GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Unchiuʼ Hansi și satul său de poveste [Le Musee Hansi]
Există în Colmar un loc în care chiar n-aș fi crezut că o s-ajung. Pedantă cum mă știți, citisem câte ceva despre el acasă și strâmbasem din nas: ce să caut eu, femeie serioasă, trecută de mult de vârsta copilăriei, a adolescenței și culmea! și a tinereții, într-un sat cu jucării, oricât de autentic alsacian ar fi el?!! =))=))=))
Dar, cum vizita era gratuită cu Colmar City Pass și, pe deasupra, locul cu pricina se află taman vizavi de strania și spectaculoasa Maison des Têtes, pe care țineam morțiș s-o văd, mi-am zis: De ce nu? Hai să arunc o privire! Unde? În vitrină, desigur. Și ceea ce am zărit mi-a plăcut.
De ce?
Pentru că se integra perfect în peisaj, v-am zis doar că atmosfera ce plutește în aer în Colmar e una de basm: prin geamurile clădirii simpatic împopoțonată, fetițe și băieți roșii în obraji se veseleau ținându-se de mână, vrăjitoare zburau călări pe mături, berze cloceau într-o apatie filozofică în cuiburile lor, gâște fugeau spre baltă mânate de la spate cu un băț etc. etc. Ce mai încolo și încoace, ludic la superlativ! :)
Ca să nu vă mai țin în suspans, o să vă spun că locul se cheamă Le Village Hansi et son Musée. Iar personajul bonom și rubicond care ne întâmpină la ușă cu pălăria în mână și ne urează „Bun venit!”, cerându-ne să nu-i spunem „maestre” pentru că asta îl enervează :), e cunoscut drept Oncle Hansi.
Pe numele său din buletin Jean Jacques Waltz (1873-1951), acest ilustrator, caricaturist, gravor și pictor s-a născut în Colmar, aflat la acea vreme sub ocupație germană. Fiu al conservatorului Muzeului Unterlinden, a crescut în spiritul tradițiilor alsaciene pe care avea să le promoveze ca nimeni altul, câștigând o imensă popularitate, la pachet cu porecla drăgăstoasă „Unchiuʼ Hansi”.
În 1894 se înscrie la Ecole des Beaux Arts din Lyon, unde studiază desenul industrial și intră în contact cu artiștii vremii, rămânând toată viața influențat de stilul Art Nouveau. Revine în Alsacia și se face remarcat cu cărți poștale ilustrate în care combină imaginile rurale cu caricaturile anti-germane, care îi aduc mai multe condamnări la închisoare.
În 1914 se înrolează în armată. Va face tot războiul și după 1918 revine la Colmar și continuă să creeze ilustrații de carte și grafică publicitară.
În 1923 îi succede tatălui său în postul de curator al Muzeului Unterlinden, calitate în care va aduce celebrul Retablu din Issenheim în sălile instituției, căreia îi va îmbogăți zestrea și cu donații oferite de prietenii colecționari de artă. Perioada aceasta frumoasă de acalmie e întreruptă de izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial și în 1939 Waltz, cunoscut pentru opiniile sale anti-naziste, e obligat să se exileze în Elveția. După război se întoarce în Colmar, unde își va găsi sfârșitul în 1951.
Adresa: Rue des Têtes nr. 28
Program de vizitare: marți-duminică 10-18; luni 12-18.
Tarife: 5 euro; 3 euro pentru copii de 5-12 ani; gratuit pentru copii sub 5 ani.
Site oficial: hansi.fr
Amenajat la finele anului 2015 într-o clădire tradițională cu ferestre generoase și arcade, muzeul găzduiește peste 700 de lucrări ale lui Waltz: desene, acuarele, gravuri.
Expoziția se află la etaj, iar în cele 12 săli am descoperit cu surprindere nu doar un loc de joacă, așa precum mă așteptasem, ci un spațiu ingenios proiectat și un artist complex, capabil să abordeze tematici diferite în maniere diferite, de la stilul naiv la cel incisiv, de la cel romantic-meditativ la cel critic.
„Mon Village. Ceux qui nʼoublient pas”, volumul apărut în 1913 în Ajunul Crăciunului, este însă cel care i-a adus faima lui Waltz. Nu-i vorba doar de o simplă carte pentru copii, deși, credeți-mă, acest tip de ilustrații se numără printre cele mai dificile genuri de artă, la care puțini autori se înhamă.
