GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
La intrare a afișat un banner pe care scria: "Tratamentul costă 20 de dolari, în caz că boala nu va trece, vă vom returna 100 de dolari. "
Un avocat, considerând o bună ocazie de a face rost de 100 de dolari, intră în clinică.
Avocatul: Mi-am pierdut gustul.
Chinezul: Soră, adu medicamentul din cutia nr. 22 si picurati-i pacientului in gură trei picături.
Avocatul: Ptiu, este benzină!
Chinezul: Felicitari, v-ați recăpătat gustul, vă costa 20 de dolari.
Plătește iritat avocatul si pleacă clocind o răzbunare... Vine înapoi a doua zi.
Avocatul: Mi-a dispărut memoria, nu-mi mai amintesc nimic.
Chinezul: Soră, adu medicamentul din cutia nr. 22 si picurați-i pacientului in gură trei picături.
Avocatul, enervat: Nuuu, ca acolo este benzină... mi-ați dat si ieri.
Chinezul: Felicitari, v-ați recăpătat memoria, vă costă 20 de dolari.
Avocatul, gata să pleznească de nervi, plateste cei 20 de dolari, dar se întoarce a treia zi pentru a recupera banii.
Avocatul: Am o vedere foarte proastă, aproape că nu pot să văd nimic.
Chinezul: Din păcate nu am nimic pentru tratarea acestei boli. Poftiți cei o sută de dolari.
Avocatul, fericit, ia bacnota, dar... când se uită vede că-i de 20 de dolari...
Avocatul: Dar... nu sunt decât 20 de dolari!
Chinezul: Felicitări, v-ați recăpătat vederea, vă costă 20 de dolari
Așa să nu vă puneți mintea cu doctorii chinezi, așa m-am ferit și eu de ei când mi-au zis că mai am puțin de trăit (cu ocazia vizitei neprogramate (dar ghidate) la o academie medicală din China și un fel de consultație gratuită bineînțeles cu acordul nostru, al turiștilor) și mă costă atât și atât tratamentul promoțional. Lăsând la o parte gluma cu doctorii chinezi (au trecut 8 luni de atunci și încă n-am murit) mult mai real sună o vizită la metroul din Shanghai iar în următoarele rânduri voi povesti despre experiența mea de aproape 4 zile cu Shanghai Metro (de fapt 3 zile și jumătate) cel mai eficient și mai ieftin mijloc de transport din metropola chineză de 23 milioane de locuitori. În articolele mele am menționat deja de câteva ori folosirea metroului din Shanghai dar în următoarele voi povesti doar despre acest mijloc de transport, și cel mai important lucru: voi oferi câteva date esențiale privind folosirea lui.
Istoria metroului din Shanghai
Îmi place această pictogramă, pe care o întâlnim peste tot în Shanghai în apropierea gurilor de metrou destul de elegante semânând a intrare într-un mall sau tunel și nu într-o pivniță (cum se vede în alte locuri de pe planeta pământ). Să zicem că istoria metroului din Shanghai nu este prea lungă, în 1993 eram deja de muuult timp pe această lume. Atunci s-a construit și folosit prima dată linia 1 roșie (de fapt pe această linie am circulat și eu prima dată în Shanghai) între Jinjiang Park și cartierul Xujiahui de doar 4 km. Este greu de crezut dar în prezent după doar 24 ani cele 15 linii măsoară peste 500 de km. Numai chinezii pot așa ceva dar nu ne mai mirăm, ne-am învățat cu ei. Prietenul meu wikipedia mi-a povestit că teste privind solul au avut loc deja în 1958.
De la teste și până în prezent cu cele 15 linii și aproape 600 km lungime a curs multă apă pe râul Huangpu. Un video despre evoluția (în grafică) a metroului din Shanghai aici: youtube
O să rog cu acceptul WM să se atașeze și următorul link din wikipedia privind anumite date tehnice despre liniile metroului din Shanghai. Datele din tabel sînt interesante atât din punct de vedere utilitate cât și istorie. În prima coloană observăm numărul liniei și culoarea aferentă. În următoarele trei coloane observăm numele stațiilor finale, capete de linie. Următoarea coloană ne arată anul deschiderii liniei, urmează date despre ultima adăugire de traseu, lungime totală și numărul de gări. Pur și simplu este impresionant. en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Metro
Dar să luăm băbește folosirea metroului din Shanghai
În primul și în primul rând avem nevoie de o hartă a metroului din Shanghai-cea pe hărtie o primim și în hotel sau de la ghid direct (acum preconizez că cei care călătoresc din motive turistice vor primi harta de la ghid (sau la recepția din hotel) și cei care călătoresc din motive de serviciu o vor primi de la persoana de contact de la firma respectivă) În afară de hartă mai avem dorința de a nu fi chiulit de la orele de geografie de la școală, absolut necesar de a observa/estima pe hartă cam pe unde trebuie să ajungem, unde este? (est, vest, nord, sud), în rest ne ajută SM adică cele două litere magice (Shanghai Metro) Din fericire mai există și WIFI plus câteva aplicații care merg foarte bine și în China.
