorie, dar dacă circulați decent, nu aveți probleme.

În Turcia, drumurile sunt, majoritatea pe două benzi pe sens (sau o bandă de circulație și una de urgență). Calitatea lor lasă mult de dorit. Calitativ, autostrăzile lor sunt inferioare alor noastre. Drumurile naționale sau cele expres au porțiuni vălurite, nemarcate, și au fost situații când m-am trezit cu gropi în fața mașinii, fară să le pot evita. Problema o constituie însă, reparațiile, reconstrucțiile, modernizările și construcțiile de noi drumuri. Sunt zeci de restricții din acestă cauză, ceea ce face ca drumul să dureze mai mult și să fie obositor. Practic, daca mergeți cu viteza legală, veți depăși cu mult indicațiile oricarui calculator de rută. În afara localităților veți avea restricții de 50 km/h, la fiecare intersecție cu drum secundar (unele dintre ele cu radar) ceea ce este chiar enervant. La asta se adaugă zeci de semafoare în orașe. Vitezele legale nu prea respectă, ba chiar vei fi nevoit să mergi cu grupul. Atenție: semnul stop și cedează trecerea sunt ignorate în orașe de soferii turci, iar sensul giratoriu este o adevărată ”ruletă rusească”. Nu se oprește la trecerile de pietoni (pentru că opream, pietonii îmi mulțumeau mirați, iar în spate era un cor de claxoane). În afara orașelor, unde vitezele sunt considerabil mai mari, semnele sunt, în general, respectate.

3. Șoferii: Turcii (în general) sunt foarte indisciplinați, nu semnalizează la schimbarea sensului de mers (fie că ies de pe drum sau schimba banda), dacă totusi dau semnal, în secunda următoare și schimba banda sau sensul de mers (chiar daca intră cu 40 km/h în banda pe care tu te apropii cu 100 km/k). În distanța care ai lasat-o față de mașina din față sigur găsești un isteț care să ”forțeze” intrarea acolo, fară să-i pese că tu frânezi cât să ieși prin parbriz. Multe mașini vechi (de peste 30 de ani) care merg cu peste 140 km/ h. Mulţi merg cu 60+70 km/h pe banda de viteză pe autostradă, vei fi nevoit să depăşeşti prin dreapta şi nu rare au fost cazurile când mergeau „călare” pe 2 benzi. Bulgarii – enervant de disciplinaţi, majoritatea …

4. Taxe: vigneta de Bulgaria (30 lei pentru 7 zile, 75 pentru o lună). Am văzut un preţ mai bun in leva, dar la o benzinărie în Nesebar, dar nu m-aş încumeta să merg fără vinietă până acolo).

Cardul HGS pentru Turcia este o aventură să îl procuri. În vamă, la Malko Târnovo era un oficiu postal (PTT), închis la intrarea în ţară. Benzinăriile, deşi aveau afişat HGS, nu fac decât (în cel mai bun caz) reîncărcări ale cardului. Oricum, 7 zile puteţi merge fără card, la punctele de intrare pe autostradă semaforul se face roşu şi se aude o sirenă. L-am luat de la un oficiu poştal din Kusadasi (destul de greu de găsit), unde am stat la o coadă de 2 ore, după ce am completat un formular în limba turcă (date din paşaportul proprietarului şi talonul maşinii). Costă 45 lire (40 credit, 5 plasticul), mai puţin a zis că nu se poate. (Între 12.30 şi 13.30 e pauză de masă, pe la 12.00 funcţionarii plecau de la ghişee), rugăminţile nu ajută, dar au fost „sensibili” la tonul ridicat al unui bulgar şi la „f – word-ul repetat folosit de el”. Cardul vine cu un suport de plastic cu adeziv pentru lipit pe parbriz, nu l-am lipit, dar l-am ţinut pe parbriz la trecerea prin porţile de la intrarea pe autostradă (20 km/h), semafor verde, se afişează pe un panou cât s-a luat din credit, deci a fost în regulă.

Feribotul Eceabat – Canakkale în week-end, mergea din 20 în 20 de minute şi costă 29 de lire/ autoturism (pasagerii nu platesc). Destul de aglomerat (ora16.00), dar nu aştepţi mai mult de 40 de minute. Şi aici turci care voiau să intre în faţă dar nu erau lăsaţi. Atenţie la ieşire – toţi se înghesuie să iasă, iar ultimul urcat (logic, ultimul la coborâre) va considera că este normal să coboare înaintea celor care au maşini mai ieftine sau a străinilor, deci se vor comporta ca atare.

