ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 30.01.2023
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 40-50 ani
DIN: Galaţi
ÎNSCRIS: 27.08.17
STATUS: SENATOR
DATE SEJUR
AUG-2022
DURATA: 3 zile

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 6 MIN

Fram, cea mai puternica nava polara de lemn

TIPĂREȘTE URM de aici

Fram a fost prima nava de lemn cu panze, special construita in Norvegia pentru cercetarea polara, folosita in 3 expeditii cruciale spre Arctica si Antarctica, intreprinse de exploratorii Fridtjof Nansen, Otto Sverdrup si Roald Amundsen. Este gazduita de Muzeul Fram, aflat in Bygdøy, la capatul liniei de autobuz 30 sau la debarcaderul vaporasului care porneste din fata primariei Oslo. Cladirea este foarte usor de observat datorita formei distinctive de litera„A” . Intrarea costa 140 de coroane, insa pentru detinatorii de Oslo Pass, aceasta este gratuita.

Ideea construirii unui muzeu care sa pastreze celebra corabie pentru posteritate a aparut in 1916, dupa cele 3 expeditii, insa a fost nevoie de cativa ani, multe discutii si strangere de fonduri inainte ca planul sa poata fi realizat. Corabia a fost remorcata si trasa la tarm cu grija, fiind nevoie de doua luni pentru a o aduce in actuala pozitie, dupa care s-a ridicat cladirea muzeului, deasupra acesteia. In 2009, muzeul Fram a preluat responsabilitatea pentru o alta nava polara, Gjøa, de la Muzeul Maritim Norvegian, iar in 2013 muzeul Fram s-a extins cu noul corp de cladire conectat printr-un pasaj subteran, ce gazduieste si aceasta nava. Pe langa adapostirea navelor polare Fram si Gjøa, muzeul este o sursa de informatii despre alte expeditii norvegiene si straine in Arctica si Antarctica.

De-a lungul zidurilor imensei sali care adaposteste nava Fram sunt expuse pe 3 niveluri, obiecte si marturii despre expeditiile la poli si despre istoria corabiei, iar pentru mai multe informatii pot fi vizionate filme. Muzeul Fram publica jurnalele transcrise din expeditiile lui Nansen si Amundsen, precum si alte carti de istorie polara.

Pe langa panourile informative si interactive, aici se gaseste si un simulator de expeditie polara, unde aflam ce se intampla cand o nava este prinsa in gheata si este zdrobita incet dar sigur, precum si un iglu in care se poate intra pentru afla ca blocurile de gheata sunt sculptate cu un cutit confectionat din coarne de ren.

Piesa centrala este insa cea mai puternica nava din lemn din lume, nava polara Fram. Am explorat in voie puntea si cala navei pentru a vedea cum se desfasura viata echipajului de la bordul ei, aruncand o privire in cabinele, saloanele, magazia si camera motoarelor, traind experiente audio si vizuale impreuna cu manechine in marime naturala. Fram are un design ingenios, permitandu-i sa pluteasca pe bucatile de gheata. Am descoperit cum oamenii si cainii lor s-au luptat pentru a supravietui in cele mai ostile conditii de pe planeta.

După prima expeditie a lui Fridjof Nansen, navei i s-a adaugat o punte suplimentara, conditiile de viata aici devenind mai confortabile. A fost, de asemenea, echipata si reproiectata pentru a treia expeditie sub conducerea lui Roald Amundsen.

Pentru a experimenta navigarea pe timp de furtuna, in partea superioara a peretilor salii, este proiectat un film cu imagini in continua miscare, astfel incat de pe puntea corabiei, din orice directie te-ai uita, ai senzatia ca aceasta infrunta valurile puternice, iar vocile echipajului creeaza atmosfera traita de navigatori. La fiecare 20 de minute, pe puntea principala a Framului se proiecteaza un spectacol de aurora boreala.

Am invatat foarte multe lucruri interesante despre expeditii si exploratori, pe care le sintetizez mai jos.

Fridtjof Nansen a intrat in analele istoriei, atunci cand impreuna cu cinci insotitori, a traversat pentru prima data prin interiorul Groenlandei, in 1888. Dupa sase saptamani pe schiuri peste calota glaciara traversata de la est la vest, echipa a ajuns triumfatoare la Godthaab (Nuuk), pe coasta de vest a Groenlandei. Acolo si-au petrecut iarna, Nansen acordand o mare atentie detaliilor despre vanatoare, pescuit si viata a locuitorilor locali, perfectionandu-si abilitatile care s-au dovedit esentiale in viitoarele expeditii polare. In 1889, membrii echipajului s-au intors in Norvegia ca eroi nationali.

In cea de-a doua expeditie arctica cu Fram, din perioada 1893-1896, Nansen s-a intors in Arctica intentionand sa descopere daca este posibil sa ajunga la Polul Nord folosind deriva naturala a ghetii polare. Planul era sa navigheze cat mai departe de nord posibil, pana cand nava va fi ingropata in bancheta de gheata care, in deriva va ajunge cat mai aproape de Polul Nord. Expeditia a fost in mare parte un succes. Desi nu a ajuns acolo, a dovedit ca teoria lui era corecta si a stabilit un nou record al nordului maxim, cu aproape trei grade peste marca precedenta a celui mai indepartat nord.

