ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 08.03.2025
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 24.05.11
STATUS: POSEIDON
DATE SEJUR
JUL-2024
DURATA: 1 zile
Prieteni

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
80.00%
Mai degrabă mulțumit

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
80.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 6 MIN

Ruinele Cetății Rákóczi și Muzeul Feroviar Ghimeș-Făget 

TIPĂREȘTE URM de aici

După Mănăstirea Franciscană din Șumuleu Ciuc și Ansamblul monumental dedicat memoriei sublocotenentului erou Emil Rebreanu din Palanca, programul excursiei pe Valea Trotușului cuprindea o vizită la Cetatea Rákóczi.  

Despre Cetatea Rákóczi nu se spunea decât că 'se află la vechea graniță dintre Austro-Ungaria și România și a fost construită în anul 1624 de principele Bethlen Gabor. Avea rolul de barare a drumului de acces către valea râului Negru, fiind punct de colectare a vămii. ' Internetul, pe care l-am consultat în speranța obținerii mai multor informații, m-a afundat și mai mult în ceață. Nu am găsit prea multe informații, dar mi-a clarificat un aspect: Cetatea Rákóczi din Ghimeș nu trebuie confundată cu Cetatea Rákóczi din Oituz, fortificația medievală ruinată, aflată la intrarea dinspre Moldova în Pasul Oituz, construcție atribuită - conform tradiției locale - lui Gheorghe Rákóczi al II-lea.

În comuna Ghimeș-Făget, singurul obiectiv inclus în Lista monumentelor istorice din județul Bacău ca monument de interes local este fostul punct vamal 'Cetatea Rákóczi' aflat între satele Ghimeș și Făget, pe vechea linie de demarcație a graniței dintre Moldova și Transilvania. Coordonate - 46°33′21.491″N 26°6′37.539″E.

Clasificată ca monument de arhitectură, Cetatea Rákóczi străjuind zona de la înălțime, este astăzi o mare ruină. Probabil că, în decursul istoriei, cetatea a fost reparată și consolidată de mai multe ori, dar astăzi este o ruină. O mare ruină. Fostul punct vamal Cetatea Rákóczi din Ghimeș este înconjurat de un gard de șantier care interzice accesul la ruinele de pe deal. Ca să ajungem acolo ar fi trebuit să urcăm o scară de piatră cu vreo 100 de trepte, dar nici asta nu ne-a fost îngăduit. De la baza dealului, de pe malul râului Trotuș, am pozat Cetatea Rákóczi cu scara ei, mulțumindu-ne doar cu atât. Din șosea, din locul în care ne-a lăsat autocarul, pentru a ne apropia de dealul cetății, am traversat râul Trotuș pe vechiul pod rutier 'construit la începutul sec. XX, cu ocazia modernizării drumului dintre Transilvania și Moldova'. Conform informațiilor găsite acolo 'Podul a fost renovat în contextul colaborării transfrontaliere în anul 2011 de către:... ' Și urmează o lungă listă de nume ungurești. O foarte veche locomotivă, curățată și revopsită, plasată lângă pod, este o atracție nu numai pentru cei mici care pot urca în cabina mecanicului, dar și pentru adulții care se fotografiază având ca fundal relicva feroviară.  

Sub podul de cale ferată a liniei Ciceu - Adjud, pe malul râului Trotuș, mai multe panouri informative repetă obsesiv faptul că cetatea este în renovare și că accesul până la ea este interzis. Mi-au atras atenția și am studiat îndelung 'Dinții de dragon antitanc ai Liniei Árpád și intrarea în buncărul de sub Cantonul Feroviar Nr. 30 de la Ghimeș'.

Abia după aceea am aflat că în căsuța modestă situată pe micul deal alăturat - fostul Canton 30 din Ghimeș - se află Muzeul Feroviar Ghimeș-Făget.  

Muzeul Feroviar Ghimeș-Făget nu are statut de monument istoric, dar oferă vizitatorului o mulțime de curiozități expunând un amalgam de obiecte cu referire la activitatea feroviară de dinainte și de după Primul Război Mondial. Săpat în deal, sub canton, se află buncărul subteran. Nu știu dacă se vizitează în interior. Am fotografiat doar intrarea care nu mi-a ieșit deloc bine și de aceea am renunțat.

Clădirea cantonului care a aparținut societății feroviare regale ungare, este situată lângă fosta graniță estică a Regatului Ungar, la 2 km de gara din Ghimeș. Proiectantul Cantonului 30 (construit în 1896-1897 lângă calea ferată și șoseaua care făcea legătura dintre Moldova și Transilvania) a fost inginerul maghiar Ferenc Pfaff (1851- 1913).

