Tren Italia sau Italo treno
Bună seara.
În august avem planificat un scurt circuit prin Italia, cu plecare din Roma.
Știm deja destul de multe despre compania feroviară națională, Trenitalia, însă de pe site-ul de turism național am aflat și de m.italotreno.it.
Știe cineva ceva despre aceste trenuri? Ar fi la fel de serioase precum Trenitalia?
Mulțumim! Vacanțe frumoase
- PERIOADA: August -- NOPŢI CAZARE: -
- BUGET: 300 -- TRANSPORT: -
- ADULŢI: 2 -- COPII: - -- VÂRSTA: -
Răspunsuri la solicitare
Sunt super seriosi!
Un tren de mare viteza, doar ca puteti rezerva doar cu doua luni inainte, nu mai devreme.
Ciao,
Italotreno este un operator privat care efectueaza legaturi pe magistralele de inalta viteza (alta velocità) din Italia. Eu calatoresc des cu trenul atat pe ruta Verona - Napoli (via Roma) cat si pe ruta Milano - Venezia (deocamdata nu este servita de Italo). Am fost de nenumarate ori cu Italo, ultima oara la Firenze, au fost intotdeauna punctuali si nu am avut reprosuri.
Fata de Trenitalia preturile sunt mai joase, trenurile se plaseaza undeva intre Frecciargento si Frecciarossa ca confort, cu diferenta ca Italo are patru categorii de servicii (Frecciargento are PRIMA CLASSE si SECONDA CLASSE, Frecciarossa are Standard, Premium, Business, Executive).
Categoriile Italo sunt: smart, extra large, prima, club executive.
Am calatorit cu toate, deci iti pot da o parere:
Smart - cea mai ieftina, locurile sunt comode pentru distante scurte (gen Verona - Bologna, Verona - Firenze), dar nu le recomand pentru distante lungi (Verona - Roma; Verona - Napoli). Pana acum cateva luni era posibil sa-ti alegi locul cu "extra spatiu pentru picioare", gratuit, avand in vedere ca doua sau trei vagoane smart au cate 4 sau 8 locuri (nu imi amintesc bine) mai spatioase, initial concepute pentru persoanele in varsta si femeile insarcinate. Acum nu mai este posibil, poti doar sa specifici daca il vrei la coridor sau la geam.
Extra large - scaunele sunt mai comode si spatiul pentru picioare este evident mai bun. Poti alege locul.
Prima - comoditatea este similara cu categoria Extra Large, insa primeste gratuit niste snack-uri si o cafea, dimineata iti dau si un ziar daca nu ma insel. Poti alege locul.
Club Executive - e aproape un First Class de la Emirates, exista si posibilitatea de a rezerva zonele compartimentate care au maxim 4 locuri, insa pretul este pe masura. Poti alege locul.
Pe langa categoriile enumerate (sau clase daca vrei), exista si mai multe categorii de preturi care bineinteles se epuizeaza de la cea mai ieftina la cea mai scumpa in functie de anticipatia cu care rezervi, acestea sunt:
- Flexible sau Flex (nu imi amintesc exact) - cea mai scumpa, insa permite modificarea nelimitata a biletului si daca nu ma insel poti sa si renunti la el cu o penalizare
- Economy - permite modificarea cu o penalizare de vreo 20% (plus eventuala diferenta de tarif)
- Low cost - cea mai ieftina dintre categoriile de pret "standard", permite oricum modificarea biletului insa penalizarea e mai mare
Pe langa aceste categorii exista des alte categorii care fac parte din promotiile in curs (gen Verona Special, Italo Special), daca la calatoria aleasa se aplica aceste promotii le vei vedea automat in lista de preturi atunci cand cumperi biletul.
In plus, pe pagina de Facebook apar tot timpul oferte, iti dau un numar de cupon ce trebuie introdus cand achizitionezi. Problema e ca majoritatea ofertelor se refera la clasa SMART si pretul LOW COST, ceea ce pe distante lungi e greu de gasit (ba chiar ei le epuizeaza intentionat), pe distante scurte in schimb se pot aplica fara mari dificultati si-ti permit sa calatoresti cu putin.
