ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 28.11.2013
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 24.05.11
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
JUL-2013
DURATA: 1 zile
prieteni

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTA MEDIE REZULTATĂ
100.00%
OBS: Spre deosebire de GRADUL de SATISFACŢIE (care se selectează de autor si se exprimă in procente, 0 - 100 %), MEDIA se calculeaza AUTOMAT, ca notă de la 1 (foarte slab) la 10 (excelent)

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut

Descoperă Geiranger

[fb]
NOU TIMP CITIRE: 9 MIN

Pe Ruta de Aur, spre Geirangerfjord

TIPĂREȘTE URM de aici

Sunt tentată să afirm că ziua despre care vreau să povestesc în cele ce urmează a fost cea mai frumoasă din întreg circuitul, dar cred că aş exagera. Au fost atâtea alte zile care au rivalizat cu aceasta în surprize şi frumuseţi peisagistice încât aş face mai bine să mă abţin. E suficient să spun doar că sâmbătă 27 iulie 2013, cea de-a paisprezecea zi a circuitului "Scandinavia - Cap Nord" a fost una dintre cele mai încărcate şi mai interesante. Nu lungimea traseului (355 km) impresionează, ci diversitatea pe care o oferă, precum şi mulţimea de momente în care efectiv rămâi mut de admiraţie.

Am părăsit Quality Hotel Alexandra care ne-a găzduit în "orasul trandafirilor", Molde, cuibărit în depresiunea Romsdals şi am pornit spre munţi. Era ora 7.30 când am făcut prima traversare a zilei. Traversările scurte, de 15-20 minute, ale ramificaţiilor unor fiorduri, deveniseră atât de obişnuite pentru noi încât nu le mai acordam atenţie ca la început. Unii nici nu mai coborau şi rămâneau în autocar moţăind.

De la Åndalsnes - satul amplasat pitoresc, pe un promontoriu între munte şi fiord - pe E63 care traversează versanţii de la nord la sud, peisajele munţilor Romsdal devin dramatice, oferind privelişti cu adevărat magnifice.

Drumul Trolilor - Trollstigen, este unul dintre cele mai spectaculoase trasee rutiere ale Norvegiei. Ca parte a drumului E63, acesta leagă localităţile Åndalsnes şi Valldal, fiind dat în funcţiune în 1936, după opt ani de muncă trudnică. Drumul Trolilor este îngust, cu pante accentuate şi nu mai puţin de 11 curbe în ac de păr, de aceea ghidurile turistice îl mai numesc şi "Scara Piticului". Accesul auto este permis numai din iunie până în octombrie, adică numai atunci când condiţiile meteo permit deplasarea pe un drum atât de dificil.

Am făcut un popas pentru relaxare şi fotografie chiar înainte de a începe urcuşul. Aici este un loc de oprire amenajat, semnalizat cu amuzantul "Atenţie, troli!", loc de unde porneşte şi un traseu pentru amatorii de drumeţie. Tot aici, la poalele munţilor abrupţi, bariera roşie aştepta - deschisă - sosirea iernii pentru a se închide şi a interzice accesul.

Urcuşul pe Drumul trolilor este fascinant în oricare parte ai privi. Din loc în loc, pe înălţimi apar mici şuvoaie de apă sau doar picături care menţin umezeala stâncilor, iar peticele de zăpadă care mai dăinuie chiar şi în luna iulie în adânciturile umbroase ale muntelui, alimentează încet, dar continuu, micile cascade.

Ni s-a promis că sus, dacă vor fi condiţii de parcare, vom face o oprire la popasul turistic. Norocul a fost de partea noastră. Acolo spaţiile de parcare sunt mari, iar noi, fiind atât de matinali în ziua aceea, am găsit parcarea goală.

