GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Amsterdam renaste in glorie la Rijksmuseum
MUSEUMPLEIN, FONDUL DE AUR AL AMSTERDAMULUI
Am adus in valiza de calatorie schite noi, ele s-au cam rasturnat acum, ca intr-un joc de puzzle si hotarasc sa pun pe ecran mandria nationala a Olandei, RIJKSMUSEUM, adica Muzeul de Stat, unul din cele mai mari din lume.
E o zi de duminica, mai exact 13 iulie, Amsterdamul dimineata e mai somnoros, merg cu tramvaiul 5 spre Museumplein, am intalnire cu ,,nebunul roscovan ‘’, cu Van Gogh si cu floarea soarelui, dar coada imensa din salonul stradal de asteptare, ma face sa ma razgandesc brusc, si aud parca in urechi, focurile de arma in bezna ale lui Rembrandt, decid hotarat sa schimb directia, sa vad noul ,,lifting ‘’ de la Rijksmuseum, ultima data am fost exact acum 14 ani…se vorbeste ca este extraordinar, ca muzeul a intrat intr-un nou secol de aur. Ar fi o ofensa impardonabila sa mai aman revederea…ma duc sa-l pup de trei ori, ca olandezii, adica prin trei etaje.
Cartierul muzeelor este un loc de rasfat artistic, sunt trei muzee must- see, care te fierb si te invita inauntru, le-am vazut demult, am revenit in acest perimetru sa vad daca, Rondul de noapte straluceste prin furia sa de culori, la locul lui.
Sunt detinatoarea fericita a unui Museum Card, pentru care am platit la sfarsit de iunie 50 de euro, un instrument super util si economic pentru o vacanta lunga la familie, care iti permite accesul in aproape toate muzeele de pe teritoriul Olandei si iti acorda prioritate la intrare…e valabil un an de zile, pe baza de buletin.
-
RIJKSMUSEUM IN EPOCA DE AUR- ,,Nu voi pune piciorul in aceasta manastire ‘'
Principalul muzeu din Museumplein, Rijskmuseum constituie primul conservator al picturii olandeze. Sub impulsul francezilor, instalati odata cu scurta domnie a lui Louis Bonaparte, Muzeul Regal care a fost fondat plecand de la o colectie venita din Haga, se instaleaza mai intai la primul etaj din Dam, adica in Palatul Regal, inainte de a se muta in 1816 in Trippenhuis.
In fata afluxului de opera de arta, care veneau consecutiv prin donatii sau achizitii, muzeul a trebuit sa fie mutat. In 1885 celebrul arhitect Pierre Cuypers, influentat puternic de cultura catolica, proiecteaza actualul muzeu, in stil neo–renascentist, impregnandu-l cu numeroase referinte gotice. Rezultatul este un edificiu maret, in caramida rosie, cu turnulete ce stralucesc, cu sculpturi si decoratiuni.
Edificiul nu atrage laude in unanimitate si regele protestant Wilhelm al II–lea afirma: ,,Nu voi pune piciorul in aceasta manastire’’.
In ziua de 13 iunie 1885, este inaugurat acest templu de arta, care socheaza Olanda calvinista.
In interior muzeul avea sase spatii de expozitie: pictura, arta asiatica, istoria Tarilor de Jos si un cabinet de stampe, pe o perioada mergand din sec. 15 pana la sfarsitul sec. 19.
Secolul de Aur triumfa cu extraordinara panza a lui Rembrandt, Rondul de Noapte, pictat in jurul anilor 1641-1642.
In sec. 20 sunt adaugate noi aripi edificiului pentru colectia de secol 19
-
RIJKSMUSEUM, UN NOU INCEPUT, O NOUA VIZIUNE, 10 ANI DE LETARGIE
Dupa un secol de existenta, muzeul nu mai corespunde cerintelor exigente ale sec. prezent si mai ales fluxului de peste un million de vizitatori anual, incepe ridicarea unui santier de proportii, pentru a transforma vechiul edificiu; doi arhitecti spanioli Antonio Cruz si Antonio Ortiz isi asuma acest proiect, dar respectand fidel planurile lui Cuypers.
Urmeaza 10 ani de letargie pentru muzeu, doar o aripa a muzeului mai poate fi vizitata.
