GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Vreo două noutăți interesante din Luxemburg: un lift și un tramvai
O să spuneți, cu siguranță, „ce mare lucru dom’le, un lift și un tramvai?!? ” Păi stați să vă povestesc despre ele, să văd ce mai spuneți pe urmă…
Așadar… să începem cu liftul:
Acum trei ani, când am vizitat ultima oară Luxemburgul am descoperit o lucrare în curs, aproape de finalizare (finalizare ce a mai întârziat totuși vreo câteva luni, până în iulie 2016) - care m-a impresionat atât ca design arhitectural, cât și ca dimensiuni. După cum v-am povestit deja, aveam de gând să îi fac și eu „inaugurarea” în drumul spre orașul de jos.
Am fost acolo și ziua, și pe înserat, și noaptea. Priveliștea e absolut încântătoare la orice oră, iar senzația de plutire în gol oferită de platforma de observare de la stația superioară sau din interiorul liftului este… hmmmm… cam de nedescris. Nu e pentru cei slabi de inimă, suferinzi de vertij sau fobia de înălțimi. Din fericire, nu prea mă încadrez în categoriile astea, așa că am putut sta pe-acolo câteva clipe să admir peisajul, să fac și ceva poze…
Acest lift face legătura între parcul Pescatore din centrul orașului cu valea Alzettei, în cartierul Pfaffenthal din orașul de jos. Panorama din partea de sus oferă o privire directă asupra podului „roșu” (Prințesa Charlotte) de peste vale, cu moderna stație intermodală care leagă la rândul ei cartierul Kirchberg de stația de tren din vale, dar și asupra căsuțelor ca de pitici din vale, sau a ruinelor vechilor fortificații ale cetății medievale și a fortului Vauban, a cazematelor etc. (poate vor pune și o poză cu explicații asupra punctelor de interes - deocamdată aceasta lipsește).
Mă umple de o senzație de oarecare neputință când văd ce poate face un oraș (și o țară) super-bogată pentru promovare și nu numai.
Liftul nu e destinat exclusiv turiștilor, ci și localnicilor, putând urca sau coborî până la 5 tone sarcină utilă! Evident, nu cred că vreo 55 de oameni ar putea să încapă simultan într-o cabină de 2,30 x 3.70 metri, dar ei spun că e loc destul pentru 5-6 bicicliști și vreo duzină de pietoni. Și le dau crezare, că așa mi-a părut și mie cabina: extrem de spațioasă.
Să vă mai spun câte ceva și despre realizarea tehnică a proiectului: liftul e pus în mișcare de un motor de 75 de kW, reversibil (adică produce curent când coboară!), cabina e „wireless” - adică nu are atașat niciun cablu de ea (care s-ar fi putut încurca sau prinde între cabină și calea de rulare în caz de vânt puternic de pildă) - alimentarea interiorului fiind făcută prin inducție de o linie continuă alăturată căii de rulare. Cică are și wi-fi (n-am verificat); am văzut în schimb ecranul LED cu informații despre viteza de deplasare și înălțimea cabinei în timp real. Și să străbați vreo 70 m în cca 30 de secunde nu e chiar de colea, zic eu. Am văzut lifturi prin unele hoteluri care abia urcă două etaje în timpul ăsta… :D
Geamurile sunt prevăzute cu sisteme anticondens, podeaua cu un sistem de drenare a umezelii aduse de pietoni și bicicliști. Există sisteme de înlăturare a poleiului/gheții de pe calea de rulare.
În ceea ce privește sistemele de siguranță, o să enumăr doar că e permanent supravegheat de o stație meteo automată care poate opri instalația în caz de vreme nefavorabilă; o nacelă pentru evacuarea pasagerilor în cazul blocării cabinei; parașute (!!!) zic ei, plus frâne suplimentare direct pe cablurile de tracțiune în caz de urgență; un generator de rezervă care poate prelua alimentarea electrică în orice moment în cazul unei pene de rețea.
Și toate astea pentru „modesta” sumă de… doar puțin peste 10 mil. €! ;)
Trivia: din echipa de arhitecți care au proiectat această lucrare (premiată cu un important premiu de către o asociație de arhitectură în 2017) a făcut parte și o româncă: Teodora Marin.
Un ultim amănunt: liftul e închis câte o zi pe lună, pentru verificare și mentenanță.
Folosirea lui e gratuită.
Filmări - youtu.be/C4MjjdRcqBU și youtu.be/SIrkxGNk8-k.
Un tramvai… nu, nu e numit dorință, dar era foarte necesar în condițiile unui trafic tot mai aglomerat și al depășirii deja a capacității de transport cu autobuzele, în ciuda folosirii unora de capacitate uriașă (așa le-aș numi eu), dublu articulate, lungi de vreo 25 de metri care nu mai pot prelua afluxul de călători de la orele de vârf.
