GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Capela San Andrea și Palatul Arhiepiscopal din Ravenna
Nu poți părăsi Ravenna, până nu calci cu privirea toate mozaicurile sale. Și acestea nu sunt puține.
Centrul său istoric este mic, ușor de parcurs, așa deci, fuguța la alt obiectiv și anume Palatul Arhiepiscopal cu al său Muzeu, la etajul căruia se găsește o minune: Cappella di San Andrea.
Palatul face corp comun cu Domul orașului, alături de care se află Baptisteriul Neonian (impresii aici)
Capela datează din anul 500 d. H., fiind o capelă privată construită de Episcopul Peter II în timpul domniei lui Theodoric și este singura capelă episcopală creștină timpurie, păstrată intactă până în prezent.
Inițial a fost dedicată lui Christos, însă după ce, pe la jumătatea secolului al VI-lea, rămășițele sfântului Andrei au fost aduse de la Constantinopol la Ravenna, capela a fost redenumită și dedicată acestui sfânt. Ea se află la primul etaj al Palatului Episcopal și este cel mai mic loc din oraș cu mozaicuri ce datează din perioada creștină veche.
Muzeul Arhiepiscopal
Pentru a ajunge la capelă se vizitează mai întâi Muzeul. După o atentă restaurare, acesta a fost deschis publicului în anul 2010.
Muzeul deține un mare număr de vestigii ce au aparținut actualei Catedrale (Dom), cum ar fi: fragmente de basoreliefuri, sarcofage, stele funerare considerate a fi cele mai vechi din istoria creștină a Ravennei, apoi o statuie fără cap și o mână, realizată în porfir la sfârșitul sec al IV-lea, ce se crede a fi a Împăratului Theodosie.
În una din săli se află tronul din fildeș dăruit de Împăratul Justinian episcopului Massimiano, cel care îi stă alături în mozaicul din San Vitale (impresii și foto aici) Tronul este o capodoperă a sculpturii paleocreștine, compus din bucăți de fildeș sculptat ce-l îmbracă în întregime și prezintă scene din Vechiul și Noul Testament. Ornamentația sa este deosebit de bogată și de o neasemuită frumusețe.
Printre alte exponate se remarcă o placă din marmoră cu Calendarul pascal (532-632 d. H.), o urnă tot din marmoră cu Craii de la răsărit prezentați în basorelief, un amvon din sec al VII-lea format din 30 casete de marmoră, din care două prezintă doi sfinți și restul diferite păsări, precum și resturi din mozaicul ce împodobea absida vechiului Dom, demolat în 1734. Și asta... enumerând numai o parte din valorile aflate în muzeu!
Cappella di San Andrea.
Intrarea în Cappella di San Andrea aflată la primul etaj, se face printr-un vestibul decorat cu marmură. Mozaicurile sale prezintă într-o lunetă aflată deasupra ușii de intrare, glorificarea lui Christos, arătându-L pe acesta ca pe un războinic îmbrăcat în costumație romană, ce calcă în picioare un șarpe (însemnul răului) și un leu ce reprezintă puterea, căruia nu i-am deslușit sensul. Zice-se că ar fi singura reprezentare a Sa, în acest mod.
Pe bolta anticamerei, un mozaic excepțional prezintă 99 de specii diferite de păsări, toate din zona Ravennei, majoritatea păsări de baltă. Din loc în loc, câte o rățușcă cu un picioruș alb și altul roșu, sau negru. Nu s-a aflat încă semnificația acestui lucru, dar întreg mozaicul este de un albastru amețitor.
Din această anticameră cu rățuștele cu labe colorate, pe latura stângă, se formează o boltă prin care se intră în capela propriuzisă în formă de cruce greacă. În față, o mică absidă prezintă o boltă înstelată pe un fundal albastru, în mijlocul căreia se află o cruce aurită.
Capela are patru arce, pe două din ele sunt portretele în mozaic ale celor patru Evangheliști, pa alte două, ale unor martiri și martire. Cele patru arce susțin o mică boltă decorată într-un superb mozaic auriu și prezintă patru îngeri îmbrăcați în alb, ce susțin la rândul lor, un cerc albastru ce simbolizează pământul și puterea divină. Între acești îngeri se află însemnele celor patru Evangheliști: bourul, acvila, îngerul și leul (respectiv, Luca, Ioan, Matei și Marcu). Sub bolta lateral-stânga, se află o frescă din sec al XVI-lea cu o Coborâre de pe cruce.
Această capelă, așa mică cum este ea, are o încărcătură emoțională fantastică. Mozaicurile sale sunt de o deosebită acuratețe prin nuanțele folosite, rafinamentul, finețea și aranjamentul culorilor. Ele emană multă lumină, lumină spirituală. Și asta numai pentru un om. Pentru Episcop. Capela era privată.
Mulțumesc!
Trimis de mihaelavoicu in 28.05.18 09:34:56
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Veneția, Roma, Pisa, Milano, Napoli, Florența, mai nou, Siena.
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@mihaelavoicu: Și exponatele din muzeu, și capela sunt superbe! . Mi-au plăcut, în mod deosebit, cele din fildeș!
Fildeșul, ca material, este nobil - părerea mea! Poate că de aceea îl iubesc, sub orice formă ar fi sculptat, iar dacă este și un obiect de folosință, nu numai decorativ, cu atât mai mult!
Despre mozaicul din Capelă, chiar dacă mă repet, spun că iubesc și mozaicurile, atât pe cele de pe bolțile lăcașurilor sfinte, cât și pe cele ale pavimentelor.
Mi-a plăcut și am votat cu drag!
@doinafil: Valoarea unui mozaic este cu atât mai mare, cu cât este mai elaborat. Imaginează-ți, câte echipe de specialiști lucrau la un asemenea mozaic:în primul rând teologii, pentru tematică. Apoi desenatorii-hai să le zicem design-erii, gestionarii de materiale: pietricele colorate așezate fiecare în coșuri sau recipienți, materialul de legătură, scule, unelte etc. Pietrarii, lemnarii (pentru a ridica schele) și Dumnezeu știe ce alți factori mai puneau umărul la treabă.
Întrebare: cum procedau cu atâtea materiale sus, pe boltă? Cum lucrau, cum manevrau uneltele, câți lucrau concomitent, unde și cum țineau modelele sau planșele, ce-or fi avut! Când ești la fața locului, în fața unor asemenea lucrări, nu poți să nu-ți pui asemenea întrebări. Cei mai mulți trec cu privirea o fotografie și atât! Dar valoarea, este apreciată? Deseori, nu.
Mulțumesc, Doina!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Dec.2022 Ravenna, orașul mozaicurilor și a lui Dante — scris în 25.01.23 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 Ravenna intr o singura zi — scris în 17.06.19 de ManuelaManu din TG JIU - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Museo Nationale di Ravenna — scris în 29.03.21 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Casa Covoarelor din Piatră — nou sit arheologic în Ravenna — scris în 03.06.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Mausoleul Galla Placidia - Ravenna — scris în 26.05.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Tomba di Dante, Ravenna — scris în 24.04.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Mausoleul lui Theodoric din Ravenna — scris în 21.04.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