In anul 2013, pe 13 aprilie, regina Beatrix deschide cu o cheie uriasa de aur portile noului Rijksmuseum, intrarea facandu-se prin Aripa Philips, in partea de sud a muzeului.
Intru si eu pe o poarta privilegiata, care da acces rapid posesorilor de card si rezervarilor, nu e nici o coada, defilarea o fi pe la casa de bilete.
Cercetez amuzata pasajul cu biciclete, ce trece exact pe sub muzeu, o curiozitate, a fost un scandal imens cand arhitectii spanioli au vrut initial sa il elimine.
El a fost totusi salvat prin lucrari ingenioase si pasajul s-a redeschis dupa multi ani, iar ,,Uniunea Ciclistilor ‘’ a inmanat chiar medalii biciclistilor care au trecut prin tunelul subteran, se vede si o placa cu trei cruci cu inscriptia ,,Amsterdamul iubeste Ciclismul ‘’.
Cladirea muzeului, a lasat parterul liber pentru acest pasaj, pe unde bicicletele trec dintr-o parte in alta a orasului, interesant e ca tunelul este intr-un atrium, tu stai pe ,,cal ‘’ si te uiti spre salile de expozitie si restaurant
-
SPECTACULOSUL ATRIUM SI NOUA MUZEOGRAFIE
Ajung rapid intr-un spatiu nou, monumental, luminos, aerisit, cu niste ,,lustre ‘’gigantice …suntem in ATRIUM, adica in holul de intrare, acustica salii este impresionanta. Parca as vedea niste custi albe deasupra capului, e vis sau e realitate? Aceste ,,candelabre albe ‘’ servesc cred unui scop vizual, sa coboare inaltimea aparenta a spatiului, sa restaureze proportiile pierdute prin excavare.
Acest hol de primire se afla pe solul a doua curti interioare originale, care au fost coborate si reproiectate, prin mari eforturi constructive.
Vad in mijlocul holului, un birou rotund pentru informatii, pliante, audio ghiduri, etc. Turistii stau la o terasa pe langa aripa noua, este noul Pavilion de Arta asiatica, construit pe latura nord vest, pe exterior el este inconjurat de apa.
Trebuie acum sa amintim ca a doua parte a santierului a fost incredintata francezului Jean –Michel Wilmotte, celebru pentru muzeografia sa de la muzeul Luvru si Orsay din Paris.
Acest architect a schimbat complet directia, adica departamentele muzeului nu au mai fost separate, ci amestecate, pe mine m-au zapacit oricum, nu mai stiam pe unde sunt…
Spre deosebire de alte muzee ale lumii, acum picturile, obiectele de arta, sculpturile, mobilierul, toate intra in dialog, cu exceptia etajului 1.
Salile au fost reorganizate tematic si cronologic, sunt 800 de ani de istorie si arta, 1,5 km de parcurs, calatoria artistica numara patru etaje, sunt exact 80 de galerii.
Domnul Wilmotte a pus in valoare toate picturile si obiectele de arta, alegand culoarea gri in cinci nuante, mai discrete, in opinia lui.
-
CALATORIA PRIN MUZEU…UMIL PRINTRE CAPODOPERE
Ce este pentru mine acest muzeu, in care incerc umil sa ma avant, merg de colo pana colo, nu mai am rezistenta tineretii, as vrea sa cuprind totul, este imposibil, ma multumesc in ansamblu cu ce-mi place efectiv in compasul ocular al sufletului, ca doar nu sunt la un examen de istoria artei, renunt sa fac poze multe, le gasim pe site si ma bucur sa admir spectacolul.
Vizita in muzeu incepe cu nivelul 0, aici sunt expuse operele din Evul Mediu si Renastere. Ca sa ajungi la sec. 17 trebuie sa urci la etajul I, apoi coboram la parter pentru sec 18, tineti aproape, urcam din nou, apoi coboram pe cealalta latura, alaturi de pista ciclabila pentru a ajunge la sec. 19…fiti convinsi ca am gresit traseul si m-am invartit cu liftul ca titirezul …in final mi-am facut o selectie, uitandu-ma confuza la planul muzeului.
Realizez ca este imposibil sa defilez prin fata a mii de exponate, nu pot sa ma opresc peste tot, si aleg Galeria de Onoare, cu marii maestri ai secolului de Aur…elimin din start ultimul etaj III aflat in turnuri, arta moderna sa mai astepte, scuzati domnule Mondrian.
