ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 31.05.2017
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Călăraşi
ÎNSCRIS: 12.09.15
STATUS: PRETOR
DATE SEJUR
FEB-2017
DURATA: 1 zile
single

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat
CADRUL NATURAL:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
DISTRACŢ. / RELAXARE:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
95.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 6 MIN

Muzeul DAF din Eindhoven sau istoria Olandei pe patru roți

TIPĂREȘTE

Am ajuns de mai multe ori în oraşul "care are numele unei echipe de fotbal", un oraş dedicat industriei şi mai puțin turismului. Dar tocmai partea industrială voiam s-o cunosc, mai precis locul de unde au pornit motoarele şi vehiculele DAF. Startul îl iau din gară, străbat zona centrală aglomerată ca întotdeauna, apoi urmăresc canalul Eindhoven, un canal mic dar eficient, şi la primul pod întâlnit îl traversez. Muzeul firmei DAF mă aşteaptă cu porțile deschise. Asemănator unei hale uriaşe, cu platforme etajate, pare foarte adecvat pentru subiectul abordat. Este plin de copii, care umblă peste tot, făcând fotografii, scriind pe caiete, ascultând diferiți angajați ai muzeului. Nu lipsesc nici adulții, dar majoritatea lor sunt la mesele DAFfetariei, discutând liniştiți în fața unor ceşti aburinde de cafea. Reprezintă, cred, imaginea clasică de duminică a olandezului din zilele noastre.

Firma DAF a pornit la drum în 1928, cu un simplu atelier mecanic, unde frații Hub şi Wim van Doorne şi-au suflecat mânecile, au dat frâu liber imaginației şi s-au apucat de treabă. Atelierul lor este reconstituit într-un colț al muzeului, cu scule şi dispozitive cum doar la bunicii mei am mai văzut, cu foarte mult timp în urmă. Cinci ani mai târziu frații van Doorne trecuseră la producția de remorci. Cum numele Van Doorne's Aanhangwagenfabriek era prea lung şi greu de menționat s-au preferat inițialele DAF. Anii de început pot fi rememorați în una dintre încăperile muzeului prin fotografii de epocă afişate pe display-uri moderne. În paralel sunt prezentate pentru comparare şi principalele repere politice şi ale dezvoltării ştiinței pe glob.

Aranjate ordonat, două şiruri pastelate de automobile DAF, cu un aer uşor desuet, aşteaptă să fie admirate şi studiate. Aceste bunicuțe sunt vehicule care au rulat acum jumătate de secol pe şoselele Olandei şi ale Europei. Am găsit şi automobilul DAF cu numărul 1, un DAF 600 fabricat în 1959 cu motor în patru timpi, doi cilindri cu răcire cu aer. Chiar dacă bordul arată simplu iar interiorul era destul de spartan, DAF-urile au fost cumpărate atât de olandezii de rând, cât şi de instituțiile din țară, de poliție sau poşta. În timp design-ul a devenit mai rafinat, adaptându-se modei şi obținându-se forme mai aerodinamice.

Accentuând această direcție s-au proiectat maşini de curse cu motoare de 2000 cc, care ajungeau la 270 km/oră. Desigur era o formă obişnuită de reclamă, costisitoare, însă eficientă. Şi tot la capitolul reclamă sunt şi participările la maratoanele automobilistice Londra- Sydney şi Paris-Dakar sau la cursele de formula 3. Vehiculele prezentate aici se bucurau de o atenție deosebită în rândul vizitatorilor, în ciuda faptului că numele lor nu mai este întâlnit de mult în marile competiții. Prăfuit, arătând ca la terminarea cursei, unul dintre cele două automobile DAF 55 cu care David van Lennep şi Paul van Doorne (nepotul lui Hub van Doorne) reuşeau în 1993 să parcurgă câteva continente stă liniştit sub lumina reflectoarelor. Succesul lor a urmat la 25 de ani după ce o altă pereche olandeză, Slotemaker - Janssen, tot cu un DAF, reuşea aceeaşi performanță la primul astfel de super-raliu în 1968.

