GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Augustusburg [Brűhl] sau pe culmile rococo-ului
Chiar dacă este noiembrie şi e frig afară, soarele străluceşte cu putere, aşa că-mi iau bicicleta şi la drum. Mi-am pus fesul pe cap, am tras şi gluga, am luat şi mănuşile, şi totuşi îmi pare rău că mi-am uitat ochelarii de soare, căci mă îndrept către sud şi tare folositori ar fi fost. Astăzi am în program o vizită la Brűhl, la palatele Augustusburg şi Falkenlust. Le-am vizitat şi acum trei ani, era tot toamnă târziu, şi tot pe o vreme însorită.
Îmi pun căştile pe urechi şi pornesc călătoria din Kőln, din cartierul Deutz. Trec Rinul pe podul Severin şi mă lansez într-o lungă traversare a oraşului de-a lungul străzii Brűhl. Pedalez uşor şi cânt odată cu Freddie Mercury "I Want to Break Freeeee". Câțiva domni mă depăşesc în viteză şi unul îmi face semn cu mâna. Nu ştiu dacă emoționat de calitățile mele vocale sau să-mi transmită că sunt tra-la-la. Traversez două sate, şi după o oră de la plecare ajung în centru oraşului Brűhl. Fiind la mijlocul distanței dintre Kőln şi Bonn este uşor accesibil atât cu trenul, cât şi cu tramvaiul-metrou (S-bahn), din ambele oraşe. Este oraşul în care s-a născut pictorul Max Ernst, şi unde este un muzeu dedicat acestuia, dar astăzi am venit pentru vizita la palate.
Palatele Augustusburg si Falkenlust, împreună cu grădinile adiacente şi uriaşul parc care se află între ele sunt parte a patrimoniului UNESCO din 1984. Brűhl-ul a fost reşedința oficială a arhiepiscopului din Kőln încă de la mijlocul sec. al XVI-lea. În anul 1715 prințul elector de Kőln, Johannn Clemens i-a comandat arhitectului francez Robert de Cotte sa înceapă construcția unui palat pe ruinele unui castel medieval fortificat, construit în sec. al XII-lea şi distrus de francezi în 1689. Dar electorul moare în 1723, fără a vedea lucrările începute. Succesorul şi nepotul său, prințul arhiepiscop Clemens August de Wittelbach angajează pentru acest proiect un arhitect westphalian, Johann Conrad Schlaun, care elimină zidurile fortificației inițiale şi, până în 1728, ridică grandioasa clădire în forma literei "C". Apoi arhitectul curții bavareze Francois de Cuvillies a preluat lucrarea şi a construit unul dintre cele mai elegante interioare rococo ale vremii. În 1735 el înlătură vechile turnuri din colțuri şi construieşte lunga galerie către vest, iar între 1729-1737, la aproape 2,5 km de palat, în prelungirea unor alei mărginite de copaci înalți, definitivează Falkenlust, un pavilion de vânătoare. Când pe la 1740 revine la Műnchen, lăsase în urma sa o capodoperă.
În acest timp maestrul grădinar Dominique Girard crează o gradină care are axul central în continuarea terasei palatului. Alături de grădina barocă, Peter Joseph Lenné reamenajează aria împădurită în stilul grădinilor englezeşti. Aceasta metodă, de a continua o gradină franceză cu una engleză, am mai întâlnit-o şi la alte palate din Germania, la Schwetzingen, lângă Speyer şi la Favorite, lângă Rastatt.
Palatului i-au fost aduse multiple adăugiri până în 1768, pictori, sculptori, arhitecți din Germania, Franța şi Italia creând o opulentă capodoperă, considerată prima realizare în stilul rococo din Germania. Între 1747-1750 Carlo Carlone a pictat tavanul, frescele de deasupra scării principale, sălile de primire şi capela Nepomuk.
Dupa revoluția franceză Electoratul de Koln a încetat să existe, iar palatul a fost devastat de trupele franceze. Se spune că în 1804, când Napoleon a văzut palatul ar fi spus că-i pare rău că nu are roți şi l-a dat mareşalului sau Davoust, care însă l-a neglijat. În 1815, Augustusburg a trecut în posesia Prusiei şi datorită regelui Friedrich Wilhelm al IV-lea a fost restaurat. Nici al doilea război mondial nu a cruțat palatul, dar reconstrucția a fost la înălțimea maeştrilor rococoului.
Până să vină ora la care era programat turul am alergat cu camera foto prin grădină. Nu luați "a alerga" stricto sensu. Uitați-vă la ce grupă de vârstă sunt. Printre flori, căci au mai rămas câteva, sunt bazine (acum goale, evident) aşezate simetric. Aleea centrală conduce către un bazin mare, mărginit cu iarbă deasă. Pe lateral sunt şiruri de arbori, tunşi toți la aceeaşi dimensiune cu rigurozitate prusacă. Curtea imensă are şi niste canale care o înconjoară, şi dacă am înțeles eu bine, se putea ajunge cu barca de la Augustusburg la Falkenburg.
