GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
La sugestia colegei @nicole33, voi descrie pentru cei interesați cum a decurs drumul din România până în Spania și retur în cele 2 excursii pe care le-am făcut noi, anume în 2015 și 2016.
Excursia 1 (2015) – dus:
• (Ziua 1) Iași – Satu Mare: Cazare şi alimentare cu combustibil la Satu Mare.
• (Ziua 2) Satu Mare – Postojna: Ieșire din țară pe la vama Petea. După vamă se merge pe teritoriul Ungariei vreo 60 km pe niște drumuri naționale, nu foarte bune. Apoi doar autostradă în Ungaria, iar în Slovenia autostrada alternează cu porțiuni de drum expres. Cazare în Prestranek, un sătuc foarte drăguț lângă Postojna. Recomand Prestranek pentru cazare pentru cei care vor să viziteze peștera de la Postojna sau castelul Predjama; e mult mai ieftin decât o cazare chiar în Postojna și e foarte pitoresc.
• (Ziua 3) Postojna – Genova: Înainte de plecare am vizitat castelul Predjama, lângă Postojna (peștera o vizitasem în 2014). Am alimentat cu combustibil pe drumul expres H4, chiar înainte de intrarea în Italia. În drumul spre Genova, evitați autostrada A7. Cazare la Genova.
• (Zilele 4 și 5) Genova: Despre Genova, inclusiv despre păţania cu autostrada A7, am scris aici: vezi impresii.
• (Ziua 6) Genova – Avignon: Cazare și alimentare cu combustibil la Avignon. Vizitat Avignon, mai exact Chateau des Papes, Pont d’Avignon, centrul istoric – pentru astea ajunge o jumătate de zi. Ieșirea din Italia spre Franța se face pe la Ventimiglia. Autostrada pe riviera italiană este deosebit de spectaculoasă. Una dintre cele mai frumoase pe care am fost. Sunt multe tuneluri, sunt viaducte spectaculoase, jos se vede marea, iar pe dealuri satele cu căsuțe aruncate. Dar sunt și multe restricții de viteză. La graniţa Italia/Franța este posibil să prindeți control la acte în partea franceză. Noi n-am prins în nici una dintre excursii (l-am ratat „la mustaţă” în 2015), dar depinde ce probleme mai apar prin Franţa.
• (Ziua 7) Avignon – Zaragoza: Înainte de intrarea în Spania, am coborât de pe autostrada A9 (la Le Boulou), apoi am mers o bucată pe naționale – puțin în Franța și ceva mai mult în Spania–, și în cele din urmă am dat de autostrăzile spaniole fără plată (mai întâi a fost N-II, apoi A-2, urmată de C-25, din nou A-2 până după Lleida, din nou N-II şi, în final, iarăşi A-2, de la Alfajarin până la Zaragoza).
Excursia 1 (2015) – întors:
• (Ziua 1) Barcelona – Menton: (Menton este un fermecător orășel-staţiune în apropiere de granița dintre Franța și Italia). Cazare la Menton. După-amiază am luat trenul din Meton și am vizitat Monte Carlo, puțin, cam „pe repede înainte”. Nu dați cu pietre, știu că nu se face așa, dar am promis că vom reveni. Seara ne-am plimbat pe frumoasa faleză din Menton. Alimentare cu combustibil la Menton. Chiar la ieșirea din Menton înspre autostradă este o stație de carburanţi, cam ascunsă sub un viaduct al autostrăzii A8, unde am găsit cea mai ieftină motorină din toată excursia din 2015 (în 2016 era un pic mai scump decât în Spania, dar tot aveau prețuri foarte bune).
• (Ziua 2) Menton – Veneția: De la Cremona până la Venezia n-am mai folosit autostrăzile italiene. Pe drum ne-am oprit la Mantova și am vizitat castelul ducelui de Mantua; celebrul duce din opera „Rigoletto” a lui Verdi se pare că a existat în realitate.
• (Zilele 3 și 4) Veneția: Vizitat Venezia, cazare la camping în Mestre.
• (Ziua 5) Veneția – Siofok: Am folosit drumul H4, ca la dus; alimentare cu combustibil în Slovenia, şi la intrare și la ieșire. Cazare la Siofok.
• (Ziua 6) Siofok: (Siofok este un oraş-staţiune aflat pe malul estic al lacului Balaton) Am vizitat partea de staţiune, am făcut plajă pe malul lacului și baie în Balaton.
• (Ziua 7) Siofok – Sighetu Marmației: Alimentat cu combustibil imediat la intrarea în România; cazare la Sighetu Marmației.
• (Ziua 8) Sighetu Marmației – Iași.
Excursia 2 (2016) – dus: în 2016 am mers direct până în Spania, fără vizite pe parcurs; am oprit doar pentru dormit.
• (Ziua 1) Iași – Budapesta: Alimentare cu combustil la Satu Mare, ieșire din țară pe la vama Petea. Ne-am cazat în periferia Budapestei.
• (Ziua 2) Budapesta – Brescia: Alimentare cu combustibil la ieșirea din Slovenia; există un OMV chiar înainte de a intra în Italia, pe drumul H4 (trecerea în Italia tot pe lângă Gorizia). Cazare la Brescia.
