GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Pe urmele lui George Enescu la Conacul Tescani
La aproximativ 35 Km de Bacău, pe drumul spre Moinești, pe malurile Tazlăului, la capătul unei alei mărginită de plopi inalți, inconjurat de livezi de meri, se află Conacul Tescani, in prezent Secția ”Dumitru și Alice Rosetti Tescanu – George Enescu” a Muzeului Național George Enescu
Istoria Tescaniului incepe odată cu cumpărarea, in anul 1709, de către vornicul Ștefăniță Roset, a moșiei de la care se va trage numele unei intregi ramuri a familei: Rosetti-Tescanu. Iubitoare de cultură și artă, familia Rosetti-Tescanu a făcut din Tescani, de-a lungul timpului, un loc de intâlnire a unor reprezentanți de seamă ai literaturii, picturii sau muzicii. In 1848, Costache Rosetti-Tescanu, organiza, in propria casă, școala satului și îi aducea aici pe Vasile Alecsandri și Costache Negri, pentru ca mai târziu, fiul lui, Dumitru Rosetti-Tescanu, să adune la Tescani una dintre cele mai valoroase biblioteci din Principatele Române, cu multe ediții rare, totalizând peste 12.000 volume.
Dumitru Rosetti-Tescanu, om politic, prefect și deputat s-a căsătorit cu Alice Jora, nepoata lui Costache Negri, și au locuit in Conacul Tescani, construit de Dumitru in anul 1880.
La acest conac aveam să ajung și eu, intr-o zi de martie a anului 2018. La intrarea in conac și pe tot parcursul vizitei, m-au insoțit acordurile Rapsodiei lui George Enescu, a cărui prezență o percepeam nu numai prin muzica pe care o auzeam ci și prin obiecte sau fotografii ale celebrului muzician.
Dar, care este legătura dintre vechea familie Rosetti-Tescanu și George Enescu? E simplu. O mare iubire.
Din căsătoria lui Dumitru Rosetti-Tescanu cu Alice Jora, s-a născut, in anul 1878, fiica lor, Maria, numită și Maruca, cea care avea să devină una dintre cele mai frumoase femei ale acelor timpuri.
La vârsta de 19 ani, Maruca, s-a căsătorit cu prințul Mihai Cantacuzino, fiul lui Gheorghe Grigore Cantacuzino, important om politic român, primar la Bucureștiului și prim minstru al României, poreclit Nababul, datorită uriașei lui bogății.
Prin această căsătorie, Maruca a dobândit titlul nobiliar de prințesă, titlu de care era foarte mândră și de care nu se va despărți până la sfârșitul vieții.
Primii șapte ani ai căsătoriei Marucăi cu prințul Mihai Cantacuzino au decurs relativ liniștit, in ciuda renumelui de afemeiat pe care acesta il avea. Prințesa a dat naștere la doi copii, Alice și Bâzu, iar căsnicia lor părea să urmeze un traseu fericit. Asta până când Maruca a descoperit că soțul ei avea o relație amoroasă cu nimeni alta decât Nellie, sora ei.
Prințesa nu a putut trece peste această infidelitate, și nu și-a iertat niciodată soțul. Nu au divorțat, au continuat să păstreze o căsătorie de formă, in care fiecare avea libertatea de a trăi viața așa cum credea de cuviință.
După această separare de soțul ei, prin anul 1907, Maruca il cunoaște pe George Enescu, venit la casa familiei Cantacuzino din Sinaia să susțină un recital. Intre cei doi a fost dragoste la prima vedere, după cum mărturisește insăși prințesa in memoriile ei: ”Bărbat, zeu sau demon este această siluetă de titan ieșită din trăznet, zveltă dar compactă ca de jasp negru? Destinul in persoană. Inaintează spre mine fatal, irezistibil, pe când eu merg, ca o somnambulă in întâmpinarea lui”.
Maruca și Enescu, sau Pynx cum îi spunea prințesa, preluînd numele de alint cu care Carmen Silva il botezase pe muzician, au trăit apoi o furtunoasă poveste de dragoste, cu certuri și impăcări, cu gelozii de o parte și de alta. Maruca nu l-a adus de la inceput pe Enescu la Conacul Tescani. Prefera să păstreze acest loc ca un refugiu al ei, un loc unde să fugă de iubirea față de muzician. Enescu a venit la Conacul Tescani abia in anul 1917, după aproape 10 ani de legătură amoroasă cu Maruca. De atunci șederile lui la conac au fost tot mai dese și mai lungi, Enescu refugiindu-se aici cu muzica lui, atunci când prințesa s-a indrăgostit nebunește de filozoful Nae Ionescu. La Tescani, Enescu finalizează opera simfonică ”Oedip”, pe care o incepuse in 1920 in Elveția, unde se afla cu Maruca, și o dedică acesteia, așa cum i-a promis, prințesa marcând acest eveniment in memoriile ei: ” Pynx a vrut ca pe pământul atât de drag mie de la Tescani să fie terminată această operă imaginată, compusă, scrisă incetul cu incetul de-a lungul iubirii noastre, și să-mi fie dedicată”.
