GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Scriu acest review cu gândul că el va fi de folos celor care doresc să facă acest drum şi sunt dornici de a afla noutăţi, ştiri calde.
El este un addendum la review-ul de aici.
Am pornit din Piteşti, pe un traseu care se poate vedea pe Google Maps, puţin mai ramificat, pentru că am mai făcut şi unele devieri pe parcurs, pentru a merge la Meteora, Monodendri şi Parga şi la ducere m-am oprit pentru o vizită scurtă şi la Salonic.
Aşa cum se poate vedea în partea stângă a hărţii (precizez că, mai ales cei cu o legătură mai lentă la internet trebuie să aştepte câteva secunde până se încarcă harta complet), sunt zece puncte de reper, ordinea atingerii lor fiind cea din listă.
Astfel, se poate vedea că, la ducere, am ales să ies din ţară pe la Calafat, la întoarcere intrând pe la Giurgiu.
Iniţial doream ca şi la plecare să merg tot pe la Giurgiu, acesta fiind traseul consacrat, calitatea drumului fiind, cu mici excepţii, foarte bună, dar în ultima clipă m-am hotărât să ies pe la Calafat, ca să testez noua variantă, care, până la darea în folosinţă a podului, nu mi se părea una de luat în considerare.
Cum, cu câteva zile înainte de plecare s-a anunţat darea în folosinţă a podului, m-am decis "pe ultima sută", să încerc noua variantă şi trebuie să spun că, mai ales pentru cei care vin din zona vestică a ţării, ea este una de luat în considerare. E drept, trecerea podului este mai scumpă decât la Giurgiu, adică 6 € pe sens, în timp ce, pe la Giurgiu, doar trecerea din România în Bulgaria costă 6 €, în sens invers ea costă doar 2 €. Oricum, 4 € nu este o sumă decisivă. Precizez că eu nu am plătit nimic, întrucât am plecat pe 22 iunie şi până la sfârşitul lunii trecerea a fost gratuită.
Drumul Piteşti - Craiova nu mai este nevoie să-l descriu, totă lumea ştie că este un drum modernizat, calitatea asfaltului fiind foarte bună. Doar trecerea prin localităţi face ca el să nu fie unul foarte rapid. De la Craiova la Calafat, se merge pe DN56, proaspăt lărgit şi în stare bună, doar cu unele denivelări, dar avantajul este că nu este circulat. Pentru trecerea în Bulgaria nici nu se intră în oraş, acesta este ocolit şi se intră direct la punctul de control, sunt indicatoare foarte vizibile. Cum lucrările abia s-au terminat, aspectul este foarte frumos, modern, fără praf, gropi şi alte lucruri neplăcute, ca la Giurgiu.
Plecaţi la ora 4:15 din Piteşti, la 7:20 traversam podul cel nou. Trecând dimineaţa, mai era şi sâmbătă, eram singurii călători, nimeni altcineva. E drept, poate că acum s-au mai înmulţit cei care trec, dar atunci a fost foarte liber. La ieşirea de pe pod se intră direct pe centura Vidinului, care ocoleşte oraşul şi este în stare foarte bună, stare care se menţine până la Montana, pe E79.
Iată ce consemna "copilotul":
Vidin – Montana 100 km pe E79.
Drumul este bun, cu vegetaţie, asfalt bun, zonă de deal, cu serpentine, nu localităţi.
Dimovo 40 km/h, că tot ziceam nu localităţi, asfalt prost, 30 km/h, piatră cubică. Drumul începe să urce şerpuit. Trecere lină peste calea ferată (cauciucată) şi intrăm în Bela.
Drumul a coborât puţin şi apoi urcă, cer senin, soare. În dreapta şoselei carieră de piatră - muntele mâncat în două zone.
Skomlia – drum periculos, 30 km/h, curbe stânga-dreapta, limitarea vitezei absolut necesară. Apoi limitare de viteză la 60 km/h din motive de curbe, puţin mai largi decât cele dinainte.
Ruzhintsi. Până la Montana, 50 km şi limitare 30 km/h.
Ora 8:30. Trecem prin Montana. Ora 9:30 Trecem prin Vraţa, unde luăm benzină cu cel mai mic preţ: 2,34 leva litrul.
În Vraţa 6 km asfalt foarte prost apoi şosea gen autostradă cu asfalt bun (ţine de drumurile naţionale). De la plecare, pe 610 km, consum mediu 5,7 litri / 100 km.