La 700 m altitudine, platforma de belvedere prevăzută cu mai multe balcoane cu pereţi transparenţi şi podele din grilaje de metal, permite o perspectivă uluitoare asupra drumului şerpuitor şi a cascadei Stigfossen cu căderea ei învolburată şi zgomotoasă. Considerat traseu turistic naţional, Drumul Trolilor (cu împrejurimile sale), face parte dintr-o zonă protejată. La punctul de informare turistică şi micul magazin cu suveniruri ne-au întâmpinat trolii, aceste legendare fiinţe caraghioase, cu nas mare şi numai patru degete atât la mâini cât şi la picioare. Uneori desculţi, alteori încălţaţi cu saboţi, foarte coloraţi şi expresivi în monstruozitatea lor, aceste fiinţe fantastice au câteodată şi două capete. Sunt atât de diferiţi ca dimensiuni şi atât de mulţi încât nu ai cum să nu asociezi drumul dificil dintre Åndalsnes şi Valldal cu imaginea acestor pitici caraghioşi.

De aici până la malul fiordului, la Valldal, drumul continuă în coborâre. Urma a doua scurtă traversare a zilei. Ferry-boat-ul ne-a dus până la Eidsdal de unde, tot pe E63, am continuat spre Geiranger. Acest drum denumit şi Ruta de Aur, marcat pe hărţi cu o floricică stilizată, este ceea ce se numeşte în turismul norvegian un drum pitoresc. Pe ultimii 6 km, Drumul Vulturilor - Ørneveien, tot cu serpentine, aminteşte de Drumul Trolilor şi este la fel de spectaculos. Panoramele unice pe care le admiră acum trecătorul prin aceste locuri înalte şi sălbatice, în care nici vegetaţie nu mai există, se pare că în trecut erau accesibile doar vulturilor în zbor, de aceea a şi fost denumit astfel. Peisajul se schimbă pe măsură ce altitudinea scade, iar prima vedere asupra fiordului, din înălţimea coastei, a fost de-a dreptul uluitoare.

Geiranger, aşezarea de pe malul Geirangerfjord, este liniştită şi pare puţin populată. Cea mai mare animaţie este în jurul portului, în parcările în care zeci de autoturisme şi autocare cu turişti aşteaptă momentul îmbarcării pe ferry-boat.

Norvegia este Ţara Fiordurilor, unele dintre cele mai spectaculoase şi mai frumoase fiorduri din lume găsindu-se aici. Ştiam asta, de aceea n-am stat o clipă pe gânduri atunci când a fost vorba să contractez cele două croaziere înscrise, opţional, în pachetul turistic.

Croaziera pe Geirangerfjord achiziţionată încă din ţară, a costat 33 euro/persoană. La îmbarcarea pe ferry-boat-ul Fjord1 ne aşteptau pliante informative, în mai multe limbi, despre navă, despre serviciile oferite la bord, despre traseu, bineînţeles însoţite de o hartă detaliată a ramificaţiei Geiranderfjorden de la Geirander locul de îmbarcare şi până la Hellesylt, punctul terminus al croazierei.

Geirangerfjord este considerat unic pentru frumuseţea lui, de aceea a fost inclus pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Cu siguranţă, oricine ajunge aici pentru prima oară va simţi acelaşi şoc emoţional pe care l-au simţit şi primii turişti, în 1869.

Aproape două ore a durat călătoria noastră, timp în care de la megafon se auzeu necontenit prezentări ale locurilor pe lângă care treceam, în mai multe limbi (între care şi româna, graţie inimoasei noastre ghide).

Geirangerfjord, în formă de S, o ramificaţie a Sunnylvsfjord, se întinde pe aprox. 20 km şi este înconjurat pe tot parcursul de munţi înalţi, cu pereţi abrupţi, la poalele cărora şi-au găsit adăpost ferme izolate (în prezent unele abandonate). Cele mai fascinante şi totodată cele mai fotografiate sunt celebrele cascade. Prima care se înfăţişează privirii este De Syv Søstre - "Cele şapte surori", cascadă formată din şapte căderi de apă de la mare înălţime (aprox. 250 m) direct în fiord, oferind un spectacol extraordinar mai ales în perioada topirii zăpezilor montane, atunci când debitul ajunge la cote maxime.

