ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 24.05.2019
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 24.06.10
STATUS: POSEIDON
DATE SEJUR
MAY-2019
DURATA: 1 zile
prieteni
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
90.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 6 MIN

800 km într-o zi pe drumuri bulgărești – până la Plovdiv și retur

TIPĂREȘTE

La sfârșitul săptămânii trecute s-a ivit ocazia unui drum de o zi până la Plovdiv, în Bulgaria, cale de circa 800 de kilometri de parcurs într-o singură zi. Am acceptat din dorința de a traversa munții prin pasul Shipka, de a vedea calitatea drumurilor și poziționarea unor obiective turistice. Până la urmă am parcurs drumul trecând munții Stara Planina la dus prin Pasul Republika, iar la întoarcere prin Pasul Shipka (datorită unei conjuncturi ivite).

Unii cunosc aceste drumuri foarte bine, alții doar o variantă sau deloc; eu am mers în toamna lui 2007 pe varianta Sofia-Kulata, între timp lucrurile s-au mai schimbat. Voi scrie câteva rânduri subiective, păreri personale pe care le puteți aproba sau combate.

În Giurgiu s-a deschis breteaua care trece pe lângă sediul Poliției Locale și în 30 de secunde vă scoate lângă Petromul de la vamă. Trecerea pe Podul Prieteniei (inaugurat în 1954 – un articol bun scris de @elviramvio citiți aici: vezi impresii) este însoțită în partea românească de acel miros pestilențial existent de ani de zile. Vinieta bulgărească am achiziționat-o de la unul din cele 3 automate situate într-o gheretă după punctul vamal, am achitat cu cardul, există și un operator uman care încasează cash (numai leva) și oferă suport. Automatele au opțiune de limba română; există la desk și pliante informative în mai multe limbi străine. Dacă doriți puteți achiziționa vinieta online de pe site-ul web.bgtoll.bg.

Pe teritoriul Bulgariei am utilizat pentru orientare rutieră aplicația Waze la dus și Google Maps la întoarcere (aplicații care funcționează și offline, dar fără reconfigurări ale traseului). Am remarcat calitatea în general bună a drumurilor bulgărești și acceptabilă pe anumite porțiuni. Nu ai cum să nu observi traficul destul de redus de pe șosele, numărul mic de mașini scumpe și lipsa ambuteiajelor în orașele mărișoare.

În 800 de kilometri parcurși am văzut vreo 5-6 echipaje de poliție (semnalizate uneori de ceilalți participanți la trafic). Am observat multe camere automate de scanare a numărului de înmatriculare, atât în localități, cât și în afara lor, având în vedere introducerea vineietei electronice. Camerele automate sunt marcate cu circa 50 m înainte cu semne rutiere corespunzătoare.

Pasul Republika, cu acces din Veliko Târnovo spre Gurkovo, mi s-a părut mai abordabil, linear și mai rapid. Valea străbătută de șosea fiind mai largă peisajele sunt mai deschise, poți observa mai bine versanții împăduriți. Pe ambele trasee am avut noroc și nu am întâlnit mai deloc tiruri, valorile de trafic fiind reduse (probabil în perioada vacanțelor traficul se aglomerează). Din Gurkovo am urmat direcția spre Maglizh, Tulovo (se urcă pe pod), Stara Zagora (o porțiune de drum chiar are aspect de drum express cu două benzi; orașul l-am ocolit la dus pe centură), apoi am intrat pe autostrada A1 spre Sofia și am ieșit la Plovdiv. Autostrada seamănă în privința calității cu cea românească spre Pitești pe cei circa 80 km parcurși până la Plovdiv – banda 1 vălurită și peticită, banda 2 calitate bună. Problema a fost limitarea de viteză de 90 km/h pe o distanță de 35 km de la nodul de acces din Stara Zagora, limitare valabilă pe amble sensuri de mers.

Plovdivul, al doilea oraș ca mărime din Bulgaria, a apărut în fața noastră în câmpia Traciei etalându-și colinele care sparg monotonia peisajului. Deși erau orele amiezii, am traversat orașul de-a curmezișul, am traversat râul Marița și am mers câțiva kilometri pe malul său, am văzut centrul internațional de expoziții și zona stadionului. Știu că anul acesta Plovdivul deține titlul de „Capitală europeană a culturii” (plovdiv2019.eu/en), dar din păcate nu am avut timp să mă opresc să vizitez centrul vechi sau teatrul antic. Mi s-a părut un oraș drăguț, cu zone cochete, liniștit în privința traficului, în 25 de minute l-am traversat.

