ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 08.06.2021
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 24.05.11
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
MAY-2021
DURATA: 1 zile
Cuplu
2 ADULȚI
Raport PREȚ/CALITATE:
REZONABIL

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 5 MIN

Biserica Romano-Catolică - Slănic Moldova

TIPĂREȘTE URM de aici

Despre Biserica Romano-Catolică din Slănic Moldova - construită în stil avangardist - aflasem că este una dintre cele mai frumoase biserici catolice din țară. Când am plecat spre Moldova pentru a petrece câteva zile în stațiunea de pe Valea Slănicului, nu știam dacă vom putea vedea sfântul lăcaș catolic și în interior, dar nădăjduiam că ne vom putea apropia de el și îl vom putea admira măcar din exterior.

Cazați la Complex Turistic "Cristal", aproape de intrarea în stațiune, am avut plăcuta surpriză ca, la numai 800 m, pe Str. Nicolae Bălcescu, nr. 43, să descoperim Biserica Romano-Catolică. Pe partea stângă a șoselei, dincolo de apa Slănicului, vis-à-vis de Școala gimnazială și de Pensiunea Ralu, nu ai cum să nu remarci construcția care se profilează semeț la capătul unei scări înalte.

Ne-am apropiat, am urcat cele câteva trepte și am remarcat că ușa era larg deschisă. În interior… nimeni. Sfioși, am pătruns în biserica mare, cu bănci lungi, capitonate, aliniate de o parte și de alta a unui culoar larg.

Conform documentelor istorice, strămoşii catolicilor din Moldova au venit aici din Transilvania. Motivele migrării lor au fost multiple, unul dintre acestea fiind acela că românii erau considerați toleraţi în spaţiul transilvan, neavând drepturi egale cu ungurii, sașii și secuii. În virtutea existenţei de-a lungul timpului a numeroase, diverse şi trainice legături pe toate planurile vieţii spirituale, culturale, economice şi sociale cu spaţiul extracarpatic, începând din sec. XVIII românii-emigranţi transilvăneni se stabilesc în Moldova (fenomen numit "profugium Valachorum"). Cei veniţi şi stabiliţi în zona Slănicului au intrat în grija preoţilor din Târgu Trotuş, fiind înregistraţi în actele filialei fostul sat Slănic, numit astăzi Cireşoaia.

Locuitorii catolici din zona Târgu Ocna au fost semnalaţi pentru prima dată de Schematismul Misiunii din Moldova pentru anul 1850, cu un număr de 102 credincioşi, fără biserică, între confluenţa Trotuşului cu pârâul Slănic şi muntele Măgura statisticile catolice înregistrând 41 de credincioşi, tot fără biserică. Ulterior a fost construită o biserică, aceasta fiind însă distrusă de vitregiile Primului Război Mondial.

Biserica din Slănic Moldova, din piatră, a fost sfinţită la 8 septembrie 1943 de episcopul Mihai Robu, fiind filială a parohiei Cireşoaia până în anul 1990 când a fost înfiinţată parohia Slănic Moldova. Piatra de temelie a noii biserici - cea pe care o vedem astăzi - a fost pusă la 28 mai 1995, la eveniment participând importante personalități din cler și un mare număr de credincioși. Patru ani au durat lucrările de construcție, iar la 12 iunie 1999, comunitatea din Slănic Moldova a participat la sfinţirea noii biserici închinată "Adormirii Maicii Domnului" şi la consacrarea altarului din marmură. Având o poziţie geografică favorabilă, precum și oportunităţi pentru odihnă şi reculegere, lângă biserică s-a construit Casa de Odihnă "Sfânta Maria", cu cinci nivele (subsol, parter şi trei etaje), având camere şi săli de conferinţe. De asemenea, între casa parohială și biserică, a fost săpată în munte o grotă în cinstea Maicii Domnului, ocrotitoarei lăcașului.

Vizitând biserica, involuntar, gândurile mi-au zburat la Biserica Romano-Catolică "Neprihănita Zămislire" din Orșova, o capodoperă arhitecturală a sec. XX (1972-1974) unică în Europa prin elementele specifice (formă de cort și acoperiș în formă de cruce) despre care am scris câteva rânduri în articolul Orșova - orașul dintre ape. Pictura interioară de aici, foarte modernă, realizată de pictorul timișorean Gabriel Popa, este o suită de tablouri surprinzătoare, în scenele religioase identificând personaje din lumea reală: revoluţionarul bolşevic V. I. Lenin, gimnasta Nadia Comăneci, fostul Beatles - John Lennon, precum și actorii Florin Piersic şi Ana Szeles.

Etalate pe pereții laterali, în Biserica Romano-Catolică de la Slănic Moldova sunt scene în relief reprezentând Drumul Crucii.