Trebuie să spun că, la intrarea în Bulgaria, pur şi simplu am uitat să cumpăr vinetka, lucru de care mi-am amintit după vreo 60 km, când mai aveam vreo 45 km până la Montana, astfel că am cumpărat-o dintr-o mică staţie de benzină din zona Ruzhintsi. Noroc că avea ATM şi am putut plăti cu cardul. Preţul oficial pentru o maşină mai uşoară de 3,5 t este de 10 leva na sedem den (pe şapte zile). La data când am cumpărat-o eu, asta făcea 5,14 €, la fel şi când m-am întors.
La Montana, am mers, conform indicaţiilor GPS-ului, pe centura de est, până la un giratoriu mare, aflat în sudul oraşului. Acolo, dacă aş fi urmat indicaţiile de pe Google Maps, sau cele ale GPS-ului, ar fi trebuit să ies la a doua ieşire, spre Berkovitsa, dar eu m-am luat după indicatorul spre Sofia, astfel că am ieşit la a treia ieşire. De fapt, acesta este traseul drumului european E79. Prin Berkovitsa drumul este mai scurt cu vreo 50 km, dar după cum arată la vizualizarea stradală, drumul este de munte (multe serpentine) şi asfaltul mai prost, aşa că e de preferat varianta pe E79, prin Vratsa. Fac aici o paranteză ca să precizez că am optat pentru transcrierea numelor bulgăreşti aşa cum apar ele pe indicatoare, de fapt, noi ar trebui să scriem peste tot în loc de ts, ţ, iar în loc de zh, j.
Drumul până la Sofia este în stare foarte bună, cu excepţia porţiunii în care se traversează oraşul Vraţa. Acesta, nu are centură, iar drumul pe unde ne-a purtat GPS-ul (dar şi indicatoarele) este destul de prost.
De la Vraţa, E79 continuă pe lângă Botevgrad, după care intră în E83, care vine de la Ruse, pe autostrada A2.
La Sofia, am ales să traversez oraşul mai ales că era sâmbătă. Traversarea este simplă şi destul de rapidă (o jumătate de oră), nu m-a deranjat (aşa cum am văzut că-i deranjează pe alţii) nici măcar piatra cubică de pe bulevardul Ţarul Boris al III-lea. De altfel, piatră cubică se găseşte pe unele străzi şi în Paris, în Viena şi în alte mari oraşe europene, unde nu mai deranjează pe nimeni, dintr-un motiv simplu: acolo nu vrea nimeni să alerge cu peste 80 km/h în oraş!
M-a surprins faptul că, deşi era sâmbătă dimineaţă, în Sofia era o circulaţie foarte intensă, dar nu mi s-a părut tot aşa de agresivă ca cea din Bucureşti. De altfel, pe toate drumurile din Bulgaria pe care am circulat, am constatat că cei care respectă cel mai puţin regulile de circulaţie sunt (unii dintre) şoferii români.
Apropo de drumurile prin Bulgaria. Modul de semnalizare rutieră este puţin diferit de cel de la noi. De exemplu, chiar şi pe drumurile expres, apropierea unei intersecţii este semnalizată prin semne de reducere a vitezei, uneori chiar până la 40 km/h. Chiar şi curbele sunt semnalizate în acest fel. Am întâlnit mulţi români nemulţimiţi de acest lucru, mai ales că, de multe ori, în astfel de locuri au primit şi amenzi pentru depăşirea vitezei. Unii dintre ei se plâng că este un semn de limitare a vitezei, dar lipseşte cel care ar trebui să marcheze încetarea limitării, ceea ce ar oferi poliţistului posibilitatea să-şi impună întotdeauna punctul de vedere. Trebuie să spun că această afirmaţie o pot face numai şoferii proşti şi, din păcate, printre compatrioţii noştri sunt destul de mulţi cei care au făcut şcoala de şoferi la "fără frecvenţă". De ce spun asta? În primul rând, pentru că, uneori, acest semn de "ridicare" a limitării de viteză există! În al doilea rând, pentru că, acolo unde el nu există, sub semnul de limitare a vitezei se află o placă dreptunghiulară albă, pe care este scris un număr, urmat de unitatea de măsură a distanţei, metri, sau kilometri. Asta înseamnă că limitarea are efect pe distanţa respectivă, ceea ce face inutilă plasarea unui semn de terminare a limitării. E drept, cine să se mai uite şi la o amărâtă de plăcuţă, în goana maşinii şi apoi să mai stea şi cu ochii pe kilometraj ca să vadă când a parcurs distanţa respectivă, când e mai simplu s-o ignore şi, în caz că e oprit de poliţie, să scoată hârtiuţa făcătoare de minuni, de 10 €, pregătită din timp într-un compartiment special al portofelului şi apoi să dea vina pe "Garcea bulgar"...