NIVELUL 0, adica subsolul, cuprinde camerele numerotate 0.2-0.13, intrarea principala, prin Atrium este la acest nivel. Aici intalnim epoca intunecata a evului mediu, Renasterea, obiecte de arta din Tarile de Jos, colectii speciale si Pavilionul Asiatic. Sunt colectii de o valoare inepuizabila ce reflecta Arta Crestina in Tarile de jos, confortul pentru vizitator este asigurat de niste canapele. Vitrinele se regasesc peste tot in muzeu si lumina artificiala este de buna calitate
.
ETAJUL I, corespunde secolelor 18 si 19, are 18 camere situate in aripa de sud: Ne plimbam prin sec 18, trecem prin arta europeana, arta de curte otomana, o sala cu costume militare, tapiserii, o galerie cu modele de corabii. Ajung obosita in sec 19, intalnesc picturi din epoca romantica, un coridor cu mobilier francez, o galerie de portelanuri, sala Waterloo si admir in fuga impresionistii olandezi.
Am pozat doar un tablou cu autoportretul lui Van Gogh, aflat in camera 1.18, pe Goya l-am uitat. La acest etaj se afla si BIBLIOTECA CUYPERS, cea mai mare si mai veche din Olanda, cu o sala de lectura impresionanta, nu trebuie ratata sub nici o forma, o vad pentru prima data.
-
INIMA COLECTIEI: SECOLUL DE AUR IN GALERIA DE ONOARE
ETAJUL II, este desigur cel mai aglomerat, aici se afla salile numerotate de la 2.2 la 2.23, ajung in Holul de onoare, calc pe mozaicuri, admir vitralii superbe si apoi merg spre GALERIA De Onoare, un corridor lung ce te duce la Rondul de Noapte.
Galeria de Onoare a fost in intregime restaurata si apare ca o nava brodata cu 8 capele unde se afla capodoperele. Decorurile murale au fost restaurate si pe laturi vad cabinete ce gazduiesc picturi ale scolii olandeze si cateva sali cu sculpturi.
Secolul de Aur este expus in aripa Philips si reprezinta inima colectiei …ma asez pe o canapea, este o aglomeratie de nedescris, beau putina apa si astept sa plece valul de nordici din fata lui Veermer si Frans Hal. Este o nebunie, nu reusesc sa fac nici macar o poza, dar nu plec pana nu imortalizez cele patru tablouri ale lui Veermer, pe care l-am vizitat in Delft, la el acasa. (vezi aici).
Vermeer este pictorul meu preferat, un singuratic, cu o viata retrasa, plina de mister, un pictor tacut ca si picturile sale, care a relizat tablouri mici, delicate despre viata simpla, cu personaje ce se ascund dupa o fereastra sau o perdea.
Lupta mare in fata tablourilor, fotografiaza cine poate, reusesc dupa 30 de minute de asteptare incapatanata…sa-mi fac cadou tablourile…. ,,Laptareasa ‘’, Femeie in albastru citind o scrisoare, ,,The little Street’’, singurul peisaj …si ,,Love Letter’’…erau persoane care stateau cate cinci minute in fata fiecarui tablou.
VERMEER imi spune sa privesc cu emotie tabloul ,,Love Letter, ‘’ e mic si de departe, trag perdeaua, vad o doamna care primeste o scrisoare de la o servitoare. O scena domestica, intr-un spatiu inchis, o scena ambigua care trezeste intrebari, cine este doamna, ai cui sunt papucii barbatesti, camera pare sa fie o spalatorie. Motivul scrisorii apare si in alte picturi ale sale, expuse in alte muzee ale lumii.
Timpul pare sa se fi oprit in loc si in cazul ,,Femeii in albastru citind o scrisoare ‘’, unde barbatul e sugerat de prezenta scrisorii sau de faptul ca eroina este insarcinata. Concentrarea cu care ea citeste epistola se inscrie in efectul urmarit de Veermer de oprire a timpului si a unei stari de liniste absoluta …nu degeaba m-am oprit si eu 30 de minute la coada, sa stau in prim plan cu maestrul.
