BUN
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Cu semeringul banatean de la Oravita la Anina
![](/images/printer_off_32.png)
In sejurul pe care l-am petrecut la Cheile Nerei am facut intr-o zi o calatorie cu semeringul banatean porecla trenului de la Oravita la Anina. Intre cele doua localitati este o distanta de 33 de km care este parcursa in aproape 2 ore.
Calea ferata a fost inaugurate in 1863, fiind prima cale ferata montana construita pe teritoriul tarii. A fost construita de austrieci si locomotiva a fost adusa de la Viena cu vaporul pe Dunare pana la Moldova Noua si de acolo trasa de 40 de perechi de boi pana la Oravita. Pe distant de 33 de km se gasesc un numar de 14 tunele in lungime de peste 2000 de metri si 10 viaducte. Toate tunelurile au fost sapate manual deoarece calea ferata a fost inaugurata cu 3 ani inainte de a fi descoperita dinamita. Din aceasta cauza tunelurile sunt foarte inguste cat sa incapa vagoanele special construite. Dupa ce m-am documentat despre aceasta cale ferata am hotarat sa nu o ratam. Biletele le-am cumparat online si au costat in jur de 50 de lei dus intors pentru 2 persoane. Trenul pleaca de la Oravita la 11,15 si ajunge la Anina la ora 13 si pleaca din Anina la ora 14,40.
Locomotiva este disel electrica special construita pentru acest drum, ea se deosebeste fata de celelalte prin faptul ca din cele 4 axe, prima si ultima se inclina spre dreapta, respective spre stanga, permatand locomotivei intrarea intr-o curba cu o raza mai mica. Locomotiva trage doua vagoane construite in anul 1914 cu banci de lemn care sunt si ele prevazute cu un dispozitiv de rotatie.
Drumul este foarte frumos, dar am fost foarte dezamagita de aspectul vagoanelor. Grupul sanitar era dezastru, geamurile murdare si in ansamblu vagoanele aratau urat, asta fiind un cuvant bland. Ma gandesc ca totusi fiind un traseu turistic se putea investi putin in curatenie (geamuri curate) si un aspect atractiv, un grup sanitar curat.
La Anina cand am ajuns ne-a spus controlorul ca este o pizzerie buna si turistii din tren au plecat spre pizzerie. Intr-adevar pizza a fost foarte buna. dar orasul Anina este un orasel trist si anost in care nu ai ce face. In tren a fost deschisa usa de la ultimul vagon sa putem admira drumul si tot drumul m-am gandit cu durere in suflet ce s-a putut construi in 1860 si cum in 30 de ani s-a distrus si s-a furat din tara asta.
Trimis de mariana07 in 24.07.20 19:01:20
- A fost prima sa vizită/vacanță în ORAVIŢA
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mariana07); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
- Coordonate GPS: 45.03742280 N, 21.68634150 E - CONFIRMATE
ECOURI la acest articol
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ necesar unei astfel de selecții.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
@mariana07: Un obiectiv insuficient pus în valoare aflat în pericol de închidere de mai multe ori. În 2011 am călătorit și noi cu acest tren pe linia ferată montană pitorească între Oravița și Anina (vezi impresii); din păcate condițiile sunt cum sunt (vagoane insuficient curățate, ferestre murdare etc.), pe traseu s-ar mai putea curăța vegetația pentru vederi mai spectaculoase și altele.
Linia e supranumită „Semmeringul bănățean” făcându-se o analogie cu cele mai spectaculoase și vechi linii ferate montane din Europa (construită la mijlocul secolului al XIX-lea) care traversează Pasul Semmering din Austria. Tot sub stăpânire austriacă se afla și teritoriul de azi al Banatului atunci când s-a construit linia ferată Oravița-Anina, o legătură necesară cu linia Baziaș-Oravița care facilita transportul cărbunelui către Dunăre și mai departe spre Imperiu.
Călătorii frumoase!
@tata123: va marturisesc ca am fost foarte trista cand am vazut cum se prezentau vagoanele. In orice tara civilizata au grija de un asemenea lucru deeosebit, dar la noi este o indolenta fara seaman. Si vegetatia de pe traseu este tot necuratata.
Multumesc pentru vizita!
Am fost recent in zonă (săptămâna asta), mai bine zis am fost cu mașina nu cu trenul. De la Oravița am trecut pe sub calea ferată pe la viaductul de la Brădișorul de Jos, atenție drumul e foarte rău. Calea ferată arată ca și acum 100 de ani.
Cu trenul ăsta am fost prima dată acum vreo 60 de ani, pe urmă prin 1979, pe urmă in 1980, după... democrație... adică după anii 90 am fost doar cu mașina pe acolo nu cu acest tren, știam traseul.