La vremea Austro-Ungariei, Cantonul 30 era cel mai estic canton al cailor ferate ungare. Rolul său era de supraveghere și protecție, fiind dotat cu tot felul de aparate de semnalizare și comunicare. Cantonierul, împreună cu familia sa, locuia acolo. După 1920, cantonul a fost dat în folosința Căilor Ferate Române, apoi, în 1940, a fost preluat din nou de unguri și Armata Ungariei (care a construit buncăre în pivniță și lângă clădire).  

Părăsit și tot mai degradat, după anul 1990 cantonul (care atunci aparținea SNCFR) a fost vândut în anul 2003 lui Deáky András, un profesor din Ghimeș. Ulterior, acesta l-a donat Consiliului Local. Cu fonduri colectate pe plan local și din Ungaria, Cantonul 30 a fost renovat și astăzi este muzeu.  

Colecția muzeală include aparatură și tot felul de instrumente feroviare, uniforme, documente și fotografii de epocă, embleme și mărci, cele mai vechi datând din 1885.  

Bilibók Ágoston  - un mecanic de reparații și întreținere a vagoanelor la Revizia de Vagoane Ciceu - prin anii ‘70, când Căile Ferate Române au început să caseze vagoane, locomotive și diverse alte vechi utilaje feroviare fabricate de renumite firme europene, a început a colecționa plăcuțe de identificare de pe locomotive, atât numerice cât și înscripționate cu numele și cu orașul producătorului, precum și cu anul fabricației. Au urmat vitezometre de locomotive, un ceas electric de peron, fotografii care ilustrau diverse stadii de construcție a căii ferate care urcă de la Ciceu, diplome, medalii, literatură și hărți feroviare, documente de trecere a graniței, fotografii cu personal al căii ferate din epoca respectivă, cu locomotive vechi,  cu depoul Ghimeș, etc... La început, toate acestea au fost adăpostite în locuința colecționarului, apoi, timp de 5 ani, într-o sală din clădirea gării Ghimeș. Renovarea fostului Canton 30 (în perioada martie-mai 2008), a înlesnit amenajarea expoziției, aceasta fiind inaugurată în duminica Rusaliilor din același an.

Trebuie să spun însă că spațiul restrâns și abundența de material expus (chiar dacă este grupat cumva pe categorii), precum și notițele informative preponderent în maghiară fac vizita la acest muzeu destul de obositoare. Nu există un pliant sau o broșură în limba română, iar custodele - deși vorbăreț de felul lui - are o prezentare a muzeului cam prea limitată.  

Am plecat de acolo fără a-mi fi putut explica de ce am ajuns la Muzeul Feroviar când am venit pentru a vizita Cetatea Rákóczi și ce legătură există între una și cealaltă.

Popasul nostru la fosta graniță româno-ungară de la Ghimeș-Făget, la ruinele Cetății Rákóczi și la Muzeul Feroviar s-a încheiat dincolo de șosea, acolo unde există o înșiruire de terase care oferă gustări, porumb fiert, răcoritoare și cafea sau doar o clipă de odihnă la mesele cu bănci din lemn. Am plecat mai departe convisă - o dată în plus - că și cele mai neînsemnate locuri de pe harta României pot ascunde atracții pentru iubitorii de călătorie.  

Și surprizele de pe Valea Trotușului nu se opresc aici!

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de iulianic in 08.03.25 07:07:22
Validat / Publicat: 08.03.25 09:29:10

VIZUALIZĂRI: 200 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj
Adn. FAVORIT

1 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P19 Pe Valea Trotușului - Muzeul Feroviar Ghimeș-Făget.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 20900 PMA (din 21 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

1 ecouri scrise, până acum

Lucien
[08.03.25 17:23:05]
»

Pe Valea Trotușului, fosta zonă de graniță Ghimeș - Palanca are o semnificațiie specială și trebuie privită unitar, lucru care rar se reușește. Există o „regulă” pe care și dvs. ați „încălcat-o” : românii nu vizitează și nici nu știu despre „Granița de 1000 de ani” (respectiv Cetatea Rakoczi - Muzeul Cantonul feroviar nr. 30 - Kontumac sau Carantina), iar maghiarii nu vizitează și nici nu știu despre Memorialul eroului Emil Rebreanu, toate fiind în același areal. Spun asta fără pic de răutate pentru-că am constat că asta se întâmplă: fiecare cu ai lui.