Celalalt tablou ,,Laptareasa ‘’e o capodopera, unde Veermer surprinde o femeie din popor, masiva cu umeri vigurosi, dar delicata si plina de expresivitate, parca vrea sa iasa din cadru.
Ma atrage acest pictor care a murit la 43 de ani, si al carui mormant l-am vazut in Delft, la Oude Kerk, un tip celebru care a murit sarac, lasand in urma 11 copii. Sa nu uitam ca odata cu moartea sa in 1675, ia sfarsit perioada considerata a fi secolul de aur al picturii olandeze.
Am vizionat tot in ritm ralenti cateva tablouri ale lui FRANS HALS, pictor nascut in Anvers, considerat mult timp alcoolic si fara talent, pe care l-am cunoscut in Haarlem, la el acasa acum cativa ani. Ma opresc in fata picturii, ,,Betivanul vesel’’ si mai admir cateva portrete, coada era mai mica, el fiind in concurenta cu Vermeer.
Capodopera lui este ,,Portret de nunta al lui Issac Massa si Beatrix van der Laen ‘’, reusesc sa prind tabloul in poza, cu blitz chiar, e un portret neobisnuit cu referinte la fidelitate si dragoste. Era foarte neobisnuit pentru un cuplu sa stea atat de aproape si zambitor, scena are loc in gradina dragostei.
Regalul artistic continua cu sensibilul JAN STEEN, este un pictor care a desenat scene din viata de zi cu zi. ,,Toaleta de dimineata ‘’, Familia vesela’’ si noua achizitie a muzeului ,,Primarul din Delft si fiica sa ‘’, impodobesc peretii galeriei.
Pieter de Hooch este maestrul incontestabil al interioarelor olandeze…si sa nu vitregim desigur pe Ruysdael si peisajele olandeze…in concluzie olandezii danseaza in galerie ca la ei acasa.
-
REGELE REMBRANDT SI RONDUL DE ZIUA LA ,,RONDUL DE NOAPTE’’
Dar lumea a venit cu mic si mare sa-l salute pe rege, pe Rembrandt si vreo 25 de opere ale sale, rondul celebru e la capatul Galeriei de onoare.
E nenoricire de vizitatori pe metrul patrat e coada la arta, cu greu prind pe deasupra o poza tremurata de la trei metri, talpile noastre de turisti culturali infometati, au tocit si lustruit podeaua, aici e focul sacru din muzeu…parca eram la Luvru in fata Giocondei.
Renunt sa ma apropii, ma asez iar pe o canapea, pauza de 20 de minute, contemplu si spectacolul uman, furnicar nu gluma, nu mai vad nici macar pe gardieni.
,,Rondul de noapte’’, un tablou gigant cu un story captivant ca si Mona Lisa…a fost afumat de lumanari, a fost saracul scurtat pe la margine ca nu incapea in Palatul Regal, a fost vandalizat de un schizophrenic, a fost adus in muzeu ,,for ever. ’’
El a fost realizat cu ocazia sosirii reginei Maria de Medici a Frantei in Amsterdam in 1638. Rembrandt alaturi de alti sase pictori primeste misiunea de a realiza un portret de grup pentru garnizoana capitanului Banning Cocq si a unui locotenent, sunt 16 barbati in total. Fiecare trebuia sa platesca 100 de florini pentru a aparea in tablou, suma mare pentru acea vreme. E surprins momentul cand capitanul ii transmite locotenentului Willem van Ruytenburch, ordinul de retragere.
Acest tablou aspru criticat la aparitia sa, este biruitor astazi si straluceste cu mandrie nationala aici la Rijks. Reusesc sa admir cate o fizionomie, fiecare e o adevarata compozitie portretistica, toate personajele sunt in miscare, imbogatite cu detalii misterioase care si azi suscita controverse printre criticii de arta.
Am admirat in aceasta aripa si alte panze la fel de celebre, un autopotret al lui Rembrandt in tinerete, extraordinarul tablou ,,Ieremia plangand pe ruinele Ierusalimului’- ,,Sindicii Postavarului’’, un tablou cu un portret de grup celebru. Printre ultimele capodopere semnate Rembrandt se numara ,,Logodnica Evreica ‘’, un tablou pe care l-am admirat indelung, uitandu-ma la cei doi logodnici si la mainile lor…extrem de expresive.
