GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Cu trenul prin Europa, impresii si mici sfaturi
** precizare: pretul se refera la costul transportului cu trenul.
Sint fan al mersului cu trenul (dar nu in Romania).
Recent datorita unor evenimente neasteptate ni s-au dat peste cap planurile de calatorie, astfel ca am fost nevoiti sa "reconfiguram traseul" alegind trenul ca mijloc de transport pe diverse segmente.
Destinatia finala: Seesen, Germania, un orasel la aprox 80 km de Hanovra.
Desi planul initial era avion buhr-ams-buhr, locuit in Rotterdam, mers cu masina Rotterdam - Seesen, o noapte hotel in Seesen, datorita modificarii planurilor si conditiilor tarifare ale biletelor de avion a trebuit sa pastram segmentul de calatorie cu avionul si sa regindim restul.
Am ales trenul din aeroportul Schiphol, Amsterdam pina in Hanovra, cel mai apropiat oras de Seesen. In plus as fi vrut sa si profitam de schimbarea asta de planuri si sa si vizitam Hanovra unde nu fusesem niciodata.
Problema a fost distanta de 15 minute intre aterizarea avionului si plecarea ultimului tren spre Hanovra, drept pentru care am studiat oferta de cazare din aeroport. Destule hoteluri, pentru diverse buzunare. A trebuit in final sa cedez insistentelor unei rude care aflind de schimbarea planurilor ne-a chemat in Hertogenbosch, un orasel foarte cochet, sa inoptam acolo in drumul nostru spre Germania.
Traseele fiind stabilite m-am gindit sa ma conformez vremurilor si sa cumpar biletele de tren de pe net, de rezervare hotel nu mai vorbesc.
Olanda fiind prima intrare am zis sa ma duc pe click aici pentru traseele locale si click aici pentru segmentul Olanda-Hanovra. si sa-mi cumpar biletele de tren de care aveam nevoie. Foarte elegant, ambele site-uri au si optiune de limba engleza, am precizat orasele de plecare, destinatiile, am facut corelarea orelor, m-am stabilit asupra trenurilor si am trecut la cumpararea efectiva... Surpriza... pt. Olanda noi sintem in afara Europei, altfel nu-mi explic de ce Romania nu este in lista tarilor acceptate la plata. Bine, asta am aflat-o scormonind prin site, pt ca mesajul de eroare in cazul platii era "plata nu a putut fi procesata" atit si nimic mai mult.
Am zis Ok, pt olandezi banii nostri nu sint buni, ia sa vedem ce parere au fratii nemti.
Ma duc pe click aici si ma pun pe cautat. In principal ma interesa segmentul Hertogenbosch-Hanovra. Nu exista tren direct, trebuind sa facem cel putin o schimbare in Deventer. Studiind harta am inteles si de ce. Problema era si aici distanta intre cele doua trenuri, de... 3 minute. Nereusind sa gasesc hartile garilor respective, stiind ca sintem cu bagaje plus copil dupa noi, am zis ca nu risc sa fac calatoria dintr-o bucata, drept pt care am impartit-o pe segmente. (aveam sa aflu la fata locului ca ma puteam incadra in cele 3 minute, trenurile fiind garate paralel de o parte si alta a aceluiasi peron... am banuit eu ca trebuia sa fie ceva de genul asta, dar nu ma asteptam sa fie chiar asa)
Aeroport-DenBosch, apoi DenBosch-Deventer si in sfirsit Deventer - Hanovra, urmind ca intoarcerea Hanovra-Schiphol sa fie cursa directa.
Am hotarit ca-mi iau biletele pt trenurile locale din Olanda de la ghisee, de pe DB Bahn mi-am luat doar biletul spre si dinspre Hanovra.