La întoarcere, aceeaşi taxă, liber, chiar am aşteptat să se umple feribotul.

Turcii încearcă să facă un „ciubuc” din orice, aşa că nu m-a surprins să constat că în loc de o lira, am primit rest o monedă de valoare mai mică.

Locurile de parcare sunt rare și scumpe (în medie de 8 lire/24h, dar am văzut și cu 12 sau 24 lire/24 h); la obiectivele turistice se plăteşte o sumă fixă pentru cât stai.

5. Carburanţi: Preţul motorinei la bulgari este asemanător cu cel de la noi, ca şi calitatea (o benzinărie care există şi în Romania).

La turci preţul oscila între 4 lire (benzinării „no name”) şi 4,3 lire, puţin mai ieftină în partea asiatică. Am alimentat de la Shell, am făcut plinul cu ambele sortimente de motorină, impresia mea este că este mai slabă calitativ ca în UE (motor zgomotos, fum la accelerări mai bruşte, miros ciudat al gazelor de eşapament, consum crescut - în condiţiile în care stilul de mers ar fi impus scăderea acestuia). Dar a pornit bine, nu s-au aprins martori în bord, injectoarele par în regulă.

6. Marcaje rutiere. Recomand ferm utilizarea unui aparat GPS (setat „rapid” sau ”optim”, în nici un caz „cel mai scurt drum”).

La bulgari indicatoarele sunt rare, în oraşe chiar inexistente, iar dacă ai greşi drumul, durează până găseşti un indicator ca să îţi dai seama că mergi în direcţia greşită (practic, ghidarea prin oraşe este problema).

În Turcia sunt mai multe drumuri care duc în aceeaşi direcţie. Dacă ai „norocul” să intri înt-un oraş mare, Izmir spre exemplu (cum mi s-a întâmplat mie), vei pierde mult timp în trafic. Practic ieşirile spre autostradă erau marcate exact in locul unde erau (trebuia să preselectezi cu câtea zeci de metri înainte, iar unele zone de preselectare erau marcate cu … borduri. Odată intrat în oraş, începe distracţia… Am mers prin Izmir, la dus, 2 ore pentru un drum pe care l-am făcut la întoarcere în 15 minute (pe autostrada care ocoleşte oraşul). De altfel, indicatoarele te trimit, pentru aceeaşi destinaţie, şi pe drumuri dubioase (înguste, gropi, prin oraşe, aglomerate), în locul unor drumuri expres sau autostrăzi, iar marcajele vin, de multe ori, târziu. În afara oraşelor, indicatoarele/ marcajele sunt mai bune, dar trebuie să vă ghidaţi în funcţie de oraşele din apropierea zonelor turistice, de aceea harta este de bază.

7. Formalităţi vamale: Ieşirea/intrarea din/în România, fără probleme, pe bază de CI, poliţiştii de frontieră români foarte ambili (scurt control la portbagaj la întoarcere).

Intrarea în Turcia: pasagerii, inclusiv şoferul, trec pentru vizat paşapoartele la ghişeul de intrări. Proprietarul maşinii (sau împuternicitul) trece şi pe la un ghişeu special pentru maşini. Urmează apoi controlul bagajelor (un vameş turc se uită prin portbagaj în căutare de alcool etc.). Mai pune o ştampilă în paşaportul proprietarului maşinii (sau împuternicitului), se merge cu maşina la bariera următoare, apoi eşti în Turcia. În cel mult 30 de minute e gata totul (dacă nu sunt probleme la „document” sau „bagaj”). La întoarcere similar - ghiseu ieşire, ghişeu auto, ghişeu inspector vamal (în loc de control bagaj), la ghereta lui vameşul bulgar întreabă „marfă? ”. În 30 de minute eşti în drum spre ţară.

8. Repere personale: Dus: Bucureşti (09.30) – Vama Veche (12.30) – Nesebar (15.45) / Nesebar (10.00) – Malko Târnovo (12.00) – Eceabat (16.00) – Behram/Assos (18.40) / Behram/Assos (10.00) – Kusadasi (17.00) (*inclusiv vizitarea siturilor arheologice din Assos şi Pergam/Bergama, dar şi „răcăcirea” prin Izmir).

