ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 29.06.2016
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Brașov
ÎNSCRIS: 12.11.11
STATUS: SENATOR
DATE SEJUR
JAN-2016
DURATA: 14 zile
single
1 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 4 MIN

Canalul Panama - o inginerie a tehnicii moderne

TIPĂREȘTE URM de aici

Canalul Panama leaga oceanul Atlantic de oceanul Pacific, fiind cel mai mare proiect de inginerie realizat vreodata, dar si cea mai mare realizare in domeniul navigatiei, cu impact economic. Navele care plecau din NY cu destinatia San Francisco, trebuiau sa parcurga o distanta de 22500 km, timp de 28 zile, ocolind America de Sud prin Capul Horn (stramtoarea Magellan).

Prin construirea canalului Panama, navele parcurg 9500 km. Ideea realizari acestui canal dateaza din anii 1600, lansata de Vasco Nunez de Balboa, dar constructia efectiva a inceput in anul 1883 sub conducerea stralucitului ing. francez Ferdinand Lesseps, licentiat al prestigioasei scoli superioare din Paris. Pana in anul 1903 s-a escavat pamantul pe o lungime de 77 km, cu mari eforturi financiare si umane. S-au cheltuit 240.000.000 $ si din cei 40000 de muncitori care au lucrat in aceasta perioada la canal, au murit 6057, majoritatea din cauza febrei galbene si malariei, multe greutati datorandu-se si alunecarilor de teren, intarziind mult lucrarile de escavare. Datorita tuturor acestor probleme, lucrarile au fost oprite, realizarea canalului fiind considerata un esec. In anul 1904, USA se hotaraste sa reia lucrarile, ajungand in anul 1914, sa-l finalizeze. Eforturile au continuat si in urmatorii 10 ani. S-au cheltuit 353.000.000 $, au lucrat in acesti ani 75.000 de muncitori din care au murit 5609, din care 1025 din cauza febrei galbene. Dar s-a ajuns la inaugurarea cu succes a canalului, care a adus o mare bucurie atat in lumea navigatiei cat si pt statul Panama, care a avut un impact puternic pt. economia tarii. Daca la inceput traversau anual 1000 de nave, in prezent anual, traverseaza canalul 13056 (cu o medie zilnica de 40 nave) nave, transportand peste 20.000 milioane tone alimente, masini, etc. Pt. un tranzit de 1zi, nava plateste statului Panama 250.000 $. Odata cu construirea canalului, a cunoscut dezvoltare, infrastructura si cartierul din zona canalului. Pe aceasta arie s-a construit un elegant cartier, cu vile inconjurate de minunate parcuri cu multa vegetatie, hoteluri, cafenele, cluburi de yahturi, incanta privelistea tranzitata de nave. Alaturi de Casco Antico, cartierul Miraflores - din jurul canalului, sunt cele mai vizitate locuri de turisti.

Pt a intelege dimensiunea si frumusetea canalului, am sa fac o scurta descrierea a etapelor de traversare a navelor, in navigarea de la oceanul Pacific pana in marea Caraibelor si de acolo in oceanul Atlantic:

- intrarea in canal se face din ocean pe sub podul Americilor, care leaga cele 2 continente, pana la prima ecluza, ecluza Miraflores, cu o lungime de 13 km

- trecerea prin ecluza Miraflores se face in 2 trepte, pe o distanta de 1,7 km si o inaltime a apei la jumatatea mareei de 16 m.

- traversare Lacului Miraflores, cand nava parcurge o distanta de 1,7 km, dupa care nava ajunge la ecluza Petro Miguel, care are treapta si o lungime de 1,4 km. In aceasta ecluza, nava e ridicata cu 9,5 m, pt a ajunge la inaltimea apei din canalul Principal.

- dupa care ajung in defileul format de taietura Gaillard, care are o lungime de 12 km, nava aflandu-se la o inaltime de 26 m deasupra nivelului apei in marea Caraibelor. La sfarsitul drumului prin taietura, navele trec pe sub podul Centenar, inaintand pe raul Chagres, a carui curs natural a fost modificat, dupa construirea barajului de pe lacul Gatun. Lungimea raului fiind de 8,5 km si se varsa in lacul Gatun.

