Drepturile pasagerilor din transportul aerian
Buna ziua tuturor,
Am citit zilele trecute un articol foarte util pentru mine, tin sa marturisesc ca de cateva lucruri citite stiam, dar, le-am uitat pe parcurs, de aceea citindule din nou, am hotarat sa le postez si pe site-ul AFA, cu siguranta multi vor sti despre aceste lucruri sau au auzit de ele, dar, vor fi si care nu stiu de aceste lucruri.
Fiind acum o perioada in care se calatoreste mai mult cu avionul, decat de obicei, deoarece ne aflam in toiul vacantelor, cred ca va fi util acest articol.
Sa revin la subiect, iata ceea ce am citit eu zilele trecute si impartasesc si cu voi cele citite :
În primul rând, nu trebuie să vi se ceară să plătiţi un preţ mai mare pentru că aveţi o anumită naţionalitate sau pentru că achiziţionaţi biletul dintr-un anumit loc.
În al doilea rând, în caz de probleme, trebuie să ştiţi că aveţi anumite drepturi. Acestea se aplică în situaţiile în care programul vă este perturbat din cauza întârzierilor, anulărilor şi suprarezervărilor...
Aceste drepturi se aplică dacă:
decolaţi de pe orice aeroport situat în UE sau
aterizaţi pe teritoriul UE la bordul unei aeronave aparținând unui transportator aerian din UE sau Islanda, Norvegia ori Elveţia.
Rambursarea costurilor/ Altă modalitate de transport
Nu vi se permite îmbarcarea, zborul dumneavoastră este anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile? Atunci aveţi dreptul:
fie să vă continuaţi călătoria folosind mijloace de transport comparabile,
fie să obţineţi rambursarea preţului biletului şi, dacă este cazul, să beneficiaţi de transport gratuit înapoi la punctul de plecare.
Întârzieri majore - aveţi dreptul la rambursarea costului biletului dacă zborul întârzie mai mult de 5 ore. Din momentul în care acceptaţi soluţia rambursării, compania aeriană este scutită de obligaţia de a vă asigura continuarea călătoriei sau de a vă oferi alt tip de asistenţă.
Compania aeriană are datoria să vă informeze asupra drepturilor de care beneficiaţi şi asupra motivelor refuzului îmbarcării, anulării zborului sau întârzierii prelungite a acestuia (în general, este vorba despre orice întârziere de peste 2 ore, cu excepţia zborurilor pe distanţe de peste 3 500 de km, caz în care se iau în considerare întârzieri de până la 4 ore).
Cazare şi masă
În funcţie de distanţa de zbor şi de durata întârzierii, aţi putea avea dreptul la băuturi răcoritoare, gustări, acces la mijloace de comunicare (ex. un apel telefonic gratuit) şi eventual cazare.
Despăgubiri
Dacă nu vi se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau ajungeţi la destinaţia finală, înscrisă pe bilet, cu o întârziere de peste 3 ore puteţi primi şi despăgubiri între 250 şi 600 de EUR, în funcţie de distanţă.
Zboruri în interiorul UE:
sub 1 500 de km: 250 EUR
peste 1 500 de km: 400 EUR
Zboruri între un aeroport din UE şi unul din afara UE:
sub 1 500 de km: 250 EUR
între 1 501 şi 3 500 de km: 400 EUR
peste 3 500 de km: 600 EUR
Dacă operatorul aerian vă oferă un zbor alternativ, cu un orar asemănător, valoarea despăgubirii poate să scadă cu 50%.
Nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru anulări dacă:
zborul a fost anulat din motive excepţionale, de exemplu din cauza condiţiilor meteo nefavorabile
aţi fost informat că zborul este anulat cu 2 săptămâni înainte de ziua plecării sau
vi s-a oferit un zbor alternativ pe aceeaşi rută, cu un orar de zbor asemănător.
Chiar dacă nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru circumstanţe excepţionale, operatorul trebuie să vă propună una din următoarele variante:
rambursarea costului biletului (întreg sau corespunzător segmentului de zbor pe care nu l-aţi parcurs)
o altă modalitate de transport până la destinaţia finală, cu prima ocazie
reprogramarea zborului la o dată aleasă de dumneavoastră (în funcţie de locurile disponibile).
De asemenea, operatorul trebuie să vă ofere asistenţa necesară pe durata aşteptării unui alt mijloc de transport.
Obţinerea unei rambursări sau despăgubiri
Completaţi formularul de plângere privind încălcarea drepturilor pasagerilor şi trimiteţi-l companiei aeriene. Nu uitaţi să păstraţi o copie.
*Iata linkul cu formularul de plangere : Fisier PDF
Dacă nu obţineţi niciun rezultat sau dacă răspunsul nu este satisfăcător, puteţi adresa o plângere organismului naţional competent din ţara UE în care a avut loc incidentul.
**Iata linkul cu formularul de plangere catre organismul national compentent : Fisier PDF
Dacă incidentul a avut loc într-o ţară terţă, dar a implicat o companie aeriană din UE, puteţi trimite plângerea autorităţilor competente din ţara europeană de destinaţie.
***Iata linkul cu formularul de plangere catre autoritatile compentente : Fisier PDF
Bagaje înregistrate pierdute sau deteriorate
Bagaje predate
Dacă bagajele pe care le-aţi predat la check-in sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, aţi putea avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de până la aproximativ 1 220 EUR.
Excepţie - dacă deteriorarea se datorează unui defect al bagajului.
Bagajul de mână (inclusiv obiectele personale)
Operatorul răspunde dacă bagajul a fost deteriorat din vina sa.
Pentru aceasta, trebuie să depuneţi o plângere în termen de 7 zile de la recepţionarea bagajului (sau 21 de zile, dacă bagajul întârzie).