• (Ziua 3) Brescia – Figueres (orașul lui Salvador Dali): Alimentare la Menton. Ne-am dat jos de pe autostradă și am coborât spre Menton strict pentru motorină, apoi am urcat înapoi. Știam de stația asta de combustibil de la excursia din 2015, când am fost cazați o noapte la Menton. Aceeași observație ca la excursia 1: ne-am dat jos de pe autostradă puțin înainte de ieșirea din Franța și am mers pe naționale până la Figueres. De acolo, am folosit aproximativ acelaşi traseu ca în urmă cu un an (autostrăzile spaniole gratuite – vezi mai sus), doar că ne-am abătut pe la Montserrat, iar de la Zaragoza am continuat pe A-2, M-50, A-4 (tot gratuite) până la Madrid.
Excursia 2 (2016) - întors:
• (Ziua 1) Bilbao – Aix en Provence: Ne-am cazat la un motel Ibis pe autostradă lângă Aix en Provence; alimentare cu combustibil înainte de ieșirea din Spania.
• (Ziua 2) Aix en Provence – Lido di Jesolo: Alimentare cu combustibil la Menton (iar ne-am dat jos de pe autostradă, am alimentat la stația știută și ne-am urcat înapoi); cazare la Lido di Jesolo.
• (Ziua 3) Lido di Jesolo: „Decât” plajă.
• (Ziua 4) Lido di Jesolo – Siofok: Am folosit iar H4 în Slovenia; alimentare cu combustibil în Slovenia și la intrare și la ieșire; cazare la Siofok.
• (Ziua 5) Siofok – Sighetu Marmației: La fel ca în 2015, am alimentat cu combustibil la intrarea în România; cazare în Sighetu Marmației.
• (Ziua 6) Sighetu Marmației – Iași.
Taxe de drum și autostrăzi
•Vigneta pentru Ungaria se poate lua din România, de la orice benzinărie Mol. La o excursie așa de lungă e preferabil să luați vignetă pentru o lună. Cea mai mică e pe 10 zile, dar ieșiți mai scump cu două vignete de 10 zile decât cu una de o lună. Vigneta la unguri e electronică, ca la noi. Aveți grijă să aveți numărul de înmatriculare al mașinii scris corect pe vignetă, exact ca la noi. De asemenea, aveți grijă să aveți numărul de înmatriculare curat, ca să-l poată citi scanerele. Atenție la radare în Ungaria. Ungurii au atât radare mobile, cât și camere fixe. Viteza pe autostradă e 130km/h. Dacă depășiți puțin, în general nu se întâmplă nimic. Noi am mers cam cu 140km/h (135km/h conform GPS) și n-am pățit nimic.
•Vigneta pentru Slovenia am luat-o de la prima benzinărie de pe autostradă, imediat după intrarea în Slovenia. Am luat tot pe o lună (preț 30 de euro). Dacă luați pe o săptămână e 15 euro și tot acolo ajungeți, în plus mai trebuie să luați una la întoarcere. Vigneta în Slovenia se lipește pe parbriz (are pe spate o schemă unde se lipește). În Slovenia pe autostradă se trece din când în când prin niște porți („cestina” se numesc), unde vi se cere să reduceți viteza până pe la 40km/h, pentru a vă scana vigneta din parbriz. Viteza maximă pe autostradă în Slovenia e tot 130km/h. Atenție, fiindcă există așa numitele drumuri express, care arată exact ca o autostradă, doar că nu au bandă de urgență. Pe acestea limita de viteză este de 100km/h. În plus, semnalizarea rutieră pe autostradă e pe fond verde, pe drumurile expres e pe albastru. De la intrarea în Slovenia dinspre Ungaria până spre Maribor, veți găsi multe astfel de porțiuni de drum expres. Noi, ca să știm pe ce fel de drum eram, ne uitam dacă avem bandă de urgențe și ce culoare de fond are semnalizarea rutieră. În Slovenia respectați destul de strict limitele de viteză, am înțeles că polițiștii sloveni sunt mai „afurisiți”. La trecerea din Slovenia spre Italia, nu mergeți spre Trieste, ci mergeți pe șoseaua H4 în Slovenia și intrați în Italia pe la Gorizia. În felul acesta scutiți o bucată de autostradă în Italia, care e destul de scumpă. Limita de viteză pe H4, ca de altfel pe toate drumurile expres din Slovenia, aşa cum am spus, e de 100km/h. E foarte liber pe H4, cred că nu știe lumea de el, toți merg pe la Trieste. Distanța e cam aceeași, adică nu scutești mai nimic dacă mergi pe la Trieste.
•În Italia, pe autostradă iei un tichet când te urci, iar la sfârșit, când te dai jos de pe autostradă, dai tichetul și ei îți spun cât ai de plată. Deci plătești o singură dată, indiferent câte autostrăzi ai schimbat. În ce priveşte stațiile de taxare de pe autostradă, unele sunt cu personal uman, altele fără. La cele fără personal uman, se introduce tichetul într-o fantă (de obicei este o luminiță care clipește deasupra fantei respective) și pe un ecran vă apare cât aveți de plată. Există o altă fantă pentru bancnote și un orificiu pentru monede. Automatele dau rest. Se poate plăti și cu cardul, există și o fantă pentru card, dar eu n-am pus niciodată cardul în mașinăriile alea. Poate dau prea multe detalii, dar țin minte cât de stresați am fost noi când am fost prima dată pe autostradă în Italia, mai ales din cauza porţilor fără personal uman. În Italia nu recomand mersul pe șoselele lor naționale, cu excepţia super-străzilor (drumuri expres cu maximum 110 sau 120km/h, dar nimeni nu respectă foarte strict viteza maximă, cum, de altfel, se întâmplă şi pe autostrăzi), pentru că sunt aglomerate, traversează destule localități (nu e cazul super-străzilor) și vă întârzie foarte mult. Le puteți folosi doar dacă aveți timp la dispoziție sau pe distanțe scurte.