Intrând într-o gură de metrou în Shanghai (care este orice altceva decât o gură de metrou seamănă cu o intrare într-un tunel rutier sau mall sau magazin, este de înțeles că la orele de vârf mii de chinezi abordează acest mijloc de transport, așa că o simplă gură de metrou cum vedem în Europa n-ar face față.
După ce am intrat în gura de metrou devine totul foarte simplu, și asta chiar și pentru un român aflat la mii de km distanță de domiciliu. Numărul și culoarea liniei de metrou plus săgeata care arată în ce direcție s-o iei... nu ai cum să ratezi destinația turistică propusă. Și ceva atipic dar absolut necesar se întîmplă, un control de securitate ca la aeroport la fiecare călătorie cu metroul din Shanghai. Nu te descalță nimeni dar la bagajul de mână îi dai drumul pe bandă, iar tu vei trece prin scanner cu haina desfăcută (nu este chiar strictețea de pe un aeroport, dar se apropie) Și acest control de securitate funcționează chiar bine, nu se formează cozi deloc nici măcar în ore de vârf-am avut ocazia să experimentez)
După controlul de securitate mergem să ne cumpărăm biletul de metrou. În funcție de gară și numărul estimat/determinat al pasagerilor este un număr de X automate de bilete (de la câteva zeci în sus) Ecranele sînt touchscreen așa că prima dată vom selecta (dreapta sus limba engleză (în defavoarea mandarinei din care oricum nu înțelegem nimic) Următoarea mișcare va fi alegerea destinației dar aici va trebui să știm deja linia cu numărul/culoarea cutare la ce obiectiv turistic ne va duce (o să le fie puțin mai greu la cei care au chiulit la orele de geografie) În fine după alegerea liniei va trebui bifată și stația de metrou la care vrem să ajungem. Nu de alta dar tarifele sînt diferite în funcție de distanță. Dacă la cele mai multe obiective turistice din centrul Shanghai putem ajunge cu 3 rmb (yuan) adică 1,8 ron, la cele mai îndepărtate cartiere ale metropolei chineze se junge cu costul a 10 rmb (6 ron), nu este deloc mult având în vedere distanțele imense pe care le acoperă metroul din Shanghai. Dar există și un card special pentru plata călătoriilor de metrou,același card se poate preîncărca cu bani și se poate folosi și la consumația de Mcdonalds din China.
După ce am apăsat pe harta interactivă de pe ecrane gara la care dorim să ajungem apare pe ecran prețul în rmb (yuan) Acesta poate fi în bancnote (pe care le introducem în fanta destinată) sau în monezi (altă fantă destinată monezilor) Aparatul va da și rest în cazul bancnotelor. Împreună cu restul (sau fără rest după caz) va cade și tichetul de metrou pe care recomand să se păstreze pe toată durata călătoriei, inclusiv până la ieșire atunci când se va înghiți de către un aparat definitiv (de asta nu mai am nici un souvenir de acest gen) Într-o zi m-a abordat un chinez sărman care nu știa o boabă engleză și a încercat să-mi explice (și a reușit acest lucru) că pentru călătoria lui de 3 rmb are doar 2 rmb și mai are nevoie de 1 rmb (60 de bani,adică 0,6 ron)
Am primit biletul sîntem stăpânii Shanghai Metro. Vom fi ghidați încontinuare cu indicatoare privind linia/culoarea precum și anumite obiective turistice de vizitat. Sună bine nu-i așa? Ajungem pe platforme, iar dilema în ce direcție s-o luăm se spulberă, pictogramele arată foarte clar direcția încolo sau înapoi, pur și simplu nu avem ce greși doar dacă am băut prea mult vin chinezesc (și atunci probabil va ajuta miliția chineză ceea ce nu doresc la nimeni)
Sîntem tot pe platforme, am ales direcția potrivită, așteptăm împreună cu ceilalți călători chinezi în proporție de 99,99%. Majoritatea gărilor sînt extrem de sigure existând un gard între șine și platformă iar în dreptul ușilor de metrou niște porți automate. Așa că o încercare de sinucidere nu prea e posibilă la Shanghai Metro. Dacă sînt prea mulți călători după semnalul sonor n-ar trebui să mai urce nimeni, ceea ce s-a și întâmplat, oricum următoarea garnitură de tren vine la un minut. Punctualitatea aici se apropie de cea japoneză, și pur și simplu nu am nimic de comentat în acest sens!!!