Zona maşinilor speciale are câteva modele deosebite prin destinație sau formă. Un automobil alb decapotabil, cu scaunele dintr-o împletitură asemănătoare cu răchita, un DAF-Michelotti-Shelette, a aparținut armatorului Aristoteles Onassis şi s-a găsit la bordul iahtului acestuia, servind ca maşină de serviciu pentru plimbările milionarului alături de Jackie Kennedy la Monte Carlo. O altă curiozitate este şi DAF-Porter, având forma unei bărci cu roți, un vehicul uşor, rapid, amfibiu, testat în mlaştinile din Peel, din apropierea Eindhoven-ului. Mai multe fotografii îl prezintă în acțiune străbătând stufărişul, escaladând malurile abrupte ale digurilor sau navigand simplu precum o şalupă. Un exemplar unic este DAF Kini, proiectat de Giovanni Michelotti în 1966. Inițial a fost numit Alassio, după numele oraşului italian unde a câştigat un concurs de eleganță. Dar în anul 1967, cu ocazia naşterii prințului Willem-Alexander, actualul rege al Olandei, automobilul a fost prezentat familiei regale care l-a folosit în vacanța de la Port Ercole. Acolo şi-a căpătat şi diminutivul "Kini".

Firma s-a adaptat şi la cerințele fermierilor proiectând şi realizând modele de vehicule cu remorcă, simplu de utilizat în condițiile unui teren dificil. Calitatea lor a făcut să fie achiziționate şi de firme din țări exotice, unde au lucrat într-un alt tip de climat. Câteva exemplare sunt şi în muzeu, unul dintre ele, DAF A 117, fiind reconstruit de voluntari din piesele aduse din Curacao, Noua Guinee (fostă colonie olandeză). Acolo fuseseră găsite două astfel de masini fabricate prin anii '50 şi abandonate în stadiul de epavă. De altfel întreaga Olandă a profitat de camioanele DAF, acestea fiind fabricate şi pentru transport de mărfuri sau de persoane şi pentru departamentele de pompieri şi pentru salubritate. Exponate uriaşe, din perioade diferite, exemplifică utilizarea multilaterală a acestor maşini în cele mai variate domenii.

Compania DAF a construit o lungă perioadă de timp şi autobuze destinate transportului de călători, dar şi poliției. Muzeul deține exemplare mai vechi şi mai noi, dar poate cel mai important este cel folosit de regina Beatrix pentru a vizita unele oraşe cu prilejul "Zilei Reginei". După 15 ani de utilizare şi doar 50 000 de kilometri autobuzul regal a devenit parte a muzeului.

Nici armata nu a evitat DAF-ul, iar în imensa hală care adăposteşte muzeul se găsesc vehicule de teren cu utilizări multiple, camioane puternice pentru deplasarea trupelor, a muniției sau a echipamentelor speciale. Un astfel de exemplu este DAF YA 616, cel care asigura mobilitatea artileriei grele, un mastodont robust dotat cu macara şi care avea o autonomie de 400 kilometri, adică destul ca să străbată Olanda de la nord la sud sau de la este la vest. Mai interesant este transportorul blindat DAF YP 408, primul vehicul al armatei olandeze propulsat de un motor diesel. Având o viteză maximă de 90 km/ora, putând traversa ape de până la un metru adâncime şi urca pante de 50°, el a servit în misiuni de menținere a păcii desfăşurate sub stindardul Națiunilor Unite.

Pentru amatorii de mecanică sunt frumos aranjate multe motoare, cu părți decupate pentru o mai bună observare a componentelor interioare. Fără îndoială înțelegerea funcționării este mult facilitată. Am căutat ceva asemănător motorului DAF care îmi este dat în grijă şi mi-a cam luat timp până am găsit.