•După intrarea în Franța (venind dinspre Italia) veți găsi 3 segmente de autostradă cu taxă unică. La intrarea pe segmentul respectiv se achită taxa, indiferent dacă vei parcurge tot segmentul sau doar o parte a lui. Aici am întâlnit cele mai ciudate porți pe care le-am văzut vreodată. Pur și simplu arată ca un coș de basket în care azvârli monedele. În 2015, coșul nu accepta decât monede. Și ce faci dacă nu ai decât bancnote? Apeși butonul de ajutor, spui în limba franceză că n-ai mărunt și în final vine o tanti care răspunde de toate porțile și îți schimbă bancnota în monede. Evident că între timp iei înjurăturile celor din spate (spuse în gând, că suntem civilizați) fiindcă ai blocat poarta. În 2016, am văzut că sunt și porți fără coș, cu fantă de bancnote. Au simbolizat pe o pancartă deasupra lor, care sunt cu coș doar cu monede și care acceptă și bancnote. Atât porțile cu coș, cât și cele fără coș, dau rest. Dacă doriți chitanță, există un buton special pentru asta. După cele 3 segmente cu taxă fixă, se intră pe segmente de autostradă unde se ia tichet la intrare și se plătește la ieșirea de pe segmentul de autostradă, în funcție de cât din el ai parcurs. Pănă la ieșirea spre Spania am prins vreo 3 sau 4 astfel de segmente. Toate porțile de plată în Franța sunt fără personal uman. Deci dai tichetul, îți afișează cât ai de plată, pui bancnotele și/sau monedele, iei restul și dacă vrei chitanță apeși butonul pentru aceasta. Atenție că în Franța automatele de la porți nu acceptă bancnote mai mari de 20 de euro. Deci să aveți destule. Și aici se poate plăti cu cardul, dar iarăşi n-am îndrăznit. De asemenea, monede nu se acceptă mai mici de 10 cenți, deci nu încercați cu firfirici de 5,2 sau 1 cent. Scrie pe automat ce fel de bancnote și ce fel de monede acceptă. Cea mai mare parte a autostrăzii din sudul Franței are 3 benzi pe sens. Atenție la restricții, că pun radare. Un coleg de-al nostru a primit o frumoasă felicitare din partea statului francez pentru că a mers cu 98 km/oră pe un segment unde era restricție la 90 km/oră. La ei toleranța e de doar 5% și 5% din 90 e de sub 5, deci 90 + 4,5 = 94,5 care e mai mic decât 98 și gata amenda. Ieftin, 48 de euro, dacă plătea în 30 de zile. Multe restricții de viteză sunt în zona Nisa – Cannes.
•Ca prețuri, autostrada italiană e scumpă, cea franceză e FOARTE scumpă. Autostrada franceză e cea mai scumpă pe care am fost eu în Europa. N-am fost în Marea Britanie și în țările nordice însă. Ca să vă faceți o idee de prețuri puteți simula un traseu pe route planner-ul de pe site-ul www.viamichelin.com. În general, pe ViaMichelin prețurile date pentru Italia și Spania s-au potrivit perfect. În schimb, culmea, în Franța a gafat pe anumite porțiuni, în sensul că prețurile în realitate în Franța erau mai mari decât ce spunea ViaMichelin.
•Limita de viteză pe autostradă, atât în Italia cât și în Franța e 130km/h. În Italia, deși au așa numitul „controllo elettronico della velocita”, dacă mergi până în 140km/h, nu se ia nimeni de tine. În Franța în schimb..., am povestit mai sus despre radarele de acolo. Dacă totuși, ferească Cel de Sus, luați o amendă de la radare în Italia, Franța sau Spania, aceasta vă va veni prin poștă acasă. E recomandabil s-o plătiți, altfel va crește foarte mult și nu se știe ce se întâmplă data viitoare când treceți prin țara respectivă. Niște prieteni italieni ne-au spus că la ei poliția are voie să-ți oprească mașina până la plata amenzii.
•În Italia, în caz de ploaie sau ceață, limita de viteză pe autostradă scade cu 50 km/h, adică ajunge la 80 km/h. În celalte țări nu știu, dar în Italia chiar am prins niște ploi cu bulbuci. Oricum n-ai avea cum să mergi mai repede. Și am observat că toți șoferii pun avariile în caz de ploaie torențială sau ceață. Când am prins o ploaie torențială pe lângă Brescia, mergeam efectiv după avariile celui din față. Chiar râdeam că, dacă prima mașină din coloană o ia pe câmp, mergem toți după ea. Veți vedea și indicatoare de restricție de viteză care se aplică „in caso di nebbia”, adică în caz de ceață. Scrie sub indicator pe o plăcuță auxiliară.
