EXCELENT
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Muzeul Bargello, Florența (II)
Am revenit în curtea interioară și am privit atent plăcile în relief montate pe zidurile fostului sediu al Consiliului de Jurați, acei Podesta apoi sediu al Șefului de Poliție, acel bargello.
Un salt peste timp și m-am documentat. La plecarea din post, convenția era ca fiecare Podesta să-și lase emblema pe aceste ziduri. Unele sunt în relief, altele sunt escavate, dar toate, foarte bine fixate, deși au fost supuse permanent intemperiilor naturii. Dragoni, păsări, lei, cruciați, săbii, halebarde, inorogi, capete de berbec, lanțuri, scorpioni și multe altele, erai semnele heraldice ale acestor jurați.
Am continuat vizita urcând la primul etaj, nu pe scările lui Sangallo, închise cu un cordon, ci pe o intrare direct din curtea interioară, la etajele superioare.
Sala Consiliului General aflată la primul etaj este al doilea mare salon al galeriei. Ea are o frumoasă arhitectură cu arcade susținute de pilaștri și din loc în loc, ornamentate cu acele embleme de jurați. Este numită și
Sala Donatello unde sunt expuse două versiuni ale lui David, una în marmoră, sculptată în 1409 pentru Domul din Florența și alta din bronz, realizată în perioada 1440-1450 pentru Palazzo Medici. Prima variantă, un David tinerel, cu o figură angelică nu pare a fi fost capabil a lupta cu Goliath, dar este prima lucrare în marmoră a lui Donatello (1408). Avea 22 ani. Varianta a doua, în bronz, a fost comanda bătrânului Cosimo de Medici și a stat ani buni în curtea interioară a palatului său, până la expulzarea lor din oraș, revenind odată cu întoarcerea lui Lorenzo la cârma orașului. Michelangelo, în tinerețe, apropiat al familiei Medici, o fi studiat-o îndelung și cu mult interes...
Maestru neîntrecut al sec. al XV-lea florentin, Donatello a fost mare admirator al artei antichității și un deschizător de drum în Renașterea artei. Și ca o paranteză, o fi fost el super talentat, dar primul document care îi menționează numele, se referă la o încăierare din 1405 în orașul Pistoia, în apropiere de Florența. Născut la 1386, avea în jur de 15 ani. Copil fără minte!!
Aici, în muzeu, Donatello este autorul Leului Marzzoco, din piatră cu incrustații de marmoră, ce ține în ghiarele sale blazonul cu crini al Florenței, devenit el însuși simbol al orașului în perioada medievală. A fost comandat pentru apartamentele din mănăstirea Santa Maria Novella, unde era găzduit Papa la vizitele în Florența și reprezenta forța, puterea și generozitatea familiei Medici. O copie a sa se află în fața Palazzo Vecchio, alături de Judith și Holoferne, tot opera sa și tot o copie, originalul aflându-se în muzeul Palatului (vezi impresii).
Un alt David, tot din bronz, opera lui Verocchio, comandat de tatăl Magnificului, este una din piese de top ale muzeului. Apare ca un tinerel ce strânge spada, bucuros de fapta sa. Familia l-a vândut Signoriei, apoi și-a luat locul la Bargello.
Încăperea este vastă, lucrările stau risipite, fotografiatul, liber. Pereții sunt acoperiți cu lucrări din Școala sculptorului pisan Luca de la Robbia și fiii săi. De mare interes sunt operele din majolică, tema predilectă fiind Feciora cu Pruncul. Unele sunt pictate, altele lăsate albe, vitrate, cu un luciu specific. Am admirat o frumoasă Noli me tangere din teracota albă și alte două pictate cu tema, Înainte și după recunoașterea lui Isus, de către Maria Magdalena. Toate datate sec al XV-lea.
