ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 22.11.2018
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Ploieşti
ÎNSCRIS: 06.08.17
STATUS: PRETOR
DATE SEJUR
MAY-2018
DURATA: 7 zile
prieteni
3 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
AFA RECOMANDĂ: Pentru transfer Aeroport - Hotel (Roma) și/sau tururi turistice ale Romei / Vaticanului - recomandăm ghidroma.eu
  • Informatii sau rezervări: pe sait sau tel. +39 324 981 3672
  • TIMP CITIRE: 5 MIN

    Galeriile Uffizi (IV). Simonetta în lumea lui Botticelli

    TIPĂREȘTE URM de aici

    Am colindat Galeriile Uffizi în primăvara acestui an și încerc să-mi reîmprospătez amintirile, tocmai cu ajutorul acestor reviewuri.

    Așadar, pășim în spațiul destinat perioadei de maturitate a pictorului. Această perioadă este strâns legată de afilierea sa la familia de Medici, în calitate de prieten apropiat al unui personaj ce făcea parte din cercul familiei. Botticelli pătrunde astfel, în lumea intelectuală a epocii, unde va cunoaște o serie de filozofi care vor influența creațiile sale, rezultatul fiind o serie de alegorii pe teme mitologice.

    În compartimentele cu numerele 10-14, privirile sunt atrase de lucrările sale de maturitate. Acestea sunt enorm de multe, dar voi enumera doar pe cele care mi-au atras atenția în mod deosebit.

    Două frumoase Bunavestire realizate la distanță de 8 ani prezintă evenimentul biblic în moduri și viziuni diferite. Una din ele, o frescă din Spitalul San Martino din Florența, acolo unde erau adoptați copiii orfani, a fost decapată și adusă la Uffizi. Cele două personaje sunt despărțite ca fiind în încăperi diferite.

    A doua lucrare, finalizată la 1490 a fost destinată a împodobi Basilica Santa Maria Maddalena in Borgo Pinti. Am stat și am admirat legătura mistică între Fecioară și Îngerul Gavril, degetele lor apropiindu-se ca într-un dans al îngerilor. Am fotografiat, așteptând să prind un cadru bun.

    Primăvara

    Este cea mai cunoscută operă a lui Botticelli. Compoziția este fină, complexă, radiază frumusețe și o grație aparte Se află într-un spațiu larg și bine luminat. A fost adusă la Florența din vila familiei Medici, din Castello, în apropiere de oraș.

    Toată lucrarea este o alegorie la scrierile filozofilor antici. În dreapta panoului, zeul vânturilor, Zefir o răpește pe nimfa Cloris, transformând-o în Flora, personajul din fața sa, zeița romană a Primăverii, care împrăștie flori. Au fost botaniști care au identificat aprox. 200 specii de flori, multe din ele din împrejurimile Florenței. În mijloc, cu o mantie roșie pe un umăr, este zeița Venus, iar în fața ei, cele Trei Grații care dansează. Acestea personifică Castitatea, Frumusețea și Plăcerea. Cupidon legat la ochi țintește pe cea din mijloc, Castitatea.

    Alături se află zeul Mercur, care împrăștie norii ca mediator între zei și oameni, restabilind pacea și echilibrul.

    Marsilio Ficino o numește pe Venus, îmbrăcată fiind, drept Nimfa Humanitas ca reper al umanității și civilizației pe plan moral, readuse la Florența prin întoarcerea familiei Medici, din exilul impus de Papă.

    Cu alte cuvinte, Botticelli prin cele două zeități, Venus și Flora, (cea de a doua, prin însăși numele său, simbolizează Florența), reprezintă întoarcerea primăverii în oraș, anotimp de pace, la revenirea familiei din exil. Tabloul este încărcat și descifrarea (citirea explicațiilor) foarte solicitantă, așa că trecem la următoarea lucrare, intitulată

    Nașterea Venerei

    Tempera pe pânză, pictată la aprox. 1484, opera se află la Uffizi din 1815 și provine tot din vila din Castello a familiei Medici. Tot plină de alegorii și tot complicată, în jurul căreia roiesc multitudine de privitori bine echipați cu aparate foto din cele mai performante.