Planșele albumului înfățișează scene tradiționale din satele alsaciene în care sunt amestecate referiri la trecutul de dinaintea anexării de către prusaci și la prezentul dureros. Universul rural, pe alocuri idilic, alteori marcat de tente sumbre, e populat de copii înveșmântați în costume populare, de veterani ce-și poartă cu mândrie medaliile din războiul din 1870, de gospodine care coc în vetre quêche-ul, de preoți ce se grăbesc către biserică și de bărbați ce cară lemne pentru a aprinde focul în sobe. Scenografia reprezintă o cameră de copii cu pereții zugrăviți în verde, pe care sunt reproduse citate din cuvântul înainte la acest volum al autorului:
„În Alsacia, printre colinele domoale se ascunde un sat frumos, înecat în flori și arbori fructiferi. În fața caselor se întinde o câmpie presărată cu flori de nu-mă-uita. Este fieful copiilor satului. Aici băiețeii, la fel ca cei din Franța, își fac praștii de care prind câte un fir subțire de ață ori se joacă de-a războiul și înving întotdeauna dușmanul, pe cei zece copii ai jandarmului. Iar fetițele dansează în rochiile lor roșii sau albastre și se unduiesc lin ca niște petale în bătaia vântului.
Satul pe care vi-l voi descrie nu l-am inventat eu; el există. Pentru a-l găsi va trebui să vă îndepărtați de drumul mare... Dincolo de câmpurile cultivate cu grâu veți zări vârful ascuțit al turlei bisericii iar în liziera pădurii veți vedea fetițe care depun flori pe mormintele celor căzuți în urmă cu peste patruzeci de ani în marile bătălii. Acest sat frumos, ale cărui case zâmbitoare ascund enorme suferințe, e o imagine a întregii Alsacii, și de aceea nu vă voi spune cum se numește. Este un loc situat între Rin și Vosges ce nu mai aparține acum Franței, un loc înconjurat de dantela neagră a morții”.
Grafica publicitară este domeniul care i-a asigurat lui Waltz independența financiară. Eclectismul pictural i-a permis să abordeze toată paleta cunoscută în acea vreme, de la cărți poștale la pliante, afișe, logouri, programe de manifestări și evenimente culturale, calendare ori felicitări, fiind astfel permanent solicitat de comercianți, industriași, hotelieri ori bancheri.
Angajamentul politic, urmare a educației francofile primite, s-a manifestat de timpuriu la artist, odată cu primele caricaturi anti-germane realizate în liceu și acuzația de defăimare a directorului școlii, pentru care a fost amendat. În 1914, după publicarea cărții „Histoire de lʼAlsace”, va fi condamnat la 12 zile de închisoare, pentru ca, doi ani mai târziu, să primească la Leipzig verdictul de înaltă trădare pentru „Mon village”. Va fugi în Franța și se va înrola iar pe parcursul războiului va lucra la serviciul de propagandă al armatei, pentru care va executa numeroase desene și afișe, adunate ulterior în volumul „La Paradis Tricolore”.
Colmar, orașul natal, a exercitat permanent o irezistibilă atracție asupra lui Waltz. Îi va consacra cartea „Colmar en France”, în care a ilustrat în peste o sută de planșe casele, magazinele, piețele și străzile ce se întretaie la adăpostul impunătoarei Collégiale St-Martin.
Imaginile nocturne ocupă un loc aparte în creația lui Waltz. Executate în tehnică pointillistă ori în acvaforte, gravurile, litografiile, acuarelele sau picturile sale în ulei surprind cu precădere atmosfera calmă a serilor de vară ori nopțile de iarnă scăldate în lumina blândă a lampadarelor.
Munții Vosges au reprezentat o sursă inepuizabilă de inspirație pentru artist. I-a străbătut la pas iar mai târziu cu trenul și mașina și i-a imortalizat în cărți poștale și în acuarele delicate reunite în 1934 în albumul „Au pied du Mont Sainte Odile”. În muzeu a fost recreat un compartiment de tren iar în spațiul destinat geamului, pe un ecran, sunt proiectate cu cele mai reprezentative imagini montane realizate de Waltz.
Întreg parterul clădirii a fost transformat într-un spațiu comercial care expune spre vânzare produse alsaciene tipice sub numele Le Marché de lʼOncle Hansi, o marcă regională creată de o asociație de peste 30 de întreprinderi artizanale care reproduc pe diverse materiale desenele lui Waltz. Asociația deține cinci magazine situate în Colmar, Riquewihr, Mulhouse și Strasbourg. De menționat că în Riquewihr, pe Rue du Général de Gaulle nr. 16, într-o frumoasă clădire numită „au nid de cicogne” („cuibul berzei”), funcționează „La Maison Hansi”, un al doilea muzeu consacrat lui Waltz.