Sa nu uit ,,Portretul lui Titus in straie de calugar’’, toate aceste a tablouri pot fi vizualizate pe excelentul site al muzeului; cireasa de pe tort este vizita temporara a lui Rembrandt in muzeu cu celebrul tablou ,,Conspiratia Batavilor'', ‘’ venit din Suedia pana in Olanda, pentru a marca relatiile de stransa prietenie intre cele doua tari.
Explozia de talent artistic din secolul 17 este remarcabila aici la Rijks, publicul de ieri si de azi se pricepe de minune sa citeasca aceste picturi.
Nu pot sa inchei acest review fara sa scriu ceva despre camera 2.20, despre Casa de Papusi a Petronellei Oortman, un dulap din stejar placat cu nuc, cu spatii impartite in casete care recreeaza o casa burgheza instarita. Aceasta casuta uimitoare numara 700 de miniature asezate pe trei nivele, parca m-am intors in lumea copilariei …superb sec 17.
Am coborat in Atrium si am admirat sculptura lui Calder ,,Ierusalim Stabil ‘’care straluceste in rosu si te invita sa o investighezi, prin formele ei curbe.
-
CALDER SI GRADINILE DE LA RIJKSMUSEUM
Sculptorul Calder stapaneste autoritar gradina de la Rijksmuseum, a venit in vizita temporara, iunie-octombrie 2014.
Calder este fara indoiala unul din inventatorii sculpturii moderne, care a lucrat si a trait in America si in Franta. El a realizat sculpturi abstracte, obiectele sale sunt taiate, colorate, se misca prin aer sau stau pe sol, in muzee, in parcuri sau gradini.
Expozitia de la Amsterdam aduce 18 lucrari din New York si Paris in atentia publicului, majoritatea sculpturilor de otel sunt plasate afara in curte si in gradina.
In gradina accesul este gratuit, este un parc, o cafenea si o atmosfera minunata, relaxanta.
Am parasit muzeul dupa cateva ore ore si am plecat in directia muzeului Van Gogh, nu inainte de a face o baie de turisti, in fata simbolului I Amsterdam.
Trec pe langa niste panouri cu autoportretul pictorului si fac o poza unor chinezoaice in fata unei poze uriase cu floarea soarelui…maestrul ma cheama inauntru, dar eu ii spun ,,Tot Ziens ‘’, ne revedem altadata …mor de picioare…merg sa fac o baie solara, uite si ,,cada ‘’ de la Stedelijk Museum pe Potterstraat.
Pentru cei care nu ati ajuns inca in Amsterdam, va rog sa va asezati comfortabil in scaunul dvs de acasa si sa faceti un tur virtual prin muzeu, concepeti un traseu si vizionati mai bine decat in poze, colectiile muzeului si noile transformari ale cladirii.
Website: Rijksmuseum.nl
Adresa: Stadhouderskade42, Museumstraat
Cost bilet: 15 euro …la 1 noiembrie 2014 va costa 17.50.
Tramvai: 2 sau 5 din Central Station
Orar: zilnic orele 9-17
In muzeu se pot face poze fara flash si exista conexiune wi-fi.
Nu sunt permise gentile mari, exista o garderoba in Atrium.
Trimis de mireille in 01.09.14 08:03:06
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BENELUX.
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mireille); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articolul a "primit" o ilustraţie muzicală sau video-muzicală - vezi mai sus, imediat sub titlu.
Daca autorul preferă o altă melodie sau un alt videoclip, este rugat să ne scrie (aici, ca ecou, ori pe PM)
-
Articolul a fost deasemenea selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Nu am decat un singur cuvant de spus:
EX-CEP-TIO-NAL!
Si da, da, da, si pentru mine arta moderna mai poate un pic sa astepte, atunci cand vizitez muzee de arta prin Europa, caci sunt -deocamdata cel putin, adica de fapt ptr totdeauna - mult prea sedus in primul rand de renastere, dar si precedentul gotic, dar si succesorii manierism, baroc, clasicism, chiar si rococo.
Inca o data, superb scris, dar si interesant si instructiv, pentru cand o fi sa ajung si eu vreodata in Amsterdam.
Felicitari si multumiri.
