GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Biserica Notre Dame din Bruges. Locul unde sălășluiește spiritul lui Michelangelo.
Un turn de 122 m din cărămidă, al doilea ca înălțime din Belgia, după cel al Catedralei din Anvers, poate fi văzut din depărtare, încă din garnitura de tren înainte de a intra în Gara Bruges.
Dar cum se ajunge la Bruges, dacă vremurile vor mai permite? Cel mai ușor, prin Bruxelles, apoi cu trenul spre Bruges. Acesta circulă la fiecare jumătate de oră, iar biletul tur/retur, cu valabilitate și pentru ziua de întoarcere a costat 6,50 euro/seniori/L-V/după ora 9.00
Impozanta biserică Onze-Lieve-Vrouwekerk, ridicată între secolele XIII-XIV pe locul uneia vechi, romanice, păstrează valoroase capodopere artistice, motiv pentru care, permanent este asaltată de vizitatori. Vizita este gratuită cu excepția Sanctuarului Carol Temerarul aflat în regim de muzeu și nava sudică, valoarea biletului fiind de 6 euro. Biserica este deschisă publicului între orele 9.30-17.00 cu program scurt sâmbăta și duminica, 13.30-17.00
Intrarea se face prin nava de nord și se vizitează gratuit numai nava centală. Ce mi-a atras atenția la aceasta, a fost albul imaculat al pereților și statuile din piatră ale celor 12 Apostoli ai lui Isus, montați pe stâlpii navei, înalți de 2 m și realizați la 1618. O galerie cu arcade, deasupra căreia se află orga din 1724, separă absida de naos. Arcada de mijloc, cu o feronerie excepțională, se deschide numai la slujbele oficiale. Dincolo de galerie se află Sanctuarul Carol Temerarul care se vizitează separat, împreună cu absida și nava sudică a bisericii.
Ce valori artistice prezintă absida și nava sudică
După ce am intrat prin nava de nord și am fotografiat nava centrală, cea cu Apostolii, am luat biletul pentru zona muzeală, respectiv absida și nava sudică.
Aici, în absidă, în spatele altarului, se află Capela Sfântă, cu trei mari vitralii, locul unde se făceau încoronările. Ea este flancată de două tripticuri cu teme din Noul Testament, respectiv Adorația Păstorilor de Pieter Pourbus și Schimbarea la Față de Gerard David, fiecare cu câte un mare vitraliu deasupra.
Am trecut în nava sudică și am intrat în Sanctuarul Carol Temerarul. Aici sunt două mormintele-sarcofag aurite, datate din sec XVI, ale lui Carol Temerarul, ultimul Duce de Burgundia și fiica sa, Maria de Burgundia, căsătorită Habsburg.
Sarcofagul lui Carol Temerarul este gol. După moartea acestuia, rămășițele pământești au fost depuse în Biserica San Donato, distrusă cu ani mai târziu, prin 1790.
Sarcofagul Mariei de Burgundia are altă poveste. Corpul său a fost înhumat în interiorul Bisericii, găsit de arheologi și identificat după masca mortuară ce o purta, comandată de soțul său, Ducele Maximilien al Austriei, unor vestiți aurari din Bruxelles.
Cele două sarcofage au fost recondiționate, prelucrate și amplasate în fața altarului, în 1979. La picioarele lor și deasupra altarului, Barend van Orley semnează un mare triptic intitulat Patimile lui Hristos.
Sanctuarul prezintă 30 blazoane ale Cavalerilor Lânii de Aur, între care și acela al lui Carol Temerarul.
Nava sudică găzduiește o operă excepțională, Fecioara cu Pruncul, modelată în marmoră de Carrara de mâinile lui Michelangelo la 1504. Destinată inițial pentru altarul Catedralei din Sienna, ea a fost cumpărată de o familie bogată din Bruges și donată bisericii. Este singura lucrare a lui Michelangelo care a părăsit Italia în timpul vieții sale.
Pruncul nu e prunc, ci un copil măricel, dezbrăcat dar ocrotit de mama sa, a cărei figură eu am asemuit-o cu cea a Fecioarei din Pieta de la Roma.
Lucrarea este montată într-un superb ansamblu arhitectural cu coloane din marmoră încadrat de două figuri feminine ce simbolizează ”Credința” și ”Speranța”. Deasupra se află o Ultima Cină de Pieter Pourbus.
În sectorul muzeal al bisericii mai sunt expuse, un triptic cu Adorația Magilor pictat la 1630 de un discipol al lui Rubens, sau Hristos pe Cruce atribuit lui Antoine van Dyck, diverse altare și sculpturi din lemn.
Catedrala Notre Dame din micul oraș belgian Bruges, vizitată în toamna lui 2018, afară de faptul că este un lăcaș de rugăciune, are și o valoare artistică excepțională prin valorosul patrimoniu ce îl deține.
Denumirea în flamandă este Onze-Lieve-Vrouwekerk, în franceză Eglise Notre-Dame și pe românește, Biserica Maicii Domnului.
Trimis de mihaelavoicu in 23.03.20 12:56:36
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BENELUX. A mai fost în/la: Oostende, Anvers, Bruxelles, Gend.