Gama de suvenire din buticul din Colmar este de-a dreptul amețitoare. În culori predominant alb și roșu, sunt oferite căni, pahare, farfurii, platouri, castroane, șervete, mănuși și șorțuri de bucătărie, sticle de băutură, figurine, magneți, calendare, pixuri, penare, gentuțe, dar și cărți poștale ilustrate și reproduceri în diverse dimensiuni ale desenelor lui Waltz, precum și tot felul de mărfuri alimentare ambalate în cutii metalice, borcane de sticlă, săculeți de rafie ori pur și simplu punguțe de plastic: biscuiți, turtă dulce și bomboane, prăjiturele, pâté de foie gras, terrine, miere.
Nu poți decât să ignori invitația la Au Bon Café alăturată - este deja prea mult - și să cedezi tentației de a cumpăra ceva. Eu m-am ales, bien sûr, cu un magnet ;), dar și cu o cutie metalică dreptunghiulară (P52) decorată cu un băiețel și trei fetițe care se țin de mână. Pe cealaltă latură e desenat un portativ cu note ținut în brațe tot de niște copii, iar sub el apare scris textul „Cicognʼ cigognʼ tʼas dʼla chance, Tous les ans tu passʼs en France, Cicognʼ cigognʼ rapportʼ nous, Dans ton bec un pʼtit piou-piou”.
Să rămânem după vizita la Unchiuʼ Hansi cu această rugăminte adresată berzei care poposește an de an în Franța de a ne aduce în cioc un pui... ? Să ne mulțumim cu atât?
Eu zic că nu! Jean Jacques Waltz a fost mai mult decât un ilustrator de cărți pentru copii - deși, mă repet, ăsta-i un job al naibii de complicat, care presupune nu numai stăpânirea unor tehnici speciale, ci și o doză imensă de empatie, deloc la îndemâna tuturor artiștilor. Spirit polivalent și versatil, el a atacat cu succes și alte sfere, mai „înalte”, definindu-se în toate aceste demersuri drept un veritabil ambasador al tradițiilor populare alsaciene și un mare patriot francez.
Opera sa, minoră doar în aparență, naivă doar privită cu superficialitate, stă alături, cu mândrie și demnitate, de cea a lui Auguste Bartholdi, cel mai mare artist colmarian.
 
Webmaster, rog următoarea ilustrație: youtube
Trimis de Carmen Ion in 08.11.19 19:20:02
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în FRANȚA.
11 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Carmen Ion); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
11 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@Carmen Ion: Un obiectiv pe gustul meu, consider ca in vacanță putem redeveni copii, poate simțim un pic din gustul copilăriei, mai uitam și noi de griji.
Interesante și frumoase schițele.
Mă bucur ca ai ajuns acolo și ca ne-ai povestit și despre un alt fel de muzeu.
Am vrut sa vizitez și eu muzeul jucăriilor din Istanbul dar timpul nu mi-a permis nici acum, la a cincea mea vizita in orașul complex.
@Carmen Ion: Minunat! Mi-ar plăcea să vizitez acest muzeu, cred că m-ar uita Dumnezeu în fața frumoaselor peisaje... E clar, trebuie să devansăm Alsacia în agenda noastră turistică!
@krisstinna: Ai dreptate, în vacanțe (și nu numai) ne putem permite să redevenim copii.
În Colmar există și un muzeu al jucăriilor, l-am vizitat și voi scrie și despre el, probabil chiar în următorul review, cu toate că din cauza luminii din interior pozele nu mi-au ieșit bine.
Mulțumesc pentru vizită și ecou.
@crismis: Mersi de vizită, ecou și vot.
Da, sigur, poți pune Alsacia pe lista ta turistică, dar insist în a-ți sugera să ”ataci” mai întâi Provence și să-i dedici minim două săptămâni. Nicăieri în Franța, după mintea mea, nu vei găsi o combinație atât de reușită între peisaje de vis, obiective istorice, gastronomie de înaltă clasă și - cireașa de pe tort! - o atmosferă destinsă și oameni de treabă.
@Carmen Ion: Citit cu plăcere și curiozitate să fiu în ton, copilărescă! Plăcut și frumoasele poze!
Iar am fost acolo, am pozat intrarea și am vizitat puțin zona de la parter cu suveniruri...