Revenind la drumul meu, am ieşit din Sofia şi am continuat pe crâmpeiul de autostradă A3, lung de vreo 30 km, ce se termină brusc în apropiere de Dolna Dikanya, rămânând, simplu, cu denumirea de E79. Drumul respectiv este însă unul bun, care trece prin locuri frumoase şi, din când în când, alături se văd lucrările la viitoarea autostradă A3.
La 13:50 am ajuns în Sandanski, unde am oprit pentru alimentare la staţia OMV, unde opreşte tot românul. Preţ benzină 95: 2,56 leva litrul.
Înainte de localitatea de graniţă, Kulata, facem un mic ocol, din cauza lucrărilor la viitoarea autostradă.
Pe tot parcursul drumului, singurul loc deplorabil este ieşirea din Bulgaria, în Kulata, o zonă prăfuită, cu strada desfundată, de parcă am fi într-o zonă din Orientul Mijlociu. O mulţime de buticuri, în care colcăie o lume de mici comercianţi, escroci şi alte "neamuri", abia aşteptând să prindă un "fraier" căruia să-i tragă o ţeapă.
Şi pentru că tot am ajuns aici, am să mă refer mai întâi la drumul de întoarcere prin Bulgaria şi apoi la drumurile prin Grecia.
La întoarcerea din Grecia, primul lucru pe care l-am făcut când am intrat în Bulgaria a fost să intru la prima benzinărie (undeva pe stânga) să alimentez cu benzină ieftină, adică mai ieftină decât în Grecia, unde preţurile se învârtesc în jurul valorii de 1,7 €/litru la benzina de 95.
Dacă tot am oprit, întreb şi de vinietă. Da, avem, 10 € zice tinerelul de la casă, în timp ce plăteam cu cardul benzina cumpărată. Păi ăsta este aproape preţul la vinieta pentru o lună, îi spun eu. Ăsta e preţul! replică tipul. Păi şi aia de o lună cât este? , întreb. 10 €. Dându-mi seama că ceva nu e în regulă, renunţ şi mă duc peste drum, unde e un chioşc unde nu se vinde nimic altceva decât vinetka. Aveţi "vinetka na sedem den"? , îl întreb pe vânzătorul care-şi freca mâinile de bucurie că mai face şi el un biznis. Da, zise el, în timp ce rupea deja vinieta. Cât costă? îl întreb. Sedem euro replică individul, continuând să desprindă vinieta dintr-o folie mai mare. A... Ne! Blagadaria. Dovijdane! , îi spun şi părăsesc în grabă locul.
Am luat apoi la rând toate staţiile întâlnite pe traseu, niciuna nu avea vinetka. A treia este o staţie Rompetrol, nici aici nu aveau, dar vânzătoarea m-a asigurat că găsesc în Sandanski şi că până acolo poliţia bulgară nu-mi va face probleme din această cauză.
Am ajuns în Sandanski, unde am cumpărat vinieta tot de la staţia OMV unde alimentasem la ieşire. Preţul, acelaşi: 10 leva, plătiţi cu cardul. De altfel, trebuie să precizez că toate plăţile pe care le-am făcut la staţii de benzină, atât în Bulgaria, cât şi în Grecia, le-am făcut cu cardul.
Drumul până la Sofia a fost acelaşi ca la ducere, iar la Sofia am decis să să ies de pe A3 la Draghicevo, intrând în Sofia pe acelaşi bulevard, Ţar Boris al III-lea, pe care l-am părăsit însă pentru a urma un alt traseu decât cel de la venire: bulevardul Bulgaria, bulevardul Evloghi şi Hristo Gheorghiev şi, în final, bulevardul Botevgradsko Şose, care duce spre A2.
Din păcate, această autostradă ajunge doar până la Iablaniţa, la mai puţin de 70 km, după care se continuă cu drumul european E83, spre Plevna, Biala şi apoi Ruse. Acesta este în acelaşi timp şi drumul naţional rapid 3, cu limita de viteză 110 km/h, care ocoleşte foarte multe localităţi (dar mai şi trece prin altele), drum cunoscut de foarte mulţi români şi despre care nu am să spun mai mult.
La vamă, acelaşi neam prost român, care nu stă la coadă şi se bagă în faţă, sau care nu are bunul simţ să pregătească banii pentru plata podului şi se dă jos din maşină ca să scotocească în portbagaj după bani. Trecerea prin vama bulgărească ne-a luat o jumătate de oră, deşi controlul era asigurat de partea română!
Acum, să vă spun şi câteva cuvinte şi despre Grecia.
E drept că impresia la intrare nu e una grozavă, având în vedere că şi Grecia te întâmpină cu lucrări la viitoarea autostradă spre Salonic, dar după vreo 40 km se intră pe porţiunea deja terminată, care duce spre Salonic, de unde ai de ales: A1, spre Atena, la sud, sau A2, spre Igumeniţa, la vest.