Pe străzile orașului, mai ales în partea veche, dar nu numai, traficul auto a luat-o razna, parcă s-a spart o țeavă cu mașini…
Ei și-au dat seama de asta de câțiva ani buni și au început să facă planuri (încă din 1987!) dar efectiv de lucrări s-au apucat abia în toamna lui 2015, după o serie de studii și proiecte abandonate până s-a ajuns la cel de azi. Finalizat în decembrie 2017, extins cu încă trei stații în iulie 2018 și în prezent în curs de extindere până spre Gara Centrală.
Aceeași senzație de neputință mă cuprinde și când mă gândesc la proiectul ăsta: costul total (estimat) al întregului traseu (care va fi gata după planuri prin 2021) va fi de… 559 mil. €! Administarția locală din urbea mea nu e în stare nici măcar să cumpere câteva autobuze pentru societatea de transport în comun, și aștia… hmm… da’ mno, ăștia-s conduși de un Mare Duce, pe când noi de niște „duce de râpă”...
Și totuși, mulți oameni dintre cei care au un cuvânt de spus în executiv și parlament vizitează orașul ăsta - oare chiar nu pot să aducă și acasă măcar niște iei, dacă nu și finanțare europeană (despre care un ilustru europarlamentar autohton spune că așteaptă doar să fie cerută!!)?!? în fine… revenons à nos moutons cum ar spune Becali.
Am fost curios și eu să văd cum e cu acest nou și modern mijloc de transport în comun - zis și făcut. În prima zi de pregătire, după cursuri, m-am decis să iau unul din ăsta ca să revin în oraș (și să mai cobor odată cu liftul mai sus descris). În stații există aparate automate de vândut bilete (2 € pentru 2 ore pe orice distanță / traseu sau 4 € pe toată ziua) sau de încărcat cartele. Eu am luat un bilet, că vechea cartelă o dădusem uni coleg acum vreo trei ani și n-am mai cerut-o înapoi. Biletul nu trebuie compostat - e destul să îl aveți la voi.
Vagoanele sunt ultramoderne, au 45 m lungime și 2.65 lățime și pot atinge până la 70 km/h. Dar o altă particularitate mi-a atras mie atenția: pot funcționa fără linie de contact pentru o anumită distanță! Eu am crezut că au baterii - aiurea! au altceva, mai avangardist: o baterie de supercondensatoare!
Pentru a putea susține acest nou mijloc de transport, au fost lărgite și renovate două mari poduri ale orașului: podul roșu (marea ducesă Charlotte) și Adolphe. Se vor muta linii de alimentare cu curent, gaz, apă; se transplantează (subliniez: transplantează! nu taie!!!) arbori de pe marile bulevarde, vor fi construite două noi poduri și o subtraversare de autostradă.
Pe cuvânt dacă nu m-am simțit într-un film SF…
Alte detalii utile: la (actualul) capăt de linie de la Luxexpo se construiește o mare parcare de tip P&R; în multe stații ale sale, există parcări speciale (închise și securizate, cu acces cu cartelă) pentru biciclete. Are (acum) o stație intermodală modernă care face legătura cu trenurile regionale care opresc în noua gară Pfaffenthal-Kirchberg.
Și nu de neglijat: sâmbăta, tot transportul în comun e gratuit!!!
==========
Link-uri utile:
luxembourg-city.com/fr/ad ... -du-pfaffenthal
worldarchitecture.org/arc ... ject-pages.html
lb.wikipedia.org/wiki/Lif ... ndall-Uewerstad
=========
fr.wikipedia.org/wiki/Tra ... y_de_Luxembourg
fr.wikipedia.org/wiki/Anc ... y_de_Luxembourg
Trimis de Dragoș_MD in 31.10.18 19:49:25
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BENELUX.
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Dragoș_MD); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
ECOURI la acest articol
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@Dragos:
Capitane Jan Luc Dragos Picard!
Este SF? Nu! Este Luxemburgul condus de un Mare Duce!
Nu mai repet continuarea ta atat de potrivita!
Transplantarea asta va fi si ea inlocuita in curand cu teleportarea! Nu nu e SF. Sau inca e SF, dar fi real.
Impresionant tramvai!
Acum ca locuieste in Bucuresti ai termen de comparatie! ????
Felicitari, doar de bine! ????
@Dragos: Parcă ai fost pe Marte, nu pe Pământ
Nici dacă stau ăia pe loc 1000 de ani nu o sa îi “ajungem” din urmă
Să știi ca in Bucuresti avem transportul public gratuit pentru oamenii străzii, pentru cei certați cu legea și pentru o etnie anume. Partea frumoasă e că aceste categorii de calatori miros îngrozitor și noi, plătitorii, suntem obligați să îi suportam. Uite, aseară, era o familie colorata care cânta, înjura și sufla nasul (adică lichidele din nas) pe jos, prin autobuz
Foarte interesante mijloace de transport ne-ai prezentat, priveam pozele și oftam
@Dragos: Consule, m-ai dat gata!
