BUN
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Aeroportul Internațional din Atena
De fapt, nu am nimic memorabil de comunicat, până la urmă e un aeroport ca toate celelalte. Îmi creez doar ocazia de a încărca niște poze care m-au binedispus ????. Și, dacă tot deschid subiectul, voi da și câteva informații, culese din diverse părți și experimentate astă toamnă.
Pentru noi, Aeroportul din Atena a fost, prin forța împrejurărilor, obiectiv turistic – am petrecut aici aproape cinci ore, deși avionul a respectat orarul de zbor. Am povestit motivul când am vorbit despre cazare vezi impresii. Însă, în mod surprinzător, nu ne-am plictisit, șederea a fost chiar plăcută și instructivă.
Plăcută – pentru că zona comună, cea de dinaintea controlului pașapoartelor, este extinsă și bine organizată. Aeroportul nu este mult mai mare ca Otopeniul: în 2019, traficul anual a fost 25 de milioane de persoane, spre deosebire de 15 milioane la București, dar mai bine de jumătate este trafic intern, se zboară către insule într-o veselie, inclusiv în pandemie ????. La noi, dacă ajungi prea devreme, ghinion: nu ai unde mânca (mă rog, la Carrefour, fostul Billa, în zona Sosiri), nu ai magazine, nu sunt scaune pe care să stai. La Atena e cu totul altceva. Există o zonă cu mâncătorii, iar prețurile sunt rezonabile (mai ieftin ca la Otopeni, clar). Sunt duty-free-uri și nu numai, există câteva magazine aparținând unor lanțuri populare, care practică în aeroport aceleași prețuri ca în oraș. Și nu am văzut pe nimeni așezat direct pe jos (ok, nici nu era prea aglomerat).
Din loc în loc, sunt panouri cu imagini frumoase din Atena și Atica (de genul ăsta avem și noi) sau cu fețe luminoase și zâmbărețe. Ei bine, la timpul respectiv au contribuit la creșterea moralului și, pentru că am dat acum de ele, simt nevoia de a le arăta și altora – am atașat câteva poze.
Instructivă – pentru că, la etaj, am găsit două expoziții. Una cu jucării (asta a fost plăcută + instructivă, în același timp) și una arheologică. Prima promovează Muzeul Jucăriilor, puișor al Muzeului Benaki (despre care am spus mai multe aici); am adăugat vreo două poze. Expoziția arheologică este ceva mai extinsă, iar prezența sa aici e legată de
ISTORICUL AEROPORTULUI
Ceea ce au făcut grecii în anii 90 e un miracol – într-o țară la fel de coruptă, dezbinată și prost condusă ca a noastră. Două evenimente au schimbat fața Aticii (nici măcar nu e vorba de cea a întregii Grecii, ceea ce e bine, pe undeva, pentru păstrarea autenticității): fondurile Uniunii Europene și organizarea Jocurilor Olimpice. Grecia a intrat în UE în 1981, iar după câțiva ani au început să curgă bani-bani-bani. Primii au intrat, bineînțeles, în buzunarele cui trebuia. Spre sfârșitul anilor 80, s-au suprapus mai multe întâmplări, dar cea mai alarmantă și mai rușinoasă a fost refuzul primit la cererea de a organiza Jocurile Olimpice centenare, cele din 1996, pe motivul lipsei infrastructurii; pe surse, membrii CIO și-au exprimat îndoiala că Grecia are capacitatea de a duce la bun sfârșit o asemenea provocare. Ceva s-a petrecut, atunci, în mentalitatea politicienilor, dovadă că marile proiecte de infrastructură au demarat și fost duse la bun sfârșit într-un timp record, de un deceniu și ceva. Și, în 1996, în timpul Olimpiadei de la Atlanta, s-a anunțat că Grecia o va găzdui pe cea din 2004.
Treaba nu s-a făcut ca la carte, bineînțeles; se poate citi aici despre scandalurile apărute în urma dezafectării vechiului aeroport al Atenei, Ellinikon. Și explicația crizei datoriilor suverane din 2009 trebuie căutată și în investițiile făcute în 1990-2005. Dar, ceea ce au construit, nu le mai ia nimeni!
Locația noului aeroport a fost stabilită la est de orașul Spata, satelit al Atenei, la 20 km est, în linie dreaptă, de centrul metropolei, dar pe șosea distanța este de vreo 30 km: trebuie ocolit Muntele Penteli Hymettos (cel cu carierele care au furnizat marmura din care s-a construit Partenonul), fie pe la nord, fie pe la sud. Construcția propriu-zisă a început în 1991 și s-a terminat în 2001 (cu management german). Pe lângă aeroport, s-au construit autostrăzi care îl leagă de restul Aticii, o cale ferată care ajunge până la Corint (trenuri din oră în oră), precum și linia albastră a metroului, care străbate Atena de la est la vest, până la Egaleo (prin Syntagma - Monastiraki).
Etapa cea mai sensibilă a fost descărcarea arheologică. Au fost controverse printre specialiști, ca pretutindeni, în situații similare (subsol bogat în vestigii): de exemplu, Roma a rămas cu metroul de pe timpul lui Mussolini, nimeni nu se mai leagă la cap în ziua de azi să sape în zona centrală (s-a dat în funcțiune linia C, dar e în afara mura aureliane). Una dintre soluțiile alese de greci a fost înființarea unor expoziții arheologice în aeroport și în marile stații de metrou, unde prezintă ce au descoperit la fața locului, cu explicații pe înțelesul publicului larg. În oraș, astfel de expoziții pot fi găsite la stațiile de metrou Syntagma, Akropoli sau Evanghelismos.