Noi ne-am oprit pentru o scurtă vizită în Salonic, iar a doua zi am continuat pe A2, pe care am parcurs-o (cu câteva opriri şi devieri) aproape până la capăt, mai exact până la ieşirea spre Parga.
Ce pot spune despre această autostradă, numită şi Egnatia Odos?
În primul rând că m-a suprins modul de plată. Deşi au scris mulţi pe AFA despre drumuri prin Grecia, nu am găsit nicăieri precizări cu privire la acest subiect. Până acum (şi am călătorit pe foarte multe autostrăzi, în majoritatea ţărilor europene), modalitatea de plată întâlnită a fost fie cu vinietă (Ungaria, Austria, Slovenia, Cehia, Slovacia), fie cu tichet luat la intrare şi plătit la ieşire (Italia, Franţa, Spania, Portugalia, Serbia, Croaţia, Macedonia). În alte ţări autostrăzile nu se plătesc (Germania, Danemarca, Suedia, Olanda, Belgia).
Modalitatea de plată "la intrare", cu sumă fixă, indiferent cât mergi pe autostradă, aşa cum este în Grecia, nu am mai întâlnit-o nicăieri, decât la trecerea pe un pod, sau printr-un tunel. Asta, pentru că mi se pare firesc să plăteşti în funcţie de distanţa parcursă. Ei bine, la greci, intri pe la punctul de plată, plăteşti o sumă fixă şi apoi poţi ieşi la prima, sau la ultima ieşire, că tot aia e. Sau poţi să ieşi înainte de punctul de taxare şi să intri după acesta...
Pe Egnatia Odos ("odos" însemnă "stradă") sunt trei puncte de plată, o dată, la capătul dinspre Salonic, 1,2 € şi apoi, de două ori 2,4 €, între care se află şi porţiuni destul de lungi pe care nu se plăteşte.
Autostrada A2 arată mai bine decât A1 (cel puţin decât porţiunea de A1 pe care am mers eu, până la Klidi, de unde am intrat pe A2), deşi aceasta are trei benzi pe sens, în timp ce A2 doar două. Asta pentru că, după cum arată, e mai nouă. Porţiunea din munţi este de-a dreptul spectaculoasă, cu numeroase tuneluri alternând cu viaducte, dar drept să spun nu am fost foarte impresionat, după ce am văzut autostrăzile austriece, italiene, franceze, nemţeşti, prin munţi.
O caracteristică interesantă a drumurilor greceşti: nu se circulă cu luminile de întâlnire aprinse în timpul zilei! Nici pe autostrăzi, nici pe alte drumuri. Ba chiar, după ce la intrarea în tuneluri eşti atenţionat să aprinzi farurile, la ieşire semnele îţi spun să le stingi!
La un moment dat, nu înţelegeam de ce un şofer venind din sens contrar, îmi tot făcea disperat semn cu farurile... îmi atrăgea atenţia să sting farurile!
O altă caracteristică: nimeni (sau aproape nimeni) nu respectă limita de viteză, cu excepţia localităţilor. Cei care deţin recordul sunt tot românii, care, după refularea din Bulgaria, găsesc prilejul de defulare chiar şi în locuri unde se lucrează, deci sunt limitări de viteză.
De asemenea, pe toată lungimea lui A2, aproximativ 250 km, nu există decât foarte puţine staţii de benzină şi locuri de popas, iar acestea din urmă sunt de multe ori simple refugii la marginea autostrăzii. Pentru cele mai serioase, trebuie să ieşiţi destul de mult de pe autostradă. De altfel, staţiile de benzină nu sunt foarte dese nici pe drumurile obişnuite, dar, oricum, nu sunt atât de rare încât să riscaţi să rămâneţi în pană de benzină. Doar să nu căutaţi prea mult o staţie de benzină cu preţuri mici :). Cel mai mic preţ la benzina de 95 l-am găsit la Ioannina, 1,654 €.
În Grecia nu am întâlnit multe echipaje de poliţie, iar atunci când le-am întâlnit, stăteau ascunşi cât mai bine la umbră, nu la pândă, ca ai noştri, ci ca să se ferească de razele arzătoare ale soarelui.
La întoarcerea din Lefkada, am parcurs A2 fără deviaţii şi opriri, de la intrarea pe ea, înainte de Mpafra, venind pe E951, până la nord de Salonic, unde Egnatia Odos merge mai departe spre est, spre Kavala şi graniţa turcă, în timp ce noi am pornit spre nord, pe autostrada neterminată ce duce spre punctul de graniţă Promachonas-Kulata.