Remarcăm că interiorul placat cu lemn, cu podea din marmură, este bine iluminat natural prin ferestrele mari practicate în acoperiș. Mai remarcăm statuile amplasate de o parte și de alta a crucii cu Iisus răstignit. Fecioara Maria - ocrotitoarea lăcașului - înconjurată de flori, se află în fața altarului.

La ieșire, deasupra ușii, nu poți să nu observi un mic tablou înfățișându-l pe Francisc - episcopul Romei și papă al Bisericii Catolice.

Între biserică și casa parohială, săpată în munte, am remarcat grota întărită cu piatră, cu o masă tot din piatră amplasată central. Mai sunt acolo câteva bănci și un izvor cu apă proaspătă.

De asemenea, tot în aer liber, dar lângă șosea, pot fi admirate câteva lucrări de sculptură realizate și donate de Paraschiv C. Bisericii Romano-Catolice din Slănic Moldova la 15 august 2014, de "Adormirea Maicii Domnului" - ziua celebrării hramului. Printre lucrări identificăm statuia Papei Ioan Paul al II-lea, chipul lui Ștefan cel Mare, cel al unui dac și altele.

Am plecat de acolo convinși că - la fel ca și Biserica Romano-Catolică din Orșova - Biserica Romano-Catolică din Slănic Moldova este una dintre cele mai frumoase biserici catolice din țara noastră. Prin stilul lor avangardist, nici una dintre ele nu seamănă cu alte biserici catolice (de la noi sau de pretutindeni) pe care le mai văzusem. Dacă ajungeți la Slănic Moldova, măcar de pe șosea, la intrarea în stațiune, aruncați o privire edificiului de sub munte!

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de iulianic in 08.06.21 12:53:11
Validat / Publicat: 08.06.21 14:21:57
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în SLĂNIC MOLDOVA.

VIZUALIZĂRI: 1950 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

5 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P20 Biserica Romano-Catolică - Slănic Moldova. Vedere din stradă.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 25850 PMA (din 27 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

5 ecouri scrise, până acum

Lucien
[13.06.21 15:23:54]
»

Mi-au plăcut deosebit de mult atât impresiile, cât și fotografiile care prezintă arhitectura deosebită a acest locaș de cult.

Nu este tocmai subiectul articolului, dar aș vrea să expun pe scurt o altă variantă, destul de personală, construită în mulți ani, referitoare la „românii catolici din Moldova”. Așa ceva nu există. Românii nu au fost niciodată catolici (decât excepțional, cazuri izolate). S-a încercat catolicizarea românilor ortodocși din Transilvania, dar mai mult decât trecerea lor greco-catolicism nu s-a obținut (în esență, greco-catolicii au rămas tot ortodocși, numai că erau supuși Papei de la Vatican).

În Transilvania medievală nu românii erau marginalizați, ci ortodocșii (care, „întâmplător” erau români; mulți români de seamă s-au catolicizat-maghiarizat și le-a fost bine, de exemplu în Țara Hațegului cneazul Cândea trecut la Kendefi, sau mult mai celebrul Mateia Corvin).

Catolicii din Moldova sunt la origine maghiari aflați în diverse stadii de românizare. Cu alte cuvinte, ei sunt CEANGĂI. În lanțul pierderii identității, întâi dispare ținuta tradițională (toți ceangăii din Moldova poartă costume populare românești-moldovenești), apoi dispare limba (ceangăii din zona Iași - Roman - Bacău - Adjud - Onești - Comănești nu mai vorbesc ungurește; ceangăii din zona Ghimeșului vorbesc ungurește și s-ar simți lezați dacă le-ai spune că sunt români catolicizați), iar în final dispare religia. Când a dispărut și religia catolică, avem de-a face cu „români get-beget” , lucru care se întâmplă în prezent.

Ceangăii au apărut în Moldova în vreo trei valuri trimiși de foarte puternicul Regat Ungar începând cu secolul XIII cu scopul de a întări marginea estică a regatului, pe vremea când statul Moldova nu prea exista. Primul descălecător de țară, Dragoș Vodă, era supus loial al regelui Ungariei. Istoriografia maghiară menționează orașe ca Bacăul și Piatra Neamț ca fiind înființate de unguri (de fapt nici Baia, a doua capitală a Moldovei, nu prea avea români). Și mă opresc aici, deși sunt mai multe de spus.

adsoPHONE
[13.06.21 16:00:03]
»

@Lucien: Interesanta teorie. Nu stiu daca se sustine, insa. Argumente solide pro nu exista si nici nu au cum sa existe, atat timp cat nu stim aproape nimic despre locutorii actualului teritoriu al Romaniei inainte de 1300. Asa cum nu exista nici argumente contra.