    Tabloul denumit și ”Nașterea lui Venus” a creat probleme cercetătorilor, afară de faptul că nu se știe cu exactitate data realizării lui, dar mai ales prin aceia că Venus nu răsare din spuma mării, ci este adusă la mal de zeul vânturilor Zefir, aflat în stânga panoului și care, împreună cu o nimfă (Cloris?), par să împingă cochilia pe uscat.

    Botticelli o prezintă pe zeiță dezbrăcată, cu părul în vânt, în cochilia purtată pe o mare liniștită, ajunsă la mal, unde este așteptată de altă nimfă în veșminte cu motive florale care îi oferă o mantie, tot înflorată. După pieptănătură și culoarea părului, se crede că ar fi una din cele Trei Grații din Primăvara. Alte interpretări vorbesc că ar fi chiar Flora, alții zic că una din Hore, fiice ale lui Zeus, însărcinate cu ordinea în natură.

    Ca izvor de inspirație a fost probabil Homer, iar insula pe care ajunge, nu poate fi alta decât Cipru. Totuși gurile rele ale istoricilor amintesc de frumoasa Simonatta Vespucci, iubita lui Giuliannno, fratele mai mic al Magnificului, care era născută la Portovenerre Liguria, unde marea este liniștită. Simonetta căsătorită în familia marelui navigator Vespucci a fost muza multor artiști printre care și Botticelli. Figura sa angelică este reprezentată în chipul Venerei, la 9 ani de la moartea sa, survenită la vârsta de 23 ani, de tuberculoză. Întreaga Florență a conduso pe ultimul drum.

    Am obosit, capul mi-e doldora de Botticelli, dar trebuie privită și înțeleasă altă lucrare interesantă, numită

    Calomnia

    Pictată la 1495 în plină perioadă de maturitate, opera este bogată în alegorii. Este creată în plină glorie a călugărului Girolamo Savonarola, care striga din amvonul Mănăstirii San Marco împotriva valorilor de orice fel, cu teribile profeții. La îndemnul său, însăși Botticelli și-a ars o parte din picturile sale.

    În Calomnia Botticelli reconstituie un tablou al pictorului grec Apelles, celebru în sec. al IV-lea, calomniat pe nedrept că ar fi luat parte la o conspirație.

    Situată într-o clădire în stil clasic cu arcuri prevăzute cu bolți și nișe decorate cu basoreliefuri, scena reprezintă un tânăr pe care personificările Calomniei (în haine atrăgătoare de culoarea căpșunii), Viclenia, Înșelătoria și Invidia îl târăsc în fața regelui Midas, în ale cărui urechi de măgar, simbol al conștiinței încărcate a judecătorului, Ignoranța și Suspiciunea varsă cuvinte otrăvite și sfaturi răuvoitoare.

    În stânga panoului, în mantie neagră este personificată Pocăința. Toate acestea, în vreme ce Adevărul, gol goluț face apel la justiția divină.

    Multe sunt încă, operele lui Botticelli în Galeriile Uffizi, dar bietele picioare nu vor să mai știe nici de Venera, nici de Flora și nici de un Botticelli.

    Am luat loc pentru un scurt moment, hotărâtă ca apoi să întind pasul, Galeriile fiind extrem de bogate.

    Priviți frumosul și veți primi lumină!

    Citește și CONTINUAREA aici

    [fb]
    ---
    Trimis de mihaelavoicu in 22.11.18 17:29:37
    Validat / Publicat: 22.11.18 19:30:12
    INFO ADIȚIONALE
    • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Roma, Veneția, Siena, Pisa, Milano, Napoli

    VIZUALIZĂRI: 940 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
    SESIZEAZĂ
    conținut, limbaj

    10 ecouri scrise, până acum, la acest articol

    NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
    Poze atașate (se deschid în pg nouă)
    P03 Primăvara de Botticelli.
    EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
    Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
    Puteți VOTA acest articol:
    PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 32600 PMA (din 34 voturi)
    NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

    ECOURI la acest articol

    10 ecouri scrise, până acum

    Michi
    [22.11.18 19:36:15]
    »

    Start vot! Eseu de artă.

    doinafil
    [22.11.18 21:41:42]
    »

    @mihaelavoicu: Botticelli este, după părerea mea, unul dintre pictorii renascentiști cu cel mai mare impact la public.