Ne-am oprit pentru un popas de-o noapte la Sidirokastro, unde am ajuns în jurul orelor 18, plecând din Lefkada (Tsukalades) pe la 8:30. A doua zi, am plecat de la hotel din Sidirokastro la 9:05 şi am ajuns acasă în Piteşti seara, la 19:15, după ce am parcurs ultimii 703 km ai traseului.
În total am parcurs 2773 km, cu un consum mediu de 6,1 litri la suta de km, cu o viteză medie de aproximativ 70 km/h.
Cu privire la varianta de traseu, cu ieşirea spre Bulgaria pe la Calafat-Vidin, respectiv Giurgiu-Ruse, pot spune că sunt bune amândouă, alegerea o puteţi face în funcţie de regiunea din care veniţi.
Închei aici poveştile despre drumuri balcanice, cu speranţa că cele relatate v-au fost de un oarecare folos.
Trimis de Costi in 09.07.13 20:50:16
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în GRECIA.
25 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Costi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
25 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Si eu plec in Lefkada peste 3 zile. Initial alesesem varianta pe care ai folosit-o la dus.
Citind diverse pareri pe AFA, am ajuns la concluzia ca drumul nu e prea bun si ca e dificil, chiar foarte periculos. Asta nu ne sperie, conducem si eu si sotul de mult timp, suntem cu capul pe umeri si nu ne credem piloti de curse!
Cum ai facut recent drumul, l-ai recomanda si altora?
Drumul clasic, prin Giurgiu, il stim pe dinafara, anul trecut am mers prin Serbia si macedonia, asa ca varianta asta ar fi o noutate.
Multumesc anticipat
@adrianaglogo:
Din punctul meu de vedere, cele două variante sunt echivalente.
V-aş recomanda drumul prin Calafat-Vidin, pentru diversitate, să mai vedeţi şi altceva, mai ales că spui că celălalt vă este foarte cunoscut.
Pe această variantă sunt drumuri bune şi drumul nu este dificil. Atenţie însă, aşa cum am spus şi în review, de la Montana am luat-o prin Vraţa, deşi Ioana GPS-ului ţipa disperată să ies pe a doua ieşire, adică spre Bercoviţa. Despre această scurtătură nu vă pot spune mai mult decât ce e în review.
Aşa că, puteţi încerca drumul prin Calafat. Drum bun!
@Costi: Excelent Costi. Ai facut o descriere amanuntita a traseului. O sa-l urmez si eu, mai ales ca portiunea Montana - Vratsa nu am strabatut-o pana anul asta.
@adrianaglogo:
Salut! Acum doua-trei saptamani postam o descriere a traseului catre Grecia cu referire la varianta pe care Costi nu a urmat-o (Montana - Bercovitsa - Sofia) si despre care spuneam ca nu ar fi indicat sa o urmezi pe timpul noptii (perioada in care multi romani traverseaza Bulgaria la dus catre Grecia). Drumul in sine nu e mai periculos decat cel dintre Moroieni si Sinaia, dar daca nu il stii, nu te duce noaptea pe el, mai ales cand pleci in concediu. Urmeaza-l, in schimb, la intoarcere: scutesti timp si ai varietate.
Dupa cum spunea si Costi (asa cum creddeam si eu, de altfel) drumul de la Montana la Vratsa nu e periculos dar nici de viteza, asa ca poti merge linistita.
@lary75 si Costi
Va multumesc amandoura pentru raspunsuri.
O sa mergem la dus prin Bg iar la intoarcere prin Macedonia si Serbia, si asa nu o sa ne plictisim.
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Drumul cu mașina spre Lefkada" (nou-creată, între timp, pe sait)
Spune mi te rog, cat a costat taxele de drum pana la lefkada? ma refer doar la platile de pe autostrada greciei
salut costi,
pentru aceasta vara am ales ca destinatie Lefkada (locatie vila undeva in Geni pe coasta se est), am ales ca traseu prin Bulgaria Ruse-Makaza (am ales traseul lui ionescunic-multumesc pe aceasta cale pt info), cu cazare internediara in Salonic, imi poti spune care sunt taxele totale pt autostrada Egnatia (ionescunic spune ca sunt de doua ori cate 2,4 euro pana in salonic plus 6*2,4+1,2 euro in continuare pe A2 pana in Ioanina?) sau cum ai spus tu 2*2,4+1,2?
multumesc anticipat
@lamadefoc:
Dacă urmezi drumul precizat de ionescunic, drum pe care l-am făcut și eu împreună cu el, costurile sunt cele precizate de el.
Ceea ce am spus eu (e drept că am fost puțin neclar) se referă la porțiunea dintre Salonic și Grevena, unde am ieșit pentru Meteora.
Dacă vrei să ajungi în Lefkada, ai însă trei variante.