•Pe autostradă în Italia atenție la TIR-urile care depășesc alte TIR-uri. Autostrada în Italia are de obicei două benzi pe sens, tu vii cu 140 km/oră pe banda de la ax, TIR-urile merg cuminți pe banda 1 și te trezești deodată că un TIR iese din rând, câteodată chiar fără semnalizare sau cu semnalizare în ultimul moment. Și trebuie să frânezi în timp foarte scurt de la 140 la 100 km/oră, cât are TIR-ul. Prima dată când am fost în Italia, neavertizați fiind și obișnuiți cu circulația din Austria sau chiar Ungaria, care e mult mai civilizată, am fost cât pe ce să ne înfigem într-un TIR din ăsta. Se poate întâmpla așa ceva și în alte părți, dar în Italia e la ordinea zilei. De asemenea, atenție foarte mare la motocicliști, dar asta e valabil peste tot.
Combustibil
•Recunosc că, de atâția de când tot trec prin Ungaria în drum spre vestul Europei, într-un singur an am alimentat la Budapesta. În rest n-am alimentat niciodată în Ungaria. Întotdeauna „dădea cu virgulă”, „dincolo era mai ieftin”. Poate nu e așa, dar verificați. Oricum e și destul de derutant cu forinții lor.
•În Slovenia prețurile la combustibil sunt administrate de stat și sunt aceleași oriunde alimentați, deci se poate alimenta pe autostradă fără grijă, nu e mai scump ca în altă parte. Prețurile sunt accesibile în Slovenia la motorină. În 2015 era în jur de 1,2 euro/litru, în 2016 era 1,1 euro/litru.
•În Italia motorina costă enorm. Deci, pe cât puteți, nu alimentați în Italia. Dacă totuși trebuie să alimentați în Italia, atunci evitați să alimentați de pe autostradă. De asemenea, atenție că în Italia sunt așa numitele stații self-service. Deși am fost de atâtea ori în Italia, nu m-am prins cum funcționează stațiile astea. Au și instrucțiuni, dar tot degeaba. Teoretic bagi banul, spui de care combustibil vrei și pompa ar trebui să se debloce. Am încercat să alimentăm odată la o astfel de stație la Genova și era să rămânem fără 20 de euro. Noroc că era în timpul programului de lucru și era benzinarul prin zonă, astfel că ne-a ajutat. Deci eu nu recomand astfel de stații de alimentare în Italia. Și italienii se uită cam pătrat la ele.
•În Franța motorina e destul de ieftină, dar, la fel ca în Italia, nu alimentați de pe autostradă, pentru că e scumpă. Cea mai ieftină stație de combustibil pe care am văzut-o în Franța e cea de la Menton despre care am povestit mai sus. Și aici, la Menton, sunt pompe care funcționează în regim self-service, dar sunt și pompe care merg în regim clasic, adică alimentezi și apoi plătești la un casier (un fel de „pseudo self-service”). Atenție, fiindcă în weekend, toate pompele de la Menton funcționează în regim self-service. Dar aici ne-am descurcat. Există o mașinărie centrală unde te duci și spui de care combustibil vrei și de câți bani. Bagi banii și mașina îți „scuipă” un bonuleț cu un cod. Te duci la pompă și pe o tastatură bați codul respectiv și pompa se deblochează. Când ajungi la suma de pe bon, pompa se oprește automat.
Trimis de RoxanaGRS in 19.02.18 10:34:00
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în SPANIA.
25 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (RoxanaGRS); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
25 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Cu mașina în Spania, diverse # - #EXCURSII și CĂLĂTORII" (deja existentă pe sait)
Interesant reviewul și de citit cu creionul în mână de cei care preferă călătoriile la volan. Destinația aleasă de dv. este „un pod prea îndepărtat” și nu este la îndemâna oricui. O astfel de călătorie necesită un studiu aprofundat pe google map cât și un GPS superior cu condiția să ști să-l folosești la parametrii săi. Vă apreciez.
În Belgia am întâlnit și eu pentru prima dată un sefl-service la o stație TOTAL și nu înțelegeam de ce nu funcționează pompa. Un belgian de treabă m-a condus la biroul stației, acolo am spus cât și ce fel de combustibil cumpăr, am achitat și mi s-a deblocat pompa, care apoi s-a oprit singură când am alimentat cât am plătit.
Cu bine.
E review mai tehnic. Sper să fie de ajutor celor care n-au mai fost cu mașina pe meleagurile respective.
Documentarea în ceea ce privește drumul + confecționarea traseelor pe GPS îi aparține soțului. În general mașina e în sarcina lui. Eu mă ocup de cazări, obiective de vizitat etc. + scris pe AFA. Diviziunea socială a muncii . La acest review m-am consultat serios cu soțul.
Stație de combustibil cum descrieți dv. că era cea din Belgia, sunt majoritatea în Spania. Stațiile self-service din Italia sunt "total self service", dacă pot să mă exprim așa, adică și plata se face fără personal uman, direct la corpul pompei (pui banii sau card-ul în corpul pompei și ai un meniu cu touch screen de unde îți alegi tipul de combustibil și suma).
@RoxanaGRS: Din nou foarte interesant și util. Te admir pentru "simțul tehnic", eu nu sunt niciodată atentă la chestii gen prețul combustibilului și, în general, la tot ce conține cifre!