Pana si SF urile palesc la cum arata si ce explicatii am citit.
Si nici nu sunt pe bani multi! Is chiar mai ieftenute decat autostrada Bechtel!
Dar, cum bine ziceai... Da, la ei se poate!
Ce e o statie intermodala?
@Dragos:
Într-adevăr, n-ai cum să mai spui:„ce mare lucru dom’le, un lift și un tramvai?!? ”, după ce citești și vezi pozele atașate!!!
Datele tehnice pe care le-ai scris sunt impresionante! Nu știam că există alimentare prin inducție, acesta este un procedeu mai modern - cred. „Pe vremea mea” (!), n-am învățat despre așa ceva!
Mi-a plăcut expresia, foarte sugestivă: parcă s-a spart o țeavă cu mașini… ! Este mai aglomerat ca Bucureștiul, în orele de vârf ale traficului?!
Ai, iarăși, maaaaare dreptate când spui că: ăștia-s conduși de un Mare Duce, pe când noi de niște „duce de râpă”... . (a -pro pos, l-am văzut pe marele Duce de Louxemburg la înmormântarea fostului rege Mihai).
Mi-a plăcut și cum arată tramvaiul de capacitate mare, dublu articulat.
Ce vor să suplimenteze, pe viitor, la transportul în comun - mașina aceea micuță - mi se pare prea mică!
revenons à nos moutons cum ar spune Becali.
Oare Becali cunoaște această expresie, în franceză, evident?!
Mi-a plăcut tare mult „episodul” ăsta S. F. ! Felicitări!
@Zoazore:
”Ce e o statie intermodala?
Vezi schema din P29 - este un complex de stații unde se poate schimba între mai multe moduri de transport (auto, tren, velo, tramvai etc.)
====
@doinafil:
”Nu știam că există alimentare prin inducție, acesta este un procedeu mai modern - cred. „Pe vremea mea” (!), n-am învățat despre așa ceva!
Ei, nu-i chiar nou... Telefoanele mobile (unele) se încarcă prin metoda asta de ceva vreme... Cuptoare cu inducție, plite cu inducție sunt alte aplicații cu vechime...
”Este mai aglomerat ca Bucureștiul, în orele de vârf ale traficului?!
Greu de spus... mai ales că eu am mers mai mult pe jos, sau cu transportul în comun. Am venit însă de la aeroport la hotel cu un taxi, pe la ora (locală) 18. Am nimerit direct în ambuteiajul dinspre Kirchberg (cartierul modern, cu majoritatea instituțiilor europene, plus multe birouri, firme, bănci, școli, licee, facultăți etc.) spre centru. Adică ar fi ca și cum aș fi intrat în București prin șoseaua Pipera venind de la aeroport, cam pe la aceeași oră. Doar că la ei:
- există bandă pentru transport în comun (și se respectă!!!);
- există piste pentru bicicliști (și sunt folosite - așadar, sunt cel puțin 15-20% mai puține mașini pe stradă, sau pasageri prin stațiile transportului în comun);
- semafoarele sunt bine temporizate și sincronizate;
- există multe parcări tip P&R la periferie și mulți preferă să-și lase acolo mașinile și să meargă cu transportul public;
- etc.
Și tot era balamuc... scoateți din ecuație toate cele mai sus înșirate și va rezulta un oraș cu circulația blocată total cam 20 de ore pe zi.
”Mi-a plăcut și cum arată tramvaiul de capacitate mare, dublu articulat.
Ce vor să suplimenteze, pe viitor, la transportul în comun - mașina aceea micuță - mi se pare prea mică!
Tramvaiul e de fapt hexa-articulat, fiind format din șapte (7) segmente! vezi poza P27. Despre unele autobuze am spus că sunt dublu articulate.
Minibuzul din ultimele poze este destinat unei zone cu străzi înguste și întortocheate, pe un traseu relativ scurt și fără mulți pasageri. Dar chiar pentru ăștia puțini, tot au găsit o soluție!
=====
@all - mulțumesc de vizită, aprecieri și comentarii.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Feb.2019 O (scurtă) zi de iarnă în Luxemburg — scris în 31.03.19 de crismis din GALAțI - RECOMANDĂ
- Aug.2017 Luxemburg — scris în 27.09.17 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Aug.2016 Luxemburg, doar un scurt popas — scris în 31.10.20 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2015 Alte după-amieze prin capitala Marelui Ducat — scris în 30.11.15 de Dragoș_MD din FRUMUşANI [CL] - RECOMANDĂ
- May.2015 Impresii Luxemburg — scris în 17.06.15 de danezu008 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jul.2014 Hai Hui prin Luxemburg, într-o vară cum nu a mai fost alta — scris în 11.02.16 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- May.2014 O zi in ducatul Luxembourg — scris în 09.06.14 de damiza din CâMPULUNG [AG] - RECOMANDĂ