    Nu știam poveștile din temele tablourilor, datorită ție acum le știu. Mulțumesc pentru ele!

    Am votat, ca de obicei, cu drag!

    mihaelavoicuAUTOR REVIEW
    [22.11.18 22:56:01]
    »

    @Michi: Mulțumesc! Era prin anii 60 o, nu știu cum să-i spun, hai, să-i spunem melodie, la televizor la ”Varietăți pe Portativ”, de-i zicea ”Dar nu cine știe ce! ” Ia amintiți-vă cine o cânta? Eu nu mai rețin.

    E valabilă în cazul de față.

    mihaelavoicuAUTOR REVIEW
    [22.11.18 22:58:17]
    »

    @doinafil: Și eu, îți mulțumesc, ca de obicei, cu drag!

    Mi-a plăcut nespus Petra. Prin tine, am cunoscut-o și eu.

    doinafil
    [23.11.18 00:55:29]
    »

    @mihaelavoicu: Îmi amintesc eu melodia cu pricina! Era, de fapt, un cuplet pe care-l cânta Zizi Șerban, angajată a teatrului Constantin Tănase, în care se auto-ironiza atât pe ea, cât și întreg spectacolul:

    („Zizi a fost aplaudată, da' nu știe cine ce!... „Chiar și sala a fost plină, da' nu știe cine ce! ”)

    Da, la emisiunea „Varietăți pe portativ” a apărut.

    Eheeei, ce mult e de atunci!

    Pupici, am completat cu drag!

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
    mihaelavoicuAUTOR REVIEW
    [23.11.18 14:33:42]
    »

    @doinafil: De-ai ști cât mi-am bătut capul... Era una cunoscută, utâțică, parcă brunetă și care avea o voce puternică. Exact, Zizi Șerban. Chestia cu ”Varietăți pe portativ” mi-a venit așa... ”brusc, instantaneu și deodată”. A ieșit singură informația din sertarul minții, fără a încerca măcar să-l deschid. Dacă mă întrebai, habar nu aș fi avut.

    Merci, Doina! Draga de Zizi, se bucură și râde, acolo unde e. Râde și ne spune că, nu e ”cine știe ce”pe acolo!!

    Cred că s-a distrat la nebunie, de faptul că i-ai picat în plasă cu ”da'nu știe cine ce” în loc de ”da' nu cine știe ce”. Sau poate pe seama mea s-a distrat. Eu aș zic, parcă varianta mea, era cea cântată.

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
    doinafil
    [23.11.18 14:59:43]
    »

    @mihaelavoicu:

    Hi, hi, hi!!!

    Da, ai dreptate, cred că și ea, acolo, sus, s-a distrat că i-am picat în plasă, dar cred că și tu, nu-i așa?! , pentru că, din nou: ha, ha, ha, !!!

    Uitându-mă mai sus, la primul ecou în care te întrebai cine cânta melodia, observ că și tu i-ai picat în plasă lui Zizi, și tu ai scris: „da' nu știe cine ce”, ca și mine.

    Acum Zizi râde de amândouă”, are de ce!

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    mihaelavoicuAUTOR REVIEW
    [23.11.18 15:49:49]
    »

    @doinafil: Am scris ”Dar nu cine știe ce”, în loc de ”da' nu cine știe ce”. Se distrează pe seama mea, că am amintit-o, fără să-i știu numele. Cred că ăștia sunt adevărații artiști. Cei cărora le reții creațiile, indiferent care or fi ele, dar fără a mai ști autorul. Opera contează, nu omul.

    Te îmbrățișez și mi-a plăcut dialogul nostru virtual!

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
    ilinca59*
    [25.11.18 20:01:07]
    »

    Mi-am luat notite, foarte interesant. Va multumesc!

    mihaelavoicuAUTOR REVIEW
    [25.11.18 20:40:58]
    »

    @ilinca59: Wow... te pregătești de ceva examen?? Atunci, baftă!

    Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

    ROG REȚINEȚI:
    • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
    • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
    • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
      (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
    SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
    NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
    EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
    Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

    NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
    Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
    VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
    4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
    doinafil, ilinca59*, Michi, mihaelavoicu
    Alte impresii din această RUBRICĂMuzeele Florenței:


      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

     
    [C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.058684110641479 sec
    ecranul dvs: 1 x 1