Să evităm benzinăriile de pe autostradă în Italia a fost însă primul lucru pe care ni l-a predat cumnatul meu astă vară. Iar cu alimentarea la o pompă de-aia automată ne-am țepuit și noi tot în Italia, la Bologna; era duminică, în 30 de minute trebuia să predăm mașina închiriată la aeroport, evident cu plinul făcut. Singura pompă pe care am găsit-o a fost asta automată. Nu se putea plăti cu cardul, doar cu bancnote și am băgat una de 50 se euro, selectând că dorim benzină de 20. Am așteptat ca proștii vreo 5 minute să primim restul, ceea ce nu s-a mai întâmplat niciodată! Ne-am felicitat totuși că n-am băgat 100 de euro! De evitat, deci, mi se par cel puțin dubioase pompele astea...
@RoxanaGRS:
Mă bucur că ai dat curs sugestiei mele, articolul rezultat fiind chiar peste așteptări, extrem de util oricui interesat de un drum cu mașina până în Spania.
Citit cu atenție și cu o hartă alături, poate avea însă și un efect contrar, acela ca userul, speriat de toate costurile implicate, să aleagă varianta mult mai comodă a cumpărării unui bilet de avion . Dar și drumul în sine are frumusețea și avantajele lui.
Mulțumesc mult!
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@crismis: Mulțumesc pentru aprecieri. Eu cam trebuie să fiu atentă la cifre pentru că în sarcina mea cade "contabilitatea" excursiilor, de la planificarea bugetului, până la "execuția" lui.
Urâtă plasă ați luat la pompa aceea în Italia. Vouă măcar v-a dat benzină. Noi era să rămânem și fără bani și fără motorină. Acum fără bani..., neplăcut, dar îi dădeam pe pierderi, dar fără motorină era și mai neplăcut pentru că eram cam pe roșu cu rezervorul. Noroc că era zi de lucru și era un angajat prin preajmă care ne-a ajutat.
@nicole33: Mulțumesc pentru aprecieri. Mă bucur dacă ți-a plăcut. Eu sper să nu sperii pe nimeni, dimpotrivă, am încercat să arăt că nu-i de nefăcut.
Evident, când soțul nu va mai putea conduce distanțe din astea enorme, vom trece și noi pe varianta avion + tren/autobuz. Deocamdată libertatea de mișcare pe care ne-o dă mașina personală e un plus. Există și varianta închirierii unei mașini la destinație, dar șoferul meu nu vrea să conducă o mașină pe care n-o cunoaște .
@RoxanaGRS:
Util review-ul și nu numai celor care vor să ajungă în Spania.
Aș avea câteva comentarii de făcut, dacă-mi este permis.
- Tocmai ce m-am întors din Sardinia, unde, pentru o săptămână, am închiriat o mașină. Din trei alimentări, două le-am făcut la self-service. Nu am avut niciun fel de problemă. Și nu era cu touch-screen, ci cu taste normale.
E drept, nu e prima dată când folosesc aceste stații. În Franța este absolut la fel, dar și prin alte părți. Anul trecut, am alimentat la o stație self-service în Austria.
În Italia și Franța, practic toate stațiile de combustibil trec în weekend, sau sărbători, în regim de self-service.
- Nu e nicio problemă dacă plătești cu cardul pe autostrăzi sau la stații de combustibil. Doar atât că s-ar putea ca anumite carduri să nu fie acceptate.
- Și la noi este aceeași regulă, pe timp de ceață, ploaie etc. limita de viteză pe autostradă este de 80 km/h, scrie peste tot, dar bizonul român nu crede în „semne”.
- Da, în general (sunt însă și excepții), combustibilul luat de la stațiile de pe autostradă este mai scump, cam peste tot în lume. Eu, prin Austria, sau Germania, întotdeauna „cobor” de pe autostradă pentru alimentare, diferența de preț este consistentă.
În Franța nu prea am folosit autostrăzile, am preferat „naționalele”, tocmai pentru că economia de timp nu este foarte mare dacă mergi pe autostradă și, în plus, mai vezi și cum e pe la ei. Apoi, de regulă, pentru mine, Franța este „capătul drumului”, nu am ajuns cu mașina personală în Spania, cel mai depărtat punct vestic atins de mine cu mașina personală fiind Mont Saint Michel, de pe coasta Atlanticului.
- Și o ultimă frază: dacă în Italia motorina ți s-a părut scumpă, ce zici de prețul benzinei? În Sardinia, cel mai mic preț văzut a fost de 1,507 €/l, dar de regulă se învârte în jurul a 1,55 €/l. Motorina este mai ieftină, în medie, cu aproximativ 10-15 eurocenți/litru.
@Costi: Mulțumesc pentru completări. Sunt binevenite.
”Da, în general (sunt însă și excepții), combustibilul luat de la stațiile de pe autostradă este mai ieftin.
Aici cred că e o greșeală, pe autostradă combustibilul e mai scump, cam întotdeauna. Excepție Slovenia, unde e același preț la toate stațiile de combustibil din țară.
Cu stația automată m-am descurcat în Franța, în Italia însă... Poate pentru că franceză vorbesc bine, iar italiană doar aproximativ
Prețul la combustibil în Italia, indiferent de care fel e enorm, în comparație chiar cu țări scumpe în general, cum ar fi Franța. De aceea, pe cât posibil noi intrăm plini de la sloveni, respectiv de la francezi, ca să alimentăm cât mai puțin în Italia.
@RoxanaGRS:
”Mă bucur dacă ți-a plăcut. Eu sper să nu sperii pe nimeni, dimpotrivă, am încercat să arăt că nu-i de nefăcut.
Mi-a plăcut şi îl găsesc şi foarte util, chiar dacă, pentru început, l-aş parcurge doar parţial .