Elegant, mi-am ales clasa, nr de locuri (desi copilul putea merge gratis am ales sa-i luam loc ca sa avem loc suficient sa poata dormi), nefumatori, compartiment. Sistemul mi-a afisat optiunile, cu toate cerintele mele, am ales tariful cel mai mic, 98 eur cls. I, plus 7 eur rezervarea, dar si cel mai restrictiv (nu se putea modifica, anula si era valabil doar pt trenul respectiv in ziua respectiva si ora respectiva). Altfel, aveai si alte optiuni dar pretul crestea ametitor, ajungind si pina la 240 de eur, dar puteai modifica, era valabil pe o anumita perioada... etc.
Platesc cu cardul, ma enervez pt cursul nesimtit de schimb practicat de ING, printez biletul, o pagina biletul in sine, a doua cu instructiuni de folosire.
Ca acest bilet sa fie valabil era nevoie sa selectez documentul cu care voi valida biletul, fie act de identitate fie card. Am ales cardul. E important ca biletul sa fie printat, nu sa-l ai descarcat intr-un tel mobil sau laptop, sau pocket pc... whatever. Nu, trebuie printat pe hirtie si neaparat validat cu cardul. Altfel nu e valabil.
In cazul nostru cu 3 bilete, era de ajuns 1 document pt validare. Validare inseamna ca atunci cind vine nashu' daca nu ai card sau ID linga bilet, se considera biletul invalid si platesti amenda ca si cum ai calatori clandestin. Atentie: Nu se pot cumpara bilete din tren in ambele tari! Acum 10 ani, in Olanda puteai linistit sa-ti iei bilet din tren, nu era o problema.
Am trecut apoi la segmentul Hanovra-Schiphol, am parcurs aceleasi etape, de data asta din curiozitate am ales salon cu masa, tot cls I. Mai scump biletul, a fost vreo 170 eur, aceleasi restrictii ca si in celalalt caz.
In cazul Olandei am preferat sa le cumpar locco pt ca vroiam flexibilitate.
Biletele la ei se cumpara de obicei de la automate care au optiune de lb engleza. Au si mai multe optiuni... spre ex poti sa iei dus sau dus-intors in aceeasi zi, sau poti sa iei bilet valabil citeva zile (dus-intors), ma rog... diverse optiuni. Daca iti cumperi bilet de la ghiseele din gara sau de la Kiosk-urile din aeroport, gari acesta e mai scump cu 0,5 eur.
Am preferat ghiseul...
Ti se inmineaza biletul plus o foaie cu traseul, asta insemnind toate opririle, eventualele legaturi, orele de sosire-plecare din statii, daca soliciti. Daca nu ai doar biletul.
Atit in Olanda cit si in Germania diferenta intre cls1 si cls a II-a nu este semnificativa. Am optat pt cls. I la distantele mai lungi, iar in Olanda am preferat cls. a IIa, diferenta de pret fiind semnificativa.
Spre ex. daca Schiphol-DenBosch era 14.30 cls a IIa tarif normal per persoana, la cls. I era 24.60 eur tot tarif normal/per persoana.
Au niste reduceri, pt posesori de abonamente, exista un abonament cu tarif special pt cei ce calatoresc frecvent in intervalul 9-17, tarif special pt copii intre 4-11 ani... etc Dar nu sint interesante pt turisti, ci pt calatori frecventi.
Acuma dupa cumpararea biletelor sa trecem la conditii.
Conditiile de calatorie la cls a II-a vs cls. I: spatiul dintre scaune este mai mic, tapiteria scaunelor este un pic mai uzata, mai multa aglomeratie.
Trenurile locale au viteze mai mici fata de IC sau ICE. Noi am mers cu IC Berlin cu o viteza de 210 km/h :)
Exista vagon special pt biciclete :), locuri speciale pentru cei cu dizabilitati.
Semnalizarea in gari: SUPER! Eu zic ca nu exista sa nu te poti descurca...
Sint panouri cu rutele trenurilor, cu toate statiile, cu ore de sosire-plecare din gari, cu mentionarea legaturilor.
Apoi, pt trenurile IC sau ICE sint niste panouri speciale unde sint expuse schitele trenurilor cu numerotarea vagoanelor, a clasei, a nr locurilor. Se precizeaza in ce sectiune a peronului opreste vagonul nr X...