@webmaster: multumesc mult pentru nota primita si pentru video clip... dupa parerea mea umila, articolul ar fi trebuit plasat intr-o rubrica noua, poate ,,Muzeele Olandei '', avand in vedere numarul imens de muzee al tarii, chiar daca ea pare mica e bogata rau la capitolul arta... intentionez sa scriu in viitorul nu foarte departat inca cinci rewieuri cu muzee olandeze deosebite, care nu au fost niciodata descrise pe Afa... unde le postez, tot la ,,Descopera Olanda ''?
@mireille:
”dupa parerea mea umila, articolul ar fi trebuit plasat intr-o rubrica noua, poate ,,Muzeele Olandei '',
Bună sugestia.
O rubrică cu toate muzelele Olandei, la grămadă... nu ar fi, însă, foarte utilă. AFA este organizată, "focusată" pe principiul ajutorul oferit spre documentare într-o destinaţie geografică bine punctualizată
"2174" de muzeze plasate la grămadă ar fi obositoare pentru consultare şi în concluzie cu utilitate mult redusă
Vom încerca în schimb, să creăm rubrici de tip "Muzeele zonei-geografice-X" (de exemplu "muzeele Amsterdamului", cu care vom şi începe). Cât de curând
Mutat în rubrica "Muzee în Amsterdam şi împrejurimi, Amsterdam" (nou-creată pe sait)
@webmasterX: e perfect... multumesc, azi eu sunt omul cu ,,tichia '' norocoasa...
Superb articol şi ca bogăţie de informaţii şi ca aducere aminte. Superbooonus!
@zuftim: multumesc pentru vorbele ,,mestesugite '', daruite de un iubitor al Greciei, eu sunt putin plecata anual mai pe nordul european... plang cand ploua si rad cand e soare...
E greu sa descrii un muzeu de asemenea talie... e aici la Riksjmuseum, un ,,ospat '' bogat de curente artistice, incepand de la renastere pana in prezent... am facut un adevarat ,,mal du musee'', seductia fiind prea puternica, am facut o selectie obligatorie... si am ales Olanda in epoca ei de glorie, e toata intr-un tablou: Rondul de noapte... ar fi trebuit sa scriu mai multe despre sculptura, moda, arte aplicate, portelanuri, mobilier etc... dar spatiul si timpul e prea zgarcit... si eu iti multumesc pentru vizita.
@mireille:
Eu sunt un iubitor al Greciei tot timpul dar mai ales... vara!
E drept ca pentru mine, vara incepe, de obicei, in... septembrie!
Dar, odata cu venirea toamnei, a ploilor si a frunzelor galbui, ma "refugiez" pe cat pot, prin muzeele Europei, si nu numai.
Rembrandt, maestrul clar-obscurului, este unul dintre preferatii mei, iar "Rondul de noapte", ce sa spun... magnific.
Doar ca fapt divers, la Florenta, in Galeria Uffizi, am vazut un autoportret din tinerete al lui Rembrandt, dar si Rubens sau Van Dyck, ca sa ramanem la minunatii artisti flamanzi.
Recunosc ca sunt fan in primul rand al Renasterii italiene, dar... m-ai convins: Amsterdam urmeaza cat de curand posibil. Inca o data mersi ptr rw tau deosebit.
@Michi: buna ziua dna Michi si va multumesc frumos... si mie mi-au facut placere articolele dvs pariziene
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2017 [Rijkmuseum] O după-amiază de neuitat alături de maeștrii picturii olandeze — scris în 15.12.18 de diacrys* din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Aug.2017 Van Gogh în drumul lui spre soare - călătorie de suflet prin muzeul din Amsterdam — scris în 05.09.17 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Apr.2017 Muzeul Willet-Holthuysen din Amsterdam, oglinda unor vremuri apuse — scris în 19.09.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- Jul.2016 Casa lui Rembrandt... pe urmele pictorului epocii de aur în gloriosul Amsterdam — scris în 10.05.17 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Jul.2016 Odă poșetelor - Un muzeu unic cu cea mai mare colecție de poșete din lume — scris în 12.12.16 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Oct.2015 Muzeul navigației din Amsterdam sau casa memorială a marinarului — scris în 23.11.15 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- Jun.2014 Muzeul Prostituţiei din Amsterdam – un salt în timp în spatele vitrinelor — scris în 12.02.15 de Larissa din BUCUREșTI - RECOMANDĂ