Friaren - "Pretendentul", o altă cascadă, situată vis-a-vis de "Cele şapte surori", parcă privind către ele (de unde şi numele), se avântă năbădăios spre apele fiordului. Poate pentru faptul că înălţimea nu este prea mare, lovind colţul unei stânci, apele se despart în două, lăsând un gol în care cineva a identificat forma unei sticle. De aici s-a născut legenda povestită tuturor turiştilor - în toate limbile de circulaţie - conform căreia pretendentul refuzat atâta vreme, şi-a găsit refugiul în sticla cu băutură.

Brudesløret - "Voalul Miresei", ultima cascadă spectaculoasă de pe versanţii Geirangerfjord, cade din înălţimi ca o perdea, în pulberi atât de fine încât numele îi este pe deplin justificat.

Spectacolul naturii este atât de frumos încât am rămas tot timpul pe punţile superioare în ciuda cerului cam închis, ameninţând chiar cu câţiva stropi de ploaie.

Două punţi superioare are Fjord1, în plus un mare salon panoramic de unde cei mai puţin preventivi referitor la vestimentaţie pot admira natura. Nu ştiu care este capacitatea acestei nave, dar am fost uluită să aflu că poate prelua 50 - 60 de autovehicule la un transport. La bord există spaţii pentru servit masa (de la pachet), toalete, o cafenea unde se pot comanda gustări calde sau reci, băuturi (cafea, ceai, răcoritoare, bere sau vin) şi un mic magazin cu suveniruri specifice, care amintesc de memorabila traversare a unuia dintre cele mai frumoase fiorduri ale Norvegiei.

După debarcarea la Hellesylt continuăm traseul pe marginea fiordurilor şi a lacurilor glaciare. Oportunitatea apropierii de gheţarul Briksdal - Briksdalsbreen, parte din Jostedalsbreen, cel mai mare gheţar din Europa, a fost pentru mine o bucurie chiar dacă Alpii elveţieni îmi oferiseră cu un an înainte neuitate experienţe de acest gen.

Gheţarul Briksdal se află la capătul văii Oldedalen, la aprox. 25 km de satul Olden. Autocarul ne-a lăsat undeva de unde drumul îngust, în serpentine, traversând văi cu ape repezi, se poate continua doar pietonal sau - pentru cei mai puţin rezistenţi - cu nişte maşini speciale. Le puteţi vedea în pozele ataşate! Drumul nu este foarte dificil, totuşi atenţionez asupra faptului că este în urcuş şi că se trece o punte unde stropii fini ai cascadei cad peste tine ca o ploaie adevărată. Acesta este locul care mi-a oferit o surpriză greu de crezut că o voi mai întâlni vreodată. În pulberea fină, de apă, se formau câteva rânduri de curcubee. Am reuşit chiar să le surprind în poze.

De la staţia terminus a traseului pentru maşinuţe, amenajată cu un peron de lemn şi cu un adăpost tot de lemn în care sunt mese şi bănci pentru popas, cu tomberoane pentru gunoi şi chiar cu o targă pentru situaţii neprevăzute, drumul continuă pe o cărare lată, de-a lungul cursului râului Olden care se formează prin topirea gheţarului.

Din loc în loc, pentru informarea turistică, au fost montate indicatoare care vorbesc despre gheţar şi metamofoza lui de-a lungul vremii cauzată nu doar de încălzirea globală, ci şi de vânturi şi precipitaţii.

La capătul drumului ne aştepta semeţ şi solemn, înghesuit între doi versanţi, marele Briksdalsbreen. Colosul de ghiaţă verzuie se sugrumă într-o adâncitură de stâncă şi se strecoară anevoie la vale, spre lacul de la bază. Şi lacul are aceeaşi culoare verzuie probabil datorată unor agenţi chimici naturali. Apa este atât de rece... cu toate astea nu te poţi reţine să o încerci. Păsări mititele zboară pe deasupra apei mirate, cred, de năvala de turişti curioşi.