Deci... peronul este impartit pe lungime in bucati marcate cu litere. Si pe biletul tau de tren este specificat nr vagon, litera corespunzatoare zonei peronului unde va opri acest vagon, nr locului.
Trenul va opri EXACT in zona descrisa pe panoul din gara. Valabil atit pt Olanda cit si pt Germania.
Punctualitate: hehehe, nu va asteptati la cea din Elvetia... intirzierile, in ambele tari, nu sint iesite din comun, sint la ordinea zilei.
Garile in general au pasaje subterane pt trecere de la o linie la alta, nu arata ca GAra de Nord unde sint insirate. Scari rulante, lifturi pt cei cu dizabilitati, bagaje voluminoase, copii. Toalete atit pe peron cit si in pasajul subteran ce face legatura intre peroane. Am apelat la o toaleta de pe peron... imensa, totul inox, inclusiv podeaua, totul automatizat. Dezamagirea: intentionam sa schimb pampersul copilului si desi am vazut marcajul de mama si copilu', inauntru nu exista aceasta facilitate. Ca sa deschizi usa pt a intra, trebuie sa introduci o moneda, 50 de centi parca, de deschis pt iesire se deschide automat dupa un anumit timp, probabil rezonabil, sau o deschizi normal cind vrei sa iesi.
Punct de lasat bagajele temporar: foarte usor de gasit, automatizat, desigur, si cu optiune pt lb engleza. Am apelat la acest serviciu in Deventer unde am avut aproape 3 ore intre trenuri.
Elegant, am ales box-ul (sint de doua dimensiuni) cel mare, unde mi-au incaput doua bagaje care sint permise in cabina avionului, deci nu f mari. Am optat pt 8 ore depozitare (mi se pare ca era cea mai mica perioada, nu mai tin minte cit era maxim, in orice caz era si optiunea 24 ore) si am platit cu cardul romanesc 5 eur. Totul la automat, desigur. Mi s-a eliberat o cheie care are dimensiunile unui card, dar din hirtie un pic mai groasa. O poti folosi o singura data pe durata depozitarii!! Bine, iti si scrie clar pe ecranul automatului, te avertizeaza in momentul in care iti elibereaza cheia.
Sali de asteptare: Foarte curate, spatioase, cu banci de lemn, incalzite, fumatul interzis.
In majoritatea garilor nu se fumeaza nici pe peron, in cel mai bun caz exista zone speciale pt fumatori (unde nu e prea curat, unde e mai curent... in asa fel incit sa nu te imbie a poposi prea mult in locul respectiv).
Locuri de unde iti poti lua ceva de mincare, fie sandwich fie ceva cald, dulce, bauturi etc. Mici magazine de suveniruri, presa.
In garile mai mari (exclud Shiphol care e caz special) Hanovra, si altele asemenea sint chiar mici restuarante (italienesc, mexican, vegetarian, japonez) si chiar magazine- Lidl (unde doar am intrat si am iesit... aglomerat, murdar, frecventat clar de imigranti fara job) si inca 2 marci, nu le mai tin minte, pizzerie, cafenele, magazine de textile... chiar un Esprit mic.
Rezumind, calatoriile in interiorul Olandei cu cls. a IIa, civilizate, peisajele de vis, gradini super ordonate, livezi de pomi fructiferi, intinderi verzi cit vezi cu ochii, centrale eoliene, case multe cu panouri solare (destul de multe as zice...), arhitectura olandeza ordonata care mie imi place foarte mult :) masini curate, de parca nici n-ar exista praf acolo, oi, capre, vaci... multe ferme, multa curatenie si ordine, o ordine care-ti bucura ochiul si-ti linisteste sufletul, este ca si cum ai lua un calmant :) simti cum ti se aeriseste brusc creierul.
Acuma... si partea mai putin placuta. Nesimtiti exista peste tot, deci si la ei...