Vizita celor două palate se face pe baza unui bilet combinat, cu ghid la Augustusburg, fără la Falkenlust. Din păcate fotografiatul este interzis. Se vizitează multe săli (era să spun camere, dar în camere nu poți juca tenis de câmp), pentru dineuri, pentru primiri, capela, sala gărzilor, chiar şi dormitoare, palatul fiind mulți ani folosit pentru primirea ospeților de seamă ai guvernului german (amintesc Regina Elisabeta II, Mihail Gorbaciov, Nelson Mandela, Papa Ioan Paul II). Fiecare sală este la rândul ei o operă de artă. Sala pentru dineuri avea oglinzi uriaşe şi câteva candelabre care n-ar fi încăput la mine in sufragerie. Nici dacă scoteam mobila. Ferestrele erau multe, dar nu foarte mari. Tavanul era pictat, în general culoarea dominanta fiind un rozul acela care se întâlneşte în multe palate. Cred că era culoarea la modă în sec. al XVIII-lea. Cabinetul de vară prezenta un tablou al electorului având o figură marțială. Perdelele erau groase, iar tavanul luminos. Nu am avut cum să-mi notez prea multe că a trebuit să ascult şi ghida, care vorbea în germană. Punctul forte al vizitei este bineințeles monumentala scară, considerată cea mai frumoasă scară construită în stilul baroc, realizată de Balthasar Neumann.
Până la Falkenlust am mers de-a lungul unui canal, apoi prin pădure, nu chiar cel mai scurt drum, dar nu m-am rătăcit căci aveam harta zonei de la casa de bilete. Locul celui de-al doilea palat a fost ales în concordanță cu culoarul de zbor al egretelor, prada favorită a şoimilor. În drumul lor de la locul de reproducere din grădina palatului la locul de pescuit de pe Rin, egretele erau capturate de avidul vânător care era Clemens August. Iar dupa ce vânătoarea se termina curtea se retrăgea în elegantul pavilion de vânătoare Falkenlust, cu somptuoasele sale încăperi, admirate şi de tânărul Mozart, în 1763. Cel mai interesant mi s-a parut cabinetul oglinzilor care-si păstrau fidelitatea după atâția ani. Clemens Augustus ne întâmpină in camerele sale dintr-un uriaş tablou îmbrăcat în halat de baie. În rest, săli şi saloane în care artişti desăvârşiți au creat nu o locuință, ci o operă de artă. În apropierea Falkenlust-ului este o capelă, dedicată Sfintei Maria din Egipt, pe care Pierre Laporterie a construit-o într-un stil mai auster, cu ornamentații din piatră, amintind de o peşteră.
Din păcate pe drumul de la Augustusburg la Falkenburg cerul s-a acoperit cu nori, de parcă cineva ar fi tras draperiile. Totuşi n-a plouat, dacă este să văd partea plină a paharului. Per total, baroc şi rococo la cele mai înalte cote într-o sâmbătă liniştită. Să văd unde mai merg mâine.
Să aveți un drum frumos în față.
Trimis de Radu Tudoran in 14.12.15 18:27:50
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în GERMANIA.
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Radu Tudoran); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Dom'le, te invidiez! Mi-ar plăcea să am astfel de posibilități de cicloturism în jurul Bucureștiului. Și prin asta nu mă refer numai la obiective (ceva-ceva avem și noi — o Mogoșoaie, o Cernică, un Snagov), ci mai ales la infrastructură. Dacă nu trasee speciale, măcar niște străzi mai pașnice.
Frumoasă plimbare!
@abancor - Asta ma deranjeaza cel mai mult la noi. Obiective avem, dar nu numai ca n-avem piste de biciclete, dar si pe sosea este foarte periculos. La ei te protejeaza soferii cand te vad cu bicicleta pe drum, la noi esti considerat un intrus sau un amarat care n-are bani de masina scumpa. Si ce-mi trebuie masina de fite, eu plec cu avionul
@Radu Tudoran - Sunt sigur ca cea ce-ti doresti tu si colegul abancor, va deveni candva realitate si in Romania. Toate semnele arata in aceasta directie...
Iti pot spune de acuma ca asa cum fiecare medalie are doua parti, una buna s-una mai putin, la fel e si in aceasta privinta. Dealtfel am mai spus asta nu demult in alt context, sia nume in privinta Carpatilor versus Alpi.