Eu nu mă sperii prea uşor, aveam o idee destul de vagă despre ce implică un asemenea drum, dar aveam nevoie de argumente concrete, de date certe, în încercarea de a-mi convinge soţul. Nu am reuşit din prima încercare, dar voi persevera
Încă o dată, îţi mulţumesc.
Tare bun acest review deși, cumva, incomplet: nu mi-ai spus pe ce parte este noptiera la cazarea de la Prestranek!
Cu mașina aș conduce până se termină pământul, dar Adriana, nu și nu, că avionul este mai rapid și mult mai comod.
Cât despre pregătirea excursiei, știu ce-nseamnă: astă vară am planificat turul de 7 zile, prin țară. Am planificat distanțe, cazări, ora de sosire și de plecare, mă rog, cam tot ce se putea. Apoi, firesc, am dat ”proiectul” celor din grup, pentru eventuale completări.
Ăștia au râs de mine, au spus că le-am făcut planificarea ca la o misiune.
Dar, la drum , s-a dovedit a fi fost bine cu toate aranjate din timp!
Util review, votot cu plăcere!
Și, la mulți ani, de 8 martie!
@Yersinia pestis: Răspund cu întârziere, am fost plecați, n-am avut acces la calculator și de pe telefon n-am răbdare să scriu (n-am îndemânarea tinerilor de azi . Mulțumesc pentru urări și pentru aprecieri. La mulți ani și o primăvară frumoasă și ție, alături de fetele tale dragi, Adriana și Luminița.
@RoxanaGRS: Salutare!
Am citit cu mare interes cele povestite, pentru că, am promis unui prieten că ne vom întâlni în Valencia și mi-e tare frică de drum!
Sunt doar eu, soția și copilul (11 ani) !
Eu locuiesc în București și cred că drumul meu va trece prin Serbia, Croația, Slovenia etc...
Nu știu dacă este bine, dar este mai scurt decât prin Budapesta!
După ce mă voi întoarce, voi posta impresiile trăite!
Mulțumesc încă odată!
@Gabi0407: Multumesc pentru aprecieri. Nu cred ca sunt probleme cu drumul prin Serbia. Multi colegi de pe AFA au fost pe acolo si au spus ca e ok. Noi n-am fost niciodata prin Serbia, pentru ca suntem din Iasi si nu prea avem ce cauta pe acolo.
Vezi ca am mai scris un articol cu generalitati despre Spania aici http://amfostacolo.ro/impresii9.php?iid=84560&d=sfaturi-utile-pentru-vacanta-in-spania--diverse. Am pus acolo informatii depre autostrazile gratuite din Spania. Mare atentie! Vinati-le pe astea ca obtineti o economie substantiala de bani. Va trebuie un GPS bun si traseele trebuie facute dinainte pas cu pas cu multe puncte intermediare, altfel va baga imediat pe cele cu plata. Daca mai ai intrebari legate de Spania sau celelalte tari prin care veti trece, iti raspund cu mare drag. N-am mai fost in Spania din 2016, dar nu cred ca s-au schimbat substantial lucrurile pe acolo.
@RoxanaGRS:
Bună!
Mulțumesc din suflet pentru ajutor!
Am citit despre impresiile din Spania, singura problemă este că, sunt singur pe drum și nu cunoaștem deloc spaniola.
O altă problemă este cea cu alimentarea cu motorină!!!
Am citit că pe autostradă este foarte scumpă, dar nici nu știu cum să fac să găsesc o benzinărie care să fie aproape de ieșirea de pe autostradă, ca apoi să-mi fie ușor de continuat drumul. Va trebui să caut pe hartă benzinăriile care sunt mai accesibile, sper să nu pierd mult timp pentru a intra apoi pe drumul bun!
Altă mare problemă este plata acestor autostrăzii din Spania, Franța, Italia, Serbia, Croația și Slovenia!!!
Am căutat pe net și sincer să fiu nu am înțeles mai nimic!
Unele se plătesc la ieșire, altele trebuie să ai nu știu ce card, altele online, naiba știe voi vedea ce face!!!
Am fost în Turcia de 2 ori cu mașina până în Antalya și nu m-am rătăcit niciodată, dar cred că acum o voi face, am impresia că este prea complicat!
Scuze de vorbăria multă, după ce voi calcula ruta exact pe unde mă voi duce, te voi ruga să mă ajuți cu câteva sfaturi.
Până atunci, îți mulțumesc încă odată pentru ajutor!
Numai bine și multă sănătate!
@Gabi0407:
”Am citit că pe autostradă este foarte scumpă, dar nici nu știu cum să fac să găsesc o benzinărie care să fie aproape de ieșirea de pe autostradă, ca apoi să-mi fie ușor de continuat drumul. Va trebui să caut pe hartă benzinăriile care sunt mai accesibile, sper să nu pierd mult timp pentru a intra apoi pe drumul bun!
Cam peste tot in Europa preturile la combustibil pe autostrada sunt sensibil mai mari decat un pic mai ' ' hacana' ' .
De exemplu anul trecut in Austria, pe autostrada era cu 20,30 centi mai scump ca la 100m de autostrada.
Cum le gasesti? nu e nevoie sa le cauti, banuiesc ca o sa folosesti un gps. In setarile softului de navigare poti seta ce sa iti arata pe harta/ traseu in timpul depalsarii.