Cumva, ca român, am încercat să aprofundez situația „Graniței de 1000 de ani” pentru-că cealaltă, a lui Rebreanu, era limpede. Voi cita din textul explicativ al videoclipului pe care l-am făcut pe această temă (https://www.youtube.com/watch?v=Ei0yzFntQgU, cu subtitrare):

Zona de graniță Ghimeș - Palanca este unul din locurile cu o înaltă încărcătură simbolistică și spirituală din istoria Transilvaniei, precum și a Moldovei, timp de multe secole defileul Râului Trotuș în zona Ghimeș (Gyimesbükk) - Palanca fiind punct de graniță între Transilvania (Ungaria) și Moldova. În partea transilvană se concentrează mai multe obiective. Ruinele Cetății Rákóczi domină Valea Trotușului de pe vârful unui pinten de munte. Cetatea a fost construită în 1626 de către Bethlen Gábor, principele Transilvaniei și întărită în secolul XVIII de către Francisc Rákóczi al II-lea și apoi de către autoritățile habsburgice, fiind folosită până la mijlocul secolului XIX. Începând cu anul 1730, în versantul opus cetății este înființată Carantina (Kontumác, din germanul Kontumaz = carantină), odată cu alte puncte de carantină situate în lungul graniței Imperiului Habsburgic. Acesta a funcționat până la sfârșitul secolului XIX. Lângă Carantină (Kontumác), călugării franciscani de la Șumuleu-Ciuc au construit în 1782 o capelă închinată Adormirii Maicii Domnului. După 1890 Ungaria și România își prelungesc liniile ferate pe Valea Trotușului care se vor interconecta aici la Ghimeș în anul 1899. Simbol rămâne de atunci Cantonul feroviar nr. 30, situat la numai câțiva metri de graniță, reprezentând cel mai estic punct al graniței româno-maghiare și al căilor ferate ungare. În cel de Al Doilea Război Mondial, Cantonul 30 situat pe linia defensivă Árpád este întărit cu un buncăr și colți antitanc.

În imediata vecinătate, în partea românească a fostei granițe, la Palanca, se găsește Memorialul eroului Emil Rebreanu, ofițer român transilvănean în armata austro-ungară, executat în 1917 (Primul Război Mondial) după ce a încercat să dezerteze trecând linia frontului la frații români. Ulterior, au fost înălțate aici un obelisc dedicat ostașilor sovietici căzuți în cel de Al Doilea război Mondial, iar în 2012 un nou monument dedicat lui Emil Rebreanu. Tragicul destin este evocat de fratele său, marele scriitor Liviu Rebreanu, în romanul” Pădurea spânzuraților” . Detalii găsiți în videoclipul meu: https://www.youtube.com/watch?v=ObUCmDcy0lg, cu subtitrare

Granița româno-maghiară de pe aliniamentul Carpaților, inclusiv cea de aici la Ghimeș, a funcționat până în decembrie 1918 (sfârșitul Primului Război Mondial) când Transilvania s-a unit cu România. De asemenea, în timpul celui de Al Doilea Război Mondial, în urma Dictatului de la Viena (1940), Transilvania de Nord este cedată Ungariei, granița fiind reactivată aici în perioada 1941-1944.

Pe munții din zona Ghimeșului au fost identificate zeci de morminte individuale sau comune cu eroi cunoscuți sau necunoscuți, de toate națiile, căzuți în cele două războaie mondiale.

În ultimii ani, numeroase inițiative au contribuit la reabilitarea acestui loc încărcat de istorie. Cantonul feroviar nr. 30 a fost renovat și transformat în spațiu muzeal. Pe culmea de lângă Kontumác a fost amenajat un complex spiritual-național, format dintr-o simbolică poartă secuiască (” Poarta credinței, a vieții și a națiunii” ) și 11 stâlpi secuiești (” Stâlpii dăinuirii noastre” ), fiecare marcând un secol de existență. Capela catolică de la Kontumác a fost renovată. Ruinele fostei Carantine (Kontumác) au fost parțial reabilitate și transformate într-un Memorial care omagiază eroii căzuți în cele două războaie mondiale. O anexă a carantinei este transformată în spațiu muzeal.

De mulți ani, devenită tradiție,” Granița de 1000 de ani” de la Ghimeș a devenit loc de pelerinaj. Astfel a doua zi (duminica) și în continuitatea vestitului pelerinajul marianic de Rusalii (catolice) de la Șumuleu-Ciuc (Miercurea Ciuc), aici la Ghimeș se adună zeci de mii de pelerini sosiți cu sute de autoturisme, autocare și trenuri speciale, maghiarii din Transilvania și Ungaria omagiindu-și astfel istoria.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
1 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Lucien
Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă Bacăul şi împrejurimile:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2025 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.077441930770874 sec
    ecranul dvs: 1 x 1