Avem aici piste asfaltate de bicicleta si in padure. Biciclistii, mai ales in orase universitare, ajung sa fie o pacoste. Mersul cu bicicleta a devenit o doctrina, caruia daca nu te conformezi, devi un outlow. Vezi aici femei cu muschi la picioare ca Serena Williams care merg cu bicicleta si tragind in urma lor o caruta pe doua roti incarcata cu doi plozi in ea, hiperactivi sau linistiti cu Ritalin, plus cumparaturi. Fereasca Dzeu sa nu le acorzi prioritate......
Deci cistigi intr-o parte si pierzi in cealalta.
@Michaell - Asa este. Ciclismul este religie, si in Germania, si in Olanda. Olandezii se si lauda ca ei au invatat intai sa mearga pe bicicleta si apoi pe jos. Si nu m-ar mira. Si cand ma depaseste cate o babuta (nu ca eu as fi tanar), imi vine sa ma dau jos de pe bicicleta
@Radu Tudoran - Eram in Koln, Cologne cum spun italienii. Si o cunostiinta care vorbeste impecabil germana, mi-a spus sa fiu cu atentie la pistele de biciclisti caci au prioritate. M-a mirat. Mi-a spus ca daca sunt pe pista si ma loveste un biciclist este indreptatit sa-mi ceara "daune". Poate suna curios dar politistul ii da dreptate biciclistului. La Dusseldorf erau mai multi biciclisti decat pietoni in zona hotelului la care am stat.
@fanespoitorul - N-am putut sa nu ma amestec si doresc sa spun urmatoarele. Nu doar ca vorbesc si eu limba germana la perfectie (inca din Romania) dar si traiesc aici de mai bine de un sfert de veac... dar n-am auzit de ce ti-a povestit amicul tau cum ca daca te loveste un biciclist pe banda de biciclete iti poate cere daune. Un nonsens sau bullshit total.
Inainte sa dau click pe ,,trimete eco,, de siguranta, ti-am mai citit inca odata afirmatia din ecou. Ramin la ce-am scris mai sus si anume - legende.
Au ei (biciclistii) drepturi si un lobby marit dar nici chiar asa...
Nu mi-o lua in nume de rau, n-a fost un atac la persoana ta ci am dorit doar sa corectez spusele amicului tau. Bause probabil un Kölsch prea mult... -
@fanespoitorul: Eu dau prioritate la toata lumea, chiar daca as conduce un buldozer. In Germania este ceva obsnuit sa mergi cu bicicleta si este si comod. Gasesti loc de parcare repede si gratis, asa ca e normala aglomeratia biciclistilor. Dar circula civilizat. Daca vrei sa vezi brambureala adevarata uita-te in Franta. Semaforul este pentru biciclisti ca si pomul de iarna din piata. Ceva cu luminite colorate.
@Michaell - Eu nu doresc sa corectez spusele nimanui. Le iau ca atare. Amicul este o doamna concurenta cu mine. La Koln am fost impreuna (mai multi concurenti) ca sa ne "scoatem" la bani. Cand am vrut sa platesc hotelul am scos o hartie de 500 euro. Mi-a spus sa nu fac asta ca vor chema politia. Pe autostrada am mancat intr-o parcare cu autoservire. Cand am platit cu o hartie de 100 euro a durat 2 minute pana mi-a facut bonul. Ii tot explicam ca-i dau alta de 100 daca este cumva deteriorata. Tusea fff tare si o arata la camera.
In Koln era sa iau un ghidon intre coaste si nici nu m-a ferit.
@fanespoitorul - Ok, m-ai inteles si deasemenea te inteleg.
Nu stiu daca este relevant dar in privinta bancnotei de 500 asa este cum spui. In multe locuri scrie si clar vizibil, cum ar fi de ex la benzinarii, ca nu primesc asemenea bancnote mari. Tot legat de aceasta bancnota mare, nu demult a avut loc o discutie despre scoaterea ei din circuit ceea ce (cred) ca sa si chiar hotarit.
@Michaell - S-a hotarat. In Italia la banca nu primesc bancnote mai mari de 200 euro. Chiar au o problema caci multi tin bani negri in hartii mari ca sa ocupe spatiu mai putin.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jun.2019 Köln - o destinație pentru city-break — scris în 08.02.20 de BOGDAN DSN din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 Schloss Drachenburg – o minunăție de castel — scris în 05.02.20 de BOGDAN DSN din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2018 Una caldă, alta rece! — scris în 01.04.20 de traian.leuca † din PLOIEșTI - RECOMANDĂ
- Mar.2018 Koln. Dom si apa de colonie — scris în 29.03.18 de Cesere din CRAIOVA - RECOMANDĂ
- May.2017 Vechiul Kőln, între original şi surogat — scris în 23.06.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- Mar.2013 Zborul spre Koln — scris în 27.07.13 de dorgo din TâRGU MUREș - RECOMANDĂ
- Nov.2012 La pas prin Koln — scris în 09.02.15 de robert din BUCURESTI - RECOMANDĂ