Cand merg pe autostrada eu bifez alimentari si parcari.
Cam al fel pentru oras.
Daca am nevoie de hotel bifez hotel, etc.
Este vorba de acele marcatoare (POI) pe care le poti activa/dezactiva la afisare.
Evident e bine sa faci si o actualizare a hartilor, care de obicei vine la pachet si cu aceste marcatoare (si multe altele).
LA asa drum eu recomand folosirea unui dispozitiv GPS (fie el si telefon, fie al masinii, fie dedicat) si a unui software de navigatie. Gen IGO.
Daca nu te descuri, daca da-i un mic search pe google gasesti multi care sa te ajute.
@Gabi0407: Problema cu spaniola am avut-o si noi. Eu vorbesc engleza, franceza, germana si ceva italiana aproximativa. Si cu 4 limbi, in Spania imi venea sa musc masa. Nici n-am dexteritatea copiilor de azi in a tasta pe telefon ca sa folosesc Google Translate. In prima zi de Spania, aveam cazare la Zaragoza si am dat peste o receptionera cam toanta saraca. Trebuia sa-mi explice unde e parcarea, pentru ca nu era chiar linga hotel. A fost haiul lumii. Pina la urma am agatat un tip pe strada, romanas de-al nostru, dar stabilit in Spania, care m-a descilcit. A doua zi a venit un receptioner istet, care a zis asa: " tu (adica eu) vorbesti italiana si eu (adica el) spaniola si ai sa vezi ca ne intelegem. Ideea e ca a vorbit clar, rar si literar, fara prune in gura. Dar in general, la multe hoteluri, la muzee, vorbesc macar o engleza basic. Deci n-ar trebui sa ai mari probleme.
La alimentarea cu motorina, evita Italia, indiferent daca e pe autostrada sau alaturi. E cea mai scumpa. Alimentezi la iesirea din Slovenia (chiar de pe autostrada, ca la ei e la fel si pe autostrada si alaturi), si apoi alimentezi in Franta, evident de linga autostrada. In mod normal un plin iti ajunge pentru a traversa carimbul cizmei Italiei. Motorina in Spania e ieftina, dar nu poti ajunge pina in Spania din Slovenia, deci oricum trebuie sa ai o alimentare in Franta.
Autostrazile:
- Slovenia - vigneta care se pune in parbriz, cum era la Bulgari pe vremuri, o iei de la prima benzinarie cum intri in Slovenia, poti sa iei de la dus pe 30 de zile, ca sa nu mai ai treaba la intoarcere
- Italia - iei un bilet cind intri pe autostrada in Italia, la iesirea de pe autostrada dai biletul, iti spune cit costa, platesti si gata
- Franta - aici ai fie sectoare cu taxa fixa, la care platesti la intrare, fie sectoare ca in Italia (iei bilet la intrare, dai bilet la iesire si platesti). Cea mai scumpa autostrada e in Franta, dintre tarile prin care treci, dar nu prea ai cum s-o eviti.
- Spania - vineaza autostrazile gratuite, am povestit despre ele. Daca in zona unde mergi nu exista decit autostrazi cu plata, atunci e ca in Franta, adica fie sectoare cu taxa fixa, care se plateste la intrarea pe sectorul respectiv, fie sectoare la care platesti la iesire. In zona Barcelona si in nordul Spaniei, in general sunt cu plata, spre Madrid si spre sud, ai sanse sa gasesti si gratuite. Cele gratuite se simbolizeaza cu A si un numar, de ex A2, cele cu plata cu AP si un numar, de ex AP7. E usor de retinut, P e de la plata.
Atentie la hoti in Spania si Italia, am povestit despre ei.
Despre Croatia si Serbia nu stiu nimic, ca n-am fost pe acolo.
Spor la planificat!
Bună!
Am tot căutat pe net zilele acestea drumuri și drumuri!!!
Noi trebuie să ajungem în Valencia și după cum am văzut, nu prea am cum să ocolesc autostrăzile cu plată din Spania.
După cum am spus, problema o să fie cu limba și cu aparatele de taxare, parcă mă văd în fața barierei și întrebându-mă, ”Ce caut eu pe aici??? ”.
După cum am citit aparatele de taxare dau rest, sau nu?
O întrebare, dacă ies de pe autostradă să alimentez și apoi reintru, plătesc din nou autostrada?
Mulțumesc pentru sfaturi!
Dacă mai am vreo întrebare pe viitor, te rog să nu te superi, dar voi apela la tine!
Numai bine și să-ți dea Dumnezeu multă sănătate!
@Gabi0407: buna! am facut de doua ori drumul Ibiza, Barcelona, Bucuresti. Nu te nevroza din cauza aparatelor de autostrazi, au cosuri pentru marunt, butoane daca iti trebuie ajutor, ai loc pentru card iti trag ele bani, nu trebui decat sa fi atent la indicatie stai linistit nu te zoreste nimeni!