Dragostea Marucăi pentru Nae Ionescu, a inceput in anul 1928, imediat după moartea soțului ei intr-un accident de mașină. Pe atunci Maruca avea 50 de ani, era incă o femeie frumoasă, iar Nae Ionescu era cu 11 ani mai tânăr și era deja cunoscut ca un mare cuceritor. Dragostea lor a durat până in anul 1933, când, din motive neștiute, s-au despărțit. Prințesa nu a putut să suporte șocul despărțirii, a căzut intr-o adâncă depresie care a culminat cu o incercare de sinucidere, aruncându-și acid pe o parte a feței. Cel care i-a fost alături in acest timp, ingrijind-o permanent, a fost George Enescu. A internat-o la Viena, intr-un sanatoriu de boli nervoase, unde a stat aproximativ un an, intorcându-se impreună la Tescani in anul 1936.
După un an, in 1937, cei doi se căsătoresc, după 30 de ani de legătură amoroasă. Cei doi copii ai prințesei au fost impotriva acestei căsătorii, considerând că Enescu nu se ridică la rangul nobiliar al familiei lor. Până in anul 1946, când au părăsit România, cei doi soți au stat perioade indelungate la Tescani, amândoi exprimându-și dorința scrisă de a fi ingropați unul lângă celălalt, la Tescani. Dorința aceasta nu avea să fie indeplinită, cei doi soți fiind inmormântați in cimitirul Pere Lachaise din Paris.
In anul 1947, Maria Cantacuzino-Enescu donează conacul de la Tescani, statului Român, singura condiție impusă fiind aceea ca acesta să devină un centru de cultură și de susținere a artelor.
Nu avea să se intâmple de la inceput așa. Regimul comunist instaurat in acei ani, a stabilit aici un comandament sovietic, iar mai târziu a inființat o stație de reparat utilaje agricole și o crescătorie de găini. Au fost distruse o mare parte din valoroasele obiecte de artă și au fost arse cărțile din impunătoarea bibliotecă.
La mijlocul anilor '70, Ministerul Culturii din acele vremuri s-a decis să dea Tescaniului destinația de așezământ cultural, așa cum a dorit Maruca. Au inceput ample lucrări de curățenie (stratul de găinaț ajungând la aproape jumătate de metru) și restaurare. La inceputul anilor 80, Muzeul Enescu și-a deschis porțile, devenind un loc de creație și refugiu pentru pictori, scriitori, muzicieni dar și domiciliu forțat pentru oameni de artă ostili sistemului de atunci. Aici, in anul 1989, a scris Andrei Pleșu ”Jurnalul de la Tescani”, in timpul celor nouă luni de domiciului forțat.
Muzeul este amenajat in camerele in care in trecut au locuit Maruca și George Enescu, și in care s-a păstrat o parte din mobilierul familiei. Pe pereți sunt expuse portrete ale familiei Rosetti-Tescanu și ale celebrului compozitor. Putem vedea in sălile muzeului testamentele soților Enescu, prin care iși exprimau dorința de a fi inmormîntați la Tescani, dar și actul prin care Maruca donează Conacul Tescani statului Român.
In sala George Enescu, este expusă vioara Bernardel, primită drept premiu de Enescu la absolvirea Conservatorului din Paris, vioară la care compozitorul a cântat destul de puțin, deoarece, prin eforturile tatălui și cu susținerea financiară a familiei regale, a primit vioara Stradivarius, la care a cântat până in 1953 când i-a dăruit-o lui Menuhin. Tot aici găsim și bagheta de dirijor a lui Enescu.
Sunt expuse afișe ale vremii cu diferite evenimente muzicale legate de Tescani sau afișe ale concertelor susținute de Enescu.
Un colț al salonului Enescu este dedicat lui Mihail Jora, un bun prieten al compozitorului, prin intermediul căruia Jora avea să studieze la Paris compoziția.
Sala mare a conacului, numită ”Sala Oedip” este dedicată activității compozitorului. Sunt afișe ale premierei operei Oedip, copii ale partiturilor, recenzii ale vremii. Aici găsim pianul la care a cântat George Enescu, un portret al compozitorului realizat de pictorul Grigore Stoenescu și un bust, operă a sculptorului Richard Hette.