Întoarcere: Kusadasi (10.00) – Cannakale (16.00) (*inclusiv vizitarea sitului arheologic Troia/Truva) / Cannakale (10.00) – Balcic (17.00) / Balcic (10.00) – Bucureşti (13.30).

9. Diverse: în benzinăriile turceşti (mai dese ca în România) dacă ceri cafea vei primi cafea instant (cam peste tot, în Turcia e la fel), cola este mai puţin dulce ca în România, energizantele sunt aceleaşi ca la noi, toalete curate.

Am prezentat, uşor pesimist situaţia drumurilor în Turcia, ca să ştiţi ce probleme aţi putea întâmpina şi să le evitaţi.

În rest, peisaje minunate, iar dacă nu aveţi probleme cu ghidarea/orientarea drumul va fi o plăcere. Segmentele de drum pe care se circulă nerestricţionat sunt un „deliciu” – turistic şi rutier.

Drum bun!


[fb]
---
Trimis de Mircea P in 10.05.14 14:12:18
Validat / Publicat: 10.05.14 15:24:13
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în TURCIA.

VIZUALIZĂRI: 8948 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

23 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Mircea P); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P02 Card HGS
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 23150 PMA (din 26 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

23 ecouri scrise, până acum

webmaster14
[10.05.14 14:56:51]
»

@Mircea P: bun-venit în comunitatea AmFostAcolo.ro.

Mulţumim pentru impresii, te aşteptăm şi cu alte recomandări din vacanţele ori excursiile tale trecute sau viitoare

traian.leuca †
[10.05.14 16:00:35]
»

Un foarte frumos review de debut şi foarte bine detaliat, pentru care vă rog să primiţi felicitările mele. În legătură cu disciplina şoferilor turci şi bulgari pe care i-aţi întâlnit pe traseu am să fac unele completări. La un moment dat afirmaţi:

Bulgarii – enervant de disciplinaţi, majoritatea …

Faptul că bulgarii (şi nu numai ei) se comportă astfel pe şosele se reflectă în ultimele statistici despre accidentele rutiere.

În timp ce noi avem 749 de morţi la 1 milion de maşini (peste 1100 în nord-estul Moldovei şi sudul Munteniei), bulgarii au pe jumătate (386). La o primă vedere am putea spune că bulgarii au mai puţine maşini decât noi, dar afirmaţia nu stă în picioare, pentru că Anglia, Germania, Suedia etc. au de patru ori mai multe maşini decăt noi, în schimb au sub 125 de morţi la un milion de maşini.

Dacă lăsăm la o parte infrastructura precară a drumurilor noastre (la vecinii nostri este cam la fel), indisciplina la volan este cea care contribuie cel mai mult la atâtea nenorociri.

Ca o paranteză, pe mine mă enervează şoferii indisciplinaţi, nicidecum cei disciplinaţi pe care i-aţi întâlnit în Bulgaria.

Mircea PAUTOR REVIEW
[10.05.14 18:11:14]
»

@traian. leuca: Multumesc pentru aprecieri. Vă referiți la o afirmație de-a mea ce s-a dorit a fi ironică. După haosul din traficul rutier turceasc, corectitudinea bulgărească a fost o binecuvântare. Sunt adeptul disciplinei în trafic și al sloganului, inspirat propus de polițiștii români: ”Stop accidentelor - viața are prioritate! ” Drive safe!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
codrin
[10.05.14 18:54:46]
»

Care dintre autostrazile din Turcia sunt inferioare calitativ autostrazilor din Romania? In Turcia spre Kusadasi aveti maxim 100 km de parcurs pe autostrada Izmir - Aydin. Referitor la drumurile nationale sau expres, sunt portiuni nemarcate si valurite deoarece urmeaza sa fie reasfaltate. Acest lucru l-am observat de la un an la altul circuland pe acelasi traseu. Din punctul meu de vedere nu putem compara infrastructura turcilor cu a noastra sau a bulgarilor. Sunt curios ce numar de morti au turcii la 1 milion de masini.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
EDUARD1
[10.05.14 19:10:54]
»

''La turci preţul oscila între 4 lire (benzinării „no name”) şi 4,3 lire, puţin mai ieftină în partea asiatică''

Din cele expuse am inteles ca itinerariul a fost pana in Kusadasi! De unde stiti ca motorina este mai ieftina in partea asiatica?