Iti las aici traseul Barcelona (mai aproape de Ro cu 300km fata de Valencia), punctele in care am platit si modalitatea de plata:
Prima plata de la Barcelona; 1,63 euro taxa autostrada Spania (cash)
7,40 euro taxa autostrada Spania (cash)
50 euro benzina Girona
7,70 euro taxa autostrada Franta (obligatoriu cu card)
8,90 euro Narbone, taxa autostrada, Franta (obligatoriu cu card)
10 euro Margoorits, taxa autostrada, Franta (obligatoriu cu card
1,30 euro, taxa autostrada, Provance (Card)
4,40 euro langa Nisa, taxa autostrada, (card)
14,60 euro Nisa, taxa autostrada, (card)
70 euro benzina (cash)
3 euro Cannes, taxa autostrada, (card)
1,5 euro, taxa autostrada, Monaco
30 euro benzina (intrare in Italia)
48,70 euro taxa autostrada, cash, Venezia
8,50 euro, Palmanova, taxa autostrada, cash,
1,5 euro schimb autostrada Italia, cash
75 euro, benzina + vinieta Slovenia (7zile)
30 euro vinieta+ benzina Ungaria (intrare), card
150 lei alimentare Arad
Intrebi daca aparatele dau rest, noi am avut marunt si aruncam in cos un pumn de marunt si ce era in plus ni-l inapoia aparatul.
@Gabi0407: Da, automatele de taxare dau rest. Nu-i problema. Cred ca am scris undeva ca prin Franta nu accepta bancnote mai mari de 20 de euro. Asa era cind am fost noi. S-o mai fi schimbat intre timp, nu stiu... Cred ca am povestit pe undeva, noi n-am avut tupeul sa bagam cardul intr-un automat de taxare. Muti colegi au facut-o si au spus ca n-au avut nici o problema. La portile de pe autostrada e marcat deasupra fiecarui ghiseu daca accepta cash, sau doar card, sau e cu personal uman. Sunt deasupra fiecarei porti niste simboluri imposibil de confundat. La cash apar 2 bancnote si niste monede (daca acepta doar monede apare doar simbol de monede), la card apare un card desenat, iar unde e cu personal uman apare un omulet sau o mina de om. Oricum le vezi din timp si stii unde sa te incadrezi in functie de ceea ce doresti. ai grija sa nu treci prin potile de Telepass (astea au deasupra un simbol ceva cu T pe fond colorat, galben sau verde, n-au bariera). Astea sunt pentru cei cu abonamente. De obicei sunt pe extreme, ori cele mai din stinga, ori cele mai din dreapta. Poti intra cu google maps sa vezi cum arata portile de plata in Italia, Franta, Spania si cu simbolurile aferente.
Legat de drumuri: de la Barcelona la Valencia, pe anumite portiuni ai autostrada A7, care merge paralel cu AP7. Noi pe drumul asta am folosit si N340, daca imi aduc eu aminte. E o nationala, dar e buna. In Spania poti folosi in multe locuri nationalele, nu e ca in Franta sau Italia, unde iti tai venele sa mergi pe nationale. In Spania nu sunt la fel de aglomerate, dar, evident te limiteaza ca viteza. Depinde cit de lungi iti sunt etapele. Lista cu autostrazile gratuite sau negratuite din Spania o gasesti aici: https://en. wikipedia.org/wiki/Highways_in_Spain
Defileaza pina gasesti un tabel in care apar toate autostrazile, grupate pe regiuni. Cele cu plata au un semn in dreptul lor, un cerc rosu cu interior alb si o linie neagra pe mijloc.
De multe ori vei gasi in Spania drumuri notate cu C si un numar sau N si un numar, care pot fi uneori la 4 benzi, deci ca o autostrada, un fel de drumuri expres. Noi cind am facut trasele prin Spania, puneam google maps pe modul satelit si mergeam de-a lungul drumului bucatica cu bucatica sa vedem daca apar sau nu porti de plata.
Daca te dai jos de pe o autostrada cu plata ca sa alimentezi, evident platesti la iesire, iar cind intri inapoi iei alt bilet si platesti cind vei iesi din nou. Iesi un pic mai scump pt. ca platesti din 2 bucati (cu cit e mai lung traseul pe care il parcurgi, pretul pe kilometru e mai ieftin), dar diferenta nu e mare, in jurul a 1,2 euro, mult sub economia pe care o faci alimentind din afara autostrazii.
@RoxanaGRS:
Mulțumesc!
Am găsit șoseaua N340, de la Barcelona la Valencia!
Am văzut și pe ”Google Maps” porțile de taxare de pe autostrada care intră în Spania pe malul Mediteranei!
Oricum voi nota pe agendă din timp benzinăriile să nu rămân fără motorină!
Când am fost în Turcia, am cumpărat lire în prostie, cu gândul că voi plăti cash dar, am plătit odată cu cardul și surpriză, am plătit cu aproape 15 bani mai puțin pe liră!
Oricum o să mă aprovizionez cu mărunțiș pentru taxare și restul... vedem acolo!
Numai bine și o primăvară frumoasă!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2016 Traversând Mediterana — scris în 23.10.16 de Mika din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2015 Cu ferryboat-ul spre Barcelona — scris în 08.04.16 de Mika din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2014 Cu maşina prin Andaluzia — scris în 03.09.14 de iuliaen din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Nov.2013 Elucubrații autostradale andaluze în ritm de flamenco — scris în 08.12.13 de le_maitre din BUCIUM [AB] - RECOMANDĂ
- Sep.2013 Drumul Bucuresti - Fuengirola cu masina — scris în 21.11.13 de ania din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2013 De ce nu până la Oceanul Atlanic? — scris în 01.09.13 de albena din TARGOVISTE - RECOMANDĂ
- Sep.2012 Barcelona si masina — scris în 29.09.12 de icleanugaby din TIMISOARA - RECOMANDĂ