In trenul spre Hanovra in compartimentul nostru gasim doi tineri care dormeau super relaxati cu picioarele intinse, n-aveau nici o treaba. Evident, cum altfel :) pe doua dintre locurile noastre. Le-am facut cunoscut ca nu e locul lor acolo, dar ne-am asezat pe alte locuri linga fereastra. Cind a venit nashu' le-a specificat ca nu sint unde trebuie, ei au parut extrem de uimiti dar nu s-au urnit. Nashu' i-a invitat politicos dar ferm sa paraseasca incinta si sa se deplaseze spre cls. a-IIa, indicindu-le directia. Civilizat, fara ridicat tonul, fara injuraturi... etc.
In trenul international se anunta traseul, temperatura exterioara, statiile in olandeza, germana, engleza, franceza. Spre deosebire de Elvetia nu se si afiseaza :)
In trenul local la fel, dar numai in limba locului.
Am avut si un incident, nu se putea fara :) pe traseul Hanovra-Seesen. Traseul are o oprire unde trebuie schimbat trenul, in Kreisen. Ajunsi in Kreisen mergem la peronul indicat pe bilet, vedem panoul de la linie care spunea ceva de tren anulat (eu germana zero, sotul un pic de tot). Anunturi repetate in care am deslusit si numele Seesen, numarul peronului... cuvintul taxi... si am banuit ca trenul e anulat si probabil taxiurile pe care le-am vazut erau pt treaba asta. Intr-adevar, trenul nu circula, taxiurile venisera pt a prelua calatorii si a-i duce la destinatie, gratis. Am fost intrebati care e destinatia si imparititi pe masini. Am mers cu un microbuz condus de o doamna, si am ajuns in Seesen FIX la ora la care ar fi ajuns trenul... cu scuzele de rigoare, evident. Ah, sa nu uit... doamna era dotata cu scaun pt copil!!! L-a scos din portbagaj, l-a instalat si abia apoi am urcat cu copilul... any comments?
La intoarcere Hanovra -Schiphol am vazut si ce inseamna salon cu masa :) Este practic vagonul restaurant, numai ca acest salon nu are parte de mirosurile specifice bucatariei fiind despartit de zona de restaurant prin usa de sticla, confortul este exact cel din compartiment. Masa este rabatabila, se fixeaza pe geam. Daca tot eram asa aproape... am si comandat de mincare. Nu era nevoie sa te duci neaparat sa comanzi, venea steward-ul la tine, prelua comanda si ti-o livra. Mai mult decit decent. Am preferat sa ma duc eu, sa vad si cum arata cealalta parte a vagonului. mese si de-o parte si de alta, vreo 6, parca, pe o parte cu scaune, pe cealalta in picioare. Nu se fuma, evident.
Comand omleta si omniprezentul Wurst din care nu gustaseram in Germania cu salata de cartofi.
Omleta: doua oua sparte intr-o punga de plastic, congelate si vidate. Se cresteaza punga, se baga in cuptor, se scoate din cuptor, se taie punga, se varsa omleta in farfurie. In mijlocul omletei ouale erau inca inghetate, altfel buna.
Wurst cu salata de cartofi. Wurst, citeva bucati, tot in punga, tot bagati in cuptor, apoi in farfurie, salata de cartofi la fel. Wurst, buni, dar nu ceva extraordinar. Salata de cartofi tinuta prea putin in cuptorul cu pricina, era mai mult inghetata, dar cu frunzele de patrunjel asezate artistic pe farfurie :)
Altminteri selectia era destul de bogata: salate, omleta, wurst, croissant, chili con carne, spaghete bolognese, supa lor specifica cu varza acra si carne de porc, niste deserturi, cafea, suc, apa, bere, vin.
Nu-mi mai aduc aminte cit a costat ce am comandat, din pacate... ca sa fie info completa :)
Viteza 210km/h. :)
Aceleasi peisaje de vis, mult verde, cind ploaie cind soare, centrale eoliene, multe panouri solare, animale pe cimp, lucrari de constructie, canale, iar ferme, case frumos rinduite, toate, daca nu la fel, semanind foarte tare, biciclete, multe biciclete, doamne machiate, cu haina de blana mergind cu bicicleta, tineri, copii pe biciclete. Trasee pt biciclete facute cu cap si respectate. Semafoare speciale pt biciclisti. Lebede si giste plimbindu-se libere pe linga gara (Deventer), pe unde trecea un canal.