Inainte de 89 calea ferată Berzovia - Oravița - Anina era în funcțiune și circulau destul de des trenuri personale și mai ales cu marfă, în prezent pe Berzovia - Oravița nu mai circulă nimic nici un tren, a fost o perioadă cu tren privat, acum nimic.
Pe ruta Oravița - Anina după foarte multe intervenții s-a reușit să rămână în funcțiune acest tren turistic care aparține de CFR. Era cât pe ce să fie desființată și această rută dar văd că a rămas, până când? vom vedea.
Merită o tură cu acest tren care și azi arată ca și acum 100 de ani, la fel și calea ferată.
@mariana07:
”Locomotiva este disel electrica special construita pentru acest drum
M-aș fi așteptat să fie o locomotivă cu abur!
Păcat de frumusețea peisajelor că a trebuit să le admirați din vagoanele alea frumoase dar murdare!
Un SB frumos dar trist din cauza indolenței unora!
O experiența foarte proasta
Foarte proasta, trenul supra aglomerat, și nu ai nimic de văzut nici pe traseu și nici in Oravita și Anina, au stat jumate din călători in picioare cu copii mici in brațe și pe unde apucau, dus și întors, doar doua vagoane foarte mici, vechi și neîngrijite, oameni buni nu va gândiți doar la bani, ca vin turiști și rămân cu un gust amar și nici nu mai calcă pe acolo vreodată, toată experiența a fost o bătaie de joc foarte neplăcuta.
Nota pe care v-o acord este nota 2.
-
BY WEBM: Text trimis spre publicare ca review. Neîndeplinind condițiile impuse de Regulament pentru publicarea ca articol distinct, a fost mutat de echipa tehnică aici, ca ecou.
@Zoazore: O locomotivă cu abur care să străbată 14 tunele - aia ar fi, cu adevărat, o experiență de neuitat!
Awwwwwwww! Am apucat să iau bilete și să-mi fac traseul pe acolo! Sper să găsesc și ceva plăcut.
@puiutea: Depinde cu ce așteptări te duci acolo! Cei mai mulți se așteaptă să fie totul organizat și bine pus la punct, ei bine - nu! Este o linie de cale ferată operată de CFR - o cursă pe zi - fără a fi catalogată drept turistică (poate în acest caz s-ar mai fi mișcat lucrurile). Turiștii sunt atrași de sloganul „semmeringul bănățean” și de faptul că este prima linie ferată montană de pe teritoriul de azi al României (pe atunci în Imperiu).
Linia ferată este spectaculoasă din perspectiva realizării tehnice, străbate și zone frumoase dar vegetația obturează în mare parte priveliștea. Dacă stai în coada trenului cu ușa deschisă poți vedea mai bine tunelurile și viaductele.
În Oravița sunt o serie de muzee (oravita.ro), la fel și în Anina - Centrul cultural-muzeistic Anina (str. Sf. Varvara 49, fosta Primărie/ marți-duminică: 10.00-16.00, circa 10 lei biletul de intrare).
Ideal ar fi să parcurgeți traseul într-un singur sens, sunt de ajuns cele 2 ore petrecute în tren pe sens. Asta înseamnă să luați un taxi (cum am făcut noi în 2011: vezi impresii), un microbuz sau poate mergeți cu două autoturisme.
Este o călătorie doar pentru pasionați, în general. Însă sigur veți găsi și lucruri plăcute/drăguțe.
Vacanță frumoasă!
@tata123 ????: Mulțumesc mult! Nu mă aștept la cine știe ce, am mai mers cu mocănițe, cu ani în urmă, pe linii secundare. Curățenie... depinde de grup, iar pe 12 septembrie cred că o să fim singuri! ☺️ Multă sănătate și toate cele bune!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jun.2021 Țeapă colosală — scris în 26.06.21 de RoxanaOlivia din SACALAZ - nu recomandă
- Apr.2018 Feeria copacilor înfloriți — scris în 19.04.18 de ungureanica din REșIțA - RECOMANDĂ
- Jun.2017 Semmeringul: la pomul lăudat — scris în 05.06.17 de cod_gabriel din BUCUREşTI - nu recomandă
- Apr.2014 Linia ferată montană Oravița-Anina - 'Semmering-ul bănățean' — scris în 24.05.14 de Testosu' din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2013 Comoara Romaniei - Calea ferata Oravita-Anina — scris în 22.11.14 de Tucu2009 din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Jun.2011 Aventuri în căutarea Semmeringului bănățean — scris în 15.03.15 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