După ce am rezolvat treburile pentru care venisem am pornit din nou la drum, șoferul optând pentru aceeași rută de întoarcere. În Stara Zagora am intrat în oraș pentru câteva cumpărături (nu am ratat sticlele de „boza” - bragă); la fel, traficul lejer, trandafiri nenumărați de-a lungul bulevardelor. Înainte de a ajunge în Gurkovo, la Nikolaevo puteți vira stânga pe un drum secundar (5007) care ocolește orașul (google.com/maps/dir/42.63 ... cfc8ae3!1m0!3e0) – parcurgeți doar 4 km în loc de 14 km (atenție drumul e îngust), drum sugerat de Google Maps. Când am ajuns în intersecție cu drumul principal un echipaj de poliție ne-a oprit și ne-a spus că pasul e blocat din cauza unui accident și trebuie să ocolim prin Kazanlăk, pasul Shipka, Gabrovo. Astfel am fost nevoiți să ne întoarcem spre Kazanlăk, localitate care găzduiește anual un „Festival al trandafirilor” – anul acesta între 31 mai-2 iunie (rosefestivalkazanlak.com). Pe drum am văzut câteva culturi de trandafiri și chiar o făbricuță de esență de trandafir. Orașul Kazanlăk – destul de aerisit, străbătut de un râu, fără trafic exagerat. Am văzut indicator către Muzeul trandafirilor și Mormântul tracic (lângă cel original există o copie-muzeu la scara 1:1).

Pasul Shipka se contura în față, după ce am trecut de indicatoarele către mormintele tracice Seuthes al III-lea, „Griffins”, „Helvetia” și Shushmanets, și de turlele aurite ale mănăstirii Shipka, din localitatea cu același nume. Șoseaua pătrunde brusc în munți și începe să urce meandrat până la altitudinea de peste 1.150 m. Dacă la poale am avut noroc de vreme bună și soare, cu circa 200 m înainte de a ajunge în zona platoului unde se află parcarea și magazinele am pătruns într-o pâclă enervantă care ne-a stricat toată priveliștea. Temperatura a scăzut cu multe grade, nici pomeneală să mai vezi Monumentul Libertății (oricum din zona parcării nu s-ar fi văzut decât vârful obeliscului). Puteți citi despre aceste obiective articolul @irineid: vezi impresii. Am am stat mai mult de 10 minute și am pornit din nou la drum, abia după ce am coborât până aproape de Gabrovo s-a ridicat ceața și a dispărut umezeala, frigul și stropii fini de apă.

Între Pasul Shipka și Veliko Târnovo am observat indicatoarele către mai multe zone și obiective turistice interesante: complexul arhitectural-etnografic Etar, mănăstirea Sokolski, Treavna, satul rezervație arhitecturală Bojentsi, mănăstirea Dryanovo și peștera Backo Kiro (unde am poposit puțin, vezi impresii), podul de secolul al XIX-lea din Dreanovo creat de arhitectul Kolyu Ficheto. Sunt doar câteva din cele mai importante obiective de pe acest traseu. Există multe alte muzee, monumente, peșteri și defilee, ecopoteci și cascade, cetăți și sate pitorești.

Vama din Ruse era liberă, am plătit taxa de pod și am traversat din nou Dunărea spre țărmul românesc. Între Giurgiu și București o înșiruire permanentă de faruri ne aduce aminte că am intrat în țara în care valorile de trafic rutier se situează pe un loc fruntaș în Europa.

Drumuri bune!


[fb]
---
Trimis de tata123 🔱 in 24.05.19 13:31:16
Validat / Publicat: 24.05.19 14:04:13
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în BULGARIA.

VIZUALIZĂRI: 2268 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

6 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 Intrare pe Podul Prieteniei din partea românească - Giurgiu.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 46100 PMA (din 51 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

6 ecouri scrise, până acum

webmasterX
[24.05.19 13:52:59]
»

Mutat, la reorganizare, în rubrica "Drumuri bulgărești, cu bune și rele, #CU MAȘINA ÎN BULGARIA - DESCOPERĂ BG" (deja existentă pe sait)

[Rubrica inițială: BUFFER CĂLĂTORIE]

elviramvio
[24.05.19 14:32:02]
»

@tata123:

Să te întorci neapărat la Plovdiv, două nopți doar pentru oraș sunt suficiente dacă te organizezi bine, mai ales că vara ziua e lungă. Poate ajungi de miercuri până vineri, sâmbăta e pietricica și omul ???? iar din cauza grupurilor organizate poți rata vizitarea interioarelor unor case. Am fost în aprilie a. c., din păcate n-am reușit nici măcar să văd cum mi-au ieșit pozele, nici vorbă încă să scriu impresii pe nicăieri.