Una dintre promotiile permanente, ca raspuns de marketing la o promotie similara a Trenitalia, este faptul ca poti achizitiona bilete cu 60 de zile de anticipatie pe magistralele Verona - Roma si Milano - Roma la 9,90 euro, ceea ce este absolut genial ca pret, insa se aplica doar la categoria SMART.
Consideratii generale:
- indiferent de oferta aleasa, sunt mai ieftini ca Trenitalia, nu incape indoiala (Trenitalia aplica preturi de la 30 la 70% mai mari in medie!)
- sunt punctuali si in statiile in care sunt prezenti au automate de bilete de la care poti tipari gratuit biletul cumparat online, e suficient sa introduci codul PNR
- trenurile sunt curate, moderne si rapide, de la Bologna la Napoli merge cu peste 300 km/h, din pacate magistrala Verona - Bologna este mai lenta (vreo 220-230 kmh) pentru ca liniile nu sunt inca omologate pentru viteze mai mari.
- au trenuri non stop (le gasesti in lista), adica pleaca de la Napoli sau Roma la Verona sau Milano fara sa se opreasca in statiile intermediare
Puncte negative:
- nu au restaurant la bord ca Trenitalia, ci niste automate penibile
- ofertele nu sunt intotdeauna oneste (cum iti ziceam tind sa epuizeze intentionat categoria LOW cost atunci cand ofera coduri de reducere)
Daca vi-l recomand? Absolut.
Clasa? Eu am 180m si o constitutie robusta, pentru mine clasa Extra Large e aproape obligatorie. La fel si cu avionul, daca iau zboruri low-cost rezerv mereu locurile din fata. Daca voi in schimb sunteti mai mititei, e ok si clasa SMART!
Salutari,
Roberto
@roberto92: Un răspuns grozav! Sunt extra-mega-super încântată! Îți mulțumesc din suflet!
Detaliile tale îmi dau mult curaj. Noi ne gândeam să achiziționăm numai bilete Smart, dintre cele mai low cost. Gândește-te la trenurile de acasă. Nu au cum să fie locurile low cost de la Italo mai proaste decât locurile din trenurile noastre, iar noi suntem dispuși să facem un sacrificiu câteva ore. Avem de făcut două drumuri mai lungi: Roma - Firenze și Firenze - Veneția. Cât timp o călătorie durează aproximativ 2 ore, nu ar fi un sacrificiu prea mare nici să mergem în picioare la 9 euro...
O singură nedumerire am: bagajele au locul lor la categoria Smart? Adică avem unde le pune sau trebuie să călătorim cu ele în brațe? Nu o să avem trollere, ci rucsac de "dor de ducă"
Mulțumesc din inimă pentru un răspuns atât de complex!
Cu placere @cloverina - ma bucur ca informatiile mele iti sunt utile.
Sincer nu-ti pot face o comparatie cu trenurile romanesti pentru ca traiesc de mic in Italia si cu toate ca anul asta, dupa 10 ani de la ultima mea vizita in tara, am decis sa fac un tur al Romaniei (am fost deja la Iasi, Cluj si Timisoara), nu am avut inca ocazia sa iau trenul, dar o voi face peste 2 saptamani dat fiind ca am planificat o vacanta in Bucurestiul natal si voi merge la Brasov cu niste prieteni italieni care vor sa vada Castelul Bra
Nu-ti face griji pentru categoria SMART, in primul rand Italo nu prevede limite oficiale pentru bagaje, stiu doar ca ei te sfatuiesc sa nu exagerezi, tinand cont ca este un tren de oameni si nu de marfa . In al doilea rand toate vagoanele au la intrari compartimente speciale pentru bagajele foarte voluminoase, pe langa asta deasupra scaunelor de pasageri incap fara probleme bagaje de dimensiuni medii spre mari, si sub scaune mai poti pune bagaje mici.