Continuarea drumului spre Førde, ocolind versantul, ne-a permis să vedem din autocar şi cealaltă parte a gheţarului. Magnific!

Seara, la Quality Hotel - Førde am încercat să-mi răspund dacă aceasta a fost cea mai frumoasă zi a circuitului. N-am găsit răspunsul nici atunci şi nici acum!

selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

[fb]
---
Trimis de iulianic in 28.11.13 12:02:36
Validat / Publicat: 28.11.13 17:38:35
VIZUALIZĂRI: 6690INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ȚĂRILE SCANDINAVE.
SESIZEAZĂ
greșeală / conținut, limbaj
Adn. FAVORIT
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P80 Gheţarul Briksdal.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.

Puteți VOTA acest articol:

PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 35300 PMA (din 38 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

9 ecouri scrise, până acum

webmaster [28.11.13 13:37:48] »

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

clodet* [21.07.14 11:49:13] »

@iulianic: Buna ziua. Va multumesc pentru informatiile postate, sunt foarte utile. Eu voi pleca pe 3 august intr-o excursie aproape identica. Va rog, daca se poate, citeva informatii practice. Cum s-a rezolvat cu mancarea? Ati plecat cu cate ceva de mancare la Dvs, si daca da, cu ce sau ce imi recomandati? Care ar fi bugetul mediu zilnic pe persoana, adica cam de citi bani de buzunar ar fi nevoie? Ati plecat cu valuta fiecarei tari sau a fost mai comod sa schimbati acolo (inafara de euro) ? Multumesc inca o data, C.M.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150] [-1][0 voturi]
webmasterX [21.07.14 12:12:40] »

@clodet: Pe AmFostAcolo nu acceptăm postarea în clar a informaţiilor cu caracter personal (nume, numere de telefon, adrese de mail, etc). Asemenea date se pot trimite/primi însă prin mesaje private, destinatarul primind aceste mesaje în aceeaşi căsuţă de mail în care primeşte şi înştinţările despre ecouri.

Pentru a transmite un mesaj personal: click pe numele utilizatorului, apoi - în fereastra nou-deschisă - pe linkul "trimite mesaj pers".

Notă: Este necesar ca destinatarul să aibă opţiunea ACCEPT PRIMIRE MESAJE DE LA CEILALŢI UTILIZATORI bifată. Opțiunea respectivă se poate seta/deseta din secțiunea CONTUL MEU.

iulianic [21.07.14 14:43:01] »

@clodet: Nu am avut din România valuta fiecărei ţări prin care am trecut. Am schimbat euro (plus valuta rămasă necheltuită în ţara ce o părăseam) la fiecare trecere în altă ţară. Întrebam mai întâi pe ghid care este suma necesară pentru intrările la obiectivele programate, apoi suplimentam cu ceva pentru masă, mai bine zis cumpărături pentru mâncare pentru că nu luam mese fastuoase la restaurante. Chiar dacă voiam, nu era timp.

Cum s-a rezolvat cu mancarea? Am avut la plecare ceva rezerve de hrană neperisabile, bineînţeles, insuficiente pentru 23 de zile cât a durat circuitul nostru. Sardele în ulei, caşcaval şi brânză topită în gramaje mici, câteva feluri de biscuiţi, mere, apă (unii colegi de grup şi-au luat baxuri întregi).

După un mic dejun copios (nordicii mănâncă bine dimineaţa), în timpul zilei nu mâncam decât ronţăituri şi sandwich-uri preparate de cu seară. La punctele de popas găseşti în special sandwich, cafea, sucuri şi diverse prăjituri foarte bune. Să nu te aştepţi la ciorbe şi preparate tipice de fel II. Într-un singur loc am găsit supă de somon şi bineînţeles că ne-am repezit toţi. La supermarketuri (existau mereu pe lângă hotelurile în care am fost cazaţi) cumpăram ceea ce mai era nevoie pentru masa de seară şi pentru pregătirea sandwich-urilor pentru a doua zi. Se găsesc mezeluri bune, brânzeturi feliate, fructe, ciocolată…

Eu, care nu sunt nici o mare mâncăcioasă şi nici prea pretenţioasă la mâncare, n-am suferit de loc la acest capitol.