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat în rubrica "Biserici, mănăstiri în Brugge, BRUGGE" (nou-creată pe sait)
Am vizitat Bruges pe ploaie şi nu am intrat în nicio biserică. Reviewul tău completează această lacună. Nu ştiu dacă pot ataşa câteva poze separat, altfel le găseşti la Amintiri
@Michi: Mulțumesc! Mare păcat pentru cine vizitează orașul Brugess să nu beneficieze de vreme frumoasă. Atunci râde orașul.
Fi-va să mai putem călători!
@mihaelavoicu: Mi-a plaut intotdeauna minutiozitatea cu care prezinti orice subiect abordat, si recunosc cinstit, daca ajung undeva in urma ta stiu la ce sa ma uit.
Felicitari, votat cu mare drag.
@mishu: Mulțumesc! Încerc de fiecare dată, să înțeleg ceea ce văd și îmi place.
Și ca mine mulți alții, printre care și tu. Sănătate!
Buna ziua! In primele zile de pandemie, din Italia rula o postare acida la adresa tarilor care refuza sa o ajute; laimotivul rostit si filmat era patrimoniul, pe care nu-l meritam.
M-a impresionat, dar mi-a trecut, caci gandul m-a dus la Eroii Monumentelor, un grup anglo-american (1944-1950), salvatori ai patrimoniului occidental. Madonna Bruges, Altarul din Gent, Astronomul lui Vermeer (Luvru) au fost gasite in depozitul din mina de sare Altaussee din Austria. Ordinul " Nero" din 1945, al demolarii pe tot teritoriul Reich-ului, s-a extins si la colectia de arta furata- se dorea un foc ca cel din Roma anului 64. Se spune ca Hitler a contramandat ordinul, dar dupa moartea sa, a fost ignorat si ordinul isi urma cursul. Depozitul din Altaussee (137 galerii umplute cu 6755 picturi, 1700 carti rare, etc.) pregatit pentru aruncare in aer, a fost salvat de mineri si predat grupului american de salvatori.
Minunea s-a repetat de 670 de ori = cu numarul depozitelor de arta furata: colectii florentine, galeria Ufizzi, Sanssoci, Prado, aurul Reichsbank, sicriul lui Frederik cel Mare, bijuteriile Rothschild, Doamna cu hermina (Leonardo), Camera de chihlimbar, arta moderna - catalogata de Rosenberg arta degenerata.
In 2008 Muzeul Istoric German a publicat lista completa de arta furata, confiscata sau cumparata pe nimic, pe care al III-lea Reich o pregatea pentru Fuhrermuseum din Linz; Linz si nu Viena, candva vinovata pentru esecul lui Hitler la Academia de Arte Plastice. Lista avea suport foto, doar 19 din cele 31 de albume pregatite ca dar, pentru ziua de nastere si Craciun.
Vă rog să acceptați un mic amendament : " Camera de chihlimbar" a fost demontata de naziști și depozitata pe teritoriul Germaniei, de unde a dispărut încă in timpul razboiului. Clădirea unde se presupune ca a fost transportata a fost bombardata, ruinele si azi sunt inundate și sunt periodic scormonite de căutătorii de comori.
In emisiunea de vineri de pe Da Vinci dedicată căutării unor comori din varii locuri, am vazut replica modernă a camerei, refăcută de ruși, precum și ruinele despre care am spus. Nici urmă de chihlimbar recuperat de salvatorii americani...
Vremuri bune!
@mirceabrasov: Aveti dreptate, nu am fost atenta. multumesc1
@ilinca591: Acum mi-am amintit că, de fapt știam treaba cu Viena, trebuia doar să cotrobăi prin Net.
Fiecare operă și-a cam reluat locul, inclusiv sarcofagul lui Fr. cel Mare care se află în Berlinerdom. Totuși, ”Doamna cu hermina” se află la Cracovia, nu știu prin ce împrejurări.
Despre Camera de chihlimbar s-a lămurit și-i mulțumesc colegului @mirceabrasov. A fost un review pe AFA cu poze splendide.
Mulțumesc pentru completare și să auzim de bine!
@mihaelavoicu: Eroii Monumentelor au facut cariere impresionante dupa razboi; se poate specula ca o serie de lucrari au plecat spre NY in colectii particulare.
Se stie ca exista inca lucrari ascunse. In Germania, cererile legale privind posibile lucrari furate expira dupa 30 de ani, adica timpul estimat pentru recuperare.
In 2010 s-a descoperit colectia Gurlitt, (evreu care se ocupa din ordinul lui Hitler si Goring cu comercializarea operelor de arta moderna sau " arta degenerata"), cca. 1400 opere, valoare peste 1 mld. euro: Renoir, Matisse, Chagall, Picasso, Cezane.
@ilinca591: ... și atunci ca și in zilele noastre : în conditii speciale, tunuri speciale, sau prazi de razboi speciale...
In fond ce controale se faceau asupra produselor si persoanelor repatriate?
Presupun că statui nu au cărat...
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2018 Biserica Sângelui Sfânt (I). Relicva Sfântă. — scris în 24.03.19 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