GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Galeriile Uffizi (VII). Felicitări, d-le Bonacozzi!
Colecția Contini-Bonacozzi se află în Galeriile Uffizi, încă din 1969, dar deschisă publicului abia în ianuarie 2018, motiv pentru care a fost nevoie de reorganizarea întregului spațiu expozițional.
După ce am vizitat etajul II cu toate minunățiile sale, coborâm scările la etajul I. Suntem în aripa de vest, latura spre Piazza Signoriei.
Colecția cuprinde peste 140 de lucrări, cuprinde 9 încăperi și conține picturi ale școlilor italiene și spaniole din sec. XV-XVIII, sculpturi de valoare, printre care și un Bernini, piese de mobilier vechi, un mare număr de steme de familie, lucrate în teracota de Giovanni della Robbia și multe alte diverse obiecte.
Acest Bonacozzi a moștenit, dar a și completat colecția pe care a donat-o statului italian, dar pentru că a trăit și a murit la Florența, aceasta a intrat în fondul Uffizi. Cu ajutorul Fundației ”Prietenii Galeriilor Uffizi”, toate componentele au fost așezate în cele 9 încăperi și deschisă publicului după 49 de ani.
Nu am putut fotografia, așa că vom păși în alte încăperi ale muzeului, trecând pe lângă superbe statui, dar surpriza a fost în sălile 57-59, unde preferatul meu, Andrea del Sarto expune frumoasa sa lucrare,
Madonna cu harpii
O tempera pe lemn, realizată de Andrea del Sarto în 1517. Cum aș fi putut rata o astfel de frumusețe!
Da de ce cu Harpii? Numele a rămas așa pentru faptu că autorul a ornat soclul pe care stă Fecioara, cu patru monștri înaripați cu chip de femei, care în mitologie, se numeau Harpii. Din ultimele cercetări și din descifrarea unor inscripții, precum Scaunul Înțelepciunii, aflat deasupra figurinelor s-a ajuns la concluzia că figurinele sunt sfincși, ce în mitologie simbolizează Înțelepciunea.
Greu de descifrat! Important este tabloul în sine și frumusețea Fecioarei, dar mai ales a Botezătorului, cel cu mantie roșie, cu figura senină, cu Sfânta Sriptură pe brațe și amplasat în dreapta privitorului.
Îmi trec prin fața ochilor, de același autor alte și alte lucrări, din care amintesc o Noli me tangere, sau Femeia cu Petrarchino, cea care indică cu degetul un vers din sonetele lui Petrarca.
Nu am putut trece cu indiferență pe lângă frumoșii îngerași ai lui Rosso Fiorentino, în special lucrarea cu titlul,
Îngeraș muzicant.
Se pare că lucrarea a fost atașată unui panou de altar pierdut. Tabloul de dimensiuni mici (în jur de 30/40cm), aflat într-un colț de sală, aș spune chiar puțin pus în valoare, mi-a atras privirea, pentru că nu poți să nu-i remarci chipul fraged de copil, cu ochii întredeschiși, dar mai ales culorile aripilor, nuanțele acestora și luminozitatea ce o răspândește.
Numai marii artiști au avut adevărata revelație a îngerașilor, numai ei i-au prezentat în adevărata lor splendoare.
Îmi urmez drumul prin lumea culorilor și a sufletelor exteriorizate de mari pictori ai lumii: Pontormo, cu un foarte expresiv Portret al lui Cosimo cel Bătrân, sau Cina la Emmaus. Bronzino cu frumoasele sale portrete, precum Lucrezia Panciatichi, Elonora di Toledo, sau o Bunavestire și câți alții...
Dar ce văd! Iar Rafael. Sala cu nr. 66 este destinată marelui pictor al Renașterii. Pe cât de rafinat, pe atât de valoros îl definea Georgio Vasari în lucrarea sa cu viețile pictorilor și tot el îl descria ca fiind o fire nobilă.
Eu nu am rezistat să nu-mi fac o fotografie contemplând chipul său angelic. Așa, de amorul artei!
Nu poate fi trecută cu vederea o frumoasă Bunavestire, un Autoportret, de acest mare pictor, Portretul Ducilor de Urbino sau Papa Leon al X-lea, cel din familia Medici.
Divinul Rafael, după reorganizarea recentă, poate fi văzut la etajul II, în sala cu nr. 41, alături de marele Michelangelo. Eu am vizitat Galeriile Uffizi de două ori. În mai 2016 și tot mai, 2018. De fiecare dată, pliantul dat la intrare ce cuprindea planul încăperilor și a lucrărilor, nu a răspuns cu cel de pe ”teren”. Abia acum, la sfârșitul lui 2018, consultând Internetul m-am dumirit. Erau de câțiva ani în reorganizare pentru a mări spațiul de expunere și asta fără a stingheri fluxul de vizitatori.
Mai avem de străbătut încă multe încăperi, unde vom privi frumosul și vom primi lumină!
Trimis de mihaelavoicu in 23.12.18 21:15:47
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Roma, Milano, Napoli, Veneția, Pisa
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2018 Galeriile Uffizi (VIII) ”Vinul cel bun”, lăsat la urmă! — scris în 30.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (VI) — scris în 18.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi Florența (V) — scris în 16.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (IV). Simonetta în lumea lui Botticelli — scris în 22.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (III). În lumea lui Botticelli — scris în 19.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi, la a doua privire (II) — scris în 16.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi, la a doua privire (I) — scris în 14.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