Pe de alta parte, primii domni din Valahia si din Moldova erau catolici. Din cate stiu, Moldova a fost la limita intre a fi ortodoxa sau catolica si doar intamplarea a decis sa fie cum e.

La apogeul domniei lui Stefan, in 1500, in Moldova locuiau 400 000 de oameni, de la multe la Nistru. Atat! Cu 150 de ani inainte, probabil ca nici pe jumatate. Era destul ca domnul si boierii sa imbratiseze hotarat o cale si aceea ar fi fost urmata de putinii supusi.

Boierii moldoveni erau, in majoritate, de origine slava. Ei au tinut de ortodoxie. Ca primii domni, pana la Alexandru cel Bun, inclinau spre catolicism.

iulianicAUTOR REVIEW
[13.06.21 19:36:30]
»

@Lucien și @gpopa :

Vă mulțumesc amândurora pentru ecouri, pentru completări și pentru păreri! Mă bucur foarte mult atunci când constat că rândurile mele încă mai sunt citite și că articolele mele încă produc un ecou în inima cuiva.

Nu cunosc în profunzime multe fapte din istoria noastră, dar îmi place să citesc și să ascult opiniile altora - personale sau inspirate de arhive. Cât despre religii… am vizitat nenumărate lăcașuri ortodoxe (de la noi sau de pretutindeni), am vizitat sinagogi (ruinate, încă în picioare, dar părăsite, altele transformate în muzee), am vizitat moschei (de la noi sau din țări musulmane), am vizitat biserici catolice (mai mici sau catedrale), am intrat în cimitire de tot felul pentru că vreau să știu cât mai multe despre orice. Nu-mi ajunge o întreagă viață să cuprind totul, dar… măcar atât cât se poate.

Lucien
[14.06.21 10:03:41]
»

@gpopa: Sunt român, chiar moldovean și mă mândresc cu asta, dar (ultra) naționalismul românesc (care, de exemplu, îi face pe secui urmași maghiarizați ai dacilor iar pe ceangăi, români ardeleni catolicizați) nu ne face bine. Trebuie să ne asumăm istoria așa cum este.

În privința ceangăilor, polemica este foarte aprinsă. Trăind în Secuime, prin preocupările mele, m-am lovit de această polemică prin comentariile la unele videoclipuri făcute de mine despre ceangăi (tradiții și obiective turistice). Există un playlist cu 12 videoclipuri de-ale mele pe această temă — youtube, din care, pentru informare și diversitatea opiniilor, recomand comentariile de la acest videoclip

adso
[14.06.21 14:51:42]
»

@Lucien: Abia acum am reușit să parcurg acele comentarii. În linii mari, discuția îmi era cunoscută, dar mi-am împrospătat anumite informații.

Ideile de bază mi se par a fi următoarele:

1. Este neclară originea etnică a secuilor și cea a ceangăilor. Putem face presupuneri, dar nu există argumente clare - și nici nu prea au de unde să apară.

2. Acest lucru nici măcar nu este important. Nu etnicitatea contează, ci identitatea culturală pe care și-o asumă un grup de persoane. Care, atenție, nici măcar nu trebuie să fie cea corectă din punct de vedere istoric. Dacă actualii locuitări ai comunei Mogoșești-Siret se consideră români, este nerelevant dacă au origini maghiare sau dacă se trag din ceangăi. Ei vor fi moldoveni neaoși și gata.

3. Este interesant să aflăm chestii despre ascendența nostră, despre cine ne erau stămoșii. Dar, dacă asta are drept consecință escaladarea naționalismului, mai bine o lăsăm baltă. Până la urmă, pentru lumea care va veni, nici măcar identitatea românească nu va mai prezenta importanță, dar cea regională.

Și o mică poveste. Un străbunic, după 44, a stat mulți ani prizonier în Siberia. La întoarcere, a găsit un copil care nu era al lui (și pe care l-a crescut ca și cum ar fi fost al lui): trupele sovietice au avut și astfel de preocupări, de sporire a natalității în teritoriile pe care le-au ocupat . Ce spuneți, era rus sau moldovean acel copil (care, între timp, a murit de bătrânețe, fără a învăța toată viața sa niciun cuvânt rusesc)?

Prin locurile de unde sunt eu, între Siret și Prut, nu există nimeni să nu aibă măcar 2-3 etnii de la care să se poată revendica. Chit că nu este conștient de asta și e în stare să ucidă pe cei care îi vorbesc de rău neamul curat românesc.

Chestie valabilă și pentru maghiari, desigur.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
adso, iulianic, Lucien
Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă Slănic Moldova:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.067425966262817 sec
    ecranul dvs: 1 x 1