Firma DAF fabrică în continuare camioane şi motoare, dar a renunțat de ceva vreme să mai producă autoturisme. Probabil nu produsele de calitate superioară a vecinilor de la vest au constituit cauza, ci produsele venite din Asia, cu un preț mult mai mic. Nu ştiu dacă maşinile DAF au fost cumpărate de olandezi doar pentru a susține industria autohtonă. Dar cunoscându-i ca fiind oameni practici înclin să cred că utilizarea DAF-ului s-a bazat pe un preț accesibil şi pe fiabilitate. Muzeul DAF nu-i un muzeu în care să te împingă snobismul, un muzeu cu care să te lauzi în fața unor prieteni. Dar aici descoperi o părticică din istoria Olandei, acea părticică care are patru roți.

Să aveți un drum frumos în față.

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de Radu Tudoran in 31.05.17 06:57:19
Validat / Publicat: 31.05.17 09:11:14
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în BENELUX.

VIZUALIZĂRI: 2622 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

12 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Radu Tudoran); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 DAF 2 liter Proto, masina folosita de Yellow Racing Team Camel. Caroserie din aluminiu, lunga de peste 7 metri. Un motor in patru cilindri, cu cilindreea de 2000 cmc. Viteza dezvoltata era de pana la 270 km/ora
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită
[1300 PMA] [600 PMA]
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 59200 PMA (din 44 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

12 ecouri scrise, până acum

webmaster26 [31.05.17 07:44:15] »

Mutat în rubrica "Descoperă Eindhoven, EINDHOVEN" (nou-creată pe sait)

webmaster [31.05.17 09:13:15] »

Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut” (interes crescut din pdv al politicii saitului!)

— e fie (1) dintr-o destinaţie apreciată ca „inedită”, fie (2) despre un obiectiv/destinație la care, la momentul publicării, nu existau impresii recente.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

mishu [31.05.17 09:35:38] »

@Radu Tudoran: Sa zicem ca nu ma atrag masinile in mod special, poate ca si participant la trafic, sau ca si spectator (la televizor) al curselor de Formula 1 fiind o vreme cand urmaream fiecare cursa.

Nu sunt pasionata nici de fotbal si cu toate astea stiu ca exista echipa de fotbal PSV Eindhoven, si va rog sa nu radeti, sotul meu habar nu are de asa ceva, insa stie ca are un nepot student in acest oras, astfel incat facand o suma a tuturor elementelor si suma iesind cu plus, este un loc in care ar fi bine de ajuns.

Foarte interesant muzeul si sunt cateva exponate care pot spune ca m-au facut sa zambesc.

Daca voi ajunge pe acolo nu voi ocoli muzeul.

Felicitari, votat cu placere.

adrianbogdan [01.06.17 13:23:54] »

Buna!

Foarte interesant rewiewul tau, uite asa aflam si noi istoria faimosului automobil DAF, mai ales ca de o lunga perioada noi cei din zona Bucuresti circulam cu autobuze marca DAF

Pozele sunt foarte interesante, mi-au placut imaginile in care sunt expuse masini militare dar si garajul din anilor 40,50.

Vacante frumoase iti doresc!

Radu Tudoran CONS. ONORIFIC AFA / BENELUX [02.06.17 09:44:20] »

@mishu: Eindhoven-ul are mai multe de aratat calatorului, dar comparativ cu Amsterdam sau Haga este mult in urma. Si cred ca va ramane la nivelul de cenusareasa in materie de turism. Totusi edilii depun eforturi pentru a dezvolta si latura turistica a orasului. Sa nu uitam ca in apropiere se afla mlastina Peel, in vecinatatea careia este satul natal al lui Van Gogh. Iar de aici si pana la un alt muzeu nu-i drum lung. Iar olandezii stiu sa transforme in profit orice oportunitate.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Radu Tudoran CONS. ONORIFIC AFA / BENELUX [02.06.17 11:18:51] »

@adrianbogdan Multumesc pentru incurajari. Cat despre masini, asteapta putin.

elviramvio [03.06.17 17:01:55] »

@Radu Tudoran:

Foarte frumos articolul tau, ca de obicei tot ce este semnat Radu Tudoran / AFA.