Mircea PAUTOR REVIEW
[10.05.14 19:27:16]
»

@codrin: Fac referire strict la autostrada (sau bucățile de autostradă) pe care le-am parcurs, așa cum reiese din titlul postării. Iar din această perspectivă, îmi mențin părerea că, din punct de vedere calitativ, se circulă mai bine la noi. Nu fac referire la alte autostrăzi turcești pentru simplul motiv că nu le-am parcurs. În ceea ce privește porțiunile nemarcate sau cu restricții de viteză de pe drumurile naționale sau expres ale turcilor, este irelevant faptul că urmează să fie asfaltate. Pentru mine, ca turist, este mai important să știu că sunt zone de drum unde risc să pierd timp prețios și să mă enervez așteptând în coloane cu tiruri, autospeciale și alte asemenea. Postul meu nu are rolul de a compara infrastructura bulgărească sau turcească cu cea românească, ci doar de a da informații referitoare la traseu, în calitate de turist care a mers recent pe acolo. Erau atât de multe restricții încât am renunțat la 2 nopți rezervate în Marmaris. Poate când începe sezonul se mai potolesc cu restricțiile/reparațiile, dar acum asta era situația.

Mircea PAUTOR REVIEW
[10.05.14 19:52:19]
»

@EDUARD1: Geografia spune că după ce treci Marea Marmara intri în zona asiatică a Turciei. Turcia Asiatică este separată de turcii europeni prin Bosfor, Marea Marmara și Dardanele. Practic, am fost în Asia Mică și am coborât până la Milet. M-am plimbat pe la turci, așa că am alimentat de 2 ori, în aceeași țară, pe 2 continente. Plus că oprind prin benzinării, din omenești motive, am tras cu ochiul și la prețul carburanților.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
amero
[10.05.14 21:07:17]
»

un rew. cu intrare frumoasa pe sait cu multe date tehnice utile. felicitari si SB meritat.

Mircea PAUTOR REVIEW
[10.05.14 21:30:25]
»

@amero: Va multumesc pentru apreciere!

Dabator
[10.05.14 21:51:28]
»

@Mircea P: Mie mi-a plăcut review-ul, mai ales că anul trecut am parcurs distanțe importante prin Turcia. Traseul până la Marmaris coincide în mare parte (adică până la Izmir) cu cel spre Kusadasi. Într-adevăr că era o parte mai puțin bună de autostradă, dar mie drumurile prin Turcia mi s-au părut mult peste cele din România și Bulgaria. Iar faptul că majoritatea drumurilor sunt cel puțin drumuri expres îți dă o mare liniște în timpul condusului. Mi-a plăcut și cum organizau construcția sau reparația de drumuri: pe porțiuni mici astfel încât să nu blocheze prea mult traficul. La noi se blochează câte 20 km de autostradă și se lucrează (dacă se lucrează) pe 200 m. Pot afirma că se vede o îmbunătățire a lor față de acum șase când am mai parcurs acest drum.

Ai dreptate cu cardul HGS – eu, deși am vrut, nu am reușit să îl iau. E mai mult de povestit.

La costul benzinei mă tem că te înșeli. Prețurile erau cam între 4,80 și 4,95 TL Iar după 1 septembrie s-a scumpit (am prins scumpirea acolo în drumul spre Instambul) așa încât benzina începea de la 5 TL.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
traian.leuca †
[10.05.14 23:54:56]
»

@codrin:

Sunt curios ce numar de morti au turcii la 1 milion de masini.

Nu ştiu câţi morţi au turcii la un milion de maşini, însă publicaţia Euromarket afirmă că, din punct de vedere al pagubelor produse de accidente rutiere Turcia se situează la nivel global pe locul II, la distanţă mare faţă de Rusia care este pe primul loc.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
le_maitre
[11.05.14 03:42:10]
»

@Mircea P: Mircea, un 'foarte bine-ai scris primul review' şi din partea mea, recunosc că nu mă omor să lecturez impresiile despre drumul cu maşina în ţări care nu-s pe lista mea imediată de voiaj... dar cel de faţă chiar mi-a atras atenţia!

Aşa debuturi în forţă... să tot lecturezi!