Tot din colecția Medici se află expus un Sf. Ioan Botezătorul, o marmoră lucrată de Francesco da Sangalla, iar în spatele ei, două reliefuri cu aceiași temă, Jertfirea lui Isaac, autori-Lorenzo Ghiberti și Filippo Brunelleschi, în concurs pentru ușile din bronz ale Baptisteriului. Frumoase uși ale lui Ghiberti au cucerit lumea cu faima și frumusețea lor.
Restul sălilor de la primul și al doilea etaj sunt dedicate artei decorative. Sunt expuse Colecții de fildeșuri, sticlărie, marchetărie, artă islamică, podoabe, prelucrarea metalelor, o colecție de pipe, alta de instrumente muzicale, obiecte prelucrate în os, vase din porțelan de Limoges, argintărie, medalii, și multe altele.
La etajul al doilea se află Capella Maria Magdalea ale cărei fresce, descoperite în 1840, au fot realizate în sec. al XIV-lea de discipoli ai lui Giotto. Vitrinele expun cărți cu splendide miniaturi din sec. al XV-lea.
Etajul al treilea al muzeului prezintă mobilier de epocă, o frumoasă colecție de tapiserii și altă colecție, mult mai amplă de arme, armuri, echipament de luptă, harnașamente, căști. Aș aminti o frumoasă pereche de pinteni pentru îmboldit caii sau un corn de fildeș care, prin sunetele scoase, transmitea mesaje pe câmpurile de luptă.
Cu un ultim efort am parcurs și colecția de bronzuri miniaturale despre care am aflat cu ocazia acestei documentări că este cea mai valoroasă colecție de bronzuri din Italia.
Am părăsit Muzeul Bargello vizitat în trei ani diferiți, cu imaginea impresionantă a artei florentine și tot ce a însemnat ea în perioada Renașterii pentru cultura bătrânului nostru continent.
despre DISTRACȚIE & RELAXARE
Curtea interioară a muzeului este un foarte bun loc pentru relaxare.
Trimis de mihaelavoicu in 16.05.21 11:05:02
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Diverse orașe
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@mihaelavoicu:
Două articole foarte frumoase și pline de conținut, o colecție bogată și un muzeu care adăpostește într-adevăr comori de necontestat ale artei italiene.
Dar cu riscul de a vă supăra ????, vă spun că mie mi-a plăcut mai mult Galleria dell' Accademia. Poate că este o părere subiectivă și din cauză că eu m-am îndrăgostit de Michelangelo cu mai mulți ani în urmă când am citit cartea despre viața artistului.
(Iar când am vizitat muzeul, am stat minute în șir lângă statuia lui David, apoi înainte de plecare din muzeu, m-am mai întors încă o dată să o admir. Am fost fascinată de modul în care sculptorul a redat detaliile mâinii drepte, degetele și unghiile sau venele de sub piele. Parcă toate pulsează din marmura albă).
Felicitări pentru vizite și articole. Pot să înțeleg de ce v-ați întors de două ori la acest muzeu!
@k-lator: De trei ori la acest muzeu. Iar cu ocazia acestei documentări, am constatat că nu am văzut chiat tot. De ce repet o vizită într-un muzeu? De fiecare dată mai adaog ceva, ce nu am văzut anterior. Așa cum, decât 3-4 poze fără tăblița indicatoare, să nu știu peste ani, ce reprezintă, mai bine două. Poza și tăblița. La fel cu un muzeu. Decât 2-3 muzee pe fugă, mai bine unul și bine. Ca apoi să constat că nu e complet nici ăla.
Bătaie de cap și cu muzeele astea! Mulțumesc pentru ecou!
Michelangelo? ... idem.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2018 Galeriile Uffizi (VIII) ”Vinul cel bun”, lăsat la urmă! — scris în 30.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (VII). Felicitări, d-le Bonacozzi! — scris în 23.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (VI) — scris în 18.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi Florența (V) — scris în 16.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (IV). Simonetta în lumea lui Botticelli — scris în 22.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (III). În lumea lui Botticelli — scris în 19.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi, la a doua privire (II) — scris în 16.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