Muzeul din aeroport prezintă viața de fiecare zi din zona Spata, de la 3000 î. C. și până la anul 1000 d. C., prin obiectele găsite în timpul săpăturilor din anii 90. Am retrăit vizita în Muzeul Național de Arheologie: un sfinx, pietre funerare, vase de tot felul (inclusiv unul uriaș), plus planșe la care aveau nu doar text, ci și poze ????.
Am uitat să spun, de la început: aeroportul poartă numele lui Eleftherios Venizelos, cel mai important om politic din sec. XX. Dar nu pentru că a fost cel care a pus în fapt Ideea cea Mare, ci pentru că este creatorul aviației militare grecești. Cei interesați pot afla mai multe de pe Wikipedia ro.qaz.wiki/wiki/Athens_I ... ational_Airport sau de pe site-ul oficial airport-athens.com.
TRANSFERUL CĂTRE ORAȘ
În Atena, taxiul nu e scump, dar distanța e mare, o cursă sare de 40 de euro. Alternativele sunt autobuzul, metroul și trenul, funcție de locul de cazare și de buget.
Autobuzul e cea mai ieftină variantă: 6 euro un drum, 3 euro pentru cei cu vârstele 6-18 ani sau peste 65, gratuit sub 6 ani. Dacă, însă, trebuie continuat cu un alt mijloc de transport, este necesar un nou bilet. Există patru linii: X95 (către Syntagma, frecvență la 20 de minute), X96 (către portul Pireu, cam la fiecare 40 de minute: coboară spre sud, către Voula, apoi urcă spre nord-vest de-a lungul plajelor, prin Glyfada), X97 (prin cartierele din nordul orașului, apoi coboară către vestul acestuia, având capătul în stația de metrou Elliniko; frecvență la 40 de minute) și X93 (înconjoară pe la sud Muntele Penteli și are capătul în autogara centrală, KTEL Kifisou; cam la fiecare 40 de minute). Durata călătoriei depinde mult de trafic: aproape o oră cu X95, către o oră și jumătate pe celelalte linii.
Metroul, linia albastră – este soluția aleasă de noi, pe care o recomand. Pentru a ajunge la stația de tren/metrou se iese din clădirea aeroportului și se traversează o stradă – există indicatoare. E ceva mai scump: 10 euro un drum, 18 euro dus-întors, 18 euro un drum pentru două persoane, 24 euro un drum pentru trei persoane, jumătate de preț pentru 6-18 ani și peste 65 de ani, gratuit sub 6 ani. Avantajul: merge mai repede (40 minute până la Syntagma), iar biletul are valabilitate 90 minute, poate fi folosit dacă dorești să schimbi linia.
Când am intrat la metrou, către oraș, am observat că turnicheții erau dezafectați, cât pe ce să ne pară rău că am dat banii pe bilet (dar am prins control și ne-am revenit: amenda nu era chiar mică). Am înțeles la întoarcere motivul scoaterii lor din funcțiune: e greu să te încadrezi în cele 90 de minute, în special din oraș către aeroport. Metroul e la fiecare 30 de minute, plus 40 drumul – ar fi timp. Dar, dacă nu te urci în el de pe linia albastră, ci vii cu schimbare, e cam la limită. Cum biletul se validează și la ieșirea din stație, multă lume ar avea probleme. Soluția grecilor: au lăsat porțile libere la aeroport.
Mai este o problemă (țin minte că mai spunea cineva, dar nu mai știu unde am citit), tot când se vine din oraș către aeroport: trenurile pe linia albastră au frecvență de 3-4 minute. Dar numai unul din opt ajunge la aeroport, restul se opresc la Doukissis Plakentias, cu patru stații înainte. Nu e motiv de panică, se coboară acolo și se așteaptă metroul bun. Sau se continuă cu un tren regional – pe segmentul Doukissis Plakentias - Aeroport, trenurile și metroul împart aceeași linie, la suprafață. Nu știu dacă e valabil biletul, n-am întrebat, dar nu cred să fie probleme.
Trenul pleacă spre Corint, prin nordul Atenei. Există garnituri care ajung în gara centrală, Larissa, iar de acolo continuă către Pireu. Prețurile sunt în intervalul 10-14 euro, depinde cât de departe mergi.
Am atașat și hărți ale rețelei de metrou/tren, posibil să fie de folos cuiva.
Există un Bilet turistic, la 22 de euro, valabil 72 de ore, care acoperă transferul dus-întors Atena-Aeroport (autobuz sau metrou), plus călătoriile prin oraș în acest interval. Noi am stat mai mult, așa că am optat pentru bilet dus-întors (18 euro) + abonament pe 5 zile în Atena (8 euro) + două drumuri plătite la bucată.
Trimis de adso in 31.01.21 17:56:46
- A fost prima sa vizită/vacanță în GRECIA
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (adso); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ necesar unei astfel de selecții.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
@webmaster: Multumesc.
Citind cele trei review-uri din Alte impresii la aceasta rubrica, mi-am amintit unde auzisem, candva, despre problema cu linia albastra - care, de fapt, nu e nicio problema.
Si am avut placerea de a citi doua articole foarte bine scrise, descriind calatoria cu trenul si cu masina.
Ocazie cu care am realizat, din nou, cat de mult s-au schimbat toate in ultimii zece ani.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2017 Cu avionul la Atena — scris în 01.11.17 de ElenaP din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2010 Bucuresti - Athena pe cont propriu: mai 2010 — scris în 09.05.10 de ionescunic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2008 Ghid util pentru drumul cu trenul in Grecia — scris în 10.02.10 de danoradea din ORADEA - RECOMANDĂ