Nu pot estima un buget zilnic necesar. Şi eu întreb întotdeauna acest lucru la agenţii, atunci când contractez circuitele şi mi se răspunde invariabil: "Cam 50 euro pe zi". Eu spun că nu e adevărat. În circuit nu ai timp de mese cu pretenţie. Ţine cont totuşi că în ţările nordice totul este mai scump decât la noi.

Vă doresc o vacanţă frumoasă!

viculean [10.01.16 21:59:05] »

@iulianic - Bun articolul. Am apreciat unele detalii "logistice", pe care nu prea le găsești prin dex-uri, cărți de istorie, etc.

De ceva vreme lucrez la o posibilă excursie în Norvegia.

Dacă aș vrea să văd ceva ce merită văzut, și dacă ceea ce aș vedea ar fi la un cost ”bun”, atunci cred că aș pleca.

Mă poți ajuta cu ceva materiale (sau link-uri) din care să pot încropi niște trasee. Aș putea fi interesat de Lofoten, Bergen, Alesund, Geiranger, Flam, Trollstigen, Svolvaer, Tromso, Trondheim. Mă gândesc să stăm vreo 2-3 nopți în Bergen și 3 nopți în Oslo.

Ce părere ai?

Mulțumesc.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150] [-1][0 voturi]
iulianic [13.01.16 10:00:20] »

@viculean - Mulțumesc pentru aprecieri și pentru interesul arătat articolului meu! O călătorie în Norvegia este din punct de vedere turistic un mare câștig chiar dacă acolo totul este scump.

Cred că ai înțeles că eu nu m-am încumetat să fac această călătorie planificând-o singură. Vizitarea Norvegiei – atât cât s-a putut – a fost inclusă într-un program mai amplu (Scandinavia – Cap Nord, 23 zile). O agenție (care acum nu mai există) a alcătuit acest program. Sunt convinsă că dacă studiezi acest program îți poți face o idee privind traseele noastre, obiectivele vizitate de noi și – cel mai important – înlănțuirea lor și distanțele de parcurs în fiecare zi. Dacă ești interesat de acest program, te rog să-mi indici o adresă de e-mail unde să ți-l pot trimite.

viculean [13.01.16 14:44:58] »

@iulianic - Cred că îți și place mult ceea ce faci, asta e extraordinar.

Dacă poți să mă ajuți cu ceva, adresa de mail este:[***]

Mulțumesc mult.

webmaster26 [13.01.16 14:49:11] »

@viculean - Pe AmFostAcolo nu acceptăm postarea în clar a informaţiilor cu caracter personal (nume, numere de telefon, adrese de mail, etc). Asemenea date se pot trimite/primi însă prin mesaje private, destinatarul primind aceste mesaje în aceeaşi căsuţă de mail în care primeşte şi înştinţările despre ecouri.

Pentru a transmite un mesaj personal: click pe numele utilizatorului, apoi - în fereastra nou-deschisă - pe linkul "trimite mesaj pers".

Notă: Este necesar ca destinatarul să aibă opţiunea ACCEPT PRIMIRE MESAJE DE LA CEILALŢI UTILIZATORI bifată. Opțiunea respectivă se poate seta/deseta din secțiunea CONTUL MEU.

webmasterX [01.07.17 12:12:59] »

Mutat, la reorganizare, în rubrica «Descoperă Geiranger» (nou-creată, între timp, pe sait)

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul articolului (review-ului) de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine linkul ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
clodet*, iulianic, viculean
Alte impresii din această RUBRICĂ:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

[C] Copyright 2008-2022 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
pagină generată în 0.0836470127106 sec
ecranul dvs: 1 x 1