Ce să vizitezi mai întâi într-o zi, Colmar, Eguisheim sau Riquewihr!? Ne-am mișcat repede prin Colmar, îmi făcusem bine temele de acasă.
Ce bine este când stai mai mult într-un loc, ai timp să aprofundezi totul! Ce bine îmi pare când citesc și mai ales văd și alte obiective pe care eu doar le-am atins în fugă!
Mulțumesc pentru articol!
@Carmen Ion: Provence era în cărți chiar pt anul în curs, dar a trebuit s-o amânăm, din motive de examene ale copiilor. Dar în 2020 sper să nu ne mai scape! Și da, 2 săptămâni m-am gândit și eu.
Prin Alsacia am trecut doar, acum câțiva ani. Am făcut un concediu (doar o săptămână) în sudul Germaniei, am stat chiar în Donauschingen, de unde izvorăște Dunărea. Am avut mașină închiriată și ne-am putut foi prin zonă. O zi am dedicat-o Alsaciei, de fapt Muzeului Automobilului din Mulhouse (aveam alte dominante pe vremea aia????) și, într-o oarecare măsură, Strasbourg-ului. De Colmar nici nu auzisem măcar, dar a trebuit să ne abatem de pe autostradă din cauza unui accident și am nimerit într-un sat parcă desprins dintr-o poveste! În momentul acela am hotărât că vom dedica mai multe zile, cândva, acestei regiuni! Nu știu când vor veni ele... Mi s-a dovedit în ultima vreme că mai e și după cum se nimerește, nu întotdeauna după cum ne facem noi planuri!
@mprofeanu: Mulțumesc pentru vizită, ecou și vot.
De câțiva ani, îmbătrânind și nemaifiind în cea mai bună formă fizică, ne-am reorientat spre alt gen de vacanțe, acelea în care să stăm mai multe zile la punct fix, să vizităm temeinic locul ales și să ne mișcăm în zonă cu mijloace de transport în comun ori cu mașina închiriată.
În felul acesta poate că bifăm mai puține atracții turistice, în schimb avem timp să ne lăsăm pătrunși de atmosferă, să socializăm, dacă putem, cu localnicii și, bonus, în unele zile reușim chiar să tragem și un pui de somn la prânz.
Deh, vârsta (și kilogramele în plus, dar asta rămâne între noi! )
@crismis: Știu că aveai în plan Provence, de aceea am și adus acum vorba despre ea. Crede-mă, nici nu se compară ca ambianță cu Alsacia!
Eu am stat 3 săptămâni în Provence și pe Coasta de Azur și n-am epuizat nici pe departe tot ce era de văzut și făcut. Ce-i drept, asta se întâmpla în urmă cu 11 ani și nu-mi făcusem foarte bine temele, nu mă obișnuisem să culeg informații de pe net, foloseam doar tipăriturile, dacă poți să-ți închipui așa ceva!!!
Aș reveni acolo oricând și cu mare bucurie, între timp am învățat să mă documentez mult mai serios, numai că pentru a explora cu adevărat regiunea e nevoie de mașină. Iar închirierea unei mașini în Franța presupune sume mari pe card și ca să mergem cu mașina proprie, așa cum am făcut în 2008, ar fi probabil prea obositor pentru mine - între timp, răul de mișcare, de care am suferit toată viața, s-a agravat...
Voi sunteți însă mai tineri și mai sprinteni, așa încât aveți toate premisele unui sejur provensal de nota 11!
Mai vorbim eventual peste o săptămână, când înțeleg că ne vedem în București!
@Carmen Ion: Foarte frumos și interesant acest review. Singurul loc unde am simțit ca este un Crăciun continuu și unde am simțit ca sunt iar copil, unde intram în magazine sa ma uit după păpuși vechi sau noi a fost în Alsacia. Sa nu uitam sa fim copii, măcar din când în când. Felicitări pentru review.
@Mika: Mulțumesc pentru aprecieri și vot.
Ai dreptate, în Colmar e o ambianță de basm iar in Riquewihr există un magazin care nu vinde decât decorațiuni de Crăciun... Tot anul!
Mutat, la reorganizare, în rubrica «Muzee în zona Colmar» (nou-creată, între timp, pe sait)
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2019 Unterlinden, un muzeu de artă ofertant — scris în 21.11.19 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2019 [Le Musée du Jouet] Să ne întoarcem în copilărie! — scris în 13.11.19 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2019 [Musee Bartholdi] Francezul care a aprins făclia libertății în America — scris în 05.11.19 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