Mircea PAUTOR REVIEW
[11.05.14 09:01:58]
»

@Dabator: Îți spun sigur că am băgat motorină la Shell, cu 4.27 lire/litru (ambele sortimente - și cea normală și v-power erau la același preț). Mai erau niste benzinării unde costa 4.30 (unele roșii, cu un cap de câine/lup). Benzina este mai scumpă, cu prețuri de la 5 lire în sus. Am vrut să postez poze cu chitanțele, plată prin card, dar menționează suma întreagă plătită, nu și prețul pe litru.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Mircea PAUTOR REVIEW
[11.05.14 09:29:40]
»

@traian. leuca: Un raport din 2013 (l-am găsit undeva pe internetnet) indica 5253 de morți în accidente rutiere în Turcia, la aproape 16 milioane de mașini, iar pentru România 2371 de decese în accidente rutiere, la peste 5 milioane de mașini înmatriculate. Numărul de accidente rutiere nu depinde doar de infrastructură ci și de educația rutieră (educație care începe cu ”cei 7 ani de acasă” și care are doar o mică legătură cu formarea în instituții de învățământ). Din ce am văzut, în orașe ignorau trecerea de pietoni, cedează trecere și stop, unii nici măcar nu reduceau - așa că producerea de accidente, implicit victime și pagube sunt evidente. În afara orașelor, unde vitezele sunt considerabil mai mari, instinctul de conservare funcționa și respectau indicatoarele. De altfel, o mulțime de câini pe străzi (inclusiv în afara orașelor) iar dintre copaci mi-a sărit în fața mașinii o vacă - așa că șanse de accidente sunt...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Dabator
[11.05.14 13:55:18]
»

@Mircea P: Da, scuze eu vorbeam despre benzină tu vorbeai de motorină... Cred că am citit pe diagonală...

iulian.chiper
[24.05.14 15:51:21]
»

Sunt de parere ca afirmatia general valabila: "Adauga 20% la parerea celor pesimisti, scade 20% de la cei optimisti si vei afla adevarul" e adevarata si in acest caz.

Intr-adevar, turcii sunt recunoscuti ca fiind "soferi prosti", iar drumurile sunt in continua modernizare...

DAR... vreau sa exemplific cateva situatii intalnite de mine in cei aprox 10.000km parcursi in Turcia:

1. Despre soferii turci:

Desi sofatul in Tr pare un haos, sa stiti ca este un haos "organizat" dupa anumite reguli nescrise.

- Ruleta ruseasca" din giratoriu e ceva de genul: trece cel care se grabeste mai tare, DAR... cel care se grabeste si nu are prioritate da un claxon mai lung, iar celalalt care are prioritate da doua claxoane scurte, semn ca-i da voie sa treaca. Am intalnit des situatia asta, am intrebat turci despre aceasta practica si mi-au confirmat.

- In apropiere de Bursa, pe banda 1 mergeau camioane mai vechi cu 50-60km/h, eu pe a doua cu 90-100, in spate tot apareau TIR-uri care pareau incomodate, ar fi vrut sa mearga mai tare, dar oricum nu puteau mai repede (drum ce avea curbe usoare, urcusuri coborasuri) chiar daca ma bagam pe banda 1. Ce zici ca faceau nebunii, cand erau la 4-5 m in spatele tau claxonau lung cu goarne de ziceai ca-s de tren de faceai infarct. I-am lasat sa treaca in fata, dupa care am mers eu in spatele lor tot cu 90-100, insa se grupau intre ei, logica nu am inteles-o, cert e ca ii incomodam. Apoi imi multumeau cu avariile.

- In Istanbul, la 7.30 dimineata, pe autostrada O2, aglomeratie ca la balamuc pe 4-5 benzi pe sens, bara la bara pe banda a cincea aveam 170km/h, mi-am dat seama ca pierd toate privelistile din oras si si am incercat sa ajung pe banda 1, la ce haos era nu as fi zis ca reusesc. Surpriza, am semnalizat, si toti incetineau pentru a-mi face loc sa intru pe benzile inferioare, treptat... asa ca in 4-500m am ajuns in banda 1. Deci sunt precauti chiar daca conduc ca nebunii.

- Accidente: am vazut doua cat am facut trasee prin TR, un tir de BG rasturnat intr-o curba, bulgarul nu a adaptat viteza in curba si unul mortal in Istanbul, un pieton a incercat sa traverseze strada prin loc nepermis, pe sub un pod, soferul nu l-a vazut din cauza umbrei podului si l-a luat pe capota. Deci nici unul din cauza soferilor turci. In Ro, la 10000km parcursi, sigur vezi cateva zeci de accidente. Asa ca nu stiu cat sunt de reale statisticile ce le-ati gasit pe net.