Prima ar fi cea descrisă de mine mai sus, pe care însă nu aș recomanda-o acum, după deschiderea punctului de graniță de la Makaza.
A doua variantă este cea prin Makaza, descrisă de ionescunic, dar nu până la Igumenița, ci doar până la Ioanina, de unde cobori spre sud pe E951 și apoi pe E55, până în Geni.
A treia variantă este cea preferată de mine și pe care am folosit-o anul acesta la revenirea din Corfu. O poți vedea pe această hartă.
Este cea mai scurtă și cea mai ieftină.
Apropo de prețuri, varianta prin Makaza este cea mai scumpă, deoarece are cea mai mare lungime de autostradă prin Grecia (costuri mari și din cauza taxelor, dar și din cauza prețului mai ridicat al combustibilului în Grecia). Prețul combustibilului (mai ales al benzinei) este mai mare în Grecia decât la noi, dar mai mic decât la noi este în Bulgaria, Macedonia și Serbia.
Poți vedea prețurile la zi aici.
Se poate vedea că, dacă ai mașină pe benzină, e de preferat drumul prin Serbia. Dacă ai mașină pe motorină, e cam la fel (ba chiar văd că în Grecia a scăzut prețul motorinei față de aprilie, când era pe la 1,4 €), doar că cel prin Sofia e mai aglomerat, cel prin Makaza este de preferat.
Poate faci cum am făcut eu acum, în aprilie: la dus am mers prin Makaza, la întors am mers prin Macedonia și Serbia.
Amănunte despre această variantă poți citi
aici.
@Costi:
@Costi: multumesc mult pentru indicatii si trasee, cel prin Serbia si Macedonia insa este ceva nou pentru mine, sincer nu am umblat pe acolo, cum ti s-au parut drumurile, locurile, sunt indicatoare, benzinarii? nu stiu ce sa fac, m-ai pus pe ganduri, cred ca ar fi mai bine sa ne putem auzi la un telefon, imi poti da mai multe detalii, esti de acord sa-mi transmiti un nr de tel?
stima
@lamadefoc:
Îți răspund aici, pentru că s-ar putea să mai intereseze și pe alții astfel de informații.
Deci, dacă mai ai întrebări, pune-le aici.
Drumurile sunt bune, de la Niș este autostradă până în Macedonia, la Gradsko, apoi este drum foarte bun, cu o porțiune de drum de munte foarte frumoasă de la intrarea în Grecia până în Kastoria. De acolo este autostradă (abia dată în folosință, nici nu am plătit nimic) până la intersecția cu A2.
Aici trebuie să precizez că la harta pe care ți-am indicat-o mai sus mi-a scăpat ceva, trebuie făcută o mică corecție, deși este valabilă și cea indicată. Totuși, mai scurtă și mai comodă este varianta prin Kastoria. Mai exact, de la intrarea în Grecia, la Niki, nu mergi pe E65, ci pe E86, spre Kastoria.
De fapt, hai să-ți descriu drumul în întregime. Pentru asta, urmărește această hartă. De la Pitești la Craiova cred că știi drumul. De la Craiova, mergi spre Salcia, fie pe drumul indicat pe hartă, DJ522, care nu e grozav (poți vedea starea lui cu street view), sau poți merge pe DN56/E79 (deși este încă în reabilitare, este bun), până la intersecția spre Maglavit, de unde mergi pe DN56A, apoi pe DN56C spre Salcia și mai departe până în Balta Verde. În Balta Verde ajungi la o intersecție (coordonate GPS: 44.340329, 22.593366) unde faci la stânga pe un drum de macadam de vreo 2 km, la capătul căruia ajungi la Porțile de Fier II, punct de trecere spre Serbia, deschis la sfârșitul lui 2011. Acesta are avantajul, față de Porțile de Fier I, că se scurtează distanța, dar și pentru faptul că este mult mai puțin aglomerat (nu se așteaptă aproape deloc la coadă).
După intrarea în Serbia, intri pe DN35/E771, pe care mergi până la Niș. Drumul trece pe lângă Negotin, Zajecar și este în stare foarte bună, deloc aglomerat, doar că este un drum de munte, dar deloc greu, iar peisajul este foarte frumos.