In curtea conacului, in imediata apropiere se află ”Merăria”, locul in care se adunau merele provenite de la livezile de meri ale moșiei.
La câțiva pași de conac se află Biserica Sf. Gheorghe, de fapt o capelă care a aparținut familiei Rosetti Tescanu. Aici au fost inmormântați membri ai familiei Rosetti, care au fost mai târziu strămutați in cimitirul din sat. Biserica a fost aproape distrusă de comuniști și recondiționată tot de aceștia, in anii '80. Dar, in afara reparării acoprișului și a consolidării pereților, nu s-a făcut mare lucru. Pereții au fost pictați cu picturi care numai de biserică nu amintesc (picturi ale unor cântăreți, cu instrumente muzicale in mâini). Nu am putut vizita biserica, era inchisă. Se caută fonduri pentru refacerea in intregime a bisericii.
Conacul Tescani are destinația dorită de Maruca, cea de așezământ de cultură. Aici are loc de peste patruzeci de ani o tabără de pictură, la care au participat importanți artiști, printre care, Horia Bernea, ale cărui picturi le regăsim expuse in conac.
Sunt organizate vernisaje, concerte. Anual se desfășoară Festivalul ”Orfeul Moldav”, cu Filarmonica Mihail Jora din Bacău.
Muzeul este deschis publicului de marți până duminică, intre orele 10-17. Dacă ajungeți in zona Bacăului, faceți o scurtă plimbare până la Tescani. Nu veți regreta.
Vă rog, dacă se poate atasa https://www.youtube.com/watch?v=uvpjT9ltdrY
Trimis de Mika in 03.04.19 23:49:37
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BACĂU.
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Mika); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
- Coordonate GPS: 46.51165361 N, 26.65041865 E - neconfirmate încă
ECOURI la acest articol
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "O zi în Moinești și împrejurimi, MOINEȘTI / COMĂNEȘTI" (deja existentă pe sait)
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecții.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
@Mika: Superb articol, felicitări!
Și ilustrația muzicală aleasă imbracă perfect descrierea ta
@krisstinna: Mulțumesc! A fost un subiect apropiat de inima mea.
@Mika: Super! N-am știut despre acest obiectiv, deși povestea, în mare, am mai auzit-o. Un motiv bun de a pleca de acasă într-o sâmbătă sau duminică... Mulțumesc!
@crismis: Ma bucur ca ai pus pe lista muzeul. Sper sa îți placa.
Am fost aici în vara lui 2013, pe o vreme ușor înnorată, exact cît să acopere soarele insuportabil de iulie și să îmbie la plimbare. Șoseaua Moinești - Bacău este bună, destul de liberă, și traversează niște peisaje încîntătoare (mai ales între Tescani și Bacău). Se poate ajunge pe un drum județean refăcut și direct dinspre Piatra Neamț (șoseaua Roznov - Ardeoani).
La pianul care se află în una din camere (cel la care se cîntă, nu cel al lui Enescu) repeta un copil de vreo 10 - 12 ani. Noi am trecut cu vizita pe acolo și apoi mai departe, iar la final am ieșit în curte. Pe geamul deschis, în timp ce ce îndreptam spre pădurea din spate, a început să se audă tema muzicală din „Pirații din Caraibe”, interpretată magistral. Poate pentru că avea asistență, poate pentru că voia să ia o pauză de la partitura pe care o repeta și să se destindă cu o piesă favorită, poate din alt motiv, nu contează, talentatul pianist a lăsat repetiția și a oferit un mic spectacol. Țin minte și acum atmosfera, ilustrația muzicală a acelei plimbări, pădurea din jurul conacului, cerul bleu cu pete de nori și liniștea spartă numai de muzica ce se auzea pe geamul deschis.
@abancor: Asa e, drumul pana acolo este foarte frumos. Si eu am asistat la un mic concert, la pianul din Sala Oedip, fosta camera de zi a conacului, dat de doi pianisti, profesori la conservator. Micul concert a contribuit la frumusețea acelei zile Mulțumesc de vizită și completări.
Mutat, la reorganizare, în rubrica «Conacul Tescani [Tescani]» (nou-creată, între timp, pe sait)
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2024 Conacul Tescani fără Enescu — scris în 02.09.24 de Veronica Avram din GALATI - RECOMANDĂ
- Sep.2020 Secția „Dumitru și Alice Rosetti-Tescanu - George Enescu” - Tescani, jud. Bacău — scris în 17.10.20 de crismis din GALAțI - RECOMANDĂ