2. Despre drumuri:

Turcii investesc masiv in infrastructura si e inevitabil sa nu apara disconfort pe un drum in constructie. Si cu toate astea, desi te incetineste si te oboseste nu se intampla ca in Ro semafoare la care stai jumate de ora ca pun un petic de asfalt, devieri pe drumuri de pamant sau de tara cu saptamanile pentru a trasa marcajele si nebunii de astea. Daca s-ar repara si largi drumurile si la noi ca in Tr ar trebui sa stam cu totii acasa cu masinile pana termina. La ei, totusi se circula.

Ex: in 2010 (nu mai retin zona) largeau drumul din 2 in 4 benzi, in 2012 era gata, perfect, marcaje, parapeti, tot. Si in plus de asta erau aproape gata 2 drumuri laterale paralele, de o parte si de alta pentru a merge bastinasii pana la vecini, biciclistii, utilaje agricole. Si e vorba de cateva sute de km. Cand vom vedea si la noi sau la vecinii bulgari asa ceva? Oricum, in max 10 ani Turcia va avea o infrastructura de invidiat.

Nu stiu daca sunteti de acord cu mine si nu vreau sa creez controverse pe acest subiect, dar asa vad eu lucrurile.

Iulian

Mircea PAUTOR REVIEW
[24.05.14 17:10:03]
»

@iulian. chiper: Sunt de acord cu tine, nu este vorba de nicio polemică, suntem aici ca să ne ajutăm, să ne facem plimbările cât mai placute.

Sunt de acord, dar am câteva mențiuni: faptul că am ajuns acasă teafăr și fără incidente după aproximativ 2500 de kilometri parcurși în Turcia, este dovada faptului că se poate circula în Turcia, că ritmul specific poate fi ”prins”, doar că trebuie mai mare atenție în trafic pentru că sunt aspecte care diferă clar de România.

Foarte interesantă remarca ta cu claxoanele. Eu reduceam în sensul giratoriu/ intersecție (chiar dacă aveam prioritate) și mă înțelegeam din semne/priviri cu ceilalți șoferi (majoritatea m-au lasat să trec primul, mai puțin cei cu mașini tari). În afata orașului sau unde se mergea cu viteză am văzut că respectau regulile de circulație. Am uitat să menționez puzderia de motocicliști omniprezenți - depășirea prin dreapta, viteza, ”croșetatul”, lipsa unei căști de protecție, schimbarea direcției fără semnal, vârsta medie undeva la 15-16 ani, le sunt caracteristice.

Am încercat să trec mai rapid de pe o bandă pe alta, în Izmir, cu semnalul pus, dar șoferii nu m-au lăsat decît cu greu și forțând/riscând puțin.

Nici eu nu am văzut niciun accident.

Drumurile sunt bune, restricțiile sunt ”proaste”. Erau segmente de drum în reparații la dus pe care am circulat la întoarcere, dar în continuarea lor erau restricții noi. Erau și șosele paralele nedate în folosință (într-adevăr, circulau localnicii, dar nu ma ajuta cu nimic pe mine ca turist). Dacă peste 10 ani se va circula fără probleme este minunat, eu ma refeream strict la circulația în mai 2014.

iulian.chiper
[24.05.14 18:10:47]
»

@Mircea P: De acord cu tine. Doar la ultimul paragraf vreau sa te contrazic, in legatura cu soselele paralele, eu cred ca si tu ca turist ai fost multumit ca nu ai intalnit in cale carute, tractoare si biciclisti (macar pe acel segment de drum).

In ceea ce priveste scuteristii si motociclistii sunt de acord cu tine, sunt periculosi, majoritatea sunt copii, fara discernamant. Acest fenomen e omniprezent si in Grecia, Spania, Italia... dar na... tre sa se miste si ei cu ceva pana le vine mintea la cap

Vei vedea ca in urmatoarele excursii in Tr ti se va parea din ce in ce mai usor si te vei obisnui cu stilul lor de condus.

Mircea PAUTOR REVIEW
[24.05.14 21:03:33]
»

@iulian. chiper: Ai dreptate, am fost mulțumit și ca turist și ca șofer. Doar ca se putea circula mai bine, iar restricțiile, reparațiile etc. pot deveni neplăcute, chiar periculoase mai ales după multe ore de condus. Cum spuneam mai sus, zonele fără restricții sunt un ”deliciu” rutier.