În apropiere de Niș se intră pe autostrada Niș-Sofia (neterminată decât pe porțiunea pe care vei merge), din care se intră pe autostrada A1. Aceasta are o întrerupere de vreo 80 km, cu drum normal (se lucrează de zor pentru terminarea autostrăzii), între Lescovac și Bujanovac, după care se reia autostrada până la granița cu Macedonia. Pe autostrada de la sârbi ai de plătit cam 4 €, se poate plăti cu cardul în lei internațional, sau cash, cu euro, sau dinari. După ce treci granița, autostrada se continuă și în Macedonia și mergi pe ea până la Veles. Cost autostradă vreo 2 €, se plătește ca în Serbia. De la Veles mergi spre Bitola, de unde spre punctul de graniță Medzhitlija-Niki. De la Niki, așa cum spuneam, spre Kastoria, unde intri pe A29 și apoi pe A2, până la Bafra (Mpafra). Imediat după Bafra, ieși de pe A2 și mergi pe E951, apoi DN21 și DN42, spre Lefkada. Ca să treci în insulă, trebuie trecut un pod, care se ridică pentru trecerea vaselor, pentru 10 minute, la fiecare oră. Din orașul Lefkada (Levkas) până în Geni mergi pe un frumos drum de coastă, cu peisaje formidabile.
Pentru informații despre Lefkada, citește și prin cele 80 de review-uri de aici și nu rata cascada Dimosari (coordonate GPS: 38.722592, 20.691240)! Dacă folosești un GPS, va fi foarte ușor să te orientezi pe tot traseul.
Vacanță plăcută!
P.S. Drumurile sunt mai bune ca în Bulgaria, bine semnalizate, benzinării sunt la tot pasul, iar benzina de la Niș Petrol e mai bună ca cea de la Petrom, dar mai ieftină.
@Costi: multumesc mult pentru traseu si informatii, m-ai convins, o sa urmez acest traseu, inca o intrebare, imi poti indica o locatie pt innoptat undeva in Macedonia chiar aproape de granita sau poate imediat la intrare in Grecia? si sa nu uit, Macedonia si Serbia se pot tranzita cu C. I. ?
stima
@lamadefoc:
Da, este suficientă cartea de identitate. Și cartea verde pentru mașină, valabilă pentru țările respective.
Pentru cazare nu-ți pot da totuși sugestii, pentru că eu m-am oprit în Kastoria și Bitola și am stat în oraș, pentru că am vrut să și vizitez orașele respective. Tot așa, cu alte ocazii, am stat în Niș, sau Zajecar.
Dar cu siguranță vei găsi pe booking.com, este de altfel cea mai recomandată formă de rezervare, pentru că e sigură și nici nu plătești nimic în avans (cu excepția ofertelor de tip ”nerambursabil”).
Eu toate cazările de aproape zece ani (și am peste 100) le-am făcut pe booking.com și nu am avut probleme niciodată, în nicio țară și am mers pe cont propriu prin mai toată Europa.
@Costi:
multumesc, am refacut traseul cu cazre la Bitola, as dori cateva detalii legate de 'temperamentul' si atitudinea politiei rutiere, de incidente nedorite - eu voi tranzita serbia si macedonia probabil in timpul noptii, sunt anumite reguli pe care trebuie sa le am in vedere?
despre infractionalitate stii ceva?
trebuie sa am bani in moneda lor, la benzinarii banuiesc ca se pot efectua plati cu cardul...
@lamadefoc: Buna seara,
Acum 2 zile m-am intors de la Atena. Pana in Salonic este un drum modernizat, bine intretinut, pe care nu se platesc taxe. Dupa Salonic pana la Atena pe autostrada Egnatia Odos, sunt mai multe porti unde se platesc, in total, cam 30 euro.
@lamadefoc:
Bitola este un orășel frumos, care mai păstrează ceva din aerul perioadei de ocupație turcă (sunt și două moschei).
Poliția rutieră este normală, să zicem. Dacă respecți regulile, nu-ți fac niciun fel de probleme.
În miile de km parcurși de mine prin fosta Iugoslavie, am avut o singură întâlnire cu poliția, în Bosnia (depășisem viteza cu 28 km față de limita de 60), dar m-au iertat.
În rest, pur și simplu nu am avut de-a face cu ei.
Limita de viteză pe autostradă, atât în Serbia, cât și în Macedonia, este de 120 km/h, iar pe drumurile națioale este de 80 km/h.
Dacă îți vezi de drum fără depășirea semnificativă a vitezei și fără alte giumbușlucuri, nu vei avea probleme.
Infracționalitatea este în limite normale, eu nu am auzit ca cineva să fi avut probleme legate de așa ceva.
Nu e nevoie să ai bani de-ai lor, decât dacă vrei să cumperi ceva cash. La benzinării, ca și la punctele de plată pe autostradă, se poate plăti cu cardul.
Nu știu la ce hotel vei sta în Bitola, dar să te uiți pe rezervare dacă scrie că poți plăti cu cardul.
Eu în Bitola am stat la Villa Konzuli (situată central, lângă consulatul Greciei), unde a trebuit să plătesc cash (în euro sau denari, la alegere), dar nu a fost problemă, am scos bani de la un bancomat, sunt peste tot în oraș.