Roald Amundsen a pornit cu Fram in cea de-a treia expeditie, in 1910, de aceasta data, la Polul Sud. Cu toate acestea, Amundsen a tinut secreta adevarata sa intentie, surprinzand presa, care se astepta ca Fram sa navigheze spre nord si nu spre sud, spre Antarctica. Amundsen a ajuns la Polul Sud cu cei patru insotitori ai sai si cei 17 caini de sanie, pe 14 decembrie 1911. Au petrecut trei zile in zona, facand masuratori si inconjurand Polul pe schiuri pentru a se asigura ca au acoperit intr-adevar Polul Sud. Competitorii lor, un grup britanic condus de Robert Falcon Scott, si-au pierdut viata, trupurile lor inghetate fiind descoperite de echipajul norvegian. Amundsen a folosit abilitatile de conducere a cainilor, construirea de iglu, imbracaminte si supravietuire polara de la inuiti. Expeditia a fost finalizata cu succes, norvegienii intorcandu-se fara pierderi de vieti omenesti, in 1912.

Nava Gjøa, prima nava care a navigat in Pasajul de Nord-Vest, este adapostita in corpul extins al muzeului Fram. Am ajuns aici traversand un tunel subteran, pentru a descoperi alte expozitii istorice despre expeditiile navelor Gjøa si Maud, dar si ale avioanelor N24, N25, precum si ale dirijabilului Norge, expeditia legendara a lui John Franklin si cele ale lui Henry Larsen si Eivind Astrup.

Expeditia lui Roald Amundsen pe Gjøa, a fost prima care a cucerit Pasajul de Nord-Vest doar cu vaporul. Cu un echipaj format din sase insotitori, Amundsen a traversat pasajul intr-o calatorie de trei ani, intre 1903-1906.

In 1925, Amundsen a incercat sa zboare la Polul Nord cu cinci membri ai echipajului, in doua avioane: N24 și N25. Au zburat in formatie si au aterizat pe gheata in deriva dupa mai mult de opt ore de zbor. N24 a fost avariat si nu a mai putut zbura din nou, cei sase barbati luptandu-se aproape patru saptamani pentru a crea un culoar de decolare pe gheata in deriva. Folosind unelte primitive si supravietuind cu ratii de hrana foarte limitate, toti cei sase au reusit in cele din urma sa decoleze cu N25. Opt ore mai tarziu, fara combustibil, au aterizat in siguranta in largul coastei de nord a Nordaustlandet, de unde au fost preluati de o nava mica ce se afla intamplator in zona, care i-a adus inapoi la Ny-Ålesund.

In 1926, Amundsen a zburat din nou, impreuna cu colegii exploratori Lincoln Ellsworth si Umberto Nobile, impreuna cu alti 13 membri ai echipajului unui dirijabil, Norge, de la Ny-Ålesund peste Polul Nord, pana la Teller in Alaska. Aceasta a fost prima expeditie care a traversat cu succes Oceanul Arctic. Amundsen si colegul de echipaj, Oscar Wisting, care l-a insotit si la Polul Sud in 1911, au fost primii oameni care au ajuns atat la Polul Nord, cat si la Polul Sud.

Am finalizat vizita muzeului Fram, placut impresionati si cu bagajul cultural imbogatit, oprindu-ne putin in fata acestuia, unde se afla Monumentul Amundsen, o sculptura din bronz si granit a celor 5 exploratori care au ajuns la Polul Sud: Roald Amundsen, Olav Bjaaland, Helmer Hanssen, Sverre Hassel și Oscar Wisting. Aceasta a fost realizata cu ocazia implinirii a 100 de ani de la atingerea Polului Sud geografic de catre exploratorii norvegieni.

De aici am pornit intr-o alta calatorie, in muzeul Kon-Tiki, tot cu ambarcatiuni, de aceasta data in zone mai calde ale continentului.

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de geani anto in 30.01.23 12:12:42
Validat / Publicat: 30.01.23 13:25:40
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ȚĂRILE SCANDINAVE.

VIZUALIZĂRI: 870 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

1 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (geani anto); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P19 [fără descriere]
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 13500 PMA (din 15 voturi)

ECOURI la acest articol

1 ecouri scrise, până acum

iulianic
[31.01.23 09:17:32]
»

@geani anto: Am citit cu încântare articolul tău despre Fram - nava norvegiană special construită pentru explorările polare - în primul rând pentru că mi-a amintit de vizita mea în Norvegia de acum câțiva ani și - implicit - de Fram și de muzeul care îl adăpostește.

Această vizită mi-a trezit dorința de a afla mai multe despre aceste temerare expediții și am făcut rost de "Jurnalul expediției spre Polul Nord" al lui Fridtjof Nansen cel care în 1888 a condus expediția care a realizat prima traversare a Groenlandei.

Pentru mine a fost o lectură fascinantă și tocmai de aceea am și reluat-o. Primul volum prezintă începutul expediției și aventurile navei Fram, prinsă în ghețurile nordice, până în toamna anului 1894, când au fost făcute pregătirile pentru călătoria cu săniile spre Polul Nord. Cel de-al doilea volum descrie călătoria de 15 luni (cu săniile) întreprinsă de Fridtjof Nansen și de locotenentul Johansen, deriva navei Fram și revenirea în Norvegia (abia în august 1896, când nimeni nu se mai aștepta să-i vadă vreodată).

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
1 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
iulianic
Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă Oslo:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.32856607437134 sec
    ecranul dvs: 1 x 1