- Navale parcurg pe lacul Gatun, distanta de 24 km, pana la ecluza Gatun.

- Ecluza Gatun e formata din 3 trepte, pe o lungime de 1,35 km. Ea are rolul de a cobora navele pana la nivelul marii Caraibe, la deschiderea ecluzei.

- Golful Limon, unde imensul port gazduieste navele dupa aceasta dificila trecere a canalului, inainte de a-si continua drumul spre apele oceanului Atlantic sau locul unde navele asteapta sa intre in canal pt. a ajunge in apele oceanului Pacific.

Ecluzele sunt cele mai importante parti ale canalului, asigurand trecerea navelor. Inaltimea apei in ecluza variaza in functie de dimensiunea navei, intre 12-26 m. Cele mai mari nave sunt numite Panamax. Ecuzele sunt perechi, asigurand trecerea navelor in acelas timp pe cele 2 sensuri, mai putin pt. Panamaxuri, care trec in siguranta numai alternativ. Navele sunt trase incet prin ecluze de mici locomotive numite ,,mulas ", care merg pe sine, legate lateral de vas. Aceste mulas sunt legate numai la navele mari, pt. yahturi, vaporase, traversarea se face cu remorchere.

Lacul Gatun, este ca un rezervor care asigura apa in ecluze pe perioada anotimpului secetos (lunile dec. -aprilie), iar raul Chagres asigura transportulnavelor peste istm. Malurile lacului sunt cele mai frumoase locuri, din tot acest traseu. Padurea tropicala cu multa vegetatie unde te afunzi in umbra deasa, atunci cand soarele arunca sageti de foc, este o minunata oaza tropicala.

Canalul poate fi traversat, prin cateva locuri:

- pe podul rutier, Podul Americilor, care leaga cele 2 Americi.

- podul Centenar, care traverseaza Taietura Gaillard.

- podul culisant, asezat in structura ecluzelor Gatun, care poate fi folosit numai cand ecluza e inchisa.

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de grecudoina in 29.06.16 21:08:40
Validat / Publicat: 29.06.16 23:09:44
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în AMERICA CENTRALĂ. A mai fost în/la: Costa Rica

VIZUALIZĂRI: 5739 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

4 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (grecudoina); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P07 vasul coborat la nivelul oceanului se indreapta spre iesirea din canal.Pe margine se vad locomotivele care au tras nava,acele ,, mulas",de la care a fost dezlegata
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 13700 PMA (din 14 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

4 ecouri scrise, până acum

Michi
[29.06.16 23:23:23]
»

Zilele astea nu am avut timp să citesc pentru că am făcut pregătiri să plecăm cu cei mici la Sinaia. Îmi pare bine că ai reluat scrisul oferindu-ne amănunte ale unor locuri pe care 99% dintre noi nu le vor vizita. Eşti extraordinară cum te încumeţi să vezi lumea de una singură. Toată admiraţia.

calatorul
[11.11.16 19:55:06]
»

Primiti felicitarile mele pentru aceasta excursie spectaculoasa si inca un vot, desigur cu nr. 14

fogliaseca
[02.11.20 01:11:11]
»

Daca ajungimin Panama, e musai sa faci si o excursie pe canal. Nu e ieftina dar merita!

[...]

grecudoinaPHONEAUTOR REVIEW
[02.11.20 08:44:38]
»

@fogliaseca:  daca ai fost scrie și un rw despre plimbarea pe canalul Panama pentru că eu acolo nu voi mai ajunge. Am 72 ani și vreau să mai ajung și prin alte locuri, plus că epidemia asta mi-a întrerup zborurile mele prin locuri îndepărtate

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
2 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
grecudoina, Michi
Alte impresii din această RUBRICĂCanalul Panama:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.043920993804932 sec
    ecranul dvs: 1 x 1