...
Cât privește ecoul de mai sus al lui ltd33, nu știu despre ce vorbește și nici nu cred că a citit cu atenție discuția noastră. În primul rând, destinația ta este Lefkada, nu Atena, iar Egnatia Odos (adică autostrada 2, E90) nu merge de la Salonic la Atena, ci de la Feres, în est, la granița cu Turcia, la Igumenița, în Vest.
De la Salonic la Atena merge autostrada 1, E75.
@Costi:
multumesc, informatiile tale sunt intr-adevar de real folos pt mine.
Am stabilit traseul si am facut rezervare in Bitola la vila Diamond, este situata in centru langa biserica Sf Dimitrius, plata vad ca majoritatea pensiunilor din Macedonia se face cash. In rest daca mai am nelamuriri si intrebari o sa-mi permit sa te deranjez.
stima
@Costi:
iti multumim pentru informatii! Referitor la traseul Dimovo-Montana-Vrata sunt ceva devieri de trafic, lucrari? La Kulata esti deviat prin Petrich?
Multumesc!
@Malko:
Informațiile din review sunt de anul trecut, așa că, din păcate, nu pot da informații privind starea actuală a drumului.
Anul acesta, de Paști am fost în Corfu, dar am mers pe traseul Ruse - Veliko Tărnovo - Makaza... (descris aici: vezi impresii) pentru că drumul (partea prin Bulgaria) este mai scurt decât cel prin Sofia - Sandanski - Kulata... și mai rapid.
De întors, m-am întors prin Macedonia și Serbia.
Traseul recomandat depinde de mai mulți factori; în primul rând, de locul de unde pleci și de cel în care vrei să ajungi; apoi, de tipul mașinii și de necesitatea (eventuală) a încadrării în anumite costuri; nu în ultimul rând, de șofer (i) și preferințele acestora.
Dacă vrei să te ajut cu configurarea traseului, trebuie să-mi mai dai niște amănunte.
Imi cer scuze! Este prima data cand plec in Grecia, respectiv Lefkada si plec din Craiova.
@Malko:
Atunci, poți urma traseul pe care l-am recomandat pentru lamadefoc.
Drum bun și vacanță reușită!
P. S. Dacă totuși preferi drumul prin Bulgaria, nu cred că va fi o problemă, față de cele descrise de mine pentru anul trecut, nu cred că s-au schimbat prea multe.
@Costi: Felicitari pentru articol! Impecabil. Urmeaza sa plecam peste 2 saptamani 2 copii si ne-ati fost de mare ajutor. Multumim.
Cu mare întârziere faţă de data postării articolului: sunt foarte multe situaţiile în care, pe drumurile Bulgariei, porţiunile cu limitare a vitezei nu au nici semnul de sfârşit al limitării (aceasta este cea mai des întâlnită situaţie) şi nici plăcuţa adiţională (cea de sub semn). În acest caz, fie se urmăreşte pe contrasens apariţia semnului-pereche de limitare a vitezei (care marchează sfârşitul limitării pe sensul pe care mergem), fie limitarea vitezei este valabilă doar pentru zona în cauză (curbă, intersecţie etc.) şi, la ieşirea din zonă, limitarea încetează (fiind valabilă limita maximă normală pe acel drum, care poate fi 90 sau 140 km/h).
Singurele situaţii în care mi-am furat-o pentru depăşirea limitei de viteză în Bulgaria a fost la o limită de 40 km/h pe drum naţional, într-o curbă în care puteai intra şi cu 120 km/h fără probleme (dar asta era înainte de 2010 - eu mergeam cu 80 km/h, ca să nu le las permisul) şi la tunelurile de pe autostrada A2 (unde drumul nu are regim de autostradă).
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2020 De la Salonic la Lefkada: date tehnice — scris în 06.09.20 de onlyoctavian din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2020 Calatorie in Lefkanda in pandemie — scris în 09.07.20 de muzzy din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2020 Vacanta in vreme de pandemie (Lefkada) - drumul — scris în 26.06.20 de adrian153 din BRăILA - RECOMANDĂ
- Sep.2019 Drumul cu masina catre Lefkada — scris în 08.09.19 de gotty din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2019 Lefkada - Drum - Plaje — scris în 03.09.19 de Alex Costin din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Jul.2019 Lefkada - o perlă din coroana Eladei (1) — scris în 18.01.20 de Artiglio din HUNEDOARA - RECOMANDĂ
- Jun.2019 Drumul cu masina catre Lefkada iunie 2019! — scris în 17.07.19 de indiralisa_26 din PITEşTI - RECOMANDĂ