Urcăm în garnitura de tren și găsim o curățenie ireproșabilă, toate sînt la locul lor, inclusiv chinezii care butonează în tot timpul călătoriei pe smartphoanele lor și FB ul lor creat doar pentru ei (mi-a povestit și arătat ghidul și am recunoscut imediat la călătorii vecini din garnitura de metrou) Cred că eu am fost singurul călător care nu butona doar observa. În cele câteva zeci de călătorii cu metroul din Shanghai am avut ocazia să văd vagoane aproape goale dar și ore de vârf în care m-am simțit exact ca în autobuzele din țara noastră în timpul lui Ceaușescu. Pictogramele privind destinația și poziția garniturii în interiorul metroului se pot observa în orice loc din vagon, iar în difuzoare se aude atât în mandarină cât și în engleză. Pur și simplu nu avem cum să ratăm obiectivul turistic propus!!! ’
Chinezii pun mare preț pe reclamă, și asta o demonstrează reclamele văzute pe mii de ecrane led amplasate în tunelele de metrou. Cum este posibil așa ceva în condițiile în care garnitura circulă cu o viteză de cca 100km/h??? Sincronizare se numește minunea și reclama de câteva secunde se va derula în fața noastră a călătorilor din metroul Shanghai cu intermediul a sute de ecrane montate pe pereții tunelului. Ceea ce am observat însă că această reclamă costisitoare (oare?) se observă doar în cele mai turistice zone gen Peoples Square, Lujiazui și altele intens vizitate de turiști.
Am găsit un video excelent care completează impresiile mele, rog atașare: youtube
Experiența personală Shanghai Metro
Prima călătorie a avut loc împreună cu doi din turiștii cu care am călătorit din România. Și îi mulțumesc pe această cale pentru inițierea (de fapt prima călătorie) în folosirea metroului din Shanghai. Tot ce a urmat a fost joc de copii, iar a doua a zi a devenit ceva foarte banal / rutină pentru mine. Prima călătorie a fost pe linia 1 roșie între Shanghai Railway Station (din zona unde am avut și cazarea la hotelul ales (Zhongxiang Hotel - vezi impresii) de agenția turistică din Romănia-o zonă de gară cu toată infrastructura necesară) până la Peoples Square (Piața Poporului cea mai renumită gară de metrou din Shanghai și de unde se pot lua încă două metrouri, aici am schimbat și noi pe linia 2 verde) iar de acolo la stația Luijiazui urcând am dat de Manhattanul Chinei, adică zgârie noi mai înalți decât în America, un exemplu fiind șarpele (Shanghai Tower-șarpele) cu cele 125 etaje ale sale și un observator situat la cea mai mare înălțime din lume.
După această prima escapadă (asistată) cu metroul din Shanghai, începând cu a doua zi totul a mers ca uns. Unde mi-a dorit inima acolo am ajuns și la un cost de 3 rmb (1,8 ron) la câteva destinații puțin mai îndepărtate am plătit 4 rmb (2,4 ron) și 5 rmb (3 ron). Și dacă totuși nu te mai descurci cu orientarea, paznicii/milițienii/polițiștii sau ce-or fi te ajută 100% cu destinația propusă. Cel mai ok să ai la tine o carte de vizită în chineză cu hotelul/obiectivul unde vrei să ajungi dar eu m-am descurcat și cu telefonul arătând pe ecran ori harta/denumirea în mandarină persoanelor de pe stradă care nu știau o boabă engleză, dar întotdeauna au reușit să mă îndrume acolo unde am dorit să ajung!!!