Gara Schiphol: din aeroport dupa un culoar cu diverse magazine ajungi direct pe peron. Gara mare, foarte mare. Supermarket-uri, magazine de toate felurile, restaurante. Cind am aterizat am mers la primul restaurant si am vrut niste suc de portocale fresh pt copil si niste apa pt noi. Barmanita, o tinara f amabila mi-a pregatit sucul direct in biberonul copilului, si despre apa mi-a indicat supermarket-ul spunind ca e mult mai ieftina acolo. Nu aveam timp de supermarket, am zis ca vreau de la ea. A zis ok, mi-a dat apa si mi-a zis ca sucul copilului e free... ma rog, cred ca a fermecat-o fii-miu cu zimbetul lui ghidus :)
Citeva ultime informatii: de pe site-ul lui DB Bahn poti cumpara nu numai bilete de tren, poti sa rezervi si hoteluri, sa inchiriezi masini. Poti face legaturi de genul bilet de avion pina in orasul X, de acolo masina inchiriata, dorm in orasul Y unde vreau rezervare la hotelul Z... etc. Gasiti o multime de informatii utile, oferte diverse.
Un alt serviciu oferit de site-ul asta: daca iti creezi cont, iti poti vizualiza toate rezervarile, poti opera modificari in ele, poti sa anulezi. Iti poti stringe informatiile pe care le crezi utile, de la harti pina la info despre obiective, ti le pune intr-un folder de unde le poti lua fie pe hirtie, fie le transferi pe un device mobil, gen telefon, pc...
Un site plin cu informatii utile si axat pe calatorii cu trenul click aici
Nu-mi ramine decit sa va urez calatorie sprincenata! :)
Trimis de dandana in 09.11.10 00:30:18
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (dandana); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest review
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Am placerea de a acorada primul vot pt. acest review plin de informatii utile de mare valoare. Un review de exceptie, deci, felicitari! Am calatorit in acelasi timp cu tine pe caile ferate ale Europei. Mersul cu trenul mi se pare cel mai comod si placut tip de transport pt. toti membrii calatoriei. Felicitari inca o data!!!
Mi se pare si mie, de foarte mare utilitate, acest review al tau... ce pot sa spun este ca am luat aminte.
Multumesc mult.
Nu pot decat sa ma bucur ca avem atatea informatii interesante despre mijloace de transport. Se pare ca am deschis apetitul pentru asta.
Super informatii!
Multumim si votul meu.
SB de la un alt calator cu trenul...
Cel mai lung drum batut de mine 'afara' a fost Luxemburg-Paris. In tara, doar Bucuresti-Viseu.
Am mai mers si din Bruxelles la Luxemburg. Alte conditii, alte viteze, alte vagoane...
Si, asa cum tocmai spuneam in alta parte, abia ce m-am urcat din nou intr-un tren al CFR-ului. Ei, parca-parca ar vrea si ei sa tina pasul. Pacat ca nu respecta orarul (si nu vorbesc de cateva minute!) si de 'specimenele' care sunt in acelasi timp si loc cu tine... desi in mod firesc, locul lor ar fi in cu totul alta parte.
Interesanta calatoria cu trenul. Eu cred ca nu as avea curajul sa-mi aleg o legatura in care timpul de a schimba trenurile sa fie doar de 3 minute. Probabil unde sunt obisnuita doar cu trenurile din Romania.
Itinerariul tau a fost foarte organizat si bine pus la punct.
Ne-ai adus informatii foarte interesante. Felicitari!
@dandana:
”Atit in Olanda cit si in Germania diferenta intre cls1 si cls a II-a nu este semnificativa. Am optat pt cls. I la distantele mai lungi, iar in Olanda am preferat cls. a IIa, diferenta de pret fiind semnificativa.
Cu scuzele de rigoare, nu am inteles daca este sau nu diferenta semnificativa de pret in cele doua tari, indiferent de clasa, sau daca diferenta este semnificativa doar in cazul distantelor lungi.