Eventualele acţiuni în justiţie trebuie înaintate în maxim 2 ani de la data primirii bagajului.
Dacă transportaţi obiecte de valoare, puteţi înainta companiei aeriene o declaraţie specială contra cost, cel târziu în timpul formalităţilor de check-in. Acest fapt v-ar putea permite să obţineţi despăgubiri mai mari de 1 220 EUR. Vă recomandăm totuşi să încheiaţi, în astfel de cazuri, o poliţă privată de asigurare de călătorie.
Nu există un formular standard pentru declaraţia specială menţionată mai sus - acesta este ales de compania aeriană.
Transparenţa preţurilor în cazul rezervărilor on-line
Companiile aeriene trebuie să afişeze preţul total al biletului încă de la începutul procedurii de rezervare on-line (incluzând toate elementele obligatorii cum ar fi taxele şi suprataxele), astfel încât să puteţi face o comparaţie cu alte oferte şi să alegeţi în cunoştinţă de cauză.
Pe lângă preţul final, site-ul trebuie să indice clar următoarele informaţii: tarif de zbor, taxe, taxe de aeroport şi alte taxe, suprataxe sau tarife (de exemplu, cele legate de securitate sau carburanţi).
Toate costurile suplimentare opţionale trebuie să fie menţionate explicit şi să apară ca propuneri pe care clientul să le poată accepta sau respinge.
Ar mai fi un articol citit pe site-ul ANPC, dar nu avea atatea date exacte ca si cel care l-am postat. Daca doriti sa cititi si acel articol iata linkul unde-l puteti gasi : Fisier PDF
Sper ca o sa va fie si voua de folos ceea ce am citit.
Toate cele bune si vacanta placuta va doresc, sa aveti un zbor lin, oriunde zburati.
Trimis de Gratian* in 02.08.16 10:08:04
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Filozofări... turistice, DE LA LUME ADUNATE" (deja existentă pe sait) - rubrică dintr-o secțiune OFFTOPIC sau DE INTERES TURISTIC RESTRÂNS!
Inaugurez voturile, consider utile informatiile, multi dintre cei care calatoresc mai des le cunosc deja si astept si parerile celor care au avut experiente aeriene interesante.
@Gratian - Sfaturi foarte bune si folositoare.
As completa cu urmatoarea informatie, dobindita din propria experienta. Exista firme de avucatura care, in cazul ca vi s-a incalcat un drept dobindit prin achizitionarea unui bilet de zbor, cum ar fi intirziere majora, anularea totala a zborului, etc., se ocupa de tot ce are de-aface cu cazul dvstra pina la optinerea despagubirii prevazute prin lege. Clientul nu plateste nimic, deci nu are costuri ci in caz de rezolvare, firma retine 20% din despagubire. Asa cum am mentionat mai sus: nu spun asta din auzite ci din propria experienta. Am optinut in felul acesta o despagubire substantiala ptr. o intirziere in urma cu 2 ani iar actual sunt pe rol inca doua cazuri. Nu stiu daca este permis afisarea adresei aici pe site - daca cineva are interes sa ma contacteze si sunt dispus sa dau informatiile necesare.
Pe cont propriu este greu sa-ti optii drepturile. Se stie ca omul simplu nu prea dispune de pirghiile si banii necesari. Firme mari precum Lufthansa dar si altele mizeaza exact pe acest aspect atunci cand isi permit sa anuleze zboruri si sa te lase cu ochii n soare.
@Michaell - Da, asa este, cu o firma de avocatura ai mult mai multe sanse de ati recupera banii.
Uite eu am avut in trecut un caz cu un zbor, si anume:
Am cumparat mai devreme doua bilete de avion de la o agentie de turism cu plecare spre Paris, si la cateva saptamani dupa achizitionarea biletelor, sa aud la televizor ca compania aeriana a intrat in faliment, fiind vorba de o companie foarte mare. Am mers la agentie sa pretind banii inapoi pentru bilet, dar, m-au luat cu ANAT si ca sunt in proces si cand vor avea o sentinta se va vedea ce s-a hotarat.
In cazul asta eu cum pot sa-mi recuperez banii inapoi de la agentia de turism?
@Gratian - Nu stiu sa spun cum stau lucrurile in cazul tau. Pentru rezolvarea cazurilor mele eu nu am avut contact cu vre-o agentie sau companie de zbor. Firma de avocatura m-a gasit intr-o baza de date si m-a contactat intrebindu-ma daca sunt interesat de oferta lor. Ce-au facut ei si care este cazul lor de actionare nu stiu.
Mutat în rubrica "Despre transportul aerian, DE LA LUME ADUNATE" (nou-creată, între timp, pe sait)
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2019 Cele mai bune / cele mai proaste aeroporturi din 2019 — scris în 15.05.19 de Nicu din TIMISOARA
- May.2017 Tarif call center Wizz Air 0,62 Euro sau 0,012 Euro/minut? — scris în 18.05.17 de dalumian din BUCURESTI
- Sep.2016 Liniile aeriene Turkish Airlines, calitate si incredere — scris în 04.11.16 de MirelaV din CODLEA
- Jul.2016 Călătoria cu avionul. Așa nu! — scris în 09.07.16 de robert din BUCURESTI
- Apr.2015 Experienţa Blue Air - Bucuresti - Larnaca şi retur — scris în 24.04.15 de GabrielaG din BRASOV
- Dec.2014 Tarom [Frankfurt - Bucuresti - Frankfurt] - cu bune si cu rele — scris în 26.04.15 de Michaell din HONOLULU
- Apr.2014 Blue Air sau „alba-neagra” — scris în 26.04.14 de makuy* din BUCURESTI