În afară de linia 1 roșie și linia 2 verde am mai circulat și cu linia 10 mov, linia 8 albastru deschis, linia 12 verde, și linia 4 albastru. De și tarifele merg până la 10 rmb (6 ron) nu mi-am dorit să ajung până la periferie așa că cele mai scumpe bilete în cazul meu au fost 5 rmb (3 ron)
Alte experiențe cu metroul din Shanghai au fost de câteva ori orele de vârf atunci când m-am înghesuit pecum sardinele în conservă împreună cu ceilalți chinezi, și vreo două cazuri când s-au urcat în stația Nanjing Street turiști europeni (nemți) în stare de ebrietate (în locul la milițienii chinezi îi arestam și le luam banii...) Ca și un scurt rezumat în cele aproape 4 zile de circulat cu metroul din Shanghai am parcurs câteva sute de km (din care de cel puțin 8 ori pe sub râul Huangpu)
Transrapid Shanghai
Shanghai Maglev Train, este un tren atipic (levitație magnetică) fără contact cu șinele parcurge distanța de 30 de km între Shanghai centru și aerportul Shanghai Pudong în 7 minute. Adevărat că se putea și mai bine în sensul că viteza maximă de 430 km/h se menține doar un minut, restul timpului este accelerare și frânare. Au experimentat colegii mei turiști cu costul a 50 rmb (30 ron) atât costă un drum cu cel mai rapid tren din lume. Un video aici: youtube
Shanghai Bund Sightseeing Tunnel
Un metrou atipic și turistic Shanghai Bund Sightseeing ne ajută să ajungem de la Bund Shanghai până la celălalt mal al râului Huangpu în doar căteva minute în compania unor efecte sonore și luminoase deosebite. Toată distracția ne costă 50 rmb (30 ron) dar merită. Nu am rezistat nici eu tentației așa că am plătit yuanii necesari. Un video aici: youtube
Pozele făcute de mine în subteran sînt sub așteptări, sincer nu prea îmi place să pozez acolo unde sînt mulți oameni (chiar dacă sînt chinezi) Deci atașez și acele poze deoarece altele nu am, pentru a observa cât de cât realitatea de la Shanghai Metro.
În final, normal că recomand folosirea metroului chiar în defavoarea taxiurilor (care la fel nu sînt prea scumpe în China) va fi o experiență folositoare (și ieftină) oricui care va vrea să ajungă în orice loc din Shanghai!!!
Rog WM să atașeze acest excelent video, mulțumesc.youtube
Trimis de AZE in 04.11.17 01:51:02
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în CHINA.
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (AZE); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Descoperă Shanghai, SHANGHAI" (deja existentă pe sait)
=
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
@AZE: Genul de review care-mi place.
Genul de review care-ti ofera informatii necesare in caz ca vrei sa mergi acolo.
Genul de review pe care, chiar daca-l uiti, stii ca-l gasesti acolo... undeva, pus bine si mergi sa-ti iei informatiile necesare.
Iar bancul, de fapt mesajul lui, e bestial
Multumesc.
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă SAU (1A) ar fi meritat rubrică nouă, dar crearea ei nu a fost considerată oportună (în acel moment);
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecție.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
===
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@AZE: Dupa cum probabil ati aflat sau observat, nu prea ma inghesui sa citesc si sa votez articole despre locuri din afara Romaniei. Am recunoscut mereu ca nu ma intereseaza aceste locuri si imi asum oprobiul celor care uita ca locuim in Romania. Cu doua exceptii, totusi. Una este Austria montana, unde am fost o saptamana acumtrei ani, iar a doua este China, in general si Shanghai, in special. Am deosebita admiratie pentru ceea ce au facut si fac in continuare chinezii, sfidand, parca, toate legile economiei, care spun ca in maxim 10 ani un ritm de dezvoltare de peste 7% incendiaza o economie. Nebunii astia de chinezi, de mai bine de 40 de ani se dezvolta intr-un ritm de minim 7 % pe an si economia lor merge in continuare. Ba, atunci cand se apreciaza ca ritmul lor de dezvoltare ar fi mai mic de 7%, toti economisti avertizeaza despre o posibila criza mondiala.
Cu atat mai mult mi se pare absurd intunericul din mintile conducatorilor acestei tari, in ultimii 27 de ani, care nu accepta sa colaboreze economic cu China. Toate tarile dezvoltate ale lumii nu stiu cum sa-i atraga pe chinezi, iar noi ne omoram sa-i tinem cat mai departe de noi. E adevarat ca, daca s-ar apela la chinezi, acestia in 10 ani sa consume tot bugetul Romaniei. Ca dupa aceea ne vor ramane cateva mii de kilometri de autostrada, cateva mii de kilometri de cale ferata de mare viteza, mii de cladiri de zeci de etaje pentru locuit, birouri, hoteluri, nici nu mai conteaza.