”Viteza 210km/h.
Aceleasi peisaje de vis, mult verde, cind ploaie cind soare, centrale eoliene, multe panouri solare, animale pe cimp, lucrari de constructie, canale, iar ferme, case frumos rinduite, toate, daca nu la fel, semanind foarte tare, biciclete, multe biciclete, doamne machiate, cu haina de blana mergind cu bicicleta, tineri, copii pe biciclete. Trasee pt biciclete facute cu cap si respectate. Semafoare speciale pt biciclisti. Lebede si giste plimbindu-se libere pe linga gara (Deventer), pe unde trecea un canal.
Toate cele de mai sus le-ati vazut in timp ce trenul se deplasa cu viteza respectiva?
@divio
ironie indreptatita in ce priveste chestiunea "diferente semnificative", o sa incerc sa detaliez, desi urmatorul paragraf din review venea oarecum lamuritor.
In ambele tari nu e mare diferenta de confort intre I si II, am precizat cam care sint diferentele in review.
Diferenta de pret intre I si II e semnificativa in ambele tari.
Am dat exemplul unui pret de bilet pt cls a-II-a in Olanda pe ruta mentionata in review pt ca aveam pe birou o notita pe care o facusem in "procesul" de rezervari, etc.
Uite, ca sa fac info si mai completa, biletul cls a-II-a Hanovra -Seesen a costat 30 de eur pt 2 persoane, deci cam tot ca in Olanda, distantele fiind comparabile in cele doua exemple.
Sper ca de data asta n-am mai lasat loc de nelamurir. Oricum, fiind constienta ca poate mi-au scapat diverse amanunte am si furnizat link-urile respective pt ca cei interesati sa gaseasca informatiile necesare. Mie mi-a luat 3 saptamini ca sa organizez deplasarea asta... pt ca nu aveam nici un fel de info. Ce am descoperit, am impartasit cu voi gindindu-ma ca nu e cazul ca si altii sa piarda atita timp ca mine
In ce priveste viteza trenului info este verificabila.
Descrierea din paragraful de mai jos continea atit ce am vazut din tren in mers, cu acea viteza, cit si imagini vazute in apropiere de gari, trecind pe linga zone unde existau bariere pt masini, biciclisti... precum si imagini vazute stationind in diverse locuri.
alte nedumeriri?
@ceilalti
multumesc pentru aprecieri sper ca info sa va salveze timp cind programati o calatorie de genul asta.
@dragos
define, pls, SB
@kmy
nici eu n-am avut curaj dar imaginea e in felul urmator: un peron, de o parte si de alta doua trenuri, cobori dintr-unul te sui in celalalt. apoi mai exista un nene/o tanti care coboara pe peron, si da semnalul de plecare in momentul in care toti calatorii s-au suit in tren. plus ca pe bilet scrie exact unde va opri vagonul tau si pe biletul pt celalalt tren in ce zona ar fi vagonul in care ar trebui sa te urci.
@dandana: SB means that for the 7-th vote, the author gets an extra 2000 PMA. and it happend to be me who gave you this SuperBonus.
iasno?
@dragos
oops, intrebare de novice, raspuns pe masura nu-mi sint familiare regulile de pe aici, recunosc. deci, iasno, iasno gospodine
kakvo moje da kaje... mnogo ti blagadaria i sichko hubovo!
as zice si do chuvane, da' aici doar scriem
ps: got idiocracy, you've made me damn curious, hope to watch it tonight
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2023 Cu trenul prin Europa — scris în 28.12.23 de dianamea din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Mar.2013 Pe granița Slovacia - Ungaria — scris în 30.03.13 de Nicu din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Sep.2011 Cu trenul in Europa - Slovacia si Ungaria — scris în 11.10.11 de Nicu din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Sep.2010 Cu trenul prin Europa — scris în 08.11.10 de Nicu din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Aug.2010 Cu trenul spre Viena si prin Germania — scris în 06.05.11 de nicollec din BUCURESTI - RECOMANDĂ