Referitor la scuteriști, i-am văzut pe cei din Grecia, dar cei mai ”tupeiști” mi s-au părut cei din Roma. Nu am experimentat Spania (nu este pe lista priorităților).

Sunt genul căruia îi place să conducă (prefer mașina în locul avionului, trenului, autocarului). Mergând cu mașina nu am restricții legate de program, locuri de oprire, grup, așa că pot ”gusta” farmecul locurilor prin care trec.

În viitor voi merge tot cu mașina în Turcia și recomand și altora experiența asta.

Postul meu are doar rolul de a-i atenționa/ preveni/ familiariza și pe alții cu privire la ”ciudățeniile” șoferilor turci.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
cozmin_t
[25.05.14 10:36:04]
»

Hai să completez și eu:

- protejează mașina din față, în principiu, indiferent de bandă un localnic în Turcia, va semnaliza (eventual) și se va băga, dacă are loc să intre mașina (la rândul lor vor evita mașina din fața lor);

- evită accidentele de orice fel, aruncați o privire pe site-ul M. A. E. (mae.ro/travel-conditions/3753#791) și veți vedea la secțiunea accidente ceva prevederi deosebite, mai ales în caz de accident soldat cu deces...

- se forțează semaforul, ORICUM, sincronizarea acestora este total diferită față de România, așa că imediat după apariția culorii roșii, mai poate trece 1 mașină (atenție la revenirea în țară, că eu era să uit, și am pus o frâna...)

- mai mult respect în trafic: eram în Istanbul, pe o străduță unde se circula pe 1 singur sens, cu mașina de gunoi în față (a avut doar 2 opriri), iar la un moment dat, un localnic a oprit, s-a dat jos a cumpărat un pachet de țigări și o sticlă de apă, a ridicat mâna și coloana am început să ne deplasăm. Ciudat a fost că nimeni (și eram cam 30 de mașini) nu a claxonat și nici nu a zis nimic...

Deci dacă te adaptezi, Turcia nu este o sperietoare.

Au drumuri bune, (chiar și cele în lucru sunt muuult mai bune decât unele DN dir RO), și au o civilizație a condusului (care vine din preț carburant, cost mașină, pedepse în caz de accident).

Dacă am greșit cu intervenția, promit să nu mai fac...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Costi
[25.05.14 11:19:46]
»

@cozmin_t:

au o civilizație a condusului (care vine din preț carburant, cost mașină, pedepse în caz de accident)

În primul rând, ea vine din faptul că ei nu sunt la prima generație de... șoferi!

Mircea PAUTOR REVIEW
[25.05.14 15:55:05]
»

@Costi: Nici România nu este la prima generație de șoferi. Referindu-ne la aventura șofatului pe șoselele patriei, personal consider că riscurile vin, în primul rând, din lipsa de educație (lipsa celor ”șapte ani de acasă” și efectele pe termen lung) și legislația permisivă. Ca exemplu, în Turcia, în cazul accidentelor cu victimă/e toți șoferii vinovați sunt reținuți până la stabilirea vinovatului, în România vinovatul merge liniștit acasă să vadă cum ”o rezolvă” (în cel mai rău caz închisoare cu suspendare, iar eventualele daune civile, dacă se ajunge acolo, sunt suportate de firma de asigurări). Cred că la turci funcționează proverbul ”Frica păzește bostănăria. ”

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
ceasornicarul
[10.06.15 14:50:44]
»

M-am intors din Turcia acum o saptamana pe urmatorul traseu:

Hamzabeily-Lesovo-Elhovo-Yambol-Kotel-Omurtag-Targoviste-Razgrad-Ruse-Giurgiu-Bucuresti

Am citit pe diverse forumuri ca fiind drumul cel mai bun pentru tranzitarea Bulgariei, eu unul n-am fost deloc multumit de calitatea lui, portiunea Razgrad-Lesovo fiind sub asteptari, gropi pe anumite portiuni, in localitati celebrele damburi de asfalt in apropierea trecerilor de pietoni, slab semnalizate, portiuni de drum in lucru, pe viitor voi fi mai atent la alegerea unui anumit traseu, acesta il voi evita cu siguranta.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
9 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
amero, ceasornicarul, codrin, cozmin_t, Dabator, EDUARD1, iulian.chiper, le_maitre, Mircea P
Alte articole din această RUBRICĂDrumul spre Kusadasi:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.060359954833984 sec
    ecranul dvs: 1 x 1