Am trecut și noi pe ambele căi, Republika și Shipka (al doilea e preferatul nostru), mai bun asfaltul pe Shipka, așa ni s-a părut.

Au asfaltat bulgarii partea lor de pod? Că răseseră ceva zone când am trecut noi.

nicole33 CONS. ONORIFIC AFA / BULGARIA
[24.05.19 19:11:12]
»

@tata123:

În Giurgiu s-a deschis breteaua care trece pe lângă sediul Poliției Locale și în 30 de secunde vă scoate lângă Petromul de la vamă.

O veste bună!

La întoarcerea din minivacanţa de Paşti şi 1 Mai noi am mers tot pe varianta ocolitoare, ca de obicei.

Până la urmă am parcurs drumul trecând munții Stara Planina la dus prin Pasul Republika, iar la întoarcere prin Pasul Shipka (datorită unei conjuncturi ivite).

Unii cunosc aceste drumuri foarte bine, alții doar o variantă sau deloc

Am mers pe ambele variante nu doar o singură dată, dar mie drumul prin pasul Shipka NU mi-a plăcut deloc, chiar dacă drumul este bun, l-am prins o dată chiar foarte recent asfaltat.

Vinieta bulgărească am achiziționat-o de la unul din cele 3 automate situate într-o gheretă după punctul vamal, am achitat cu cardul, există și un operator uman care încasează cash (numai leva) și oferă suport. Automatele au opțiune de limba română; există la desk și pliante informative în mai multe limbi străine. Dacă doriți puteți achiziționa vinieta online de pe site-ul web. bgtoll. bg.

Dar nu era mai simplu să o cumperi online?

Costa la fel, dar câştigai timp.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
tata123 🔱AUTOR REVIEW
[27.05.19 10:32:52]
»

@elviramvio: Sunt multe locuri frumoase în Bulgaria, iar Plovdivul are multe de oferit din punct de vedere turistic. Va veni rândul lor, cândva...

Nu îmi mai aduc bine aminte, nu am fost foarte atent la asfalt pe Podul Prieteniei, am privit mai mult Dunărea Am trecut repejor peste pod, dar în „coloană aerisită”, ca să zic așa. Am citit acum un comunicat al Companiei de drumuri care anunță restricții timp de o lună de zile (cnadnr.ro/ro/comunicare/c ... n%C4%83re-de-la).

Mulțumesc!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
tata123 🔱AUTOR REVIEW
[27.05.19 10:38:42]
»

@nicole33: Și mie mi s-a părut pasul Republika mai accesibil și mai ușor de parcurs, chiar mai rapid. Acum alegerea traseului depinde de dispoziția/starea fiecăruia, dar și de obiectivele turistice pe care vrea să le viziteze. Calitatea covorului asfaltic este asemănătoare pe ambele variante.

Pentru cine dorește să câștige timp și să nu mai oprească în vamă pentru achiziționarea vinietei bulgărești (mai ales în perioada de concedii probabil că acel punct de vânzare se va aglomera) este indicat să achiziționeze online această vinietă bulgărească (bgtoll.bg/ro). În cazul meu, achiziția din vamă a fost opțiunea șoferului.

Numai bine!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
mihaelavoicu
[28.05.19 21:40:07]
»

Exact cu 45 ani în urmă, prima noastră ieșire din țară, cu fratele meu și Skoda lui, a fost pe traseul Gabrovo, pasul Shipka, Kazanlâk, Plovdiv, Sofia și retur prin Grivița.

De emoție fratele meu își uitase acasă pașaportul. Am așteptat în graniță, până ce s-a întors de la Ploiești. Eram speriați ca de bombe. Nu știam ce să luăm mai întâi, ne încurcam în bani și mai câte... Am un mixer de bucătărie luat de la Plovdiv, pe care îl folosesc și acum (era nemțesc).

Acest traseu mi-a rămas întipărit ca o ștampilă.

Acum, tot să călătorești...

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
elviramvio, mihaelavoicu, tata123 🔱
Alte impresii din această RUBRICĂDrumuri bulgărești, cu bune și rele:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.067018032073975 sec
    ecranul dvs: 1 x 1