La ora aceasta nici nu-mi permit sa visez ca voi ajunge vreodata sa vizitez China. De aceea, articolele publicate pe AFA le citesc cu atentie si voi multumi mereu celor care au fost acolo si ne-au povestit si noua ce au vazut.
Numai bine si calatorii placute!
@ghisor: Mulțumesc și eu pentru vizită, vot și ecou.
În articolul de mai sus am încercat să explic cât de simplu este folosirea metroului din Shanghai.
Dacă la început am avut ceva rețineri (totuși este o metropolă chineză cu multe milioane de locuitori) acestea s-au spulberat definitiv după primele călătorii cu acest mijloc de transport.
Am uitat totuși ceva esențial din articol dar adaug acum prin intermediul acestui ecou. Programul de circulație nu este non-stop, primele garnituri pleacă la 5.00 dimineața așa mai tot chinezul va putea pleca la servici, iar ultimele garnituri se vor opri înainte de ora 24.00 dar procesul de închidere începe la ora 23.00 (după caz)
Magazinele din galeriile care ne duc până la platforme închid cam pe la ora 21.00
@liviu49: Mulțumesc
Adevărat ceea ce spui că din punct de vedere economic China este tot mai puternică și este de recomandat o colaborare cu ei.
Cu un an înainte să ajung în China am avut un sejur de 6 zile în New York SUA (nu am ieșit afară din oraș doar cartierele și suburbiile le-am văzut) iar după vizita în China am impresia că chinezii i-au depășit pe americani. I-au depășit și pe verticală, clădirile înalte de peste 100 etaje se înmulțesc încet și sigur și acolo, iar cea mai înaltă clădire din China (Shanghai Tower) este al doilea din Asia dar observatorul turistic este situat mai sus decât cel din Dubai adică primul în lume.
Iar cu privire la dezvoltarea metroului cu cei 600 km din 1993 până în prezent nu am cuvinte, rețeaua fiind recent construită totul este nou, iar mulțimea de paznici ajută la păstrarea aspectului de nou, nu se văd gunoaie, grafitti, gume pe jos, etc.
@AZE: Am citit putin dimineata acasa insa acum l-am luat temeinic la citit. Cred ca nu mai e cazul sa-ti spun parrerea mea, am simtit din nou un mare gol in stomac, China mi s-a parut superba, chiar si atat cat am putut sa o descopar eu si m-as intoarce acolo cu mare placer.
De asemenea orasele Shanghai si Beijing mi s-au parut extraordinare. Noi le-am vazut aglomerate, insa sa ne gandim ca fiecare dintre ele are populatia mai mare decat a intregii Romanii plus turistii.
Si mie mi-a placut metroul lor si acelasi sistem de taxare in functie de distanta l-am regasit si in Taiwan.
Binenteles ca am experimentat si eu "metroul" turistic subtraversand fluvial Huangpu si pentru ca stiam ca pozele nu vor spune mare lucru am filmat si eu iar filmarea atasata de tine imi dadea senzatia ca parca retraiam traseul (am scris de altfel si eu despre acest traseu si am atasat filmuletul).
Felicitari pentru articol, votat cu mare drag.
@mishu: Multumesc
Intr-un fel iti datorez si tie (si dnei mprofeanu) ca am fost in China (prin intermediul articolelor voastre )
Chiar astazi m-am gandit, nimeni in afara de mine n-a scris atatea despre China in 2017. Daca imi aduc bine aminte au mai fost ceva articole la inceput de an(scrise de utilizatorul trank si ceva mai multe de mprofeanu) plus ale tale ceea ce nu ai apucat sa mai scrii anul trecut.
Un alt user s-a bucurat de impresiile mele si mi-a povestit ca are platita excursie organizata (ceva asemanatoare cu excursia mea si urma sa plece in luna mai) Asta a fost in primvara si urma sa plece. A promis si ceva impresii dar nimic pana acum. Dar nu-i tarziu noi le asteptam.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2018 Ce sa faci in Shanghai o zi si jumatate — scris în 04.02.19 de gotty din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Mar.2017 Biserici creștine în Shanghai — scris în 18.09.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ
- Mar.2017 Lujiazui - Manhattanul Chinei — scris în 26.06.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ
- Mar.2017 De la Peoples Parc pana la Bund pe Nanjing Street — scris în 20.06.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ
- Mar.2017 Shanghai Museum — scris în 14.06.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ
- Mar.2017 Sarpele, pagoda si desfacatorul de bere — scris în 12.06.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ
- Mar.2017 The Bund - Shanghai — scris în 10.06.17 de AZE din SIBIU - RECOMANDĂ