Italo oferta trenuri de mare viteza, categoria SMART este oricum o categorie "de inalt nivel". Toate scaunele au prize de curent individuale si masuta, lumina individuala si aer conditionat, conexiune Wi-Fi gratuita etc. Spatiul pentru picioare este OK (repet, sunt eu mai pretentios pentru ca sunt marisor , scaunul se poate lasa pe spate etc. Bagajele de pe coridoare sunt permanent supravegheate video de catre personalul trenului, exista posibilitatea de lua locuri in smart cinema si a vedea filme etc. You got the idea, e un tren de mare viteza si ca atare se respecta, indiferent de clasa.
Cu toate ca traseul indicat de tine include magistralele acoperite de Italo (Roma - Firenze - Venezia), va semnalez ca in Italia s-a lansat de curand Flixbus (similar cu mementobus-ul romanesc). L-am folosit o data pe traseul Verona - Venezia si am fost foarte multumit. Autocar curat, modern, spatios. Durata calatoriei e sensibil mai lunga fata de tren, dar la 1 euro nu te poti plange. Vi-l recomand pentru calatoriile pe distante mici (pana in 150 km), gen Venezia - Padova - Verona (Verona nu ar trebui sa lipseasca din programul vostru).
Totodata stiu ca italo ofera autobuze pentru anumite orase pe care nu le acopera reteaua lor feroviara, insa nu stiu sa va spun nimic despre ele.
Cateva sfaturi:
- daca va vine ideea sa mergeti si pe magistrala Venezia - Milano si vreti neaparat sa luati trenul, cumparati din timp biletele la Trenitalia, gasiti oferte bune la "Frecce". Italo nu acopera deocamdata linia Venezia - Milano.
- fiti atenti la numarul trenului si la peron, in Italia se intampla relativ des sa se schimbe numarului peronului cu putin timp inainte de ora plecarii trenului (se intampla mai rar in garile terminal, mult mai des in cele de tranzit). Anuntul suna ceva de genul: "attenzione, il treno X... arriva al BINARIO 5 invece che al BINARIO 2" (asta inseamna ca trenul respectiv ajunge la PERONUL 5 in loc de PERONUL 2). Nu aveti idee de cati turisti rataciti am dat prin garile sau trenurile din Italia!
- toate marile gari ofera serviciul de depozitare a bagajelor, pretul e cam marisor (pleaca de la 6 euro), dar va asigur ca merita
- Nu traversati NICIODATA sinele de tren, am auzit ca in Romania este normal sa o faci de la un peron la altul, in Italia, fara exceptie, este obligatoriu sa folositi pasajele subterane.
- mergand la Firenze, este OBLIGATORIU sa mergeti la Galleria degli Uffizi si Galleria dell'Accademia, sunt aproape de gara Santa Maria Novella (ajungeti pe jos in 8-10 minute). Cozile sunt interminabile, incercati sa mergeti la jumatatea saptamanii si cat mai devreme. Exista cei care vand bilete ca sa "sariti" peste coada insa eu consider ca profita de turisti si nu va recomand sa cumparati de la ei. La Uffizi, daca vedeti un grup foarte mare de turisti (elevi, nemti, japonezi etc.) stand la coada, inainte sa va asezati si voi incercati sa vorbiti cu agentul de la intrare, de obicei va va lasa sa intrati inaintea grupului.
- mergand la Venezia, pentru a ajunge in Piazza San Marco aveti trei posibilitati: 1) cu vaporasul public, costa 8,50 euro 2) trecand imediat podul din fata garii (Ponte degli Scalzi) si urmarind indicatiile 3) Facand stanga imediat ce iesiti din gara si urmarind indicatiile. Eu va recomand varianta 3, varianta a doua e "riscanta" va puteti rataci cu usurinta fiind totul mai intortochiat.