Sincer, nu ma omor dupa muzee cu masini dar de ar fi sa aleg ceva din ce ai prezentat, P02 ne-ar fi fost necesar in recentul concediu! Excelenta pentru niste stradute care fac de rusine strada Sforii din Brasov.

Vacante frumoase!

Radu Tudoran CONS. ONORIFIC AFA / BENELUX [03.06.17 19:28:02] »

@elviramvio: Nici eu nu sunt un fan al automobilului, dar amn gasit niste muzee dedicate masinilor care m-au extaziat. La Haga este unul dintre ele si am stat sa privesc ca intr-o galerie de arta.

Calatorii frumoase, ca a venit vara.

ioana74 [05.06.17 15:35:52] »

@Radu Tudoran: excelent articol! Poza 12 e preferata mea . Cand ajung in Eindhoven cu siguranta imi duc pustimea acolo!

Radu Tudoran CONS. ONORIFIC AFA / BENELUX [05.06.17 17:05:00] »

@ioana74: Nici mie nu-mi venea sa plec dintre atatea masini si motoare. Si nu-s pasionat de automobile

Este vorba de cum prezinti exponatele. Aici este adevarata arta la un muzeu.

Multumesc pentru aprecieri.

abancor [06.06.17 16:02:00] »

@Radu Tudoran: Că bine zici cu prezentarea! Asta se vede foarte bine și la alt muzeu auto, pe care poate l-ai văzut, că știu că ai fost prin Stuttgart: Mercedes-Benz. Mai ales prin contrast cu muzeul vechi, dinainte de 2007, care era doar o „expunere” de automobile, actualul are un discurs aproape cultural, atent conceput și pus în operă fără restricții, căci i s-a construit special un nou sediu, proiectat în conformitate cu ideea expoziției.

Criteriul nu mai e strict cronologia modelelor expuse, ci tematic: sport, transport în comun, auto-utilitare, totul subsumat temei principale: istoria transportului (primul exponat al expoziției e un cal, împăiat sau artificial, nu-mi dau seama), iar vizita este o călătorie prin istorie, pe traseul principal, cu săli laterale care evidențiază cîte o temă, pe care o ilustrează nu numai prin automobile, ci și prin alte obiecte, de pildă trusa unui șofer de autobuz, sau semne de circulație din anii 30 etc.

Traseul pleacă de la ultimul etaj, unde urci cu niște lifturi originale, și parcurge niște spirale duble, o arhitectură fistichie, ce să mai.

Dacă tot ai scris despre muzeul DAF, am făcut și io reclamă muzeului Mercedes, să știe pasionații că își pot programa o vizită, au ce vedea.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Radu Tudoran CONS. ONORIFIC AFA / BENELUX [06.06.17 22:21:41] »

@abancor: Ar mai fi la Modena Ferrari sau la Munchen BMW. Dar am scris si eu despre o cenusareasa. Dar am un review despre un muzeu auto care m-a impresionat. Cu adevarat. Doar sa-l citeasca cineva, ca am scris despre cel mai frumos castel din Olanda si a fost ignorat. Dar fac unul despre vizita all-inclusive in Red District si iau zuperbonus.

O colectie frumoasa de masini am gasit si la Speyer, la Muzeul Tehnic, dar este deja un review si nu vreau sa repet.

Sa ne citim sanatosi

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
adrianbogdan, elviramvio, ioana74, mishu, Radu Tudoran
Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă Eindhoven:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.074331998825073 sec
    ecranul dvs: 1 x 1