- Daca decideti sa luati gondola, nu va opriti la primul gondolier si negociati pretul, vazandu-va straini o sa incerce sa va ceara mult (sunt ca taximetristii romani)
- Nu mancati la restaurantele din pietele centrale (mai ales la Florian in Piazza San Marco), mancare e PROASTA si va vor stoarce de bani. La Venezia, de exemplu, cele mai bune restaurante sunt destul de "ascunse".
- Fiti atenti la hoti, se buzunareste la greu in marile orase ale Italiei (cum de altfel se face in toata lumea, am fost in 21 de tari pana acum si oriunde era aglomerat erau si riscuri).
@roberto92: Ar trebui să scrii reviewuri despre Italia, căci dai niște detalii grozave. Ar fi super votate și apreciate
Și mai ales, să scrii după vizita în România. Sunt curioasă cum se vede România prin ochii unui român-italian
Deja mă uimește că știi despre memento bus de aici de la noi. Bravo!
Vacanță minunată!
@cloverina - M-am inscris recent pe "amfostacolo". Nu obisnuiesc sa scriu review-uri despre vacantele mele, ma limitez sa las un comentariu pe Booking.
Totusi, o sa-ti urmez sfatul si voi scrie un "mini ghid" general pentru Italia. Stiu cate ceva despre serviciile de transport din Romania pentru ca, dupa cum iti spuneam, am decis sa fac turul Romaniei dupa 10 ani de la ultima vizita si in ultimele luni am vazut Clujul, Iasul (sau Iasii) si Timisoara. Din pacate nu am luat inca trenul, dar o voi face la urmatoarea vizita (peste 2 saptamani la Bucuresti).
Mersi si pentru sugestia privind Romania vazuta prin ochii unui roman-italian, e interesanta si o voi pune in practica.
Vacanta placuta in Italia!
- [MAY-2017] Descoperă Udine și împrejurimile sale / UDINE
- [MAY-2017] Descoperă Udine și împrejurimile sale / UDINE
- [MAY-2017] Alabarda Hotel / TRIESTE
- [MAY-2017] Descoperă Trieste şi împrejurimile / TRIESTE
- [MAY-2017] Descoperă Trieste şi împrejurimile / TRIESTE
- [MAY-2017] Descoperă Trieste şi împrejurimile / TRIESTE
@roberto92 -
Nu plec curand in Italia, poate la toamna tarziu sau in primavara. Totusi, intamplator am vazut intrebarea Cloverinei si ti-am citit primul raspuns. Am fost atat de incantata cum nici nu-ti inchipui, este cu mult peste raspunsul pe care l-ar da un agent turism, felicitari, foarte multe felicitari!
Vacante frumoase sa ai!
@elviramvio - Multumesc pentru aprecieri. Calatorind des am avut nevoie la randu-mi de astfel de informatii asa ca dau raspunsurile pe care as dori sa le primesc
- [JUN-2015] Vacanța în Sicilia / #EXCURSII și CĂLĂTORII
Si eu sunt uimit de cate amanunte precise si binevoitoare stie si mai ales le comunica Roberto. Ar merita mii de puncte!! Si eu am fost ghid si pot aprecia asta. Oricum e fantastic cate stie.
De aceea imi permit sa-i recomand cand vine in tara sa viziteze - pe langa castelul Bran - si cetatile Rasnov si Prejmer, care sunt in apropiere. Sunt altfel...
@achelici - Multumesc pentru sfaturi. Cunosc putin Romania si in afara de destinatiile "consacrate" nu prea stiu sa ma invart.
Am vazut pe G-Maps ca cetatea Rasnov e chiar pe strada ce duce de la Brasov la Bran, deci ma voi opri sigur.
V-am urmat sfaturile și am scris un ghid detaliat despre Italia vezi impresii
- [JUN-2015] Vacanța în Sicilia / #EXCURSII și CĂLĂTORII
@roberto92: tot la Rasnov e si un magnific park cu dinozauri. Din Rasnov poti urca in Poiana. Succes
SCRIE UN RĂSPUNS
- Aveți deja un cont AFA? — logați-vă (autentificați-vă)
- Nu aveți încă un cont AFA? — vă puteți crea unul în 10 sec